Kiinalaisten firmojen moraali on yleisesti sen verran venyvää, että tuotannossa testaus on ihan ok. Asiakaspalvelu, jos sellaista on, on yleensä väsytystaktiikkaa jossa asiakas saadaan ajan kanssa luovuttamaan. Toki jos ostaa suomalaisesta kaupasta laitteen, niin silloin jonkinlaista kuluttajasuojaa voi kokea.Aika jännä kun valmistajalta näyttää tulevan nyt laitteita kaikkiin yleisimpiin navigointimenetelmiin eli RTK, lidar ja nyt vielä pelkkä kameratunnistus. Onkohan niillä tarkoitus testata tuotannossa mikä tekniikka toimii parhaiten tai mihin on kuluttajilla eniten kysyntää. Lidar ja rtk sinänsä voi palvellakin vähän eri käyttötapauksia, mutta mihin enää tarvitaan puhtaasti kamerapohjaista navigointia.
Kilpailu on laitevalmistajien välillä kovaa, ja uusia laiteversioita näyttää pulpahtelevan markkinoille harva se kuukausi eri valmistajien tahoilta (herää kysymys, kuinka pitkään kutakin laitetta on tarkoitus tukea - varaosat jnep). Jokusen kuukauden tutkiskelun perusteella sanoisin, että uusin sukupolvi roboruohonleikkureita on aikalailla samassa vaiheessa kuin toinen sukupolvi robopölynimureita oli tyhmien seiniin törmäilevien imureiden jälkeen. Periaatteessa toimii, mutta paljon lastentauteja jotka tuskastuttavat käyttäjiä ja tekevät kokonaiskokemuksesta sellaisen joka ei ehkä vastaa sitä isoa hintalappua. Siltikin, hienoa että porukka täällä jaksaa satsata rahaa uuteen tekniikkaan - ilman sitä ei kehitystä tapahdu. Roboimurit on jo hyvällä tasolla automatiikkansa toimintavarmuudessa, muutaman vuoden päästä myös ruohonsyöjät
