- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 763
Ja tällä ei kyllä saavuta yhtään mitään. Ihmettelevät vain että mikä vajakki siellä nyt sekoilee.Näille torvea ja pitkiä valoja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja tällä ei kyllä saavuta yhtään mitään. Ihmettelevät vain että mikä vajakki siellä nyt sekoilee.Näille torvea ja pitkiä valoja.
Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa. Tämä auttaa hidastasessa ja paikaltaan lähtiessä ei sitä tarvitse kuin ne ekat metrit käyttää että saa vauhdin päälle, takana tuleva kuitenkin sutii siinä kiiltäväksi hinkkautuneessa urassa eikä ole kiinni takaluukussa. Siinä uran vieressä on useimmiten hiekoitushiekkaa, sepeliä tai sitten vaan rouheampaa lunta tai jäätä mitä voi hyödyntää.
Ihan sama mitkä renkaat ja missä, niin idioottihan se on jos ajaa vain urissa, itse en koskaan aja urissa.
Vetävien ja toki tarvittaessa jarruttavien pyörien sijoittaminen ajoradan pinnan pitävälle kohdalle on hyvä sisällyttää talviajotekniikkaan rengastyyppiin katsomatta. Esimerkiksi vajaavetoisella ja nastarenkailla tästä on jatkuvasti suurta hyötyä liikkeelle lähdöissä, sellaisina talvina joihin sisältyy talvea.Oma kikka on niinkin yksinkertainen kuin valoihin tms pysähtyessä yritän mennä ajourasta sen verran jompaankumpaan sivuun että toisen puolen renkailla on pitoa.
Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Nyt vois laittaa vaikka niitä lähteitä jakoon eikä pelkkää omaa mutuiluaTiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.

Jos isomminkin ajaa kitkoilla kesällä, ei luultavasti juuri anna painoarvoa pidolle. Siispä lausunto on aivan johdonmukainen.Tämä nastat vastaan kitkat näyttää vuosienkin jälkeen ikuisesti enemmän asenneasialta. Vaikka kaikki kitkoilla vuosia - kymmeniä ajaneilla on täysi luottamus oman ajotaitonsa ja -tilanteiden kokemuksella. Myös kaikkien rengastestienkin mukaan, jossa kitkarenkailla pärjää Suomen kaikissa olosuhteissa.. Ei se riitä kun ei luota olosuhteiden hallintaan. Kyllä pelivaraa riittää kitkoilla ilman asfaltin jyystämistä, ne voi laittaa ajoissa ja jatkaa pitkään tilanteen mukaan. Omissa kulkineissa talvirenkaina kitkat ovat olleet vuodesta 1987 alkaen, aika monta rengaskertaa kolmen vuoden kierrolla, joista aina viimeinen kesällä vastoin kaikkia suosituksia loppuajona. Koko Suomea on kierretty talvellakin. Ei yhtään todellista rengasongelmaa. Mutta asenteita, joilla kitkoja ei uskalla alle laittaa tuskin voi muuksi vääntää...
Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.Nyt vois laittaa vaikka niitä lähteitä jakoon eikä pelkkää omaa mutuilua![]()
Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Vaikka lainsäätäjällä ei olisi moista tarkoitusta ollutkaan, lain muotoilu valitettavasti sallii useita tulkintatapoja. Sillä mitä merkitystä juuri sinä millekin kriteerille näet, ei ole sen enempää painoarvoa kuin sen, joka nimenomaisesti haluaa nähdä juuri 2,3 milliset renkaasi ongelmana.Tällainen laintulkinta ei kuulosta miltään osin realistiselta. Lainsäätäjän tarkoitus ei ole voinut olla se, että vaikkapa juhannuspäivänä 2,3 millimetrin urasyvyydellä ajamisen turvallisuus tai suotavuus riippuisi siitä, onko renkaissa M+S merkintä tai 3PSF-symboli. Tällaisellahan ei olisi mitään yleistä merkitystä mihinkään. Sillä olisi, jos kuumana kesäpäivänä ajellaan loppuunajetuilla vaseliinikitkoilla, ja sehän on valitettavasti ihan sallittua.
Vain, mikäli talvirengas ei olekaan kesäkuukausina talvirengas, vaan kesärengas, tai ihan vain rengas. Talvirenkaita koskee 3 millimetrin vähimmäisurasyvyys, joka tieliikennelaissa on ilmaistu päälauseelle alisteisessa sivulauseessa.Talvirengaskauden ulkopuolella käytettäviltä renkailta urayvyyden vaatimus on 1,6 mm. Ihan sama mitä siinä renkaan kyljessä lukee.
Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.Tiesitkö muuten, että urasyvyys on rengaskohtainen. Talvirenkaalta vaaditaan kesälläkin riittävä urasyvyys, eli kuluneiden kitkojen jatkokäyttäminen "kesärenkaina" ei ole sallittua.
Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.Laki ei kiellä ajamasta kesällä 1,6-2,9 mm urasyvyyden kitkarenkailla (tai nypityillä nastarenkailla). Saat ajaa kesällä vaikka 8 mm kesärenkaat edessä ja 1,6 mm kitkarenkaat takana, vaikkei se vesikelillä turvallinen ratkaisu olekaan, mutta laillista se silti on.
Tieliikennelain 104 § alkaa:
"Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja tällaisen ajoneuvon perävaunun renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".
Rengas kuin rengas (kesä-/kitkarenkaat tai nypityt nastarenkaat), niin 1,6 mm riittää.
Tieliikennelain 105 § tarkentaa, että talvikelissä pitää olla talvirenkaat. Edellisenä kesänä 2 mm:iin kulutetut kitkarenkaat eivät käy (vaikka ne kesällä olivatkin laillisia), sillä talvikelissä marras-maaliskuussa niissä samoissa talvirenkaissa pitää olla uraa vähintään 3,0 mm:
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:
1)
henkilöauto, jonka luokittelumassa on enintään 3,5 tonnia; (17.12.2020/1040)".
Edesmennyt Tapio Ketonen on aikoinaan kysymyspalstallaan vastannut juuri tuohon, että talvirenkaan kesäkäytössä ei vaadita 3,0 mm vaan sama 1,6 mm riittää kuin muillekin renkaille kesäaikana. En valitettavasti osaa kovin hyvin googlella etsiä, joten minulla ei ole antaa linkkiä.
Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.
Kaikilta renkailta vaaditaan vähintään 1,6 mm urasyvyys. 3 millimetrin urasyvyys koskee vain talvirenkaita, ja se on nimenomaan talvirenkaille annettu lisämääre.
Lisämääre on annettu talvirenkaille, ei kuukausille vaikka niin toki voi hyvässä uskossa tulkita.Ei ole olemassa mitään talvirenkaille annettua yleispätevää 3 mm-vaatimusta, vaan se on olosuhteisiin ja aikaan sidottu vaatimus: "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä...".
Saat aivan laillisesti ajaa lokakuussa jäisellä tiellä 1,6 mm kitkarenkailla - samoin kuin 1,6 mm kesärenkailla.
Lain tulkinta ylipäänsä ei mene millään pirun raamatunluvun tyylillä, eikä tosiaan silläkään ole mitään merkitystä mitä juuri minä näen. Kuitenkin edellä esittämäni vastaa aika pitkälti eri sanoin sitä periaatetta, jota yleensä noudatettaisiin. Siis tervettä järkeä. Erikseen on tietysti aiheita ja esimerkkejä joissa ei tervettä järkeä haluta käyttää.Vaikka lainsäätäjällä ei olisi moista tarkoitusta ollutkaan, lain muotoilu valitettavasti sallii useita tulkintatapoja. Sillä mitä merkitystä juuri sinä millekin kriteerille näet, ei ole sen enempää painoarvoa kuin sen, joka nimenomaisesti haluaa nähdä juuri 2,3 milliset renkaasi ongelmana.
Tätä kutsutaan stalinistiseksi lain tulkinnaksi. Se ei ole käytössä tässä maassa, paitsi tietysti hetkittäin kun poliittinen kiima moiseen ajaa. Yleensä ei ole.Mikä ei ole erikseen sallittua on kiellettyä ja päinvastoin.
Selitin asian edellä aivan liian monimutkaisesti. Mistään kuukausista ei tarvitse välittää. Ei ennen tätä viimeisintä uudistustakaan ole vaadittu, että kesärenkaiden urasyvyys olisi 3mm mikäli ne ovat liian hyvin speksatut. 1997 sai ihan vapaasti ajaa kesäkuussa talvikelpoisilla kesärenkailla joissa oli kaksi millimetriä urasyvyyttä. Kunhan ei nastoilla ajanut. Kitkarenkaat joilla ajan kuudes päivä heinäkuuta eivät ole talvirenkaat.Lisämääre on annettu talvirenkaille, ei kuukausille vaikka niin toki voi hyvässä uskossa tulkita.
Näin on. Kesärenkailla, joissa on vähintään 1,6mm urasyvyyttä saa olosuhteiden salliessa ajaa läpi vuoden.Lain tulkinta ylipäänsä ei mene millään pirun raamatunluvun tyylillä, eikä tosiaan silläkään ole mitään merkitystä mitä juuri minä näen. Kuitenkin edellä esittämäni vastaa aika pitkälti eri sanoin sitä periaatetta, jota yleensä noudatettaisiin. Siis tervettä järkeä. Erikseen on tietysti aiheita ja esimerkkejä joissa ei tervettä järkeä haluta käyttää.
Tätä kutsutaan stalinistiseksi lain tulkinnaksi. Se ei ole käytössä tässä maassa, paitsi tietysti hetkittäin kun poliittinen kiima moiseen ajaa. Yleensä ei ole.
Tavallista on, että lakitekstissä voi haluttaessa olla väärin luettavissa kaikenlaista älyttömyyttä, joka ei kuitenkaan lennä, koska esityöt tai ihan silkka arkijärki kertoo ettei tätä tarkoitettu.
E: Lain tulkitsemisen periaatteena ei ensisijaisesti ole viisastelu kieliopista tai typoista.
Selitin asian edellä aivan liian monimutkaisesti. Mistään kuukausista ei tarvitse välittää. Ei ennen tätä viimeisintä uudistustakaan ole vaadittu, että kesärenkaiden urasyvyys olisi 3mm mikäli ne ovat liian hyvin speksatut. 1997 sai ihan vapaasti ajaa kesäkuussa talvikelpoisilla kesärenkailla joissa oli kaksi millimetriä urasyvyyttä. Kunhan ei nastoilla ajanut. Kitkarenkaat joilla ajan kuudes päivä heinäkuuta eivät ole talvirenkaat.
Mikä muuttui? No nyt saa ajaa joulupäivänä kesärenkailla joissa on 2mm pintaa jäljellä, jos keli riittävän laajasti sen sallii. Tietysti kyttien mielivalta voi ulottua siihen ettei näin saa Tampereella tehdä jos Porissa on talvikeli, mutta noin teoriassa saa ajaa.
Tuskin poliisi pystyy sakottamaan oli lämpötila mikä hyvänsä jos tie on kuiva, kitkat ympäri vuoden on parempi ratkaisuMitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
Yksittäinen virkahenkilö voi tietenkin sortua mielivaltaan vaikka millä perusteella tai ilman, mutta tuo on perusteluna kestämätön ja ilmiselvä hätävalhe. Eihän se alle viiden asteen lämpötila ole ongelma kesäkuun alun hallan aikanakaan. Lokakuussakin ihan normaalia.Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms

Jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiön kanssa voi joutua vääntämään mikä se keli oliJos tammikuulla on lämpöasteilla ja vettä sataa niin kesärenkaat on laillinen rengastus, siihen asti kunnes alkaa lämpötila laskea ja tiet jäätyy. Mut jos keli on kuiva, edelleen sallittua.
Loppupeleissä vastuu on ajajalla, kelinmukainen rengastus. Mutta noissa olosuhteissa ei kesärenkaalla liikkuvalle koidu rengasratsiassa mitään.![]()
Tuo 3 mm -vaatimus ei koske talvirenkaita renkaana, vaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa ja tietyllä aikavälillä:Näin on. Kesärenkailla, joissa on vähintään 1,6mm urasyvyyttä saa olosuhteiden salliessa ajaa läpi vuoden.
Kolmen millimetrin vaadittu urasyvyys koskee vain talvirenkaita.
Onhan noita kesärenkaita testattu talvilämmöissä, kyllä ne nollakeleissä ja pikkupakkasissa pätkivät varsinaiset talvirenkaat mennen tullen sulalla asfaltilla (märkä tai kuiva). Ellen ihan väärin muista, niin tämän vuoden TM:n kesärengastestissä tais olla jotain mittailuja "talvilämmöissä" ja vastassa oli all seasoneita, jotka sinänsä vievät taas varsinaisia talvirenkaita asfalttipinnalla.Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
Ei. Kyseinen pykälä määrittelee marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana sään tai kelin edellyttäessä käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden min. 3,0mm sekä tiettyjen ajoneuvojen vetävien akselien talvirenkaiden osalta min. 5,0mm.Tieliikennelain pykälä 105 määrittelee talvirenkaiden vaadituksi urasyvyydeksi 3 millimetriä. Sama pykälä määrittelee myös, koska talvirenkaita tulee käyttää. Se ei kuitenkaan anna lievennyksiä talvirenkaidelle vaaditulle urasyvyydelle, vain ainoastaan kaikille renkaille on määritelty vähäisempi 1,6 millimetrin vähimmäisurasyvyys.
Päinvastoin, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita. Muussa tapauksessa ei tarvitse.Ei. Kyseinen pykälä määrittelee marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana sään tai kelin edellyttäessä käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden min. 3,0mm sekä tiettyjen ajoneuvojen vetävien akselien talvirenkaiden osalta min. 5,0mm.
edit olikin jo yllä ehditty sama asia todeta
+15C ja kuiva tie kuulostaa oikein hyviltä olosuhteilta kesärenkaille.Mitkähän on olosuhteet joissa kesärenkailla saa ajaa talvella??? +15C ja kuiva tie??? Eiköhän se poliisi pysty sakottamaan kesärengas ajelijoita talvikuukausina ihan silläkin verukkeella että ilman lämpötila alle 5C tms, kesärenkaan ominaisuudet kun tuppaa häviämään kun ollaan 0C tuntumassa, ei kuiva tiekään auta
Talvirenkaita on käytettävä 1.11-31.3 jos sää tai keli edellyttää. Jos ei edellytä niin voit ajaa kesärenkailla vaikka vuoden ympäri.Päinvastoin, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita. Muussa tapauksessa ei tarvitse.
no sitä tuossa nimenomaan tarkoitinPäinvastoin, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita. Muussa tapauksessa ei tarvitse.
Siinä tapauksessa kirjoitit väärin. Kannattaa korjata alkuperäiseen viestiin. Voit vaikka lainata minun viestiäni jos et muuten saa kuntoon.no sitä tuossa nimenomaan tarkoitin
Jos lakia valvova taho näkee, että mahdollisuus on jossakin, niin hän tekee päätöksensä rangaistuksesta oman arvionsa mukaan. Vakuutusyhtiöt ovat sitten ihan oma kerhonsa. Vääränlaisella rengastuksella ei kannata ainakaan joutua onnettomuuksiin.Mahtaako olla joku vielä koittanut mitä tuo "jos sää tai keli edellyttää" tarkoittaa.
Sen verran tulkinnanvarainen pätkä. Täälläpäin on tiet kuivana, mutta pakkasta on. Eli lätäköt jäässä jos pihätie vähän muhkurainen. Vaikka omalla pihalla tai koko omalla ajoreitillä ei ole jäätä, on sen mahdollisuus jossakin -> sää edellyttää talvirenkaat?
Akateemista pohdiskelua tämä vain
Ei ole merkitystä mitä jossain muualla on. Esim. Pk-seudulla voi hyvin ajaa kesärenkailla vaikkei pohjoisemmassa voi. Mutta enhän minä voi lähteä pk-seudulta kesärenkailla ajelemaan, ja sanoa jossain 5cm lumessa että ei ollu lunta kotona kun lähdin. Kyllähän se laki aika pitkälti siirtää vastuun autoilijalle. Jos on epävarma, niin ei aja muilla kun talvirenkailla.Mahtaako olla joku vielä koittanut mitä tuo "jos sää tai keli edellyttää" tarkoittaa.
Sen verran tulkinnanvarainen pätkä. Täälläpäin on tiet kuivana, mutta pakkasta on. Eli lätäköt jäässä jos pihätie vähän muhkurainen. Vaikka omalla pihalla tai koko omalla ajoreitillä ei ole jäätä, on sen mahdollisuus jossakin -> sää edellyttää talvirenkaat?
Akateemista pohdiskelua tämä vain
Vakuutusyhtiöt ovat sitten ihan oma kerhonsa. Vääränlaisella rengastuksella ei kannata ainakaan joutua onnettomuuksiin.
Katsastuskonttorilla mainitsi että riittäisi että tiet ovat sulat ja kuivat jotta saa ajaa. Toki tämä yhden katsurin sana.
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, [...]
Vakuutusyhtiöillä olisi kätevä tapa yrittää kiistää korvausvastuu, jos joku kolaroi kesällä raesateessa tai edes samana päivänä.Mikä muuttuisi vaikka sama ehdollinen pakko olisi voimassa ympäri vuoden?
Voi olla alkuperäisessä murossakin, mutta pitää muistaa, että tieliikenteen lait on muuttunu niistä ajoista.Eikö tästä rengasasiasta väännetty foorumilla joskus (vai oliko peräti murobbs) aikanaan, kun joku oli saanut hylsyn kesällä talvirenkaista joissa oli 2mm pintaa...?
Toki sekin voi olla katsurin virhetulkinta.
Nähdäkseni on täysin oikea tulkinta. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita eikä ota mitään kantaa siihen, minkälainen urasyvyys talvikäyttöön hyväksytyssä renkaissa tulee muuna aikana olla.Tuo 3 mm -vaatimus ei koske talvirenkaita renkaana, vaan talvirenkaiden käyttöä tietyissä olosuhteissa ja tietyllä aikavälillä:
"Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä..." (TLL 105 §).
Et voi tuosta irrottaa mitään omaa "talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä" -pykälää, jonka mukaan talvirenkaissa pitäisi aina olla 3 mm.
Eli 3 mm tulee voimaan vain, jos täyttyy kolme ehtoa:
1. Marras-maaliskuu
2. Sää tai keli edellyttää talvirenkaita
3. Silloin käytettävien talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm.
Jos samat talvirenkaat ovat autossa huhti-lokakuussa, niin niille pätee vain 104 §:
"...renkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä.".
Talvirengas (kitkarengas tai nypitty nastarengas), jolla ajetaan kesällä, on juridisesti kesäkäytössä oleva rengas, jolloin 1,6 mm piisaa.
@Filindel onko tulkintani TLL 104-105 § oikein?
Olet väärässä. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita, ottaen niihin siten kantaa, että talvirenkaiksi luokiteltavissa renkaissa on oltava vähintään kolmen millimetrin urasyvyys. Pykälä ei määrittele talvikuukausina käytettävien renkaiden urasyvyyttä, vaan talvirenkaina käytettävien renkaiden urasyvyyden.Nähdäkseni on täysin oikea tulkinta. 105 § sääntelee talviaikana käytettäviä renkaita eikä ota mitään kantaa siihen, minkälainen urasyvyys talvikäyttöön hyväksytyssä renkaissa tulee muuna aikana olla.
Jätä auto turvaan kotiin.Sanon vielä kommentin tuohon Kehäteiden onnettomuusalttiuteen, mikä auttaisi:
1. Jätä turvaväliä.
2. Joku tunkee siihen väliin: nosta kaasua.
3. Jätä turvaväliä.
Vit*n yksinkertaista!![]()
Liikenteessä menee hyvin jos isoin ongelma on jokin hidastelija kun autot liittyvät keulan eteen jatkuvana virtana. Koska niinhän se usein menee, olipa alla kitkat tai nastat. Nastoilla on toki helpompaa liittyä siihen ohittelevaan letkaan, joka perseilee.Jätä auto turvaan kotiin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.