Pyöräily

Mikäs siinä muuten on ettei napavaihteet tai vastaavat ole yleistyneet / jalostettu pidemmälle?

Ketjuvaihteissa häviöttömämpi voimansiirto?

Aika himmeli tuo perus ketjuvaihtaja kuitenkin on vs. napa.
Varmaan vähän sama syy miksei vaihdelaatikot kuten pinion ole yleistynyt.
Painavampi ja hukkaa tehoa vähän enemmän.
Ja onhan tosiaan valmistustoleranssit tarkemmat napavaihteessa, joten hintaa tulee.
Onhan tollainen nykyaikainen napavaihde hihnalla ihan törkeän vaivaton ja huoltovapaa, jos sellaista arvostaa eniten.
 
Yhden hajonneen napavaihteiston olen korjannut ja päätin etten toiste tule semmoista avaamaan
Kaikki on suhteellista, tavallisin vika on jalkajarrussa joka on suht helppo korjata. Planeettavaihteisto hankalampi.

Mikäli haluaa kokeilla taitojaan niin navan purku kannatta aloittaa vasemmalta puolelta jolloin sisukset tulevat hylsynä ulos. (oikealta avattaessa saa helposti säädöt sekaisin)

Osien saanti voi olla ongelma sekä pyöräliikkeiltä puuttuu taito näihin napoihin (ehkä myyvät 1V kiekon tilalle)

Netistä räjäytyskuva niin saa hahmoteltua navan toimintaa.
 
Kasetti/konelaakereissa ei ole välystä, ellei nyt satu olemaan joku c3 välyksellinen, jotka tarkoitettu kuumaan paikkaan.
Itte pelleilin kiinanavan kanssa ja hommasin jotkut union laakerit eteen, helpoimmalla kun sai.
Ne klappas heti asennuksen jälkeen ja tilanne korjaantui koyo/skf/fag/ezo laatuisilla.
Asensin Unionin laakerit. Asennuksen jälkeen välystä ei ollut, mutta ekan lenkin jälkeen ihan sama välys oli palannut. Purin ja kokosin kaiken vielä uudestaan Shimanon ohjetta tuijottaen. Ei auttanut.

Irrallaan sekä alkuperäiset Shimanon laakerit että Unionit tuntuvat ehjiltä. Myös itse navan akselissa ei tunnu välystä. Kun kiekko on paikallaan, renkaasta heiluttaessa tuntuu kuitenkin parin millin välys ja kolina. Alkaa vähän ideat loppumaan. Joko välys on normaalia, tulee jostain muualta tai sitten Shimanon sekä Unionin laakerit ovat niin kuraa, etteivät kestä edes yhtä lenkkiä.
 
Asensin Unionin laakerit. Asennuksen jälkeen välystä ei ollut, mutta ekan lenkin jälkeen ihan sama välys oli palannut. Purin ja kokosin kaiken vielä uudestaan Shimanon ohjetta tuijottaen. Ei auttanut.

Irrallaan sekä alkuperäiset Shimanon laakerit että Unionit tuntuvat ehjiltä. Myös itse navan akselissa ei tunnu välystä. Kun kiekko on paikallaan, renkaasta heiluttaessa tuntuu kuitenkin parin millin välys ja kolina. Alkaa vähän ideat loppumaan. Joko välys on normaalia, tulee jostain muualta tai sitten Shimanon sekä Unionin laakerit ovat niin kuraa, etteivät kestä edes yhtä lenkkiä.
Ne ezon laakerit saa varmaan n. 8€ kappale laakerinetistä. + Postit tietysti.
Pistin vielä omani vähän hermostuneena loctiten 641 laakerilukitteella paikalleen. Vähän kettumaisempaa joskus irrottaa, mutta onpahan kiinni.
Hyviltä ne omatkin irrallaan tuntui.
 
Alfine11-21c.jpg
Korjataan, himmeli ulkoisesti 😆
 
Napavaihteitakin pitää huoltaa. Shimanolla 5000km/2v öljyväli, varmaan toki vaan ökyöljyn myyntiä vauhdittamaan, mutta silti vaatii hieman työläämpää hoitoa ajoittain. Nexus pitää purkaa kylpyyn, Alfinessa selviää öljynvaihdolla.
 
Tervehdys,

Pyöräilyn aloittaminen kiinnostelisi. Toki perus höntsäpyöräilyä on tullut tehtyä, mutta nyt kiikarissa jotain laadukkaampaa menopeliä.
Pari pyörää ollut kiikarissa. Yksi on ollut tuo Canyon Ultimate CF (käytettynä). Lukenut kokemuksia, että jotkut ei suosittele "ekaksi" pyöräksi ihan noin aggressiivisen istuintuntuman pyörää ja jotkut taas sanoo että syvään päätyyn vaan. Kuinka iso ero sitten tuollaisella on johonkin "endurance" maantiepyörään? Toinen joka ollut kiikarissa on tämä Canyonin juuri julkaisema allrounder pyörä Canyon Endurance Allroad. Toki ei niin laadukkailla osilla kuin tuo ultimate?
Pääharrastuksena on sali, joten kroppa ei ole aerodynaamisen laiha pyöräilyyn, joten sekin varmasti vaikuttaa pyörän valintaan :lol:.

Mitä suosittelisitte, onko jotain mitä jäi huomioimatta? Toki saa suositella muitakin pyöriä (maantie,gravel). Budjetti on näin alkuun 1-1.5k ja en haluaisi heti olla ostamassa uutta pyörää, joten olisi oltava sellainen josta vuosiksi eteenpäin pyörä.
 
Jos kroppa ei ole jumi on voimaa tyylinen, niin kai se ultimatekin menee.
Itte olen aika jäykkä ukko ja baut samankaltaisella vehkeellä pystyn ajamaan. Runko saa silloin olla sieltä taulukon pienemmästä päästä.
 
Ostin tommosen maastopyörän taas noin 15v jälkeen jos jaksas kokeilla pitkän tauon jälkeen pyöräilyä....Torista bongasin 80 eurolla saman merkkisen joka mulla oli joskus vuostuhannen vaihteessa ja muuten tuntus pelittävän kun unelma mutta etujarrukahva on veltto niin irroitin siitä levynkin toistaseksi pois kun se vähän hankas tohon jarrusatulaan. Tossa vissiin jotkut hydrauliset jarrut niin en tiedä mistä tota vikaa lähtis ettimään.
Jarrukahvassa lukee Stroker Ryde en tiedä onko ton pyörän orkkisjarrut....


WhatsApp Image 2025-06-03 at 22.29.12.jpeg
Sattu Torissa vastaan suunnilleen saman ikäluokan toinen Kona niin pitihän se ostaa kun oli reilusti alle satkun, tossa saattaa jopa paremmat osatkin olla ainakin takavaihtaja on XT.
Ainoo mikä ei toimi niin on takajarru, sekin on saman merkkinen kun tossa Cinder Conessa jossa ei etujarru toimi...Molemmissa Hayes merkkiset jarrut.

WhatsApp Image 2025-06-23 at 22.57.18.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tollainen nykyaikainen napavaihde hihnalla ihan törkeän vaivaton ja huoltovapaa, jos sellaista arvostaa eniten.
Tulipa siotettua* VSF T700:aan ja siinä on Alfine 11 ja Gates CDX -hihna. Muutaman päivän ajelleena en voi kuin ihmetellä, miksi hihnaveto ole yleisempi. Täysin hiljainen ja huoltoa sen verran, että joskus huuhtelee. Hihnan kesto on jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä, vaativissa olosuhteissa tietysti vähemmän. Alfinen öljynvaihto ei ole kovin iso homma, Alfine 8 on vaativampi kun pitää avata rasvausta varten.




*maksoi ihan perkeleesti, ens kuu syödään kynsiä kun maksukortin lasku tulee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 438
Viestejä
4 819 775
Jäsenet
78 104
Uusin jäsen
madpants

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom