NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Jos tuo 5090 on ”korkeampi” niin ei mene lasikylki enää kiinni jos tuota virtaliittimen johtoa ei saa taiteltua. Tai sitten jokin slim 90˚
 
Jos tuo 5090 on ”korkeampi” niin ei mene lasikylki enää kiinni jos tuota virtaliittimen johtoa ei saa taiteltua. Tai sitten jokin slim 90˚
Kai ongelma oli siinä, että huonosti pohjaanpainetun liittimen sai väännettyä rikki. Vääntää toisesta reunasta juotokset/kaapelit irti kun huonosti kytketty kaapeli pääsee liikkumaan. Jos kasaa uudella jo käytössä olevalla liittimellä koneen niin ei lähde päälle ellei ole pohjaankytketty(lyhemmät sense pinnit). Eka testit koppa auki ja vasta sen jäljeen vääntelyä ja koppa kiinni.

Ei se ensimmäinenkään huono kaapelin/adapterin iteraatio ollut helppoa rikkoa kuten gamersnexuksen ja muiden yritykset toistaa vikaa todistivat. Ei realistisella loppukäyttäjäskenaariolla tainnut muut kuin gamersnexus saada toistettua vian "laboratoriossa".

Sit oli päälle se cablemod fiasko missä paskasti tehdyt kaapelit poltti kortteja. Tähänhän tuli takaisinkutsu kaapelien ja myös uudempien kaapeliversioiden osalta. Cablemod munas oikein kunnolla.
 
Juu. Aika ohuelta näyttäisi myös 5080 verrattuna 4080 Superiin: 10700 vs 10200 corea, myös sama muistiväylän bittisyys ja sama muistikapasiteetti. Näitä huhuja ei pitäisi postailla tänne ilman paperispekseissä näkymättömiä tietoja arkkitehtuuritason parannuksista, joita epäilemättä on runsaasti kun mennään Blackwell-sarjaan. Keskustelua on mielekkäämpää jatkaa siinä vaiheessa, kun saadaan varsinaisia testejä ulos eri tahoilta.
Kun 5080:n Suomi-hinta on arvatenkin puolessatoista tonnissa, niin kyllä siinä vanha 4090 voisi vähän turhan kova kilpailija olla tuollaiselle 16 gigan kortille.
 
Kun 5080:n Suomi-hinta on arvatenkin puolessatoista tonnissa, niin kyllä siinä vanha 4090 voisi vähän turhan kova kilpailija olla tuollaiselle 16 gigan kortille.
Jos 5080 on niinkin alhainen kuin puolitoista tonnia niin veikkaan 5090 olevan jotain 2500e - 3000e välillä. 4090 voisi säilyttää hyvin paikkansa sitten 2000e korttina käytettyjen markkinoilla.
 
Jos 5080 on niinkin alhainen kuin puolitoista tonnia niin veikkaan 5090 olevan jotain 2500e - 3000e välillä. 4090 voisi säilyttää hyvin paikkansa sitten 2000e korttina käytettyjen markkinoilla.
Hinnat riippuu siitä, mitä kilpailijat saavat aikaan. 5080:lla on potentiaalia olla hyvinkin paljon 5090:aa halvempi, mutta jos kilpailijat ei kykene, niin toki sitten kannattaa ottaa maksimituotto ja hinta on paljon korkeampi.
 
sitten kannattaa ottaa maksimituotto ja hinta on paljon korkeampi.
Aika rankasti vedät nyt mutkia suoriksi, jos ajattelet että korkeammasta hinnasta seuraa automaattisesti suurempi tuotto. Tän hintaluokan kuluttajatuotteissa, hinta karsii kyllä jo myyntimääriä.
 
@Sampsa voitko antaa bannit kaikille jotka jatkaa tällä liitin aiheella. Tätä liitin aihetta jo käsitellään muutamassa muussakin ketjussa, eikä se kuulu tänne.
No itse ainakin ihan mielelläni luen myös keskustelua noista liittimistä. Kyseisissä korteissa kyseinen liitin on, joten mielestäni ihan oikea ketju keskustella myös sen riittävyydestä uusille korteille.<

Edit. Eri asia olisi jos tuolle olisi jo oma ketjunsa, mutta omien tietojeni mukaan sellaista ei taida olla.
 
Toki tämä on vain yhden työasematoimittajan hinnasto, mutta heillä 5090 kustantaa noin 5000€ per kortti (kuuden kortin versio 40 000€, kahdeksan 50 000€). Ylijäävään kymppitonniin kuuluu 32-ytimen Epyc, 256 Gt muistia, 1 Tt NVMe jne
Eikös tämä ollut vesijäänytetyillä korteilla ja mukana tietty läjä katetta koska tietävät että verrattuna ammattikorttien hintoihin nämä ovat näilläkin hinnoilla halpoja.

Itse olen hyvin yllättynyt jos 2000€ ylitetään normikorttien kanssa. Jotkut Asus Tax + Vesihärdellit sitten erikseen.
 
Ei tästä oo kovin pitkä aika kun kryptobuumissa myyntiin 3090 yli 2500 e hinnoissa pitkään? AI buumi nostaa 5090 kysyntää samalla tavalla, että ennustan kallita hintoja ja silti huonoa saatavuutta varsinkin Suomessa.
 
Ei tästä oo kovin pitkä aika kun kryptobuumissa myyntiin 3090 yli 2500 e hinnoissa pitkään? AI buumi nostaa 5090 kysyntää samalla tavalla, että ennustan kallita hintoja ja silti huonoa saatavuutta varsinkin Suomessa.
Mikä siinä ai:ssä on nyt niin houkuttelevaa, että uusimmista korteista tekis niin houkuttelevan? Käsittäkseni ai on enemmä yritys toimitaa, kun perus kotinörtin.
 
Mikä siinä ai:ssä on nyt niin houkuttelevaa, että uusimmista korteista tekis niin houkuttelevan? Käsittäkseni ai on enemmä yritys toimitaa, kun perus kotinörtin.
Juurihan tuossa muutama viesti sitten Kaotika linkkasi (AI-)työaseman, johon voi speksata 6-8kpl RTX 5090, joten selväähän se on, että tällaiset paisuttaa pelikorttien hintoja ja/tai johtaa saatavuushaasteisiin.
 
Juurihan tuossa muutama viesti sitten Kaotika linkkasi (AI-)työaseman, johon voi speksata 6-8kpl RTX 5090, joten selväähän se on, että tällaiset paisuttaa pelikorttien hintoja ja/tai johtaa saatavuushaasteisiin.
Näköjään meni ohi toi postaus.
 
Mikä siinä ai:ssä on nyt niin houkuttelevaa, että uusimmista korteista tekis niin houkuttelevan? Käsittäkseni ai on enemmä yritys toimitaa, kun perus kotinörtin.
Jep Kuten AeshmA kirjoitti näitä 5090 myydään enemmän yrityksille kuin pelaajille, nyt on vielä 32 gigaa ilmeisesti muistia joka ei ole siellä pelikäyttöön, vaan AI käyttöön.

5090 on kuitenkin halpa verrattuna sitten vaikka A6000 korttiin. Jos ei tarvitse jotain tiettyä ominaisuutta jota ei löydy 5090 puolelta.

1732792215283.png
 
Ei mitään uutta AI-koneet peliraudasta. Tinycorp myy tinyboxia missä 6x4090 tai 6x7900xtx. 25k$+verot+toimitus tuollainen 6x4090 kone, Jos peliraudasta tehdyt ai-myllyt/työasemat/... nostavat korttien hintoja niin hinnan nosto on jo tapahtunut nykyisessä generaatiossa.


Ihmettelen ja yllätyn jos 5090FE jenkki msrp ilman veroja ei jää alle 2000$. 4090fe msrp oli 1599$. Kauppojen hinnat voi toki asettua paljonkin msrp:n yläpuolelle kun viime kädessä kysyntä määrää hinnan ja vain pieni osa myydyistä korteista on FE-mallia. AIB:t yrittänevät tehdä malleja joista saa pyytää parempaa hintaa kuin fe-korteista.
 
Ei mitään uutta AI-koneet peliraudasta. Tinycorp myy tinyboxia missä 6x4090 tai 6x7900xtx. 25k$+verot+toimitus tuollainen 6x4090 kone, Jos peliraudasta tehdyt ai-myllyt/työasemat/... nostavat korttien hintoja niin hinnan nosto on jo tapahtunut nykyisessä generaatiossa.


Ihmettelen ja yllätyn jos 5090FE jenkki msrp ilman veroja ei jää alle 2000$. 4090fe msrp oli 1599$. Kauppojen hinnat voi toki asettua paljonkin msrp:n yläpuolelle kun viime kädessä kysyntä määrää hinnan ja vain pieni osa myydyistä korteista on FE-mallia. AIB:t yrittänevät tehdä malleja joista saa pyytää parempaa hintaa kuin fe-korteista.
Ongelmana yleensä on se et nVidia tekee vähän ikävät temput korttivalmistajille kun se FE on hinnoteltu sinne hinnat alkaen päähän ja se on 30- ja 40-sarjassa sijottunu sinne aika kärkipäähän eri malleja vertaillessa, enkä usko et nytkään tekee poikkeusta. Toki sit on ne ihan yläpään mallit jotka on samalla tasolla tai parempia kun FE, mut niitten hinta on yleensä sit jo useita satasia enemmän mitä FE. FE:n piirilevyä ei myöskään anneta muille valmistajille vaan niille tehään erikseen se "referenssi"-malli joka on sit oikeasti se paskin malli koko kortista. En muista missä välissä toi muuttu, mut ainakin vielä 10-sarjassa tais olla nVidian omat kortit ja valmistajien referenssikortit samalla PCB:llä. Sillon vielä valmistajat kans sai myydä niitä nVidian referenssicoolerilla olevia malleja omalla nimellään.

FE on tosin myös aika rajatusti saatavilla kuten vähän viittasitkin, mut se onkin sit ehkä enemmän suunniteltu juttu.
 
FE on tosin myös aika rajatusti saatavilla kuten vähän viittasitkin, mut se onkin sit ehkä enemmän suunniteltu juttu.
Ei mulla muuta pointtia ollut kuin esittää oma arvaus 5090 msrp:sta ja verrata sitä teoreettisen 4090fe msrp:hen. Hinnathan on nousseet tuosta msrp:sta ihan kysynnän ja ehkä inflaationkin vuoksi ja fe:ta hyvin vähän tarjolla. MSRP voi olla jotain, todellisuus jotain muuta etenkin kun iso osa tuotteista on aib-härpäkkeitä mitkä yrittävät tuoda lisäarvoa fe:n päälle.

Nvidia on paha ja aib:t ahtaalla jne. on keskusteltu niin moneen kertaan ettei mulla siihen keskusteluun ole mitään uutta annettavaa eikä mielenkiintoa siitä vääntää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla muuta pointtia ollut kuin esittää oma arvaus 5090 msrp:sta ja verrata sitä teoreettisen 4090fe msrp:hen. Hinnathan on nousseet tuosta msrp:sta ihan kysynnän ja ehkä inflaationkin vuoksi ja fe:ta hyvin vähän tarjolla. MSRP voi olla jotain, todellisuus jotain muuta etenkin kun iso osa tuotteista on aib-härpäkkeitä mitkä yrittävät tuoda lisäarvoa fe:n päälle.

Nvidia on paha ja aib:t ahtaalla jne. on keskusteltu niin moneen kertaan ettei mulla siihen keskusteluun ole mitään uutta annettavaa eikä mielenkiintoa siitä vääntämään.
Joo, kyllä mä kans veikkaan et ne haluaa pitää sen siinä alle 2000usd, eikä lähteä sen yli. Mut kuten sanoit niin se FE:n MSRP on sinänsä se ja sama kun iso osa muista korteista ylittää sen jokatapauksessa, mut tosiaan tää keskustelu on kerrattu useempaan otteeseen eikä tilanne oo siitä muuttunu ja tuskin on muuttumassakaan.

Onks ne muuten aiemmin ilmottanu sen MSRP:n aina ilman veroja? Eli jos nyt läväyttää 1999usd niin siihen vielä sit verot päälle?
 
Onks ne muuten aiemmin ilmottanu sen MSRP:n aina ilman veroja? Eli jos nyt läväyttää 1999usd niin siihen vielä sit verot päälle?
Jenkkihinnat aina ilman veroja kun alv voi olla "Ihan mitä vaan". ALV:ia ei ole liittovaltiotasolla määrätty amerikassa. Keskimäärin jenkkilässä alv noin 8% mutta on myös paikkoja missä verot 0% tai yli 8%.
 
Joku käyttää halvinta kiinakaapelia, toinen kytkee väärän/vanhan virtalähteen kaapelin uuteen, kolmas saa valmistusvikaisen kortin,... Täydellistä käyttäjää tai tuotetta ei ole olemassa. Katsotaan sitten 5090 ketjussa monella iotechilaisella kortti palaa. En usko, että tulee olemaan ongelma jonka vuoksi tarvisi 5090:sta väistellä.
Yksi iso syy miksi ne liittimet sulaa johtuu siitä, ettei 4090 valmistajat MSI:ta lukuunottamatta ole lisänneet ylimääräistä sulakesuojausta 12V virtapiirille. Ja toki huonolaatuisista Kiina kaapeleista.
 
Nvidian seuraava konesaliarkkitehtuuri huhujen mukaan 6kk etuajassa. Julkaisun piti olla alkupuolella 2026, nyt huhutaan ulostulevaksi loppuvuodesta 2025. Jonkinlainen paperispeksi/julkaisu saataneen kevään gtc-messuilla ja piirien samplet tms. 2025 loppupuolella asiakkaille.
The new Rubin AI GPU architecture is the successor to the Blackwell GPU architecture, which is being used in the current fleet of B200 and GB200 chips, as well as the future GB300 series AI GPU that we're hearing more and more about lately. In a new report from UDN, we're hearing that NVIDIA is already working with supply chain partners in Taiwan on the Rubin AI GPU architecture and its new R100-powered AI servers.
Rubin was originally scheduled for 2026, but sources of UDN say that the company has launched the development of Rubin early, so that the AI boom can continue from one AI GPU chip to another (Blackwell to Rubin, and so on).
 
Nvidia laskee, että kun kilpailu kiristyy ja tekoälysovelletuksista on yhtä jos toista pohdintaa ja etenkin sellaisessa muodossa, että nykyinen tekniikka ei ehkä veny paljoa pidemmälle ja näin ollen kehityksen lakipiste mihin kielimallit ylipäätään taipuu voi olla kohtuu lähellä. Näin ollen on Nvidialle tärkeää, että seuraavallakin sukupolvella otetaan hilloja kotiin jos kerta aikaikkuna satumaisiin voittoihin saattaa olla umpeutumassa. Tuota aikaikkunan umpeutumista nopeuttaa myös kilpailijoiden kustannustehokkaammat ratkaisut olivatpa ne omia piirejä tai vaikka AMD:n.

Rubinin nopeutettu launchi ei valitettavasti tod.näk. auta meitä pahnan pohjimmaisia ainakaan nopeammin kaupoista löytyvänä kuluttajatuotteena. Rubini lienee 3nm ja toki näin ollen olisi kiinnostava myös kuluttajapuolelle paremman potentiaalisen hyötysuhteen muodossa. Tiedä sitten kun miettii, että eipä nuo Intelin 3nm ratkaisut (245K, 265K, 285K) mitään mullistusta tarjonneet vrt AMD:n prossujen hyötysuhde. Eli se tsmc:n 3nm prosessi ei mikään autuus ollut ainakaan noissa.

Sais Intel ottaa mallia ja tuosta Nvidian tarpeesta puskea kilpailukykyistä tuotetta vauhdilla putkeen. Siellä Intelin leirissä pyöritellään käsiä epätietoisuuden katse silmissä ja haetaan katseella johtavaa otetta huoneesta "kumpa joku tulis ja sanois mitä pitää tehdä". Ja nämä kritiikit sanon Intelin osakkeen omistajana. Amd:n leirissä jo uudet paketoinnin ratkaisut tuloillaan, että prossun yhteyteen ympätään vielä enempi juttuja eri kerroksiin.
 
Sais Intel ottaa mallia ja tuosta Nvidian tarpeesta puskea kilpailukykyistä tuotetta vauhdilla putkeen. Siellä Intelin leirissä pyöritellään käsiä epätietoisuuden katse silmissä ja haetaan katseella johtavaa otetta huoneesta "kumpa joku tulis ja sanois mitä pitää tehdä". Ja nämä kritiikit sanon Intelin osakkeen omistajana. Amd:n leirissä jo uudet paketoinnin ratkaisut tuloillaan, että prossun yhteyteen ympätään vielä enempi juttuja eri kerroksiin.
Tuskimpa intelillä on nyt yksinkertaisesti rahaa tarvittavaan panostukseen..
 
Tuskimpa intelillä on nyt yksinkertaisesti rahaa tarvittavaan panostukseen..

Juu ja ei. Esim mitä tulee Intelin näytönohjainten kilpailukykyyn. Se minkä kokoinen piiri on ja miten paljon siinä on väylää + coreja + muistia on ihan valinta kysymys. En usko, että se on automaattisesti raha kysymys tehdä isompi piiri vaikket toki sitä varmaan tarkoittanutkaan. Intel voisi keskittyä tekemään myös tehokkaampia näyttiksiä eikä 4060 tasoisia. Intelin leirissä jos olisivat viisaita voisivat yrittää ottaa hilljoja kotiin low tier Ai-touhuajien tarpeista tekemällä heidän lippulaivakortin seuraajasta 32GB ja 40GB variantit. En usko, että Nvidia vastaisi 32GB 4070-sarjan kortilla. Tälläiset budjetti ai-kortit eivät söisi kuitenkaan markkinaa tehokkaiden HBM tuotteiden alta koska ovat niin hitaita. Erilaiset pajat saattaisivat ostaa niitä lavakaupalla esim kehittyville markkinoille.
 
Juu ja ei. Esim mitä tulee Intelin näytönohjainten kilpailukykyyn. Se minkä kokoinen piiri on ja miten paljon siinä on väylää + coreja + muistia on ihan valinta kysymys. En usko, että se on automaattisesti raha kysymys tehdä isompi piiri vaikket toki sitä varmaan tarkoittanutkaan. Intel voisi keskittyä tekemään myös tehokkaampia näyttiksiä eikä 4060 tasoisia. Intelin leirissä jos olisivat viisaita voisivat yrittää ottaa hilljoja kotiin low tier Ai-touhuajien tarpeista tekemällä heidän lippulaivakortin seuraajasta 32GB ja 40GB variantit. En usko, että Nvidia vastaisi 32GB 4070-sarjan kortilla. Tälläiset budjetti ai-kortit eivät söisi kuitenkaan markkinaa tehokkaiden HBM tuotteiden alta koska ovat niin hitaita. Erilaiset pajat saattaisivat ostaa niitä lavakaupalla esim kehittyville markkinoille.
Ei se isompi piiri ihan tyhjästä synny, vaatii se jonkinverran suunnittelua lisää. Lisäksi pitää tehdä itse kortti ja testaus ym..

Intelillä on nyt leikkailtu kovasti, kun rahat on hyvinkin vähissä CPU puolen katastrrofi kävi varmasti kalliiksi ja maksaa kokoajan vielä lisää..
-------
Kyllähän jos arkkitehtuuri ei AI:n kanssa kuse, isompimuistinen kortti varmasti menisi AI käyttöön hyvin kaupaksi sinänsä.. Toki kannattaa nyt muistaa, jotta suuri osa työkaluista YM on Nvidian alustoille, kun se on panostanut AI puoleenkin humattavasti ja sillä on ollut jo pitkään kattava valikoima erilaisia kortteja, pikkutestailuista ja kevyehköjen mallien ajosta (pelikortit) aina raskaaseen AI opetusvääntöön (raskaat AI palvelimet, suurilla muistimäärillä).
-------

Toki tuo energiankulutus on noissa karannut senverran pahasti käsistä, jotta pienemmästä kulutuksesta voisi saada aikaan ihan hyvän kilpailuvaltin..
 
Jos meinaa päivitellä 4090->5090 niin vois saada hyvän hinnan käytetystä. Uusienkin hinta raketoi saatavuuden huonontuessa
Ei kyl oikeestaan, kun on ostajan markkinat. Moni voi myydä, mutta kun 5090 on kk päässä, niin harvaa kiinnostaa ostaa 4090 lähelle täyttä hintaa.
 
Ei kyl oikeestaan, kun on ostajan markkinat. Moni voi myydä, mutta kun 5090 on kk päässä, niin harvaa kiinnostaa ostaa 4090 lähelle täyttä hintaa.
Pelko on että 5080 on hitaampi kuin 4090 ja kaiken lisäksi pienemmällä muistilla. Jos 5090 maksaa 3000e niin kyllä käytetystä 4090:sta saa 2500e.

Varma tieto. Ostakaa mun 4090.
 
Ei nyt ollut tarkoitus väittää että 4090:sta saisi vaikka miljoona bitcoinia. Lähinnä mietin, että jos on aikomuksia päivittää 4090:sta ylöspäinniin ennen 5090 julkaisua saanee parhaan hinnan käytetystä. Uusien hinnat jo pompsahtaneet kun tarjonta vähenee.
 
Jos meinaa päivitellä 4090->5090 niin vois saada hyvän hinnan käytetystä. Uusienkin hinta raketoi saatavuuden huonontuessa
jos on 4090 niin eikö sillon lähinnä ole cpu pullonkaulana, niin ei tuo luulis hirveästi parantavan suorituskykyä. - toki moni varmaan päivittää kun pakko saada uusin ja paras.
 
jos on 4090 niin eikö sillon lähinnä ole cpu pullonkaulana, niin ei tuo luulis hirveästi parantavan suorituskykyä. - toki moni varmaan päivittää kun pakko saada uusin ja paras.
Kai tuossa tilantessa tarvii miettiä harrastuneisuuden astetta ja sitä mikä väliraha menee jos/kun myy entisen pois.
 
jos on 4090 niin eikö sillon lähinnä ole cpu pullonkaulana, niin ei tuo luulis hirveästi parantavan suorituskykyä. - toki moni varmaan päivittää kun pakko saada uusin ja paras.
Kyllä se taitaa 4k:lla olla GPU edelleenkin se heikoin lenkki. Varsinkin josa haluaa natiivia 4k pelaamista niin nämä path-tracing viritykset on aika murhaavia… vaikka pistäisi DLSS performance.
 
Kyllä se taitaa 4k:lla olla GPU edelleenkin se heikoin lenkki. Varsinkin josa haluaa natiivia 4k pelaamista niin nämä path-tracing viritykset on aika murhaavia… vaikka pistäisi DLSS performance.
Niinpä. On edelleen varsin epätodennäköistä, että Cyberpunkissa ja Alan Wake 2:ssa 4K Path RT pyörii kovalla fps:lla edes RTX 5090:n kanssa. Jotkut ihmiset ovat jo ostaneet 4K 240 Hz OLEDit, mutta eihän nykyrauta siitä saa otettua kaikkea iloa irti vieläkään.
 
Niinpä. On edelleen varsin epätodennäköistä, että Cyberpunkissa ja Alan Wake 2:ssa 4K Path RT pyörii kovalla fps:lla edes RTX 5090:n kanssa. Jotkut ihmiset ovat jo ostaneet 4K 240 Hz OLEDit, mutta eihän nykyrauta siitä saa otettua kaikkea iloa irti vieläkään.
4k natiivireso tosiaan vaatii varmaan 7090 että pyörii yli 100 fps ilman frame geniä, että kyllä nää nykyiset pelit tulee olemaan vielä parempia kokemuksia tulevaisuudessa.

Tosin itselle riittäisi 4k 240 hz omistajan että pyörisi DLSS quality ~80-100 fps, sitten siihen frame gen päälle.

Yli 150 fps / hz kun mennään, niin ei tommoset AAA seikkailut siitä enää hirveesti parane omaan silmään. Edes CS2 on hankala huomata tuota, mutta onhan se kiva että on 240 hz/fps nopeisiin toimintapeleihin.
 
Aika säälittävältä kyllä vaikuttaa toi
RTX 5070 paperilla. Eihän se ole 9.46% tehokkaampi kuin edeltäjänsä! Tämä ei tosin yllätä, sillä aikalailla yhtä suuri "hyppy" oli natiivi suoritus kyvyssä RTX 3070 ja RTX 4070 välillä.

Toisin oli GTX sarjan aikaan. Tässä lyhyt vertailu siitä miten paljon
GTX 1070 toi parannusta GTX 970 nähden:

CUDA-ytimet: +15.4%

Peruskellotaajuus: +43.4%

Boost-kellotaajuus: +42.9%

Tekstuurintäyttönopeus: +33.4%

Laskentateho (FP32): +41.3%

TMUs: +15.4% sellaiset 31,6%

Keskimäärin tehot nousivat siis 33,3%

Kyllähän RTX 3070 ja RTX 4070:n välilläkin on sellaiset 20~30% SILLOIN, jos käytetään uusinta DLLS tekniikkaa mutta esimerkiksi ytimien määrissä ja laskentehossa/kellotaajuuksissa jne. ero on marginaalinen 9,46%

Pointtini on siinä että, että Nvidia pystyisi ihan saletisti parempaankin, jos vain haluaisi...

Pystyisi, tekemällä isomman ja valmistuskustannuksiltaan kalliimman piirin.

Näyttispiirit ovat jo nyt todella monta kertaa isompia ja kalliimpia valmistaa kuin
1) Pelikoneen CPUt koskaan
2) näyttikset joskus >10 vuotta sitten

Ja "ilmaiset lounaat" uusien valmistustekniikoiden kehityksestä ovat käytännössä loppuneet,
SRAMin(välimuistien) hinta vaan nousee uusien valmistustekniikoiden myötä ja logiikkaportit eivät merkittävästi halpene, lähinnä kellotaajuuksissa TAI virrankulutuksessa (valitse toinen, ei juurikaan molempia yhtä aikaa) saadaan vielä parannusta uusista valmistustekniikoista.

Ja kun kyse on uudesta arkkitehtuurista, ei noista laskentayksikköluvuista voi suoraan päätellä suorituskykyä. Jos edellinen arkkitehtuuri stallaa keskimäärin vaikka 25% kellojaksoista ja uusi arkkitehtuuri stallaa keskimäärin 10% kellojaksoista, uusi on n. 20% nopeampi vaikka kaikki "teoreettiset luvut" laskentayksiköistä ja kellotaajuuksista jne olisi samat.

Vähintäänkin laittamaan sitä VRAM:a enemmän kuin 12Gt, jos ei muuta.

Miettikää millainen peto RTX 5070 olisi, jos siinä olisi verrattain yhtä suuri prosentuaalinen parannus natiivi suorituskyvyssä kuin
GTX 970 ja GTX 1070 välillä.

Harmi vain, että tuollaiset ajat ovat takana päin..

Ne ovat takanapäin, koska Mooren laki ei ole luonnonlaki joka toimii ikuisesti, vaan valmistustekniikoiden kehitys on hidastunut dramaattisesti.

Aiemmin laskentayksiköitä pystyttiin joka sukupolvessa lisäämään selvästi, koska logiikkaporttien halpeneminen uusien valmistustekniikoiden myötä mahdollisti sen tekemisen valmistuskustannuksien nousematta merkittävästi. Nyt logiikkaporttien hinta laskee äärimmäisen vähän uusilla valmistustekniikoilla ja välimuistit vaan kallistuu.

Eikä tämä tule tästä paremmaksi muuttumaan niin kauan kuin Nvidia fanipojat ostavat aina kiltisti sen uuden näytönohjaimen heti julkaisussa törkeään ylihintaan. Itse asiassa jo nyt on huomattavissa, että RTX 50xx julkaisu on lähellä, kun käytettyjä RTX 40xx kortteja on alkanut tupsahteleen myyntiin enenevissä määrin...

Se, mitä sinä kutsut "paremmaksi" ei ehkä ole parempi vaan enemmänkin huonompi.

Nykynäyttikset on älyttömän isoja ja kalliita piirejä valmistaa. Paljon pienemmätkin piirit riittäisivät peleistä nauttimiseen.

Kuluttajanäyttisten älytön hinta ei johdu pääasiassa nVidian rahastuksesta vaan enemmän niiden piirien todella suurista valmistuskustannuksista.

Ihmiset eivat niinkään osta näyttiksiä törkeään ylihintaan vaan ihmiset vaan ostavat älyttömän tehokkaita näyttiksiä pelikäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyisi, tekemällä isomman ja valmistuskustannuksiltaan kalliimman piirin.

Näyttispiirit on jo nyt todella monta kertaa isompia ja kalliimpia valmistaa kuin
1) Pelikoneen CPUt koskaan
2) näyttikset joskus >10 vuotta sitten

Ja "ilmaiset lounaat" uusien valmistustekniikoiden kehityksestä ovat käytännössä loppuneet,
SRAMin(välimuistien) hinta vaan nousee uusien valmistustekniikoiden myötä ja logiikkaportit eivät merkittävästi halpene, lähinnä kellotaajuuksissa TAI virrankulutuksessa (valitse toinen, ei juurikaan molempia yhtä aikaa) saadaan vielä parannusta uusista valmistustekniikoista.

Ja kun kyse on uudesta arkkitehtuurista, ei noista laskentayksikköluvuista voi suoraan päätellä suorituskykyä. Jos edellinen arkkitehtuuri stallaa keskimäärin vaikka 25% kellojaksoista ja uusi arkkitehtuuri stallaa keskimäärin 10% kellojaksoista, uusi on n. 20% nopeampi vaikka kaikki "teoreettiset luvut" laskentayksiköistä ja kellotaajuuksista jne olisi samat.



Ne ovat takanapäin, koska Mooren laki ei ole luonnonlaki joka toimii ikuisesti, vaan valmistustekniikoiden kehitys on hidastunut dramaattisesti.

Aiemmin laskentayksiköitä pystyttiin joka sukupolvessa lisäämään selvästi, koska logiikkaporttien halpeneminen uusien valmistustekniikoiden myötä mahdollisti sen tekemisen valmistuskustannuksien nousematta merkittävästi. Nyt logiikkaporttien hinta laskee äärimmäisen vähän uusilla valmistustekniikoilla ja välimuistit vaan kallistuu.



Se, mitä sinä kutsut "paremmaksi" ei ole parempi vaan huonompi.

Nykynäyttikset on älyttömän isoja ja kalliita piirejä valmistaa. Paljon pienemmätkin piirit riittäisivät peleistä nauttimiseen.

Kuluttajanäyttisten älytön hinta ei johdu pääasiassa nVidian rahastuksesta vaan enemmän niiden piirien todella suurista valmistuskustannuksista.

Ihmiset eivat niinkään osta näyttiksiä törkeään ylihintaan vaan ihmiset vaan ostavat älyttömän tehokkaita näyttiksiä pelikäyttöön.
Iso syy sille, miksi ihmiset ostavat kalliita näyttiksiä on, että pelinkehittäjät ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käytännössä lopettaneet peligrafiikan renderöintikustannusten optimoinnin. Yhä useampi kehittäjä on UE-riippuvainen ja UE:lla on kenen tahansa kehittäjän helppo luoda visuaalisesti keskiverto peli joka juuri ja juuri pyörii uusimmilla konsoleilla 1080p 60 fps tai 4K 30 fps. Koita siinä sitten saada tämän 30 fps:lle optimoidun pelin PC-portti pyörimään 4K:llä 100 fps
 
Iso syy sille, miksi ihmiset ostavat kalliita näyttiksiä on, että pelinkehittäjät ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta käytännössä lopettaneet peligrafiikan renderöintikustannusten optimoinnin. Yhä useampi kehittäjä on UE-riippuvainen ja UE:lla on kenen tahansa kehittäjän helppo luoda visuaalisesti keskiverto peli joka juuri ja juuri pyörii uusimmilla konsoleilla 1080p 60 fps tai 4K 30 fps. Koita siinä sitten saada tämän 30 fps:lle optimoidun pelin PC-portti pyörimään 4K:llä 100 fps
Toisaalta rima on myös noussut eksponentiaalisesti mikä on "hyvän näköinen" peli. Jotta peli nykyään on edes sen "keskiverron" näköinen niin pitää olla rajaton piirtoetäisyys ja reaaliaikainen dynaaminen valaistus koko pelimaailmaan RT-GI:llä. Tuosta jos poiketaan niin peli "näyttää paskalle" mutta jos tuo saavutetaan niin "peliä ei ole optimoitu ollenkaan".

Tekniikka ja vaatimukset kehittyy. Väitän että nykyään renderöintikustannusten optimointi on kovempaa kuin koskaan. Tekniikat millä saavutetaan silminnähden parempia grafiikoita vain maksaa sen 1000x enemmän mitä entisaikojen spriten pyörittelyt.
 
jos on 4090 niin eikö sillon lähinnä ole cpu pullonkaulana, niin ei tuo luulis hirveästi parantavan suorituskykyä. - toki moni varmaan päivittää kun pakko saada uusin ja paras.
Kyllä 4090 on pullonkaula lähes jokaisessa uudessa pelissä jopa DLSS balanced asetuksella fg päällä. Tämä siis 4k:lla ja säteenseurannalla.
 
Toisaalta rima on myös noussut eksponentiaalisesti mikä on "hyvän näköinen" peli. Jotta peli nykyään on edes sen "keskiverron" näköinen niin pitää olla rajaton piirtoetäisyys ja reaaliaikainen dynaaminen valaistus koko pelimaailmaan RT-GI:llä. Tuosta jos poiketaan niin peli "näyttää paskalle" mutta jos tuo saavutetaan niin "peliä ei ole optimoitu ollenkaan".

Nyt on ehkä vähän liioittelua, mutta onhan tässä paljon perää.


Mutta joo, olen tässä tänä vuonna pelaillut fallout3sta ja sen moottorilla tehtyä fallout: new vegasia, pelit tehty n. 15 vuotta sitten.

Niissä oli kenttäsuunnittelussa kätevä hierarkia millä saatiin pudotettua sitä, paljonko kamaa tarvii kerralla olla piirrettävissä:

Kun liikuttiin ulkona autiomaassa, tarjottiin valtava avoin maailma, taloja oli harvakseltaan, overdrawia ei juuri ollut, ja piirrettävät asiat oli lähinnä maastonmuotoja ja pensaita (ja välillä sitä talon ulkoseinää). Mutta näitä sitten näkyi hyvinkin kaukaa. Kun mentiin taloon sisälle, ladattiin uusi kenttä talon sisustaa varten. Siellä sitten overdrawia sisäseinistä sekä piirrettäviä esineitä, huonekaluja yms. oli paljon tiheämmässä, mutta kenttä paljon pienempi joten tähän oli varaa. Ja isommat talotkin jaettu vielä moneen osaan, portaiden ylä- tai alapäässä usein ovi joka latasi uuden kentän.

Kaupungeissa oli sitten vielä yksi hierarkiataso tästä välistä, oltiin ulkona mutta näkymä avoimeen autiomaahan oli blokattu jollain muurilla jolloin mitään kaukana olevaa ei graffamoottorille ollut olemassa, tarvi piirtää vain talojen ulkoseiniä ja overdrawia oli jonkin verran peräkkäin olevista taloista.

Tämä oikeasti toimi hyvin käytännössä, ainoat haitat oli se, että vihollisia ei esim. voinut ampua kenttiä erottavien ovien läpi vaan käytännössä siitä ovesta teleportattiin sen toiselle puolelle, ja sitten joku kaupungin muurin päälle nouseminen ja sieltä ulos autiomaahan tähyileminen ja ampuminen ei esim. ollut mahdollista, koska niille muureille ei voinut kunnolla nousta kun niistä olisi pitänyt nähdä sekä kaupunkiin sisään että ulos autiomaahan (toki muurille saattoi päästä johonkin yhteen paikkaan josta ei nähnyt sisälle kaupunkiin)

Mutta joo, nykyään tosiaan tällaista ei varmaan haluta tehdä koska tästä "teleporttailusta" tulisi niin paljon valitusta sen epäluonnollisuudesta vaikka siillä saatiin graffaengineä paljon kevyemmäksi.


Itse ehkä näkisin, että ongelmana on se, että tällainen fallout3-tyylinen kenttäsuunnittelu on työläämpää pelin tekijöille, ja lisäksi pelaajat vaativat "saumatonta elämystä" jossa näitä epäjatkuvuuskohtia ei näy.

Koodarit edelleen osaavat tehdä sitä itse graffamoottorin matalan tason optimointia, mutta kun sitä kenttäsuunnittelua yms. ei haluta tehdä siten että se mahdollistaa sellaiset korkean tason optimoinnit joilla itse graffamoottorin työ käy paljon helpommaksi
(joko, jotta pelaajalle tarjotaan se saumaton suuren pelimaailman elämys(hyvä perustelu pelin laadun kannalta), tai koska halutaan päästä helpolla kenttäsuunnittelussa(hyvä perustelu pelin kehityskustannusten kannalta) tai sitten vaikka varsinainen vaiva ei olisi suuri, ajatellaan että suorituskvyn kasvu ja matalan tason optimoinnit ratkoo kaikki suorituskykyongelmat(ei hyvä perustelu))

Ja säteenjäljitys oikeastaan voisi mahdollistaa enemmän sitä, että kenttäsuunnittelusta voisi jättää suorituskyvyn takia siellä olevia rajoitteita ja kikkailuita pois ja tarjota "saumatonta elämystä" ilman että suorituskykypudotus tästä on huomattava (koska on todella helppo laittaa isoja asioita maailmassa eri haaroihin BVH-puussa ja ottaa siitä vaan joku <10% hidastus, ja muutenkin säteenjäljityksessä kolmiomäärän kasvattaminen on halvempaa kuin rasteroinnissa(pikselimäärän kasvattaminen siinä sen sijaan on kallista)), mutta juuri nyt eletään sitä siirtymäkautta rasterisoinnin ja säteenjäljityksen välissä että kenttäsuunnittelussa pitää ottaa huomioon molemmat.

Joten alkaa ehkä näkyä sitä, että jotkut pelit suunnitellaan jo siten että niistä kenttäsuunnittelusta yms. vähennetään niitä rasteroinnin takia olevia rajoitteita ja kikkailuita, mutta ne pelit kuitenkin edelleen renderöidään pääosin rasteroimalla (koska säteenjäljitystehoa ei ole tarpeeksi että kaikkea rendausta voisi hoitaa säteenjäljityksellä), jolloin seurauksena on joko että se rasterointikin on hitaampaa tai sillä rasteroinnilla ei saada yhtä kaunista jälkeä kuin rasteroinnilla ennen saatiin kun kenttäsuunnittelussa oli mukana kaikkia light mappejä jne rasteroinnin valaistuksen kludgettamiseen.

Tekniikka ja vaatimukset kehittyy. Väitän että nykyään renderöintikustannusten optimointi on kovempaa kuin koskaan. Tekniikat millä saavutetaan silminnähden parempia grafiikoita vain maksaa sen 1000x enemmän mitä entisaikojen spriten pyörittelyt.

Lucasarts siirtyi pois spritejen pyörittelystä pääasiallisena graffanpiirtomuotona vuonna 1993 kun julkaisi X-wing-pelin, joka piirsi grafiikan kolmioita rasteroimalla (sitä edeltävässä Lucasartsin lentosmulaattorissa Secret Weapons of Luftwaffessa(1991) oli vielä kaikki lentokoneet piirretty spriteinä eikä kolmioita rasterisoimalla.

Ja nykynäyttiksissä meillä on luokkaa miljoonia kertoja enemmän laskentatehoa kuin niissä CPU:issa (80286, 80386) millä sitä secret weapons of luftwaffea aikoinaan pelattiin, joten 1000x suurempi laskentamäärä ei ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Ja nykynäyttiksissä meillä on luokkaa miljoonia kertoja enemmän laskentatehoa kuin niissä CPU:issa (80286, 80386) millä sitä secret weapons of luftwaffea aikoinaan pelattiin, joten 1000x suurempi laskentamäärä ei ole ongelma.
Ehkä arvioin väärin kuinka paljon path-tracing 4k resolla on rankempaa mitä aikoinaan 320x200 resolla spriten pyöräyttäminen akselinsa ympäri.

Olisiko parempi arvio kymmeniä miljardeja kertoja raskaampaa? Vaikea sanoa.
 
Onhan noita muitakin käyttötapauksia kuin pelit. Vaikka pelit on halpa harrastus high end laitteistollakin versus vaikka moottoripyörä/kelkka+bensat tai paljonko esim. 5090:en odotettuna elinaikana moni kaataa rahaa alkoholiin ja baareihin. En jaksa paheksua sitä jos joku sijoittaa (laillisiin) harrastuksiin tai harrastaa halvemmalla konsolin kanssa.

Mulle 5090:en myy davinci resolven neural enginen tarjoamat palvelut ja topaz video ai. 8k videoiden loppurenderöinti vr-käyttöön ei ole kärsimättömän hommaa. Lokaalit neuroverkot kiinnostaa myös, mutta niihin taitaa olla liian vähän muistia yhdessä 5090:ssa. Macbook pro:lla leikkinyt uunituoreen llama3.3:70b:n kanssa ja se tuntuu imaisevan noin 46GB muistia.
 
Kyllä nuo 5090 on mitoitettu hinnaltaankan niin että menevät enemmän työkäyttöön/harrastekäyttöön AI miehille, ja vähemmän pelikäyttöön.
Tuntuu vieläkin, että toi 4090 oli nappiostos ja pysyy 5000 sarjan yli, vaikka maksoinkin itseni kipeäksi.
Todennäköistä, että tulevaisuudessa en tule enää ostamaan noita huippumalleja, vaan pakko tyytyä alempiin, ellei nyt lottovoittoa tai hurjia tienestinlisäyksiä ole tulossa.

Omallani olen tehnyt AI harrastuksia satoja tunteja jo, vaikka alkuinnostus hiipuikin jo, niin maailmalla on iso juttu ja AI työkalut paranevat, toki vuokrattavia palveluitakin on, mutta maksavat ja osassa on toki sensuurit. AI-videoiden teko ei vaan vielä lähtenyt, kyllä sitäkin varmaan tulee kokeiltua, mutta ei siihen riitä edes 4090.

Pistän tähän linkin, jonka linkkasin jo toiseen threadiin, mutta vaikka aihe mitä on niin video itsessään omasta mielestä hauska ja hyvin tehty AI:lla. Redditistä löytyy kans paljon esim cyberpunk aiheisia, tai hyvin ylivärikkäitä tanssivideoita tms marvel tyyppisiä juttuja.
 
AI-videoiden teko ei vaan vielä lähtenyt, kyllä sitäkin varmaan tulee kokeiltua, mutta ei siihen riitä edes 4090.
Kyllä 4090 riittää ihan kohtuullisesti Mochi 1 ja HunyuanVideo malleille jotka on edistyneimmät tekoälyvideomallit mitä on avoimeen jakeluun laitettu - ihan tässä loppuvuodesta julkaistu molemmat. Tuo Tencentin Hunyuan ilmeisesti toimii 12 gigasella RTX 3060:kin kunhan resoa laskee ja jaksaa kärsivällisesti odotella.

Adan natiivi 8-bittinen inferenssi kantaa aika hyvin tällä hetkellä kuva- ja videomallien kanssa, kun tuosta nyt viimeaikoina ruvettu ottamaan ilo irti. Onhan se 5090 varmaan ihan kivasti nopeempi, mutta kun muistia vain 33% lisää niin ei ole kiirus päivittämään.
 
En oikein ymmärrä miksi esirenderöityyn videoon tarvitsisi julkaisemattoman näytönohjaimen? Ja kuka tuon esirenderöinnin on tehnyt?
Kiusoittelu, kun ei tossa todennäkösesti mitään paskaa puhuttu ja luulis olevan selvä mistä tämä video on kotoisin.
 
luulis olevan selvä mistä tämä video on kotoisin.
Puolasta (CD Projekt Red) vai Jenkeistä (NVIDIA)?

Kun ongelma on se, että jos CD Projekt Red:illä on Puolassa toimiva kortti niin niillä on oltava myös toimivat ajurit sille. Aiemmin NVIDIA ei ole jakanut noita ajureita eteenpäin, koska niiden avulla noi Aasia-vuotajat saisivat vesitettyä kaiken PR:än välittömästi. Tietenkin Puolassa heillä voi olla työasemakohtaisesti allekirjoitetut ajurit, mutta tämä tarkoittaisi suoraan sitä, että NVIDIA:n yhteistyökumppanit on jaettu tiereille, joka taas tarkoittaa jos sinun firmalla ei jo ole uutta korttia käytössä niin et ole NVIDIA:n silmissä arvokas asiakas.

Jos NVIDIA on itse rendannut tuon videon niin tuolla videolla ei ole mitään arvoa pelaajille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 998
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom