- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 761
Ja tällä ei kyllä saavuta yhtään mitään. Ihmettelevät vain että mikä vajakki siellä nyt sekoilee.Näille torvea ja pitkiä valoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja tällä ei kyllä saavuta yhtään mitään. Ihmettelevät vain että mikä vajakki siellä nyt sekoilee.Näille torvea ja pitkiä valoja.
Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa. Tämä auttaa hidastasessa ja paikaltaan lähtiessä ei sitä tarvitse kuin ne ekat metrit käyttää että saa vauhdin päälle, takana tuleva kuitenkin sutii siinä kiiltäväksi hinkkautuneessa urassa eikä ole kiinni takaluukussa. Siinä uran vieressä on useimmiten hiekoitushiekkaa, sepeliä tai sitten vaan rouheampaa lunta tai jäätä mitä voi hyödyntää.
Ihan sama mitkä renkaat ja missä, niin idioottihan se on jos ajaa vain urissa, itse en koskaan aja urissa.
Vetävien ja toki tarvittaessa jarruttavien pyörien sijoittaminen ajoradan pinnan pitävälle kohdalle on hyvä sisällyttää talviajotekniikkaan rengastyyppiin katsomatta. Esimerkiksi vajaavetoisella ja nastarenkailla tästä on jatkuvasti suurta hyötyä liikkeelle lähdöissä, sellaisina talvina joihin sisältyy talvea.Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa.
Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Nyt vois laittaa vaikka niitä lähteitä jakoon eikä pelkkää omaa mutuiluaTiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.

Jos isomminkin ajaa kitkoilla kesällä, ei luultavasti juuri anna painoarvoa pidolle. Siispä lausunto on aivan johdonmukainen.Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.Nyt vois laittaa vaikka niitä lähteitä jakoon eikä pelkkää omaa mutuilua![]()
Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Vaikka lainsäätäjällä ei olisi moista tarkoitusta ollutkaan, lain muotoilu valitettavasti sallii useita tulkintatapoja. Sillä mitä merkitystä juuri sinä millekin kriteerille näet, ei ole sen enempää painoarvoa kuin sen, joka nimenomaisesti haluaa nähdä juuri 2,3 milliset renkaasi ongelmana.Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.
Vain, mikäli talvirengas ei olekaan kesäkuukausina talvirengas, vaan kesärengas, tai ihan vain rengas. Talvirenkaita koskee 3 millimetrin vähimmäisurasyvyys, joka tieliikennelaissa on ilmaistu päälauseelle alisteisessa sivulauseessa.Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.
Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.
Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.
Tieliikennelain 104 § alkaa:
"Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja tällaisen ajoneuvon perävaunun renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".
Rengas kuin rengas (kesä-/kitkarenkaat tai nypityt nastarenkaat), niin 1,6 mm riittää.
Tieliikennelain 105 § tarkentaa, että talvikelissä pitää olla talvirenkaat. Edellisenä kesänä 2 mm:iin kulutetut kitkarenkaat eivät käy (vaikka ne kesällä olivatkin laillisia), sillä talvikelissä marras-maaliskuussa niissä samoissa talvirenkaissa pitää olla uraa vähintään 3,0 mm:
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:
1)
henkilöauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)".
Edesmennyt Tapio Ketonen on aikoinaan kysymyspalstallaan vastannut juuri tuohon, että talvirenkaan kesäkäytössä ei vaadita 3,0 mm vaan sama 1,6 mm riittää kuin muillekin renkaille kesäaikana. En valitettavasti osaa kovin hyvin googlella etsiä, joten minulla ei ole antaa linkkiä.
Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.
Kaikilta renkailta vaaditaan vähintään 1,6 mm urasyvyys. 3 millimetrin urasyvyys koskee vain talvirenkaita, ja se on nimenomaan talvirenkaille annettu lisämääre.
Lisämääre on annettu talvirenkaille, ei kuukausille vaikka niin toki voi hyvässä uskossa tulkita.Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".
Saat aivan laillisesti ajaa lokakuussa jäisellä tiellä 1,6 mm kitkarenkailla - samoin kuin 1,6 mm kesärenkailla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.