Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Hyvä artikkeli suomeksi keinoälystä analyytikko lasien takaa. Hyvää materiaalia sijoittajalle.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=3BYvCdCQZtA

Pahaltahan tuo kuulostaa, vaikka miten lukisi. Vaikea tietää tulevaisuutta. En taida silti uskaltaa myydä ja ruveta istumaan rahakasan päällä. Jatkan siis vain kuukausisäästämistä. Kyllä se kuoppa sieltä joskus tulee ihan ilman odottamista ja pelkäämistäkin.

Pahaltahan tuo kuulostaa, vaikka miten lukisi. Vaikea tietää tulevaisuutta. En taida silti uskaltaa myydä ja ruveta istumaan rahakasan päällä. Jatkan siis vain kuukausisäästämistä. Kyllä se kuoppa sieltä joskus tulee ihan ilman odottamista ja pelkäämistäkin.
Itse olen pähkäillyt sillä tavalla, että laitan usan säästöt erilaisista pähkäilemistäni syistä vähän tauolle ja suuntaan Eurooppaan, jossa taas erilaista syistä johtuen povataan piristymistä eri teollisuuden aloilla. Sittenhän tuon näkee meneekö vituix vai ei. En aio jenkkejä myydä, mutta ainakin vähemmän laitan toistaiseksi siihen suuntaan = yritän olla ruokkimatta kuplaa.

Itse asiassa olen tuota jo tehnytkin jonkin aikaa ja vaikka jenkkilä on tuottanut hyvin on esim puolustusteollisuus tuottanut vielä paljon paremmin eli olen tuplannut sinne laitetut rahat 1,5 vuodessa. Siinäkin saattaa olla kovimmat nousut jo nähty.

Tuo "tekoälykupla" on alkanut vasta ihan viime viikkoina nousta yleiseksi puheenaiheeksi myös teknofanien puheissa, joten kertooko se jotakin konkreettista vai ei? Ainakin jänskättää asiantuntijoitakin. En ole oraakkeli, mutta erikoisia piirteitä on ilmassa ja järki sanoo, että tässä ei ole enää järkeä..

Viimeksi muokattu:
Itse olen pähkäillyt sillä tavalla, että laitan usan säästöt erilaisista pähkäilemistäni syistä vähän tauolle ja suuntaan Eurooppaan, jossa taas erilaista syistä johtuen povataan piristymistä eri teollisuuden aloilla. Sittenhän tuon näkee meneekö vituix vai ei. En aio jenkkejä myydä, mutta ainakin vähemmän laitan toistaiseksi siihen suuntaan.

Itse asiassa olen tuota jo tehnytkin jonkin aikaa ja vaikka jenkkilä on tuottanut hyvin on esim puolustusteollisuus tuottanut vielä paljon paremmin eli olen tuplannut sinne laitetut rahat 1,5 vuodessa. Siinäkin saattaa olla kovimmat nousut jo nähty.

Tuo "tekoälykupla" on alkanut vasta ihan viime viikkoina nousta yleiseksi puheenaiheeksi myös teknofanien puheissa, joten kertooko se jotakin konkreettista vai ei? En ole oraakkeli, mutta erikoisia piirteitä on ilmassa ja järki sanoo, että tässä ei ole enää järkeä..

Itsellä vasta ajatus asteella, mutta tosiaan olen myös miettinyt siirtymistä pois USAsta.
Kiina, Intia, Vietnam tai sitten ihan vanha kunnon IS3N. Mutta tämäkin aiheuttaa lisää pähkimistä, että mihin nyt sitten sijoitan, jos uskon USAn olevan liian iso riskinen? Mitä hyviä ei USA ETF:iä suositellaan?

(Vaimo jo käänsi rahahanat keväällä Eurooppaan XESC, joten suotta itse laitan samaan koriin.)

Onko muillakin Nordean osinkohistoria päin helvettiä ja vuosia ja tietoja puuttuu?
Jep, backend rikki, ei palauta kaikkia osinkotietoja appikselle. Vastauksessa näkyy montako osinkotapahtumaa aikaväliltä löytyy, mutta niiden kaikkien tiedot eivät ole mukana. Näyttää siltä, että joku fiksu olisi rajoittanut ne kymmeneen. Aiemminhan tuolta näki koko osinkohistorian, sitten se rajoitettiin viiteen vuoteen ja näköjään nyt joku keksinyt, että 10 uusinta tapahtumaa riittää ;)

Viimeksi muokattu:
Itsellä vasta ajatus asteella, mutta tosiaan olen myös miettinyt siirtymistä pois USAsta.
Kiina, Intia, Vietnam tai sitten ihan vanha kunnon IS3N. Mutta tämäkin aiheuttaa lisää pähkimistä, että mihin nyt sitten sijoitan, jos uskon USAn olevan liian iso riskinen? Mitä hyviä ei USA ETF:iä suositellaan?

(Vaimo jo käänsi rahahanat keväällä Eurooppaan XESC, joten suotta itse laitan samaan koriin.)
Ei ole sijoitusneuvo, enkä aiheesta ymmärrä, mutta iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc)(ESIN) on ihan mielenkiintoinen sekalainen ja sisältää muodikasta Euroopan puolustussektoriakin mukana. Saattaa saada ihan hyvän buustin kun nuo EU tuki- ja rahoituspaketit kunnolla alkavat tehota.

Ite suunnittelin myös vähintään pienentäväni USA:n osuutta ja mielestäni siihen päästään pienentämällä S&P500 seuraavan ETF:n osuutta (esim. FLX5) ja kasvattamalla maailman-ETF:n osuutta, jossa ei ole USA mukana (esim. EXUS). Omaan "strategiaani" kuuluu sopiva hajautus mahdollisimman pienillä kuluilla - siten pyrin välttymään isommilta harmeilta ja potti kasvaa 30v tähtäimellä. Edellämainittujen lisäksi myöhemmin olisi varmaan kiva jokin "emerging markets" tai yksi rotatoitava teollisuusjokeri kerrallaan (esim. uraani, krypto/lohkoketju, sähköautot/tulevaisuuden energianlähteet).

Onko edes realistista uskoa että jenkkien teknologiaosakkeiden syöksy ei aiheuttaisi kurssiromahdusta ja paniikkia myös Euroopassa?
Historiallisesti on kyllä aiheuttanut. EURO STOXX Total Market Index nousi itse asiassa vasta koronan jälkeen samalle tasolle jolla se oli ensin ennen dot com kuplaa ja sitten ennen subprime kriisiä, vaikka subprime kriisi oli käsittääkseni aika täysin jenkkimarkkinan aiheuttama ongelma.

Onko edes realistista uskoa että jenkkien teknologiaosakkeiden syöksy ei aiheuttaisi kurssiromahdusta ja paniikkia myös Euroopassa?

Aivan 100% varmasti tulee aiheuttamaan myös paniikkimyymiset Euroopassa. MUTTA, jenkki teknologiaosakkeet voivat ihan hvyin nousta viel XXX vuotta, kellään ei ole kristallipalloa.

Tänänen pre-market jo näyttää hyvälle ja jenkkiosakkeet nousee hyvää vauhtia. Eli lähinnä ihmisillä on paljon uskoa että vielä noustaan ja hurjasti vaikka Trump vähän sekoileekin.

Aivan 100% varmasti tulee aiheuttamaan myös paniikkimyymiset Euroopassa. MUTTA, jenkki teknologiaosakkeet voivat ihan hvyin nousta viel XXX vuotta, kellään ei ole kristallipalloa.

Tänänen pre-market jo näyttää hyvälle ja jenkkiosakkeet nousee hyvää vauhtia. Eli lähinnä ihimisslä on paljon uskoa että vielä noustaan ja hurjasti vaikka Trump vähän sekoileekin.
XX vuotta on jo aika optimistista kun nyt on jo edellisestä kunnon dropista (markkinat pari vuotta miinuksella) 17 vuotta, kun korona, Ukraina ja tullisekoilu ovat olleet vain tilapäisiä markkinan ulkopuolisia häiriöitä. Toki saa olettaa että kunnon droppeja ei enää kertakaikkiaan tule ollenkaan.

Mutta joo enää Trumpilta ei varmaan riitä pelkät puheet/kirjoittelut vaikuttamaan markkinoihin, täytyisi tehdä jotain konkreettista ja pysyvämpää saadakseen aikaan reaktioita.

Jos ei ole vielä unilääkitystä, hyvä olla sijoittamatta, se investointi, negatiivinen sellainen joka laitetaan jollain summalla ei tee muuta kuin aiheuta ryppyjä loppu peleissä, kukaan ei voita edes 50% saati 100% voittoa
Komppaan ylläolevia ja lisään esimerkin.

Vanguardin VT melkein 20v ajalta. Koko maailmaan hyvin hajautettu etf, ehkä on joku parempikin maailmaindeksi/etf, en tiedä. Melkein 10000 eri instrumenttia etf:ssa niin ei tarvi miettiä AI-boomia tai lopettaako ihmiset kokiksen juomisen. Jos haluaa yönsä nukkua hyvin niin joku maailmaindeksi on hyvä. Siinä kohtaa jos tuollainen lähtee tekemään tappiota niin on maailmassa isompi ongelma kuin sijoitusten arvo ja yöunet olisi joka tapauksessa mennyt. Helpottaa myös pähkäilyä kun ei tarvi ostaa sitä, tätä ja tuota, yksi instrumentti riittää pitkälle. Mulla on VT.ta ja osinkopuolelta koko maailmasta VYMI. Jos vaikka AI olisi todellinen juttu niin VT&VYMI myös hyötyisi kun osa yrityksistä saisi jollain tavalla bisnestänsä paremmaksi AI:n avulla.

1760352648151.png

1760352729331.png

Tänänen pre-market jo näyttää hyvälle ja jenkkiosakkeet nousee hyvää vauhtia. Eli lähinnä ihmisillä on paljon uskoa että vielä noustaan ja hurjasti vaikka Trump vähän sekoileekin.

Mut säikäytti kiinan röyhistely maametalleista ja taiwanista. Hetken aikaa luulin, että taiwanin piirituotanto ajautuu alas. Kiinan röyhistelyynhän amerikka vastasi. Puolin ja toisin haetaan asemia seuraavaan neuvottelukierrokseen. Onneksi viikonloppuna taiwanista tuli uutisia ettei piirituotanto ole kiinan maametalleista kiinni eli vaikutus nolla piirituotantoon. Amerikka löysensi piirien vientikieltoa kiinaan viime viikolla ja kiina vastasi välittömästi kieltämällä nvidian(ja kai amd:n) piirien tuomisen kiinaan. Piiripuolen tuonti/viennissä tapahtui inversio.

Viimeksi muokattu:
Seurailee artikkelissa mainittuja aikaisia signaaleita kysynnän sakkaamisesta niin kerkeää reagoida ajoissa. Jos on indekseissä kiinni niin silmät kiinni ja katsoo 20v päästä mitä tapahtui(turha jännitellä). Hyperskaalaajien budjetti konesaliin, tsmc:n tulos ja tarjolla oleva kapasiteetti, mitä sähköntuottopuolella puuhataan kun esim. kaasuturbiineilla alkaa oleen nyt joku 3v-5v odotusaika jos lähtee konesalitasoa ruokkivaa uutta laitetta ostamaan, muistivalmistajien arviot tulevaisuudesta jne. Heikot signaalit kertonevat tulevaisuudesta tyyliin vuotta ennen kuin nvidia/amd/... tulos romahtaa.

Hyvältähän tuo näyttää lyhyellä aikavälillä. Nvidia suurinpiirtein myy eioota 2026 lopulle asti, tsmc:lta uusimmat uutiset lainauksessa.
TSMC’s 2nm Capacity Completely Sold Out At Two Local Plants For 2026, Production Output Target At 100,000 Monthly Wafers By Next Year

Hopea hilluu 50$ rajalla. Tosin Lontoossa on fyysisestä niin kova pula, että siellä jo yli 52.

Hopeakin siis puhkaissut vihdoin all-time-high huiput vuosilta 1980 ja 2011. Toki inflaatiokorjattuna vielä kaukana noista luvuista.

Vaikka hopeaa pidetään nopeliikkeisempänä, niin kulta on tässä pitkässä nousussa paljon aiemmin rikkonut ennätykset.

Täytyy indeksisijoittajana sanoa, että onneksi openai ei ole indeksissä/pörssilistattu. Jos OpenAI vetää selälleen niin jopahan jää velkojille ihmeteltävää. Nyt 10GW edestä konesalidiiliä broadcomin kanssa. Broadcom auttaa monia tahoja mukaanlukien google(tpu) suunnittelemaan omia kiihdyttimiä. Broadcomin ip:ta myös piireissä liittyen esimerkiksi verkkopuoleen.

OpenAI and Broadcom to co-develop 10GW of custom AI chips in yet another blockbuster AI partnership — deployments start in 2026: OpenAI and Broadcom to co-develop 10GW of custom AI chips in yet another blockbuster AI partnership — deployments start in 2026

Hopea hilluu 50$ rajalla. Tosin Lontoossa on fyysisestä niin kova pula, että siellä jo yli 52.

Hopeakin siis puhkaissut vihdoin all-time-high huiput vuosilta 1980 ja 2011. Toki inflaatiokorjattuna vielä kaukana noista luvuista.

Vaikka hopeaa pidetään nopeliikkeisempänä, niin kulta on tässä pitkässä nousussa paljon aiemmin rikkonut ennätykset.

Mulla meni hopean shortit pahasti perseelleen, kun Trump vetäisi kriittisellä hetkellä ässän hihastaan. Ainekset hetkelliseen algoritmipudotukseen oli ilmassa perjantaina ja sitä selvästi yritettiin aikaansaadakin (muualta kuin trumpin leiristä siis). Nyt kun kulta ja hopea molemmat puhkaisi kovat pyöreät summat vaihdoin puolta longiin. Ehkäpä parin päivän päästä on kuitattu Perjantain tappiot tai sitten....

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 684
Jäsenet
79 686
Uusin jäsen
jonskihei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom