Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Todennäköisesti tässä on ongelmana se, että annettu numero on tehtävän esihenkilölle ja HR-asiat kuten palkka tulee konserniohjatusti muualta. Käytännössä siis palkkahaarukka määräytyy siinä vaiheessa, kun on valinta käytännössä tehty ja esihenkilö joutuu tappelemaan HR:n kanssa mihin palkkatasoon ko. kaveri osaamisensa puolesta kuuluu.
Keskustelu käytiin suoraan HR osaston kanssa joka rekrystä vastasi.

Just siksi se palkkahaitari olis kaikkein järkevintä laittaa siihen hakemukseen eikä salailla sitä. Eri asia tietysti jos on aihetta salailla sitä, mutta ihmisten tietämättömyyttä tai sinisilmäisyyttä hyväksikäyttämällä ei yleensä ole tapana päästä kovin hyviin tuloksiin laatumittareilla mitattuna:D

Se tulee kuitenkin jotain kautta kilpailijoillekin selväksi paljonko yritys x maksaa positiosta y. Se viidakkorumpu ei ehkä edistä avointa ja läpinäkyvää yritysimagoa.
Olen muutaman yrityksen rekryn/headhunterin kanssa keskustellut melko lyhyen ajan sisään. Kaikilla kerroilla on ollut keskustelua palkasta ennen ensimmäisen keskustelun loppua, jotta ollaan samalla viivalla, ja joka kerta palkkapyyntö on osunut palkkahaitariin. Osassa pitänyt miettiä vastausta, sillä yritysten tarjoamat työsuhde-edut esim vakuutukset työntekijälle eivät ole verrattavissa toisiinsa (ja myöhemmin olen itse selvittänyt mitä mikäkin vakuutus oikeasti tarkoittaa). Olen valmis hieman joustamaan palkasta, jos työsuhde-edut ovat ok. Osalla liikunta- ja kulttuurietu on nivottu yhteen työmatkaedun kanssa, kun taas toisilla ne ovat erilliset. Palkasta keskustellessa olen itse aina nostanut esille sen, että puhutaan kokonaisuudesta. Ammun ehkä itseäni jalkaan, kun kokonaisuudesta puhun jutusteluissa ja työhaastatteluissa, mutta aina on ollut tarjolla jatkokeskustelua. En kuitenkaan koe, että olisin painanut palkkaa alas päin puheideni takia.

Olen muutaman yrityksen rekryn/headhunterin kanssa keskustellut melko lyhyen ajan sisään. Kaikilla kerroilla on ollut keskustelua palkasta ennen ensimmäisen keskustelun loppua, jotta ollaan samalla viivalla, ja joka kerta palkkapyyntö on osunut palkkahaitariin. Osassa pitänyt miettiä vastausta, sillä yritysten tarjoamat työsuhde-edut esim vakuutukset työntekijälle eivät ole verrattavissa toisiinsa (ja myöhemmin olen itse selvittänyt mitä mikäkin vakuutus oikeasti tarkoittaa). Olen valmis hieman joustamaan palkasta, jos työsuhde-edut ovat ok. Osalla liikunta- ja kulttuurietu on nivottu yhteen työmatkaedun kanssa, kun taas toisilla ne ovat erilliset. Palkasta keskustellessa olen itse aina nostanut esille sen, että puhutaan kokonaisuudesta. Ammun ehkä itseäni jalkaan, kun kokonaisuudesta puhun jutusteluissa ja työhaastatteluissa, mutta aina on ollut tarjolla jatkokeskustelua. En kuitenkaan koe, että olisin painanut palkkaa alas päin puheideni takia.
Mikä työsuhde etu voi olla parempi kuin palkka?

Ainoana tulee mieleen joku asuntoetu, jossa vois saada merkittävää veroetua.
Työterveyden erot varmaan seuraavaksi suurin? Toki vakuutuksissakin eroja, mutta tuskin montaa kymppiä kuussa?
Kulttuuriedut on verotonta 400€/v -> pieni, mutta selkeä ihan ok etuus.

Eli jos kahden firman palkkaeroa on 250e/kk, ei mikään työsuhde-etu korvaa tuota, jollei sitten toisessa ole joku minimi työterveys tai hyvä työsuhdeasunto.

Työterveyden erot varmaan seuraavaksi suurin? Toki vakuutuksissakin eroja, mutta tuskin montaa kymppiä kuussa?

Eli jos kahden firman palkkaeroa on 250e/kk, ei mikään työsuhde-etu korvaa tuota, jollei sitten toisessa ole joku minimi työterveys tai hyvä työsuhdeasunto.
Itse lasken työsuhde-eduksi mahdollisuuden työskennellä vapaasti etänä. Eli ainakin itsellä etätyömahdollisuus on merkittävä ja rajaava tekijä työneuvotteluissa.

Itse lasken työsuhde-eduksi mahdollisuuden työskennellä vapaasti etänä. Eli ainakin itsellä etätyömahdollisuus on merkittävä ja rajaava tekijä työneuvotteluissa.
Niin kai tätäkin voi etuna pitää. Vaikka tietysti pitäisi tänä päivänä olla itsestäänselvyys töissä mitkä tehdään tietokoneella.

Kaikkea ei mitata pelkästään rahassa. Esimerkiksi omalla kohdalla:

- Työajat ja työaikojen joustavuus omalla harkinnalla
- Lomapäivien oma valinta (=työnantaja ei määrää milloin pidät lomasi)
- Etätyömahdollisuus
- Yksittäisten flexivapaiden pito ad-hoc
- Lomarahojen vaihto vapaaksi

Sitten on toki näitä suoraan jotenkin rahassa mitattavia etuja, jotka ei suoraan ole palkkaa:

- Meillä esim. Epassi (yhteensä 900€ / vuosi), lounasetu, puhelinetu, vuoden HSL-bussikortti ~760€
- Osakeoptiot
- Erinomainen terveydenhuolto (lääkärit, erikoislääkärit, toimenpiteet, leikkaukset jne. kaikki ilmaisia)
- Hyvät vakuutukset työ- ja vapaa-ajalla
- Työpaikka tarjoaa hyvät aamiais- ja välipalatarvikkeet + juomat

Näin vanhempana noita pieniä arkea helpottavia asioita osaa arvostaa enemmän kuin tilille kilahtavaa euroa. Ja kun noita "euroilla mitattavia etuja" laskee yhteen niin aika reilusti saa vuodessa jo tienata enemmän, jotta sama raha jäisi nettona käteen ja silloin helposti taas puhutaan paljon vaativammasta duunista ja isommasta stressitasosta.

Jos puhtaasti "verottojan työsuhde-etuja" miettii niin kyllähän puhdas raha on yleensä parempi kun se tulee ilman rajoitteita. Saahan esim. lounasedussa 25% hyötyä, mutta käytön rajoitukset syö pitkälti säästön niin parempi olisi puhdas raha. Kuitenkin tuo etu on monessa firmassa sellainen että tulee rahapalkan päälle niin itse kukin voi miettiä paljonko sitä arvottaa versus korkeampi palkka ilman lounasetua...

Ja onhan sitten hammashuoltoa, virike-etua yms. mitä saa verovapaasti, nekin toki sellaisia että ihmisestä kiinni miten arvottaa.

Toinen asia on sitten nuo "yleiset" edut jotka eivät ole niin selviä; hedelmät, kahvit jne. sekä sitten työajan joustot ja käytännön asiat. Itse olin joskus työpaikassa jossa työaika oli 8-16 ja puoli tuntia sai joustaa ilman esimiehen erityislupaa. Ehkä etätyön myötä sekin on höllääntynyt nykyisin :asif:

No ei todellakaan ole, eikä se ole edes työnantajan mielivallasta kyse. Joskus tietoturvavaatimukset esimerkiksi on niin kovat, että tuollainen ei ole mahdollista.
Joskus toki näin. Ja itsekin olen tämmösissä töissä. Mutta aika harvat lopulta isosta massasta sellaista tekee. Suurimmassa osassa tietokonetöistä pystyy hyvin tehdä kotona ne samat työt ja yleensä tehokkaammin. Se miksi näin ei kaikissa tapauksissa saa tehdä johtuu varmaan liian setämiesmäisestä johdosta. Tämän hetken viiskymppisille kun on varmasti mahdoton tehtävä saada kotona edes nettiä päälle wifillä siihen työläppäriin.

Kaikkea ei mitata pelkästään rahassa. Esimerkiksi omalla kohdalla:

- Työajat ja työaikojen joustavuus omalla harkinnalla
- Lomapäivien oma valinta (=työnantaja ei määrää milloin pidät lomasi)
- Etätyömahdollisuus
- Yksittäisten flexivapaiden pito ad-hoc
- Lomarahojen vaihto vapaaksi

Sitten on toki näitä suoraan jotenkin rahassa mitattavia etuja, jotka ei suoraan ole palkkaa:

- Meillä esim. Epassi (yhteensä 900€ / vuosi), lounasetu, puhelinetu, vuoden HSL-bussikortti ~760€
- Osakeoptiot
- Erinomainen terveydenhuolto (lääkärit, erikoislääkärit, toimenpiteet, leikkaukset jne. kaikki ilmaisia)
- Hyvät vakuutukset työ- ja vapaa-ajalla
- Työpaikka tarjoaa hyvät aamiais- ja välipalatarvikkeet + juomat

Näin vanhempana noita pieniä arkea helpottavia asioita osaa arvostaa enemmän kuin tilille kilahtavaa euroa. Ja kun noita "euroilla mitattavia etuja" laskee yhteen niin aika reilusti saa vuodessa jo tienata enemmän, jotta sama raha jäisi nettona käteen ja silloin helposti taas puhutaan paljon vaativammasta duunista ja isommasta stressitasosta.
Työterveyshuolto näissä varmaan se rahallisesti suurin, kun ei tarvi veroja maksella noista. En kyllä ole selvittänyt mihin hintaan saisi ihan henkilökohtaisen terveysvakuutuksen, joka kattaa "kaiken". Optiot myös loistava kannustin, jota pidän kyllä suuressa arvossa. Laskisin sen sen silti enemmän bonukseksi tai palkaksi, kuin työsuhde-eduksi. Ja jäätävä verotushan sille on suomessa.

Ehkä elän kuplassa, kun pidän etätyötä ja työajan joustavuutta itsestäänselvyytenä, mutta empä toki ottaisi työtä vastaan, jossa näitä ei olisi.

Jatkot työsuhde-eduista kannattaa käydä tuolla ;):

Ehkä elän kuplassa, kun pidän etätyötä ja työajan joustavuutta itsestäänselvyytenä, mutta empä toki ottaisi työtä vastaan, jossa näitä ei olisi.

Katkeamaton kolmivuorotyö teollisuudessa. Vuosia tuli tehtyä. Laite pitää olla miehitettynä 24/7. Joustoa oli mahdollista saada mutta se piti erikseen järjestää. Etänä ei ollut mahdollista tehdä.

Niin kai tätäkin voi etuna pitää. Vaikka tietysti pitäisi tänä päivänä olla itsestäänselvyys töissä mitkä tehdään tietokoneella.

Eiiiiiiiiii nyt välttämättä. Kauan sitten tuli oltua töissä, missä etätyö oli eräänlainen kirosana ja etätyöskentelyn määrä tuntui perustuvan enemmän naamakertoimeen kuin siihen, kuinka tehokasta ja fiksua se olisi ollut. Mitään logiikkaa tai perustelua etätyön myöntämiseen tai sen kieltämiseen ei ollut. Tai no, korkeintaan "aina on tehty näin" sai perusteluksi.

No ei todellakaan ole, eikä se ole edes työnantajan mielivallasta kyse. Joskus tietoturvavaatimukset esimerkiksi on niin kovat, että tuollainen ei ole mahdollista.
juuri näin ja ainakin monella tutulla on tullut tässä viimeisen vuoden aikana vastaan että siirrytty kokonaan vapaasta etätyöskentelystä 2-3pv toimistolla viikossa työskentelytapaan, ilman edes mitään todellista tarvetta tähän.

No kyllä tuossa aikamoisessa kuplassa tarvitsee elää, kun veikkaan että enemmän on töitä joissa etätöitä ei voi tehdä. Kaikki tehdas- ja huoltotyöt, melkein kaikki opetus, terveydenhuolto, poliisi, logistiikka, kaupan kassat ym.

Yllättävän paljon kuuli viime ja toissa vuonna olevan liikkeellä tätä "kaikki muut palaa etätöistä toimistoille, siksi mekin palataan". Omalla kohdalla teennäinen 2pv/vko toimistopakko, joista toinen viikonpäivä oli sovittu ja toinen omavalintainen eikä kukaan juuri valvonut kumpaakaan niistä.

Kahvihuoneeseen saatiin yksi vakiopuheenaihe lisää "missä Pekka on.. ei oo tänään näkynyt.. onkohan se saikulla.. oli se tänään teamsissa... kyllä tänään pitäis kaikkien olla toimistolla.". Asetti tietysti eri puolilla Suomea asuvat työntekijät eri asemaan kun "paikalliset" vaadittiin konttorille ja muiden tiimiläisten kohdalla vallitsi hiljainen hyväksyntä olla etätöissä kun ei kukaan ollut heitä palkannut 200km päähän toimistotyöhön.

Linkkarissa törmäsin tarinaan, jossa pomo perusteli toimistopakon sillä, että kilpailijat näkee valot ikkunoissa ja ajattelee tulosta syntyvän. Tarinat on tietysti vain tarinoita. Joka tapauksessa perustelut tuntui olevan kaikkialla yhtä ontuvat sille, miten työn tehokkuus tai työilmapiiri kohenee sillä, että ihmiset pakotetaan hoitamaan puhelunsa ja palaverinsa mölyisässä avotoimistossa ja kuluttamaan vapaa-aikaansa liikenneruuhkassa aamuin ja illoin.

E: niin ja ettei tarvitse mennä OT tämän etätyön/toimistopakon osalta, niin selvennettäköön etten valita tässä mistään. Toimistotyötä tehdään, jos niin on sovittu työsopparissa tai myöhemmin yhteisymmärryksessä. Etätöitä tehdään, jos niin on sovittu työsopparissa tai myöhemmin yhteisymmärryksessä.

Olen itsekin tehnyt viimeiset pari sopparia sillä lähtökohdalla, että teen etätöitä. Jos siitä "työsuhde-edusta" pitäisi luopua siksi että joku esihenkilö sattuu olemaan sitä mieltä ilman hemmetin hyviä perusteita, saisi nettopalkka nousta monta sataa euroa tai laittaisin Linkkariin open to work -merkinnän päälle.

Olen itsekin tehnyt viimeiset pari sopparia sillä lähtökohdalla, että teen etätöitä. Jos siitä "työsuhde-edusta" pitäisi luopua siksi että joku esihenkilö sattuu olemaan sitä mieltä ilman hemmetin hyviä perusteita, saisi nettopalkka nousta monta sataa euroa tai laittaisin Linkkariin open to work -merkinnän päälle.
Sama tilanne itselläni. Varsinkin kun nykyisessä firmassa toimistotilat ovat mallia "kaikuva avokonttorihelvetti", niin aika nopeasti sitä alkaisin uutta työpaikkaa katselemaan. Tai sitten kunnon palkankorotusta, korvaamaan menetettyä vapaa-aikaa yms.

Linkkarissa törmäsin tarinaan, jossa pomo perusteli toimistopakon sillä, että kilpailijat näkee valot ikkunoissa ja ajattelee tulosta syntyvän. Tarinat on tietysti vain tarinoita. Joka tapauksessa perustelut tuntui olevan kaikkialla yhtä ontuvat sille, miten työn tehokkuus tai työilmapiiri kohenee sillä, että ihmiset pakotetaan hoitamaan puhelunsa ja palaverinsa mölyisässä avotoimistossa ja kuluttamaan vapaa-aikaansa liikenneruuhkassa aamuin ja illoin.
Eihän näillä toimistolle pakottamisissa ole mitään logiikkaa koskaan. Keksitään vaan joku selitys mikä kuulostaa yleensä helvetin tyhmältä kuten yllä. Kaiken takana lienee kuitenkin ajatus vaan siitä, että maksetaan turhaan korkeaa vuokraa isoista toimistotiloista, kun suurin osa on kuitenkin kotona töissä.

Mutta oman kokemuksen mukaan toimistolla työskentely on kuitenkin aika kaukana tehokkaasta. Olen tainnut tännekin joskus raportoida näistä ”tehokkaista” päivistä, missä aamupäivä istuskellaan sohvalla miettimässä että mihinköhän sitä saisi perseensä mahtumaan. Sitten kun 1,5 tunnin lounastauko ja kuulumisten vaihto on kollegoiden kanssa suoritettu niin pitääkin jo ruveta miettimään iltapäiväkahvia. Sen jälkeen parit mailiin vastaamiset ja pikkuhiljaa porukka alkaakin klo 14 eteenpäin liikahtaa hakemaan lapsia päiväkodista ym

Jaloilla on hyvä äänestää niin kauan kuin itselle on niin paljon kysyntää, että voi vaan kävellä uuteen paikkaan. Suomessa ainakin työllisyystilanne on nyt sen verran heikko, ettei edes nuo vuosikymmen sitten kovassa huudossa olleet tekijätkään enää määritelle ehtoja samalla tapaa kuin aiemmin.

Eihän näillä toimistolle pakottamisissa ole mitään logiikkaa koskaan. Keksitään vaan joku selitys mikä kuulostaa yleensä helvetin tyhmältä kuten yllä. Kaiken takana lienee kuitenkin ajatus vaan siitä, että maksetaan turhaan korkeaa vuokraa isoista toimistotiloista, kun suurin osa on kuitenkin kotona töissä.
Toi on ihan oma lukunsa, miten paljon noiden vuokratilojen tarve on vähentynyt sen myötä kun on firmat itse alkaneet suosia etätöitä. Yhdessä työpaikassa laadittiin juuri ennen lähtöäni suunnitelmaa siitä, miten kiinteät paikat lähtee ja porukka menee aamulla arpomaan löytyykö vapaita työpisteitä. Autocadin käyttö puhelinkopissa läppäri ainoana näyttönä olisi ollut aika ankeaa:D
Mutta oman kokemuksen mukaan toimistolla työskentely on kuitenkin aika kaukana tehokkaasta. Olen tainnut tännekin joskus raportoida näistä ”tehokkaista” päivistä, missä aamupäivä istuskellaan sohvalla miettimässä että mihinköhän sitä saisi perseensä mahtumaan. Sitten kun 1,5 tunnin lounastauko ja kuulumisten vaihto on kollegoiden kanssa suoritettu niin pitääkin jo ruveta miettimään iltapäiväkahvia. Sen jälkeen parit mailiin vastaamiset ja pikkuhiljaa porukka alkaakin klo 14 eteenpäin liikahtaa hakemaan lapsia päiväkodista ym
Oma kokemus oli, ettei asiantuntijatyössä yksinkertaisesti voi asiakaspuheluita ottaa vastaan ja osallistua Teams-kokouksiin samoissa pienissä huoneissa. Avotoimisto tosiaan hälinässään lähes yhtä kauhea.
Jaloilla on hyvä äänestää niin kauan kuin itselle on niin paljon kysyntää, että voi vaan kävellä uuteen paikkaan. Suomessa ainakin työllisyystilanne on nyt sen verran heikko, ettei edes nuo vuosikymmen sitten kovassa huudossa olleet tekijätkään enää määritelle ehtoja samalla tapaa kuin aiemmin.
Paljon riippuu alasta. Väittäisin, että mulla on 2-3 työpaikkaa mihin voisin kävellä sisään neuvottelemaan palkan ja aloitusajankohdan jos paska osuisi tuulettimeen omalla kohdalla eikä koko alalla. Pari edellistä pomoa ottaisi varmasti takaisin hyvässä hengessä.

Yllättävän paljon kuuli viime ja toissa vuonna olevan liikkeellä tätä "kaikki muut palaa etätöistä toimistoille, siksi mekin palataan". Omalla kohdalla teennäinen 2pv/vko toimistopakko, joista toinen viikonpäivä oli sovittu ja toinen omavalintainen eikä kukaan juuri valvonut kumpaakaan niistä.

Kahvihuoneeseen saatiin yksi vakiopuheenaihe lisää "missä Pekka on.. ei oo tänään näkynyt.. onkohan se saikulla.. oli se tänään teamsissa... kyllä tänään pitäis kaikkien olla toimistolla.". Asetti tietysti eri puolilla Suomea asuvat työntekijät eri asemaan kun "paikalliset" vaadittiin konttorille ja muiden tiimiläisten kohdalla vallitsi hiljainen hyväksyntä olla etätöissä kun ei kukaan ollut heitä palkannut 200km päähän toimistotyöhön.

E: niin ja ettei tarvitse mennä OT tämän etätyön/toimistopakon osalta, niin selvennettäköön etten valita tässä mistään. Toimistotyötä tehdään, jos niin on sovittu työsopparissa tai myöhemmin yhteisymmärryksessä. Etätöitä tehdään, jos niin on sovittu työsopparissa tai myöhemmin yhteisymmärryksessä.

Meillä toimistopakko, jos asuu lähellä toimistoa. Olikohan sekin 1 tai 2 päivää viikossa. Helsingin osalta tarkoittaa metropolialuetta, muilla toimiistoilla samankaltaisesti. Konsernitason päätös monikansallisessa firmassa. Onneksi asun itse kauempana, niin 100% etänä.

Paljon riippuu alasta. Väittäisin, että mulla on 2-3 työpaikkaa mihin voisin kävellä sisään neuvottelemaan palkan ja aloitusajankohdan jos paska osuisi tuulettimeen omalla kohdalla eikä koko alalla. Pari edellistä pomoa ottaisi varmasti takaisin hyvässä hengessä.

Toki aiempien keskusteluiden perusteella on saanut kuvan että oot kova sykkimään, mikä saattaa vaikuttaa asiaan. :)

Jos on noin kova tekijä niin eikö silloin kannattaisi nyt jo kävellä sinne edelliseen paikkaan sisään ja nostaa palkkaa samalla?

Toki aiempien keskusteluiden perusteella on saanut kuvan että oot kova sykkimään, mikä saattaa vaikuttaa asiaan. :)
Ei ollut tarkoituseni nostaa itseäni jalustalle, vaan enempi tuo kuvastaa alaani. Saneerauksia tehdään läpi vuoden melko tasaista tahtia ja asiantuntijatyön määrä melkein lisääntymään päin järjestelmien kehityksessä, ylläpidossa, tuessa ja kouluttamisessa.
Jos on noin kova tekijä niin eikö silloin kannattaisi nyt jo kävellä sinne edelliseen paikkaan sisään ja nostaa palkkaa samalla?
Se palkan nostaminen on se syy, miksi sieltä tuli käveltyä ulos. Eli joutuisin toki neuvottelemaan nykyistä pienemmän palkan palatessani aiempaan duuniin. En alleviivaisi itseäni kuvaillessani "kovaa tekijää", mutta osaajista on pulaa ja kokemattomien sisäänajaminen on hidasta ja kallista.

Kaiken takana lienee kuitenkin ajatus vaan siitä, että maksetaan turhaan korkeaa vuokraa isoista toimistotiloista, kun suurin osa on kuitenkin kotona töissä.
Minusta tuntuu että tärkein syy on se, että pomoista tuntuu, että heiltä on kontrolli kadonnut. Kun ollaan toimistolla niin voivat pitää silmällä. Pirut saattavat vaikka tehdä jotain muuta kuin töitä kotona!

Minusta tuntuu että tärkein syy on se, että pomoista tuntuu, että heiltä on kontrolli kadonnut. Kun ollaan toimistolla niin voivat pitää silmällä. Pirut saattavat vaikka tehdä jotain muuta kuin töitä kotona!
Miten tämä silmällä pitäminen muuten käytännössä toteutetaan? Säännöllisin väliajoin päivän mittaan kävellään alaisten työpöydän ääreen ja käsketään näyttää avoimena olevat välilehdet työpöydällä?

Ei sitä tarvita, kyse taitaa olla enemmän tunteesta. Siksi nuo syyt tuntuu naurettavilta, ei tähän mitään rationaalista selitystä ole.

Miten tämä silmällä pitäminen muuten käytännössä toteutetaan? Säännöllisin väliajoin päivän mittaan kävellään alaisten työpöydän ääreen ja käsketään näyttää avoimena olevat välilehdet työpöydällä?
Minusta ainoa tarvittava mittari on annetut työtehtävät ja niistä suoriutuminen. Jos joku on tarpeeksi näppärä tehdäkseen puolessa päivässä saman työmäärän kuin toinen päivässä, niin on silkkaa tyhmyyttä ja mikromanagerointia vaatia kumpikin istumaan toimistolla 7.5h/pvä elleivät he sitten ole tuntipalkalla töissä.

Kk-palkalla antaisin mieluummin vapaat kädet tehdä annetut työtehtävät 1-24h mittaisina työpäivinä yksilöllisesti. Minusta ihan sama tekeekö työnsä yöllä vai päivällä, jos ei työn tekemiseen tarvita muiden panosta työaikana. Tietysti joku työaika on hyvä määrittää milloin ollaan saavutettavissa esim. puhelimitse kuten muutkin työntekijät.

Samalla lailla siellä toimistollakin venyy tauot, luetaan uutiset työn ohessa ja liu'utaan työajoista. En keksi järkevää perustelua sille, että toimistolle pakotetaan tekemään työ, joka onnistuu kotonakin. Sosiaalinen tulokulma on oikeastaan ainoa ja senkin voi hoitaa päivittäisellä tiimipalaverilla Teamsissa ja käydä toimistolla naamatusten neukkarissa esim. 1krt/kk tai jopa harvemmin.

Samalla lailla siellä toimistollakin venyy tauot, luetaan uutiset työn ohessa ja liu'utaan työajoista. En keksi järkevää perustelua sille, että toimistolle pakotetaan tekemään työ, joka onnistuu kotonakin. Sosiaalinen tulokulma on oikeastaan ainoa ja senkin voi hoitaa päivittäisellä tiimipalaverilla Teamsissa ja käydä toimistolla naamatusten neukkarissa esim. 1krt/kk tai jopa harvemmin.
Tätähän juuri omissa viesteissäni hain. Kun oman kokemuksen mukaan nimenomaan siellä toimistolla venytetään taukoja ja muutenkin käytetään aikaa kaikkeen epäolennaiseen. Ja yleensä ihan lähtien siitä esimiehestä. Saatetaan lähes tuntitolkulla jauhaa ja väitellä jostain urheilusta ja/tai autoista kahvikämpässä. Mutta sitten samaan aikaan halutaan kuitenkin ihmiset toimistolle kun ei luoteta siihen että ihmiset tekevät kotona töitä.

Taitaa tosiaan olla taustalla tunnepuolen asiat kuten @Makis sanoi.

Eiköhän tää perustu siihen, että jos nyt ylipäätään näet sen työntekijän istumassa koneella 8-16 niin todennäköisyys, että se tekee niitä työtehtäviä on suurempi (joidenkin osalla) kuin jos et näe heitä. Eikai tuossa tarvitse sitä ruutua nähdä, ja onhan se ihan mahdollista, että siellä on io-tech foorumi tai iltalehti koko päivän auki vaikka istuis toimistolla. Kuitenkin kun istuu toimistolla, niin todennäköisyys edes olla teams-auki koneella on suurempi kuin etätöissä. Etätöissä taas todennäköisyys löytyä mökiltä laiturinnokasta on suurempi kuin toimistolla.

Olen ite vielä ehdottomasti jouston/vapaiden mallien puolesta, kunhan ne yksilölle sopivat. Valitettavasti yleensä on erittäin vaikea poiketa säännöistä, eli jos 10hengen tiimissä on 8 jotka hoitaa etätyöt mallillisesti, mutta 2 jotka karkaavat etäpäivinä puoliltapäivin golffaamaan (ilman, että kurovat myöhemmin joustoa umpeen) niin miten tilanne ratkaistaan? Suomessa harvoin kukaan kehtaa sitten erikseen koettaa käskeä näitä kahta toimistolle 100% läsnäoloajaksi, vaan pakko vaan käskeä koko 10hengen porukka sinne, jotta kohtelu on tasapuolista.

Tätähän juuri omissa viesteissäni hain. Kun oman kokemuksen mukaan nimenomaan siellä toimistolla venytetään taukoja ja muutenkin käytetään aikaa kaikkeen epäolennaiseen. Ja yleensä ihan lähtien siitä esimiehestä. Saatetaan lähes tuntitolkulla jauhaa ja väitellä jostain urheilusta ja/tai autoista kahvikämpässä. Mutta sitten samaan aikaan halutaan kuitenkin ihmiset toimistolle kun ei luoteta siihen että ihmiset tekevät kotona töitä.

Taitaa tosiaan olla taustalla tunnepuolen asiat kuten @Makis sanoi.
Ehdottomasti myös samaa mieltä, että omaanki makuun ihan liikaa sellaista turhapäiväistä jorinaa toimistolla. Itelle henk. koht sopis ylivoimaisesti parhaiten, että sykin kaikki tehtävät alta ja lähen himaan ku valmista, mutta Suomessa tätä tunnutaan yllättävän vähä harrastettavan. Vaan kaikilla on jonkinlainen vähimmäistyöaika joka pitäis olla tavoitettavissa tai kellokortilla kirjattuna.

Tämä etä- vs. konttorilla työskentely on vähän kaksipiippuista. Ja ehkä ei tosiaan tämän topicin aihe? Oliko tähän parempaakaan ketjua?

Edellisessä duunissani oli noin ~50 hengen konttoriporukka, muissa toiminnoissa sitten +100.
Tuosta ~50 hengestä ~20 teki enemmän ja vähemmän etätöitä, tiettyjä ohjeistuksia oli että kerran viikossa konttorilla tms.

Oma työnkuvani taas vaati käytännössä paljon paikallaoloa, eikä siinä mitään, ennemmin itse pidän duunit duunissa ja kodin kotina. Vaikka välillä toki etätöitä tein, varsinkin jos Teamssejä oli koko päiväksi kalenteri pullollaan.

Ongelmia vain alkoi tulla välillä noiden ~20 tyypin kanssa kun heidän kanssaan piti jotain projektia tms. tehdä. Etänä varsinkin välistä todella haastavaa saada sellaista "brainstormausta" joka oikeasti olisi hyödyllistä/kehittävää, imo.
Ja ne ongelmat siis tulivat siitä, kun ehdottelit FYYSISTÄ palaveerausta. "Olen etänä, olen päivänä x vain konttorilla" oli aika tyypillistä vastaus jargonia.
Mutta kun itselläkin omat aikataulut toisissa asioissa, niin sutviminen meni välillä todella hankalaksi. Ja nämä "etäilijät" eivät millään voineet, tai halunneet, ymmärtää että näillä pääsääntöisestä konttorilla työskentelijöillä on ihan muutakin hommaa siellä paikanpäällä. Ja eivät millään meinanneet taipua tuosta omasta "etätyöskentelyoikeudestaan".
Onneksi pomoporras kuitenkin sitten välillä koppia otti ja "pakotti" etäilijöiden joustamaan. Välillä onnistui paremmin, välillä ei.

Ehkä tässä vain haen sitä, että mielestäni aika usein ne käytännössä 100% etäilijät eivät oikein ymmärrä nykyään niitä ketkä siellä konttorilla "joutuvat" syystä x olemaan.
Ja ehkä olen oldskool, ihan fyysiset palaverit ovat kyllä tarpeellisia. Ei niitä kokoajan pakko ole olla, mutta ainakin minun suuremmissa projekteissa startit, välirapsat yms. tärkeät ihan hyvä pitää naamakkain lähtökohtaisesti.
Sopiva suhde etä ja konttorityöskentelyyn on paras. Suhdeluku on sitten vähän vaikeampi.

Samoten ei se nyt oikeasti kovin hirveää voi olla, jos sinne konttorille "pakotetaan" vaikka kerran viikossa tulemaan. Ja mieluiten ihan jepa olisi jos se kyseinen päivä olisi kaikille sama, ainakin kaikki tietäisivät että kyseisenä päivänä kyseinen tyyppi siellä fyysisesti myös on.
Ymmärrän toki myös sen, että työtilat pitää olla kunnossa. Itse myös vihaan avokonttoreita. Edellisessä duunissa oli onneksi huoneita, joka jaettiin ~4 hengen kanssa. Ja olivat yleensä samanhenkisiä tai samaa tiimiä. Ja toki jokaisella oli ihan oma työpistekin.
Mutta taas firman näkökulmasta menee vaikeaksi, jos vaikka porukasta puolet etäilee käytännössä kokoajan. Siinä maksetaan vuokraa tyhjästä tilasta aika paljon. Ja jos firma sitten ottaa ja supistaa tilojen määrää, tuota yhteistä konttoripäiväähän on käytännössä mahdoton järjestää kun tilat eivät riitä.

Huvittavaa, korona-aikojen jälkeen, lukea että on porukkaa jotka eivät ole koskaan kollegoitaan edes fyysisesti nähneet. Varsinkin jos siis ihan härmässä toimiva firma kyseessä ja ohviisit yms. löytyy.
Samoten ihan turhaa itkua niiltä, jotka korona-aikaan ovat ostaneet sen hienon kämppänsä vaikkapa +100km päästä sieltä konttorilta missä työskenteli ennen korona-aikaa, pyydetäänkin takaisin konttorille.
Varsinkin siis jos ei ole työsopimukseen selkeästi kirjattu uusiksi, että etätyöskentely sallittu xx% työajasta. Veikkaan että loppupeleissä aika harvalla se työsopimus muutettiin tuolloin pysyväksi?

Sen verran kauan työelämässä itsekin olleena, ei etätöistä hirveästi edes ennen koronaa puhuttu. Toki niitä tehtiin, paljon pienemmässä mittakaavassa mutta ei todellakaan niin paljoa kuin nyt. Eikä sitä hirveästi jengi vaatinutkaan.
Nuo luottamusasiat, eli tehdäänkö niitä töitä kotona vai ei. On sitten toinen asia. Kuten ylläkin sanottiin, konttorilla menee paljon aikaa myös ihan turhaan sluibailemiseen.
Mutta taas jos käyt vaikka kollegoiden kanssa lounaalla/kahvilla tms. niin aika paljon sellaista työasiaa tuli pyöriteltyä, jota ei etänä tule. Paljon hyvin korvaamatonta juttua ihan "ohimennen".

Just my two cents tällaisena tajunnanvirtana :P

Onhan tälle aiheelle sopivampikin viestiketju olemassa.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 155
Jäsenet
81 926
Uusin jäsen
Hedward

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom