Pyöräily

se ois sitte aika rasvata keskiötä aika pitkään on nyt viheltäny 🚴‍♂️ 📣

luulin et tarviin uuden mallisen keskiö työkälun mut näyttää siltä että tuo sisään menevä keskiö työkalu riittää
bottom bracket remover:
Screenshot 2025-07-31 232536.png




kun polkimet poistaa kuusiokolotyökalulla niin lähteekö keskiö sitten helposti vai tarviiko moisen?Screenshot 2025-07-31 233208.png

muoks. hommaan toki myös
crank remover tool: Screenshot 2025-08-01 001048.png


tiktok koulussa näytettiin et kun laakerin pölyssuojan poistaa niin sinne ruiskutetaan "ilmeisesti rasvanpoistajaa" ? ja sit paineilmalla lähtee liat ja vanhat rasvat pois (pelkkä rasvanpoistoaine riittää varmaan) ??

sit vaan voitelurasvaa sinne ? (mieluiten kylmää kestävä?) myös keskiön kierteisiin että se joskun irtoaa myös ? videoissa näkyvä rasva oli aina seksikkään läpinäkyvä vihree ja se tuli ruiskusta 💉

Screenshot 2025-07-31 232409.png


tää pyörä makso 25 euroa : D ei tarvii hirveen hifistelyä kumminkaan puuilosta tms perus rasva toimisi vaikka poljen talvellakin ?

viimeks luulin ostavani ketjurasvaa ja sillä vetelin pitkää tää oliki oil release agent :facepalm:
siinä on pyöränketjun kuva ja lukee PTFE oil spray : D tällä sais keskiön valmiiks rasvaamiseks.

kiitos etukäteen ☀️
🚲🚴‍♂️🚴‍♀️
 
Viimeksi muokattu:
se ois sitte aika rasvata keskiötä aika pitkään on nyt viheltäny 🚴‍♂️ 📣

luulin et tarviin uuden mallisen keskiö työkälun mut näyttää siltä että tuo sisään menevä keskiö työkalu riittää
bottom bracket remover:
Screenshot 2025-07-31 232536.png




kun polkimet poistaa kuusiokolotyökalulla niin lähteekö keskiö sitten helposti vai tarviiko moisen?Screenshot 2025-07-31 233208.png


tiktok koulussa näytettiin et kun laakerin pölyssuojan poistaa niin sinne ruiskutetaan "ilmeisesti rasvanpoistajaa" ? ja sit paineilmalla lähtee liat ja vanhat rasvat pois (pelkkä rasvanpoistoaine riittää varmaan) ??

sit vaan voitelurasvaa sinne ? (mieluiten kylmää kestävä?) myös keskiön kierteisiin että se joskun irtoaa myös ? videoissa näkyvä rasva oli aina seksikkään läpinäkyvä vihree ja se tuli ruiskusta 💉

Screenshot 2025-07-31 232409.png


tää pyörä makso 25 euroa : D ei tarvii hirveen hifistelyä kumminkaan puuilosta tms perus rasva toimisi vaikka poljen talvellakin ?

viimeks luulin ostavani ketjurasvaa ja sillä vetelin pitkää tää oliki oil release agent :facepalm:
siinä on pyöränketjun kuva ja lukee PTFE oil spray : D tällä sais keskiön valmiiks rasvaamiseks.

kiitos etukäteen ☀️
🚲🚴‍♂️🚴‍♀️
Keskiö viheltänyt?
Se on nelikantti laakeri jonka irrottamiseksi varmaan velogi on tehnyt videonkin. Mitään noita härpättimiä ei tartte JOS se suostuu aukeamaan.
Polkimien irroitukseen tarttis ulosvetäjän.
Uus laakeri maksaa varmaan kympin.
 
Keskiö viheltänyt?
Se on nelikantti laakeri jonka irrottamiseksi varmaan velogi on tehnyt videonkin. Mitään noita härpättimiä ei tartte JOS se suostuu aukeamaan.
Polkimien irroitukseen tarttis ulosvetäjän.
Uus laakeri maksaa varmaan kympin.
nonniin :smile:

katos sillähän löytyy jo melkein oikea :tup:

sitku työkalut saapuu nii selvitän oikeat mitat ja kierteen keskiön merkinnöistä
ja tilaan tuolta samalla nelikanttikeskiön, nehän tulee rasvattuna

merci 🫡
 
Tämä vaikutti ihan pätevältä, mutta onneksi linkkasit tuon artikkelin. Eli voisin sanoa että melkein, mutta ei ehkä minulle. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta. En edes muistanut tuota valmistajaa. Liekö enää edes hengissä?

The sole of these kicks is noticeably stiff, which makes them perfect for hard race efforts and longer climbs.

Ja.

Unfortunately, there is no added traction at the heel and toe where you need it most. The stiff nylon sole insert makes the shoes somewhat awkward to walk in on an incline without feeling your heel sliding out.
No joo ei ne mun mielestä niin jäykät ole, mutta riippuu varmaan vähän mihin vertaa. Löytyy multa jäykempiäkin pohjia esim. näistä Northwave, Extreme XCM 3 toki vähän erityyppiset kengätkin. Aika painavat noi oneilit kumminkin on ja kuumatkin tälläisillä keleillä toisaalta ne pitää aika hyvin vettä märillä ja kuraisilla keleillä.

Pikasella googletuksella löytyi tommoinen jos sieltä saisi jotain ajatuksia.

 
Jos sallit, olen hieman erilaisella mielipiteellä liikkeellä: Kisamuotona cyclocross ja gravel ovat hyvin erilaisia. Tästä johtunee muutamat eroavaisuudet pyörien välillä. Työmatkapyöräiilijälle gravel on todennäköisesti fiksumpi.

Minun silmissä gravelista on tehty lyhyiden ja pitkien matkojen leppoisa pyörä. Gravelista löytyy mahdollisesti lisäkiinnityspisteitä laukuille, juomapulloille tai lokareille. Pyörä on pitempi ja rauhallisempi ajettava. Myös keskiö on hieman matalampana.

Teknisillä poluilla cyclocross on parempi. Pyörä on todennäköisesti ketterämpi maastossa ja hankalissa paikoissa helpompi napata olkapäällä kannettavaksi.

Niin tuo lokarin kiinnitys muuten olisi aika tärkeä. Saako sellaiset helposti graveliin kuin graveliin (tai cyclocross tai mitä vastaavaa sitten ostaa)? Varmaan pitää ostaessa selvittää..


Ala-asteelta muisto, silloinhan ei pyörässä saanut olla täyslokaria. Nynnerön merkki. Piti olla sellainen läppä joka ei oikeasti mitään suojannut. Jotkut kovat jätkät ajeli ilman lokaria selkä paskassa. :comp:


Mikäs siinä muuten on ettei napavaihteet tai vastaavat ole yleistyneet / jalostettu pidemmälle?

Ketjuvaihteissa häviöttömämpi voimansiirto?

Aika himmeli tuo perus ketjuvaihtaja kuitenkin on vs. napa.

Sinänsä uskottavaa että ketjuvaihteessa on vähemmän häviötä, mutta... ketjuvaihteella ketjuhan kulkee suoraan vain yhdellä tai parilla vaihteella. Muuten se vetää hieman vinoon. Vissiin tuo ei sitten aiheuta liikaa häviötä tai kulumista?

Aikoinaan jotkut pelotteli että ketjuvaihde kerää kiviä ja menee jumiin ja ties mitä muuta.
 
Nykyinen Thule EuroRide 941 (2-pyörää) pitäisi vaihtaa 3-4 pyörän kuljetustelineeseen. Nykyinen on ollut laadukkaan oloinen, vaikka tuo taitaa on Thulen halvin malli. Tämmösiä löysin pika googletuksella:






Vai jatkaisiko thulella


Thule EuroRide 3 pyörälle, koukkuasennus, 7-napainen - TH943


periaatteessa 3-pyörän riittää, kun kaksi voi laittaa katolle. Mutta jos on kokemusta hyvästä 4-pyörän telineestä niin mielellään kuulen vinkkejä. En vaan haluaisi maksaa yli 400€, kun senverran vähän on käyttöä loppupeleissä..
 
Nykyinen Thule EuroRide 941 (2-pyörää) pitäisi vaihtaa 3-4 pyörän kuljetustelineeseen. Nykyinen on ollut laadukkaan oloinen, vaikka tuo taitaa on Thulen halvin malli. Tämmösiä löysin pika googletuksella:






Vai jatkaisiko thulella


Thule EuroRide 3 pyörälle, koukkuasennus, 7-napainen - TH943


periaatteessa 3-pyörän riittää, kun kaksi voi laittaa katolle. Mutta jos on kokemusta hyvästä 4-pyörän telineestä niin mielellään kuulen vinkkejä. En vaan haluaisi maksaa yli 400€, kun senverran vähän on käyttöä loppupeleissä..
Ramederilta kannattanee katsoa. Kohtuu edukkaita.
Joku menabo oli joskus, eikä siinä mitään pahaa sanottavaa ollut.
Eikö katolle sais halvemmalla lisää telineitä?
 
Pitääpä katsoa Menaboakin. Katolle ei mahdu lisää kun välillä suksiboxi käytössä. Halvimmalla pääsisi kun olisi vähemmän harrastajia perheessä 😁
 
Jahas, tänään olis sitten vuorossa ekaa kertaa bike park. Meinasin mennä sen viime kesänä hankkimani GT:n täpärin kanssa vähän Meri-Teijoon ajelemaan niitä helpompia flow trackeja. Ei ole tosiaan aiemmin tullut hissimäessä käytyä, muutaman vuoden tässä nyt ajellut aiempaa aktiivisemmin trailia lähiseuduilla. Aika kasa tuli suojavarusteita hankittua että viittii lähteä, mutta onneks olen löytänyt kaiken suht järkevillä hinnoilla, meni siinä satanen ja pari kaveria joka tapauksessa.

Piti mennä jo paljon aiemmin mutta kelien takia aina jäänyt väliin sellaisina päivinä kun olis sopinut, joko satanut tai ollut hirveä helle. Nyt pitäis olla sellainen leppoisa 20-22 ja semi aurinkoista niin keli kohdallaan :cool:
 
Jahas, tänään olis sitten vuorossa ekaa kertaa bike park. Meinasin mennä sen viime kesänä hankkimani GT:n täpärin kanssa vähän Meri-Teijoon ajelemaan niitä helpompia flow trackeja. Ei ole tosiaan aiemmin tullut hissimäessä käytyä, muutaman vuoden tässä nyt ajellut aiempaa aktiivisemmin trailia lähiseuduilla. Aika kasa tuli suojavarusteita hankittua että viittii lähteä, mutta onneks olen löytänyt kaiken suht järkevillä hinnoilla, meni siinä satanen ja pari kaveria joka tapauksessa.

Piti mennä jo paljon aiemmin mutta kelien takia aina jäänyt väliin sellaisina päivinä kun olis sopinut, joko satanut tai ollut hirveä helle. Nyt pitäis olla sellainen leppoisa 20-22 ja semi aurinkoista niin keli kohdallaan :cool:
Tuo on oikia tyyli lähtiä mäkkeen, pikkuhiljaa taitojen mukaan progressiota haastavampaa kohti jos haluaa niin ei tarvi eka laskulla testata uusia varusteita.
 
Pari kertaa tuli aikoinaan käytyä vähän mäessä, mutta ei oikein lähtenyt.
Eka lasku helpoimmasta mäestä, jossa siis myös pöytähyppyreitä oli, että ei helvetti... tämäkö oli helpoin.
Fläteillä eka lasku ja heti lukkopolkimet kiinni sen jälkeen.
Niillä kumminkin aina ajanut.
100mm dropperi ei piisannu mihinkään joten tolppa niin alas kun sai.
Joo ei ollut "downcountry" mankeli ihan sopiva hommaan ja hilpeästi tuntu 130mm joustoa edessä loppuvan kesken.
Yllättäen takana piisas se baut 100mm ihan hyvin, jos olis vielä jännitykseltä ymmärtänyt ruuvata reboundia kiinni niin ei olis tarvinnu tulla nenä edellä alas joka kerta.
Paljon jäi ajamatta, koska droppeihin ei viitsinyt edes mennä. Ei olis vauhti piisannut millään, koska nössö keski-ikäinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 653
Viestejä
4 874 521
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
0ree 0tsiviok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom