rushi
Tukijäsen
- Liittynyt
- 14.01.2020
- Viestejä
- 1 535
Totanoin.Ei ole, tärkeintä on jälkitarkistaa ne pultit.
Jälkikiristys on itseasiassa ehkä tarpeen vain uusilla alumiinivanteilla ekan-tokan asennuksen jälkeen. Tuore valettu alumiini puristuu hieman kasaan ja muokkauslujittuu. Parin ekan kiristyksen jälkeen tätä ei enää tapahdu.
Koska tuo on tavan tallaajalle aivan liian monimutkainen asia ymmärtää, auto-/rengasliikkeet ovat itseään suojellakseen ottaneet tavaksi ohjeistaa aina jälkikiristämään kaikki pyörät.
Ite puhdistan aina osat ja kierteet, voitelen kierteet ja mutterien kartiot kevyesti keraamitahnalla ja vedän kaikki ristissä momenttiin, kahdessa vaiheessa.
Onhan noita uusiakin vanteita tullut ”jälkikiristeltyä” mutta ei sille ole koskaan ollut oikeasti tarvetta.
Eikä niitä muuten jälkikiristellä autotehtaalla tai sieltä lähtiessä, eikä autokaupassakaan. Orkkispyörät on tehtaan jäljiltä siihen saakka, kun autoon vaihdetaan ekan kerran talvipyörät, ellei jotain joudu korjaamaan/asentamaan sitä ennen.
Aivan junttitouhua kiristellä pyöränpultteja/muttereita ilman momenttiavainta. Sopii hätätilanteisiin ja nappisilmä-Ladoihin.
Viimeksi muokattu: