• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina poikkeuksellisesti noin klo 14:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Postaa kokkauskuvia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DonX
  • Aloitettu Aloitettu
Pizza sillontällön itte tehtynä on ihan ok, itellä muutama taikinapallo pakastettuna odottamassa jos joskus innostun taas.
Voisin syödä vaikka usemman kerranviikossa, mut tulee liian kalliiksi.
Menis vaatekaapin sisältö ainakin itselläni uusiksi.

Voisin syödä vaikka usemman kerranviikossa, mut tulee liian kalliiksi.
Menis vaatekaapin sisältö ainakin itselläni uusiksi.
Jos lihoamiseen viittaat niin eikai itsetehty pizza nyt kovin rasvaista ja lihoittavaa ole? Ei ainakaan tarvitse olla.

Jos lihoamiseen viittaat niin eikai itsetehty pizza nyt kovin rasvaista ja lihoittavaa ole? Ei ainakaan tarvitse olla.

Miten itse tehty pizza ei olisi sen epätereveellisempää kuin pizzerian pizza? Pohja, juusto ja rasvaisimmat täytteet kuten pepperonit, salamit, kinkut sun muut periaatteessa ihan samanlaisia. Tietenkin on eri asia jos tekee jonkun hiilarittoman pohjan ja täytteinä pelkkiä kasviksia ja jotain rasvatonta juustoa. Mutta ei tuo ylläoleva itse tehty pizza yhtään sen terveellisempi kai ole(?), kuin jos hakisit saman lätyn lähimmästä kebab-pizzeriasta. Todella hyvän näköinen pizza kuitenkin kuvassa. :thumbsup:

Pastaa

IMG_20220417_193518351.jpg

Hyvältä näyttää sämpylä ja sopivan rapea mut en ole aivan varma miten tuon saa suuhun mahtumaan. Meniskö se lyttyyn kun oikein puristaa?

Hyvältä näyttää sämpylä ja sopivan rapea mut en ole aivan varma miten tuon saa suuhun mahtumaan. Meniskö se lyttyyn kun oikein puristaa?
Patongin pätkä kyseessä. Näyttää ehkä massiivisemmalta kuin onkaan. Hyvin onnistui syöminen.

1650545018870.png
Falukorv med Stuvade Makaroner

Haaparannan ICAssa käväsin kiertelemässä ja tarttui 500 gramman pötkö basturöktiä (saunasavu?) falukorvaa. Vanhempi sukupolvi kotipuolessa on antanut ristiriitaista mielipidettä tästä makkarasta. Joskus olemma kotona kokeillu ja makkaralta se maistui. Mutta miten näin vanhempana maistuu?

Valmistin sitten falukorvaa paistamalla pannulla. Keittelin makaroonia ja tein jonkinlaista valkokastiketta, johon sitten viskasin makaroonit. Käytännössä paistettua makkaraa makaronivellissä, Ruotsalaista lohturuokaa vissin. Vissin muskottipähkinä olisi hyvä olla soosissa, mutta ei ollut maustekaapissa.

Ja sellaistahan se oli. Kyllä tuli parempi mieli kun tätä söi. Nopeasti sai tehtyä. Makkara oli peruslenkin makuista, ehkä mielummin tätä söisin kuin HK:n Sinistä XD

Piti ihan googlata mitä tuollainen Falukorv on, kun ei ole tuttu tuote. Hesarin Ilkka Malmberg ei oikein tykännyt. :rolleyes:
Voimakas tuoksu löyhähtää heti kun muovi leikataan rikki. Ja sama outo maku, jota ei ole suomalaisessa makkarassa. Vastenmielinen. Loppu jää syömättä. Haju säilyy sormenpäissä pitkään ja suussa maku. Ruotsin maku.
Olis hauska testata mitä oma suu tykkää. Ei oo vielä kyllä jäänyt mikään makkara syömättä. Edes se mustamakkara, josta en kyllä oikein pidä.

Terve vaan kaikille! 1. kuvassa on ranut, Monterey Jack-juustoa ja ketsuppia. 2. kuvassa niiden päällä on kanapuikkoja, kevätkääryleitä ja kermakastiketta. Tämä on joku parin kuukauden takainen setti ja oli muistaakseni tosi hyvää.

20220308_213317.jpg
20220305_225557.jpg

Hakusassa olis kyllä hyvä juusto just noin ranskisten päälle sulatettavaksi. Joskus kun vain tahtoo roskaista ruokaa ihan kotonakin. :) Oon kokeillu jotain pizzajuustoja, Emmentalia (oli alennuksessa, siksi!) ja mozzarellaa jne., mutta ei oo oikein mikään vielä osunut just kohdalleen. Jos jollain on vinkata hyviä juustoideoita tuohon tarkoitukseen, niin ilolla otetaan vinkit vastaan. Mielellään joku sellainen, joka ei nyt ihan heti tosiaan rapeaksi paistu ja rusketu, sulaa vain mukavasti.

Hakusassa olis kyllä hyvä juusto just noin ranskisten päälle sulatettavaksi. Joskus kun vain tahtoo roskaista ruokaa ihan kotonakin. :) Oon kokeillu jotain pizzajuustoja, Emmentalia (oli alennuksessa, siksi!) ja mozzarellaa jne., mutta ei oo oikein mikään vielä osunut just kohdalleen. Jos jollain on vinkata hyviä juustoideoita tuohon tarkoitukseen, niin ilolla otetaan vinkit vastaan. Mielellään joku sellainen, joka ei nyt ihan heti tosiaan rapeaksi paistu ja rusketu, sulaa vain mukavasti.

Kokeile goudaa.

Nämä voisi toimia ja ei tarvitse kypsentää samaan aikaan ranskalaisten kanssa.

Tosiaan mainitsemani Monterey Jack on hyvä valinta ja cheddar toimii ainakin sulatejuustoversiona myös hyvin. Mutta älä ikinä osta valmisraasteita tähän tarkoitukseen, koska niissä on melkein aina paakkuuntumisenestoainetta ja siksi ne eivät sula yhtä hyvin.

Nämä voisi toimia ja ei tarvitse kypsentää samaan aikaan ranskalaisten kanssa.

Itse näistä käyttänyt tuota ylintä juurikin ranskisten päällä. Toimii mainiosti.

Cheddar toimii hyvin.
Hifimpi versio on sitten parmesanranut. N. puolessa välissä paistoa raastaa päälle parmesania ja takas uuniin. Vähän enemmän makua tuossa eli ei kannata silleen kastikeajatuksella tehdä vaan ohut kuorrutus tarkoituksena.

Joo, parmesan toimis varmasti tosi kivasti sunnuntailounaalla. Vähemmän sivistyneesti sitten voisi kokeilla vaikka aluksi tuota Monterey Jackia tai Goudaa perjantai-illan syöpötyksiin. :)

Nyt oli muuten mausteet kohillaan. Laitan lihaa kotona ruoaksi muutaman kerran vuodessa ja tässä kerta nro 2 vuonna 2022. Mulla oli pakasteessa esipaistettua kanaa, jonka olin alun perin tarkoittanut currykäyttöön, mutta nyt kun oli mämminsyönnin jäljiltä kermaa purkin pohjalla, ajattelin, että kaksi kärpästä yhdellä iskulla: pistetään nuo yhteen kattilassa.

Kanassa oli esipaiston aikana lisättyjä intialaistyylisiä mausteita, muistaakseni korianterijauhetta, juustokuminaa, kurkumaa, lievää chilijauhetta, garam masalaa jne. Ja totta kai inkiväärin juurta ja valkosipulia. Kattilaan meni sipulia kuullotukseen, valkosipulin kynsi ja jämät (kolmas kärpänen!) kotitekoisesta tomaattitahnasta, jota pistän esim. lämpimien juustoleipien sisään ja sekoitan pastaan. Kaveriksi vielä mustapippuria myllystä, paprikajauhetta, soijakastiketta ja yrttisuolaa. Ja sitten se, joka kruunasi kaiken: hetken mielijohteesta heitin loppuvaiheessa kanelia sekaan. Ai että sopi hienosti!

Alla petinä yhdistelmä tummaa riisiä, bulgurvehnää ja belugalinssejä, jotka on maustettu suolalla ja ras el hanout -maustesekoituksella. Makoisin lounas pitkään aikaan. Tästä on hyvä aloitella viikonloppua pikku hiljaa. :)

IMG_0084.jpg

Lihapiirakka 2 nakilla, niin perus , mutta niin hyvää

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kanadalaisten kansallisruokaa, Poutinea.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Edit: @Akka googlaa sillä sanalla siis.

Voin olla yksin ajatusteni kanssa mutta eikö noi kastikeet sun muut muuta ranskalaiset löysiks lötköiks kuin olis mikrossa lämmitetty? Omasta mielestä ranskalaiset on parhaimpia kuumina ja rapeina ja niitä sitten dippaa juustoon tai sooseihin..

Voin olla yksin ajatusteni kanssa mutta eikö noi kastikeet sun muut muuta ranskalaiset löysiks lötköiks kuin olis mikrossa lämmitetty? Omasta mielestä ranskalaiset on parhaimpia kuumina ja rapeina ja niitä sitten dippaa juustoon tai sooseihin..

Tää on vissiin se pointti siinä.

Piti ihan googlata mitä tuollainen Falukorv on, kun ei ole tuttu tuote. Hesarin Ilkka Malmberg ei oikein tykännyt. :rolleyes:

Olis hauska testata mitä oma suu tykkää. Ei oo vielä kyllä jäänyt mikään makkara syömättä. Edes se mustamakkara, josta en kyllä oikein pidä.

Ei tämä minusta niin haiskahda, tieten joltaki tuoksuu verrattuna vaikka HK Siniseen. Pikkusen enempi lihaakin. Ihan lenkkimakkaralta tämä tuntuu.

9D53C016-568F-4850-9767-D71982E9FBBE.jpeg

Naudan eturintaa eli brisketiä. Paino kuvaushetkellä noin 5,2kg. Trimmasjn tuosta tuon kalvon pois ja vähän ohuempia reunoja.
2DEF4D49-DB21-448F-BD1D-B689F48F7012.jpeg

Pakko oli illalla rubin hieromisen jälkeen vetää kahtia, että sai sen jääkaappiin mahtumaan. Pe-iltana tosiaan hierottu rub pintaan. 12tuntia jääkaapissa rub pinnassa ja aamuseiskalta ulos. Puolikympiltä grilliin.

Liha ostettu pakastettuna. Otettu sulamaan torstai-iltana sillä mielellä, että lauantaiaamusta alkaa grillaus.

3137F68A-1D2C-41E1-AD29-148B4E516A16.jpeg

Tuonne sujauttelin väleihin muutamia sytytyspaloja ja keskelle vesiastia ja yhden pikkupalan omenapuuta tuohon eteen koloon.

Nyt vaan odotellaan. Tää on eka kerta näin pitkälle operaatiolle. Saapa nähä. Lihasta maksoin 15€, koko palasta, ettei korkeelta putoo jos ei onnistukaan.

• Tykkää
Reactions: ebu
Näyttää oikein maukkaalle. Italiaiset tosin polttaisi roviolla tuollaisesta kerettiläisyydestä. Kanan laittaminen pastaan on kuulemma vähintään yhtä oksettavaa kuin anananaksen laittaminen pizzaan. :rolleyes:
Joo eihän tuo nyt ihan "perinteinen" pastaruoka ole. Itse tulee monesti tehtyä tuota oikeastaan kahdesta syystä. 1. Kana on hyvää ja 2. Ei sitä tomaattisosetta aina jaksa syödä tai jauheliha tomaattikastiketta :lol:

Joo eihän tuo nyt ihan "perinteinen" pastaruoka ole. Itse tulee monesti tehtyä tuota oikeastaan kahdesta syystä. 1. Kana on hyvää ja 2. Ei sitä tomaattisosetta aina jaksa syödä tai jauheliha tomaattikastiketta :lol:
Jenkeissähän kana Alfredo on hyvinkin suosittu ruoka. Ja on muuten hyvää, mutta rasvaista. Kannattaa testata. Italialaiset on vaan kummaa sakkia.

Jenkeissähän kana Alfredo on hyvinkin suosittu ruoka. Ja on muuten hyvää, mutta rasvaista. Kannattaa testata. Italialaiset on vaan kummaa sakkia.
Näyttää ihan hyvältä. Pasta ruuista paras omaan makuun on palermon pasta. Sitä pitäisi joskus tehdä. koulu ajoilta asti muistuu kyllä maku vieläkin vaikka ei ole tullut syötyä kyseistä pastaa moneen vuoteen.

Näyttää oikein maukkaalle. Italiaiset tosin polttaisi roviolla tuollaisesta kerettiläisyydestä. Kanan laittaminen pastaan on kuulemma vähintään yhtä oksettavaa kuin anananaksen laittaminen pizzaan. :rolleyes:
Ai, emmä oo tommosta kuullukkaan.
Aurajuustokanapasta :drool:

9D53C016-568F-4850-9767-D71982E9FBBE.jpeg

Naudan eturintaa eli brisketiä. Paino kuvaushetkellä noin 5,2kg. Trimmasjn tuosta tuon kalvon pois ja vähän ohuempia reunoja.
2DEF4D49-DB21-448F-BD1D-B689F48F7012.jpeg

Pakko oli illalla rubin hieromisen jälkeen vetää kahtia, että sai sen jääkaappiin mahtumaan. Pe-iltana tosiaan hierottu rub pintaan. 12tuntia jääkaapissa rub pinnassa ja aamuseiskalta ulos. Puolikympiltä grilliin.

Liha ostettu pakastettuna. Otettu sulamaan torstai-iltana sillä mielellä, että lauantaiaamusta alkaa grillaus.

Pakko kysyä, mistä ostit lihan? Voisi olla tarvetta ostella lihoja itsekin grillikaudelle ja tietämäni lihakaupat on vähissä.

Pakko kysyä, mistä ostit lihan? Voisi olla tarvetta ostella lihoja itsekin grillikaudelle ja tietämäni lihakaupat on vähissä.

Ostan lihani suoraan Atrialta, meillä on Nurhenkilöstömyymälä, sinne saa tilata mitä luettelosta löytyy. Välillä on hyviä täkyjä, pieniä eriä hinnoiteltu aika edullisiksi.

Mutta kokeile atrian lihakauppaa, sielläkin on välillä hyviä alennuksia ja kuljetus tapahtuu kylmäkuljetuksena kotiovelle, pienin asuinpaikkakunnallisin rajoituksin.

Oulussa on Torin Lihamestari. Aivan huippu valikoima.

Jatketaan lihakaupoista tuolla:

..mutta katson toki nuo läpi.. Juhannus on vain 2kk päässä ja silloin perinteisesti grillataan ;)

Maanantai niin ei jaksanu kummempia joten puolivalmiita sämpylöitä airfryeriin ja pakkasesta foliovuoka pulled porkia. Ja ääntä kohden.

pp.jpg

Pulled pork on kyllä mainio ruoka. Voi tehdä kerralla ison kasan ja pakastaa alumiinirasioissa "kerta-annoksia". Nopea käyttää ja on hyvää.

Mulla 6 rasiallista pulled porkia tällä hetkellä pakkasessa. Kahden hengen annos jokaisessa. On todellakin hyvä ruoka-aine. Jos jättää maustamisen vielä vähälle ja maustaa vasta käytettäessa voi käyttää eri tyylisiin ruokiin. Eli burgerien lisäksi sopii hyvin esim. quesadilloihin ja enchiladoihin. Tai vaikka salaattiin.

• Tykkää
Reactions: Six
Mulla 6 rasiallista pulled porkia tällä hetkellä pakkasessa. Kahden hengen annos jokaisessa. On todellakin hyvä ruoka-aine. Jos jättää maustamisen vielä vähälle ja maustaa vasta käytettäessa voi käyttää eri tyylisiin ruokiin. Eli burgerien lisäksi sopii hyvin esim. quesadilloihin ja enchiladoihin. Tai vaikka salaattiin.
Mä tökkään aina maustettuna koska se on osa helppoutta käyttää. Varsinkin jos tekee BBQ kastikkeen itse niin tekee kerralla ja survoo sen nyhdön joukkoon ennen pakastusta.
Pulled porkin suurin homma on nimenomaan saada siihen oikee maku ja mausteet niin mielummin teen kerralla.

• Tykkää
Reactions: Six
Mä tökkään aina maustettuna koska se on osa helppoutta käyttää. Varsinkin jos tekee BBQ kastikkeen itse niin tekee kerralla ja survoo sen nyhdön joukkoon ennen pakastusta.
Pulled porkin suurin homma on nimenomaan saada siihen oikee maku ja mausteet niin mielummin teen kerralla.
Eikös sen kastikkeen voi pistää purkissa jääkaappiin? Itse käytän lähinnä noita poppamiehen kastikkeita, niin samalla kun pannulla lämmittää possun, sinne voi heittää soossinkin sekaan. Smoky Apple varsinkin on herkkua pulled pork hampparissa. Coleslaw vaan kaveriksi.

Eikös sen kastikkeen voi pistää purkissa jääkaappiin? Itse käytän lähinnä noita poppamiehen kastikkeita, niin samalla kun pannulla lämmittää possun, sinne voi heittää soossinkin sekaan. Smoky Apple varsinkin on herkkua pulled pork hampparissa. Coleslaw vaan kaveriksi.
Voi toki ja osittain niin teenkin. Mä vaan teen aina itte "perussoosin" mikä on osa tuota mun pp makumaailmaa joka laitetaan kun possu on valmis ennen pakastusta. Sitten sulatettuna siihen vielä erillinen bbq soosi päälle niinkuin kuvassa näkyy. On jotenkin paremman makuista kun se BBQ kastike laitetaan siihen possuun tuoreeltaan.

Mutta kukin toki tavallaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 702
Jäsenet
79 241
Uusin jäsen
Aziz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom