Tossa hiljattain piti arvioida asumiskulut tarkemmin niin mukava toisinaan verrata mitä muilla.
Noin 200 vuotta vanha maatilan talouskeskuksen päärakennus, joka remontoitu 90-luvulla ja 2000-luvun puolivälissä. Lämmityksenä maalämpö, koska passiivisista vaihtoehdoista kustannustehokkain. Lämmitettävät asumisneliöt noin 230m2, ulkorakennuksissa ei yhdessäkään jatkuvaa lämmitystä, konehalli/autotalliyhdistelmän päässä on tarpeen mukaan lämmitysmahdollisuus.
Kokonaiskustannukset asumisen osalta noin ovat siellä 400-500 euroa kuukaudessa keskimäärin, riippuen mitä kaikkea tuohon laskee tai haluaa laskea.
Sähkönkulutus vuodessa ollut nyt 14 000 - 17 000 kwh, käyttösähkön osuudeksi arvioin noin 6000kwh vuoteen, ainakin kesä-elokuu on yleensä noin 500kwh/kk joten siitä päätellen. Sähkösauna on ja sen kanssa lipsuminen näkyy välillä kulutuksessa.
Kiinteistöverot 380-390e sis asuinrakennus sekä ulkorakennus. Olen ottanut myös ulkorakennuksen veron mukaan asumiskuluihin vaikka se onkin virallisesti maa- ja metsätalouden kulua.
Yksityistiemaksu noin 290 euroa, josta asumisen osuus arvioituna 160e, myös loppuosan olen mieltänyt asumiskuluksi kuitenkin laskelmissa.
Jätemaksu ilmainen, koska olen vapautettu siitä. (Muutoin olisi noin 110-115e).
Vakuutuspaletti noin 1000-1100 euroa (täytyisi kilpailuttaa taas, sisältää kaikki rakennukset ja asuinrakennuksen irtaimiston yms).
Likakaivon tyhjennys muistaakseni 160e, joka kerran vuoteen.
Vesi täysin ilmainen lähteestä omalla painollaan.
Nuohous 2 uunia, joita tulee käytettyä melko harvoin kuitenkin.
Valokuitu 53e/kk sis ylläpito + itse netti (Ei tavallaan pakollinen asumiskulu). Noin 630-640e vuoteen, josta osan saa verotukseen.
Lumenauraus piha-alueelta, jonka naapuri tekee, 200-450e/talvi riippuen lumitilanteesta (saa verotukseen).
Onhan toi silti alaan nähden halpaa, 2,x jotain euroa per neliö kuukautta kohden. Valvontaa vaativat lämmitysmenetelmät kuten hake tai pelletti ei kiinnosta, koska sellaista ei voi jättää noin vain yksinään pöhöttämään jos lähdet vaikka pois kotoa pidemmäksi aikaa talvella. Vakuutukset ovat kalliita vaikka kilpailuttaisitkin, joku 600e on jo itsessään hyvin yleinen pelkästä omakotitalonkin vakuutuksesta. Haja-asutusalueella kiinteistövero on aina ollut kyseenalainen, koska mitään vastinetta ei tule. Jos olisi taajamassa sijaitseva omakotitalo niin saisi kunnan toimesta aurauksen omalta kotitieltä ja toisinaan katuvalot kotitielle. Yksityistiemaksu on meillä kohtuullinen, mutta toki jos asuisi valtion tien varressa niin sekin olisi nolla. Omalla käytöllä tuon valokuidun voi vielä perustella, mutta toki yksin asuvan eläkeläisen ei tommoisia kannata hankkia pelkkää verkkopankkia ym varten.