Tästä aiheesta on aika montakin kertaa leimahtanut tässä ketjussa keskustelu. Tyydyttäköön toteamaan, että tietysti vaurauden kannalta paras on minimoida kulutus ja maksimoida säästäminen. Niinhän sinäkin olet tehnyt, säästänyt kiinteistöön ja täten kerryttänyt sen verran varallisuutta.Jaa. Itse olen myös tuollainen velka mahdollisimman äkkiä pois -tyyppi. Olin asuntovelaton jo 35-vuotiaana, eikä silti ole koskaan tarvinnut mistään luopua, vaan rahaa on jäänyt hyvin lyhennysten jälkeenkin käyttöön ja sijoituksiin. 45-vuotiaana tosin otin toisen asuntolainan talon rakennusta varten, mutta senkin maksoin pois jo alle 50-vuotiaana.
Sitä en ymmärrä, miksi pitäisi kerätä joku älytön omaisuus. Ideaalitilannehan on se, että kaikki rahat on käytetty kuolinhetkellä.
Jos varallisuuden kertymisen haluaa maksimoida, niin kannattaa pyrkiä säästämään kohteisiin joissa tuotto on mahdollisimman suurta (esim. pörssiosakkeet). Tai sitten vaikka velkavivun voimin maksimoida sijoitettavissa oleva summa vaikka tuotto-odotus olisi pienempi (=esim. asuntosijoittaminen).
Jokainen toki säästää ja sijoittaa haluamaansa tarkoitusta varten. Itselleni perinteisten taloudellisen turvan ja eläkevuosien lisäksi vaakakupissa painaa yksinkertaisesti rahan monistaminen, joka mahdollistaa sellaisten hankintojen tekemisen joihin ei ole varaa ilman vuosien sijoittamista. Ehdin tässä 25+ vuoden työuran aikana vielä moninkertaistaa tuloistani säästämän pääoman ja tehdä sillä tuotolla sitten mitä huvittaa.