NVIDIA-spekulaatioketju (Blackwell ja tulevat sukupolvet)

Ei oikein hyvältä vaikuta. Jossain vaiheessa voisi houkutella hankkia 34" UW -näyttö ja tehokkaampi sekä etenkin säteenseurannassa kyvykkäämpi kortti. RTX 5070 Ti ja 5080 olisivat kuitenkin molemmat downgrade VRAM:n määrän suhteen. 16GB riittäisi varmaan vielä ihan ok, mutta haluaisin varaa tulevaisuutta ja mahdollista modailua varten. Nykyisen kortin 20GB on aika mukava sweet spot.

RTX 5070 ja 5060 ovat sitten vielä surullisempia. 12GB on niukka minimi ja loppuu nyt jo muutamissa peleissä kesken 1440p-resoluutiolla. 8GB ei taas meinaa riittää edes 1080p-resoluutiolla, vaan vaatii asetuksien karsimista. RTX 3060:aa pilkattiin julkaisun aikaan turhasta 12GB muistista, mutta nyt se tuntuu järkevimmältä xx60-sarjan kortilta hetkeen :D

EDIT: Läppäripuolella RTX 4000 -sarja vasta on ollut surkeaa. Mobiili RTX 4070:ssa on 8GB muistia ja jos haluaa edes 12GB muistia, on pakko maksaa pitkälti yli 2000€ RTX 4080 -koneesta. Lisäksi suorituskyvyssä jäädään todella paljon desktop-versioista. Muistan kun Pascalissa mobiilinäyttikset olivat vielä hyvin lähellä desktop-näyttiksiä ja muistin loppumisesta ei ollut tietoakaan...
Kannattaa sitäkin miettiä kuinka usein tulee päivitettyä näytönohjainta, vaikka tuntuisi pahalta siirtyä 20 gb vramista 16 gb niin jos vaihtaa näytönohjainta 2 vuoden välein voi olla että suurinosa uusista peleistä ei siitä isommasta kuin 16gb vramista hyötyisi. Toki harmittaa jos omassa uudessa suosikkipelissä joutuu asetuksia ja modeja optimoimaan.

Itse vaihtanut lähivuosina about 2 vuoden välein näytönohjainta niin jos tulee nyt 16gb vram kortti ostettua niin voi olla että harvassa pelissä jota pelaisin tulisi se raja vastaan ennen kuin tulee sitten päivitettyä taas uudempaan.
Tämän foorumin kuplan ulkopuolella näytönohjaimien vaihtuvuus hitaampaa niin heille tuo vram on tosi iso juttu jos aikoo pitää 4-jopa 7 vuotta samaa näytönohjainta, tosin kyseiset pelaajat ovat enemmänkin full hd/1440p pelaajia eikä 4k/5k ultrawide/VR pelaajia.

Tuo on totta että läppäripuolella erityisesti Rtx 4070 on iso pettymys, esimerkiksi Rtx 4060 8gb vramilla tarjoaa melkein yhtä paljon tehoa kuin työpöytäversio, mutta Rtx 4070 on muutenkin kuin vain vramin suhteen iso pettymys läppäripuolella.

Saa nähdä koska tulee itselläni uuden peliläppärin osto niin toivoisi että myös läppäreissä olisi jo Rtx 5xxx(ti/super) sarjalaisissa enemmän kuin 8gb vramia ja sellaisen sopivan läppärin 1440p/1600p resolla saisi alle 1400 eurolla, nyt se vaatisi yli 2000 euroa(Rtx 4080) tai sitten tyytymistä Rtx 4060 8gb vram läppäriin(Lenovon sivuilta Rtx 4060, 8845HS, 32 gb ram, 1600p Lenovo legion slim 5 16 olisi tarjouksessa vajaa 1300 euroa)
 
Kannattaa sitäkin miettiä kuinka usein tulee päivitettyä näytönohjainta, vaikka tuntuisi pahalta siirtyä 20 gb vramista 16 gb niin jos vaihtaa näytönohjainta 2 vuoden välein voi olla että suurinosa uusista peleistä ei siitä isommasta kuin 16gb vramista hyötyisi. Toki harmittaa jos omassa uudessa suosikkipelissä joutuu asetuksia ja modeja optimoimaan.
Kyllä tää trendi on vahvasti siihen suuntaan että 16 gt jää monessa pelissä vähän naftiksi 4k näytön kanssa jo nyt. Varsinkin jos ajattelee että 5080 kanssa olisi tehoja ajaa uusimpia pelejä "täysillä" RT efekteillä (path tracing / full RT). Just eilen kokeilin indiana jonesissa laittaa PT päälle 4080 kanssa, niin vaikka keskimääräinen FPS kyllä just just pelattava, mutta kun tulee tunnelista aukealla FPS romahtaa hetkeksi kun uusia tekstuureja yms ladataan sisään. Peli myös varoittaa että VRAM on vähissä. Mitään vastaavaa ei tapahdu jos laittaa PT pois päältä.

Veikkaus on että 5080 16 gt on pulassa monessa pelissä 4k näytön kanssa erityisesti VRAM takia 2025-26, jos haluaa kytkeä uusimpia ominaisuuksia päälle. Eli raakaa tehoa voi olla, mutta stutteroi sen takia kun VRAM on rajoilla.
 
Tjoo, pitää kyl kahesti miettiä keväällä laittaakko jotain 16gbn 1500e korttia, itelle tommoset kortit on just niitä joilla pelaillaan 4-5, vuotta eikä 1-2vuotta. Mut toisaalta jos kohta 5v vanha Cyberpunkki on edelleen testipelinä niin ehkä pitää ajatella kohta enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.
 
Tjoo, pitää kyl kahesti miettiä keväällä laittaakko jotain 16gbn 1500e korttia, itelle tommoset kortit on just niitä joilla pelaillaan 4-5, vuotta eikä 1-2vuotta. Mut toisaalta jos kohta 5v vanha Cyberpunkki on edelleen testipelinä niin ehkä pitää ajatella kohta enemmän taaksepäin kuin eteenpäin.
Cyberpunkista loppuu 16 gt muisti myös jos laittaa tekstuurimodeja liikaa, senkin oon testannut. Perus HD reworked ok, mutta on olemassa paljon laajempia modeja ja sitten kyl kyykkää.
 
Cyberpunkista loppuu 16 gt muisti myös jos laittaa tekstuurimodeja liikaa, senkin oon testannut. Perus HD reworked ok, mutta on olemassa paljon laajempia modeja ja sitten kyl kyykkää.
Eikö tää oo vähän jokaisen tekstuurimodin ongelma ollut jo vuodesta kivi ja keppi.
 
Saapa nähdä minkälaisia ne muistimäärät sitten oikeasti ovat. Toivoa sopii, ettei NVIDIA eikä yksikään korttivalmistajista tule koskaan varustamaan keskitason (5060) korttejaan alle 12GT:n muistimäärällä.
 
Eikö tää oo vähän jokaisen tekstuurimodin ongelma ollut jo vuodesta kivi ja keppi.
On ja siihen on syynsä miksi peleissä yleensä on järkevän kokoiset tekstuurit. Tehottomalla muistinkäytöllä (sitä liian tarkat tekstuurit on) saa tietenkin vaikka 100 gigaa käytettyä jos niin haluaa. Toisaalta toimivan striimauksen pitäisi vähentää tekstuurimuistin käyttöä aika voimakkaasti, joten näinköhän tuo helpottuu vielä lähivuosina.

Edit:
Täytyy kyllä ihmetellä tätä muistikeskustelua. Ihan kuin kaikilla näytönohjaimilla pitäisi pystyä ajamaan isoja kielimalleja lokaalisti ja modata peleihin todella suuria tekstuureja. Suurin osa näiden ostajista on sellaisia joita ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan pelit pyörivät niillä asetuksilla mitä peli tarjoaa defaulttina. Odotukset voisi olla sen mukaisia ja jos halvempien mallien muistimäärä on ongelma, voi laittaa eurot jonoon ja ostaa isommalla muistilla olevia malleja. Esim. näitä xx60 sarjan kortteja markkinoidaan 1080p pelaamiseen, ei siinä kovinkaan tarkkoja tekstuurejakaan tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä ihmetellä tätä muistikeskustelua. Ihan kuin kaikilla näytönohjaimilla pitäisi pystyä ajamaan isoja kielimalleja lokaalisti ja modata peleihin todella suuria tekstuureja. Suurin osa näiden ostajista on sellaisia joita ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan pelit pyörivät niillä asetuksilla mitä peli tarjoaa defaulttina.
Se vaan että esim. tuo uusi Indiana Jones on jo 1080p resolla 8gigasen näyttiksen kanssa vaikeuksissa, tekstuurit pitää laskea jonnekin medium asetuksille. Yksittäinen ääripään esimerkki toki, mutta kun kyseessä vuoden 2024 peli niin voi funtsia kuinka hyvin vuonna 2025 julkaistava 8 gigainen näyttis kestää aikaa edes 1080p pelaamisessa.

Eipä sillä, hyvä peli on hyvä medium asetuksillakin, joten varmaan riittää monen tarpeisiin vielä parina tulevanakin vuonna 8 gigaa.
 
Se vaan että esim. tuo uusi Indiana Jones on jo 1080p resolla 8gigasen näyttiksen kanssa vaikeuksissa, tekstuurit pitää laskea jonnekin medium asetuksille. Yksittäinen ääripään esimerkki toki, mutta kun kyseessä vuoden 2024 peli niin voi funtsia kuinka hyvin vuonna 2025 julkaistava 8 gigainen näyttis kestää aikaa edes 1080p pelaamisessa.

Eipä sillä, hyvä peli on hyvä medium asetuksillakin, joten varmaan riittää monen tarpeisiin vielä parina tulevanakin vuonna 8 gigaa.
Ja miten tarkkoja nuo medium tekstuurit ovat? Onkohan ne suunniteltu 8 gigaista 1080p korttia varten?

Liian tarkat tekstuurit menevät täysin hukkaan jos resoluutio ei riitä niiden näyttämiseen. Äkkiseltään kun katsoin vertailuvideon niin näyttää siltä että tuo medium riittää helposti 1080p resolle, eikä se varmaan ole sattumaa.
 
On ja siihen on syynsä miksi peleissä yleensä on järkevän kokoiset tekstuurit. Tehottomalla muistinkäytöllä (sitä liian tarkat tekstuurit on) saa tietenkin vaikka 100 gigaa käytettyä jos niin haluaa. Toisaalta toimivan striimauksen pitäisi vähentää tekstuurimuistin käyttöä aika voimakkaasti, joten näinköhän tuo helpottuu vielä lähivuosina.

Edit:
Täytyy kyllä ihmetellä tätä muistikeskustelua. Ihan kuin kaikilla näytönohjaimilla pitäisi pystyä ajamaan isoja kielimalleja lokaalisti ja modata peleihin todella suuria tekstuureja. Suurin osa näiden ostajista on sellaisia joita ei voisi vähempää kiinnostaa, kunhan pelit pyörivät niillä asetuksilla mitä peli tarjoaa defaulttina. Odotukset voisi olla sen mukaisia ja jos halvempien mallien muistimäärä on ongelma, voi laittaa eurot jonoon ja ostaa isommalla muistilla olevia malleja. Esim. näitä xx60 sarjan kortteja markkinoidaan 1080p pelaamiseen, ei siinä kovinkaan tarkkoja tekstuurejakaan tarvitse.
Tekstuurimodit tai kehittäjän tekemät kunnon "4k-tekstuurit" on paras tapa parantaa pelin ulkonäköä ilman että FPSt tippuu ollenkaan, jos VRAM riittää. Cyberpunkin perustekstuurit on aika kuraa monessa paikassa, jos ei tätä nää mikäs siinä, pelailee menemään. Sitä voi kritisoida että että modaajat ei osaa tehdä hyviä tekstuureja ehkä kovin tehokkaasti.

Jos kuitenkin hienot grafiikat kiinnostaa, en ymmärrä miksi pitäisi katella suttutekstuureja.

Striimaus taitaa indyssä toimia niin että jos laitat alhaiset tekstuurit, näät koko ajan 3 metrin päästä kun peli lataa tarkempaa tekstuuria sutun tilalle. Onko se sitten hyvä pelikokemus, riippuu pelaajasta.

EDIT: Nvidia vielä myy näitä kortteja "RTX" ominaisuuksilla, jotka lisää VRAM käyttöä, mutta samalla rampauttaa korttia liian vähäisellä muistilla laskentatehoon nähden.

Esimerkkejä modista joka nostaa 2015 pelin paikoittain modernille tasolle, vie ilmeisesti myös yli 16 gt VRAMia 4k resolla:
 
Upselliä taas edessä nahkatakkimieheltä. Aika pettymys tuo 16GB 5080 kortissa. Olisi edes ollut 20GB tms, mutta varmaan jättäneet varoja superille tms.

Mitähän pyytävät 5090 kortista, saako 2,5 kilolla vai meneekö jo 3k€ hintaluokkaan.
 
Milloin siis rtx 5070-5080 julkaisut on ja milloin mahdollisesti Suomesta ostettavissa? Mitähän hintaa noilla tulee olemaan?
 
Ite veikkaan että kaikki hinta arvailut on paskapuhetta, eikä niitä pidä kuunella ollenkaan. Tammikuussa nvidia tulee kertoo ne oikeat hinnat, joten niitä on ihan turha kysellä.
 
oliko 4090 hinnan nousulle joku selitys vai tarkoituksella hinnoiteltu ylöspäin ettei tule kauheata shokkia 5090 hinnan kanssa.
 
oliko 4090 hinnan nousulle joku selitys vai tarkoituksella hinnoiteltu ylöspäin ettei tule kauheata shokkia 5090 hinnan kanssa.
Nvidia ei ole nostanu mitään hintoja, vaan lopettanu tuotannon. Käsittääksen euroopassa noista korteista on jo pulaa, niin hinta lähteny nousuun.
 

RTX-50-INNO3D-CES2025-768x521.png


Lisää tekoäly pikseleitä tulossa, kohta koko kuva on AI:lla tehty.
 
Jos pelaa 4060 kortilla niin tehoihin nähden ei taida muutenkaan olla järkeä vääntää kaikki namikat täysillle

Joo mutta on se 8 gigaa silti vähän uutta korttia hommatessa tälleen vuonna 2024/2025. Kohta se varmaan alkaa olla ongelma hieman pienemmillä asetuksillakin.
 
Viimeksi muokattu:
Merkit on ollut jo pitkään seinällä että AI tulee vahvemmin ja vahvemmin peligrafiikkaan. Mutta mikäs siinä jos AI generoi minulle photorealistista tai hyperrealistista pelikuvaa 4k240Hz silmille. Onko sillä merkitystä onko se huijaus-rasteria, oikeata-pathtracea vai AI-generoimaa jos peli on helvetin siisti ja hyvä.
 
Ei nyt liioitella kun esimerkiksi Cyberpunk 2077 pyöri myös ongelmitta 3070 kortilla vaikka oli 8 gigaa
En ole ihan samaa mieltä. RTX 3070 Ti kyykkäsi täysin Cyberpunkissa, kun löi säteenseurannan päälle. Hetken pyöri hyvin, mutta sitten muisti loppui ja suorituskyky romahti. Se oli harmi, koska DLSS Qualityllä peli olisi pyörinyt muuten hyvin säteenseuranta päällä ja näytti hyvältä. Saman firman Witcher 3 oireili muuten samalla tavalla, mutta välillä jopa kaatui muistin loppumiseen. Sama 3070 Ti oli pulassa 1440p-resoluutiolla myös monissa muissa peleissä 8GB muistinsa takia. Jaksoin ongelmia muutaman kuukauden ja sitten lähti kortti myyntiin. Oli surkea ostos 2022 lopulla, mutta en sentään ottanut paljoa takkiin myydessä.

Nykypäivänä 8GB muisti kuuluu lähinnä xx50-sarjan entry levelille. Omasta mielestäni xx60-sarjassa pitäisi olla 12GB, xx70-sarjassa 16GB ja xx80-sarjassa ainakin 20GB. Ei yhtään houkuttele ostaa korttia, jonka kanssa saa miettiä, riittääkö muisti peleissä hyville asetuksille nyt ja tulevaisuudessa vai ei.

Saa nähdä, mitä uusi DLSS tuo mukanaan. En välttämättä yllättyisi, jos tulisi esimerkiksi DLSS5, joka toimii vain RTX 5000 -sarjalla. Nykyään muutenkin vähän ikävä trendi, kun optimointi jätetään monesti skaalaimien varaan. AMD:lla on tulossa FSR4, mutta se toivottavasti toimii myös RX 7000-sarjan AI-ytimillä.
 
En ole ihan samaa mieltä. RTX 3070 Ti kyykkäsi täysin Cyberpunkissa, kun löi säteenseurannan päälle. Hetken pyöri hyvin, mutta sitten muisti loppui ja suorituskyky romahti. Se oli harmi, koska DLSS Qualityllä peli olisi pyörinyt muuten hyvin säteenseuranta päällä ja näytti hyvältä. Saman firman Witcher 3 oireili muuten samalla tavalla, mutta välillä jopa kaatui muistin loppumiseen. Sama 3070 Ti oli pulassa 1440p-resoluutiolla myös monissa muissa peleissä 8GB muistinsa takia. Jaksoin ongelmia muutaman kuukauden ja sitten lähti kortti myyntiin. Oli surkea ostos 2022 lopulla, mutta en sentään ottanut paljoa takkiin myydessä.

Nykypäivänä 8GB muisti kuuluu lähinnä xx50-sarjan entry levelille. Omasta mielestäni xx60-sarjassa pitäisi olla 12GB, xx70-sarjassa 16GB ja xx80-sarjassa ainakin 20GB. Ei yhtään houkuttele ostaa korttia, jonka kanssa saa miettiä, riittääkö muisti peleissä hyville asetuksille nyt ja tulevaisuudessa vai ei.

Saa nähdä, mitä uusi DLSS tuo mukanaan. En välttämättä yllättyisi, jos tulisi esimerkiksi DLSS5, joka toimii vain RTX 5000 -sarjalla. Nykyään muutenkin vähän ikävä trendi, kun optimointi jätetään monesti skaalaimien varaan. AMD:lla on tulossa FSR4, mutta se toivottavasti toimii myös RX 7000-sarjan AI-ytimillä.
Jos muisti loppuu kesken niin taitaa olla enemmän vika ihmisissä jotka vääntää tosiaan päälle kaikki ylimääränen mitä kortti ei tehoiltaan pysty suorittamaan
 
Jos muisti loppuu kesken niin taitaa olla enemmän vika ihmisissä jotka vääntää tosiaan päälle kaikki ylimääränen mitä kortti ei tehoiltaan pysty suorittamaan
Kortti oli myyty säteenseurannan käyttöön. DLSS Qualityllä sekä Witcher että Cyberpunk pyörivät +60FPS säteenseuranta päällä, kunnes muisti loppui. Myös Resident Evil 4 ja Hogwarts Legacy pyörivät nätisti Ultralla ja DLSS päällä sai säteenseurantaakin päälle. Ainut vain, että lopulta muisti loppui ja FPS romahti. Tehoiltaan kortti kyllä pystyi suorittamaan sulavan (+60FPS) ja näyttävän kokemuksen, mutta muisti ei riittänyt. The Last of Us Part 1 ei vaatinut edes säteenseurantaa muistin täyttämiseen ja nyt uusin Indiana Jones on saanut 8GB-kortit ongelmiin, eikä edes 12GB riitä asetukset tapissa 1440p-resoluutiolla.

Aika turha syyttää käyttäjiä, jos Nvidia tietoisesti laittaa kortteihin liian vähän muistia. Vaikea myöskään puolustella RTX 5000 -sarjan korttien muistivalintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Aika turha syyttää käyttäjiä, jos Nvidia tietoisesti laittaa kortteihin liian vähän muistia. Vaikea myöskään puolustella RTX 5000 -sarjan korttien muistivalintoja.
Ainahan sitä muistia laitetaan tietoisesti. Joihinkin tapauksiin se on liian vähän ja joihinkin tapauksiin liikaa. Johonkin se raja on vedettävä. Aina voi kuitenkin jälkeenpäin tulla peli ja peliin päivitys joka lisää semmoisen efektin että se tietty muistimäärä ei riitäkkään. Kannattaakin ostaa semmoinen kortti missä on omaan käyttöön sopivasti muistia. Jos ei nVidialta niin sitten AMD:lta tai Inteliltä.
 
Saa nähdä, mitä uusi DLSS tuo mukanaan. En välttämättä yllättyisi, jos tulisi esimerkiksi DLSS5, joka toimii vain RTX 5000 -sarjalla.
Juu etenkin jos raaka suorituskykyloikka edeltävään sukupolveen nähden jää vaisuksi niin sitä todennäköisemmin keskitytään myymään uusilla ominaisuuksilla joita pääsee hyödyntämään vain uudella sukupolvella.
 
Jos muisti loppuu kesken niin taitaa olla enemmän vika ihmisissä jotka vääntää tosiaan päälle kaikki ylimääränen mitä kortti ei tehoiltaan pysty suorittamaan
Just tuntia aiemmin väitit että mitään ongelmaa ei ole, päätä nyt. "Ei nyt liioitella kun esimerkiksi Cyberpunk 2077 pyöri myös ongelmitta 3070 kortilla vaikka oli 8 gigaa"
 
Kortti oli myyty säteenseurannan käyttöön. DLSS Qualityllä sekä Witcher että Cyberpunk pyörivät +60FPS säteenseuranta päällä, kunnes muisti loppui. Myös Resident Evil 4 ja Hogwarts Legacy pyörivät nätisti Ultralla ja DLSS päällä sai säteenseurantaakin päälle. Ainut vain, että lopulta muisti loppui ja FPS romahti. Tehoiltaan kortti kyllä pystyi suorittamaan sulavan (+60FPS) ja näyttävän kokemuksen, mutta muisti ei riittänyt. The Last of Us Part 1 ei vaatinut edes säteenseurantaa muistin täyttämiseen ja nyt uusin Indiana Jones on saanut 8GB-kortit ongelmiin, eikä edes 12GB riitä asetukset tapissa.

Aika turha syyttää käyttäjiä, jos Nvidia tietoisesti laittaa kortteihin liian vähän muistia.
Just tuntia aiemmin väitit että mitään ongelmaa ei ole, päätä nyt. "Ei nyt liioitella kun esimerkiksi Cyberpunk 2077 pyöri myös ongelmitta 3070 kortilla vaikka oli 8 gigaa"
Ongelmia ei ollut kun tiesin että halvemmalla kortilla en odottanut saavani säteenseurantaa tai muita täysille

Edit:Muistaakseni laitoin myös videon kyseiseen ketjuun miten pyöri 3070 kortilla
 
Ongelmia ei ollut kun tiesin että halvemmalla kortilla en odottanut saavani säteenseurantaa tai muita täysille
Noh, RTX 3070 -sarja ei ollut mitenkään halpaa. Tuon oman RTX 3070 Ti:n listahinta oli 779€, vaikkakin omasta en maksanut RMA-vaihdon kautta niin paljoa. Oli aika pettymys, kun sillä joutuikin ongelmiin monessa pelissä ja kortti piti myydä 4kk päästä. Olisin voinut tehdä kompromisseja kuvanlaadussa, mutta vitutus kalliin kortin surkeasta toimimisesta oli sen verran suuri, että kiertoon lähti. Ostin tuon vielä osin sen takia, että pääsen pelaamaan Cyberpunkin läpi RT päällä ja kovasti kortin mainostettiin kykenevänkin siihen. Haaveeksi jäi, ellei pelannut muutaman minuutin pätkissä käynnistäen pelin aina uudestaan, kun muisti loppui. Cyberpunk on vielä yksi peleistä, joissa säteenseurannalla on valtava vaikutus ulkoasuun.

Lisäksi kun katsoo RTX 4060 -sarjan esittelytekstejä, mainostetaan niissä säteenseurantaa ja DLSS 3:aa. Mikään tekstissä ei viittaa siihen, että todellisuudessa 8GB on aivan liian vähän säteenseurannalle ja myös FG nappaa omansa muistista, jonka jälkeen jäljelle jää vain 6.5GB! Mitään ihan halpoja kortteja nuokaan ei ole.

"Pelaa, striimaa ja luo. GeForce RTX™ 4060 Ti ja RTX 4060 ja niiden ultratehokas NVIDIA Ada Lovelace -arkkitehtuuri pyörittävät uusimpia pelejä ja sovelluksia vaivattoman tehokkaasti. Säteenseurannan ja DLSS 3:n ansiosta pääset kokemaan pelit houkuttelevan realistisina ja tekoälyllä nopeutettuina"

Vähän menee offtopiciksi ja pitäisi keskustella muistimäärän ketjussa. Mutta valitettavan paljon nämä aiheet liittyvät 5000-sarjaankin...
 
Viimeksi muokattu:
Noh, RTX 3070 -sarja ei ollut mitenkään halpaa. Tuon oman RTX 3070 Ti:n listahinta oli 779€
Tuo oli sitä kryptobuumin paisuttamaa näyttisten hinta-aikaa jolloin Nvidia itsekin yritti saada omaan kassaan enempi täytettä. Vajaata vuotta myöhemmin julkaistu Ti kasvatti taaloissa 599 > 499 3070. Muuta perustetta refressin hinnannostolle ei juuri ollut kuin ahneus.

3070 taas tuolla 499$ markkinoitiin ja hypetettiin että alle puolella hintaa 2080ti:n tehot. Joka pitkälti myös piti paikkansa vaikka toki muistista oli nipistetty se 3 gigaa.
 
Tuo oli sitä kryptobuumin paisuttamaa näyttisten hinta-aikaa jolloin Nvidia itsekin yritti saada omaan kassaan enempi täytettä. Vajaata vuotta myöhemmin julkaistu Ti kasvatti taaloissa 599 > 499 3070. Muuta perustetta refressin hinnannostolle ei juuri ollut kuin ahneus.

3070 taas tuolla 499$ markkinoitiin ja hypetettiin että alle puolella hintaa 2080ti:n tehot. Joka pitkälti myös piti paikkansa vaikka toki muistista oli nipistetty se 3 gigaa.
Jep, tuo oli aika ikävää aikaa näyttiksien ostajille. Kalliilta hinnat toki tuntuvat vieläkin, kun GTX 970:sta ja 1070:sta maksoin aikanaan vähän yli 300 euroa uutena. Ei ihan tuollaisia hintoja enää tulla näkemään :D
 
Jaha, en tiennytkään että omasta 3060Tiitulista on loppunut muisti Cyberpunkissa. Hyvin sen läpi pelasin kaikki säteenseurannat ja muut mahdolliset päällä DLSS qualityllä 1440 resolla. Toki fps oli just ja just riittävä 50. Enkä juu ihan julkaisun aikoihin.
 
Noh, RTX 3070 -sarja ei ollut mitenkään halpaa. Tuon oman RTX 3070 Ti:n listahinta oli 779€, vaikkakin omasta en maksanut RMA-vaihdon kautta niin paljoa. Oli aika pettymys, kun sillä joutuikin ongelmiin monessa pelissä ja kortti piti myydä 4kk päästä. Olisin voinut tehdä kompromisseja kuvanlaadussa, mutta vitutus kalliin kortin surkeasta toimimisesta oli sen verran suuri, että kiertoon lähti. Ostin tuon vielä osin sen takia, että pääsen pelaamaan Cyberpunkin läpi RT päällä ja kovasti kortin mainostettiin kykenevänkin siihen. Haaveeksi jäi, ellei pelannut muutaman minuutin pätkissä käynnistäen pelin aina uudestaan, kun muisti loppui. Cyberpunk on vielä yksi peleistä, joissa säteenseurannalla on valtava vaikutus ulkoasuun.

Lisäksi kun katsoo RTX 4060 -sarjan esittelytekstejä, mainostetaan niissä säteenseurantaa ja DLSS 3:aa. Mikään tekstissä ei viittaa siihen, että todellisuudessa 8GB on aivan liian vähän säteenseurannalle ja myös FG nappaa omansa muistista, jonka jälkeen jäljelle jää vain 6.5GB! Mitään ihan halpoja kortteja nuokaan ei ole.

"Pelaa, striimaa ja luo. GeForce RTX™ 4060 Ti ja RTX 4060 ja niiden ultratehokas NVIDIA Ada Lovelace -arkkitehtuuri pyörittävät uusimpia pelejä ja sovelluksia vaivattoman tehokkaasti. Säteenseurannan ja DLSS 3:n ansiosta pääset kokemaan pelit houkuttelevan realistisina ja tekoälyllä nopeutettuina"

Vähän menee offtopiciksi ja pitäisi keskustella muistimäärän ketjussa. Mutta valitettavan paljon nämä aiheet liittyvät 5000-sarjaankin...
Muistin väärin kun näytönohjain oli tosiaan 2080

 
Cyberpunk 2077 myös julkaistiin neljä vuotta sitten. Silloin yli 8 gigan muistilla olevia näyttiksiä ei paljoa ollut.
 
Radeonin 6800lla itse pelasin suoraan julkkarina Cyberpunkkia (raytracing ei ollut tuettuna ko. pelissä kuin NVIDIAn korteilla). Eli olihan noita kortteja jo jonkin verran.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 238
Viestejä
4 862 950
Jäsenet
78 631
Uusin jäsen
MkR88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom