Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tuon tempun kun tein. Aika pian FIREttämisen aloittamisen jälkeen oli salkku reilun -30%. Mielessä surrasi loppuuko pudotus koskaan. Riippuen ja roikkuen missä rahat on kiinni ja mikä on riskinsietokyky niin hyvä olla jonkinlainen suunnitelma esim. eeppisen kovalle karhumarkkinalle ja suunnitelma ettei joudu halvimpaan vanhainkotiin 1m2 pimeään kuutioon haalarit päällä.
Oma FIRE olisi hyvin kevyt versio. Eläke alkaa juosta 10v päästä ja velattomana elelty jo pitkät pitkät tovit. Kulutuksen menee hyvin vähän loppujen lopuksi, koska olen hyvin omavarainen arkiasioiden kustannusten suhteen.

Jenkeillä on vähän erilaisia retirement planeja ja tarvitaan vähintään pari miljoonaa pääomaa että pärjää, voi golffailla trumpin kartanolla, purjehtia Karibialla ja lasketella Kalliovuorilla lastenlasten kanssa.

Oma sijoittaminen on vähän eläkesäästämistä, että ei tarvitse tinkiä yhtään elintasosta, kun jää töistä pois. Moni jää eläkkeelle persaukisena ja jopa velat päällä ja sitten ihmetellään, että kuinkas nyt.

Kyllä se matkustelun luonnekkin muuttuu jos tilillä on katetta. Harva esim lähtee reilaamaan jos tilillä 10keur "ylimääräistä". Suoraan lennot aasiaan ja johonkin mukavaan hotelliin. Kaskas perheellisellä meni 8keur.

Itse en ole ikinä toiminut noin vaikka tuo kymppitonni "ylimääräistä" on ja on yleensä ollutkin. En edes silloin 18v kun oli säästetyt lapsilisät. :D

Itse en näin toimi, mutta valitettavan moni ainakin kaveripiirissä toimii. Eli jos nyt saisi sen 600keur perintöä niin kyllä siinä kotimaan matkailu ja teltassa yöpymiset jäisi ja kaveri perheineen lähtisi johonkin 10x maksavalle reissulle.

Teltassa yöpyminen on jo aika HC:tä, mutta ulkomaillahan on hostelli- tai airbnb-yöpymisiä hintaan 20e/hlö/yö. :)

Pienenä sivukaneettina, mutta suomessa matkustus ja reissaus ei ole mitään halpaa lystiä.. viikon reissun hinnalla sais varmaan pari viikkoa all inclusevea jossain turkissa..
Miettii vaikka jotain Järvisydäntä niin kyllä sitä saa melkoisesti kukkaron nöyrejä raottaa jos viikonkin siellä täyshoidolla on.. Pelkkä telttayökin maksaa suomessa 15-35e/vrk +henkilömaksu niin ei sekään ihan sitä halvinta budjettimatkailua ole.
No nyt saa rahat takaisin niin reissu halpenee. järvisydämessä veden laatu niin surkea että paikka meni toistaiseksi kiinni.

Muutenkin jos lapsi saa tuommoisen 600k kätöseen perinnöksi niin melkoinen teräspalli saisi olla että lyhentämättömänä luopuu niistä ja testamenttaa ne lapselleen kasvattaen pottia 40v lisää. Kyllä siinä maksettaisiin asuntolaina pois, ostettaisi vähän hienompaa autoa ja käydään nyt edes sen kerran pari maailmanympärysmatkalla koska muistot on ainoa rikkaus ja lämpö omille lapsille.

Kuulostaa enemmänkin semmoiselta teoreettiselta hassuttelulta että mitä jos... :p
No yleensä perinnön saa sen ikäisenä, että itsekin on jo kerennyt omaa varallisuutta keräämään. Ei siinä välttämättä isokaan potti juuri elämää heilauta, vaan se saattaa jäädä pääosinkasvamaan.

Kyllä mäkin saanen 10-15 v sisään isohkon määrän perintöä, mutta oma sijoitusvarallisuus ja eläkekertymä on sellainen, että pärjäilen paremmin kuin hyvin ilman mitään lisää. Itsekin jo yli 50v, niin jos 60-65v saan rahaa, niin en ole kyllä tossa iässä sitä alkamassa hassaamaan.. Isäni sai jossain 55-60v isohkon perinnön, eikä kyllä näkynyt missään. Oletan, että ne rahat on jossain säästössä.

No yleensä perinnön saa sen ikäisenä, että itsekin on jo kerennyt omaa varallisuutta keräämään. Ei siinä välttämättä isokaan potti juuri elämää heilauta, vaan se saattaa jäädä pääosinkasvamaan.

Kyllä mäkin saanen 10-15 v sisään isohkon määrän perintöä, mutta oma sijoitusvarallisuus ja eläkekertymä on sellainen, että pärjäilen paremmin kuin hyvin ilman mitään lisää. Itsekin jo yli 50v, niin jos 60-65v saan rahaa, niin en ole kyllä tossa iässä sitä alkamassa hassaamaan.. Isäni sai jossain 55-60v isohkon perinnön, eikä kyllä näkynyt missään. Oletan, että ne rahat on jossain säästössä.

Vähän samanlainen tilanne. Olenkin suunnitellut, että kun aikanaan perinnön jako tulee, niin skippaan itseni kokonaan ja perintö saa mennä suoraan omille lapsille minun ylitseni. Säästää kai siinä sitten yhdet perintöverot :)

Vähän samanlainen tilanne. Olenkin suunnitellut, että kun aikanaan perinnön jako tulee, niin skippaan itseni kokonaan ja perintö saa mennä suoraan omille lapsille minun ylitseni. Säästää kai siinä sitten yhdet perintöverot :)
Sama pläni, tosin tuskin mitään kummoisia tulee ja nekin tulee todennäköisesti siinä vaiheessa, kun itsekin on ollut jo jonkin aikaa eläkkeellä eli vielä enemmän syytä antaa mennä suoraan seuraavalle polvelle. Vanhemmilla ei pahemmin varallisuutta ole ja jakajiakin on nykymittapuulla aika monta. Saa kyllä ihan itse pykätä sijoitukset aikaista eläköitymistä varten :)

Onko muilla piensijoittajilla käynyt sellaista kuplautumista, että oma sijoitustoiminta tuntuu ihan turhalta nappikaupalta. Esimerkiksi Linkedinissä tulee säännöllisesti vastaan jotain alle kolmekymppisiä esittelemässä 300k€ salkkujaan. Sitten kuuntelin tuossa sijoituskästin uusimman jakson, missä puhuttiin treidauksesta ja tyyliin 100 000% tuotosta kahdessa vuodessa.

Tiedän, että nämä eivät ole mitään keskiarvoja tai ohjearvoja, mutta väkisinkin oma tylsä ”satasia kuukaudessa indeksiin” sijoittaminen tuntuu jopa turhalta mitä enemmän sitä miettii.

Onko muilla piensijoittajilla käynyt sellaista kuplautumista, että oma sijoitustoiminta tuntuu ihan turhalta nappikaupalta. Esimerkiksi Linkedinissä tulee säännöllisesti vastaan jotain alle kolmekymppisiä esittelemässä 300k€ salkkujaan. Sitten kuuntelin tuossa sijoituskästin uusimman jakson, missä puhuttiin treidauksesta ja tyyliin 100 000% tuotosta kahdessa vuodessa.

Tiedän, että nämä eivät ole mitään keskiarvoja tai ohjearvoja, mutta väkisinkin oma tylsä ”satasia kuukaudessa indeksiin” sijoittaminen tuntuu jopa turhalta mitä enemmän sitä miettii.
Linkkarissa nyt mainostetaan vaan niitä onnistumisia ja positiivisia juttuja sekä onko nekään kaikki siellä ihan totta. Sama juttu kaikkialla muuallakin somessa, että mainostetaan / myydään jotain omaa palvelua millä muka saisi helpot massit itselleen.

Toki hereillä oleva nuoriso on voinut onnistua isosti esim. joidenkin kryptojen kanssa, mutta silloin kyse on ehkä enemmän uhkapelistä kuin sijoittamisesta. Korkealla riskillä on mahdollista voittaa isosti ja nopeasti, mutta samalla hävitä yhtä isosti ja nopeasti. Pitkäjänteisen sijoittamisen itse näen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi ja sijoituksena tulevaisuuteen. Sen kuuluukin olla tylsää ja hidasta eikä tarjota adrenaliinia samalla tapaa kuin Las Vegasissa kaikki ruletissa punaiselle.

Linkkari on aikuisten instagram, jossa elvistellään olevilla ja olemattomilla saavutuksilla.

Jokainen sijoittaa varojensa mukaan ja satasia kuussa on kuitenkin tonneja vuodessa. Kymppitonneja kymmenessä vuodessa ja mahdolliset tuotot päälle.

Jonkinlaisena kulminaationa pidetään 100k, jonka jälkeen korkoa korolle alkaa näkymään konkreettisesti isompina lukuina.

Kai sitä jokainen sijoittaa sen verran, kun itsestään tuntuu järkevältä?

Minulla meni tänään Xtrackers NASDAQ 100 x 23 hintaan 1069€.
Heinäkuu on ollut pelkkää lomaa ja on kulunut rahaa selvästi normaalia enemmän niin ajattelin, että S&P 500:ssa ei ole minulle tarpeeksi riskiä.

Varmaankin ne kirjoittelee ketkä ovat onnistuneet. Itse lähdin köyhästä monen lapsen yksinhuoltajaperseestä ja jokaisen pennin itse tienannut ja ajokortit yms itse maksanut.

Omat onnistumiset oli siinä että aloin ostamaan AMD:tä ja nVidiaa 2016 ja ne nousi yli 1000%. 2020 alussa (koronan alku) sitten myin osakkeita ja ostin Tallinnasta asunnon velattomasti ja senkin arvo vielä tuplaantui 2 vuodessa. Esim kuvaaja alla koko Viron asuntoindexistä ja ostin tuolla ympyröidyssä kohdassa. Ja Tallinnassa mistä ostin hinnannousu oli vielä huomattavasti isompi kuin tämä koko viron kuvaaja.

Eli näiden onnistumisien ansiosta ihan normi duunarina (2-3k brutto palkka) huonoista kotioloista riippumatta, olen onnistunut keräämään ison omaisuuden eikä lainoja ole. Ikää siinä 35v paikkeilla ja vuosia olen tehnyt vain 30 tuntista työviikkoa koska ei ole stressiä rahasta. Tarkoitus alkaa firettämään kunnolla sitten siinä 40v paikkeilla.
1754394733762.png

Itse olen jo aika lähellä tätä lukua, mutta siltikin tämä tuntuu ihan nappikaupalta. Pitäisi keksiä keino saada lisää tuloja mitä sijoittaa.
100k salkku tarkoittaa jo 5k vuotuisia osinkoja jotka uudelleen sijoitettuna kasvattavat kyllä salkkua nopeasti. Viiden vuoden päästä sinulla on luultavasti vähintään 150k salkku ja jos pystyt vähän lisää säästämään niin se on jo 200k 5 vuoden päästä.

Varmaankin ne kirjoittelee ketkä ovat onnistuneet. Itse lähdin köyhästä monen lapsen yksinhuoltajaperseestä ja jokaisen pennin itse tienannut ja ajokortit yms itse maksanut.

Omat onnistumiset oli siinä että aloin ostamaan AMD:tä ja nVidiaa 2016 ja ne nousi yli 1000%. 2020 alussa (koronan alku) sitten myin osakkeita ja ostin Tallinnasta asunnon velattomasti ja senkin arvo vielä tuplaantui 2 vuodessa. Esim kuvaaja alla koko Viron asuntoindexistä ja ostin tuolla ympyröidyssä kohdassa. Ja Tallinnassa mistä ostin hinnannousu oli vielä huomattavasti isompi kuin tämä koko viron kuvaaja.

Eli näiden onnistumisien ansiosta ihan normi duunarina (2-3k brutto palkka) huonoista kotioloista riippumatta, olen onnistunut keräämään ison omaisuuden eikä lainoja ole. Ikää siinä 35v paikkeilla ja vuosia olen tehnyt vain 30 tuntista työviikkoa koska ei ole stressiä rahasta. Tarkoitus alkaa firettämään kunnolla sitten siinä 40v paikkeilla.
1754394733762.png

Arvostan tämänkaltaista. :thumbsup:

Helppoahan se on laittaa perintörahat tuottamaan, asua vanhempien ostamassa kämpässä tai jatkaa vanhemmilta saadun salkun kerryttämistä. Mutta se, että kerryttää varallisuutensa omilla ansioilla on asia joka ei läheskään kaikilta onnistu.

Tai sen verran kuin pystyy. Eiköhän suurimmalla osalla perus palkansaajista säästösummat ole kympeistä satasiin. Täältäkin saa vääristyneen kuvan kun joka toisella tuntuu olevan joku 500 k€ salkku.

Minulle ne 500 k€ salkut antavat inspistä ja tavoitetta. Itselläni on vielä se ensimmäinen satku rikkomatta, mutta kyllä se sieltä vielä joskus tulee. Sitten vain seuraavan satkun kimppuun. Tulkoon se nopeammin kuin edeltävä.

100k salkku tarkoittaa jo 5k vuotuisia osinkoja jotka uudelleen sijoitettuna kasvattavat kyllä salkkua nopeasti.

Pieni tarkennus: se 100k salkku tuottaa ja kasvaa vaikka osinkoja tulisi 0k tai 10k. Ei sillä osinkojen osuudella ole oikeastaan mitään merkitystä. Jos sitä ei makseta ulos, se jää siihen osakkeen arvoon ja tuottaa siinä missä sisään investoitu osinkokin. Osinko on vain osakkeen arvosta irroitettua rahaa joka verotetaan välissä.

Onko muilla piensijoittajilla käynyt sellaista kuplautumista, että oma sijoitustoiminta tuntuu ihan turhalta nappikaupalta.
Varmaan ihmisluonne sellainen, että asiohin tottuu. Turtuu siihen miten auto kiihtyy 0-100km/h tai miten summa kasvaa sijoitustilillä. Taaksepäin miettiessä opiskeluajan ensimmäinen työpaikka ja "köyhät" työkaveritkin niin olihan se juhlaa kun mentiin joka perjantai buffettiin syömään lounareilla ja iltapäivä valitettiin ähkyä. Juokseva vitsi "nyt ei tarvi sitten syödä koko viikonloppuna". Nykyään ei saa samoja fiiliksiä ruuasta, kun on pitkään voinut syödä ihan mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa.

Sijoittamisessa yksi turtumispiste oli kun tajusi, että sijoitustuotto enemmän kuin elinkulut. Toinen merkkipaalu mikä vaikutti psyykkeeseen oli kun osinkotulot erittäin merkittävästi yli elinkulujen. Osingot poisti apinan selästä, että voisi mennä "helposti" katki. Jos salkusta tulevat osingot ei kata elinkuluja on sellainen piisami rysässä että sijoitustuotto on pieni murhe.

Itse olen jo aika lähellä tätä lukua, mutta siltikin tämä tuntuu ihan nappikaupalta. Pitäisi keksiä keino saada lisää tuloja mitä sijoittaa.
Kannattaa miettiä näitä nuoria, jotka "mainostavat 300k€ salkkujaan", että ovatko lähteneet nollista liikkeelle vai saaneet mopoiässä vanhemmiltaan 200k€ pesämunan. Tai vanhemmat ovat maksaneet opiskeluajan kaiken elämisen vuokrista ja laskuista lähtien ja kaikki itse ansaittu raha on voitu laittaa suoraan sijoituksiin. Tai ovatko kituuttaneet firettämällä koko nuoruuden eli luopuneet kaikesta hauskasta sillä kustannuksella, että ovat saaneet sen 300k€ salkun nuorena. Aika harvoin kerrotaan sitä todellista totuutta taustalla eli lähtökohdat voivat olla hyvinkin erilaisia, mutta silti korostetaan vain sitä omaa saavutusta, vaikka saavutuksen ovat oikeasti mahdollistaneet esimerkiksi jo valmiiksi rikkaat vanhemmat.

Erojakin kuitenkin tulee ihmistyyppien välillä eli täysin samoista lähtökohdista lähdettäessä kaksi eri ihmistä voi päästä aivan toisenlaiseen lopputulokseen. Toinen tuhlaa kaiken eikä käteen jää mitään nyt eikä tulevaisuudessa ja toinen osaa käyttää rahaa järkevästi saa sen tuottamaan lisää kuitenkaan luopumatta mistään oleellisesta.

100k salkku tarkoittaa jo 5k vuotuisia osinkoja jotka uudelleen sijoitettuna kasvattavat kyllä salkkua nopeasti. Viiden vuoden päästä sinulla on luultavasti vähintään 150k salkku ja jos pystyt vähän lisää säästämään niin se on jo 200k 5 vuoden päästä.
Tai 5v päästä ei ole yhtään sen enempää... Tossa on 2015 aloitettu ja 2020 lopetettu rahan lapioiminen sisään ympyrän kohdilla ~150k just ennen dippiä. 2025 huhtikuu on punaisella viivalla ~250k ja sitä ennen marraskuu 2024 ATH 255k, nyt ~220k. Nasdaqille jääty satoja prossia vuosikymmenessä, SP500 kanssa hyvin tasan tuohon 2025 huhtikuuhun (välillä toinen 'selkeesti edelle' pääosin tasatahtia) sitten jääty paljon 4kk aikana, russel2000 voitettu selvästi. Omassa salkussa pääosin osinko-aristokraatteja. Onhan tässä 5v aikaa mennä 220k -> 300k jotta pörssin keskimääräinen "tuotto" eli 10v ja 100% toteutuu, jos jatketaan kuten viimeiset 4v niin kaukana ollaan... Itse olen maksanut osingoilla pikkuvelkaa pois salkusta eli teknisesti niitä ei ole sijoitettu uudelleen.

1754398030808.png

Statistiikka

Viestiketjuista
283 236
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom