Pieniä kysymyksiä & vastauksia autoista ja liikenteestä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ihmettä oikein teen tässä elämässä? Käyttöauton ylläpidossa vaikeuksia ja kaipaisin konkreettisia neuvoja tai jeesiä Vantaalla.

Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään. Teen tappiota 40€, ellen saa asennusta edullisesti jostain. Nykysistä renkaista olen jo kaupat sopinut ja ottanut tiedoksi jos jompikumpi noiden renkaiden myyjistä tekisi oharit, osaan varautua. Alunperin olin aikeissa ostaa vain 185/70/14 peltivanteet pölykapseleilla 60€:llä, mutta kumit ovat 15-vuotta vanhat, mutteivat ratkenneet. Nykyiset ovat 23-vuotta vanhat ja osumaa ottaneet vaikka miten paljon ja kestäneet kovaa ajoa.

Autossa ei ole kesärenkaita ollenkaan ja aikaisemmat vein romutukseen, koska olivat sakkorenkaiksi kuluneet ja osumia täynnä. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen sanottiin että renkaan rakenne on kaput.

Nyt autossani on siis ongelmana termostaatti, jaruputki, sivupeili, lämpenemisongelmia ja taloudellisuuspulmia. Olen monesti putsannut sytyttimet öljystä. Toiseen käyttöautoon ei ole varaa. Nykyinen jarru siis toimii ja korjaamot sanoo vika on jarrurummussa, joka korjattii ja jostain vuotaa, jarruteho on hyvä, mutta kerran kahdessa viikossa pitää lisää jarrunestettä, ellei sitten koko putkea lähde vaihtamaan.

Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään.
Tuossa nopsaan renkaslaskinta käyttelin ja ei se nopeus nyt NIIN paljon tule heittämään. Virhettä siinä nyt on oikeallakin rengaskoolla jonkin verran eli tuo muutos "korjaa" sitä @100km/h ~4.6km/h eli luultavasti ei edes haittaa.

Tuossa nopsaan renkaslaskinta käyttelin ja ei se nopeus nyt NIIN paljon tule heittämään. Virhettä siinä nyt on oikeallakin rengaskoolla jonkin verran eli tuo muutos "korjaa" sitä @100km/h ~4.6km/h eli luultavasti ei edes haittaa.

Joo, mutta tieliikenne muutoksen ja jatkuvan pelottelun takia ajan aina tismalleen nopeuksien mukaisesti ja noi rekat ym ihan puskurissa kiinni aiheuttaa välillä vaaratilanteita villitakseineen. Nyt tuon pienen muutoksen takia seuraan hieman gps-navigaattoria puhelimesta, josta näkee nopeutta. Tässä isommassa renkaassa on ekaa kertaa talvikumit vain viisi vuotta vanhat (en ole uusimpia ikinä omistanut talvea varten, eikä nyt juuri lunta ole). Tähän autoon vanteiden ettiminen on kuin neulaa suosta etsisi, kun torissa on vain 3kpl-9kpl saatavilla ja sillä keskiö sovittemella saa isompia pienempää muutettua. Auton jos myyn en siitä 400€ enempää saa ja romuna sen satasen, joten ei kannata miettiä auton vaihtamista. Ajan loppuun ja katsastuksessa itken sitten ensi vuonna.

Tähän autoon vanteiden ettiminen on kuin neulaa suosta etsisi, kun torissa on vain 3kpl-9kpl saatavilla ja sillä keskiö sovittemella saa isompia pienempää muutettua.
Kyseleppä romuttamoilta jos (ilmeisesti kelpaa) peltikiekot käy. Jos niitä löytyy niin tuskin maksavat mansikoita.

Kyseleppä romuttamoilta jos (ilmeisesti kelpaa) peltikiekot käy. Jos niitä löytyy niin tuskin maksavat mansikoita.

Eivät myy tai ei löydy tai pyytävät enemmän kuin 40€. On jo kyselty paikat läpi pk-seudulta. Maksanko 40€ suorista ehjistä peltikiekoista vai kumijen kanssa tuon 60€ kapseleineen sai valitsee tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.

Autojerry on helppo

Mä nyt laitan Autojerrystä kuvia.. Muutama tarjous tullut.. Kaikki lafkat saanut suht hyviä arvosteluja (huonoin 4,2) mut mihin sitä kandeis päätyä? Aika isoja eroja näissä. Lisäksi faija kysy paikallisen Ford huollon arviota ja oli n. 400€. Onko antaa suuntaa mihin tää koko lysti kandeisi työntää? Mä en tiedä autoista oikein mitään ja sekin, että ei oo edes 100% varmuutta viasta ja siitä mitä kaikkea osaa edes joutuu vaihtaa. Kaikki noi tarjoukset taitavat olla ihan lähipaikallisilta yksityisiltä firmoilta (ei ketju).

1765969768024.png
1765969779851.png
1765969788636.png
1765969798737.png
1765969804965.png

Yhtään taustoja selvittäneenä tuo kolmas 246€ tarjous vaikuttaa hyvältä ja lafkakin saanut hyviä arvosteluja. Ilmeisesti tuossa pelkkä termostaatin vaihto olisi tuo 246€, ja alkuperäinen termo+kotelo päälle hintaa tulisi 140€ lisää, joka on taas suhteessa edullisempi kuin 420€ tarjoukset kuitenkin.

Tässä mun tapauksessa kannattaako koko termostaatti ja kotelo vaihtaa vai riittääkö jompikumpi?

Viimeksi muokattu:
Mä nyt laitan Autojerrystä kuvia.. Muutama tarjous tullut.. Kaikki lafkat saanut suht hyviä arvosteluja (huonoin 4,2) mut mihin sitä kandeis päätyä? Aika isoja eroja näissä. Lisäksi faija kysy paikallisen Ford huollon arviota ja oli n. 400€. Onko antaa suuntaa mihin tää koko lysti kandeisi työntää? Mä en tiedä autoista oikein mitään ja sekin, että ei oo edes 100% varmuutta viasta ja siitä mitä kaikkea osaa edes joutuu vaihtaa. Kaikki noi tarjoukset taitavat olla ihan lähipaikallisilta yksityisiltä firmoilta (ei ketju).

1765969768024.png
1765969779851.png
1765969788636.png
1765969798737.png
1765969804965.png

Yhtään taustoja selvittäneenä tuo kolmas 246€ tarjous vaikuttaa hyvältä ja lafkakin saanut hyviä arvosteluja. Ilmeisesti tuossa pelkkä termostaatin vaihto olisi tuo 246€, ja alkuperäinen termo+kotelo päälle hintaa tulisi 140€ lisää, joka on taas suhteessa edullisempi kuin 420€ tarjoukset kuitenkin.

Tässä mun tapauksessa kannattaako koko termostaatti ja kotelo vaihtaa vai riittääkö jompikumpi?
Juuri tätä moottoria tuntematta, miksi vaihtaa ehjää termostaattikoteloa, jos voi vaihtaa pelkän termostaatin?
Toisaalta voiko ostaa pelkän termostaattikotelon tiivisteen (ei räjäytyskuvaa) ?
Halvimpaan tarjoukseen ei kuulu pakkasteneste, jota pitää laskea pois ennen vaihtoa.

Jos ei autoista tiedä mitään, niin sanoisin että kannattaa alkaa noilla hinnoilla heti opettelemaan. Termostaatin vaihto ei ole vaikea operaatio, vaikka siihen pakkasnesteitä läträtessä aikaa kuluukin. Youtubesta löytyy varmasti videoita - how to.

Juuri tätä moottoria tuntematta, miksi vaihtaa ehjää termostaattikoteloa, jos voi vaihtaa pelkän termostaatin?
Toisaalta voiko ostaa pelkän termostaattikotelon tiivisteen (ei räjäytyskuvaa) ?
Halvimpaan tarjoukseen ei kuulu pakkasteneste, jota pitää laskea pois ennen vaihtoa.

Jos ei autoista tiedä mitään, niin sanoisin että kannattaa alkaa noilla hinnoilla heti opettelemaan. Termostaatin vaihto ei ole vaikea operaatio, vaikka siihen pakkasnesteitä läträtessä aikaa kuluukin. Youtubesta löytyy varmasti videoita - how to.

Mää mielummin jätän nää asiantuntijoille ja keskityn muuhun :) Eikä mul ois nyt aikaa lähtee opettelee.
Sinällään tällä ei oo kiire ellei räjähdä paukkupakkaset. Mutta juu, selvitän vielä tuon naapurikylän Ford huollosta mitä siihen 400€ sisältyi. Voisi olla ihan ok jos vaihtavat kaiken.

Itse katsoisin rakenteen jostain netin syövereistä löytyvistä ohjeista tms. Jos on riski että kotelon tiiviste tai itse kotelo hajoaa tai alkaa vuotamaan ja sijaitsee jossain hv paikassa, pistää suosiolla kaiken uusiksi. Jengi osaa joskus säästää viimeiseen asti esim vaihdattamalla jakopään, muttei kiristintä "kun toimii ihan hyvin" ja yhtäkkiä työ tehdäänkin kahteen kertaan tai pahimmillaan moottoriremontti jos hihna pääsee hyppäämään tms.

EDIT: Mistä olette löytäneet oikein hienoa hiomapaperia (1000+)? Nimenomaan hioma, ei vesihiomapaperia. Hioin ratin kuluneet nahat ja, oletin että kyllä tuo 800grit riittää, no eipä se täysin miellytä omaa silmää. Helvetisti parempi kuin ennen, mutta mieluusti sitä hoitaisi sen nyt kuntoon kuntoon. Auto kuitenkin menossa täyshoitoon huomenna jossa mm penkit jne hoidetaan, mutta en usko että siellä pesuhommia pääasiassa tekevässä paikassa aletaan sentään ratteja hiomaan.

Mitä ihmettä oikein teen tässä elämässä? Käyttöauton ylläpidossa vaikeuksia ja kaipaisin konkreettisia neuvoja tai jeesiä Vantaalla.

Nykyset talvirenkaat eivät pidä ilmaa ja olen jo korvaavat renkaat alustavasti hankkinut. 185/65/14 alumiinit -> 185/65/15 peltisiin eli mittari tulee heittämään. Teen tappiota 40€, ellen saa asennusta edullisesti jostain. Nykysistä renkaista olen jo kaupat sopinut ja ottanut tiedoksi jos jompikumpi noiden renkaiden myyjistä tekisi oharit, osaan varautua. Alunperin olin aikeissa ostaa vain 185/70/14 peltivanteet pölykapseleilla 60€:llä, mutta kumit ovat 15-vuotta vanhat, mutteivat ratkenneet. Nykyiset ovat 23-vuotta vanhat ja osumaa ottaneet vaikka miten paljon ja kestäneet kovaa ajoa.

Autossa ei ole kesärenkaita ollenkaan ja aikaisemmat vein romutukseen, koska olivat sakkorenkaiksi kuluneet ja osumia täynnä. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen sanottiin että renkaan rakenne on kaput.

Nyt autossani on siis ongelmana termostaatti, jaruputki, sivupeili, lämpenemisongelmia ja taloudellisuuspulmia. Olen monesti putsannut sytyttimet öljystä. Toiseen käyttöautoon ei ole varaa. Nykyinen jarru siis toimii ja korjaamot sanoo vika on jarrurummussa, joka korjattii ja jostain vuotaa, jarruteho on hyvä, mutta kerran kahdessa viikossa pitää lisää jarrunestettä, ellei sitten koko putkea lähde vaihtamaan.
Opettelet ensimmäiseksi et paljonko se mittari valehtelee about niillä nopeuksilla mitä ajelet esim 50/80/100 alueilla. Sitten vain ajat mittarilla sitä nopeutta et gps olisi haluttu lukema. Autosi on oletettavasti 90-luvulta kun menee noin pienet renkaat eli ilman cruisea yms niin nopeutesi seilaa kyllä vaikket välillä kännykän lukemia seuraisikaan.

Mikset korjauttanut nykyisiä talvirenkaita vai onko vanteissa hiusmurtumia ettei pidä ilmaa siksi? Jos siis vain yksi rengas, naula kumissa tai venttiili vuotaa, niin sen korjaaminen ois 40e liikkeessä.

Mut nuo isommat viat: moottori ei lämpene vai ylikuumenee vai miksi termostaatti on ongelmana? Jarruputken uusimista suosittelisin, todnäk koko kupari jo pehmennyt että pitäisi uusia koko putkisto. Jos vuotokohta selviää nii putkenpätkän uusiminen on yleensä jotain kymppejä kun liike taivuttaa ja tekee päät, mikäli itse asentaisit. Pitäisi ensin etsiä et mistä kohtaa se tihkuu märkänä. Tulpat siis uivat öljyssä?

Mut oman budjetin mukaan mentävä ja pärjäiltävä, itse yrittäisin säästää rahoja et löytäisi jonkun edullisen jossa vuoden leima tilalle. Jos autosi on micra, niin siinä kyllä sitten menee koko jarruputkisto uusiksi.. ovat aika happamia ne 90-luvun yksilöt nykyään.

Itse katsoisin rakenteen jostain netin syövereistä löytyvistä ohjeista tms. Jos on riski että kotelon tiiviste tai itse kotelo hajoaa tai alkaa vuotamaan ja sijaitsee jossain hv paikassa, pistää suosiolla kaiken uusiksi. Jengi osaa joskus säästää viimeiseen asti esim vaihdattamalla jakopään, muttei kiristintä "kun toimii ihan hyvin" ja yhtäkkiä työ tehdäänkin kahteen kertaan tai pahimmillaan moottoriremontti jos hihna pääsee hyppäämään tms.

EDIT: Mistä olette löytäneet oikein hienoa hiomapaperia (1000+)? Nimenomaan hioma, ei vesihiomapaperia. Hioin ratin kuluneet nahat ja, oletin että kyllä tuo 800grit riittää, no eipä se täysin miellytä omaa silmää. Helvetisti parempi kuin ennen, mutta mieluusti sitä hoitaisi sen nyt kuntoon kuntoon. Auto kuitenkin menossa täyshoitoon huomenna jossa mm penkit jne hoidetaan, mutta en usko että siellä pesuhommia pääasiassa tekevässä paikassa aletaan sentään ratteja hiomaan.
Kyllähän niillä vesihiomapapereillakin voi kuivana hioo, kestävät myös märkyyttä ettei repeydy. Itse todnäk vetäisin 2000 viimeisen silauksen

Nyt on uudet renkaat alla, mutta ottaa kiinni kuramuoviin... Kaipa se on etsittävä, joku nähdä haluva, joka tuota voisi auttaa korjaa. Siis itellä alkp. kolme neljästä vuosivat. Nyt on hyvät renkaat, mutta takana jos vähääkää kuormaa, ottaa kiinni. En koe järkeväksi kysyä jos ei seuraa löydä.

Viimeksi muokattu:
Nyt on uudet renkaat alla, mutta ottaa kiinni kuramuoviin... Kaipa se on etsittävä, joku nähdä haluva, joka tuota voisi auttaa korjaa. Siis itellä alkp. kolme neljästä vuosivat. Nyt on hyvät renkaat, mutta takana jos vähääkää kuormaa, ottaa kiinni.
Halkaisija kasvanut melkein kolme senttiä. Ilmeisesti nuo vanhatkin ovat olleet sillä rajalla etteivät oo liian isot.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 526
Jäsenet
80 896
Uusin jäsen
robatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom