Yhden hajonneen napavaihteiston olen korjannut ja päätin etten toiste tule semmoista avaamaan. Aika paljon helpompi on perus ketjuvaihteisto huoltaa ja korjata.Aika himmeli tuo perus ketjuvaihtaja kuitenkin on vs. napa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yhden hajonneen napavaihteiston olen korjannut ja päätin etten toiste tule semmoista avaamaan. Aika paljon helpompi on perus ketjuvaihteisto huoltaa ja korjata.Aika himmeli tuo perus ketjuvaihtaja kuitenkin on vs. napa.
Varmaan vähän sama syy miksei vaihdelaatikot kuten pinion ole yleistynyt.Mikäs siinä muuten on ettei napavaihteet tai vastaavat ole yleistyneet / jalostettu pidemmälle?
Ketjuvaihteissa häviöttömämpi voimansiirto?
Aika himmeli tuo perus ketjuvaihtaja kuitenkin on vs. napa.
Kaikki on suhteellista, tavallisin vika on jalkajarrussa joka on suht helppo korjata. Planeettavaihteisto hankalampi.Yhden hajonneen napavaihteiston olen korjannut ja päätin etten toiste tule semmoista avaamaan
Asensin Unionin laakerit. Asennuksen jälkeen välystä ei ollut, mutta ekan lenkin jälkeen ihan sama välys oli palannut. Purin ja kokosin kaiken vielä uudestaan Shimanon ohjetta tuijottaen. Ei auttanut.Kasetti/konelaakereissa ei ole välystä, ellei nyt satu olemaan joku c3 välyksellinen, jotka tarkoitettu kuumaan paikkaan.
Itte pelleilin kiinanavan kanssa ja hommasin jotkut union laakerit eteen, helpoimmalla kun sai.
Ne klappas heti asennuksen jälkeen ja tilanne korjaantui koyo/skf/fag/ezo laatuisilla.
Ne ezon laakerit saa varmaan n. 8€ kappale laakerinetistä. + Postit tietysti.Asensin Unionin laakerit. Asennuksen jälkeen välystä ei ollut, mutta ekan lenkin jälkeen ihan sama välys oli palannut. Purin ja kokosin kaiken vielä uudestaan Shimanon ohjetta tuijottaen. Ei auttanut.
Irrallaan sekä alkuperäiset Shimanon laakerit että Unionit tuntuvat ehjiltä. Myös itse navan akselissa ei tunnu välystä. Kun kiekko on paikallaan, renkaasta heiluttaessa tuntuu kuitenkin parin millin välys ja kolina. Alkaa vähän ideat loppumaan. Joko välys on normaalia, tulee jostain muualta tai sitten Shimanon sekä Unionin laakerit ovat niin kuraa, etteivät kestä edes yhtä lenkkiä.
Korjataan, himmeli ulkoisesti
Sattu Torissa vastaan suunnilleen saman ikäluokan toinen Kona niin pitihän se ostaa kun oli reilusti alle satkun, tossa saattaa jopa paremmat osatkin olla ainakin takavaihtaja on XT.Ostin tommosen maastopyörän taas noin 15v jälkeen jos jaksas kokeilla pitkän tauon jälkeen pyöräilyä....Torista bongasin 80 eurolla saman merkkisen joka mulla oli joskus vuostuhannen vaihteessa ja muuten tuntus pelittävän kun unelma mutta etujarrukahva on veltto niin irroitin siitä levynkin toistaseksi pois kun se vähän hankas tohon jarrusatulaan. Tossa vissiin jotkut hydrauliset jarrut niin en tiedä mistä tota vikaa lähtis ettimään.
Jarrukahvassa lukee Stroker Ryde en tiedä onko ton pyörän orkkisjarrut....
![]()
Tulipa siotettua* VSF T700:aan ja siinä on Alfine 11 ja Gates CDX -hihna. Muutaman päivän ajelleena en voi kuin ihmetellä, miksi hihnaveto ole yleisempi. Täysin hiljainen ja huoltoa sen verran, että joskus huuhtelee. Hihnan kesto on jopa kymmeniä tuhansia kilometrejä, vaativissa olosuhteissa tietysti vähemmän. Alfinen öljynvaihto ei ole kovin iso homma, Alfine 8 on vaativampi kun pitää avata rasvausta varten.Onhan tollainen nykyaikainen napavaihde hihnalla ihan törkeän vaivaton ja huoltovapaa, jos sellaista arvostaa eniten.
Pyörän puhdistus menossa, ketjut liottuu Motonetin muc off ketjunpuhdistuslitkussa kun en muuta löytänyt / keksinyt.
Linkki tallessa, jos / kun tulee tilattua muuta. Ei mahda saada lähimain hyllystä näemmä.Tää ollut yllättävän tehokasta ja helppokäyttöistä https://www.bike-discount.de/en/peaty-s-foaming-drivetrain-degreaser
Toisaalta, jos ketjun laittaa likoamaan, niin bilteman rasvanpoistoainetta raaskii kaataa reilumminkin purkkiin. Rasvanpoistoaine BIO PURE, 4 litraaTää ollut yllättävän tehokasta ja helppokäyttöistä https://www.bike-discount.de/en/peaty-s-foaming-drivetrain-degreaser
Drivetrain Degreaser 1 liter, rasvanpoistosuihke - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja -Rasvat - Drivetrain Degreaser 1 liter, rasvanpoistosuihke | XXLLinkki tallessa, jos / kun tulee tilattua muuta. Ei mahda saada lähimain hyllystä näemmä.
”Se poistaa helposti lian ja öljyn eikä huuhtele pois rasvaa.” Tosin tuo rasva pitäis saada pois kun tulossa Rexin Black Magik vahaa tilalle
Yllätyin positiivisesti, kuinka hyvin tuo foaming degreaser + ketjuharja putsasi melko moskaisen ketjun. Foamasin koko ketjun, annoin muhia viitisen minuuttia, sitten n. 10cm kerrallaan lisää foamia ja kunnon hinkkaus. Tuli kuin uusi.Drivetrain Degreaser 1 liter, rasvanpoistosuihke - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja -Rasvat - Drivetrain Degreaser 1 liter, rasvanpoistosuihke | XXL
Olisko XXL lähempänäVoi olla ettei toimi niin hyvin jos ketjua ei ole aiemmin juurikaan putsannut vaan siihen on jämähtänyt aiempi öljy/rasva kunnolla kiinni. Siihen ei auta sitten oikein muu kuin ketjun irrotus ja kunnollinen liottaminen jossain stydissä aineessa.
Suomessa noin ihmisistä puolet asuu omakotitaloissa tai paritaloissa, eikö sieltä nyt bensaa pitäisi johonkin vermeeseen löytyä? Toki betonikuutiot erikseen.Pulloon bensaa ja akkuporaviritys kuulostaa vähän kikkakolmoselta omaan korvaan.
Etenkin kun bensaa pitäs käydä erikseen hakemassa.![]()
Menee OT:ksi reilusti, mutta esim. moottorivenettä, puutarhajyrsintä, isompaa moottorisahaa tai raivaussahaa on vaikea käyttää ilman fossiilisia aineita. Varmasti löytyy sähköversiot kaikista, mutta uusien koneiden hinta on sitten eri, varsinkin jos noita koneita valmiina nurkissa on.Omakotitalossa, mutta mihin ihmeeseen ihminen bensaa nykymaailmassa tarvisi?
Menee OT -hommiksi joo, mutta ei noilla täällä taajamassa mitään tee. Hiukan kieli poskessa tuo mun kommentti oli kirjoitettu, ei mettähommissa sähkövehkeitä viitti käyttää, se on tosi.Menee OT:ksi reilusti, mutta esim. moottorivenettä, puutarhajyrsintä, isompaa moottorisahaa tai raivaussahaa on vaikea käyttää ilman fossiilisia aineita. Varmasti löytyy sähköversiot kaikista, mutta uusien koneiden hinta on sitten eri, varsinkin jos noita koneita valmiina nurkissa on.
Kauheen hyvä kikka. Paska ei valu pyörän päälle/maahan, bensaa saa takuulla helpommin kuin jotain pyöräbrändättyä mäntysuopaa ja se paska pysyy siellä pullossa/purkissa, josta sen liemen saa kipattua hyötyjäteasemalle.Menee OT -hommiksi joo, mutta ei noilla täällä taajamassa mitään tee. Hiukan kieli poskessa tuo mun kommentti oli kirjoitettu, ei mettähommissa sähkövehkeitä viitti käyttää, se on tosi.
Alkuperäinen vitsi oli lähinnä, että bensaa purkkiin ja akkupora vatkaimeksi on (mun mielestä) aika lailla kikkakolmosen määritelmä, näin fillarihuoltokontekstissa.![]()
Mulla ainakin varastossa aina veneeseen, mönkkäriin, ruohonleikkuriin, raivuriin, moottorisahaan jne.Omakotitalossa, mutta mihin ihmeeseen ihminen bensaa nykymaailmassa tarvisi?
Menin myös kerran tähän lankaan. Tilasin eBaysta KMC ketjuja joiden piti olla aitoja. Ensimmäiset ketjut katkesivat ihan luomutäpärillä liikennevaloista ykkösvaihteella lähdettäessä. Toinen ketju meni sähkärissä ekalla lenkillä enkä päässyt edes 10km. Paketista tai ketjusta ei voinut mitenkään huomata että skeidaa olivat. Hinnasta kyllä huomasi tosin. Metallinkeräykseenhän ne loput meni ja uskon että opin kerrasta.Alista tuli tilattua Shimanon takapakka ja ketju, aitoa tavaraa molemmat. Suomessa olisi yhteishinta ollut 130-140€, nuo maksoi yhteensä 60€. Ei ollut vaikea päättää mistä tilaa, vaikka en Kiinan kauppojen käyttämistä kannata.
Kyllähän nuo kaiken kopio, siitä ei pääse mihinkään. Tilasin roippeet ennen kuin pyörän vaihtoajatus tuli mieleen, saa laittaa paikalle ja kertoa että jonkinlaiset osat on vaihdettu. Kummasti sitä liian isolla pyörällä vaan pystyy ajelemaan, seuraava pitää ottaa tarkemman harkinnan kautta.Menin myös kerran tähän lankaan. Tilasin eBaysta KMC ketjuja joiden piti olla aitoja. Ensimmäiset ketjut katkesivat ihan luomutäpärillä liikennevaloista ykkösvaihteella lähdettäessä. Toinen ketju meni sähkärissä ekalla lenkillä enkä päässyt edes 10km. Paketista tai ketjusta ei voinut mitenkään huomata että skeidaa olivat. Hinnasta kyllä huomasi tosin. Metallinkeräykseenhän ne loput meni ja uskon että opin kerrasta.
Itse ostellut noita ketjuja saksakaupoista useita kymmeniä ja en ole koskaan ennemmin saanut ketjua poikki yli 10tkm takana kilsoja kuitenkin.
Säästä 5€. Korjaa 500€.Menin myös kerran tähän lankaan. Tilasin eBaysta KMC ketjuja joiden piti olla aitoja. Ensimmäiset ketjut katkesivat ihan luomutäpärillä liikennevaloista ykkösvaihteella lähdettäessä. Toinen ketju meni sähkärissä ekalla lenkillä enkä päässyt edes 10km. Paketista tai ketjusta ei voinut mitenkään huomata että skeidaa olivat. Hinnasta kyllä huomasi tosin. Metallinkeräykseenhän ne loput meni ja uskon että opin kerrasta.
Itse ostellut noita ketjuja saksakaupoista useita kymmeniä ja en ole koskaan ennemmin saanut ketjua poikki yli 10tkm takana kilsoja kuitenkin.
Ehkä nyt nielet tappion ja tilaat oikeat osat, että ei sitten seuraavalle käy mitään hengenvaarallisia tilanteita.Kyllähän nuo kaiken kopio, siitä ei pääse mihinkään. Tilasin roippeet ennen kuin pyörän vaihtoajatus tuli mieleen, saa laittaa paikalle ja kertoa että jonkinlaiset osat on vaihdettu. Kummasti sitä liian isolla pyörällä vaan pystyy ajelemaan, seuraava pitää ottaa tarkemman harkinnan kautta.
Tuossa paketissa olikin se Shimanon QR-koodi jolla tarkistaa aitous, vaatii Shimanon SshimanoSCP-appin asennuksen. Ketjut yllättäen counterfeit.Aliexpressin "Shimanon" ketjut on todellakin hengenvaarallisia. Katkes tyyliin kolmannella polkaisulla ja aivan säkällä sain pysyttyä pystyssä. Suoraan roskikseen siis noi.
Eipä olisi eka kerta ja tuskin viimeinenkään, silti nuo menee johonkin käyttöön. Jätän osat tilaamatta ja tilaan uutta pyörää alle. Kellään Canyonin Grizl CF SL:stä kokemuksia?Ehkä nyt nielet tappion ja tilaat oikeat osat, että ei sitten seuraavalle käy mitään hengenvaarallisia tilanteita.
Eipä olisi eka kerta ja tuskin viimeinenkään, silti nuo menee johonkin käyttöön. Jätän osat tilaamatta ja tilaan uutta pyörää alle. Kellään Canyonin Grizl CF SL:stä kokemuksia?
Näkyy menevän 2" rengasta alle, eiköhän tuohon kapeampikin riitä itselle. Taitaa olla tuosta itselle seuraava pyörä tulossa, jonkin aikaa noita plärännyt ja pari Canyonia talosta jo löytyy. Ihan kelposia pyöriä olleet.Mulla Grizl CF SLX:a muutama vuosi. Oikein kiva. Rento geo ja mahtuu läskit renkaat, kiinnityspisteitä riittävästi eri käyttöön. Oikealla rengastuksella pärjää suht raffissakin maastoajelussa.
Kyllähän hyvissä vannejarruissakin on tehoa niin, että etujarrulla lentää helposti ympäri, jos ei ole varovainen. Akilleen kantapää on märkä keli, jolloin pito voi olla hyvinkin heikko. Pito voi toki palautua pidemmässä jarrutuksessa.Vannejarrujakin on joskus kauan sitten ollut, mutta siitä on niin kauan että on jo muistikuvatkin unohtuneet.
Vanhoissa retkipyörissä oli yleensä jarrujen apukahvat niin, että myös poikkiputkelta pystyi jarruttamaan. Nykyään näyttää olevan vain yhdet kahvat, joten ylemmistä ajoasennoista tulee viivettä jarrutuksen aloittamiseen. Ei hyvä.Nopeasti tottuu. Käyräsarvisessa käsien asento on mielestäni jopa perinteinteistä luonnollisempi ja esim jarrut tosi selkeät ensikertalaisellekin. Vaihteet ehkä alkuun vähän oudot ennenkuin tottuu.
Tämä. Hybridillä on muuten mukava ajella, mutta 15-20 km jälkeen kädet alkavat puutua vaikka olisi mitkä ihmeaineiset kahvat. Etenkin viileässä kädet kohmettuvat. Parasta käyräsarvisessa on tosiaan lukuisat käyttökelpoiset ajoasennot.Ei tarvitse paljoa totutella, ja se mahdollisuus vaihtaa ajo-asentoa on kyllä hyvä pidemmillä lenkeillä. Itsellä meinaa pelkällä suoralla tangolla alkaa ranteet kipeytymään pidemmän päälle mutta dropilla kun pääsee vaihtamaan asentoa niin ei ole ongelmaa.
Hämmästyttävän paljon pyöräteillä näkyy karkearenkaisia maastopyöriä. Ehkä niillä ajetaan vain pieniä siirtymiä karujen metsätaipaleiden välillä, pk-seudullakin.Rengastus ja paineet vaikuttaa tosi paljon, mitä leveämpi ja karkeampi rengas niin sen tönkömpi, alhaiset paineet pitää metsässä paremmin mutta valitettavasti myös asfaltilla niin sama asetus ei sovi kadulle ja metsään.