Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Totanoin.

Jälkikiristys on itseasiassa ehkä tarpeen vain uusilla alumiinivanteilla ekan-tokan asennuksen jälkeen. Tuore valettu alumiini puristuu hieman kasaan ja muokkauslujittuu. Parin ekan kiristyksen jälkeen tätä ei enää tapahdu.

Koska tuo on tavan tallaajalle aivan liian monimutkainen asia ymmärtää, auto-/rengasliikkeet ovat itseään suojellakseen ottaneet tavaksi ohjeistaa aina jälkikiristämään kaikki pyörät.

Ite puhdistan aina osat ja kierteet, voitelen kierteet ja mutterien kartiot kevyesti keraamitahnalla ja vedän kaikki ristissä momenttiin, kahdessa vaiheessa.
Onhan noita uusiakin vanteita tullut ”jälkikiristeltyä” mutta ei sille ole koskaan ollut oikeasti tarvetta.

Eikä niitä muuten jälkikiristellä autotehtaalla tai sieltä lähtiessä, eikä autokaupassakaan. Orkkispyörät on tehtaan jäljiltä siihen saakka, kun autoon vaihdetaan ekan kerran talvipyörät, ellei jotain joudu korjaamaan/asentamaan sitä ennen.

Aivan junttitouhua kiristellä pyöränpultteja/muttereita ilman momenttiavainta. Sopii hätätilanteisiin ja nappisilmä-Ladoihin.
Jälkitarkistaa kuten @Dunlop sanoi. Tosi harvoinhan ne mitään jälkikiristyksiä tarvii, mutta pienen hutiloinnin sattuessa se on ihan hyvä tarkistaa että pultit on kunnolla paikallaan. Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.
 
Itselle riitti kerta kun tuntui vähän värähtelyjä ajaessa ja huomasi että yhdestä renkaasta kuudesta renkaanpultista oli paikalla enää yksi ja sekin löysällä, niin tullut tavaksi tarkistaa jälkeenpäin.
Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.

Olen aina ihmetellyt niitä tarinoita ja varoitteluita, että rengas vanteineen on voinut irronnut, koska jälkikiristys on ollut tekemättä. Tuleehan siitä nyt ihan helvetillinen meteli jo kauan ennen irtoamista?
 
Mikä auto? Tämä kuulostaa omiin, joskin vähäisiin, kokemuksiin verrattuna aivan uskomattomalta. Jos renkaiden vaihdon jälkeen on yksikin pultti löystynyt kokonaan, mutta ei kuitenkaan irti, niin siitä on tullut niin paljon tärinää, että on ollut pakko ajaa sivummalle tarkastamaan tilanne.

Olen aina ihmetellyt niitä tarinoita ja varoitteluita, että rengas vanteineen on voinut irronnut, koska jälkikiristys on ollut tekemättä. Tuleehan siitä nyt ihan helvetillinen meteli jo kauan ennen irtoamista?
Pajero. Ja joo, ehkä se värähtely oli vähän sellaista, että piti ajaa tien sivuun tarkistamaan tilannetta.
 
Omassa volvo v60 plug in hybrid 2013 ( VOLVO V60 I (155) D6 Hybrid AWD) tuli leimassa hylky. Pitäisi etuiskunvaimentimet vaihtaa ja samalla varmaan kannattaisi myös jouset uusia. Löin autodociin rekkarin ja sen perusteella löin osia ostoskoriin. Autoista en mitään tiedä, joten kauheasti en uskalla luottaa, että olisi oikeat osat ostoskorissa. Miten tässä saisi asiaan varmistuksen kun monenlaista osaa näyttää olevan tarjolla. Kovasti olisin kiitollinen jos joku viisaampi osaisi kommentoida, kuinka pahasti olen menossa metsään. Toki vaihtoehto olisi ajaa pajalle ja maksaa kiltisti mitä Mekaanikko-Matti vaihdosta ja osista nyhtää. Ajattelin, että olisi edullisempaa maksaa vain työstä, mutta jos kesken kaiken selviää, että osat on tilattu päin persettä, niin ei sekään halpaa ole ja tulee turhaa säätöä.

Screenshot_20251201_200800~2.jpg

Trodolla myös toiminto jossa voi laittaa runkonumeron tilaukseen että "ekspertit" tarkistavat osien sopivuuden.
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan

Suojakumin/kumien vaihto on kyllä myöhäistä silloin kun se nivel ääntä pitää. Ja vetoakseli on vetoakseli, ei se ole sen laajempi tai suppeampi käsite.
 
Korjaamosta soitettiin, että etuvetoakseli on vaihtokunnossa. Naksahduksen syy siis löytyi sieltä.
Hinta vaihdolle about 800-1000eur.
Jos korjausta viivyttää vielä hetken niin millaiset kustannukseltaan suuremmat riskit voisi olla?
Muoks.koska auton anatomiasta en tiedä mitään niin kuinka laaja käsite toi akselisto on? Jos ymmärsin niin helpoimmillaan se tarkoittaisi suojakumien vaihtoa vaan
Kun hinta on +800e niin siinä uusitaan koko akseli vaihdelaatikolta/perältä pyörän napaan asti. Taisi olla neliveto mersu kyseessä?

En näe tuossa oikeastaan isoa riskiä, tuskin se vaihdelaatikon päästä että siellä voisi tehdä tuhoa. Toki jos akseli katkeaa niin sitten se pyörii siellä vapaasti hakaten mitä sattuu osumaan... Samalla menee laatikon öljyt uusiksi ainakin osittain, mikä on ihan hyvä kun niitä tuskin on vaihdettu?

Mut suosittelen vaihtamaan kohtuu nopiaan. Aina se väljä osa alkaa syömään myös muita osia hitaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..
Mulla kokemus että aivan sama mitä ostat, laatu on samaa kuraa kalliissa ja halvoissa. Mieluummin ostaa 3€ sulat ja vaihtaa puolen vuoden välein niin on aina hyvät sulat, eikä tarvitse kärvistellä. Se vaihto nyt on niin helppo ja nopea operaatio.
 
Onko suositella pyyhkinjänsulkia jotka kestäisi? Ostin vuosi sitten Biltemasta ja nyt jo toinen ei pyyhi kunnolla enää keskiosasta.. Eipä noi kalliita ole vaikka vuoden välein vaihtaisikin, mut jos kerralla kunnolla saisi, ei tarvisi vaihdella..

Bosch Aerotwin on toiminut täällä. Näköjään 4vuotta ja 50tkm sitten viimeksi vaihtanut. Ei vielä vaihdon tarvetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 618
Viestejä
5 033 600
Jäsenet
80 742
Uusin jäsen
Jin Bobi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom