Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa. Itse olen myös tuollainen velka mahdollisimman äkkiä pois -tyyppi. Olin asuntovelaton jo 35-vuotiaana, eikä silti ole koskaan tarvinnut mistään luopua, vaan rahaa on jäänyt hyvin lyhennysten jälkeenkin käyttöön ja sijoituksiin. 45-vuotiaana tosin otin toisen asuntolainan talon rakennusta varten, mutta senkin maksoin pois jo alle 50-vuotiaana.

Sitä en ymmärrä, miksi pitäisi kerätä joku älytön omaisuus. Ideaalitilannehan on se, että kaikki rahat on käytetty kuolinhetkellä.
Tästä aiheesta on aika montakin kertaa leimahtanut tässä ketjussa keskustelu. Tyydyttäköön toteamaan, että tietysti vaurauden kannalta paras on minimoida kulutus ja maksimoida säästäminen. Niinhän sinäkin olet tehnyt, säästänyt kiinteistöön ja täten kerryttänyt sen verran varallisuutta.
Jos varallisuuden kertymisen haluaa maksimoida, niin kannattaa pyrkiä säästämään kohteisiin joissa tuotto on mahdollisimman suurta (esim. pörssiosakkeet). Tai sitten vaikka velkavivun voimin maksimoida sijoitettavissa oleva summa vaikka tuotto-odotus olisi pienempi (=esim. asuntosijoittaminen).

Jokainen toki säästää ja sijoittaa haluamaansa tarkoitusta varten. Itselleni perinteisten taloudellisen turvan ja eläkevuosien lisäksi vaakakupissa painaa yksinkertaisesti rahan monistaminen, joka mahdollistaa sellaisten hankintojen tekemisen joihin ei ole varaa ilman vuosien sijoittamista. Ehdin tässä 25+ vuoden työuran aikana vielä moninkertaistaa tuloistani säästämän pääoman ja tehdä sillä tuotolla sitten mitä huvittaa.

Luin kyllä. Käsitin sen niin, että Suomi on köyhä, koska Suomalaiset tykkäävät maksaa velat pois ja olla velattomana enemmän kuin olla veloissaan. Tähän seuraava kirjoittaja viittasi sillä, että sen takia Suomi pysyy köyhänä.

Jos henkilö laittaa velan lyhentämiseen tarkoitetut rahat SP500 tai maailmanindeksiin ja muuttaa eläkkeelle ulkomaille nauttimaan lämmöstä ja sijoituksistaan, Suomi ei hyödy siitä pätkän vertaa, vaan pysyy yhtä köyhänä. No saa veroja sijoitusten myynnistä.

Tästä johdin päätelmän, että kirjoittajan oli pakko tarkoittaa kulutuksen lisäämistä, koska se nostaisi Suomen taloutta. Elikkä lainan takaisinmaksu ei ole korkea prioriteetti, vaan kuluttaminen, jotta Suomi rikastuu.
Okei, siinä tapauksessa ymmärsin väärin viestisi. Ihmettelin miten säätöjen tuhoaminen asuntolainan maksuun voi olla parempi siinä tapauksessa että tulot romahtaa.

Outo näkemys. Kyllä minä ainakin tähtään siihen, että oma jälkipolvi ei lähde nollista kuten itse ja toivottavasti taas heitä seuraavat vielä paremmasta lähtökohdasta.

Outo näkemys. Siinä vaiheessa kun kuolen, niin lapset ovat oletettavasti jo eläkeiässä tai lähellä sitä. Joten olisi aika outoa ajatella että siinä vaiheessa saatu perintö jotenkin vaikuttaisi siihen, että lähtevätkö nollista. Et tainnut tajuta yhtään mitä kirjoitit :)

Tilanteesi ja suunnitelmasi kuulostaa juuri siltä miltä tällä mun kaverilla. Ei ole tarkoitus tuomita ketään, mutta korkoa korolle rullaa eniten vuosien suhteen ja siksi vaurastumisen suhteen "velat äkkiä pois" -strategia ei ole paras mahdollinen. Siinä olet oikeassa, että toivottavasti kaikki ovat keksineet jotain järkevää tekemistä omaisuudelle ennen kuolinhetkeä - olkoon se sitten mitä tahansa. Tämä suunnitelma itsellä hakusessa vielä.

Miksi se omaisuuden kerryttäminen pitäisi maksimoida? Eikö maailmassa ole vielä tarpeeksi ahneutta?

Tästä aiheesta on aika montakin kertaa leimahtanut tässä ketjussa keskustelu. Tyydyttäköön toteamaan, että tietysti vaurauden kannalta paras on minimoida kulutus ja maksimoida säästäminen. Niinhän sinäkin olet tehnyt, säästänyt kiinteistöön ja täten kerryttänyt sen verran varallisuutta.
Jos varallisuuden kertymisen haluaa maksimoida, niin kannattaa pyrkiä säästämään kohteisiin joissa tuotto on mahdollisimman suurta (esim. pörssiosakkeet). Tai sitten vaikka velkavivun voimin maksimoida sijoitettavissa oleva summa vaikka tuotto-odotus olisi pienempi (=esim. asuntosijoittaminen).

Miksi kirjoitat kuin nuo olisivat toisensa poissulkevia asioita? Minä olen sijoittanut kiinteistöön, mutta sen lisäksi on myös sijoitussalkku jonka arvo on satoja tuhansia euroja.

Outo näkemys. Siinä vaiheessa kun kuolen, niin lapset ovat oletettavasti jo eläkeiässä tai lähellä sitä. Joten olisi aika outoa ajatella että siinä vaiheessa saatu perintö jotenkin vaikuttaisi siihen, että lähtevätkö nollista. Et tainnut tajuta yhtään mitä kirjoitit :)
Jos seuraavalla polvella ei perintövaiheessa ole rahalle enää käyttöä niin hehän voivat suoraan ohjata perinnön seuraavalle sukupolvelle, joka on todennäköisesti juuri nuoria. Näin itsekin tein ja nyt lapsilla on kaikilla mukava 100 tonnia taskussa kun täyttävät 18v ja samalla säästyi yksi kierros perintöveroa. Eli ei sen jälkipolven tietystikään tarvitse olla oma lapset jos se ei ole järkevää.

Jos seuraavalla polvella ei perintövaiheessa ole rahalle enää käyttöä niin hehän voivat suoraan ohjata perinnön seuraavalle sukupolvelle, joka on todennäköisesti juuri nuoria. Näin itsekin tein ja nyt lapsilla on kaikilla mukava 100 tonnia taskussa kun täyttävät 18v ja samalla säästyi yksi kierros perintöveroa. Eli ei sen jälkipolven tietystikään tarvitse olla oma lapset jos se ei ole järkevää.

No lasten lapset tietty saavat rahaa omilta vanhemmiltaan, eli minun lapsilta, eli ei siellä kukaan nollilta lähde. Omille lapsillekin on kerrytetty syntymästä lähtien rahaa sijoituksiin ja jokaisella on oletettavasti noin 60 k salkku siinä vaiheessa kun 18 täyttävät.

Olen etsimässä sellaista laajapohjaista indeksirahastoa tai ETF:ää, joka ei olisi voimakkaasti riippuvainen teknologia- tai tekoälysektorista. Tavoitteena on suojautua mahdolliselta “AI-kuplan” puhkeamiselta, mutta säilyttää kuitenkin kohtuullinen tuottopotentiaali pitkällä aikavälillä.

Onko olemassa esimerkiksi jotain eurooppalaista tai toimialapainotukseltaan konservatiivisempaa indeksiä, joka olisi hyvä vaihtoehto tähän tarkoitukseen? Kaikki konkreettiset ETF-ehdotukset ovat tervetulleita.
Mites tuollainen iSharesin STOXX Europe600 Insurance UCITS ETF (DE). Vakuutusta nimen mukaan, tosin kaikki taitaa ottaa osumaa jos iso rytinä tulee joskus AI-tiimoilta.
Mutta olisi ainakin irti tuosta tekkipuolesta? 3v joku +62% ettei ihan paikallaan ole polkenut tuokaan, jatkosta ei tiedä kukaan.

Mites tuollainen iSharesin STOXX Europe600 Insurance UCITS ETF (DE). Vakuutusta nimen mukaan, tosin kaikki taitaa ottaa osumaa jos iso rytinä tulee joskus AI-tiimoilta.
Mutta olisi ainakin irti tuosta tekkipuolesta? 3v joku +62% ettei ihan paikallaan ole polkenut tuokaan, jatkosta ei tiedä kukaan.
Tuossa taitaa olla liian vähän hajautusta kun on keskittynyt vain vakuutusyhtiöihin.

https://www.nordnet.fi/etf/lista/wisdom-tree-europe-defence-ucits-eudf-xeta
Kylläpäs tämä kyntää. Tässä maailmantilanteessa luulisi, että nousua olisi.

Itse laitoin pelimerkit VanEck Defense UCITS ETF A (DFEN) -ETF:ään jossa jenkit mukana vajaan 50% painolla. Se noussut hiukan paremmin. Esim. 6kk 18,6% vs 27,1%. Tuottomielessä ajattelen että jenkkejä ei oikein voi tuollaisesta rahastosta jättää pois. Eri asia sitten jos haluaa erityisesti panostaa ja sijoittaa vain eurooppalaiseen valmistukseen.

Itse laitoin pelimerkit VanEck Defense UCITS ETF A (DFEN) -ETF:ään jossa jenkit mukana vajaan 50% painolla. Se noussut hiukan paremmin. Esim. 6kk 18,6% vs 27,1%. Tuottomielessä ajattelen että jenkkejä ei oikein voi tuollaisesta rahastosta jättää pois. Eri asia sitten jos haluaa erityisesti panostaa ja sijoittaa vain eurooppalaiseen valmistukseen.
Jees, tuota samaa VanEck olen itsekin miettinyt.. Säilyttääkö tämä WisdomTree ja ottaa rinnalle tuo VanEck vai myydäkö pois kokonaan pois..:hmm:

Metan eilinen tulos ja reaktio siihan antaa edelleen uskoa, että kuplaa ei puhalleta maksimivauhdilla. Metan kurssi 11% syöksyssä kun kertoi konesali ja henkilöstöinvestointien ai:hin kasvavan ja ei osannut kertoa miten konkreettisesti ai:lla tehdään rahaa. Kertaluonteinen vero joka heikensi tulosta on oikeasti kirjanpidollinen säätö. Verotussäännöt muuttuivat niin iso määrä vähennyksiä mitä meta aikoi tulevaisuudessa tehdä ei saa tehdä -> kirjoissa tulevaisuuteen ajatellut verovähennykset laitettiin tappiona kvartaalitulokseen. Todellisuus tän osalta, että oikeasti verotus metan tyylisillä yrityksillä on keventynyt uuden lain myötä ja pidemmän päälle säästää veroissa enemmän kuin mitä nyt kirjanpidollisesti otettiin tappiota.

Microsoft myös otti kevyesti käkättimeen eilisen tulosjulkaisun jälkeen. Google nousussa. Osakekurssit reagoivat fundamentteihin minun mielestä terveellä tavalla.

Viimeksi muokattu:
Tekki näyttää ottavan vähän happea, alkaa lasku AI rahanpoltosta langeta. Taidan kyllä iskeä kiinni Metaan vain siksi, että se tarjoaa treidauspotentiaalia lyhyellä aikavälillä. Menossa on kuolleen kissan pomppu juuri nyt ja jos päättyy kovin alakuloisesti, voi perjantaina iltapäivästä haistella tuulia vähän enemmänkin.

Heikoissa tuloksissa algoritmit myyvät nanosekunnissa ja hämmentyneet ihmiset tutkivat asiaa vähän viiveellä. Päätyvät joko samaan lopputulokseen (jolloin ostaminen on kusinen virhe samana päivänä) tai johonkin muuhun.

META:n PE ei ole mikään käsittämätön sentään, vertaa vaikkapa noihin sotaosakkeisiin joiden tasot alkavat olemaan satasen pintaan.

ps. Käytättekö minkälaista teknistä analyysiä tälläisessä tilanteessa oston ajoittamiseen? Esim. tällä hetkellä MACD on alaspäin viittaava.

Metan kurssi 11% syöksyssä kun kertoi konesali ja henkilöstöinvestointien ai:hin kasvavan ja ei osannut kertoa miten konkreettisesti ai:lla tehdään rahaa.
Siinä mielessä kohtuullinen reaktio, että odotukset ja fantasiat ovat huipussaan ja tuo rahan teon konkretisoituminen on aito kysymysmerkki.

Toivotaan, että nuo viestit vaimentavat rallia hallitusti, mutta eivät rommauta täysin tekkisektoria. kulmakertoinen järkevästä pienenemisestä ainakin itse pitäisin enemmän kuin sakkausliikkeestä.

Siinä mielessä kohtuullinen reaktio, että odotukset ja fantasiat ovat huipussaan ja tuo rahan teon konkretisoituminen on aito kysymysmerkki.

Toivotaan, että nuo viestit vaimentavat rallia hallitusti, mutta eivät rommauta täysin tekkisektoria. kulmakertoinen järkevästä pienenemisestä ainakin itse pitäisin enemmän kuin sakkausliikkeestä.
Tänään amazonin tulosjulkistus. Meta, Microsoft, Google mun mielestä meni ihan positiivisesti kaikkinensa. Google jolla oli näyttää kättä pidempää nousee ja noi jotka vielä hakevat suuntaa ja heiluttelevat käsiä laskussa. Metalla on sellainen ketunhäntä, että zuckerberg:lla yli 60% metan äänestysoikeudesta niin se voi yksinvaltiaana pitää linjansa vaikka muista sijoittajista tuntuisi pahalta. Meta pystyy toimimaan pitkäjänteisesti.

edit. Amazon jysäytti kovan tuloksen
1761856073492.png

Viimeksi muokattu:
Miksi kirjoitat kuin nuo olisivat toisensa poissulkevia asioita? Minä olen sijoittanut kiinteistöön, mutta sen lisäksi on myös sijoitussalkku jonka arvo on satoja tuhansia euroja.
Koska yleensä ne ovat (toisensa poissulkevat) henkilöillä jotka ovat priorisoineet lainan mahdollisimman nopeaa maksua. Pisteet sinulle kun olet selvästi saanut kerrytettyä suomalaisittain ison ja eri omaisuuslajeja sisältävän omaisuuden.

Statistiikka

Viestiketjuista
291 071
Jäsenet
79 940
Uusin jäsen
Joulun_Ihme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom