Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Katsoisin historiallisien karhumarkkinoiden kestoa ja olisiko siellä jotain opittavaa. Jotain rahanomaista olisi mun mielestä hyvä olla pidemmällekin ajalle. Muutaman kuukauden puskuri kun on käytetty niin karhumarkkina voi olla vielä hyvinkin terhakasti päällä ja jatkua vuosiakin.
Jos puskuria pitää vaan siihen että pyykinpesukone tai auto hajoaa, niin ei siinä mitään karhumarkkinoita koiteta ajoittaa.

Time in the market beats timing the market tjsp.

Keskimääräisellä sijoitusportfoliolla on parempi olla vaan 100% all-in aina tai sinne markkinalle ei saa survottua yhtään mitään.

Olen tätä pohtinut ja myös alkanut vähän keräämään, mutta mietin vaan että ajaisiko luottokortti saman asian?

Mä miettisin asiaa sen kannalta, että mitä tilanteita varten sitä puskuria kasvattaa ja paljonko sitä sitten pitäisi olla että tämä pahin uhkaskenaario saadaan hoidettua kunnialla? Kodinkoneitten hajoaminen? Työttömyys? Äkillinen sairastuminen? Auton leviäminen? Uuden näyttiksen päivittäminen heti kun siltä tuntuu? Kurssiromahduksen odottelua jonka jälkeen all-in? Moni käyttää nyrkkisääntönä N kuukauden menojen määrää.

Luottokortilla saa tosiaan korotonta sen 30-45pv ja korolla pidempään. 9k luottoraja kattaa kaikki kodinkoneet sun muut akuutit asiat paitsi uuden auton tai asunnon hankinnan. Ja lähes kaikki pörssisijoitukset ovat likvidiä omaisuutta, josta saa rahat käteen muutamassa päivässä tyypillisesti. Musta on täysin älyvapaata pelätä, että kurssit olisivat ATL:ssa juuri sitten kun se pesukone hajoaa. Voi olla, mutta helvetin epätodennäköistä ja vaikka olisikin niin maailma ei siihen loppuisi.

Eli omasta mielestäni massiivisessa käteiskassassa ei ole oikein mitään järkeä. Pienessä puskurissa on järkeä. Sosiaaliturvan olemassaoloa ei kannata tässä unohtaa.

Viimeksi muokattu:
Moniko täällä kannattaa puskurirahaston kerryttämistä? Eli siis hätävarakassan keräämistä johonkin korkoa maksavalle tilille.

Olen tätä pohtinut ja myös alkanut vähän keräämään, mutta mietin vaan että ajaisiko luottokortti saman asian? Luottokorteissa on mulla yhteensä 9000€ raja. Lisäksi OP:n indeksirahastoissa joku kymppitonni ja samoin nordnetin salkku about saman verran.
Korttien luottoa käytän korottomasti eli maksan sen laskun kokonaisuudessaan pois ja parhaimmillaanhan näin saa maksuaikaa yli kuukauden. Kyllähän siinä ajassa kerkeää sijoituksistakin nappaamaan tarvittavat jos ei tuloja satu olemaan.

Pohdin siis sitä että löisikö vaan kaiken ylimääräsen sijotuksiin korkotilien sijaan? Useinhan tuota korkotiliä perustellaan sillä että sijoitusrahastojen/osakkeiden yms arvo voi olla mitä vaan sillon kun sitä rahaa tarvitsee. Mutta tässä on nyt itsellä kohtuullisen hyvät työllisyysnäkymät ja jos työt menisi alta niin ansiosidonnaistahan silloin saa mikä on toki aika paljon vähemmän kuin palkkatulot mutta ei sitä silti ihan nollille joudu, menot tietysti yrittää silloin suhteuttaa tulojen mukaan jos pidempää työttömyyttä on tiedossa.

Pohdintoja puskurivarasta? edit: niin piti mainita vielä että ei se korkotilin korko enää ole collectorilla (missä minun rahojani on tällä hetkellä) kuin 2,75%. Taitaa vielä tuostakin laskea

Tämä varmasti riippuu kunkin riskipreferensseistä, mutta itsellä karkeasti näin:
- 25% nettovuositulot käteisenä/fyysisenä, jos itänaapuri tulee rajan yli ja digitaalinen raha poissa pelistä
- ⁠100% nettovuositulot suomalaisilla säästö-/käyttötileillä, jos oranssi mies päättää kansallistaa ulkolaisten jenkkisijoitukset
- ⁠~500% nettovuositulot sijoituksissa ja ylimääräiset tulot lisäävät tätä pottia

Vaikka kaikki sijoitukset menisivät, niin elämä jatkuisi muutaman vuoden ilman ongelmia :)

Voihan sen puskurin kerryttää juurikin sijoituksiin, näkisin että tuo 2,75% korko on aika pientä pörssiin verrattuna. Riski tietysti että kun pitäisi likvitoida niin kurssit on alhaalla.

Helpointahan se on vain järjestää elämisen kustannukset niin että vaikka jäisi työttömäksi on varmaa maksaa eläminen ja asuminen. Ei mahdottomia säästöjä tai puskureita välttämätä tarvita.

Moniko täällä kannattaa puskurirahaston kerryttämistä? Eli siis hätävarakassan keräämistä johonkin korkoa maksavalle tilille.

Olen tätä pohtinut ja myös alkanut vähän keräämään, mutta mietin vaan että ajaisiko luottokortti saman asian? Luottokorteissa on mulla yhteensä 9000€ raja. Lisäksi OP:n indeksirahastoissa joku kymppitonni ja samoin nordnetin salkku about saman verran.
Korttien luottoa käytän korottomasti eli maksan sen laskun kokonaisuudessaan pois ja parhaimmillaanhan näin saa maksuaikaa yli kuukauden. Kyllähän siinä ajassa kerkeää sijoituksistakin nappaamaan tarvittavat jos ei tuloja satu olemaan.

Pohdin siis sitä että löisikö vaan kaiken ylimääräsen sijotuksiin korkotilien sijaan? Useinhan tuota korkotiliä perustellaan sillä että sijoitusrahastojen/osakkeiden yms arvo voi olla mitä vaan sillon kun sitä rahaa tarvitsee. Mutta tässä on nyt itsellä kohtuullisen hyvät työllisyysnäkymät ja jos työt menisi alta niin ansiosidonnaistahan silloin saa mikä on toki aika paljon vähemmän kuin palkkatulot mutta ei sitä silti ihan nollille joudu, menot tietysti yrittää silloin suhteuttaa tulojen mukaan jos pidempää työttömyyttä on tiedossa.

Pohdintoja puskurivarasta? edit: niin piti mainita vielä että ei se korkotilin korko enää ole collectorilla (missä minun rahojani on tällä hetkellä) kuin 2,75%. Taitaa vielä tuostakin laskea

Teen itse aivan samalla tavalla kuin sinä. En pidä mitään puskuria (pl tilillä olevat 0-2k eur) vaan hoidan kaikki ostokset luottokorteilla (taitaa olla neljästä eri laitoksesta kortti, yht. 28k eur) ja maksan ne aina eräpäivänä nollille. Kaikki ylimääräiset lyödään pörssiin tuottamaan.

On minulla yksi rahasto, jossa on muutama tuhat euroa, jos sattuisi johonkin tarvitsemaan ylimääräistä. Ne taitaa saada jossain 2-3 pankkipäivässä ulos.

Olen kokenut, että noilla luottokorteilla pystyy hoitamaan ne ikävät yllätykset tai vähintäänkin pystyy ostamaan lisäaikaa.

Teen itse aivan samalla tavalla kuin sinä. En pidä mitään puskuria (pl tilillä olevat 0-2k eur) vaan hoidan kaikki ostokset luottokorteilla (taitaa olla neljästä eri laitoksesta kortti, yht. 28k eur) ja maksan ne aina eräpäivänä nollille. Kaikki ylimääräiset lyödään pörssiin tuottamaan.

On minulla yksi rahasto, jossa on muutama tuhat euroa, jos sattuisi johonkin tarvitsemaan ylimääräistä. Ne taitaa saada jossain 2-3 pankkipäivässä ulos.

Olen kokenut, että noilla luottokorteilla pystyy hoitamaan ne ikävät yllätykset tai vähintäänkin pystyy ostamaan lisäaikaa.
Siis mihin muuhun sijoitat, jos vain tuosta yhdestä rahastosta saa rahat päivissä ulos?

Kyllä kaikista pörssisijoituksista saa rahat yhtä nopeaan.

Itsellä vähän liikaa aina ollut käteistä. No nyt kertyneillä on ajatus maksaa elokuussa asuntolaina 55te pois. Sitten meneekin tilit liki tyhjiin.. no jääpähän pitkälle toista to nia enemmän kuussa käteen. Luovuttiin yhdestä autostakin kuun alussa ja se vielä n. 500e/kk säästää myös.

Eli aika nopeaan taitaa taas alkaa käteistä kertymään…

Ihmiset jotka eivät pysty pitämään vaikkapa tuhatta euroa kassakaapissa eivät ole hyviä rahan kanssa piste. Riihikuiva käteinen on sitä kunnon puskurirahastoa, tonni on ihan hyvä summa. Joku varastaa vaikkapa identiteettisi ja kaikki kortit menee lukkoon. Melko varmasti silloin saat vielä käteistä konttorista jos tilillä on katetta, mutta vielä parempi jos kate löytyy omasta kaapista.

Tietenkin oman kuluprofiilin mukaan puskurit. Jos tonni menee päivässä niin puskuria kymppitonni.

Itse olen ajatellut Storebrand Global maailmanrahaston eräänlaisena puskurina itselleni. Lykkään sinne nykyään lähes kaikki sijoitukseni, jos en muutakaan keksi, ja vastaavasti jos nyt sattuisi tulemaan äkillinen isompi rahantarve niin myisin sieltä pois. Näin tein viimeksi kun tarvitsin esim. asunnovaihdon yhteydessä vähän ylimääräistä käteistä.

Ihmiset jotka eivät pysty pitämään vaikkapa tuhatta euroa kassakaapissa eivät ole hyviä rahan kanssa piste. Riihikuiva käteinen on sitä kunnon puskurirahastoa, tonni on ihan hyvä summa. Joku varastaa vaikkapa identiteettisi ja kaikki kortit menee lukkoon. Melko varmasti silloin saat vielä käteistä konttorista jos tilillä on katetta, mutta vielä parempi jos kate löytyy omasta kaapista.

Tietenkin oman kuluprofiilin mukaan puskurit. Jos tonni menee päivässä niin puskuria kymppitonni.
Meinasitko nyt ihan käteistä patjan alla? Just laskin kolikot niin vajaa 18e näytti olevan. En oo käteistä käyttänyt useampaan vuoteen. Tileillä taas sitten useampi tonni (itseasiassa 10t puskuria). Tiedä miksi valitsin 10, oli hyvä tasaluku. Sijoituksissa loput.
Koen tosin olevani ihan hyvä rahan kanssa, ehkä vähän liikaa vuodessa mieliteko ostoksia, mutta muuten. Identitettiivarkauksien ja kaikkien korttien lukkiutumisessa otan riskin kyllä.

Näitä juttuja lukiessa tulee kyllä itselle aika hölmö olo tämän "turvallisuushakuisuuden" ja riskin kanssa.
Omista likvideistä varoista noin 35% on rahastoissa ja loput käytännössä säästötilillä. Täytyisi varmaan joskus ottaa itse niskasta kiinni kun ymmärränhän minä että hölmöä on tavallaan makuuttaa rahaa, mutta oma sijoittaminen on aina ollut tyylillä että ei haittaa vaikka kaikki rahastot menisi nollille, tilillä on kuitenkin se "oikea" säästö. Varmaan joku maltillinen rahasto olisi oikea osoite noille lopuille rahoille.

Lama-ajan nuorena tulee väkisin vain mieleen aina ne itkuvirret siitä kun monelta meni kaikki.

Täytyisi varmaan joskus ottaa itse niskasta kiinni kun ymmärränhän minä että hölmöä on tavallaan makuuttaa rahaa, mutta oma sijoittaminen on aina ollut tyylillä että ei haittaa vaikka kaikki rahastot menisi nollille, tilillä on kuitenkin se "oikea" säästö.
En usko näkeväni sitä päivää kun sijoitukseni näyttäisi pyöreää nollaa. Silloin olisi maailmassa takuulla jotain isompia ongelmia. Aika hyvin tuosta oranssin miehen sekoiluistakin selvittiin mutta olisi se tietysti ollut ikävää jos olisi ollut pakko realisoida juuri silloin.

Mä olen ajatellut hätävaran useampaan tasoon. Rahana/luottokortilla kyky reagoida äkillisiin asioihin heti. Seuraava taso vähemmän heiluvissa asseteissa joista saa rahat ulos "minimaalisilla" tappioilla vaikka tulisi historiallinen 3v mittainen karhumarkkina. Kolmas taso isomman riskin sijoitukset jotka voivat heilua paljonkin, mutta tällä ei ole väliä koska uskon niiden kannattavuuteen pitkällä 10v, 20v+ aikavälillä. Riskisimmät asiat salkussa ai, robotiikka, teknologia. Ei dot com kupla internettiä ja internet palveluita/kauppoja pysyvästi tuhonnut eikä 2008 sub-prime asuntoja.. Toki jos on tulppaaneita salkussa(meemiosakkeet, osa kryptovaluutoista jne.) niin ne voi oikeasti mennä lähelle nollaa.

Yksi mitä tehnyt niin parhaiten tuottaneista myynyt siivua pois vuosittain. Jälkikäteen ajatellen typerää kun kurssit ovat jatkaneet nousua, toisaalta nukkuu yöt paremmin kun hajautus paranee. Toinen millä voi lohduttautua, että onneksi ei ole tullut esimerkiksi myytyä kaikkea nvidiaa 5v sitten vaan pientä voittojen kototutusta vuosittain.

Meinasitko nyt ihan käteistä patjan alla? Just laskin kolikot niin vajaa 18e näytti olevan. En oo käteistä käyttänyt useampaan vuoteen. Tileillä taas sitten useampi tonni (itseasiassa 10t puskuria). Tiedä miksi valitsin 10, oli hyvä tasaluku. Sijoituksissa loput.
Koen tosin olevani ihan hyvä rahan kanssa, ehkä vähän liikaa vuodessa mieliteko ostoksia, mutta muuten. Identitettiivarkauksien ja kaikkien korttien lukkiutumisessa otan riskin kyllä.

Olis käteistäkin hyvä olla muutama satku vaikka jos joutuisi sulkemaan kortit tai niiden toiminnassa olisi häiriö. Mutta tonni on varmaan liioittelua.

Lama-ajan nuorena tulee väkisin vain mieleen aina ne itkuvirret siitä kun monelta meni kaikki.

Näissä varmaan oli tyyliin kaikki yhdessä osakkeessa? :hmm:

Oliko näissä suurimmaksi osaksi kyseessä ne tapaukset, kun otettiin suuria ”halpoja” lainoja ulkomaan valuutassa, jolloin kun markan arvo putosi, niin laina käytännössä moninkertaistui yhdessä yössä?

Olis käteistäkin hyvä olla muutama satku vaikka jos joutuisi sulkemaan kortit tai niiden toiminnassa olisi häiriö. Mutta tonni on varmaan liioittelua.

Nykyisin ei ole enää tuota kortin sulku -ongelmaakaan. Jos kortti täytyy sulkea, niin uuden kortin saa samantien näkyviin mobiilipankkiin, josta sen saa samantien esim. ApplePay:hin tai GooglePayhin, jolloin maksuväline on taas muutamassa minuutissa käsillä. Toki varmuuden vuoksi kortteja on hyvä olla useampia ja eri pankeista.

Kyllä se käteinen on omasta mielestä ihan hyvä hätävara olla olemassa kuten muukin varautuminen yllättäviin tilanteisiin. Itsellä ainakin useampi tonni käteistä, koska en näe siitä olevan mitään haittaakaan.

Mitä tässä nyt tarkoitetaan "käteisellä"? Fyysistä rahaa pankin ulkopuolella vai digirahaa pankkitilillä (ei siis sijoituksissa)?

Ok. Halusin vaan varmistaa koska musta on aika absurdia pitää monta tonnia käteisenä rahana kun se vois vähintäänkin kerää korkoa tilillä.

Mä en ees muista koska viimeks jotain käteisellä maksanu saati koska sitä olis pakolla tarvinnut. Ei taida tälläkään hetkellä olla kuin säästöpossussa joku random määrä kolikoita joita en ole saanu aikaseks vielä pankkiin viiä.

Kyllä ehdottomasti kannattaa edes vähän olla setelirahaa myös varmuuden vuoksi hallussa. Ei ole mikään ihme jos joku keksii tavan saada korttimaksut lukkoon niin on edes jotain millä saa lähikaupasta ruuat haettua.

Zombie apocalypse versio tuosta varautumisesta on tietysti hankkia niitä elintarvikkeita, energiaa, aseita ja ammuksia sinne omaan linnoitukseen.

Sitten jos oletetaan vaan rahajärjestelmän tuhoutumista niin kai tuo fyysinen kulta olisi paras vaihtoehto.

Itse en ole ihan tuolle tasolle mennyt mutta rahaa on jonkun verran käteisenä lähinnä siitä syystä että lapsille tykätään antaa käteistä, jota ne ei osaa käyttää ja ne jää mun huoleksi.

Mutta useamman pankin asiakkaana on hyvä olla ja luottokortteja eri rahoituslaitoksilta ja Visa ja MC vähintään.

Sijoituksetkin on useammassa rahoituslaitoksessa ja eri liikkeellelaskijan instrumenteissa.

Kyllä ehdottomasti kannattaa edes vähän olla setelirahaa myös varmuuden vuoksi hallussa. Ei ole mikään ihme jos joku keksii tavan saada korttimaksut lukkoon niin on edes jotain millä saa lähikaupasta ruuat haettua.
En tiedä muista mutta mulla on kyllä kaapeissa sen verran ruokaa että pärjää komeasti vaikka viikon ilman kaupassakäyntiä vaikka en mikään hamstaraaja olekkaan enkä muutenkaan näe ainakaan toistaiseksi että kortit menisivät jumiin kauemmaksi aikaa kuin tunneiksi.
Ja jos kortit menee lukkoon useammaksi päiväksi niin silloin on taatusti suurempia ongelmia kun saada maitoa kaupasta..

tilillä olevasta käteisestä
Outo ajatusmalli tämä. Imo.

Käteinen= kädessä oleva raha. Jonka pystyy antamaan toiselle ilman mitään teknisiä apuvälineitä.

Ei ole tullut mieleenkään että tilillä oleva raha voisi olla käteistä. Silloinhan palkkakin maksettaisiin käteisellä?

Kysytäänhän jossain vieläkin että maksetaanko kortilla vai käteisellä.

Nykyisin ei ole enää tuota kortin sulku -ongelmaakaan. Jos kortti täytyy sulkea, niin uuden kortin saa samantien näkyviin mobiilipankkiin, josta sen saa samantien esim. ApplePay:hin tai GooglePayhin, jolloin maksuväline on taas muutamassa minuutissa käsillä. Toki varmuuden vuoksi kortteja on hyvä olla useampia ja eri pankeista.

Ehkä kuitenkin mieluummin pitää sen muutaman satkun käteisenä pöytälaatikossa kuin maksaa kuukausimaksuja useasta eri kortista...

Mitä tässä nyt tarkoitetaan "käteisellä"? Fyysistä rahaa pankin ulkopuolella vai digirahaa pankkitilillä (ei siis sijoituksissa)?
Kun mä puhun käteisestä, en koskaan puhu fyysisestä rahasta, vaan tilillä olevasta käteisestä. En näe järkeä pitää tonneja seteleinä pöytälaatikossa. Pieni muutaman päivän hätäkassa kannattaa pitää.
Kyllä käteisellä on aina tarkoitettu fyysistä valuuttaa eli yleisemmin seteleitä ja kolikoita. Jotain tilillä makaavaa omaisuutta / rahaa ei kannata sekoittaa käteiseen, koska kyseessä kaksi eri asiaa.

Outo ajatusmalli tämä. Imo.

Käteinen= kädessä oleva raha. Jonka pystyy antamaan toiselle ilman mitään teknisiä apuvälineitä.

Ei ole tullut mieleenkään että tilillä oleva raha voisi olla käteistä. Silloinhan palkkakin maksettaisiin käteisellä?

Kysytäänhän jossain vieläkin että maksetaanko kortilla vai käteisellä.

Itsekin kyllä puhun tilillä olevasta rahasta käteisenä. Yleisestikin sijoittamisessa käteinen (cash) tarkoittaa muuta kuin pelkästään lompakossa olevaa setelinippua. Tilillä olevat rahulit kuuluvat myös tähän kategoriaan.

No mitä vastaatte myyjän kysymykseen, käteisellä vai kortilla? Vastaat käteisellä ja maksat kortilla. Myyjän suu ympyränä. Myyjä ajattelee että ei tolla ole kaikki talitintit pöntössä tallessa.

No mitä vastaatte myyjän kysymykseen, käteisellä vai kortilla? Vastaat käteisellä ja maksat kortilla. Myyjän suu ympyränä. Myyjä ajattelee että ei tolla ole kaikki talitintit pöntössä tallessa.
Toisaalta taas autokaupassa myyjä voi kysyä että "maksatko käteisellä" niin se tuskin odottaa että aletaan laskemaan satasia pöytään.

Ajatteletko itse, että rahastoilla on osa varoista seteleinä ja kolikoina salkuissa ja pusseissa? Alla randomilla poimitun Nordea Maailma -rahaston sisältö.

1753432187808.png

mikä olisi yksi hyvä tuote jos yritys haluaa sijoittaa ylimääräistä rahaa sen sijaan, että pitää rahaa tilillä jolle ei makseta korkoa? S&P 500 mutta siinä ei saa maantieteellistä hajautusta. Tai kenties OP Maailma indeksi?

Oliko näissä suurimmaksi osaksi kyseessä ne tapaukset, kun otettiin suuria ”halpoja” lainoja ulkomaan valuutassa, jolloin kun markan arvo putosi, niin laina käytännössä moninkertaistui yhdessä yössä?

Onnistuuko tuo kaikissa pankeissa myös viikonloppuna ja yöllä?

Käteinen on se raha mitä voidaan pitää kädessä ja maksaa kädestä käteen. Itse yleensä pyrin pitämään muutamasta satasesta tonniin ihan riihikuivaa valuuttaa. jonkin verran aina mukana ja loput kotona.

Asiayhteys usein kertoo, mitä tarkoitetaan. Sijoituskontekstissa käteisellä usein tarkoitetaan sitä laajempaa määritelmää eli myös tilillä olevaa valuuttaa. Jos taas kysytään "käteistä tai korttia", niin on ihan selvää että tarkoitetaan fyysistä rahaa.

Syy tähän on ehkä ainakin se, että englanniksi cash tarkoittaa kirjanpidossa myös tilivaluuttaa, ei vain seteleitä ja kolikoita.

Käteinen on se raha mitä voidaan pitää kädessä ja maksaa kädestä käteen. Itse yleensä pyrin pitämään muutamasta satasesta tonniin ihan riihikuivaa valuuttaa. jonkin verran aina mukana ja loput kotona.
Kuten täällä jo käytiin läpi niin ei ole ihan niin yksioikoista.

mikä olisi yksi hyvä tuote jos yritys haluaa sijoittaa ylimääräistä rahaa sen sijaan, että pitää rahaa tilillä jolle ei makseta korkoa? S&P 500 mutta siinä ei saa maantieteellistä hajautusta. Tai kenties OP Maailma indeksi?

Yritykselle helpon kirjanpidon kannalta on uudelleensijoittavat. Se on sitten riskikysymys, haluaako osakkeisiin, korkoihin vai kumpaankin. Mutta sinänsä yrityksen kautta voi sijoittaa ihan samoihin kohteisiin kuin mihin se piensijoittajakin. Eli SPYI, IUSQ, EUNL, VWCE ja vastaavat osakkeisiin sijoittavat toimivat. Korkojrahastojen ja ETF:ien osalta olen enemmän ummikko, enkä osaa suorilta suositella "varmoja hevosia". Tosin tarkoitus olisi niihin sijoittaa osa liian suuresta käteiskassasta (ei fyysinen ;)).

Ajatteletko itse, että rahastoilla on osa varoista seteleinä ja kolikoina salkuissa ja pusseissa? Alla randomilla poimitun Nordea Maailma -rahaston sisältö.

1753432187808.png
Joko Nordealla oikeasti fyysistä rahaa rahastossa tai sitten käyttävät virheellisesti väärää termiä. Esimerkiksi ostovoima tai saldo voisi olla parempi vaihtoehto. Veikkaan jälkimmäistä.

Toisaalta taas autokaupassa myyjä voi kysyä että "maksatko käteisellä" niin se tuskin odottaa että aletaan laskemaan satasia pöytään.
Tämäkin on todennäköisesti vain jäänne ajalta, jolloin autoja vielä maksettiin oikeasti käteisellä eli väärä termi jäänyt käyttöön historian takia. Tosin jossain autojobbarilla tai halvempaa ruoskaa ostaessa se käteiskauppa voi olla ihan vielä validi eli auto maksetaan oikeasti setelein.

Ehkä kuitenkin mieluummin pitää sen muutaman satkun käteisenä pöytälaatikossa kuin maksaa kuukausimaksuja useasta eri kortista...
Lähinnä sen usean kortin eri pankeista idea oli varautua siihen, jos jonkun pankin kortit ei vaikkapa toimi. Ongelma iskee päälle yleensä silloin kun olet siellä kaupassa niin siinä ei auta jos kotona on käteistä.

Mutta hyvä pointti nuo kuukausimaksut. Itsellä ei niitä mene, niin en muistanut.
Onnistuuko tuo kaikissa pankeissa myös viikonloppuna ja yöllä?

Ei välttämättä onnistu.

Tämäkin on todennäköisesti vain jäänne ajalta, jolloin autoja vielä maksettiin oikeasti käteisellä eli väärä termi jäänyt käyttöön historian takia. Tosin jossain autojobbarilla tai halvempaa ruoskaa ostaessa se käteiskauppa voi olla ihan vielä validi eli auto maksetaan oikeasti setelein.

Käteiskauppa tarkoittaa sitä että ei myydä luotolla tai osamaksulla. Noi keskustelut autokaupoilla ja muissa kalliimmissa yksittäisostoksissa liittyivät yleensä tähän.

Käteinen taas tarkoittaa riihikuivaa rahaa.

Wikipedia on käteisen suhteen vähän eri mieltä mun kanssa terminologiasta:

Lähinnä sen usean kortin eri pankeista idea oli varautua siihen, jos jonkun pankin kortit ei vaikkapa toimi. Ongelma iskee päälle yleensä silloin kun olet siellä kaupassa niin siinä ei auta jos kotona on käteistä.

Mutta hyvä pointti nuo kuukausimaksut. Itsellä ei niitä mene, niin en muistanut.

Sitä käteistä voi olla myös lompakossa mukana...

Emt, ehkä tilastollisesti ei ole järkevää mutta itse pidän jotain 10-20k eur puskuria ihan senkin takia että jos käy jotain niin ei joudu myymään tai pelleilemään mitään, toinen on sitten ostaa välillä jotain kivaa koska elämästä on joskus ihan kiva nauttiakin. Maksan yleensä luottokortilla mutta silti haluan aina maksaa sen laskun heti pois.

Omalla kohdalla ehkä enemmän kyse psykologiasta.. Todennäköisyyksien pohjalta olisi ehkä vain parempi laittaa all-in mutta henkisesti se ei tunnu yhtä hyvältä ja tuo 20k eur on itsellä ainakin suhteellisen pieni osa kokonaisvarallisuudesta joka on sijoitettuna

Aika monelta meni kaikki, koska raha oli kiinni seinissä, jotka ei tuota mitään ja se raha oli vieläpä usein ns. valuuttalainaa. Lainanhoitokulut tuottamattomasta ja arvonsa menettäneestä omaisuudesta pomppasivat tappiin samalla, kun monelta lähti työt alta.

Jos sulla on jotenkin järkevä summa lainaa ja sijoitat ns. omaa rahaa, niin riski kaiken menettämiseen laman tullessa on aika pieni.

Tämä ei varmuudella kyllä liittynyt osakeindeksin nollaantumiseen. Eli ei laajasti hajauttavan tarvitse pelätät niitä asioita, joiden takia lama-aikana "meni kaikki". Ne liittyivät pääasiassa valuuttalainoihin ja konkursseihin. Eli tuo on tosi huono syy pelätä indeksisijoittamista.

Emt, ehkä tilastollisesti ei ole järkevää mutta itse pidän jotain 10-20k eur puskuria ihan senkin takia että jos käy jotain niin ei joudu myymään tai pelleilemään mitään, toinen on sitten ostaa välillä jotain kivaa koska elämästä on joskus ihan kiva nauttiakin. Maksan yleensä luottokortilla mutta silti haluan aina maksaa sen laskun heti pois.

Omalla kohdalla ehkä enemmän kyse psykologiasta.. Todennäköisyyksien pohjalta olisi ehkä vain parempi laittaa all-in mutta henkisesti se ei tunnu yhtä hyvältä ja tuo 20k eur on itsellä ainakin suhteellisen pieni osa kokonaisvarallisuudesta joka on sijoitettuna
Emt, pidän jotain reilun miltsin luottolimiittiä oskkeita vastaan ikuisella maksuajalla ihan senkin takia että jos käy jotain niin ei joudu myymään tai pelleilemään mitään, toinen on sitten ostaa välillä jotain kivaa koska elämästä on joskus ihan kiva nauttiakin.

1753439918163.png

Statistiikka

Viestiketjuista
282 876
Jäsenet
78 483
Uusin jäsen
JohWoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom