Paljut, kylpytynnyrit, ulkouima-altaat -keskustelua

Mites teillä on porealtaiden kannet kestäneet käyttöä ja onko kukaan mahdollisesti korjaillut vioittunutta?

Havahduin viime syksynä että altaan kansi on alkanut painaa kuin synti ja lähemmällä tutkimisella näyttää kosteussulkumuovi olevan kannesta rikki. Ei kestänyt perse ostaa uutta kantta ainakaan heti alkuun kun näyttää altaan myyjä pyytävän uudesta kannesta 650 euroa. Pohdiskelin tässä että onko tuollaista mahdollista korjatakaan kuntoon vai onko se vaan laitettava kättä taskuun ja uutta kantta hakemaan? Nopealla googlauksella en löytänyt ratkaisevasti edullisempaa kantta mistään joten kustannus on aika kova lähteä uusimaan...

Ajatus siis oli, että onko noita kannen sisällä olevia eristeitä mitään mahdollisuutta saada kesällä lämpöisille keleillä kuivattua kun ovat kerran vettä sisäänsä imaisseet? Kannessa on vetoketjut joiden avulla sen saa auki ja oletettavasti eristeet pihalle sieltä, mutta kuivuvatko vaikka jättäiskin ne terassille aurinkoon kuivumaan pariksi päiväksi? Jos nuo saisi kuivattua niin sitten kääris tiukasti uusiin muoveihin ja teippais huolella kiinni niin mahtaisko sillä saaa lisäaikaa pelattua ennen kuin on pakko uusia, jossain vaiheessahan se kansi todennäköisesti kuitenkin menee niin huonoon/epäsiistiin kuntoon että pitää uusia joka tapauksessa.

Edit: näköjään joku on tehnyt Kanadassa saman harjoituksen ja filmannut siitä youtube-videon, ilmeisesti mahdollista tehdä mutta niiden eristeiden kuivaaminen on tooodella hidasta

Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia hiekkasuodattimesta tai vastaavasta kylpytynnyriin?
Unohtui toissa talvena ottaa oma iriti tynnyristä talveksi. Ei tehnyt hyvää. Muuten toimii mutta vuotaa liikaa.

Olisi tarvetta ostaa uusi tilalle, mutta mikä ja mistä.

Viime vuoden syyskuussa sain altaan käyttöön, allas on wellis everest life, Koko talven pidin veden vähintään+36
En osaa sanoa paljonko on mennyt sähköä, ei ole erillistä mittaria altaalle. Altaassa on 3 kwh päälämmitin ja 2 kwh lisälämmitin. Asun pohjois-suomessa aika tuulisella alueella joten ilman lisälämmitintä ei ehkä pärjäisi. Käytän mywateria, olen ollut tyytyväinen, käyn altaassa päivittäin ei aiheuta mitään allergioita iholle. Putkistoon sisäänrakennettu wis vedenlaadun mittari on ollut tosi kätevä, helppo seurata ph arvoa, aina välillä joudun lisäämään ph minusta yleensä 10-20 grammaa kerralla. Tänä kesänä altaan viereen tulee pihasauna.

IMG_8424.jpeg

Löytyykö mistään vesiliukumäkiä?
Uima-allas Bestway 30 kuutiota. Nyt viritetty tollaisesta perus leikkikeskuksesta liukumäki altaaseen, toimii, mutta kumpu keskellä ei optimaalinen vesiliukumäelle.
Haussa pidempi kuin noi geneeriset 2.2-2,9m muoviset liukumäet, suora, ilman kumpua keskellä.
Menee ilmeisesti DIY hommiksi, lasikuitu? pitkä suora kehikko ja vesiliukumäki pressu päälle?
https://www.savenmaa.fi/vesiliukumaki-pressu-leveys-205-cm/p/svm0000008569/ ?

712550.jpg

Biocoolin / Kiramin Disinfect my Pool -kemikaali on valikoitunut meillä käyttöön drop-altaassa, koska halusin helpon kloorittoman kemikaalin veden puhtaanapitoon. Tuon tuotteen valmistus näyttää loppuneen ja nyt pitäisi etsiä joku toinen vaihtoehto tilalle. Ketjussa näytti olevan jonkin verran keskustelua MyWaterista, mutta kovin kattavia mielipiteitä ei osunut silmiin pidemmältä käyttöajalta.

Mitä kloorittomia kemikaaleja tohditte suositella?

Meille on tulossa Cello Spa Pyhä tässä lähi viikkoina. Olen aivan noviisi vielä näiden kanssa, niin mitä kaikkea minun pitää hommata ja ruveta käyttämään altaan hoitoon? Ehkä tässä vesikemistiksi vielä oppii, mutta tällä hetkellä ei ole mitään hajua mitenkä allasta hoidetaan ja vesi pidetään hyvänä.

Onko jossain jokin listaus olemassa mitä mittareita, tuotteita ja aineita tarvitsen altaan ylläpitoon?

Hyvät vinkit ja neuvot ovat tervetulleita. Kiitos!

Meille on tulossa Cello Spa Pyhä tässä lähi viikkoina. Olen aivan noviisi vielä näiden kanssa, niin mitä kaikkea minun pitää hommata ja ruveta käyttämään altaan hoitoon? Ehkä tässä vesikemistiksi vielä oppii, mutta tällä hetkellä ei ole mitään hajua mitenkä allasta hoidetaan ja vesi pidetään hyvänä.

Onko jossain jokin listaus olemassa mitä mittareita, tuotteita ja aineita tarvitsen altaan ylläpitoon?

Hyvät vinkit ja neuvot ovat tervetulleita. Kiitos!
Onnea uudelle altaalle!
Aqua Kristal hoitoaineesta vuosien kokemus ja voi suositella. Lisäksi raeklooria (tai nappi) altaan käytön jälkeen reiälliseen purkkiin 20-30g ja purkki suodatintilaan tai muuhun sopivaan paikkaan. Aqua Kristal aine ohjeen mukaan kerran viikossa.
Ph:n mittaukseen joku mittari ja säätämiseen ph+ ja ph- kilon purkit riittää pitkään. Hysteeriseksi ei ph:n kanssa kannata alkaa.
Raeklooria suosin itse, koska sitä voi annostella paremmin pienempiä määriä, nappi tuntui liian suurelta määrältä kerran viikossa. Aika helpolla vesi pysyy hyvänä.
Tuo Aqua Kristal poistaa ja estää biofilmin muodostumisen, tuntuu liukkautena altaan pinnassa.

Onko kellään mitään ymmärrystä tuosta alkaliteetista? Altaan alkaliteetti näyttää mittatikulla nollaa ja kävin ostamassa tuota novitekin alkali+ ainetta mutta ei se näytä muuta tekevän kuin räjäyttävän ph-arvon?

Itse ph-arvon kanssa ei ole ongelmaa ollut, mutta ilmeisesti tuo matala TA voi vahingoittaa allasta..?

Viimeksi muokattu:
Onko kellään mitään ymmärrystä tuosta alkaliteetista? Altaan alkaliteetti näyttää mittatikulla nollaa ja kävin ostamassa tuota novitekin alkali+ ainetta mutta ei se näytä muuta tekevän kuin räjäyttävän ph-arvon?

Itse ph-arvon kanssa ei ole ongelmaa ollut, mutta ilmeisesti tuo matala TA voi vahingoittaa allasta..?

Tuosta pari hyvää tietoiskua mistä voi asiasta lukea. Tuokin olisi syytä pitää toleransseissa koska se auttaa mm. pitämään pH:ta tasapainossa ja liian alhainen tai korkea alkalisuus voi aiheuttaa iho-oireita tai vahingoittaa allasta ja estää puhdistuskemikaaleja toimimasta kunnolla.

Oman kokemuksen mukaan alkaplussan laittamisen jälkeen menee pidemmän aikaa että se arvo tasaantuu mitattaessa, kannattaa uusintamitata vasta vuorokauden jälkeen ja lisäykset aina pienin pykälin. Näin taisi tosin lukea purkin ohjeessakin.

Tuosta pari hyvää tietoiskua mistä voi asiasta lukea. Tuokin olisi syytä pitää toleransseissa koska se auttaa mm. pitämään pH:ta tasapainossa ja liian alhainen tai korkea alkalisuus voi aiheuttaa iho-oireita tai vahingoittaa allasta ja estää puhdistuskemikaaleja toimimasta kunnolla.

Oman kokemuksen mukaan alkaplussan laittamisen jälkeen menee pidemmän aikaa että se arvo tasaantuu mitattaessa, kannattaa uusintamitata vasta vuorokauden jälkeen ja lisäykset aina pienin pykälin. Näin taisi tosin lukea purkin ohjeessakin.

Okei, testautan sen sitten huomenna uudestaan. Laitoin siis kaksi kertaa sitä jo tänään ja annoin poreiden pyöriä 30 min molemmilla kerroilla ja PHta lukuunottamatta ei siinä muuta tapahtunut.

Tuossa Novitekin purkissa lukee vain että annetaan 30 min pyöriä altaassa, ei siinä suoranaisesti kerrota koska tulisi mitata uudestaan. Saa nähdä mitä huomenna näyttää. 😂

Edit: eli siis kokonaisuudessaan puolet tuosta litran purkista olen vähitellen lotrannut altaaseen ja nyt näyttäisi mittatikku alkaliteetin olevan noissa ohjearvoissa. Enää tarvii phta tiputtaa merkittävästi ja kai se on sitten siinä. 👍

Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä näköjään niin sitten kävi että se alkaliteetti tippui takaisin nollaan kun säädin tuon phn. Eli täytyskö mun nyt sitten lisätä alkali+ niin paljon että menee punaiselle tikussa ja alkaa sitten säätämään phta jos se sitten tippuisi ohjearvoon siinä phn mukana? Jos se noin lineaarisesti toimisi..

Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä näköjään niin sitten kävi että se alkaliteetti tippui takaisin nollaan kun säädin tuon phn. Eli täytyskö mun nyt sitten lisätä alkali+ niin paljon että menee punaiselle tikussa ja alkaa sitten säätämään phta jos se sitten tippuisi ohjearvoon siinä phn mukana? Jos se noin lineaarisesti toimisi..
Pikkuhiljaa laitat sitä alkali+ ettei ph nouse liikaa, niin että sitä pitää pudottaa.

Ruokasoodaahaan tuo taitaa olla. Jotkut käyttää ruokasoodaa (natriumbikarbonaatti) PH+:n (natriumkarbonaatti) sijaan.
PH+ (natriumkarbonaatti) nostaa ph:ta enemmän, kuin ruokasooda, mutta vähemmän alkaliteettia.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
278 119
Jäsenet
77 708
Uusin jäsen
hmh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom