Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

kannattaako logitech g920 vaihtaa > moza r3, tossa logitechissa häiritsee se rattaiden "rutina" jonka kuulee ja tuntee, ja jäykkä jarrupoljin, muuten iha ok ratti, ni onko toi moza merkittävästi parempi

Kannattaa.
Itse tein juurikin tuon G29 > Moza R3 jokin aika sitten ja en ole katunut.
Suosittelen kuitenkin ottamaan mukaan sen jarrun parannus setin. Hintaa sillä muistaakseni on noin 30€. Ilman sitä, jarru on todella tunnoton.

kannattaako logitech g920 vaihtaa > moza r3, tossa logitechissa häiritsee se rattaiden "rutina" jonka kuulee ja tuntee, ja jäykkä jarrupoljin, muuten iha ok ratti, ni onko toi moza merkittävästi parempi

Moza R5 sai vielä muutama viikko sitten 369€ hintaan verkkiksestä ja powerista. Jos käytetty kelpaa eikä hankinnan kanssa ole liian kiire, niin kannattaa pitää silmät auki, jos käytettyjen markkinoille sattuu ilmestymään vähän ajettuja settejä kun ei ajelut kiinnostanutkaan.

Omasta R5 olen tykännyt, lukuunottamatta jarrupoljinta joka on lörppänä. Tilasin Alista siihen performance kitin ja jousi+puslasarjan hieman yli 30€ hintaan, mutta ne on vielä matkalla.

Rigiä tässä miettinyt seuraavaksi hankinnaksi. Nyt on NLR Wheel stand lite 2.0 + Moza R5 ja ei sinänsä valittamista, mutta olisihan se immersiota lisäävä elementti, kun voisi istua oikeaan ajopenkkiin ja näyttöjäkin voisi sen kolme laittaa mahdollisesti. Meinaa kovissa jarrutuksissa työtuoli lähteä kippaamaan, vaikka tuossa etupyörät saakin tuollaiseen telineeseen. Varmaan osa nyansseistakin jää matkalle.

Meinasin lähteä buy once, cry once -taktiikalla rigin kanssa, jotta se olisi myös ensimmäinen ja viimeinen. Vahvimpana vaihtoehtona tällä hetkellä olisi GT Omega Prime (https://www.gtomega.co.uk/en-eu/products/prime-cockpit?variant=47496408826170). Tietenkin kotimaista mielelläni tukisin, mutta onko Primeä vastaava RSH:lta tuo Hamrock Nemesis (Hamrock Nemesis - RSH E-Sport Company)? Siinä on jo useampi satanen eroa.

Rigiä tässä miettinyt seuraavaksi hankinnaksi. Nyt on NLR Wheel stand lite 2.0 + Moza R5 ja ei sinänsä valittamista, mutta olisihan se immersiota lisäävä elementti, kun voisi istua oikeaan ajopenkkiin ja näyttöjäkin voisi sen kolme laittaa mahdollisesti. Meinaa kovissa jarrutuksissa työtuoli lähteä kippaamaan, vaikka tuossa etupyörät saakin tuollaiseen telineeseen. Varmaan osa nyansseistakin jää matkalle.

Meinasin lähteä buy once, cry once -taktiikalla rigin kanssa, jotta se olisi myös ensimmäinen ja viimeinen. Vahvimpana vaihtoehtona tällä hetkellä olisi GT Omega Prime (https://www.gtomega.co.uk/en-eu/products/prime-cockpit?variant=47496408826170). Tietenkin kotimaista mielelläni tukisin, mutta onko Primeä vastaava RSH:lta tuo Hamrock Nemesis (Hamrock Nemesis - RSH E-Sport Company)? Siinä on jo useampi satanen eroa.
Vastaavia ovat. RSH on hyvä mesta, mutta onhan siinä hinnassa toki paljon eroa ja vähän vaikea pelkin järkisyin perustella. Jos budjetti vaan riittää niin suosi suomalaista. Asiakaspalvelu ja touhu muutenkin RSH:lla ollut täyden kympin arvoista poikkeuksetta. Älä unohda että penkki sitten vielä rigin hinnan päälle, toki siinä voi olla luovakin ja säästää paljon.

Tuli hommattua R5 kaveriksi Mozan CS V2P ratti ja on kyllä laadukas ratti, paljon myös tuntui olevan mielipiteitä internetissä ettei väännöt riitä basessa mihinkään tämän ratin kanssa, onko nuo ajaneet edes oikealla autolla kun tuollaisia väitteitä lyövät pöytään?... Vai onko väännöt ratissa vähän kuin megapikselit puhelimen kamerassa nykyään? Mitä enemmän niin pakko olla parempi? :D. Driftiä tulee pelattua paljon ja saa tuntumaan ihan oikealta auton ohjaukselta, sitten rata ajelua assetto corsa evossa yms ja myöskin rallia AC Rally/WRC, niin ei ole kyllä mitään moitittavaa, hyvin tuntuu kaikki ratissa.

Viimeksi muokattu:
Tuli hommattua R5 kaveriksi Mozan CS V2P ratti ja on kyllä laadukas ratti, paljon myös tuntui olevan mielipiteitä internetissä ettei väännöt riitä basessa mihinkään tämän ratin kanssa, onko nuo ajaneet edes oikealla autolla kun tuollaisia väitteitä lyövät pöytään?
Saman polun tepastelin, ja matkan varrella ihmettelin minäkin että hämmentävän yksimielisesti ihmiset ovat sitä mieltä että tuolle kombolle R5 olisi täysin riittämätön. Kun haki mielipiteitä Googlen avulla, että R5 vai R9, aina kaikki kehotti valitsemaan R9 ja mieluummin R12.

Sitten jos hakee että R9 vai R12, sama juttu, valtaosa on että osta R12 ja muutama että eiku suoraan R16. Jne. Siinä ollaan jo aika kaukana ainakin omasta lähtökohdastani.

Päädyin kuitenkin palauttamaan R5-paketin ja tilasin R9:n (ja odottelen sitä edelleen). Perusteluina mulla oli se, että olin päättänyt polkimet päivittää joka tapauksessa myös. Eli R5-paketista 2/3 oli jo menossa vaihtoon. Sitten pisteenä iin päälle, tuon R5:n lämmöt pomppasi n. 10-15 'C tuon rattikehäpäivityksen jälkeen, niin se sitten mietitytti että alkaako viimeistään kesällä ylikuumumaan, vaikka vääntö sinänsä itselleni riittikin.

Totesin siis, että parempi vain palauttaa koko paketti takaisin kun sai omansa vielä pois. Varsinkin kun lite-polkimia ja ESX-rattikehää olisi ollut vaikea myydä enää mihinkään.

Silloin kun itte arvoin R5 bundlen ja R9 välillä, niin porukka sanoi että parempi ottaa se R9, kun jossain vaiheessa alkaa varmaan tekemään lisää vääntöä mieli aika varmasti :D Tehokaamalla basella se ei myöskään ala klippaamaan niin helposti, kun on marginaalia reservissä. Tuli silloin päädyttyä R9v3 + ESX rattiin, kun totesin että R5 bundlessa on pedaalit turhat, oli jo SR-P käytössä.

Saas nähä koska tänne tulee uutta rattia, tuli tilattua kuun alussa CS V2P ja KS ratit suoraan Mozalta. Nyt sentään jo posti odottelee pakettia saapuvaksi saksasta. Tuskin vielä tällä viikolla saapuvatten, koska posti.. :rolleyes:

Seuraavana pitäis sit alkaa varmaan kattelemaan wheel ständin tilalle jotain, perkule mikä suo kun on vähän alustavasti vilkuillu vaihtoehtoja. Pikkusen rajaa tosin kun sen tarttisi olla siirrettävä edelleen. Apexin ständiin sais kyllä palikan millä siitä tulee "rigi", Art rigi olisi myös vaihtoehto, tota on pari kaveria kehunu että on ihan hyvä ja riittävän tukeva. Viimosena vaihtoehtona tietenkin ihan alu rigiä sitten, Hades 2.0 Plus/Premmi saattais toimia jos laittais renkaat alle, mutta siinä voi tulla sitten paino vastaan ja sen siirtely käypi työstä jo sitten..

Noo onneks se ei nyt oo ihan tän päivän juttu vielä :D

Viimeksi muokattu:
Ei mitään ongelmaa siirrellä, menee kuin ei mitään jos ei oo ihan huonot ne renkaat.
Jees, täytyypi vähän pallotella ajatusta. Jotain suositusta mimmosia renkaita kannattaa kattella?

Mietin tässä sitäkin pointtia, kun jos kerralla ottais sen kunnon rigin, niin tarttis sitten sitä enää vaihella myöhemmin. Vähän on nimittäin sellanen tunne että jos ottaa jonkun noista halvemmista vaihtoehdoista, niin sitten jossain välissä sitä ollaan vilkuilemassa alurigiä kuitenkin.. xD

Moro

Tässä kun mietitte rigin hankintaa niin jos on halua ja taitoja ruuvata niin on se mahdollisuus että tekee sen ihan vastaavan rigin itse valmiiksi määrämittoihin sahatuista profiilin pätkstä minkä saa valmiiksi ostettuna ihan samoista profiileista tehtynä.Itse tehty on varmasti yhtä hyvä kuin näiden tunnettujen rigivalmistajien tekemät tuotteet,ainoa ero on että sen saa vähän halvemmalla ja heidän jotkut rattiasennus levyt sekä näytön kannakkeet ovat ehkä teknillisemmän näköisiä.Tukevuus on ihan sama kun laittaa joka kulmaan kulmapalat ja samalla lailla saa pyörät kulmiin jolloin siirreltävyys on helppoa.
Tällaisessa profiilista rakennetussa säädeltävyys on automaattisesti monipuolinen.
Jos jotakuta kiinnostaa DIY rakentaminen kuen itseäni muissakin harrastuksissa kuin tässä niin laitan tähän muutaman kuvan omastani.

Piirustukseen en ole piirtänyt kaikkia kulmapaloja enkä toisessa kuvassa näkyviä hiiri ja näppistasoja,penkistä riippuen voi joutua muuttamaan kiinnityksiä kuten itsellä olen nostanut penkin etureunaa,penkin ja profiileiden välissä on pituus-säätöosa.Kässäri teline on saranoitu johtuen rigin sijoituksesta eli käynti vain oikealta puolelta,petaalitason olen tehnyt itse valmiisiin pedalpetteihin sekä näytön säädettävän kiinnikkeen olen tehnyt tähän näyttöön sopivaksi,rattibundlen kiinnityslevy on myös omavalmiste.

Profiilit tilasin sakemanni firmasta mutta ne lähetettiin Puolasta ja osa kulmapaloista ja ruuveista on kiinankaupasta,vertailin profiileiden hintoja muutamasta paikasta ja otin halvimmasta,jostain olisi saanut halvemmalla mutta ei mustana.

Rigin osat ja mitat.png

IMG_20260122_112040.jpg

Jees, täytyypi vähän pallotella ajatusta. Jotain suositusta mimmosia renkaita kannattaa kattella?

Mietin tässä sitäkin pointtia, kun jos kerralla ottais sen kunnon rigin, niin tarttis sitten sitä enää vaihella myöhemmin. Vähän on nimittäin sellanen tunne että jos ottaa jonkun noista halvemmista vaihtoehdoista, niin sitten jossain välissä sitä ollaan vilkuilemassa alurigiä kuitenkin.. xD
Se on juurikin näin. Rigi on melkolailla se yksittäinen tärkein asia mitä todella usein porukka ylenkatsoo. Jos oikeasti ajelee simuja, ja on tilaa niin kunnon rigi olis se ihan eka mihin kannattais panostaa. En mä osaa renkaista sanoa muuta kuin tarpeeksi jykevät, mulla on noi GT Omegan "premium" renkaat ja on toimineet oikein komeasti. Noita on siis 6 kappaletta, ns. istuimen kulmissa 4 ja sitten toisessa päässä 2 kun kerran persiin alla joutuvat kannattelemaan aina suurempaa painoa. :D

Moro

Tässä kun mietitte rigin hankintaa niin jos on halua ja taitoja ruuvata niin on se mahdollisuus että tekee sen ihan vastaavan rigin itse valmiiksi
Paljonko tuolle kaiken kaikkiaan tuli hintaa? Vaikea ajatella että oikeasti säästäisi niin paljon itse kaikki erikseen ostamalla että olisi sen vaivan väärti. Ihan yhtä säädeltäviä on noi valmiit profiilirigit, ellei jopa enemmän kun oleellisiin juttuihin on usein joku näppärä ratkaisu miten säätää.

Ei sillä, rakentelu on oikeasti kivaa, ja jos ton oikeasti saa niin paljon halvemmalla että on sen extravaivan ja odottelun arvoista niin eihän sitä sitten mitään valmista profiilirigiä kannata ostella, kyllä niidenkin kasaamisessa hommaa on. Hämmentävän halvalla noita valmiita vaan nykyään saa. Suomesta kun ostellut profiilin paloja ja kiinnikkeitä mitä milloinkin tarvinnut, niin niillä hinnoilla ainakin tulisi rigi kalliimmaksi tehdä alusta saakka itse.

EDIT:

Vilkuilin vähän hintoja tuolta GT Omegalta kun on itselle tuttu.

Prime lite kuluineen kotiovelle kannettuna ilman jakkaraa 429.94€ ja tuon XL-jakkaran kera 688,97€. On kyllä melkoisen halpaa. Noissa on vielä extrakiinnikkeitä sun muita kilkkeitä reilusti mukana, eli jos haluaa rakennella ja väkerrellä siihen lisää yhtä sun toista niin ei tarvitse niitäkään olla heti ostamassa. Mä melkein edelleen tekisin niin että itse ostaisin vaikka tuolta valmiin profiilirigin ja sitä sitten laajentais diy:lla sitä tahtia kun nälkä kasvaa syödessä. On vaan niin pirun hyvin suunniteltu tuo, ja on esimerkiksi jykevämmät kiinnikepalat just siellä missä tarvii ja rattitasolle esim. työkaluton säätö. :hmm:

Viimeksi muokattu:
Se on juurikin näin. Rigi on melkolailla se yksittäinen tärkein asia mitä todella usein porukka ylenkatsoo. Jos oikeasti ajelee simuja, ja on tilaa niin kunnon rigi olis se ihan eka mihin kannattais panostaa. En mä osaa renkaista sanoa muuta kuin tarpeeksi jykevät, mulla on noi GT Omegan "premium" renkaat ja on toimineet oikein komeasti. Noita on siis 6 kappaletta, ns. istuimen kulmissa 4 ja sitten toisessa päässä 2 kun kerran persiin alla joutuvat kannattelemaan aina suurempaa painoa. :D

Paljonko tuolle kaiken kaikkiaan tuli hintaa? Vaikea ajatella että oikeasti säästäisi niin paljon itse kaikki erikseen ostamalla että olisi sen vaivan väärti. Ihan yhtä säädeltäviä on noi valmiit profiilirigit, ellei jopa enemmän kun oleellisiin juttuihin on usein joku näppärä ratkaisu miten säätää.

Ei sillä, rakentelu on oikeasti kivaa, ja jos ton oikeasti saa niin paljon halvemmalla että on sen extravaivan ja odottelun arvoista niin eihän sitä sitten mitään valmista profiilirigiä kannata ostella, kyllä niidenkin kasaamisessa hommaa on. Hämmentävän halvalla noita valmiita vaan nykyään saa. Suomesta kun ostellut profiilin paloja ja kiinnikkeitä mitä milloinkin tarvinnut, niin niillä hinnoilla ainakin tulisi rigi kalliimmaksi tehdä alusta saakka itse.

EDIT:

Vilkuilin vähän hintoja tuolta GT Omegalta kun on itselle tuttu.

Prime lite kuluineen kotiovelle kannettuna ilman jakkaraa 429.94€ ja tuon XL-jakkaran kera 688,97€. On kyllä melkoisen halpaa. Noissa on vielä extrakiinnikkeitä sun muita kilkkeitä reilusti mukana, eli jos haluaa rakennella ja väkerrellä siihen lisää yhtä sun toista niin ei tarvitse niitäkään olla heti ostamassa. Mä melkein edelleen tekisin niin että itse ostaisin vaikka tuolta valmiin profiilirigin ja sitä sitten laajentais diy:lla sitä tahtia kun nälkä kasvaa syödessä. On vaan niin pirun hyvin suunniteltu tuo, ja on esimerkiksi jykevämmät kiinnikepalat just siellä missä tarvii ja rattitasolle esim. työkaluton säätö. :hmm:
Mikä penkki sulla on primessä kiinni? Ei jotenkin noi gt omegan penkit sytytä, joten mietin saisko siihen esim. sparcon r333:n kiinni.

Moro

Oli vielä tilaus tallella ja profiilit maksoivat n. 380 € täältä www.aluxprofile.com + parinkympin kiinanosat + penkki ja säätö + omista varastoista jotain matskua.Rigissä tähän hintaan on siis mukana näyttis teline ja kätevä saranoitu kässäriteline jota ei taida rahallakaan saada valmiiseen,mielestäni ei kallis kokonaisuus.
Muutamaan profiilin päähän väänsin itse M8 jengat kulmatukia varten ja muutamasta kulmatuesta joutui hiomaan ne ohjarinystyrät kiinnityspinnoista pois.
Laskeskelin kyllä näistä valmisrigeistä että mitä tulevat maksamaan samoilla extroilla ja mielestäni kannatti ruuvata pari tuntia että sai rigin kasaan ja eivät kai valmiitkaan kokonaisena tule.
Penkkejähän on vaikka minkämoisia mutta eipä tähän kannata hiilikuituista kisa-auton jakkaraa hommata kun G-voimat on aika mitättömiä ja olen tämän jakkaralla pahemmassakin hypyssä pyynyt ja on miellyttävä istua pitemmässäkin sessiossa.
Noi pyörät ei siis pelkät renkaat jotka on mulla on ihan tavallisia mutta vähän tukevampia kalustepyöriä,olisko kantavuus ollut 100 kg/pyörä.Nämä pyörät joihin tässä viitataan https://www.gtomega.eu/products/prime-caster-wheels?variant=45826039185722 eivät näytä oikein tukevilta jos ovat vain yhdellä ilmeisesti 8 mm pultilla kiinni ja kalliit tosin nätit.

Moro

Oli vielä tilaus tallella ja profiilit maksoivat n. 380 € täältä www.aluxprofile.com + parinkympin kiinanosat + penkki ja säätö + omista varastoista jotain matskua.Rigissä tähän hintaan on siis mukana näyttis teline ja kätevä saranoitu kässäriteline jota ei taida rahallakaan saada valmiiseen,mielestäni ei kallis kokonaisuus.
Muutamaan profiilin päähän väänsin itse M8 jengat kulmatukia varten ja muutamasta kulmatuesta joutui hiomaan ne ohjarinystyrät kiinnityspinnoista pois.
Laskeskelin kyllä näistä valmisrigeistä että mitä tulevat maksamaan samoilla extroilla ja mielestäni kannatti ruuvata pari tuntia että sai rigin kasaan ja eivät kai valmiitkaan kokonaisena tule.
Penkkejähän on vaikka minkämoisia mutta eipä tähän kannata hiilikuituista kisa-auton jakkaraa hommata kun G-voimat on aika mitättömiä ja olen tämän jakkaralla pahemmassakin hypyssä pyynyt ja on miellyttävä istua pitemmässäkin sessiossa.
Noi pyörät ei siis pelkät renkaat jotka on mulla on ihan tavallisia mutta vähän tukevampia kalustepyöriä,olisko kantavuus ollut 100 kg/pyörä.Nämä pyörät joihin tässä viitataan https://www.gtomega.eu/products/prime-caster-wheels?variant=45826039185722 eivät näytä oikein tukevilta jos ovat vain yhdellä ilmeisesti 8 mm pultilla kiinni ja kalliit tosin nätit.

On noi pyörät ihan tukevat, ei mitään valittamista. On sitten olemassa myös se vaihtoehto, että ostaa valmiin rigin ja sitä muokkailee. esim. shifteritelineen saa oveksi kunhan ostaa vaan saranakilkkeet. Näytöntelineen voi helposti väkerrellä ite, mulla tällä hetkellä vain monitorinvarsi siinä hommassa, toimii. On se mun makuun turhan tyyris ostella pelkät osat, ja varmasti tulis paljon juttuja mitä ei alkuun edes hoksaa. Luulenpa että edelleenkin päätyisin tuohon ratkaisuun, kuten tein omani hankkiessa. Kun kerran lähes samaan hintaan saa valmiiksi mietityn ja varmasti hyvin toimivan rigin rungon, niin sillä menisin. Ei se silti väärin ole näperrellä alusta saakka itse.

Statistiikka

Viestiketjuista
298 447
Jäsenet
81 488
Uusin jäsen
JussiLL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom