Minua ei kiinnosta edelleenkään niinkään indeksit. Minä aloitin työelämässäni rakennuksilla ollut monia kymmeniä vuosia. Pienillä rahoilla muutamalla tuhannella satsasin siihen nokiaan. Sijoitin ja panostin lisää ja sain jotain 16 tuhatta omilla sijoitus tuotoilla lopultakin raahaa ulos voittoina noin keskimäärin parissa vuodessa alkujaansa noin kun olin ahkera tässä harrastuksessa, seursin siisn lähes parin tunnin välein pörssiä puhelimella työmaillani ja tein samalla kauppaa. Mutta kun faija kuoli tuossa parivuotta sitten sain yli 100 000 rahaa ja jatkoin sijoittamista. Siitä on verojakin mennyt reilusti mutta jokatapauksessa on toki helpompaa nyt sijoittaa kuin silloin lähes tyhjästä lähtien. Mutta voittoja nyt ei ole kuin vajaan 4000 alle tällähetkellä. Eli olen aika huono ollut tänävuonna nyt täytyy myöntää (siitä pitää kiittää trumppia).
Toissavuonna oli voittoja kesäänasti ollut 24 tuhatta vain puolessa vuodessa. Olin erittäin ankara itselleni ja kyttäsin kuin himo hullu silmät kovana kaikkia mahdollisia suomi/pohjoismaa firmoja joilla oli potentiaalia nousta. Se olikin hyvää aikaa se. Kunnes japanissa romahti markkinat ja kaikki JO OMAT voitot sulasi nolliin suomenkin osake sijoituskohde päästä, kun pörssissä olleet laput kyykkäsi kokoajan alemmas ja alemmas, ja myin tappiolla kiireesti monia omia kiinnitettyjä osakkeita tuhansia euroja tappiolla lähes paniikin omaisesti kiireesti siis ne jo voitot menikin nolliin. Sanotaanko että oli toki hauskaa tienata yli 24 000 euroa rahaa tilille ylimääräistä joo..mutta sitten se romahti se ja tulihan siinä pieni fiitutus pariksi vikkoksi. Mutta ei se ollut kuin vain voittorahoja jotka sulasi pois, tavallaan en menettänyt mitään mutta kun sain hurjasti kokemusta että näinkin voi oikeasti mennä. Opetus oli kova mutta OIKEIN HYVÄ SELKÄSAUNANA tajuta millaista on markkinat joissa mustat jotsenet tulkee puskista ulos.
Hassua että suomen pörssi oli puolivuotta superjäissä kesänjälkeen ja vasta vuodenvaihteessa ne myydyt laput olivat lähes puolenvuodenjälkeen HULLUA! samassa asetelmassa kuin ennen kihkoa myyntiäni paniikissa, joten en olisi olllutkaan tappiolla jos puolivuotta olisi vaan sitkeästi jaksanut odottaa uutta nousua, mutta kun jos sulla on 70 tonnia kiinni eri lapuissa pörssissä ja silloin kesällä tulee turpaa ja lujaa, niin sä ajattelet heti silloin HETI SIINÄ KOHTAA kuin kaikki pörssissä on tulipunaista, että ehkä se lasku on vieläkin suurempi, ja menetät kaiken sen pääoman, sentakia menetin ne 24 tonttua kun usko ei riittänyt enään nousuihin.
Nyt sijoitan ehkä hieman varoen, mutta tykkään kovastakin vieläkin riskistä. Ja mitään ei saa jos ei ota oikeasti riskiä. Tämä on pelin raaka brutaalihenki. Mutta aina kannattaa miettiä miten ja kuinka selviytyä jos tulee ankarasti turpaan, millä paikkat tappiosi? . Mulla oli pelimerkkejä, joita monella valitettavasti ei ole. Alussa kun aloitin 2019 en omistanut paljoa rahaa koska elämiseen menee kaikki rahat. Ehkä tililläni oli silloin keskimäärin muutama tonni työpalkkani ohessa. Nyt olen työtön sijoittaja vain.