Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kaunis auto, mutta ikävän surullisenkuuluisalla Ingeniumilla? Moneskohan moottori mahtaa olla menossa :D Näihin vaihdettiin takuisiin joskus jo kolmatta moottoria 100 000km ajettuihin aikanaan.
Ensimmäinen moottori menossa, mutta kieltämättä ikävä on edeltäjän 2.2-litraista hihnamoottoria. Taitaa näissä Ingeniumeissa jakoketju olevan se heikko lenkki ja ilmeisesti usein syynä konerikkoihin. Huolto-ohjelman mukainen huoltoväli on hurjat 34tkm/2v ja pyrin tuota tiheämmällä öljynvaihtovälillä ennaltaehkäisemään ongelmia.

Autoliikkeen myyntikuva, mutta tuollainen Astra K 2019 1.6 Turbo tuli rouvalle ajoon. Eka Opel meillä ja vaikuttaa toistaiseksi ihan asialliselle pelille. Kriteereinä olivat sopivat tilat, luotettava perustekniikka, automaatti, sport-istuimet ja riittävän pirteä kulku. Luotettavuuden aika näyttää, mutta aika yhteneväinen tuntuu olevan käsitys, että moottori ja vaihteisto molemmat ovat vailla suurempia ongelmia.

Hyvät varusteethan tuossa muutenkin on ja ihan mielikseen itsekin ajelee. Suurimmat miinukset vähän turhan kova rengasmelu ja omaan makuun löysä jousitus. Toisaalta on aika leppoisaa kulkua, mutta vähän voisi olla napakampi. Etupää tuntuu olevan lisäksi vähän eri paria takasen kanssa.

538968721_1372048364926072_4655822223845765422_n.jpg

Pari viikkoa jo ajeltu tälläisellä kesäautolla.

2025 Mazda MX-5 Homura 1.5 MT

1754321942130.jpeg

Joku kysyy kuitenkin, niin 1.5:nen sen takia kun 2.0:aa ei enää myydä uutena Suomessa.
Vastaan vähän vanhaan viestiin mutta kun tämä tuli Suomeen kävin koeajamassa molemmat ja ehdottomasti ottaisin pienemmän 1.5l koneen jos ajelee Suomessa. Lähempänä alkuperäistä esikuvaansa eli britti roadsteria.

Pienellä koneella saa mukavasti kelata vaihteita läpi - jatkuva ajamisen meininki joka tällaisessa kuuluu olla.

Itselle auto oli ihan vähän liian pieni kun olen 180 cm korsto (ja pitkä selkä) mutta luin jostain että uusissa malleissa penkki jää alemmas kuin launch (2015?) versiossa. Jotain aftermarket penkkiäkin löytynee.

Hieno valinta!

Vastaan vähän vanhaan viestiin mutta kun tämä tuli Suomeen kävin koeajamassa molemmat ja ehdottomasti ottaisin pienemmän 1.5l koneen jos ajelee Suomessa. Lähempänä alkuperäistä esikuvaansa eli britti roadsteria.

Pienellä koneella saa mukavasti kelata vaihteita läpi - jatkuva ajamisen meininki joka tällaisessa kuuluu olla.

Itselle auto oli ihan vähän liian pieni kun olen 180 cm korsto (ja pitkä selkä) mutta luin jostain että uusissa malleissa penkki jää alemmas kuin launch (2015?) versiossa. Jotain aftermarket penkkiäkin löytynee.

Hieno valinta!
Ja auton suunnittelija on myös vahvistanut että auto suunniteltiin nimenomaan 1.5 koneelle huvin maksimoimiseksi.

Olen itse 179cm ja mahdun kyllä ND:hen, mutta pitkät jalat ovat aina ongelma. Kaveri taas istuu tyytyväisenä silmät tuulilasin yli... aka penkki menisi vähintään vaihtoon jos uutta haluaisi.

Nyt kun on tullut jo vähän enemmän ajeltua, mittarissa nyt ~2500km, voi jo vähän paremmin sanoa tuntumia. Tuo 1.5 kone on tosiaan kierroskone ja ihan tosissaan saa kierrättää jos haluaa kunnolla kiihdytellä. Ja jos totta puhutaan niin ei tuo kiihtyvyys mikään hirmu kova ole vaikka kierrättäisikin. Hirveästi ei tällä kannata liikennevaloissa tai moottoritiellä ottaa kisoja. Välillä päivittäisessä käytössä ehkä kyllä toivoisi enemmän tehoja alemmillakin kierroksilla.

Mutta onhan se hauskaa ajella katto auki, veivata vaiheita ja kunnolla kierrättää konetta kun sattuu sopiva tie ja tilanne. Tämän voi tehdä ilman, että nopeusrajoitukset heti paukkuu. Eikä muutenkaan katto auki ei ole kovin miellyttävä aja hirmu kovaa, 80-100 välillä se tuuli alkaa jo aika kovaa käymään.

Itse olen 175cm ja solakka eikä tilan puolesta ole ongelmia. Mutta aika äärirajoilla on nuo säädöt minullakin, joten kovin paljon isommalle kaverille tää auto ei varmaan sovellu.

Mutta onhan se hauskaa ajella katto auki, veivata vaiheita ja kunnolla kierrättää konetta kun sattuu sopiva tie ja tilanne. Tämän voi tehdä ilman, että nopeusrajoitukset heti paukkuu.
Juuri näin. Boxsterilla (3.2l) jos vetää kolmosella punarajalle lähtee kortti motarillakin. Kutosella lähtee varmaan henki. Siinä ei kyllä tuuli tunnu jos tuulisuoja niskatukien välissä on paikallaan, pystyy hyvin keskustelemaan vaikka ajaisi motarivauhtia. Ja jos tuulee sivulta niin ikkunat ylös.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 202
Jäsenet
79 599
Uusin jäsen
Pinkkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom