Mitä tehdä tietokoneella?

Kysymys voi vaikuttaa oudolta, mutta selitän hieman.

Pc-harrastukseni oli 10v poissa, ja pelaamiseni olen suurimmilta osin nuorempana suorittanut pleikkarilla ja xboxeilla, nopeatempoisiin kilpapeleihin ei siis tule ikinä riittämään sormet eikä hermot.

Vuosi sitten jostain syystä halusin kasata koneen, yhteen mielenkiintoiseen LLM - projektiin piti tulla ladattava lokaali versio, jota olisi pystynyt ajamaan ja hyötykäyttämään koneella -tätä ei tapahtunut vaan paskaa voi käyttää vsikka puhelimen selaimella, ja hitaasti.

Maailman asiat, musiikki ja ihmisten kontaktointi sekä tiedonhaku 98% puhelimella. Pelata en näköjään jaksa, on kokeiltu Jonesit ja Alan Waket, Robocopit yms, mutta ei vaan varttia pidempään jaksa katsella välivideoita.

Nyt on asiallinen kone liki käyttämättä, muttei raaskisi poiskaan myydä kun ei tiedä millaista rahaa koneen kasaus vuoden-parin päästä maksaisi.

Kysymys, mitä siis tehdä koneella? Lokaalin LLM:n rakentaminen itse keräämällä lähdemateriaalilla olisi kiva, mutta aika perkeleelliseltä tuon teköälyilyn aloitus tuntuu.

Muita tilanteessa, jossa rauta makaa vaikka haluja olisi?

Mulla on vähän samanlainen tilanne, että laitoin tähän koneeseen RTX 3060 12 GB ja RTX 5070 12 GB näyttikset, että voi pyöritellä lokaalisti tekoälyä ja lopulta aika vähälle sen kanssa leikkiminen on jäänyt. Jotain kuvien generointia olen tehtynyt comfy-ui z-image turbolla ja välillä jotain lora-opetusta ai-toolkitillä. Ja tietysti kielimalleja Ollamalla olen pyöritellyt. Jotain pientä skriptiä pythonilla Hugginfacen kirjastoilla.

Maailman asiat, musiikki ja ihmisten kontaktointi sekä tiedonhaku 98% puhelimella. Pelata en näköjään jaksa...
Tässä on hienosti kiteytetty nykyaika ja lähihistoria. Kaikki on tänään valmiina ja meille tehty odottamassa että jaksetaan liikutella peukaloa/etusormea näytöllä ja mielellään vaaterissa. Maailma meno... "faast food faast woman faast movie faast life" näin karrikoiden. Ollaan netin kanssa tultu siihen pisteeseen että ADHD vaivaa ja mihinkään pitempään tekemiseen ei tule tartuttua kun se vaatii jotain mitä nyt meiltä puuttuu.

Taitaa olla niin että isot "teknologia" firmat Atlantin takana ovat saaneet meidät maksamaan heille omasta ajankäytöstämme jolloin on tekemättömyys tullut tärkeimmäksi tekemiseksi. Miksi siis tehdä jotain kun sen voi ostaa "sormea" liikuttamalla.

Joopa. Tosin, milloin pöytäkone olisi saanut liikkumaan ja oikeasti tekemään jotain? Voisi karrikoiden sanoa että kännystä sentään on karttoineen iloa muuallakin.
Itse en kyllä oikeastaan paljoa muuhun kännyä käytäkään, kun mapsiin. Soitan sillä puhelun ehkä joka kolmas kuukausi.
Tietokonekin on kyllä, photoshopin jäätyä aika vähälle ainoastaan medialaite, josta katsotaan säät ja youtubet, ja laskettelut Sveitsin telkkarista -mielummin vaaterissa. Satunnaista kökkövideon tekoa Videopadilla lukuunottamatta.
(Ehkä saamani 2x16 rammit jäävät asentamatta, nykyinen 32 riittänee maailman tappiin ;-)

Otan kanssa älyttömän kellon ja älyttömän kännyn mukaan lenkille. On niistä tarpeen mukaan käyttöä siellä.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 582
Jäsenet
82 002
Uusin jäsen
Hilas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom