Seligson on julkaissut uusimman kvartaalikatsauksensa, joka tarjoaa jälleen syvällisiä näkemyksiä markkinoiden nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä:
https://www.seligson.fi/resource/seligson_rahastot_2-2025.pdf. Tällä kertaa valokeilassa on erityisesti osakemarkkinoiden maantieteellisen hajauttamisen tärkeys ja tarjoamat mahdollisuudet.
Katsauksessa Seligsonin asiantuntijat Jarkko Aho, Victor Snellman ja Henri Huovinen pureutuvat siihen, miksi sijoitusten hajauttaminen eri maantieteellisille alueille on entistäkin kriittisempää epävakaassa globaalissa talousympäristössä. He avaavat muun muassa eri markkinoiden kehitystä, toisistaan poikkeavia talouskasvun ajureita ja poliittisten riskien vaikutuksia.
Tämä on aihe, joka puhuttelee monia sijoittajia, myös minua. Herääkin kysymys: pyritkö hajauttamaan osakerahastojasi globaalin markkinan mukaan, vai otatko mieluummin näkemystä eri osakeindeksien välillä?
Omalla kohdallani olen huomannut, että aina kun olen aiempina vuosina yrittänyt ottaa omaa näkemystä ja painottaa tiettyjä alueita tai indeksejä, olen pidemmällä aikavälillä hävinnyt globaaleille osakeindekseille. Kokemus on opettanut, että markkinoiden ennustaminen on minulle äärimmäisen vaikeaa.
Tämän vuoksi pyrin nykyään pitämään rahastosäästöni suurin piirtein osakemarkkinan mukaisesti hajautettuna. Tämä lähestymistapa tuntuu ainakin omalla kohdallani toimivan paremmin ja vähentävän turhaa spekulaatiota.