Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Eiköhän tuo ole niin tuoreeltaan kolaroitu että vakuutusyhtiö tuskin alkaa arvonalenemaa laskemaan kun töräyttää kauppasopparin nähtäville. Luulisi olevan siitä aika helppo todeta että tosiasiallinen arvo on ollut x€.
Joku varmaan voisi nettiautosta kaivella myynti-ilmoituksen ja märistä että pitää saada tämä summa millä auto on ollut myynnissä, mutta kyllä vakuutusyhtiöt sen verta kartalla on että ymmärtävät että pyyntihinta ei ole myyntihinta.
 
Crown meni lunariin ja IF sai vihdoin annettua lunastuspäätöksen, tänään hinkkaamaan soppari kuntoon Lexus LS600hL:stä. Eli jatkettu LS600 hybrid (4.6l V8+hybrid). About kaikki varusteet paitsi dvd soitin takana (edessä on) ja ei ole hierovia penkkejä takana. Ilma-alustakin on kunnossa ja autossa on boxi joka antaa auton vetää ihan tonttiin halutessa. Eiköhän tuolla pääse alkuun... Pientä naarmua on parissa paikassa ja yksi kajari pitää vaihtaa kun on hapertunut. Vanteet menevät vaihtoon ja tulee Lachantin kelluvilla keskiöillä olevat moiset 20" koossa.

PXL_20250714_100602237.jpgScreenshot_20250714-134518.png
mitä toi hypridi tekee tälläsessä vanhassa laivassa? tekeekö mitää ja miten se akku tossa korjataa onko sielä enää edes mitää potkua? aika riski ostaa noita 20vuotta vanhoi hypridei
 
4.6l V8 385hp+x määrä hepoja sähköllä. En ole oikein pysynyt kartalla miten nuo laskevat hepoja kun monessa paikassa on mainintaa että sähköä olisi 200hp edestä mutta samaan aikaan polttis on 385hp, ja siihen hybrid yhteensä "vain" 438hp, mikä ei nyt ihan mun matikkaan istu. Mutta sähkömoottori ainakin etuakselilla ja polttis hoitaa taka-akselia eli nelikko. Mitä akustoon tulee, testataan ja vaihdetaan jos ei ok.

Crown lunastettiin ostohinnalla+uudet renkaat mitkä olin alle laittanut.
 
Viimeksi muokattu:
mitä toi hypridi tekee tälläsessä vanhassa laivassa? tekeekö mitää ja miten se akku tossa korjataa onko sielä enää edes mitää potkua? aika riski ostaa noita 20vuotta vanhoi hypridei
Se akku on luokka 1-2kWh kokoinen, samanlainen kun tuon aikakauden Toyotassa, vaihto onnistuu vaikka itseltä ja hintaa jää varmaankin pari kolme tonnia.

Ei noissa mitään riskejä ole, mekaanisesti kestäviä.
 
4.6l V8 385hp+x määrä hepoja sähköllä. En ole oikein pysynyt kartalla miten nuo laskevat hepoja kun monessa paikassa on mainintaa että sähköä olisi 200hp edestä mutta samaan aikaan polttis on 385hp, ja siihen hybrid yhteensä "vain" 438hp, mikä ei nyt ihan mun matikkaan istu. Mutta sähkömoottori ainakin etuakselilla ja polttis hoitaa taka-akselia eli nelikko. Mitä akustoon tulee, testataan ja vaihdetaan jos ei ok.

Crown lunastettiin ostohinnalla+uudet renkaat mitkä olin alle laittanut.
Todennäköisesti sähkömoottorin täysteho ei ole enää käytössä silloin kun polttiksen täysteho tulee käyttöön. Tästä johtuen simppeli yhteenlasku ei toimi.
 
Todennäköisesti sähkömoottorin täysteho ei ole enää käytössä silloin kun polttiksen täysteho tulee käyttöön. Tästä johtuen simppeli yhteenlasku ei toimi.
Jotain tuollaista pakko olla. Selittää myös miksi polttomoottorin kierrokset nousevat yli 5k kun nopeus kasvaa. Siihen asti ilmeisesti sähkömoottori avustaa niin paljon ettei koeta tarpeelliseksi vaan ollaan jo luistoneston rajoilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun nykyiset kiinakumit vaihtuvat 265 leveisiin Hankookeihin. Voi olla "hiukan" enemmän pitoa, mutta osaako auto käyttää sitä.
 
Säätö/penkkipäivää tänään. Matkalla pajalle sai nauttia kansallismaisemista ja soraränneistä. :)

Jospa menis kaikki hahloon ja vältyttäisiin keskeytyksiltä, kun parit siirtymätkin vielä edessä.

IMG20250718073004.jpg


Edit. Päivitystä. Päivä meni ihan nappiin ja keskeytyksiltä vältyttiin.
Lähtötilanteessa ei lappuun piirtynyt edes sataa ponia, joten ei häävit setit. Säädön jälkeen loppulukema 135,2hv ja muuttuihan tuo käytöskin varsin mukavasti.
Moottorihan on tosiaan 2.0 OHC ja tehty joskus ysärillä (muutosprosentit nolla), eikä sen jälkeen ole availtu ja näin ollen sisuskaluista ei mitään hajua. Nokan stanssauksistakaan ei saanut selvää, mutta mittausten perusteella vain aavistuksen vakiota kireämpi. Kaasuttimina 2x44 IDF:t.
Noin muuten autoa on laiteltu vuosien saatossa, mutta moottoriin asti ei ole vielä keretty. Toimiva mysteeri ja tosiaan alun perin 1600 Sport tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Gte passatti sai katsastuksessa sanomista takaiskarista ja etupallonivelistä, ajettu n. 213tkm niin tehtiin koko alustaremppa bilsteinin tolpat + eibach prokit jouset. Vielä huutaisi 10mm spacereita. Vanteet on samalla värillä kuin jarrusatulat ja gte-logot. Kauempaa näyttävät lähes mustilta joten ei ole niin räikeä kuin voisi kuvitella.

1752869789822.png


1752869801709.png
 
Jotain tuollaista pakko olla. Selittää myös miksi polttomoottorin kierrokset nousevat yli 5k kun nopeus kasvaa. Siihen asti ilmeisesti sähkömoottori avustaa niin paljon ettei koeta tarpeelliseksi vaan ollaan jo luistoneston rajoilla. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu kun nykyiset kiinakumit vaihtuvat 265 leveisiin Hankookeihin. Voi olla "hiukan" enemmän pitoa, mutta osaako auto käyttää sitä.
Koulussa opetettiin, että Toyotan planeettapyörästö pystyy portaattomasti säätämään paljonko tehoa otetaan sähkömoottorilta ja polttomoottorilta kulloisessakin tilanteessa. Veikkaan, että se korkein järjestelmäteho on jostain kumman syystä vaan päätetty jättää pienemmäksi, kuin olisi mahdollista saada ulos.

Eurooppalaiset hybridit yleensä toimii siten, että sähkö- ja polttomoottori ovat saman vaihdelaatikon takana ja koska moottorit saavuttavat huipputehonsa eri kierrosluvuilla, järjestelmän huipputeho on eri kuin yksittäisten moottorien. Mutta tämä ei tosiaan selitä tuota Toyotan järjestelmätehoa.
 
Säätö/penkkipäivää tänään. Matkalla pajalle sai nauttia kansallismaisemista ja soraränneistä. :)

Jospa menis kaikki hahloon ja vältyttäisiin keskeytyksiltä, kun parit siirtymätkin vielä edessä.

IMG20250718073004.jpg


Edit. Päivitystä. Päivä meni ihan nappiin ja keskeytyksiltä vältyttiin.
Lähtötilanteessa ei lappuun piirtynyt edes sataa ponia, joten ei häävit setit. Säädön jälkeen loppulukema 135,2hv ja muuttuihan tuo käytöskin varsin mukavasti.
Moottorihan on tosiaan 2.0 OHC ja tehty joskus ysärillä (muutosprosentit nolla), eikä sen jälkeen ole availtu ja näin ollen sisuskaluista ei mitään hajua. Nokan stanssauksistakaan ei saanut selvää, mutta mittausten perusteella vain aavistuksen vakiota kireämpi. Kaasuttimina 2x44 IDF:t.
Noin muuten autoa on laiteltu vuosien saatossa, mutta moottoriin asti ei ole vielä keretty. Toimiva mysteeri ja tosiaan alun perin 1600 Sport tämäkin.
Tähän pienet jatkot mietinnän vuoksi.
Käytännössä jos laittelis kannen ja nokan +tilpehöörit vaihtoon, niin lukemat voisivat olla 180 hepan pinnassa. Kieltämättä pieni raudanhimo nousi pintaan tuota miettiessä. Toki lisäksi perä kyllä lähtisi uusiin ihan samoin tein (nyk. enkkuperä lukolla, välitystä en tähän hätään muista). Loppujaan normikäyttöön taas vaikuta mitenkään. Järkevyyttä tässähän ei kannata ottaa ollenkaan huomioon, koska sitä harvemmin harrasteissa on. Huomiona myös, että nykyään 180 heppaa kuulostaa vaatimattomalta, mutta tollasessa 900kg purkissa se tuntuu varsin hyvin, varsinkin siviilikäytössä (rallissa suositaan jo pitkälle kolmatta sataa heposta).
Bonarina olen ajatellut myös Opel Corsan ohjaustehostin -modia.
 
minäkin olen 3v ajellut ohjelmoidulla autolla, kone tykkää :tup:

Minä kohta 20 vuotta, kaikki sinä aikana omistamani ovat olleet ohjelmoituja.

Nykyisissä kahdessa autossa käytetään vieläpä polttoainetta, jota ei ole otteeseen merkitty. Tosin rouvan auto on tehtaan Biopower, mutta siinäkin on isompi ahdin ja 270hv/400Nm -softa (automaatti, siksi vääntö rajattu tuohon).

Edit: Laitetaan nyt kuvakin rouvan kulkineesta, kun niitä kuvia aiheellisesti tänne kaivattiinkin.
Juu, ylikokoiset 19" Italia-tinat on alla, nykyään poikkeuksellisesti vanteita arvokkaammilla Goodyear F1 Asymmetric -kumeilla. Kuvassa ei onneksi näy, että joku aiempi rasvanäppi on koslaan väkertänyt tuplaputket perälle, onneksi sentään rosteripöntöillä.

Pilalla on tuokin Saabi. Kuten ne kaikki jo tehtaalta tullessaan (säästin simusamulta kommentoinnin vaivan ( :smoke: )

20220815_131002.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miu
Minä kohta 20 vuotta, kaikki sinä aikana omistamani ovat olleet ohjelmoituja.

Nykyisissä kahdessa autossa käytetään vieläpä polttoainetta, jota ei ole otteeseen merkitty. Tosin rouvan auto on tehtaan Biopower, mutta siinäkin on isompi ahdin ja 270hv/400Nm -softa (automaatti, siksi vääntö rajattu tuohon).
Kiva huomata että foorumilla on muitakin Saabisteja. 😉
 
Kuvia kehiin :smile:

Ite ajelen -06 Aerolla, manuaaliaskilla. Isäukon satkullakin aikoinaan, se on nyt entisöity uuden omistajan toimesta.

Punaiset2.JPG
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 591
Viestejä
4 854 569
Jäsenet
78 429
Uusin jäsen
Nizaic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom