Sähköauton kotilataus

Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
 
Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
 
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
Eipä tuo, jostain syystä nyt oisko HA päivityksessä vaihtunut logiikat mistä config otetaan. Noo katsellaan myöhemmin kuntoon..

Lienee jotain tekemistä nyt näiden kanssa, kun en pikaisesti edes file editorilla löytänyt configfilua.

From now on, the following paths are mapped in the addon:

/homeassistant/ -> points to /homeassistant/ or /config/ in Home Assistant.
/config/ -> points to /addon_configs/49686a9f_evcc/ in Home Assista nt.
 
Poista konffista asetus maxgridsupplywhilebatterycharging . Tuosta taisi olla uusimman pätsin muutoslogissa, että asetus poistuu käytöstä.
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
Olisikohan asetus importoitu tietokantaan? Helpoin olisi jyrätä tietokanta ja lukea asetukset konffitiedostoista uudelleen. Tuohon kannan jyräämuseen oli oma komentonsa, joka oli kerrottu jossain päin githubia.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos löydät jostain Ellin myymiä VW/Cupra/Seat- brändättyjä Pro Chargerin, niim hyvä. Möivät niitä reiluun 200€, saattaisi löytyä joltain asentamaton hyvää hintaan.

Edit: näitä:

 
Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.
Ei ehka halvin tai paras mutta helpoin hakea motonetista Defan latausasema ja kuormanhallinta.

960e asema ja kuormanhallinta palikat.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos ostit Teslan niin osta laturi jonka kahvassa Teslanappi.
 
Ei taida olla juuri merkitystä merkillä. Itse liputan go-e puolesta. Pörssisähln hinnan mukaan toimiva lataus ei taida olla kuin muutamassa mallissa nykyään. Eikä se oikein toimi kummoisesti, kun laturi ei tiedä auton varauksen tasoa. Home assistant ja vastaavat sitten auttaa tuohonkin, mutta vaatii vähän askartelua.
 
mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW.

Älä ylispeksaa tai hanki hätiköiden turhan monimutkaisia järjestelmiä. Sähköautoilu kotilatauspaikalta on vaivattomampaa kuin useimmat olettaa ennen omaa kokemusta.
Tärkeintä on asiallinen kaapelointi keskukselta latauslaitteelle. 3x16A pistorasia autopaikan lähellä toimii käytännössä myös hyvin. Itse ostaisin nyt go-e chargerin latauslaitteeksi.
Käytännössä tarve kuormanhallinnalle on vähäisempi kuin 5v sitten luulin. Pörssisähköohjauksen pitäisi toimiakseen tietää tietää akun varaustila ja seuraavien päivien ajokilometrit toimiakseen automaattisesti. Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
 
Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
Paljon sähköä käyttävällä lämmityksellähän juuri tämä on ongelma ilman kuormanhallintaa, kun pitää saada kaikki kulutus auton latauksen lisäksi halvoille tunneille. Koskee toisaalta myös esim. maalämpöäkin, sillä voi olla inhottava jos se jostain syystä lyö sähkövastukset tulille samalla kun auto lataa 11 tai 22 kW ja lto:n kennon vastus on täysillä. Voi tulla viileä herätys talvipakkasilla.

Ei sillä, ihan oikeassa olet ettei siitä tarvitse tehdä vaikeaa, kunhan tuntee oman käyttöpaikkansa vaatimukset.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 275
Viestejä
4 818 644
Jäsenet
78 079
Uusin jäsen
Mika V

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom