Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Ei ole, tärkeintä on jälkitarkistaa ne pultit.
Totanoin.

Jälkikiristys on itseasiassa ehkä tarpeen vain uusilla alumiinivanteilla ekan-tokan asennuksen jälkeen. Tuore valettu alumiini puristuu hieman kasaan ja muokkauslujittuu. Parin ekan kiristyksen jälkeen tätä ei enää tapahdu.

Koska tuo on tavan tallaajalle aivan liian monimutkainen asia ymmärtää, auto-/rengasliikkeet ovat itseään suojellakseen ottaneet tavaksi ohjeistaa aina jälkikiristämään kaikki pyörät.

Ite puhdistan aina osat ja kierteet, voitelen kierteet ja mutterien kartiot kevyesti keraamitahnalla ja vedän kaikki ristissä momenttiin, kahdessa vaiheessa.
Onhan noita uusiakin vanteita tullut ”jälkikiristeltyä” mutta ei sille ole koskaan ollut oikeasti tarvetta.

Eikä niitä muuten jälkikiristellä autotehtaalla tai sieltä lähtiessä, eikä autokaupassakaan. Orkkispyörät on tehtaan jäljiltä siihen saakka, kun autoon vaihdetaan ekan kerran talvipyörät, ellei jotain joudu korjaamaan/asentamaan sitä ennen.

Aivan junttitouhua kiristellä pyöränpultteja/muttereita ilman momenttiavainta. Sopii hätätilanteisiin ja nappisilmä-Ladoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenrauhan vuoksi käyn ekan 100 kilometrin aikana pariin kertaan hyvin kevyesti ilman voimaa avaimella kokeilemassa että mikään pultti ei ole lähtenyt pyörimään auki. Kun on joskus itsellekin käynyt niin että parin kilometrin jälkeen on ollut yksi pyörä hyvin löysällä ehkä omasta syystä ja renkaanvaihtoaikaan tuolla teitten varsilla toisinaan näkyy autoja joista yksi pyörä puuttuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 814
Viestejä
5 012 492
Jäsenet
80 339
Uusin jäsen
Numero666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom