Pikemminkin sinun ulinasi on rinnastettavissa siihen minkä sinä miellät ulinaksi. En tiedä kirjoititko väärin koska tuossa sanomassasi ei ole järkeä eikä sellaista ole oikeastaan tapahtunutkaan.
Minulle ei edelleenkään aukea, kuinka jonkun videopelin sisältämä woketus voi pilata jonkun elämänlaatua niin, että sitä pitää niin voimallisesti ja tunteella vastustaa, mitä niissä videoissa tehdään. Pakottaako joku ne puhuvat päät pelaamaan niitä pelejä? Jos ei pakota, niin kyseisten videoiden sisältöä voisi kuvailla paljon pahantahtoisemminkin kuin "ulinaksi".
Tällaista eroa ei ole olemassa, samaa jakamaasi ohjetta voit noudattaa itsekkin niiden videoiden suhteen jotka ei sinua miellytä.
Kummalle on mielestäsi matalampi kynnys: Että tulee vasten tahtoaan tai vahingossa ostaneeksi, asentaneeksi ja pelanneeksi jotain lesboritaripeliä, tai muuta vastaavaa wokea sisältävää tuotosta, vai joutua perkaamaan sosiaalisen median kanavissa sisältöä, joka ei kiinnosta, ja jonka totuusarvoa pitää kyseenalaisena? Jos olet samaa mieltä siitä, että kynnys jälkimmäiselle on jokseenkin matalampi kuin ensimmäiselle, niin ymmärtänet miksi nämä asiat eivät ole keskenään rinnastettavissa.
Miten tulit tähän johtopäätökseen? Google kerää dataa kaikesta mitä kirjoittelet, se on selvästi profiloinut sinut poliittisista aiheista kiinnostuneeksi joten se suosittelee sinulle peleissä esiintyviä poliittisia aiheita käsittelevää sisältöä. Jos taas etsit tietoa poliittisista asioista videopeleissä ja sinulle ehdotetaan kyseisiä videoita mutta näistä videoista saatu tieto ei jostain syystä kelpaa niin tässä on kyseessä ihan SINÄ ongelma. Osoita videoiden sisältö vääräksi ja hae itse parempaa tietoa.
Olen tullut tähän johtopäätökseen, koska lähes kaikki niistä videoista, joita olen erehtynyt katsomaan, toistavat samoja matalan totuusarvon kaavoja. Ensinnäkin, niiden arvo neutraalin informaation suhteen on alhainen, koska niillä esitetään pääasiassa asioita, joita voi objektiivisesti kutsua lähinnä mielipiteiksi. Silti näitä mielipiteitä käsitellään kuin ne olisivat faktoja, mikä voi johtua joko siitä, ettei videolla esiintyvä amatöörikolumnisti sisäistä faktan ja mielipiteen eroa (jos haluaa uskoa hänen tarkoitusperiensä viattomuuteen), tai sitten hän luottaa siihen, että valtaosa hänen katsojistaan ei ymmärrä kyseistä eroa. (Selkosuomeksi: Kolumnisti yrittää kusettaa katsojiaan.) Niillä käsitellään myös faktoina väittämiä, jotka saattavat olla totta, mutta joiden todenperäisyyttä on vaikea todentaa. (Esimerkiksi olettama siitä, että enemmistö olisi jotenkin wokeaiheita vastaan. Se että sinusta tuntuu siltä ei tarkoita, ettäkö olisimme juurikaan lähempänä sen osoittamista todeksi.) Toisin sanoen, vastuullinen tiedonvälitys on tuollaisesta kaukana. Videoista paistaa myös läpi selvä asenteellisuus (joka on useimmiten negatiivista) käsittelemiään aiheita kohtaan, mikä tekee niistä niinikään huonoja neutraalin tiedon lähteitä.
Sinänsä kyllä ansiokkaasti avasit syitä sille, miksi noita videoita minulle suositellaan, mutta ei se ihan yksinomaan vain "minä"-ongelma ole. Ne videot kun ovat päätyneet suosituksiini aika pitkälle automatisoidun algoritmin ansiosta, ja kyseisellä algoritmilla on vielä vähemmän medialukutaitoa kuin heillä, jotka tykkäävät näistä videoista.
Oletko sinä koskaan yrittänyt tarkastaa katsomillasi videoilla esitettyjen väittämien oikeellisuutta, vai oletatko vain kyseisen sisällön olevan oikein, koska se vastaa maailmankuvaasi?
Woke flopille nauraminen nimenomaan vähentää verenpainetta, sanotaan myös että nauru pidentää ikää eli katson asian täysin positiiviseksi omalta kannalta. Näköjään olet kehitellyt päässäsi omat skenaariot joiden uskot tapahtuneen voidaksesi olla vielä enemmän tuohtunut asiasta. Miksiköhän näin on päässyt käymään?
Se että pitää nauraa toisten epäonnelle on aika paljonpuhuvaa. Ja pahantahtoista. Sille nauretaan lähinnä silloin, kun epäonnen kohde on ensin herättänyt itsessä joitain negatiivisia tunteita, kuten kiukkua. Se ei siis pohjaudu aidolle ilolle, korkeintaan vahingonilolle, ja pohjimmiltaan kyse onkin selviytymisreaktiosta. Se voi auttaa ensi hätään, mutta aitoja positiivisempia vaikutuksia elämään saa pureutumalla reaktion juurisyihin. Kannattaakin kysyä itseltään, "Miksi tämä asia kiukuttaa minua niin, että sille täytyy nauraa?" Tällaisen itsereflektion seurauksena saattaa joskus huomata, ettei se niin kovasti kiukuttanut asia välttämättä olekaan oman elämän kannalta niin merkittävä. Sen jälkeen voi hakea aitoja positiivisia vaikutuksia nauramalla asioille, jotka on alun perinkin luotu sellaisiksi, joille on tarkoitus nauraa.
Ihmiset, jotka etsivät viihteensä ja ilonaiheesta videoista, joissa käsitellään wokefloppeja eivät herätä minussa niinkään tuohtumusta kuin hämmennystä. Ja ehkä hieman sääliä. Eikö tuollaisten videoiden sijasta voisi nauraa vaikka Kummelille?