Mopokuumetta

Liian moni (KTM) on tehnyt totaali räjähdyksen vaikka huollettu säntillisesti.

shsh.PNG


Trumppakin saa rajoitinta joka ajokerralla ja öljyt parhammillaan +120c ja 50tkm jälkeen, toimii kuin uusi. Mitä nyt kytkin alkanut taas luistamaan. :whistling:
Ehjä peli, niin se vaan tykkää "rääkkäyksestä". Toki sitten kulutusosat kuten renkaat ja tuo kytkin vähän kuluu käytössä :)

Itse olen ktm 790 tai 890 pyöriä katsellut silloin tällöin, että mitä löytyy myynnistä. Eikä pitänyt toista pyörää ostaa. Hyvä pyörä niin kauan kun sattuu toimimaan :D Ja täytyy myös varautua remppoihin tarvittaessa.

Se konerempattu 690 ja 990 oli kyllä täysin toimivia. 690 sopivan tehoinen tavallaan, kun ei 790 tehoja oikein pysty hyödyntämään (105hv).

Nytkin kulutus oli vain laskenut 3.5 -> 3.4L/100km. Kun siis pyrin ajamaan vähän pienemmällä vaihteella, mutta samaa vauhtia. Keskinopeuskin oli vähän noussut, mutta se oli silti vähän alle 70km/h.

Pirelli Angel ST näyttää olevan eturenkaana Kotarissa. Tuo rengas näyttää kestävän melko hyvin kilometrejä. Ainakin jos vertaa Pirelli Diablo Rosso 4 takarenkaaseen, joka on jo kertaalleen vaihdettu.
 
Kiitti! Tuo perus 180/55R17 on kyllä edullinen koko. Halusin kumminkin sport renkaan itse ja Continental sattui olemaan myös halvin. Conti ei pitäisi olla kovin vanhaa paistoa hinnasta huolimatta. Toki kestävämpiä renkaita olisi löytynyt myös.

Omassa varastossa eteen olisi Bridgestone S21. Mutta eturenkaassa vielä on hieman pintaa. Takarengas hupenee/kuluu taas melkein silmissä :D


HD V-Rodiin ehdin jo kiireessä tilaamaan takarenkaan. Nyt ei kyllä ole tullut tuolla mopolla ajettuakaan. KTM 790 on sen verran näppärä. V-Rodin takarengas oli 248€.

Nyt halvin vanhaa paistoa oleva olisi 165€. Sekä samoin Metseler 170€.
Screenshot_2025-06-23-09-36-33-51_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


KTM on rivi 2 niin öljyäkin on aavistus enemmän. 2.8 litraa. Suositeltu olisi Motorex ja 10W50.

Mutta öljyä on tuossakin hyvin vähän, niin hyvä hieman ennakoida öljynvaihtoja. Puolitettu 7500km voisi olla tuohon oikein paikallaan ja ei yhtään kilometriä sen yli ainakaan.

Jos itse saa vaihdettua, niin ei ole iso kustannus.
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
 
No eihän 990 öljy tilavuus ole kuin 3 litraa siinäkään. Uuden R2 LC8 longlife on varmasti juuri vaan asiakkaiden iloksi että harvemmin tarvii vaihtaa. 7500km on suosituski tuosa oikeassa LC8.

95tkm pyörähti mittariin eilen. Mukavasti antaa kyyytiä vielä.
Juu. 95tkm kotarille on ihan hyvä määrä jo. Kestävä siis, kunhan muutamat viat korjaa pois.
Varmaan tuo LC8:n 7500km on täysin oikealla ajomäärällä. Eikä ole vielä mikään longlife.

ktm
990, 3 litraa
890, 2.8 litraa
790, 2.8 litraa

Eli koneen kokoon nähden öljyä on sama määrä ilmeisesti. Ja tuossa 790/890 mallissakin vaan puolittaa öljynvaihtovälin 7500 kilometriin, niin hyvä :) Eikä vedätä moottoria liian pienillä kierroksilla?

Koska tuohon on se 1000km huolto myös tehty, niin 7 kertaa on jo öljyt vaihdettu. Ehkä siis pientä ylihuoltoa, kun öljyt vaihdettu joka vuosi ja kilometrejä tullut vähän.


990 Super Duken tilalle on tullut 990 Duke (947cc), mutta ne näyttäisi olevan aika kalliita, kun melko tuore malli.
 
Lienee ihan fiksua vaihtaa öljyt joka vuosi ennen talviseisontaa riippumatta kauden aikana ajetuista kilsoista.
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.
 
No raja kannattaa vetää johonkin. En ehkä vaihtaisi kalliita täyssynteettisiä erikoisöljyjä tonnin välein tms. Yksi kaverikin otti pyörän esille toukokuussa, ajoi kerran heinäkuussa ja työnsi takaisin talliin elokuussa.

No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
 
No jos se täyssynteettinen maksaa 4l purkissa 65€, ja sen vaihto on liian kallista kerran vuodessa, niin suosittelen lopettaa moottoripyöräilyn kokonaan.
Niinhän sitä sanotaan, että moottoripyöräilyssä jokainen yksittäinen kustannus on kokonaisuuden kannalta lillukanvarsia :) Koskee toki jokaista harrastusta ja elämää muutenkin.

Sama synteettinen Motul 7100 10W-60 maksaa Italiassa Carpimotolla 42€. Samalla tilauksella saa suodattinet, jarrupalat ym huolto-osat puoleen hintaan kaikkiin tallin vehkeisiin. 7100 10W-40 sain Tokmannin poistomyynnistä 19.95€/4L kannu. Ostin kaikki mitä hyllyssä oli. Nuukuus miehen tiellä pitää.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
280 335
Viestejä
4 820 281
Jäsenet
78 086
Uusin jäsen
Neverstopthemadness

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom