Pyöräily

Kauhea gravelpyöräkuume oli mutta onneks noi on niin kalliita että ei raaskinut vielä ostaa. Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen käytettynä perus hybridipyörän niin kyllähän silläkin taittaa oikein mukavasti tuon 5km siivun töihin. Jos onnistun tsemppaamaan sen verran että syksyyn asti menee kaikki kuivat päivät pyörällä niin annan itelle oikeuden haaveilla uudelleen gravelista :)

Fatbikellä veivaaminen on alkanut lähinnä vain tympimään kun eihän se oikeastaan loista muutakuin keväthangilla, kaikkeen muuhun joku toinen pyörä on parempi.
5km siirtymät menee hyvin vaikka ruosteisella mummofillarilla, kuten itse teen :) Sitten jos ne matkat pitenee, niin otetaan pakasta toki maantiekiitäjä. Pyöräkuumehan on toki itselläkin aina, kun näkee jonkun kaunottaren, mutta pitää yrittää hillitä itseään.

Kannattaa tosiaan mietiskellä tarvitseeko sitä uutta pyörää tai pyörämallia oikeasti. En itsekkään tuota maantiepyörää ulkoiluta tällä hetkellä hirveän aktiivisesti, kun pyörii lähinnä tässä omassa kuplassa, jossa kaikki etäisyydet ovat lähellä :)

Tietysti, jos ylimääräistä rahaa on hirveästi, niin voi ostella kaikenlaisia pyöriä.
 
Kauhea gravelpyöräkuume oli mutta onneks noi on niin kalliita että ei raaskinut vielä ostaa. Ostin sitten pahimpaan pyöräkuumeeseen käytettynä perus hybridipyörän niin kyllähän silläkin taittaa oikein mukavasti tuon 5km siivun töihin. Jos onnistun tsemppaamaan sen verran että syksyyn asti menee kaikki kuivat päivät pyörällä niin annan itelle oikeuden haaveilla uudelleen gravelista :)

Fatbikellä veivaaminen on alkanut lähinnä vain tympimään kun eihän se oikeastaan loista muutakuin keväthangilla, kaikkeen muuhun joku toinen pyörä on parempi.
Nooo... fätti menee myös syksyn surkeessa kelissä metsässä varmaan parhaiten. Vähiten jännitystä fätillä on ollut lähteekö liukkaasta juuresta tai kivestä alta. Kesälläkin jees kampe retkeilyyn.
Yksinkertainen laite jossa rengaspaineet näyttelee tosi isoa roolia.
Gravelia se ei toki korvaa oikein mitenkään. Eikä graveli fättiä.
 
Kumpi näistä mieluummin ostoon:

Pitkät lenkit hyvällä ajoasennolla haaveissa. Käyn varmaan ensi viikolla katsomassa. Trekissä on tubeles ready vanteet, onko niistä jotain hyötyä vs. normaalit?
 
Kumpi näistä mieluummin ostoon:

Pitkät lenkit hyvällä ajoasennolla haaveissa. Käyn varmaan ensi viikolla katsomassa. Trekissä on tubeles ready vanteet, onko niistä jotain hyötyä vs. normaalit?
Spessun 8v claris ei houkuttele, joten trekki.
En tiedä mikä on hyvä asento, mutta oikean kokoiseen runkoon jokaiselle löytyy hyvä.
Ei ole yksiäkään maasturin, gravelin tai maantiepyörän vanteita tullut vastaan tyyliin 20 vuoteen, ettei niissä olisi hyllyä ja jos niissä on renkaalle hylly, ne saa sisärenkaattomaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tossa Clariksessakin ole hyvät puolet, esim. kulutusosat ovat todella halpoja ja vällitykset kuitenkin laajat vaikka optimaalinen kadenssihan kyllä suosisi tiuhempaa takapakkaa. Tuo voimansiirto on vähän semmonen kuskin päästä kiinni oleva asia. Harvoin se vaikuttaa lopulta siihen tehokkuuteen ja nautittavuuteen miten se pyörä lopulta kulkee. Ajoasento, mukavuus, aerodynamiikka, renkaat, kiekot (laatu/kestävyys, navat) ym. menee edelle. Niin ja rungonhan on parempi olla hyvä, sillä se määrittää kuitenkin sen lopulta pyörän.

Toki molemmissa pyörissä nämä voimansiirron osat tuovat mukanaan halvat mekaaniset jarrut, joista ei kyllä oikein hyvää sanottavaa ole., että siinä mielessä ihmeen kalliita pyöriä noinkin halvoilla osilla.
 
Tuntuu ihan todella pakotetulta halpuutukselta tuollaiset 8 vaihteen osasarjat ja mekaaniset levyjarrut yli tonnin vehkeissä. Toki maantiekahvat on hydraulisilla jarruilla vielä vähän uutta tekniikkaa, mutta silti. Erityisesti ihmetyttää, ettei halpoja 2x10 osasarjoja ole jo riittävän halpa perustason harrastepyörään.

2017 vuonna sai jo 1500 € hintaan Shimanon 105 2x11 hydraulisilla levyjarruilla olevan cyclocrossin. Kai tuo inflaatiolla selittyy…
 
Tuoko hydrauliset levyjarrut oikeasti jotain lisäarvoa maantiepyöräilyyn? Jalo Penan käyttötarkoitus eli pitkät lenkit on oletettavasti paljon lähempänä sitä kuin kilpailullista mutaista maastoajoa.
 
Tuoko hydrauliset levyjarrut oikeasti jotain lisäarvoa maantiepyöräilyyn? Jalo Penan käyttötarkoitus eli pitkät lenkit on oletettavasti paljon lähempänä sitä kuin kilpailullista mutaista maastoajoa.
Parempi jarrutuntuma ja jarrutusteho. Jokainen määrittää kohdalleen onko nämä lisäpanostuksen arvoisia sijoituksia. Esimerkiksi hydrauliset jarrukahvat maantietangolle erikseen ostettuna ovat usean sadan euron sijoitus.
 
Kiitos kaikille kommenteista. Ei tosiaan tuo jarrujen laatu nyt niin korkealla omalla listalla ole. Tärkeintä on varmaan se kevyt eteneminen soralla ja piellä ja toisena sitten se mukava ajoasento. Toki yleinen osien kestävyys kolmantena.
 
Ei ole yksiäkään maasturin, gravelin tai maantiepyörän vanteita tullut vastaan tyyliin 20 vuoteen, ettei niissä olisi hyllyä ja jos niissä on renkaalle hylly, ne saa sisärenkaattomaksi.
No, minulle ajautui käytettynä gravelvanteet joissa on täysin suora pohjaosa eikä hyllyä. Nuo ovat käytössä olleet täysi katastrofi kun lenkillä rengas tipahtaa keskelle ja sitä ei muuten saa sitten edes CO2 patruunalla posautettua paikalleen vaan vaatii napsauttimen.

Kyllästyin tuohon leikkiin ja laitoin ghettoinsertit. Ei nuo nyt mitenkään hyvät ole flättien varalta, mutta ainakin tukee paremmin rengasta vanteen reunaa vasten jos paineet lähtee. Vittorian airlinereita katselin, mutta hinta on ihan päätön vaahtomuovinpalasista ja pohjaosa on V-muotoinen. Siksi ghettoratkaisu.
 
No, minulle ajautui käytettynä gravelvanteet joissa on täysin suora pohjaosa eikä hyllyä. Nuo ovat käytössä olleet täysi katastrofi kun lenkillä rengas tipahtaa keskelle ja sitä ei muuten saa sitten edes CO2 patruunalla posautettua paikalleen vaan vaatii napsauttimen.

Kyllästyin tuohon leikkiin ja laitoin ghettoinsertit. Ei nuo nyt mitenkään hyvät ole flättien varalta, mutta ainakin tukee paremmin rengasta vanteen reunaa vasten jos paineet lähtee. Vittorian airlinereita katselin, mutta hinta on ihan päätön vaahtomuovinpalasista ja pohjaosa on V-muotoinen. Siksi ghettoratkaisu.
Siis ihan 2 seinämäiset vanteet? 😮
Pari vuotta sitten ostin itse jossain mielenhäiriössä tuon airlinerin kokeiluun graveliin.
Ristus kuinka karmee oli saada rengas vanteelle tai siltä pois.
Ainakin silloisilla 20mm vanteilla.
Olis varmaan itku tullut jollain bikepacking reissulla jos tarttis jostain syystä saada rengas irti ja sisuri sisään.
 
Vähän ehkä ohi aiheesta, mutta onko olemassa jotain hyvää karttasoftaa jolla voisi suunnitella reitin esim tietokoneella tai ipadilla. Ja sitten ajon aikana seurata missä menee fillaroidessa. Eli lähinnä ”piirtää” valmiin reitin ja sitten kännykällä navigoida tuon reitin. Helpottaisi kummasti pikkuteitä ajellessa, että mistä risteyksestä nyt taas pitikään kääntyä. Plus saisi tarkan kilometri määrän halutulle reitille ennakkoon, eli tietää kauan suunnilleen lenkki tulee kestämään.
 
Vähän ehkä ohi aiheesta, mutta onko olemassa jotain hyvää karttasoftaa jolla voisi suunnitella reitin esim tietokoneella tai ipadilla. Ja sitten ajon aikana seurata missä menee fillaroidessa. Eli lähinnä ”piirtää” valmiin reitin ja sitten kännykällä navigoida tuon reitin. Helpottaisi kummasti pikkuteitä ajellessa, että mistä risteyksestä nyt taas pitikään kääntyä. Plus saisi tarkan kilometri määrän halutulle reitille ennakkoon, eli tietää kauan suunnilleen lenkki tulee kestämään.
Plotaroute.com, piirtää reitin ja exportoi GPX:n jonka lataa johonkin kännykkäsoftaan.
 
Siis ihan 2 seinämäiset vanteet? 😮
Pari vuotta sitten ostin itse jossain mielenhäiriössä tuon airlinerin kokeiluun graveliin.
Ristus kuinka karmee oli saada rengas vanteelle tai siltä pois.
Ainakin silloisilla 20mm vanteilla.
Olis varmaan itku tullut jollain bikepacking reissulla jos tarttis jostain syystä saada rengas irti ja sisuri sisään.
Juu ihan normi tubelessvanteet. Minulla on noissa Continental Terra taittuvakylkiset ja ovat niin löysät noilla vanteilla että renkaan saa paikalleen parilla sormella. 4 kierrosta tubelessteippiäkään ei paljon auta.

Muotoilin nuo insertit niin että tein lankunpätkään partakoneenteristä sellaisen härvelin josta vedin läpi ja sain sopivan muodon joka tukee rengasta seinämää vasten. Noissa kaupan seteissä pohjaosa on aika huono tähän.
Vähän ehkä ohi aiheesta, mutta onko olemassa jotain hyvää karttasoftaa jolla voisi suunnitella reitin esim tietokoneella tai ipadilla. Ja sitten ajon aikana seurata missä menee fillaroidessa. Eli lähinnä ”piirtää” valmiin reitin ja sitten kännykällä navigoida tuon reitin. Helpottaisi kummasti pikkuteitä ajellessa, että mistä risteyksestä nyt taas pitikään kääntyä. Plus saisi tarkan kilometri määrän halutulle reitille ennakkoon, eli tietää kauan suunnilleen lenkki tulee kestämään.
Olen huomannut että suurin osa näistä karttasoftista on muuttunut maksulliseksi GPS jälkien käytön suhteen. Viimeisimpänä Suomalainen Trailmap.

Käytän vähän kikkailua tässä. Ridewithgps.com avulla teen reitit ja sieltä saa vähän kikkailemalla tallennettua gpx reitin koneelle. Tämän sitten siirrän manuaalisesti puhelimeen jossa käytän OSM navigointiappia tai suoraan tällaista laitetta Beeline Velo 2

Näyttää olevan maksullinen toiminto yhä useammassa paikassa gpx jäljen tallennus laitteelle tai muualle. Tuo Trailmap on hyvä vain nettisivuversiona piirrellä reittejä jotka sitten joutuu manuaalisesti kopioimaan toisessa softassa. En halua maksaa siitä koska kuuleman mukaan softassa on 10s viive navigoinnissa. Voin harkita jos korjaavat tuon ongelman.
 
Kertokaas minkälainen pyörä kannattaa hankkia jos jossain mielenhäiriössä vaikka ryhtyisi työmatkapyöräilijäksi? :comp: Nykyään on kaikenlaisia ihme pyöriä joista ei niinkään lähiaikoina kuin mun nuoruudessa puhuttu mitään. Maastopyörätkin on muuttuneet ihan siitä mitä olivat silloin kun kovimmilla jätkillä oli pyörässä täysjousitus (meikäläisen peruskouluaikoina).

Ihan maantiepyörää en ehkä ostaisi kun huonommalla tiellä ajaminen on sitten vähän kurjempaa. Mutta saa olla vähän parempi ja menevämpi pyörä kuin mikään halpis taikka perusmalli. :comp2:

Gravelit kuulostaa olevan kuuminta hottia pyöräskenessä, cyclocrossit menneet jo muodista ja hybrideitä vihaavat kaikki tosi-pyöräilijät (auta armias jos hybridissä on vielä joustohaarukka). :comp:

Fixit, sinqulat, ja sähköpyörät on täysin poissuljettuja samoin kaikki jopot ja taittopyörät ja muut epämukavat romut.
 
Kumpi näistä mieluummin ostoon:

Pitkät lenkit hyvällä ajoasennolla haaveissa. Käyn varmaan ensi viikolla katsomassa. Trekissä on tubeles ready vanteet, onko niistä jotain hyötyä vs. normaalit?

Ei kumpaakaan. Tohon hintaan luulis että sais parempaa. Mekaaniset levyjarrut - en pistäisi pahimmalle vihamiehellekkään sellasia.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs sitä tätä ohjaustankoa saadaan nostettua, ylkä yritti eilen vartin muttei noussut senttiäkään.

1000029649.jpg
 
Jos haluaa sellaisen kirkonpenkkiasennon niin ratkaisu ei ole nuo taittuvat stemmiratkaisut vaan oikeanlainen ohjaustanko.

1750148699234.png
 
Gravelit kuulostaa olevan kuuminta hottia pyöräskenessä, cyclocrossit menneet jo muodista ja hybrideitä vihaavat kaikki tosi-pyöräilijät (auta armias jos hybridissä on vielä joustohaarukka). :comp:

Gravel ja Cyclocross ovat käytännössä ihan sama asia, cyclocross-pyörät vaan piti uudelleenbrändätä Graveliksi että saatiin lisää pyöriä myytyä kun on muka jotain "uutta".

IMHO Gravel/Cyclocross on jo n. 15 vuoden ajan ollut se fiksuin yleispyörä jolla ajaa sekä työmatkat (myös talvella) että myös vauhdikkaammat pyörälenkit.
 
Mitenkäs sitä tätä ohjaustankoa saadaan nostettua, ylkä yritti eilen vartin muttei noussut senttiäkään.

1000029649.jpg
Itse tilasin tämän, jolla nostin omasta pyörästä tarpeeksi korkealle: Steerer Tube Extender | ROSE Bikes

Vaikuttaa jämäkältä, ei klappia missään. Lyhyempiäkin löytyy jos tarve ei ole nuin isolle nostolle, tosin tuollakin saa matalamman nostonkin
 
Gravel ja Cyclocross ovat käytännössä ihan sama asia, cyclocross-pyörät vaan piti uudelleenbrändätä Graveliksi että saatiin lisää pyöriä myytyä kun on muka jotain "uutta".

IMHO Gravel/Cyclocross on jo n. 15 vuoden ajan ollut se fiksuin yleispyörä jolla ajaa sekä työmatkat (myös talvella) että myös vauhdikkaammat pyörälenkit.
Jos sallit, olen hieman erilaisella mielipiteellä liikkeellä: Kisamuotona cyclocross ja gravel ovat hyvin erilaisia. Tästä johtunee muutamat eroavaisuudet pyörien välillä. Työmatkapyöräiilijälle gravel on todennäköisesti fiksumpi.

Minun silmissä gravelista on tehty lyhyiden ja pitkien matkojen leppoisa pyörä. Gravelista löytyy mahdollisesti lisäkiinnityspisteitä laukuille, juomapulloille tai lokareille. Pyörä on pitempi ja rauhallisempi ajettava. Myös keskiö on hieman matalampana.

Teknisillä poluilla cyclocross on parempi. Pyörä on todennäköisesti ketterämpi maastossa ja hankalissa paikoissa helpompi napata olkapäällä kannettavaksi.
 
Mites tämä, onko hintalaatu kohdillaan?

Tai onko kellään ehdottaa jotain huippudiiliä alle 1500 gravel pyörästä?
 
Mites tämä, onko hintalaatu kohdillaan?

Tai onko kellään ehdottaa jotain huippudiiliä alle 1500 gravel pyörästä?
On se, tuo on ryöstö muu hintataso huomioon ottaen.
 
No mäkin voin kyllä tähän keskusteluun sen verran osallistua että jokuset mekaaniset levyt on valitettavasti omissakin ollut vuosien varrella. Joka ikisesestä olen ne heittänyt mäkeen enkä ole edes ilmaiseksi niitä suostunut antamaan kenellekään, vaan pistänyt kylmästi roskikseen. Joskus junnuna ajelin dirtillä yhden kesän mekaanisilla levyillä kun ei vaan ollut rahaa ostaa hayesin hydejä, se kesä vieläkin kalvaa mieltä "pilalle menneenä".

Mielestäni mekaanisten levyjen ainoa olemassaolon syy on se että saadaan pyörä näyttämään "paremmalta" kun on levyjarrut mutta murto-osalla kustannuksista ja toimivuuden kustannuksella. Yksiäkään kunnolla toimivia en ole päässyt kokeilemaan. Ennemmin otan pyörääni vaan ihan vaikka v-jarrut. Näistä mitään ymmärtämätön sitten pitää niitä hyvinä ihan sen takia että kyseessä on levyjarrut.

Ja joo, on olemassa joku poikkeuksen poikkeus että jotkut tietyt yksisarvisen luusta tehdyt 2-mäntäiset mekaaniset jarrut toimivat hyvin, mutta aika epätodennäköistä on että satut "tuurilla" saamaan juuri sen malliset mekaaniset jarrut.
 
Mites tämä, onko hintalaatu kohdillaan?

Tai onko kellään ehdottaa jotain huippudiiliä alle 1500 gravel pyörästä?
Cube Nuroad Pro (tämän vuoden malli) on todella hyvä tuossa hintaluokassa. Suomessa n. 1400 € ja Saksasta esim. bike-discountista alle 1300 € toimituskuluineen. Siinä on hydrauliset jarrut ja Shimanon uusi Cues-osasarja. Saksasta irtoaa myös Nuroad EX alle 1500 €, jos haluaa GRX-osasarjan ja yhden vaihteen enemmän.
 
Itselläni on ollut yhdessä mekaaniset levyt ja kahdessa hydrauliset.
Mekaanisilla vauhti hidastui.
Nykyisen pyörän SRAM Rival hydraulisilla vauhti hidastuu nopeammin.
Edellisen pyörän hydraulisilla (Avid *jotain*) pyörän sai helposti pysäytettyä vaikka sitten kuljettaja vielä jatkoikin liikeradallaan sarvien yli.

Itse kyllä pidän siitä että on kunnon jarrut, onhan se vähän turvallisuus juttukin että saa pyörän pysähtymään nopeasti tarvittaessa. Parempi se on kaatuakkin kun löytää itsensä jostain bussin alta tai tippua jostain korkealta paikalta maastossa. Hieman olen pettynyt nykyisiin jarruihin noiden maasturin jarrujen jälkeen, niissä oli mukava tuntuma ja pyörän kontrolli oli parempaa. Mutta olkoot, ei ne nyt onnettomat ole, ei vaan niin hyvät kun haluaisin. Pitäis muutenkin kakkospyörä ostaa.. tai siis uusi ykköspyörä ja jättää nykyinen jokapaikan-höylä-rymypyöräksi.

Huono puoli hydraulisissa on varmaankin se että jos haluan vaikka nykyisen pyöräni vaihtaa kippurasarvisesta flatbaariin niin rahaa saa uppoamaan uusiin jarruihin kahvoineen. Harvemmin noille on kuitenkaan tarvinnut mitään tehdä, kerran olen joutunut molemmat ilmaamaan, ja siinä samalla sitten tuli vaihdettua nesteet sisään.

Vannejarrujakin on joskus kauan sitten ollut, mutta siitä on niin kauan että on jo muistikuvatkin unohtuneet.
 
Niin joo ja nykyään taisi olla niitä "puoli-hydraulisiakin", eli vaijerilla kahvalta satulalle, ja loput hydraulisesti. Näistä en tosin tiedä sen enempää.

Toisena lisäyksenä; Jarrujen merkitys lisääntyy myös siinä kohtaa kun pistetään retkikamat pyörän päälle jolloin kokonaispaino nousee aika selkeästi.
 
Kippurasarvesta suoratankoisiin siirryttäessä ei kyllä paljoo euroja kulu verttauna jos mennää toiseen suuntaan. Suoratankoisen kahvat luokkaa 20-50€/kahva kun taas kippurasarvessa 100-300€/kahva. Yleensä myös toki tarvii jarruletkut vaihtaa jos ei lyhennysvaraa entisissä letkuissa ole.

Tämän kaltaiset vaihto-operaatiot tai jarrujen siirto pyörästä toiseen on oikeestaan ainoa "huono" puoli hydraulisissa jarruissa, joka on osin senkin syytä että on siirrytty rungon sisäisiin vaijerikuori/jarruletku läpivienteihin.
 
Viimeksi muokattu:
Gravelit kuulostaa olevan kuuminta hottia pyöräskenessä, cyclocrossit menneet jo muodista

Graveli on cyclocrossi huonommin rullaavilla renkailla ja satasen lisähinnalla.

(Hyviä laitoksia suomalaisille tienpinnoille molemmat)
(Scrollfail, Kultalahan jo tämän sanoikin)
 
Mites tämä, onko hintalaatu kohdillaan?

Tai onko kellään ehdottaa jotain huippudiiliä alle 1500 gravel pyörästä?
Ostitko tämän? Ei näytä enää olevan tarjouksessa.

Tämä reilusti paremmalla osasarjalla ja kiekoilla varustettu Stevens voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei tosin ihan mene budjettiin.

 
Ostitko tämän? Ei näytä enää olevan tarjouksessa.

Tämä reilusti paremmalla osasarjalla ja kiekoilla varustettu Stevens voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei tosin ihan mene budjettiin.

Juu kävin tuon Lapierren hakemassa. Ihan hyvältä tuntui. Vähän muitakin testailin ja en kyllä kuheasti eroja huomannut. Tai no.. Totta puhuitte noista jarruista. "Tavisjarrut" oli kyllä ihan surkeat, ei ainoastaan noihin hydraulisiin verrattuna vaan esim. mun 25 vuotta vanhaan prismasta ostettuun 300 euron maastopyörään verrattuna. Mitenkä tämä on edes mahdollista! :D

Muoks. Kyllä mun internetsis on vielä tarjouksessa. Seinäjoella on vielä varastossa joku 50 kpl jos nyt oikein muistan.
 
Ei ole kokemusta kuin Shimanon halvan pään Mt200-jarruista, mutta jo pelkästään niiden perusteella haluan jatkossakin hydrauliset jarrut. Ei ole paljoa tarvinnut säätää, huoletonta (sunnuntai) ajoa useamman vuotta.
 
Gravel ja Cyclocross ovat käytännössä ihan sama asia, cyclocross-pyörät vaan piti uudelleenbrändätä Graveliksi että saatiin lisää pyöriä myytyä kun on muka jotain "uutta".

IMHO Gravel/Cyclocross on jo n. 15 vuoden ajan ollut se fiksuin yleispyörä jolla ajaa sekä työmatkat (myös talvella) että myös vauhdikkaammat pyörälenkit.

Juuh, sitähän minäkin ajattelin että graveli/cyclocross ainakin kuulosti pätevältä vaihtoehdolta, vaikka en mä näistä oikeasti niin tiedäkään. :comp:

Käyräsarvisella pyörällä en oo koskaan ajanut, että onkohan paljonkin totuttelemista jos sellaisen hankkii?

Kuinkas raskaita ajaa nykyajan maastopyörät on, jos vertaa noihin käyräsarvisiin peleihin? :comp2:

Entä mites nuo vaihteet, tosi-pyöräilijät ajaa yksinomaan ketjuvaihteilla, oliko tähän nyt syy se että on vähemmän vastusta kuin sisävaihteissa? (itsehän olen ajanut oikeastaan pelkästään sisävaihteilla)

Ja kunnon jarrut on nykyään kuin autossa, hydrauliset levyt? Levyillä en oo koskaan ajanut, paitsi jotain hydraulisia taisin kokeilla kerran. Vannejarruilla sit paljonkin, ja voimaahan saa V jarruista niin paljon että tangon yli mennään kyllä, mutta tosi-pyöräilijät ei vissiin enää niitä harrasta? :comp:
 
Käyräsarvisella pyörällä en oo koskaan ajanut, että onkohan paljonkin totuttelemista jos sellaisen hankkii?

Nopeasti tottuu. Käyräsarvisessa käsien asento on mielestäni jopa perinteinteistä luonnollisempi ja esim jarrut tosi selkeät ensikertalaisellekin. Vaihteet ehkä alkuun vähän oudot ennenkuin tottuu.
 
Nopeasti tottuu. Käyräsarvisessa käsien asento on mielestäni jopa perinteinteistä luonnollisempi ja esim jarrut tosi selkeät ensikertalaisellekin. Vaihteet ehkä alkuun vähän oudot ennenkuin tottuu.
Jep. Lisätään vielä, että droppitangolla kädet on 99% ajasta (ainakin itselläni) kahvoilla, ei alaotteella, joten kädet tosiaan on luonnollisessa asennossa.
 
Juuh, sitähän minäkin ajattelin että graveli/cyclocross ainakin kuulosti pätevältä vaihtoehdolta, vaikka en mä näistä oikeasti niin tiedäkään. :comp:

Käyräsarvisella pyörällä en oo koskaan ajanut, että onkohan paljonkin totuttelemista jos sellaisen hankkii?

Kuinkas raskaita ajaa nykyajan maastopyörät on, jos vertaa noihin käyräsarvisiin peleihin? :comp2:

Entä mites nuo vaihteet, tosi-pyöräilijät ajaa yksinomaan ketjuvaihteilla, oliko tähän nyt syy se että on vähemmän vastusta kuin sisävaihteissa? (itsehän olen ajanut oikeastaan pelkästään sisävaihteilla)

Ja kunnon jarrut on nykyään kuin autossa, hydrauliset levyt? Levyillä en oo koskaan ajanut, paitsi jotain hydraulisia taisin kokeilla kerran. Vannejarruilla sit paljonkin, ja voimaahan saa V jarruista niin paljon että tangon yli mennään kyllä, mutta tosi-pyöräilijät ei vissiin enää niitä harrasta? :comp:
Itse juuri kuukausi sitten mietin, että pitäskö se sittenkin ostaa käyräsarvinen pyörä kun ranteet rupesi kipeytymään suoratankoisella ja asvaltilla ajan. En kuitenkaan uskaltanut ostaa uutena monen tonnin pyörää jos sitten ei käyräsarvisuus maitukaan, niin ostin käytettynä Kona Honky Tonk -pyörän vuodelta jotain 2012 400 eurolla. Nimenomaan siksi että ei mene nii paljoa rahaa hukkaan. Ja nyt vois sanoa että onneksi ostin, ja onneksi ostin nimenomaan teräsrunkoisen nimittäin eipä ole tarvetta ostaa uutta pyörää kun tuo on niin hyvä. Aikasemmissa alumiinihalppiksissa piti olla jousitettu satulaputki, koska muuten oli niin epämiellyttävää, tässä ei tarvitse olla kun ei tule iskut ja värinät läpi.

Eli siis itselle oli hyvä ostaa käytetty kippurasarvinen kokeiltavaksi, että maistuuko kippurasarvisuus. Todennäköisesti siitä saa omat pois jos ei maistu
 
Kuinkas raskaita ajaa nykyajan maastopyörät on, jos vertaa noihin käyräsarvisiin peleihin? :comp2:

Jotain välillä "aika raskaita" (moderni kapeahkolla 29" renkaalla rullaava kevyt XCO) ja "ihan helvetin raskaita" (DH -pyörä tai läskipyörä). Riippuu siis ensisijaisesti renkaista, sitten pyörän rakenteesta, geometriasta ja painosta. Joka tapauksessa sekä renkaat että aerodynamiikka ovat aika paljon hitaammat kuin droppitankoisissa. Molemmat korostuvat kun vauhti nousee ~20km/h yläpuolelle.

Bicycle Rolling Resistance | Rolling Resistance Tests testasi jossain maailman vaiheessa enemmän tai vähemmän aktiivisesti eri renkaiden rullausvastuksia. Jos sieltä poimii esim. tuommoisen maailmanhuonoimman läskipyörän renkaan (Kenda Juggernaut), niin sen rullausvastus on 51.7 wattia. Kyllä, yli 50 wattia menee ihan vaarn renkaan vastukseen. Vastaavasti vaikkapa Schwalben Pro One rullailee 7.5 watilla ja kaiketi lähinnä gravelkumiksi luokiteltava Schwalbe G-One Speed Pro 11.4 watilla.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh, sitähän minäkin ajattelin että graveli/cyclocross ainakin kuulosti pätevältä vaihtoehdolta, vaikka en mä näistä oikeasti niin tiedäkään. :comp:

Käyräsarvisella pyörällä en oo koskaan ajanut, että onkohan paljonkin totuttelemista jos sellaisen hankkii?

Kuinkas raskaita ajaa nykyajan maastopyörät on, jos vertaa noihin käyräsarvisiin peleihin? :comp2:

Entä mites nuo vaihteet, tosi-pyöräilijät ajaa yksinomaan ketjuvaihteilla, oliko tähän nyt syy se että on vähemmän vastusta kuin sisävaihteissa? (itsehän olen ajanut oikeastaan pelkästään sisävaihteilla)

Ja kunnon jarrut on nykyään kuin autossa, hydrauliset levyt? Levyillä en oo koskaan ajanut, paitsi jotain hydraulisia taisin kokeilla kerran. Vannejarruilla sit paljonkin, ja voimaahan saa V jarruista niin paljon että tangon yli mennään kyllä, mutta tosi-pyöräilijät ei vissiin enää niitä harrasta? :comp:

Ei tarvitse paljoa totutella, ja se mahdollisuus vaihtaa ajo-asentoa on kyllä hyvä pidemmillä lenkeillä. Itsellä meinaa pelkällä suoralla tangolla alkaa ranteet kipeytymään pidemmän päälle mutta dropilla kun pääsee vaihtamaan asentoa niin ei ole ongelmaa.

Edellä mainittiinkin että maastopyöriä on monenlaisia. Joku leveillä renkailla varustettu traili tai enskapyörä on aika tökkö peli polkea tiellä mutta suht kapealla ja rullaavalla renkaalla varustettu crosscountry taas on yllättävänkin sukkela peli ja sellaisilla vetää pidempääkin matkaa ihan sujuvasti. Rengastus ja paineet vaikuttaa tosi paljon, mitä leveämpi ja karkeampi rengas niin sen tönkömpi, alhaiset paineet pitää metsässä paremmin mutta valitettavasti myös asfaltilla niin sama asetus ei sovi kadulle ja metsään.

Ketjuvaihteet on yleensä paikallaan siinä vaiheessa kun halutaan "muutamaa" enemmän vaihteita jotta saadaan laajat välitysskaalat. Mitä noihin sisävaihteisiin saa maks. 7 vaihdetta ja ketjuilla taas saadaan 12 vaihdetta yhdelläkin eturattaalla. Ei ole itsellä noista sisävaihteista kokemusta lapsuuden jälkeen niin en tiedä onko joku 7-vaihteinen sisävaihde oikeasti vastaavan ketjuvaihteen veroinen skaalaltaan. Lisäksi ketjuvaihteissa pakkoja vai vaihtaa tarvittaessa ja näin voi säätää skaalaa itselle sopivammaksi jos tarvoitsee lyhyempää tai pidempää välitystä.

Hydrauliset levyt on nykyään "se juttu" jos haluaa hyvät vehkeet. Markkinoilla on myös mekaanisia levyjä mutta ei ne ole yhtä hyviä kuin hydrauliset, yleensä ei myöskään paina levyä kuin toiselta puolelta kun hydraulisissa sylinterit molemmilla puolilla levyä. Perinteinen v-jarru omasta mielestä sinänsä ihan toimiva ratkaisu peruspyörään, mulla on yksi hybridi jossa on v-jarrut eikä niissä ole mitään ongelmaa, Enemmän harmia on cyclon mekaanisista levyistä jotka on hankalampi pitää kunnossa/säädöissä. Vanhassa maantiepyörässä on cantileverit ja niilläkin pärjää kun maantiepyörällä jarrutellaan vähänlaisesti, kyllä niillä sen pysähtyy mitä tarvitsee. Gravelissa ja maastopyörässä sitten hydrauliset levyt ja onhan ne eri luokan vehkeitä kuin nuo muut.
 
Käyräsarvisella pyörällä en oo koskaan ajanut, että onkohan paljonkin totuttelemista jos sellaisen hankkii?
Käyrätankoisesta saa parhaiten irti käyttämällä lukkopolkimia ja mitoittamalla ajoasennon hyvin.
Pyöritystekniikka kannattaa opetella siinä lihaksisto kuormittuu monipuolisimmin.

Mitoituksessa kannattaa käyttää asiantuntijaa, tosin youtube videoilla pääsee alkuun siitä huolimatta että sieläkin moni vain esiintyy asiantuntijana. Rungon koko on tärkein.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 061
Viestejä
4 815 155
Jäsenet
78 034
Uusin jäsen
Pietromaster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom