Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Miten nuo renkaat toimii? Painuuko ne alaspäin, kun menee ajamaan, vai pitääkö ne ruuvata erikseen renkaille, jos haluaa liikuttaa?
Renkaissa on säätö ruuvi joka säätää kumijalan korkeutta. Itse säädin noi jalat niin, että renkaat alkoi vähän liikkumaan sormin ja tietysti niin että rigi on vaaterissa.
Eli mulla ei rigi liiku ilman kuskia eikä kuskin kanssa.

Renkaissa on säätö ruuvi joka säätää kumijalan korkeutta. Itse säädin noi jalat niin, että renkaat alkoi vähän liikkumaan sormin ja tietysti niin että rigi on vaaterissa.
Eli mulla ei rigi liiku ilman kuskia eikä kuskin kanssa.
Joo. Lähinnä mietin, että onko ostamisen arvoiset, jos niitä pitää käsin ruuvata, että saa rigin liikkeelle. Tai vastaavasti, jos säätää niin, että pystyy siirtämään, mutta ajaessa tassut ei osu kuitenkaan maahan, niin nuo kyllä liian työläät, jos joutuu käsin ruuvaamaan eri tarkoitukseen. Sillon ostan mieluummin perus kalustepyörät.

Joo. Lähinnä mietin, että onko ostamisen arvoiset, jos niitä pitää käsin ruuvata, että saa rigin liikkeelle. Tai vastaavasti, jos säätää niin, että pystyy siirtämään, mutta ajaessa tassut ei osu kuitenkaan maahan, niin nuo kyllä liian työläät, jos joutuu käsin ruuvaamaan eri tarkoitukseen. Sillon ostan mieluummin perus kalustepyörät.
Joo, onhan se vähän työläämpi käydä kaikista kuudesta rattaasta pyörittelemässä kun haluaa liikutella. Mutta ainakin itellä rigin liikuteltu on vähäistä niin ei haittaa tuo ruuvailu. Muuten nuo rattaa on kyllä hyvät tai ainakin paremmat mitä NLR rattaat oli, jotka lukosta huolimatta pääsi vähän elämään alla.

Alkoi hyvin iRacing kokeilut kun jarrun kalibrointi vaiheessa kuului naps jakkarasta. :rofl:

20260313_111826.jpg 20260313_111902.jpg

Vähän aikaa käytin Moza R5 settiä, mutta en ollut tyytyväinen polkimiin edes sillä performance kitillä niin myin pois. Mietin myös ratin vaihtoa koska bundlen mukana tullu on aika halvan oloinen, toki tekee tehtävänsä. Sitten päätin että jos kaikki vaihdan niin sama päivittää basekin. Oli tarkoitus R9 ja load cell polkimet ostaa, mutta tuli taas gigantin tarjouksesta Logitech RS50 ostettua kun sai vähän reilu 600 euroon sen. Palautin siis aiemmin tuommosen kun väljystä oli quick releasessa. Tällä kertaa ei ole ja homma pelittää.

Mozan setit on kyllä hintalaatusuhteeltaan erinomaisia, omani ostin 370e tarjoushinnalla. Isoin ero tulee polkimista, ero kuin yöllä ja päivällä kun vertaa näitä G RS polkimia ja Mozan R5 bundlessa tulleita. Ratti on myös huomattavasti laadukkaampi, materiaaleista nappituntumaan ja vaihdevivut varsinkin paljon paremmat tuntumaltaan RS50:ssä. Jännästi tuo FFB jäi ehkä pienimmäksi eroksi, tai itselle näin. Toki siinä on eroa Logitechin hyväksi, mutta R5 pääsee yllättävän lähelle kuitenkin. Olisin kyllä ollut ihan tyytyväinen R5 kanssa jos olisin load cell polkimet ostanut kylkeen.

Mitä Moza tekee paremmin näiden DD rattien kanssa on softacalibrointi jolla poistetaan pykälöintiä (cogging). Ei tossa Logitechissä ole lähes yhtään sitä, eikä forcet päällä huomaa oikeastaan mitään eroa, mutta ratti päällä ja ilman forcejä kun pyörittää rattia hitaasti niin R5 on aavistuksen smoothimpi. Mut nyt tosiaan simuilu jatkuu tällä RS50 + G RS combolla, kivasti menee vielä Wheel stand Pro DD:ssä ja sain pidettyä rigin erittäin kompaktina joka on mun preferenssi koska tilaa ei ole hirveänä. Eipä tohon kyllä viitsi voimakkaampaa laittaakkaan, nytkin rajoilla.

Moro

Mitä eroa eri seteillä on esim. Mozan R9 tai jopa R21 ja R5 Bundle joka itsellä on loadcellin kanssa kun tälläkin setillä aika pienellä reenillä vetää ACRssä päivän parhaita tai ihan niitä parhaita pätkäaikoja,tulisko kalliimmilla vehkeillä vielä parempia aikoja vai mikä idea näissä hintavissa on idea?

Moro

Mitä eroa eri seteillä on esim. Mozan R9 tai jopa R21 ja R5 Bundle joka itsellä on loadcellin kanssa kun tälläkin setillä aika pienellä reenillä vetää ACRssä päivän parhaita tai ihan niitä parhaita pätkäaikoja,tulisko kalliimmilla vehkeillä vielä parempia aikoja vai mikä idea näissä hintavissa on idea?

Oma kokemus on että immersio on parempi ja lähempänä todellisuutta rateilla joissa riittää vääntöä, mutta voivat tehdä myös hitaammaksi. Toki riippuu miten säädetty. Voimakkain ratti jonka olen omistanut on Logitech pro 11nm, ja kaikenmoista 3-11nm välillä on kokeiltu. Olen kasuaali simuharrastaja.

Voima on nopeutta, eli voimakkaampi ratti antaa palautteen terävemmin. Jossain kohtaa toki voimaa on tarpeeksi, eikä enempi enää anna mitään lisää ja tämä piste on luultavasti saavutettu jo noiden tehokkaimpien rattien osalta.

Esimerkkinä vaikka kanttari joka ei ole tasainen. Oikein hidas ratti antaa jonkun pumpauksen kun rengas osuu kanttariin ja seuraavan kerran se ehtii mukaan kun rengas palaa takaisin radalle. Pienin direct drive ratti ehtii mukaan kahteen jousituksen liikkeeseen itse kanttarin päällä ja tehokas DD ehtii reagoida jokaiseen neljään pumpautukseen. Tässä on kaksikin ilmöitä päällekkäin miksi se tehokkaampi on tarkempi: heikommalla ratilla menee vaan enemmän aikaa kääntää rattia X-määrä ja jos siinä kohtaa tulee jo uusi force ratille kun se suorittaa vielä edellistä, niin se vaan jättää tämän uuden suorittamatta. Sitten on clipping, eli jos renkaisiin/autoon vaikuttaa joku iso voima ja ratti antaa jo forcea täydellä teholla, niin se ei voi antaa enää lisää voimaa jos energia lisääntyy.

Tehokkaampi ratti ei aina ole nopeampi ajaa, varsinkaan aluksi. Jos et ole oppinut hyödyntämään tehokkaamman ratin tarjoamaa dataa, niin se hidastaa sinua, kun alat reagoimaan (hitaasti) sellaiseen palautteeseen jota et ole aiemmin saanut ollenkaan. Ajan myötä "turhat" palautteet pitäisi oppia suodattamaan pois, jokainen voima mitä ratista tulee läpi ei nimittäin välttämättä vaadi toimenpiteitä

Statistiikka

Viestiketjuista
302 748
Jäsenet
82 213
Uusin jäsen
pyörätuoli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom