Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Todennäköisesti tässä on ongelmana se, että annettu numero on tehtävän esihenkilölle ja HR-asiat kuten palkka tulee konserniohjatusti muualta. Käytännössä siis palkkahaarukka määräytyy siinä vaiheessa, kun on valinta käytännössä tehty ja esihenkilö joutuu tappelemaan HR:n kanssa mihin palkkatasoon ko. kaveri osaamisensa puolesta kuuluu.
Keskustelu käytiin suoraan HR osaston kanssa joka rekrystä vastasi.

Just siksi se palkkahaitari olis kaikkein järkevintä laittaa siihen hakemukseen eikä salailla sitä. Eri asia tietysti jos on aihetta salailla sitä, mutta ihmisten tietämättömyyttä tai sinisilmäisyyttä hyväksikäyttämällä ei yleensä ole tapana päästä kovin hyviin tuloksiin laatumittareilla mitattuna:D

Se tulee kuitenkin jotain kautta kilpailijoillekin selväksi paljonko yritys x maksaa positiosta y. Se viidakkorumpu ei ehkä edistä avointa ja läpinäkyvää yritysimagoa.
Olen muutaman yrityksen rekryn/headhunterin kanssa keskustellut melko lyhyen ajan sisään. Kaikilla kerroilla on ollut keskustelua palkasta ennen ensimmäisen keskustelun loppua, jotta ollaan samalla viivalla, ja joka kerta palkkapyyntö on osunut palkkahaitariin. Osassa pitänyt miettiä vastausta, sillä yritysten tarjoamat työsuhde-edut esim vakuutukset työntekijälle eivät ole verrattavissa toisiinsa (ja myöhemmin olen itse selvittänyt mitä mikäkin vakuutus oikeasti tarkoittaa). Olen valmis hieman joustamaan palkasta, jos työsuhde-edut ovat ok. Osalla liikunta- ja kulttuurietu on nivottu yhteen työmatkaedun kanssa, kun taas toisilla ne ovat erilliset. Palkasta keskustellessa olen itse aina nostanut esille sen, että puhutaan kokonaisuudesta. Ammun ehkä itseäni jalkaan, kun kokonaisuudesta puhun jutusteluissa ja työhaastatteluissa, mutta aina on ollut tarjolla jatkokeskustelua. En kuitenkaan koe, että olisin painanut palkkaa alas päin puheideni takia.

Olen muutaman yrityksen rekryn/headhunterin kanssa keskustellut melko lyhyen ajan sisään. Kaikilla kerroilla on ollut keskustelua palkasta ennen ensimmäisen keskustelun loppua, jotta ollaan samalla viivalla, ja joka kerta palkkapyyntö on osunut palkkahaitariin. Osassa pitänyt miettiä vastausta, sillä yritysten tarjoamat työsuhde-edut esim vakuutukset työntekijälle eivät ole verrattavissa toisiinsa (ja myöhemmin olen itse selvittänyt mitä mikäkin vakuutus oikeasti tarkoittaa). Olen valmis hieman joustamaan palkasta, jos työsuhde-edut ovat ok. Osalla liikunta- ja kulttuurietu on nivottu yhteen työmatkaedun kanssa, kun taas toisilla ne ovat erilliset. Palkasta keskustellessa olen itse aina nostanut esille sen, että puhutaan kokonaisuudesta. Ammun ehkä itseäni jalkaan, kun kokonaisuudesta puhun jutusteluissa ja työhaastatteluissa, mutta aina on ollut tarjolla jatkokeskustelua. En kuitenkaan koe, että olisin painanut palkkaa alas päin puheideni takia.
Mikä työsuhde etu voi olla parempi kuin palkka?

Ainoana tulee mieleen joku asuntoetu, jossa vois saada merkittävää veroetua.
Työterveyden erot varmaan seuraavaksi suurin? Toki vakuutuksissakin eroja, mutta tuskin montaa kymppiä kuussa?
Kulttuuriedut on verotonta 400€/v -> pieni, mutta selkeä ihan ok etuus.

Eli jos kahden firman palkkaeroa on 250e/kk, ei mikään työsuhde-etu korvaa tuota, jollei sitten toisessa ole joku minimi työterveys tai hyvä työsuhdeasunto.

Työterveyden erot varmaan seuraavaksi suurin? Toki vakuutuksissakin eroja, mutta tuskin montaa kymppiä kuussa?

Eli jos kahden firman palkkaeroa on 250e/kk, ei mikään työsuhde-etu korvaa tuota, jollei sitten toisessa ole joku minimi työterveys tai hyvä työsuhdeasunto.
Itse lasken työsuhde-eduksi mahdollisuuden työskennellä vapaasti etänä. Eli ainakin itsellä etätyömahdollisuus on merkittävä ja rajaava tekijä työneuvotteluissa.

Itse lasken työsuhde-eduksi mahdollisuuden työskennellä vapaasti etänä. Eli ainakin itsellä etätyömahdollisuus on merkittävä ja rajaava tekijä työneuvotteluissa.
Niin kai tätäkin voi etuna pitää. Vaikka tietysti pitäisi tänä päivänä olla itsestäänselvyys töissä mitkä tehdään tietokoneella.

Kaikkea ei mitata pelkästään rahassa. Esimerkiksi omalla kohdalla:

- Työajat ja työaikojen joustavuus omalla harkinnalla
- Lomapäivien oma valinta (=työnantaja ei määrää milloin pidät lomasi)
- Etätyömahdollisuus
- Yksittäisten flexivapaiden pito ad-hoc
- Lomarahojen vaihto vapaaksi

Sitten on toki näitä suoraan jotenkin rahassa mitattavia etuja, jotka ei suoraan ole palkkaa:

- Meillä esim. Epassi (yhteensä 900€ / vuosi), lounasetu, puhelinetu, vuoden HSL-bussikortti ~760€
- Osakeoptiot
- Erinomainen terveydenhuolto (lääkärit, erikoislääkärit, toimenpiteet, leikkaukset jne. kaikki ilmaisia)
- Hyvät vakuutukset työ- ja vapaa-ajalla
- Työpaikka tarjoaa hyvät aamiais- ja välipalatarvikkeet + juomat

Näin vanhempana noita pieniä arkea helpottavia asioita osaa arvostaa enemmän kuin tilille kilahtavaa euroa. Ja kun noita "euroilla mitattavia etuja" laskee yhteen niin aika reilusti saa vuodessa jo tienata enemmän, jotta sama raha jäisi nettona käteen ja silloin helposti taas puhutaan paljon vaativammasta duunista ja isommasta stressitasosta.

Niin kai tätäkin voi etuna pitää. Vaikka tietysti pitäisi tänä päivänä olla itsestäänselvyys töissä mitkä tehdään tietokoneella.
No ei todellakaan ole, eikä se ole edes työnantajan mielivallasta kyse. Joskus tietoturvavaatimukset esimerkiksi on niin kovat, että tuollainen ei ole mahdollista.

Jos puhtaasti "verottojan työsuhde-etuja" miettii niin kyllähän puhdas raha on yleensä parempi kun se tulee ilman rajoitteita. Saahan esim. lounasedussa 25% hyötyä, mutta käytön rajoitukset syö pitkälti säästön niin parempi olisi puhdas raha. Kuitenkin tuo etu on monessa firmassa sellainen että tulee rahapalkan päälle niin itse kukin voi miettiä paljonko sitä arvottaa versus korkeampi palkka ilman lounasetua...

Ja onhan sitten hammashuoltoa, virike-etua yms. mitä saa verovapaasti, nekin toki sellaisia että ihmisestä kiinni miten arvottaa.

Toinen asia on sitten nuo "yleiset" edut jotka eivät ole niin selviä; hedelmät, kahvit jne. sekä sitten työajan joustot ja käytännön asiat. Itse olin joskus työpaikassa jossa työaika oli 8-16 ja puoli tuntia sai joustaa ilman esimiehen erityislupaa. Ehkä etätyön myötä sekin on höllääntynyt nykyisin :asif:

No ei todellakaan ole, eikä se ole edes työnantajan mielivallasta kyse. Joskus tietoturvavaatimukset esimerkiksi on niin kovat, että tuollainen ei ole mahdollista.
Joskus toki näin. Ja itsekin olen tämmösissä töissä. Mutta aika harvat lopulta isosta massasta sellaista tekee. Suurimmassa osassa tietokonetöistä pystyy hyvin tehdä kotona ne samat työt ja yleensä tehokkaammin. Se miksi näin ei kaikissa tapauksissa saa tehdä johtuu varmaan liian setämiesmäisestä johdosta. Tämän hetken viiskymppisille kun on varmasti mahdoton tehtävä saada kotona edes nettiä päälle wifillä siihen työläppäriin.

Kaikkea ei mitata pelkästään rahassa. Esimerkiksi omalla kohdalla:

- Työajat ja työaikojen joustavuus omalla harkinnalla
- Lomapäivien oma valinta (=työnantaja ei määrää milloin pidät lomasi)
- Etätyömahdollisuus
- Yksittäisten flexivapaiden pito ad-hoc
- Lomarahojen vaihto vapaaksi

Sitten on toki näitä suoraan jotenkin rahassa mitattavia etuja, jotka ei suoraan ole palkkaa:

- Meillä esim. Epassi (yhteensä 900€ / vuosi), lounasetu, puhelinetu, vuoden HSL-bussikortti ~760€
- Osakeoptiot
- Erinomainen terveydenhuolto (lääkärit, erikoislääkärit, toimenpiteet, leikkaukset jne. kaikki ilmaisia)
- Hyvät vakuutukset työ- ja vapaa-ajalla
- Työpaikka tarjoaa hyvät aamiais- ja välipalatarvikkeet + juomat

Näin vanhempana noita pieniä arkea helpottavia asioita osaa arvostaa enemmän kuin tilille kilahtavaa euroa. Ja kun noita "euroilla mitattavia etuja" laskee yhteen niin aika reilusti saa vuodessa jo tienata enemmän, jotta sama raha jäisi nettona käteen ja silloin helposti taas puhutaan paljon vaativammasta duunista ja isommasta stressitasosta.
Työterveyshuolto näissä varmaan se rahallisesti suurin, kun ei tarvi veroja maksella noista. En kyllä ole selvittänyt mihin hintaan saisi ihan henkilökohtaisen terveysvakuutuksen, joka kattaa "kaiken". Optiot myös loistava kannustin, jota pidän kyllä suuressa arvossa. Laskisin sen sen silti enemmän bonukseksi tai palkaksi, kuin työsuhde-eduksi. Ja jäätävä verotushan sille on suomessa.

Ehkä elän kuplassa, kun pidän etätyötä ja työajan joustavuutta itsestäänselvyytenä, mutta empä toki ottaisi työtä vastaan, jossa näitä ei olisi.

Jatkot työsuhde-eduista kannattaa käydä tuolla ;):

Ehkä elän kuplassa, kun pidän etätyötä ja työajan joustavuutta itsestäänselvyytenä, mutta empä toki ottaisi työtä vastaan, jossa näitä ei olisi.

Katkeamaton kolmivuorotyö teollisuudessa. Vuosia tuli tehtyä. Laite pitää olla miehitettynä 24/7. Joustoa oli mahdollista saada mutta se piti erikseen järjestää. Etänä ei ollut mahdollista tehdä.

Eiiiiiiiiii nyt välttämättä. Kauan sitten tuli oltua töissä, missä etätyö oli eräänlainen kirosana ja etätyöskentelyn määrä tuntui perustuvan enemmän naamakertoimeen kuin siihen, kuinka tehokasta ja fiksua se olisi ollut. Mitään logiikkaa tai perustelua etätyön myöntämiseen tai sen kieltämiseen ei ollut. Tai no, korkeintaan "aina on tehty näin" sai perusteluksi.

juuri näin ja ainakin monella tutulla on tullut tässä viimeisen vuoden aikana vastaan että siirrytty kokonaan vapaasta etätyöskentelystä 2-3pv toimistolla viikossa työskentelytapaan, ilman edes mitään todellista tarvetta tähän.

No kyllä tuossa aikamoisessa kuplassa tarvitsee elää, kun veikkaan että enemmän on töitä joissa etätöitä ei voi tehdä. Kaikki tehdas- ja huoltotyöt, melkein kaikki opetus, terveydenhuolto, poliisi, logistiikka, kaupan kassat ym.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
301 121
Jäsenet
81 899
Uusin jäsen
Vaiss

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom