Sähköauton kotilataus

Joo kyllähän tuossa kuormanhallinnassa on hieno näyttö ja paljon tietoa vaiheista, mutta tosiaan perin kurjasti se näyttää koko talon tiedot…
Shrlly toimii hyvin. Vanhassa asunnossa oli käytössä. Nappasin muutossa mukaan ja lojuu laatikossa joutilaana.
 
Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
 
Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
 
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
Eipä tuo, jostain syystä nyt oisko HA päivityksessä vaihtunut logiikat mistä config otetaan. Noo katsellaan myöhemmin kuntoon..

Lienee jotain tekemistä nyt näiden kanssa, kun en pikaisesti edes file editorilla löytänyt configfilua.

From now on, the following paths are mapped in the addon:

/homeassistant/ -> points to /homeassistant/ or /config/ in Home Assistant.
/config/ -> points to /addon_configs/49686a9f_evcc/ in Home Assista nt.
 
Poista konffista asetus maxgridsupplywhilebatterycharging . Tuosta taisi olla uusimman pätsin muutoslogissa, että asetus poistuu käytöstä.
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
Olisikohan asetus importoitu tietokantaan? Helpoin olisi jyrätä tietokanta ja lukea asetukset konffitiedostoista uudelleen. Tuohon kannan jyräämuseen oli oma komentonsa, joka oli kerrottu jossain päin githubia.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos löydät jostain Ellin myymiä VW/Cupra/Seat- brändättyjä Pro Chargerin, niim hyvä. Möivät niitä reiluun 200€, saattaisi löytyä joltain asentamaton hyvää hintaan.

Edit: näitä:

 
Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.
Ei ehka halvin tai paras mutta helpoin hakea motonetista Defan latausasema ja kuormanhallinta.

960e asema ja kuormanhallinta palikat.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos ostit Teslan niin osta laturi jonka kahvassa Teslanappi.
 
Ei taida olla juuri merkitystä merkillä. Itse liputan go-e puolesta. Pörssisähln hinnan mukaan toimiva lataus ei taida olla kuin muutamassa mallissa nykyään. Eikä se oikein toimi kummoisesti, kun laturi ei tiedä auton varauksen tasoa. Home assistant ja vastaavat sitten auttaa tuohonkin, mutta vaatii vähän askartelua.
 
mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW.

Älä ylispeksaa tai hanki hätiköiden turhan monimutkaisia järjestelmiä. Sähköautoilu kotilatauspaikalta on vaivattomampaa kuin useimmat olettaa ennen omaa kokemusta.
Tärkeintä on asiallinen kaapelointi keskukselta latauslaitteelle. 3x16A pistorasia autopaikan lähellä toimii käytännössä myös hyvin. Itse ostaisin nyt go-e chargerin latauslaitteeksi.
Käytännössä tarve kuormanhallinnalle on vähäisempi kuin 5v sitten luulin. Pörssisähköohjauksen pitäisi toimiakseen tietää tietää akun varaustila ja seuraavien päivien ajokilometrit toimiakseen automaattisesti. Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
 
Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
Paljon sähköä käyttävällä lämmityksellähän juuri tämä on ongelma ilman kuormanhallintaa, kun pitää saada kaikki kulutus auton latauksen lisäksi halvoille tunneille. Koskee toisaalta myös esim. maalämpöäkin, sillä voi olla inhottava jos se jostain syystä lyö sähkövastukset tulille samalla kun auto lataa 11 tai 22 kW ja lto:n kennon vastus on täysillä. Voi tulla viileä herätys talvipakkasilla.

Ei sillä, ihan oikeassa olet ettei siitä tarvitse tehdä vaikeaa, kunhan tuntee oman käyttöpaikkansa vaatimukset.
 
Älä ylispeksaa tai hanki hätiköiden turhan monimutkaisia järjestelmiä. Sähköautoilu kotilatauspaikalta on vaivattomampaa kuin useimmat olettaa ennen omaa kokemusta.
Tärkeintä on asiallinen kaapelointi keskukselta latauslaitteelle. 3x16A pistorasia autopaikan lähellä toimii käytännössä myös hyvin. Itse ostaisin nyt go-e chargerin latauslaitteeksi.
Käytännössä tarve kuormanhallinnalle on vähäisempi kuin 5v sitten luulin. Pörssisähköohjauksen pitäisi toimiakseen tietää tietää akun varaustila ja seuraavien päivien ajokilometrit toimiakseen automaattisesti. Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
Defalla pystyy äpillä säätämään sliderilla montako tuntia vuorokaudessa haluaa ladata ja äppi poimii halvimmat tunnit sen mukaan. Sitten kun lisäksi asettaa halutun lähtöajan, niin ajoittaa halutuista tunneista käyttöön ne, jotka sattuvat "jonoon" ennen lähtöä. Toki ei se asema tiedä mikä on auton soc, joten jos haluaa varmistaa että akku on täynnä juuri ennen lähtöä, niin pitää käyttää lisäksi auton omaa ajastusta ja lataushallintaa
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?
 
Onko muuten laturivalmistajat vielä maininneet mitään tulevasta varttitaseesta? Noin äkkiseltään luulisi, että tämä korostaa automatiikan helppoutta, vaikka 00-07 välillä varmaan noin yleensä onkin aina halvinta.
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?

E-go oli myös oma valinta erittäin hyvän palautteen ja monipuolisuuden suhteen esim lokaali home assistant toiminta. Toisena positiivisena asiana tulee tuo itse vaihdettava kaapeli niin siihen saa itse valita kaapeli 2-10m väliltä ja miltä vaan merkiltä, toki jotain laatu valmistajaa itse suosittelen.


11kw Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini 11kW | KOTILATURI

22kw

Flex versiot löytyy myös eli löytyy suora voimavirta pistoke.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?

Ei halvin, mutta monipuolinen ja saa kuormanhallinnat yms. ja johto erillinen, niin tarvittaessa voi vaihtaa myöhemmin pidempääkin.

 
Go-e tuli tännekin ja kaapeli on pisin mitä kaupasta löytyy (15m). Hyvin on toiminut, vaikka laitoinkin sen vaan 3x8A. Ei kaapelointi anna periksi isompia virtoja. Kahta autoa latailtu ja alunperin ideana oli kaivella maahan järeemmät kaapelit 3x16A latausta varten, mutta nyt kyllä näyttää siltä ettei ole tarvetta. Tämä riittää meille hyvin.
 
Mökille meinasin ostaa kolmivaihepistokkeeseen liitettävän 11kw latauslaitteen. Oliko ne nuo Motorwerkit talonpolttajia vai mikä se stoori tuossa olikaan? Olisi tuossa käyntiä Keskisen kyläkaupassa ja mainostivat noita -30% alennuksella. Kotona ollut käytössä toista vuotta Blaupunktin sukolaturi mikä on pelannut asiallisesti, niin vaihtoehtona olisi toki tilata samasta vehkeestä 11kw versio.
 
Linkki vaarallisiin tuotteisiin Latauslaite/latausasema, sähköajoneuvoille


Näyttää olevan monia merkkejä, kannattaa tarkistaa jos tori/muista markkinapaikoista halajaa esim. halvemmalla!
 
Myöhäisherännäisenä sain vihdoin tuon VW brändätyn Elli pron asennutettua. Konfaus onnistui Elli apilla, mutta eihän se anna liittää VW-kortteja. Välttääkseni turhia ongelmia varmistelen vielä etukäteen, et se Volkkarisofta toimii ihan vastaavasti? Siis tarttee poistaa se laturi Ellin apista ja liittää volkkarin vastaavaan ja kaikki toimii?
Ja vaikka Elli tarjoaa vaihtoehtoa liittää Volkkari-tili, niin se ei ratkaise tätä ongelmaa?
Vai olisko sittenkin helpompi hankkia jostain Elli-kortteja?
 
Elli/VW laturilla ei voi laittaa laturia johonkin rfid-tägin haistelumoodiin?

Mun zaptecissa sai laitettua ”add zaptec key” jonka jälkeen näytin kotiavainta laturin rfid-lukijalle ja sehän lisäsi kotiavaimen myös laturin avaimeksi.
 
Katselin että go-e:tä myyviä nettikauppoja tuntuu olevan aika monta. Onko näissä jotain hyväksi todettuja? Esim. evasema.fi on hintojen osalta ihan ok ja vaikuttaa kotimaiselta pikkupuljulta.
 
Hei!

Pihaan ilmestyi vm. 2021 Kia Niro täyssähkö (64kw). Tarvetta olisi nyt voimavirtapistokkeeseen (3x16A) sopivalle hyvälle ja laadukkaalle kotilaturille. Autosta löytyy:
  • Latauspistoke, lataustapa 2 ja 3 (normaali- ja tilapäislataus): Tyyppi 2
  • Latauspistoke, lataustapa 4 (pikalataus): CCS
  • Auton oman laturin teho: 7,2 kW
Kiitos!
 
Eli haluatko kiinteän seinälaturin, jossa plugilla yhteys verkkoon vai matkalaturin?

e: hetkinen... Stuntti seis. Sulla ei ole 7,2kW laturin perusteella kolmivaihelataus autossasi, se on yksivaiheinen.

Walle25 niitä harvoja mahdollisuuksia.
 
Hei!

Pihaan ilmestyi vm. 2021 Kia Niro täyssähkö (64kw). Tarvetta olisi nyt voimavirtapistokkeeseen (3x16A) sopivalle hyvälle ja laadukkaalle kotilaturille. Autosta löytyy:
  • Latauspistoke, lataustapa 2 ja 3 (normaali- ja tilapäislataus): Tyyppi 2
  • Latauspistoke, lataustapa 4 (pikalataus): CCS
  • Auton oman laturin teho: 7,2 kW
Kiitos!
Ongelmana on että autossa on vain 1-vaihe AC-lataus joten tuolla 3x16A voimavirtalaturilla lataat vain 3,7KW teholla. Saadaksesi 7,2kW tehon tarvitset siis 1x32A laturin.
Itsellä oli 3vuotta tämä ainoana laturina Ioniq5 kanssa ja sillä pärjättiin täydellisesti eli enempää ei kannata sijoittaa. Nyt viimein jaksoin asennuttaa alennuksista vuosi sitten hankitun vw idcharger pro:n seinälle kun uudessa autossa tuli mukana voimavirtalaturi myös matkalle joten eLoadin pääsee laittamaan kiertoon
 
Ongelmana on että autossa on vain 1-vaihe AC-lataus joten tuolla 3x16A voimavirtalaturilla lataat vain 3,7KW teholla. Saadaksesi 7,2kW tehon tarvitset siis 1x32A laturin.

3*32 A laturi varmaan suositeltavampi tulevaisuuden varalta, jos vain pääsukakkeet antaa myöden. Toki hyötyä siitäkään ei ole, jos syöttö on 3*16 A.

Kysyjän kannattanee selvittää:
  • Nykyiset pääsulakkeet, 25/35 A vai jotain muuta?
  • Tyypillinen päivittäinen ajosuorite ja toistuvuus
  • Talon lämmitysmuoto / tehontarve
  • Muut suuritehoiset laitteet ja niiden käyttö
  • Onko tarvetta aurinkoenergian hyödyntämiselle?
  • Liittyen aiempiin kohtiin, onko tarvetta kuormanhallinnalle?
  • Haluaako itse hallita ja ohjata latausta esim. kotiaitomaatiolla?

Jos peräkkäisinä päivinä on suuri tarve lataukselle, voi suuremmalle kuin 3,7 kW -lataukselle olla tarvetta.

Tällöin tarvitsee riittävän suuret pääsulakkeet, jotta saa ladattua yhdestä vaiheesta vaikkapa tuolla 7,4 kW teholla. Vaihtoehtona kaksi vaihetta yhdistävä laturi, joita taitaa olla edelleen markkinoilla. Näissä taitaa olla ongelmana heikko ohjattavuus / vähäiset ominaisuudet ja sopiiko voimavirtapistorasiaan...

Joissakin tapauksissa pääsulakekoon vaihto suuremmaksi voi olla myös ratkaisu, jos esim. nykyiset johdot kaikilta osin ok ja hintaero hyväksyttävä.

Jos talossa on aurinkopaneelit ja niitä on tarkoitus hyödyntää, tarvitsee haistella tuotantomäärää ja optimoida latausta.

Jos kuormanhallinnalle on tarvetta, kannattaa ostaa valmis paketti kuormanhallinnalla, jos ei halua itse säätää.

Jos haluaa säätää itse esim. kotiaitomaatiolla, kannattaa valita jokin hyväksi havaittu suositeltu laturi. Ilmeisesti useampiakin hyviä vaihtoehtoja markkinoilla.

Meillä on ajettu kolmatta vuotta noin 30 tkm/vuosi 3,7 kW kotilatauksella. Päivittäinen ajomäärä kuitenkin riittävän pieni sen puolesta, että latusaika riittää, vaikka auto tulisi vasta illalla pihaan ja aamulla olisi lähtö. Isommalla latausteholla saisi hyödynnettyä pörssisähköä paremmin, mutta muutoin ei latausteho ole käytännössä vaikuttanut ajoihin meidän ajoprofiililla.

go-e Chargeria voin reilun 2 vuoden käytön jälkeen edelleen suositella. Käytössä omat kotiautomaatioviritykset kuormanhallinnan, latausmärään ja pörssisähkön optimoinnin osalta. Lisäpalikan kanssa tuohon ilmeisesti saa valmiina ratkaisuna sekä kuormanhallinnan että aurinkosähköohjauksen (pilvipohjainen?). Myös jonkinlainen hintaoptimointi on mukana, siitä ei kokemusta itselläni.
 
Hei!

Pihaan ilmestyi vm. 2021 Kia Niro täyssähkö (64kw). Tarvetta olisi nyt voimavirtapistokkeeseen (3x16A) sopivalle hyvälle ja laadukkaalle kotilaturille. Autosta löytyy:
  • Latauspistoke, lataustapa 2 ja 3 (normaali- ja tilapäislataus): Tyyppi 2
  • Latauspistoke, lataustapa 4 (pikalataus): CCS
  • Auton oman laturin teho: 7,2 kW
Kiitos!

Sulla on tosiaan tossa se haaste, että auton sisäinen laturi on 1-vaiheinen ja täyden 7,2 kW tehon saamiseksi tarvitsisit yksivaiheisen 32A syötön. Jos sulla on nyt olemassa siellä 3x16A kolmivaihesyöttö ja haluat sitä hyödyntää, niin vaihtoehdot on oikeastaan nuo edellä mainitut:
- Ladata 1x 16A lähes millä tahansa voimavirtapistorasiaan liitettävällä latauslaitteella jolloin maksimiteho 3,6 kW
- Hankkia tuo edellä mainittu Walle 25A joka osaa yhdistää kaksi 16A vaihetta yhdeksi 25A vaiheeksi, jolloin saat ladattua autoa maks. 5,75 kW teholla. Tämä vaan valitettavasti on aika kallis toosa, normihinta 1350 euroa.

Kolmas vaihtoehto jos pääsulakkeet kestää on vetää uusi 3x32A syöttökaapeli sähkökeskukselta laturille ja kytkeä sinne sitten sopiva latausasema, joka voi olla esim. 22 kW kolmivaihelatauslaite josta saa sitten yhdestä vaiheesta sen 32 A / 7,2 kW pihalle. Tuota voi sitten käyttää myös tulevaisuudessa minkä tahansa yksi- tai kolmivaihelatausta tukevan auton kanssa.

Latauslaitteita voi myös yleensä säätää käyttämään maksimia pienempiä tehoja, mutta tämä mahdollisuus pitää tarkistaa latauslaitetta hankkiessa. Sulakekoosta riippuen voi olla järkevää laittaa "kova raja" sille latausteholle vaikka oliskin kuormanhallinta käytössä, mutta jos ei ole niin sitä suuremmalla syyllä.

Taustatietona sen verran, että meillä on kolmivaihelatauslaite jatkuvasti 3x8A tilassa jolloin lataa n. 5,5 kW maksimiteholla, riittänyt mainiosti omiin tarpeisiin kun autoa voi ladata milloin vain. Kytkimellä saa 3x16 tilaan jolloin saa tarvittaessa ladattua nopeammin.
 
Harri Salon videolla käydään hyvin noi kotilatauslaitteet yleisesti läpi.


Edellä tulikin jo tähän tapaukseen liittyen tarkempaa viestiä.

Itse panostaisin pääsääntöisesti riittävän pitkään latauskaapeliin. Jos se on aina kiinni niin siitä ei ole haittaa ja jos sen ottaa mukaan niin siitä on vain hyötyä kun saa ladattua hankalammassakin tilanteessa (ja suhteessa ei vie niin paljon enemmän tilaa kuin lyhyemmällä johdolla). Oma taitaa olla 7,5m joka on oikein jees. 5m on jo sellainen että autoa saattaa joutua erikseen asemoimaan.
 
Kyllä tuo voimapistorasiaan liitettävä 11kW laturi toimii ihan hyvin myös 7,2kW yksivaihelataavan auton kanssa, ja on paljon parempi vaihtoehto kuin sukolaturi.

Toki latausnopeus on hitaampi, jolloin esim pörssisähkön edullisten tuntien hyödyntäminen ei ole yhtä tehokasta, mutta ei itse latausnopeus ongelmaa tuota kuin jossain poikkeustilanteessa.
 
Talo on 88 vuoden ja pääsulakkeet 3x25A. Tällä hetkellä kiinteä sähkön hinta (toki yösiirto halvempi) mutta ei tarvetta latausajoilla kikkailuille.

Yli 4kw/h ei kulutus nouse kuin kovimpia pakkaspäivinä jolloin voidaan käydä 8kw/h lukemissa.

Tarvetta olisi saada autoa ladattua nopeammin kuin 3,7kw/h koska pidempään matkaa saattaa tulla peräkkäisinä päivinä.

Antaako kiinteät latausasemat enemmän vaihtoehtoja vain onko tuo Walle25 paras vaihtoehto?
 
Ei nyt ole vielä ajankohtaista, mutta kyselen kuitenkin... Meillä on kuuden asunnon rivitaloyhtiö. Parkkipaikkoja on kuusi, yksi per huoneisto. Kullekin kahdelle vierekkäiselle paikalle on lämmitystolppa, jossa on kaksi ajastuspistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Lämmitystolppien sähköt menevät taloyhtiön piikkiin.

Jossain vaiheessa talon asukkaat varmaankin alkavat hankkia sähköautoja. Meillä on kaukolämpö. Nyt mielessä on käynyt, että mitäs jos vedettäisiin uudet sähköt niin, että jokaisella huoneistolla olisi valmius omalle 11 kW latauspisteelle ja sähköt menisivät huoneiston omasta liittymästä.

Nyt herääkin kysymys: Jos tuollaisen tekee, niin onnistuuko huoneiston sisäinen kuormanhallinta, kun huoneiston sulaketaulu on kuitenkin huoneistossa eikä taloyhtiön teknisessä tilassa? Pääsulakkeet (3*35A per huoneisto) ja sähkömittari ovat teknisessä tilassa. Entä jos yksittäinen asukas haluaa säätää lataukset sähkön pörssihinnan mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Talo on 88 vuoden ja pääsulakkeet 3x25A. Tällä hetkellä kiinteä sähkön hinta (toki yösiirto halvempi) mutta ei tarvetta latausajoilla kikkailuille.

Yli 4kw/h ei kulutus nouse kuin kovimpia pakkaspäivinä jolloin voidaan käydä 8kw/h lukemissa.

Tarvetta olisi saada autoa ladattua nopeammin kuin 3,7kw/h koska pidempään matkaa saattaa tulla peräkkäisinä päivinä.

Antaako kiinteät latausasemat enemmän vaihtoehtoja vain onko tuo Walle25 paras vaihtoehto?

Tuolla pääsulake koolla on oikeastaan ainoa vaihtoehto Walle25 jos halutaan yli 3.7kw/H nopeuksia. Myös accelev tarjosi vastaavaa vaiheet yhdistävää joskus mutta toiminta ja tuki sen laitteen suhteen ollu vissiin vaihtelevaa.
 
Auton oman laturin teho: 7,2 kW

Antaako kiinteät latausasemat enemmän vaihtoehtoja vain onko tuo Walle25 paras vaihtoehto?
Tuolla Wallella saat parhaimman kotilatauksen mitä meidän olosuhteissa noille yksivaiheisille voi järjestää. Valitettavia oikkuja kun osassa maailmassa kolmivaihe ei ole kuluttajien käytössä.
 
Talo on 88 vuoden ja pääsulakkeet 3x25A. Tällä hetkellä kiinteä sähkön hinta (toki yösiirto halvempi) mutta ei tarvetta latausajoilla kikkailuille.

Yli 4kw/h ei kulutus nouse kuin kovimpia pakkaspäivinä jolloin voidaan käydä 8kw/h lukemissa.

Tarvetta olisi saada autoa ladattua nopeammin kuin 3,7kw/h koska pidempään matkaa saattaa tulla peräkkäisinä päivinä.

Antaako kiinteät latausasemat enemmän vaihtoehtoja vain onko tuo Walle25 paras vaihtoehto?

Jakautuuko tuo 4-8 kW useammalle vaiheelle? Mikä on lämmityslähde?

Voi olla vähän hankala yhtälö, mutta tavalla tai toisella ratkaistavissa.

Itse selvittäisin ensimmäisenä vaihtoehtona pääsulakkeiden suurentamismahdollisuuden, tuon muun kuorman ohjausmahdollisuuden ja laittaisin kuormanhallinnalla 3*32 A -laturin asennuksen sallimalla maksimillarajalla.

Voiko tuota Walle25-laturia ohjata kontaktorilla, jos haluaa on/off-kuormanhallintaa?

Voi tuon Wallenkin kanssa varmaan tulla ongelmia, jos samoille vaiheilla sattuu muita isoja kuormia.
 
Kiitos vastauksista. Laitetaan Walle25 tilaukseen.
Onko autoa myydessä luvattu kolmivaihelataus? Jos näin, ja auto ei ollut poikkeuksellisen efullinen, niin pura kauppa ja hae soveltuva niro tai kona muualta.
Walle laturi kuormanhallintahärpäkkeineen maksaa paru tonnia, eikä sillä seuraavan auton kanssa tee kuitenkaan mitään kun sillä saa sen 1x16A ladattua (seuraavassa lienee kolmivaihelataus).
 
Kiitos vastauksista. Laitetaan Walle25 tilaukseen.
Ei se silti nouse sinne 7.4 kW tehoihin vaan jaa 5.7 kW.

Saattaisin kylla silti itse koittaa sinnitella silla 16A latauksella ja katsoa parjaako silla koska 1500 euroa on kuitenkin paljon rahaa ja tuo Walle jaa turhaksi seuraavan auton kanssa.

3-vaihe pistorasiaan saa kuitenkin kohtuu halvalla 16A laturin. Tuossa eka esimerkki jonka loysin

Jos silloin talloin joutuu pikalataamaan koska 3.7 kW ei piisaa yon aikana niin kulut eivat silti koskaan nouse tuolle wallen tasolle.
 
Wallella on arvoa myös myydessä, yritin etsiä käytettyä; ei ole. Joten kallis investointi ei 5v sisään olekaan välttämättä niin kallis.
 
Wallella on arvoa myös myydessä, yritin etsiä käytettyä; ei ole. Joten kallis investointi ei 5v sisään olekaan välttämättä niin kallis.
Periaatteessa. Viiden vuoden päästä 1-vaihelauatksella olevat autot ovat ainakin 10 vuotta vanhoja. En laskisi juuri jälleenmyyntiarvoa 5 vuotiaalle latauslaitteelle.
 
Itse panostaisin pääsääntöisesti riittävän pitkään latauskaapeliin. Jos se on aina kiinni niin siitä ei ole haittaa ja jos sen ottaa mukaan niin siitä on vain hyötyä kun saa ladattua hankalammassakin tilanteessa (ja suhteessa ei vie niin paljon enemmän tilaa kuin lyhyemmällä johdolla). Oma taitaa olla 7,5m joka on oikein jees. 5m on jo sellainen että autoa saattaa joutua erikseen asemoimaan.
Sopivasti muotoiltu 5m riittää moneen paikkaan kuten tähän :) Mulla oli ennen 3m suora kaapeli tuossa ja se makoili sitten maassa enemmän tai vähemmän paskaisena pari vuotta. Auto ja kaapeli on molemmat 7kw, taloyhtiö kun aikanaan asennutti 32A latauslaitteet niin toimi hyvin yhteen.
1751359793557.png
(kaapeli myynnissä btw, on vaihtunut auto ja kaapeli kuvan ottamisen jälkeen)
 
Periaatteessa. Viiden vuoden päästä 1-vaihelauatksella olevat autot ovat ainakin 10 vuotta vanhoja. En laskisi juuri jälleenmyyntiarvoa 5 vuotiaalle latauslaitteelle.
Kyllä sillä markkinat on 10 vuotta vanhojen käytettyjen ostajien parissa :)
On meinaan iso ero sillä lataako tuollanen 64kWh auto akkunsa yössä n.10h vai vuorokaudessa ~20h, jos pidempää työmatkaa aikoo ajaa päivittäin. Noi Nirot, Konat ym. vähän isompiakkuiset on kohta sopivassa hintaluokassa kun se tonnin pommi dieselkuski pakuksi muunnetulla farmarillaan laskee euroja ja polttoaineeseen menee jo monta sataa kuukaudessa niin alkaa kiinnostamaan. Niin mulle ainakin kävi ~4v sitten kun pelkkiin työmatkoihin meni about satanen viikossa tankkiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 945
Viestejä
4 829 228
Jäsenet
78 186
Uusin jäsen
Andy7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom