Postin kulkemisen vaikeus

Eipä se auton kyytiin pääsykään tarkoita sitä, että paketti olisi mihinkään liikkumassa.. :rolleyes: Vahvaa suorittamista jälleen. 💩

Screenshot_2025-05-29-22-38-46-31_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpgScreenshot_2025-05-29-22-39-01-71_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg
 
Paketti tuli maahan kolmessa päivässä ja nyt jumittanut viikon Vantaalla. Ja sanooko tuo postin seuranta aina "Lähetys on matkalla"
"Kuljetamme lähetystä kohti noutopistettä." vai mikä juttu?

firefox_2025-05-29-160453.png
Tuossa aiemmin pari pakettia tuli ihan mukavasti läpi, mutta nyt on viikon seissyt samassa paikassa - lähetys on lajiteltu, rahtitie, ja silleen.

No, kai se sieltä joskus tulee, paperityöt myyjältäni ovat EU-pykälien mukaiset ja aina jiirissä. Jotain ruuhkantynkää tuolla?
 
Lähetin 1. merkillisen kirjeen viime viikon torstaina Espoosta Ouluun. Ei ole saapunut vieläkään.
 
Lähetin 1. merkillisen kirjeen viime viikon torstaina Espoosta Ouluun. Ei ole saapunut vieläkään.
Kirjepostista vähintään puolet pitää olla jaettuna 4 arkipäivässä ja 97% viidessä arkipäivässä. Pikalaskulla lähetyksestäsi on tänään 5 arkipäivä menossa. Kirjepostia jaetaan vain joka toinen päivä joka myös vaikuttaa toimitusaikaan vastaanottajalle jos sattuukin että ei ole jakopäivä.

Ja postillahan ei ole enää vuosiin ollut 1. ja 2. luokan merkkejä priorisoimassa toimitusnopeuksia.
 
Kirjepostia jaetaan vain joka toinen päivä joka myös vaikuttaa toimitusaikaan vastaanottajalle jos sattuukin että ei ole jakopäivä.

Tämähän ei enää täysin pidä paikkaansa, jakelupäivät ovat mitä sattuu viikosta toiseen ja ne voi tarkistaa Postin sivuilta. Täällä ainakin on välillä jakelua perättäisinä päivinä.

Jyväskylässä meni jo hieman hulluksi kun kirjejakelua oli muutama viikko sitten tyyliin ti+ti+ke+to. Tiistaina oli tosiaan kaksi jakelua, ensin yksi noin ~01:30 yöllä, ja toinen puolen päivän jälkeen. Ja ennenkö joku kysyy niin kyllä olivat molemmat postin jakeluja, taloon ei edes pääse sisälle kuin postin jakaja sekä paikallisten mainosten jakaja, ja mainoksien mukana ei osoitteellista kirjepostia jaeta tänne. Tätä tiistain tuplajakelua ei sentään jakelupäiväsivuille oltu merkitty tuplana, eikä maanantaina ollut myöskään jakelua joten tämä yöllinen jako ei ollut edellisen päivän myöhästynyt jakelu.

Suomen sisällä tuntuu ehkä puolet kirjeistä saapuvan 5 arkipäivän aikana perille, välillä menee reilu pari viikkoa, toisinaan kaksi arkipäivää. Onneksi sentään sekä kirjeiden että varsinkin pakettien hinnat nousivat taas reilusti. Nykyään on muuten todella paljon halvempaa lähettää kirjepostia euroopasta suomeen kuin suomen sisällä (en tarkistanut jokaisen EU maan hinnastoa mutta muutaman).
 
Kirjepostista vähintään puolet pitää olla jaettuna 4 arkipäivässä ja 97% viidessä arkipäivässä. Pikalaskulla lähetyksestäsi on tänään 5 arkipäivä menossa. Kirjepostia jaetaan vain joka toinen päivä joka myös vaikuttaa toimitusaikaan vastaanottajalle jos sattuukin että ei ole jakopäivä.

Ja postillahan ei ole enää vuosiin ollut 1. ja 2. luokan merkkejä priorisoimassa toimitusnopeuksia.
Nyt tulikin juuri ilmoitus, että (lupa)paperit olivat saapuneet liikkeeseen, ja lähetys minulle päin on matkalla.
Onneksi tulee Matkahuollolla, joka nykyisin toimii paljon nopeammin ja luotettavammin kuin Posti.
 
2.4. maahan saapunut paketti on vihdoin kotiutettu, tosin tullaamisen onnistuttua meni vielä viikko siinäkin että saatiin Vantaalta tänne Treen korkeudelle :cautious: No, tämä episodi on nyt taputeltu, parit seuraavat paketit kierrätetään sitten saksalaisen tutun kautta kun heillä ei tunnu tälläisiä ongelmia olevan.
 
Olisi kyllä hyvä, jos tietyt noutopisteet saisi laitettua henkilökohtaiselle estolistalle. Oma noutopiste on valittu S-marketiin ja toki silti suurin osa menee R-Kioskille. Se nyt ei ole ongelma, mutta ongelma tulee siitä että paikallinen 90-luvun krääsää myyvä kauppa ottaa myös vastaan postin paketteja.

Sinne mennyt viimeaikoina läjä paketteja. Kassan takana istuu joku elämäänsä kyllästynyt, kulmien alta katsova vihainen möykky. Aina tiuskimassa, että en samalla osta hänen 15 euron peflettejä tai 10 euron saippuoita jostain 80-90 -luvun taitteesta, joissa on jotain vanhoja Sparin hintalappuja. Ei kannata edes olla katsovinaan mitään hyllyistä, kun henkilön silmiä räpäyttämätön katse pysyy lukittuneena asiakkaaseen. Taustalla tupakan savuisessa kaupassa kajahtelee vanhan seinäkellon naksaukset.

Hieman ärsyttää käydä täältä noutamassa joka viikko jotakin ja saada kurat niskaan. Kotona pitää aina käydä suihkussa. Paketteja säilytetään suoraan ulko-oven vieressä lattialla. Kerran kävin noutamassa sieltä työpaikan näytön, jolla oli hintaa n.1500 euroa ja näytön oma laatikko istui heti ulko-oven vieressä kun astuin sisään. Myyjä sanoi että ota siitä vaan, en minä mitään koodia tarvi. Seuraavana päivänä kun olin noutanut tämän paketin, paikka ryöstettiin ja kaikki paketit vietiin mukana.
 
Oma noutopiste on valittu S-marketiin
Postihan suuressa viisaudessaan poisti tuon oman noutopisteen valinnan, kun oli muka asiakkaiden mielestä niin sekava systeemi.. :rolleyes: Itse en ole sen jälkeen yhdestäkään paketista pystynyt noutopaikkaa valitsemaan ja vissiin 2/10+ paketista on päätynyt oikeaan noutopisteeseen tuon uudistuksen jälkeen. Menevät minne lie pitkin PK-seutua, nyt viimeisin saavutus oli Vantaalle tuleva paketti roudattiin kentältä Ouluun! :x3: Yksi paketti on ilmeisesti hukkunut matkalla Helsingistä Vantaalle, vimeinen päivitys edelleen 22.5. ja 26.5. maahan saapunut paketti makaa niillä sijoillaan. 💩
Screenshot_2025-05-31-02-09-55-17_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg
 
Joopa joo, olispa pitänyt tajuta lukea tämä ketju ennen kuin laitoin Japanista paketin EMS:llä tulemaan.

25.5. saapunut maahan ja ICS2-juntturassa ollaan, Tullin mukaan yhden puuttuvan dokumentin takia, josta ovat nyt pariin kertaan laittaneet Postille viestiä. Postin aspasta ei ole mitään hyötyä.

Huvittavintahan tässä on se, että FedEx ei olisi ollut montaakaan kymppiä lisää hintaan...

Kaipa se on laitettava Posti kokonaan boikottiin ulkomaanpaketeissa, ja kotimaassakin sikäli kuin on mahdollista. EU:n osalta on itseasiassa ollutkin jo, kun on niin hirveää tumpulointia ollut monta kertaa - viikko saatetaan pyöritellä paketteja edestakaisin Vantaalla. Tuo EMS on aiemmin pelannut vaan näemmä sekin on nyt täällä päässä onnistuttu ryssimään.
 
Tullin mukaan yhden puuttuvan dokumentin takia, josta ovat nyt pariin kertaan laittaneet Postille viestiä. Postin aspasta ei ole mitään hyötyä.
Mielenkiinnosta, mikä dokumentti on kyseessä ja mistä Posti sen saa jos lähettäjä ei osannut sitä lähettää?

Onko kyseessä turvasanoma lentoyhtiöltä?
 
Onko kyseessä turvasanoma lentoyhtiöltä?
Siis joo kyllä ymmärtääkseni. Noin Tullin täti tosiaan sanoi, että jos puuttuisi kaikki "dokumentit" niin eivät pystyisi tekemään mitään, mutta kun puuttuu vain yksi, niin voivat laittaa postille viestiä.

Dokumentti saattaa myös tarkoittaa jotain yhtä yksittäistä tietoa, en tiiä. Ja tuskinpa tuosta Tullin viestittelystä mitään apua on.
 
Kuljetusyhtiö ja lähettäjä huolehtii turvasanomasta. Kyse on EU-tason vaateesta. Nämä maaliskuusta 2021 alkoivat jumittaa ja iso alv-muutos koko EU-alueella toi omat lisänsä soppaan heinäkuusta 2021.


Tuon sanoman taikominen edelytttää Postilta/Tullilta yhteydenottoja lähettäjään kuten jo toukokuussa 2021 oli Ylen uutisessa: EU:n vaatima uusi ilmoitus turvatiedoista jumitti paketteja Postin varastoon – suma alkaa helpottaa, mutta seuraava ruuhka voi tulla heinäkuussa

Kuulostaa typerältä että Suomessa näitä pitää selvittää kuluja vastaan kun asia on selkeästi rajattu lähtömaan tehtäväksi. Jos nämä olisi ilman leikkimistä kylmästi palautettu lähettäjän kustanteella, tuskinpa olisi enää neljä vuotta myöhemmin ongelma kuten nyt.
 
JAHA, nyt on sitten kaks viulua ja sello Rahtitiellä turvasanoma-arvonnassa.

Tähän asti tullut samalta myyjältä kaikki ihan heittämällä. Viimeksi pari viikkoa sitten. Mitähän tietoja niistä nyt yhtäkkiä on alkanut puuttumaan?

Postin aspa vastasi geneerisesti, että tietoja puuttuu ja aika-arviota selvittelylle ei oo, ja sit chat päättyi.

Jaa, no ootellaan.
 
Kuten aiemmin vähän ounastelinkin, niin kahdesta eri Japanin putiikista jäi reilu viikko sitten tullin hellään syleilyyn. Jenkkipaketti on ollut kohta kuukauden jumissa, jonka siis ilmeisesti vahingossa pääsin tullaamaan. Mutta se ei kylläkään toimitusta nopeuttanut yhtään, kun edelleen jumissa. Hitto kun näihin ei taida itse pystyä mitenkään vaikuttamaan.

Tällä hetkellä on liki mahdoton lähteä enempää tilailemaan tavaraa ainakaan jos tarvii edes säädyllisessä ajassa. Sääli sinänsä, sillä kaikkea ei kuitenkaan saa Suomesta, hyvä jos edes EU alueelta. Esimerkiksi olen silmäillyt riippumattoa yhdysrakenteisella aluspeitolla, josta tiedän vain kaksi valmistajaa ja molemmat jenkeissä. Eikä niitä edes myydä jenkkien ulkopuolella, joten tälle kesälle moista on turha enää tässä vaiheessa tilailla. Tämä siis yhtenä esimerkkinä omalla kohdalla.
 
UPS:n kanssa ainakaan noi Intiasta tilatut pellavapaidat eivät aiheuttaneet ongelmia tullauksen osalta. Eli 10 aikaan aamulla tuli UPS:ltä viesti, että pitää tullata lähetys, ja Tullin sivulta löytyi heti Shipment ID:llä oikea lähetys, jonka tullauksen tekemällä paketti vapautui parissa tunnissa eteenpäin vietäväksi.
 
Kuljetusyhtiö ja lähettäjä huolehtii turvasanomasta. Kyse on EU-tason vaateesta. Nämä maaliskuusta 2021 alkoivat jumittaa ja iso alv-muutos koko EU-alueella toi omat lisänsä soppaan heinäkuusta 2021.


Tuon sanoman taikominen edelytttää Postilta/Tullilta yhteydenottoja lähettäjään kuten jo toukokuussa 2021 oli Ylen uutisessa: EU:n vaatima uusi ilmoitus turvatiedoista jumitti paketteja Postin varastoon – suma alkaa helpottaa, mutta seuraava ruuhka voi tulla heinäkuussa

Kuulostaa typerältä että Suomessa näitä pitää selvittää kuluja vastaan kun asia on selkeästi rajattu lähtömaan tehtäväksi. Jos nämä olisi ilman leikkimistä kylmästi palautettu lähettäjän kustanteella, tuskinpa olisi enää neljä vuotta myöhemmin ongelma kuten nyt.
Hei Posti Oy:n mainosmies!

Tilasin firmasta X paketin Fedexillä. USAsta. Hyvin pystyi tullaamaan ja saapui nopeasti kotiin.

Tilasin samaisesta firmasta X paketin USPS:lla, ja toimitus Suomen päässä Suomen Posti. Tullaus ei onnistu ja on jumassa tuossa ns. turvasanoma-paskassa.

SUOMEN POSTI ON SYYPÄÄ TÄHÄN PASKAAN. MUIDEN FIRMOJEN KULJETUKSET JA TULLAUKSET TOIMIVAT OK.

Yllättääkö ketään? Vitun kädettömät siellä Suomen Postissa!
 
Ero on siinä, että FedEx ja UPS operoivat omia rahtilentokoneitaan ja kuskaavat pelkkää omaa rahtiaan, niin tokikaan niillä ei tällaisissa asioissa ole ongelmia - tai ainakin ongelmat on helpommin saman firman sisällä ratkaistavissa. Siksipä kyrsii että en ennalta tajunnut tarkistaa että onko posti lakannut kulkemasta ja ottanut toimitusta FedExillä. Noh jatkossa viisaammin.

Kun taas jos vaikka Japanista tulee postipaketti, niin onko se nyt sitten niin, että lentoyhtiön pitäisi tehdä tuo ICS2-turvatietoilmoitus, postirahtia voi lentää "mikä tahansa" lentoyhtiö, ja näissä ilmoituksissa on puutteita?
 
Mistä sulla on nuo tulossa?
Ebay (myyjä yita music). Niitä parempia ja luotettavampia kiinanpuljuja, mitä tuohon roinaan tulee. EDIT: noin vuosi sitten yks Aliexpressistä (sama myyjä).

edit2: offtopikki pois.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: BnW
Hei Posti Oy:n mainosmies!

Tilasin firmasta X paketin Fedexillä. USAsta. Hyvin pystyi tullaamaan ja saapui nopeasti kotiin.

Tilasin samaisesta firmasta X paketin USPS:lla, ja toimitus Suomen päässä Suomen Posti. Tullaus ei onnistu ja on jumassa tuossa ns. turvasanoma-paskassa.

SUOMEN POSTI ON SYYPÄÄ TÄHÄN PASKAAN. MUIDEN FIRMOJEN KULJETUKSET JA TULLAUKSET TOIMIVAT OK.

Yllättääkö ketään? Vitun kädettömät siellä Suomen Postissa!
Huutista ymmärryksen tasolle tehdä ko. vertaus.

Tuossa sinulle jo vastattiinkin, mutta olisi erikoista jos Fedex ei osaisi hoitaa välittäjänä/huolitsijana/ tuota turvasanomaa ja eikä edellyttäisi sitä asiakkailtaan hoitamaan kuntoon ennen lähetystä, Lähettävä yritys vastaa esim. tuotteidensa tullinimikkeiden oikeellisuudesta, siellä on liuta muitakin tietoja, alkuperämaa, arvo jne. Näiden perusteella kuljetusyhtiö tekee jokaiselle lähetykselle turvasanoman.

Tilasin DHL:n toimittamana EU:n ulkopuolelta omia tavaroita Suomeen, lähetys ei mene järkesteimässä eteenpäin, ennen kuin olet antanut tiedot tarkasti sisällön suhteen ja yllättäen kun DHL itse toimii kuljetusfirmana, huolitsijana jne he osaavat hoitaa asian oikein myös turvasanoman osalta kun lähettäjä on antanut tiedot lähetyksestä.

Eli osaava kuljetusyhtiö joka suorittaa lähetyksen tuonnin/viennin tekee lähetyskohtaisen turvasanoman sekä saapumis- ja poistumisilmoituksen (Jos tuote liikkuu EU-alueelle ja lopulta päätyy taas EU:ulkopuolelle.

Ihan simppeli asia lopulta jos vain kajuutassa kaikki toiminnot vihreällä.
 
Huutista ymmärryksen tasolle
Mites se oli se käyttäjistä keskustelu..? :think: Vai koskiko se vaan _susta_ keskustelua? Onneksesi en ole pikkumainen, niin en tuota sun viestiä lähde kostoraportoimaan. :D

Edit. Jottei mee ihan turhaks postailuks, niin Postille propsit siitä, että nyt 3:nnen kyselyn jälkeen onnistuivat löytämään tuon 22.5. hukkuneen paketin! :thumbsup: Vissiin ihan kiinni siitä, kenet sattuu saamaan aspasta kiinni..
 
Viimeksi muokattu:
Mites se oli se käyttäjistä keskustelu..? :think: Vai koskiko se vaan _susta_ keskustelua? Onneksesi en ole pikkumainen, niin en tuota sun viestiä lähde kostoraportoimaan. :D
Eihän tuossa keskusteltu henkilöstä, vaan ymmärryksestä verrata asioita keskenään jotka eivät korreloi, ts. ole identtiset lähtökohdiltaan. Minähän en hönen mainosmieslauseeseen ottanut mitään kantaa. Kumman koville aihe osalle ottaa ja se on juurikin ymmärryksen puutteesta kuten niin monesti tässä ja muissa ketjussa muutenkin.
 
Minulla ei ole ollut vuosiin juurikaan valitettavaa Postin toiminnasta. Nyt kuitenkin hieman harmittaa oma noutopiste -toiminnon lopettaminen ja perustelut sen päättämiselle. Muutoksen jälkeen esimerkiksi Kiinasta tulleet paketit ovat saapuneet noudettaviksi vasta neljänneksi lähimpään noutopisteeseen.

Jos sallitaan spekulointi sen loppumisen todellisista syistä, niin:

- Nyt Posti voi täyttää pakettiautomaatteja tehokkaammin ja mikä heille sopii parhaiten. Pakettiautomaattien täyttöasteissa lienee enemmän tai vähemmän vinoumaa, joten nyt ei enää tarvitse yrittää täyttää kaikkien asiakkaiden toiveita ja kuunnella rutinaa miksei niin käynytkään.

- Posti haluaa palvella ensisijaisesti kotimaan yrittäjiä, sillä todennäköisesti ainoastaan heidän verkkokaupoissa on mahdollista valita mieluinen Postin noutopiste. Tätä toivetta Posti ei ole kyennyt noudattamaan, jos suosituimmat automaatit ovat jatkuvasti täynnä esimerkiksi Aliexpressin muovisäkeistä. Nyt nämä "roskalähetykset" voidaan dumpata pienemmällä käyttöasteella oleviin noutopisteisiin. Objektiivisesti ajateltuna tämä on järkevää priorisointia, mutta subjektiivisesti ajateltuna pienen ilmaisen lounaan menettäminen tietysti harmittaa.
 
Onko kellään kokemusta postin pikakirjeistä? Itselle tulossa paketti ulkomailta pikakirjeenä ja koonsa ansiosta se ei tule mahtumaan postilaatikkoon. Kiikutetaanko tuo kotioven taakse, vai mikähän mahtaa olla käytäntö?
 
Onko kellään kokemusta postin pikakirjeistä? Itselle tulossa paketti ulkomailta pikakirjeenä ja koonsa ansiosta se ei tule mahtumaan postilaatikkoon. Kiikutetaanko tuo kotioven taakse, vai mikähän mahtaa olla käytäntö?
Mahdollisesti käy postilaatikolla kääntymässä ja palautuu takaisin lajitteluun, josta aikanaan sitten noutopisteeseen. Välttämättä ei edes yritetä laatikkoon, vaan voi mennä suoraan noutopisteeseenkin.

Koskaan sen n. 25 vuoden aikana mitä olen postilla tavaraa ulkomailta tilannut, ei kirjepostin jakaja ole alkanut soveltamaan. Jos ei mahdu laatikkoon niin ei mahdu.
 
  • Tykkää
Reactions: Mco
Koskaan sen n. 25 vuoden aikana mitä olen postilla tavaraa ulkomailta tilannut, ei kirjepostin jakaja ole alkanut soveltamaan. Jos ei mahdu laatikkoon niin ei mahdu.
Mulla soitti ovikelloa, "tää ei mahtunu sun luukusta, ole hyvä". Aliexpressin tilaus.
 
  • Tykkää
Reactions: BnW
Mahdollisesti käy postilaatikolla kääntymässä ja palautuu takaisin lajitteluun, josta aikanaan sitten noutopisteeseen. Välttämättä ei edes yritetä laatikkoon, vaan voi mennä suoraan noutopisteeseenkin.

Koskaan sen n. 25 vuoden aikana mitä olen postilla tavaraa ulkomailta tilannut, ei kirjepostin jakaja ole alkanut soveltamaan. Jos ei mahdu laatikkoon niin ei mahdu.
Näin ajattelinkin. Näemmä tullut omapostiin ilmoitus että paketti on kuljetuksessa noutopisteelle.
 
  • Tykkää
Reactions: BnW
Minulla ei ole ollut vuosiin juurikaan valitettavaa Postin toiminnasta. Nyt kuitenkin hieman harmittaa oma noutopiste -toiminnon lopettaminen ja perustelut sen päättämiselle. Muutoksen jälkeen esimerkiksi Kiinasta tulleet paketit ovat saapuneet noudettaviksi vasta neljänneksi lähimpään noutopisteeseen.

Jos sallitaan spekulointi sen loppumisen todellisista syistä, niin:

- Nyt Posti voi täyttää pakettiautomaatteja tehokkaammin ja mikä heille sopii parhaiten. Pakettiautomaattien täyttöasteissa lienee enemmän tai vähemmän vinoumaa, joten nyt ei enää tarvitse yrittää täyttää kaikkien asiakkaiden toiveita ja kuunnella rutinaa miksei niin käynytkään.

- Posti haluaa palvella ensisijaisesti kotimaan yrittäjiä, sillä todennäköisesti ainoastaan heidän verkkokaupoissa on mahdollista valita mieluinen Postin noutopiste. Tätä toivetta Posti ei ole kyennyt noudattamaan, jos suosituimmat automaatit ovat jatkuvasti täynnä esimerkiksi Aliexpressin muovisäkeistä. Nyt nämä "roskalähetykset" voidaan dumpata pienemmällä käyttöasteella oleviin noutopisteisiin. Objektiivisesti ajateltuna tämä on järkevää priorisointia, mutta subjektiivisesti ajateltuna pienen ilmaisen lounaan menettäminen tietysti harmittaa.
Posti on aiemminkin sujuvasti jättänyt oman noutopisteen huomiotta, kun sen on ennustettu olevan täynnä. Muutoksella ei siis ole vaikutusta tämän suhteen.

Postin noutopisteen valinta suoraan tilausvaiheessa on olemassa esim. Amazonin verkkokaupassa, joten yksin kotimaisten yritysten suosimisesta ei ole kyse. Lisäksi Posti tarjoaa pakettien ohjausmahdollisuutta, kun paketti on tulossa postille ja on ennakkotietojen mukaan sellainen, että se olisi menossa noutopisteeseen.
 
Täähän meni taas mielenkiintoiseksi. Paketti, jonka tullauksen pääsin tekemään kuukasi sitten, ilmeisesti siis vahingossa jonkun järjestelmävirheen takia, niin nyt seurantaan tullu uusi ilmoitus tullauksen tekemisestä :facepalm:

Ei muuta kun taas yhteyttä postiin näin aluksi...

EDIT: Saankin antaa itselleni tuplaten ja isosti :facepalm: :facepalm: tämän lähetyksen osalta. Tässä olikin näynyt niin, että ilmeisesti kaikki ollut muuten ihan ok, mutta jäänyt sitten Postin käsittelymaksu maksamatta. Täysin siis oma moka, että tämä on lojunut tuolla liki kuukauden.

1000012004.png
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän helvettiä nyt taas, lähetyksen pitänyt tulla tampereelle mutta mennyt ylöjärvelle jossa ei ole vapaata lokeroa 🤔
Ilmeisesti ylöjärvellä on aika pieniä lokeroita jos kello ei mahdu niihin.
Miksi mä maksan tästä kuljetuksesta?

Screenshot_2025-06-04-16-07-03-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Koko päivän odottanut postnordin kotiinkuljetus pakettia. Näen ikkunasta auton tulevan, paikallaan hetken ja sen jälkeen kaasuttaa pois. Lähdin perään, mutta eihän sitä kiinni saanut. Kohta txt: emme voineet toimittaa pakettiasi... Suosiolla näemmä ottaa jatkossakin isommatkin paketit ko lafkalta (jos aivan pakko käyttää) noutopisteeseen ja valita verkkokauppa jossa välttyy postnordin käyttämiseltä.
 
Koko päivän odottanut postnordin kotiinkuljetus pakettia. Näen ikkunasta auton tulevan, paikallaan hetken ja sen jälkeen kaasuttaa pois. Lähdin perään, mutta eihän sitä kiinni saanut. Kohta txt: emme voineet toimittaa pakettiasi... Suosiolla näemmä ottaa jatkossakin isommatkin paketit ko lafkalta (jos aivan pakko käyttää) noutopisteeseen ja valita verkkokauppa jossa välttyy postnordin käyttämiseltä.
En ymmärrä tällaista ajatuksenjuoksua kuskilta. Miksi edes ajaa paikalle, jos ei edes yritä toimittaa sitä perille.
 
Auton ajoreitti ehkä tallentuu, kuskin liikkeet eivät.
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
 
Ilmeisesti US tulevat paketit ovat nyt järjestään vajavaisia tiedoiltaan, kahdelta eri lähettäjältä tulleet paketit sama laulu "tiedoissa havaittiin virhe" kun yrität tullata.
 
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
Tämä. Lopulta case päättyi siten, että laitoin heidän chattiin viestin tapahtuneesta. Tunnin päästä kuski saapui samaan paikkaan, tällä kertaa otti paketin kantoon ja toi perille asti. En voi ymmärtää...
 
No niin. 25.5. maahan saapuneen Japanin EMS-paketin tullaus suoritettu onnistuneesti Tullin sivulla tänään 6.6., tai ainakin suostuivat ottamaan rahat vastaan.

Toisin kuin Postin aspa väitti, minkäänlaista ilmoitusta asioiden edistymisestä ei tullut, vaan olen Tullilta saamieni ohjeiden mukaan koittanut tehdä tullausta joka päivä, ja nyt onnistui.
 
Onhan tuo silti aivan järjetöntä puuhaa. Ajaa paikalle ja jättää vaan paketin jakelematta, ja poistuu se kyydissä samantien eri paikkaan. Jos yällaidta tapahtuu järjestelmällisesti, niin luulisi tulevan aika nopeasti mainehaittaa firmallekin.
Onhan tästä ollut vuosia juttua useamman ajan että tuollaista tapahtuu. Mä itse luulen että tässä vaan kuljetusfirmat ja yksittäiset kuskit(?) menee sieltä mistä aita on matalin. Eli näennäisesti voidaan yrittää toimittaa suoraan ovelle mutta oikeasti ei edes yritetä. Tästä on niin paljon kuullut juttuja että ei ole sattumaa. Toinen juttuhan on myös että pakettiautomaatteihin ei yritetä viedä vaan viedään jonnekin lähellä olevaan pakettipisteeseen, tässäkin säästetään aikaa kun vaan kylmästi jätetään joku paikka välistä.
 
Ai että nyppii taas postin touhu. Eilen tuli jo haettua yks lähetys 5km päästä Tikkurilasta, kun ilmeisesti tullut taas kirjelähetyksenä, joita ei täällä käsitellä. Tänään kotona odotteli kotiinkuljetus pakettia, mutta ylläri ylläri, ei pysty toimittamaan, koska este edessä (ovikoodi) ja ilmeisesti puhelin ei taas toiminut kuskilla. No, mitä sitten seuraavaksi... No viedään se hiton paketti sitten sinne 5km päähän taas sen sijaan, että jätettäisiin paikalliseen noutopisteeseen. Chattailin just Postin asiakaspalvelun kanssa ja ilmeisesti tänne noutopisteille ei tule muuta kuin jo alunperinkin sinne osoitetut lähetykset.

Toisin sanoen edellämainitut kirjelähetykset, jotka ei postiluukusta mahdu ohjautuvat automaattisesti Tikkurilaan, kuten näemmä siis epäonnistuneet kotiinkuljetukset. Onneksi kyseessä ei ole liian iso paketti, mutta kyllähän se ketuttaa, kun taas menee turhaan aikaa ja rahaa Postin kädettömyyden takia. Melkein pitäisi laskuttaa Postia joka kerta, kun joutuu kauempaa hakemaan jollain kulkupelillä pakettia. Asiakaspalvelija lupas kirjata palautteen ylös ja laitan vielä erikseen palautteen Omapostista, kun saan paketin noudettua. Ei varmastikkaan mitään auta, kun Posti vaan jatkaa palvelujen supistamista säästökiimassaan.
 
Pariin huoneeseen piti uusia valaisimia mutta ei tunnu postin kautta onnistuvan. Ensin citymarketin nettikaupan alesta yksi valaisin/lamppu rikkinäisenä kotiin. Sitten Amazinosta tilasin kaksi valaisinta ja kasan Philipsin LED lamppuja. Ainakin yksi lamppu näyttää olevan heti rikki ja toisesta valaisimesta tuli ilmoitus että tuhoutunut matkalla, ei toimiteta. Pitää varmaa luovuttaa ja hakea paikallisesta marketista ite.
 
Heh, just tupsahti pari viulua tullista läpi että heilahti. Yks siellä nyt on kohta kolmatta viikkoa, samalta myyjältä, identtinen paketti. Satunpahan tietämään, että kiinanposti sekä myyjä ovat olleet tulliin ja Suomen Postiin yhteydessä selvittääkseen asiaa. Ne on helvetin palvelualttiita siinä mielessä, kun niiden intresseissä varmaan on, että kauppa käy.

Ei tunnu etenevän, ei. Postin aspa ei kysyttäessä syystä tai toisesta suostunut erittelemään, mitä tietopuutteita on.

Minä alan kallistua siihen suuntaan, että vitut siitä mitään tietoja puutu. Varmaan aukovat paketin ja soittelevat aikansa miun soittimella siellä, kunnes kyllästyvät ja pistävät eteenpäin, jos eivät ole rikkoneet perjantaibileissä. Saatanan tunarit.

Toivottavasti aiheuttaa huutista edes jossain, niin saadaan joku positiivinen viba tähän.

</epäjärjellinen vitutus-rant, joka ei varmaan kestä kiihkotonta tarkastelua>
 
Ei voi kuin ihmetellä tuota pakettien jumittelua Helsingissä jahka ovat maahan saapuneet. Etenkin EU:n ulkopuoliset paketit. Yksi paketti Sveitsistä jumitti viikon ja toinen paketti samalta lähettäjältä puoltoista viikkoa. Itse tullaukset hoidin heti kun sain viestiä niistä. Hyvä kun tämän myyjän paketit liikahtivat taas sieltä Sveitsistä yhdessä päivässä tänne. Posti ei kyllä nyt oikein pelitä. Argh.
 
Tänä vuonna jo 2 pakettia kadonnut Postilta, miten on mahdollista? Toisesta maksoin tullit ja käsittelymaksutkin ja *poof* paketti katosi eikä kukaan tiedä missä se on, 2 viikkoa kulunut viime päivityksestä kun olin yhteydessä puhelimitse.
Tähän asti ei ole ollut ongelmia mutta nyt kyllä vituttaa.
 
Pitkästä aikaa joutui turvautumaan postiin matkahuollon sijasta, paketista lähtenyt reilu kilo painoa matkalla ja tullut vaurioitunut kirjaus omapostiin.
Jännityksellä odotan missä kunnossa pääse perille ja pääseekö perille kuudentena päivänä vai meneekö koko viikko matkaan :)
 
Paketti tuli maahan kolmessa päivässä ja nyt jumittanut viikon Vantaalla. Ja sanooko tuo postin seuranta aina "Lähetys on matkalla"
"Kuljetamme lähetystä kohti noutopistettä." vai mikä juttu?

firefox_2025-05-29-160453.png
Joo, yllättäen paketin pystyikin (melkein) tullata (mitään ilmoitusta ei koskaan asiasta ole tullut), ja lopuksi tullin palvelussa tapahtuu "jokin virhe".

Postin asiakaspalvelunumeroon jonottamisesta en aio maksaa ja chat ei toimi. Palautelomakkeen löysin vaikka se nyt ei virallinen asiakaspalvelukanava olekaan.

Vittu mitä paskaa.

Paketti on siis Japanista ja viime vuonna useat tilaukset hoitui ihan hyvin.

firefox_2025-06-09-195922.png
 
Paketti on ollut nyt 2.5 viikkoa "Kuljetuksessa" / Helsinki. Ei voi tullata, tulli antaa virheilmoitusta ja Potsin aspa ei osaa sanoa mitään muuta kuin "emme voi antaa arviota ajasta kauan kestää". Paska firma.
 
Joo, yllättäen paketin pystyikin (melkein) tullata (mitään ilmoitusta ei koskaan asiasta ole tullut), ja lopuksi tullin palvelussa tapahtuu "jokin virhe".
Tässä näyttää joutuvan odottamaan siihen asti, että saa sen ilmoituspyynnön tullata paketin. Kokeilin tuoreinta pakettia tullata hiukan etukäteen ja törmäsin tuohon virheilmoitukseen, vaikka kokeilin muutamaankin otteeseen. Piti odottaa siihen pyyntöön saakka, jonka jälkeen tuo meni läpi. Paha homma vaan, jossei sitä pyyntöäkään saa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 627
Viestejä
4 962 608
Jäsenet
79 664
Uusin jäsen
anaconda777

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom