Mun mielestä tuo nyt on ollut selvää, että Vergen pyörät ei ole massatuotantoa, kuten heidän aiemmilla videoillaankin pyörän rakennusta on näytetty.
Aivan turha verrata johonkin Hondan ja BMW:n polttomoottorituotantoihin. Vergen on erikoisvalmisteinen pyörä, missä kaikki rakennettu itse..
Sekään nyt ei varsinaisesti yllätä, että ekat pyörät menee omaan käyttöön testaamiseen. Jonossa näyttää videon kommenttien perusteella olevan paljon tilaajia ja heidän kommenttien perusteella ovat aika kärsivällisiä ja tiedossa pitkästä toimitusaikataulusta.
Ja kyllähän se luultavasti johonkin median testiin vielä tulee. Sähköajoneuvoista tubettava ja Donut Labistakin videon tehnyt MissGoElectrichän on tiimineen maininnut tilanneen yhden. Joten sieltä varmaan odotettavissa videota joskus.
Mun mielestä tässä rakennetaan aika selkeä olkiukko ja vedetään hätäisiä yleistyksiä. Se, ettei ole massatuotantoa, ei oikeuta loputtomia toimitusviiveitä.
Yksi omaan käyttöön tehty pyörä ei todista muuta kuin sen, että yksi pyörä on olemassa, eikä kukaan ulkopuolinen tiedä mitä se oikeasti sisältää. Solid state -akusta ei ole edelleenkään näyttöä, ja pitkällä toimitusajalla yritetään siirtää keskustelua.
Vertaus massatuotantoon menee ohi pointista. Kukaan ei vaadi mitään Hondan mittakaavaa, vaan sitä että luvatut tuotteet toimitetaan. Nyt ei toimiteta, vaan aikatauluja siirretään ja "toimitetaan" itselle.
Se, että kaikki on tehty itse, näyttää tässä enemmän riskiltä kuin vahvuudelta: viittaa osaamis- ja testauspuutteisiin. Ensimmäiset yksilöt pidetään omassa käytössä todennäköisesti siksi, ettei niitä uskalleta antaa ulkopuolisille tarkasteltavaksi.
Kommenttien perusteella tehty päätelmä tilaajien kärsivällisyydestä on heikko. Ja muutama sata katselua julkisesti levinneellä videolla kertoisi lähinnä siitä, että tilaajien määrä ei ole kovin suuri.
Riippumatonta näyttöä ei ole tulossa pitkään aikaan, ja aikataulujen venyminen tekee siitä entistä epätodennäköisempää. Tässä kohtaa on perusteltua epäillä, onko koko solid state -akku edes olemassa.
Argumentaatiossa on myös kehäpäätelmä: oletetaan tuote laadukkaaksi, koska valmistaja niin sanoo, ja käytetään tätä perusteluna viivästyksille. Ilman riippumatonta näyttöä tuo ei kanna.