Näytönohjaimet - Yleisthreadi, mikä kortti minulle?

Hinta karkaa budjetista mutta toisaalta näitä koneita ei tule kovin usein uusittua, että pidemmälle katsomalla tuo voisi olla hyvä päätös.
Käytetty 4070 12GB olisi sellainen budjettiratkaisu. Sama VRAM mutta melkein tuplasti yhtä nopea kuin 3060 12GB. Näitä myydään siinä 400 paikkeilla. 4070 Super 12GB myös hyvä 450-500€

Kai siinä se hinta houkuttaa, mutta siinä on kaikkia riskejä - mm. se, että sitä on käytetty mainauksessa - ja se, että se on elinikänsä ehtoopuolella, eli kuolee vanhaan ikään pian. Minulla oli semmoinen 2020 - 2023.
Jos löytää luotettavan ostajan joka ei ole mainannut RTX 3080 -kortilla, niin kuinka merkittävänä pidät riskiä kortin hajoamiselle suunnilleen? Tuttavilta löytyy edelleen GTX 900 ja 1000-sarjan kortteja jotka käy ja kukkuu pelikäytössä ongelmitta.

Jokainen voi tietenkin itse laskea ne riskit, onko ilman takuuta käytetyn ostaminen sen arvoista vai ei. Mun kokemuksella näytönohjaimista ei hajoa kuin korkeintaan tuulettimet. Ehkä mulla ja lähipiirissä sitten ollut tuuria en tiedä.

Käytettynä ostaminen on ihan hyvä vaihtoehto, mutta en nykypeleillä enää ostaisi alle 16 gigan näytönohjainta jos tarkoitus on pelata vähän uudempiakin pelejä. Ymmärrän enemmän jos mennään minecraft, sims ja streamauslinjalla niin joku modernimpi 7000, 9000 tai 5000 ja 4000 sarjalaiset menevät pienemmälläkin muistilla.

Dlss skaalaus yms. tekniikat vaativat nekin kuitenkin jonkin verrtan muistia niin ennemmin vaikka tehottomampi ja skaalaimet ja tekstuurit maksimiin.

Eikö 10-12 gb kuitenkin riitä vielä uusissakin peleissä hyvillä asetuksilla siinä rajoilla, ettei ihan lopu kesken vaan just riittäis. Mikäli resoluutio 1080p/1440p?
Edit. Esim 3080ti olisi vielä suht tulevaisuus kelpoinen?

Eikö 10-12 gb kuitenkin riitä vielä uusissakin peleissä hyvillä asetuksilla siinä rajoilla, ettei ihan lopu kesken vaan just riittäis. Mikäli resoluutio 1080p/1440p?
1080p:llä 10GB kyllä, 1440p:llä 12GB kyllä. Jos jotain asetuksia tarvitsee säätää niin yleensä vain tekstuuriresoluutiota tai muutamaa muuta. 1440p:llä 10GB on siinä rajoilla, voi tulla enemmänkin ongelmia. Itsellä jo vuosi pari sitten oli RTX 3080 10GB kanssa 3440x1440 resolla useita rajatapauksia muistin riittävyyden kanssa, toki 2560 on vähän pienempi kuin 3440.

Viimeksi muokattu:
Jos löytää luotettavan ostajan joka ei ole mainannut RTX 3080 -kortilla, niin kuinka merkittävänä pidät riskiä kortin hajoamiselle suunnilleen? Tuttavilta löytyy edelleen GTX 900 ja 1000-sarjan kortteja jotka käy ja kukkuu pelikäytössä ongelmitta.

Jokainen voi tietenkin itse laskea ne riskit, onko ilman takuuta käytetyn ostaminen sen arvoista vai ei. Mun kokemuksella näytönohjaimista ei hajoa kuin korkeintaan tuulettimet. Ehkä mulla ja lähipiirissä sitten ollut tuuria en tiedä.
Näissähän ei ole mitään taetta että hajoaisi 5 vuoden jälkeen yms. Jos vaihtaa tahnat jne ja huoltaa ja ei aja kokoajan maksimi lämmöillä niin en usko tälläiseen hajoamiseen.

Mulla on esimerkiksi monta tuttua kellä on pelikäytössä näyttis jolla mainattu paljonnja hyvin toimii nytkin ja käy että kukkuu.

1080p:llä 10GB kyllä, 1440p:llä 12GB kyllä. Jos jotain asetuksia tarvitsee säätää niin yleensä vain tekstuuriresoluutiota tai muutamaa muuta. 1440p:llä 10GB on siinä rajoilla, voi tulla enemmänkin ongelmia. Itsellä jos vuosi pari sitten oli RTX 3080 10GB kanssa 3440x1440 resolla useita rajatapauksia muistin riittävyyden kanssa, toki 2560 on vähän pienempi kuin 3440.
Olen nyt miettinyt seuraavia : 3080ti, 4070 tai amd 9060xt 16gb. Mille antaisitte äänenne? :D

Olen nyt miettinyt seuraavia : 3080ti, 4070 tai amd 9060xt 16gb. Mille antaisitte äänenne? :D
Sanoisin et käytettynä 4070, itselläni on 5070 jonka ostin BF tarjouksesta, tuo 4070 on samalla muisti määrällä ja on about yhtä tehokas (tai noin 10% hitaampi) ja pelit kyllä pyörii mallikkaasti 1440p resolla, prossu itselläni rajottaa menoa ryzen 3600.

Edit: Lisäksi saa DLSS vs amdeen vastaavan, tuki on useammalle pelille. Siihen en ota kantaa kumpi parempi kun ei ole vertailu kohtaa.

4K on tarpeeton omasta mielestä, 1440P:nä itse pelailen ja hyvä kompromissi
1440p on järkipelaajan resoluutio ja sanoisin että jos tähän harrastukseen vähänkään enempää satsaa niin saisi Herran vuonna 2026 tätä alemmat olla pelikäytössä jätetty jo sikseen. 1080p:llä detaljit kärsii uudemmissa peleissä eikä tekstuurit pääse oikeuksiinsa. Makukysymyksiä toki, ja skaalaimet vaan paranee, mutta epäilen ettei montaa löydy joka vapaaehtoisesti pienempään vaihtaisi takaisin.

4K taasen on kaukana tarpeettomasta, mutta vaatii lisäsatsausta kunnollisen näytön muodossa. Itsellä tämä on 48" OLED enkä heikompaan enää vaihtaisi, mutta HDR on tyypillisesti toteutettu peleissä heikosti, VRAMia saa tuijottaa entistä enemmän, kaikki pelien visuaaliset heikkoudet näkyvät selkeästi siinä missä pienempi resoluutio ja näyttö saattaa piilottaa ne. Vaatii valmiutta säätää ja kykyä arvostaa sen lisäpanostuksen tuomia etuja. Toisin sanoen ATK:n vastine hyvälle viskille, kellolle, puvulle, autolle jne.

Tuunaan itse viikottain pelejä kahdella eri setupilla - oma 4K@120hz OLED HDR (9070XT) ja toinen 32" 1440p@165hz IPS SDR (4070). Onhan näissä aivan valtava ero monessa pelissä. Sanoisin, ettei Resident Eviliä ole kokenut jos ei ole tämän tason immersiivisyydestä päässyt nauttimaan. World of Warcraftissa UI:lle tilaa ja tilannetaju bossien mekaniikkoja seuratessa aivan toinen kun lääniä on. Mutta en lainkaan lyttää tuota "heikompaa" setuppia, sillä se on käyttötarkoitukseensa juuri oikea. Käyttäjä arvostaa eri asioita kuin minä. Minun on helppo säätää pelit nopeasti jotakuinkin oikealta näyttäväksi. Nuo lisähertzit ovat oikeasti kivä lisä ihan peruskäytössäkin. Ja tietysti paljon kevyempi lompakolle, vaikkei tämäkään mikään budjettisetup sinänsä ole.

Viimeksi muokattu:
Sanoisin et käytettynä 4070, itselläni on 5070 jonka ostin BF tarjouksesta, tuo 4070 on samalla muisti määrällä ja on about yhtä tehokas (tai noin 10% hitaampi) ja pelit kyllä pyörii mallikkaasti 1440p resolla, prossu itselläni rajottaa menoa ryzen 3600.

Edit: Lisäksi saa DLSS vs amdeen vastaavan, tuki on useammalle pelille. Siihen en ota kantaa kumpi parempi kun ei ole vertailu kohtaa.
Prossuksi oon päivittämässä 3700x --> 5600/x. Tuo 4070 alkoi kyllä kiinnostamaan. Uusissa peleissä pitäis saada reilusti lisä boostia ominaisuuksien vuoksi vielä pitkälle eteenpäin.

3080ti on vielä hyvä kortti, ongelma vaan että noiden pyyntihinnat on niin järjettömiä että kannattaa mielummin hakea uutta rautaa kaupasta.

Itellä on 4070s 12gb ja oon tosi tyytyväinen ollut. Aiemmin oli 1080ti 11gb ja sen kanssa joutui cyberpunkissa ja stalker kakkosessa laskemaan asetuksia aika paljon, että kokemus oli jokseenkin sujuva. Stalker kakkosessa varsinkin joutui säätämään asetuksia. Nyt ku 4070s, niin oli ihan mukava juttu kun sai kertaheitolla asetuksia ruuvata ylöspäin ja peli silti pyörii kivasti. Prosessorina ryzen 7 5700x.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 759
Jäsenet
82 557
Uusin jäsen
TaaviR

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom