Pizzan valmistus kotona, reseptit, tekniikat ja välineet

Juu. Ei ole mitään ihmeellistä.

6x 270g pallot

1kg jauho
3g kuivahiiva
3g hunaja
650ml vesi
8ml oliiviöljy
25g suola

1. Tee alkuun startti taikina. Sekoita vesi, hiiva, hunaja ja 100g jauhoja
2. Anna käynnistyä noin puoli tuntia jotta hiiva käynnistyy
3. Lisää loput jauhoista, oliiviöljy ja sekoita
4. Lisää suola
5. Vaivaa noin puoli tuntia
6. Tee taikinasta pallo ja anna levätä peitettynä noin 5min.
7. Siirrä kohotusastiaan ja anna olla 2-3 tuntia huoneenlämmössä
8. 24 tuntia jääkaapissa jonka jälkeen pallotus
9. 24-48 tuntia jääkaapissa palloina
10. 2-3 tuntia huoneenlämmössä ja paisto

Näitä ohjeita on sen miljoona erilaista, mutta tämä ainakin toimii. Taikina toimii myös tuolla lyhyemmällä aikataululla.

Suosittelen silti poolish taikinoita joilla saa makua vielä enemmän.
Kiitoksia, tämä lähtee testiin heti tänään Mutta peruslinja suht sama mitä itse noudatellut eli hiivaa todella vähän, perusteellinen vaivaus ja kohotus kylmässä. On tuota varten hankittuna smartstoren laatikot mihin taikinan/pallot saa kylmään ilman kelmuvirityksiä ja turhia jauhotteluita, huomannut silläkin olevan iso merkitys etenkin pinnan kuivumisen/työstettävyyden suhteen

Jaahas, sehän taitaa olla tuo todella pieni hiivan määrä miksi mulla joskus onnistuu, mutta yleensä ei. On tullu testailtua ties mitä reseptejä jääkaappikohotukseen, mutta vain joskus onnistuu kunnolla. Nyt tuli mieleen että se on tainnu olla hiivasta kiini, ku joskus lisänny sitä enemmän ku oon aatellu että ohjeessa on virhe. :D

Jaahas, sehän taitaa olla tuo todella pieni hiivan määrä miksi mulla joskus onnistuu, mutta yleensä ei. On tullu testailtua ties mitä reseptejä jääkaappikohotukseen, mutta vain joskus onnistuu kunnolla. Nyt tuli mieleen että se on tainnu olla hiivasta kiini, ku joskus lisänny sitä enemmän ku oon aatellu että ohjeessa on virhe. :D
Ei se välttämättä ole siitä hiivan määrästä vaan kokonaisuudesta ja olosuhteista. Taikinaan kun vaikuttaa kaikki. Lämpötila, kosteus ja raaka-aineet. Pidä huoli että hiiva on tuoretta ja mielellään myös jauhot. Päivämäärillä on oikeasti väliä. Hiivan määrä riippuu paljolti siitä, miten kauan annat sille aikaa huoneenlämmössä, eli taikinan bulkki vaiheen.

Tässä vaikka yksi esimerkki:

Kinnusen taikinateesit - Pizzanpaistajat

Käytetty hiivan määrä on 0,15g/250g pallo.

Mun ohjeessa oli 0,5g/270g pallo.

Kannattaa kokeilla sitä poolish taikinaa joka yleensä lähtee niinkin simppelisti kuin:

200g vesi
200g jauho
5g kuivahiiva
5g hunaja

Sekoitus ja tunti RT, jonka jälkeen 24 tuntia CT. Seuraavana päivänä taikina kasaan. Vaikka mallilla 500g jauho, 300g vesi + esitaikina. Maun mukaan suola ja pallotus. Kohotusta kostean liinan alla tunti ja pallotus. Palloina 2 tuntia ja tuotetta uuniin.

Tuo on aika hyvä setti. Ei tule kiire missään kohtaa ja tulee maukasta kahden päivän taikinaksi.

Muistakaa myös että tarvitsette toimivan pizzauunin jotta reunat saadaan halutusti kohoamaan. Hydraatiolla on väliä, mutta kannattaa aloittaa tekeminen sieltä 60-62% luokasta. Sitten kun taikina ja tekijä toimii, voidaan hydraatio nostaa 65% tai vähän yli. Jauhojen vahvuutta kannattaa myös tarkkailla. Mitä suurempi W-arvo, sitä pidempi kohotusaika on sallittua. Heikot jauhot ja pitkä kohotusaika on huono yhdistelmä. Vahvoilla jauhoilla saadaan hyvä yhdistelmä sitkoa ja makua. Itse yleensä sotken 2-3 jauhoa sekaisin. Käsittelyjauhot sitten erikseen: Semola, Durum, mannaryyni tai maissijauho.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 020
Jäsenet
78 192
Uusin jäsen
Patonki Anneli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom