Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kaunis auto, mutta ikävän surullisenkuuluisalla Ingeniumilla? Moneskohan moottori mahtaa olla menossa :D Näihin vaihdettiin takuisiin joskus jo kolmatta moottoria 100 000km ajettuihin aikanaan.
Ensimmäinen moottori menossa, mutta kieltämättä ikävä on edeltäjän 2.2-litraista hihnamoottoria. Taitaa näissä Ingeniumeissa jakoketju olevan se heikko lenkki ja ilmeisesti usein syynä konerikkoihin. Huolto-ohjelman mukainen huoltoväli on hurjat 34tkm/2v ja pyrin tuota tiheämmällä öljynvaihtovälillä ennaltaehkäisemään ongelmia.
 
Autoliikkeen myyntikuva, mutta tuollainen Astra K 2019 1.6 Turbo tuli rouvalle ajoon. Eka Opel meillä ja vaikuttaa toistaiseksi ihan asialliselle pelille. Kriteereinä olivat sopivat tilat, luotettava perustekniikka, automaatti, sport-istuimet ja riittävän pirteä kulku. Luotettavuuden aika näyttää, mutta aika yhteneväinen tuntuu olevan käsitys, että moottori ja vaihteisto molemmat ovat vailla suurempia ongelmia.

Hyvät varusteethan tuossa muutenkin on ja ihan mielikseen itsekin ajelee. Suurimmat miinukset vähän turhan kova rengasmelu ja omaan makuun löysä jousitus. Toisaalta on aika leppoisaa kulkua, mutta vähän voisi olla napakampi. Etupää tuntuu olevan lisäksi vähän eri paria takasen kanssa.

538968721_1372048364926072_4655822223845765422_n.jpg
 
Pari viikkoa jo ajeltu tälläisellä kesäautolla.

2025 Mazda MX-5 Homura 1.5 MT

1754321942130.jpeg


Joku kysyy kuitenkin, niin 1.5:nen sen takia kun 2.0:aa ei enää myydä uutena Suomessa.
Vastaan vähän vanhaan viestiin mutta kun tämä tuli Suomeen kävin koeajamassa molemmat ja ehdottomasti ottaisin pienemmän 1.5l koneen jos ajelee Suomessa. Lähempänä alkuperäistä esikuvaansa eli britti roadsteria.

Pienellä koneella saa mukavasti kelata vaihteita läpi - jatkuva ajamisen meininki joka tällaisessa kuuluu olla.

Itselle auto oli ihan vähän liian pieni kun olen 180 cm korsto (ja pitkä selkä) mutta luin jostain että uusissa malleissa penkki jää alemmas kuin launch (2015?) versiossa. Jotain aftermarket penkkiäkin löytynee.

Hieno valinta!
 
Vastaan vähän vanhaan viestiin mutta kun tämä tuli Suomeen kävin koeajamassa molemmat ja ehdottomasti ottaisin pienemmän 1.5l koneen jos ajelee Suomessa. Lähempänä alkuperäistä esikuvaansa eli britti roadsteria.

Pienellä koneella saa mukavasti kelata vaihteita läpi - jatkuva ajamisen meininki joka tällaisessa kuuluu olla.

Itselle auto oli ihan vähän liian pieni kun olen 180 cm korsto (ja pitkä selkä) mutta luin jostain että uusissa malleissa penkki jää alemmas kuin launch (2015?) versiossa. Jotain aftermarket penkkiäkin löytynee.

Hieno valinta!
Ja auton suunnittelija on myös vahvistanut että auto suunniteltiin nimenomaan 1.5 koneelle huvin maksimoimiseksi.

Olen itse 179cm ja mahdun kyllä ND:hen, mutta pitkät jalat ovat aina ongelma. Kaveri taas istuu tyytyväisenä silmät tuulilasin yli... aka penkki menisi vähintään vaihtoon jos uutta haluaisi.
 
Nyt kun on tullut jo vähän enemmän ajeltua, mittarissa nyt ~2500km, voi jo vähän paremmin sanoa tuntumia. Tuo 1.5 kone on tosiaan kierroskone ja ihan tosissaan saa kierrättää jos haluaa kunnolla kiihdytellä. Ja jos totta puhutaan niin ei tuo kiihtyvyys mikään hirmu kova ole vaikka kierrättäisikin. Hirveästi ei tällä kannata liikennevaloissa tai moottoritiellä ottaa kisoja. Välillä päivittäisessä käytössä ehkä kyllä toivoisi enemmän tehoja alemmillakin kierroksilla.

Mutta onhan se hauskaa ajella katto auki, veivata vaiheita ja kunnolla kierrättää konetta kun sattuu sopiva tie ja tilanne. Tämän voi tehdä ilman, että nopeusrajoitukset heti paukkuu. Eikä muutenkaan katto auki ei ole kovin miellyttävä aja hirmu kovaa, 80-100 välillä se tuuli alkaa jo aika kovaa käymään.

Itse olen 175cm ja solakka eikä tilan puolesta ole ongelmia. Mutta aika äärirajoilla on nuo säädöt minullakin, joten kovin paljon isommalle kaverille tää auto ei varmaan sovellu.
 
Mutta onhan se hauskaa ajella katto auki, veivata vaiheita ja kunnolla kierrättää konetta kun sattuu sopiva tie ja tilanne. Tämän voi tehdä ilman, että nopeusrajoitukset heti paukkuu.
Juuri näin. Boxsterilla (3.2l) jos vetää kolmosella punarajalle lähtee kortti motarillakin. Kutosella lähtee varmaan henki. Siinä ei kyllä tuuli tunnu jos tuulisuoja niskatukien välissä on paikallaan, pystyy hyvin keskustelemaan vaikka ajaisi motarivauhtia. Ja jos tuulee sivulta niin ikkunat ylös.
 
Juuri näin. Boxsterilla (3.2l) jos vetää kolmosella punarajalle lähtee kortti motarillakin. Kutosella lähtee varmaan henki. Siinä ei kyllä tuuli tunnu jos tuulisuoja niskatukien välissä on paikallaan, pystyy hyvin keskustelemaan vaikka ajaisi motarivauhtia. Ja jos tuulee sivulta niin ikkunat ylös.
MX-5:n paras ominaisuus. Korimallista välittämättä. Paljon kierroksia, paljon ääntä, paljon vaihteita... vähän vauhtia. Kiihdytin NA:lla motarivauhtiin ja isäukko kiljuu apparin paikalta jo ennen 120kmh että hidasta perkele ettei lähde kortti tai henki. Sai nauraa kunnolla ja todeta ettei olla edes suurimmassa sallitussa vielä.
 
Kyllästyin '13 vuoden BMW 335i:n vaikka laitoinkin siihen aivan liikaa rahaa ja virityksiä/putkistoa. Lopulta siinä oli yli 400hv. Totuus kuitenkin oli, että jokainen kaupassakäyntikin oli hirveä eventti kun pamautti auton käyntiin. Sain myytyä pois ja oli vapauttava tunne selata talveksi jotain vanhempaa ja yksinkertaisempaa. Hetken mielijohteesta lähdin katsomaan lähiliikkeestä siellä olevaa Subarua, ja matkaanhan se lähti. Kolme tonnia.

Ajettu 300tkm, 2.0 vapari 2006 subaru legacy. Autoa huollettu tasaisesti koko elämänsä ja vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu, edelliseltä omistajalta lappu mukaan mistä selviää seuraavat toimenpiteet jos niitä haluaa tehdä. Onhan siinä kaikenlaista pientä sanomista, mutta kilsoja en uskoisi todeksi, olisin arvellut ehkä maksimissaan 220tkm. Ei vuoda mitään muutaman viikon testillä ja yhden o-renkaan vaihdon jälkeen. Muutama lommo tietysti löytyy, ja kyllähän se vaihteisto kylmänä pitää personaallista ujellusta. Sylinterikannen tiivisteitäkään ei pitäisi tässä 2.0:ssa pelätä.

En kuitenkaan uskonut että tällainen vanha rakkine tuo mukanaan näin hyvää tunnetta. Ei rengaspaineantureita, ei parkkitutkia, ei mitään automaatioita, ei mitään ylimääräisiä sähköjä, ei nappikäynnistystä yms. Kaikki napit vanhan ajan fyysisiä analogisia vimpaimia. Huomasin että olin kaivannut sitä tunnetta kun fyysistä avainta saa kääntää lukossa. Tämä myös herätti siihen, että yllättävän hyväkuntoisia autoja on ihan oikeasti paljonkin ja niistä ei tarvi maksaa montaa tonnia. Molemmat rengassetitkin lähes uudet. Bemarin ratissa pelkäsin joka kerta että koska se lahoaa ja jättää tien päälle, korjata sai joka toinen kuukausi öljyvuotoja. Tämän auton kanssa ei haittaa jos lahoaa, siinä ei paljoa menetä. Lisävalot asensin ja aliexpressin halvimman carplay-mankan ja ei muuta kun talvea kohti. Carplay on ainoa tekninen asia josta on oikeasti hyötyä, juurikin vaikka navigointia varten. Mukana tuli halpa peruutuskamera, joka ajaa asiansa. Kaikki herkut mitä bemarista löytyi HUD:ia myöten, en ole jäänyt kaipaamaan. Ratti, vaihdekeppi ja carplay. Siinä oleelliset.

Kaiken tämän nostalgisen selittelyn jälkeen täytyy kuitenkin todeta, että ensi kesäksi tulee varmaan '13-14 vuoden mustangi pihaan. Sekin valintaa osuu juuri muotoilun ja sisätilojen yksinkertaisuuden perusteella nappiin ja joku leluhan sitä pitää olla. Kaiken tämän uuden teknologian kehittymisen myötä on tullut jotenkin ymmärrettyä se, että tässä lopulta ollaan ostamassa autoa eikä tietokonetta.

Mutta en kyllä olisi uskonut, että jälkikäteen voi olla näin tyytyväinen myös vanhempaan autoon. Bonuksena vielä se, että bemarin penkille oli 5 eri vipua ja suuntaa mihin sitä sai käännettyä, mutta se on aivan sama missä asennossa legan penkki on, se on sata kertaa mukavampi istua.

1761150713477.png
 
Kyllästyin '13 vuoden BMW 335i:n vaikka laitoinkin siihen aivan liikaa rahaa ja virityksiä/putkistoa. Lopulta siinä oli yli 400hv. Totuus kuitenkin oli, että jokainen kaupassakäyntikin oli hirveä eventti kun pamautti auton käyntiin. Sain myytyä pois ja oli vapauttava tunne selata talveksi jotain vanhempaa ja yksinkertaisempaa. Hetken mielijohteesta lähdin katsomaan lähiliikkeestä siellä olevaa Subarua, ja matkaanhan se lähti. Kolme tonnia.

Ajettu 300tkm, 2.0 vapari 2006 subaru legacy. Autoa huollettu tasaisesti koko elämänsä ja vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu, edelliseltä omistajalta lappu mukaan mistä selviää seuraavat toimenpiteet jos niitä haluaa tehdä. Onhan siinä kaikenlaista pientä sanomista, mutta kilsoja en uskoisi todeksi, olisin arvellut ehkä maksimissaan 220tkm. Ei vuoda mitään muutaman viikon testillä ja yhden o-renkaan vaihdon jälkeen. Muutama lommo tietysti löytyy, ja kyllähän se vaihteisto kylmänä pitää personaallista ujellusta. Sylinterikannen tiivisteitäkään ei pitäisi tässä 2.0:ssa pelätä.

En kuitenkaan uskonut että tällainen vanha rakkine tuo mukanaan näin hyvää tunnetta. Ei rengaspaineantureita, ei parkkitutkia, ei mitään automaatioita, ei mitään ylimääräisiä sähköjä, ei nappikäynnistystä yms. Kaikki napit vanhan ajan fyysisiä analogisia vimpaimia. Huomasin että olin kaivannut sitä tunnetta kun fyysistä avainta saa kääntää lukossa. Tämä myös herätti siihen, että yllättävän hyväkuntoisia autoja on ihan oikeasti paljonkin ja niistä ei tarvi maksaa montaa tonnia. Molemmat rengassetitkin lähes uudet. Bemarin ratissa pelkäsin joka kerta että koska se lahoaa ja jättää tien päälle, korjata sai joka toinen kuukausi öljyvuotoja. Tämän auton kanssa ei haittaa jos lahoaa, siinä ei paljoa menetä. Lisävalot asensin ja aliexpressin halvimman carplay-mankan ja ei muuta kun talvea kohti. Carplay on ainoa tekninen asia josta on oikeasti hyötyä, juurikin vaikka navigointia varten. Mukana tuli halpa peruutuskamera, joka ajaa asiansa. Kaikki herkut mitä bemarista löytyi HUD:ia myöten, en ole jäänyt kaipaamaan. Ratti, vaihdekeppi ja carplay. Siinä oleelliset.

Kaiken tämän nostalgisen selittelyn jälkeen täytyy kuitenkin todeta, että ensi kesäksi tulee varmaan '13-14 vuoden mustangi pihaan. Sekin valintaa osuu juuri muotoilun ja sisätilojen yksinkertaisuuden perusteella nappiin ja joku leluhan sitä pitää olla. Kaiken tämän uuden teknologian kehittymisen myötä on tullut jotenkin ymmärrettyä se, että tässä lopulta ollaan ostamassa autoa eikä tietokonetta.

Mutta en kyllä olisi uskonut, että jälkikäteen voi olla näin tyytyväinen myös vanhempaan autoon. Bonuksena vielä se, että bemarin penkille oli 5 eri vipua ja suuntaa mihin sitä sai käännettyä, mutta se on aivan sama missä asennossa legan penkki on, se on sata kertaa mukavampi istua.

1761150713477.png
Onnea. Toi on vapauttava tunne.
 
Kyllästyin '13 vuoden BMW 335i:n vaikka laitoinkin siihen aivan liikaa rahaa ja virityksiä/putkistoa. Lopulta siinä oli yli 400hv. Totuus kuitenkin oli, että jokainen kaupassakäyntikin oli hirveä eventti kun pamautti auton käyntiin. Sain myytyä pois ja oli vapauttava tunne selata talveksi jotain vanhempaa ja yksinkertaisempaa. Hetken mielijohteesta lähdin katsomaan lähiliikkeestä siellä olevaa Subarua, ja matkaanhan se lähti. Kolme tonnia.

Ajettu 300tkm, 2.0 vapari 2006 subaru legacy. Autoa huollettu tasaisesti koko elämänsä ja vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu, edelliseltä omistajalta lappu mukaan mistä selviää seuraavat toimenpiteet jos niitä haluaa tehdä. Onhan siinä kaikenlaista pientä sanomista, mutta kilsoja en uskoisi todeksi, olisin arvellut ehkä maksimissaan 220tkm. Ei vuoda mitään muutaman viikon testillä ja yhden o-renkaan vaihdon jälkeen. Muutama lommo tietysti löytyy, ja kyllähän se vaihteisto kylmänä pitää personaallista ujellusta. Sylinterikannen tiivisteitäkään ei pitäisi tässä 2.0:ssa pelätä.

En kuitenkaan uskonut että tällainen vanha rakkine tuo mukanaan näin hyvää tunnetta. Ei rengaspaineantureita, ei parkkitutkia, ei mitään automaatioita, ei mitään ylimääräisiä sähköjä, ei nappikäynnistystä yms. Kaikki napit vanhan ajan fyysisiä analogisia vimpaimia. Huomasin että olin kaivannut sitä tunnetta kun fyysistä avainta saa kääntää lukossa. Tämä myös herätti siihen, että yllättävän hyväkuntoisia autoja on ihan oikeasti paljonkin ja niistä ei tarvi maksaa montaa tonnia. Molemmat rengassetitkin lähes uudet. Bemarin ratissa pelkäsin joka kerta että koska se lahoaa ja jättää tien päälle, korjata sai joka toinen kuukausi öljyvuotoja. Tämän auton kanssa ei haittaa jos lahoaa, siinä ei paljoa menetä. Lisävalot asensin ja aliexpressin halvimman carplay-mankan ja ei muuta kun talvea kohti. Carplay on ainoa tekninen asia josta on oikeasti hyötyä, juurikin vaikka navigointia varten. Mukana tuli halpa peruutuskamera, joka ajaa asiansa. Kaikki herkut mitä bemarista löytyi HUD:ia myöten, en ole jäänyt kaipaamaan. Ratti, vaihdekeppi ja carplay. Siinä oleelliset.

Kaiken tämän nostalgisen selittelyn jälkeen täytyy kuitenkin todeta, että ensi kesäksi tulee varmaan '13-14 vuoden mustangi pihaan. Sekin valintaa osuu juuri muotoilun ja sisätilojen yksinkertaisuuden perusteella nappiin ja joku leluhan sitä pitää olla. Kaiken tämän uuden teknologian kehittymisen myötä on tullut jotenkin ymmärrettyä se, että tässä lopulta ollaan ostamassa autoa eikä tietokonetta.

Mutta en kyllä olisi uskonut, että jälkikäteen voi olla näin tyytyväinen myös vanhempaan autoon. Bonuksena vielä se, että bemarin penkille oli 5 eri vipua ja suuntaa mihin sitä sai käännettyä, mutta se on aivan sama missä asennossa legan penkki on, se on sata kertaa mukavampi istua.

1761150713477.png
2 litrasella subarulla voi ajaa huoletta auringon laskuun. 2.5 litranen on aivan lasia, varsinkin turbot.
 
2 litrasella subarulla voi ajaa huoletta auringon laskuun. 2.5 litranen on aivan lasia, varsinkin turbot.

Mikä 2.5 litrasessa on ongelma, ilman turboa? Ei oma mutta kaveri päivitti 2.0:n isompaan ja uudempaan automaattiin. Ei vanhassa mitään ihmeempiä ollut, keskuslukko, keskinäyttö pikselöityi ja jotain tuollaista mikä ei ajoa haitannut.
 
Mikä 2.5 litrasessa on ongelma, ilman turboa? Ei oma mutta kaveri päivitti 2.0:n isompaan ja uudempaan automaattiin. Ei vanhassa mitään ihmeempiä ollut, keskuslukko, keskinäyttö pikselöityi ja jotain tuollaista mikä ei ajoa haitannut.
Kannentiivisteet, tosin kestää ne paremmin kun turbossa. Turbossa räjähtelee myös männät. Uudemmat on huolettomampia kun ovat päivittyneet hieman ja oppineet ongelmistaan.
 
Eikös Subaruissa oo ollu vähän kaikenlaisia moottori/vaihteisto-ongelmia viime vuosikymmenen aikana? Tällaisen mielikuvan ainakin saanut itse, mutta mitään lähdettä en jaksa kaivaa.

Yllä hieno Legacy. Nuo vanhat Subarut on kyllä vanhaa kunnonia monella tapaa; ei mitään turhaa. Itsekin moista joskus harkitsin, mutta syystä taikka toisesta en vaan ikinä päässyt ees koeajolle asti.
 
Eikös Subaruissa oo ollu vähän kaikenlaisia moottori/vaihteisto-ongelmia viime vuosikymmenen aikana? Tällaisen mielikuvan ainakin saanut itse, mutta mitään lähdettä en jaksa kaivaa.

Yllä hieno Legacy. Nuo vanhat Subarut on kyllä vanhaa kunnonia monella tapaa; ei mitään turhaa. Itsekin moista joskus harkitsin, mutta syystä taikka toisesta en vaan ikinä päässyt ees koeajolle asti.
2010-luvun alkupuolella taisi olla ongelmia cvt:n kanssa mutta nykyään ilmeisesti ihan luotettavia laitoksia.
 
Eikös Subaruissa oo ollu vähän kaikenlaisia moottori/vaihteisto-ongelmia viime vuosikymmenen aikana? Tällaisen mielikuvan ainakin saanut itse, mutta mitään lähdettä en jaksa kaivaa.
Ei kai isompaa paitsi parin ekan vuoden boxer dieselit jotka ilmeisesti aikamoisia pommeja mutta niitä tuskin on montaa enää ajossa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
290 566
Viestejä
4 970 921
Jäsenet
79 809
Uusin jäsen
SubstiTuutti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom