Sähköauton kotilataus

Kyllä sillä markkinat on 10 vuotta vanhojen käytettyjen ostajien parissa :)
On meinaan iso ero sillä lataako tuollanen 64kWh auto akkunsa yössä n.10h vai vuorokaudessa ~20h, jos pidempää työmatkaa aikoo ajaa päivittäin. Noi Nirot, Konat ym. vähän isompiakkuiset on kohta sopivassa hintaluokassa kun se tonnin pommi dieselkuski pakuksi muunnetulla farmarillaan laskee euroja ja polttoaineeseen menee jo monta sataa kuukaudessa niin alkaa kiinnostamaan. Niin mulle ainakin kävi ~4v sitten kun pelkkiin työmatkoihin meni about satanen viikossa tankkiin.
En epäile tätäkään. Mutta ei siiyä kauheasti kannata laskea saavansa. Jos tuollainen 10 vuotta vanha auto maksaa 10000e, niin ei sitä varten osteta tuhansien eurojen latureita. Joko tyydytään 1vaihelataukseen, tai ostetaan auto jossa on mahdollisuus 3vaihelataukseen.
Lisäksi laturin asennuksesta saa maksaa kahteen kertaan. Nyt wallen asennus, ja tulevaisuudessa sitten se uusi laturi.

Onko mahdollista suurentaa sulakekokoa 3x35A? Silloin voisi kuormanhallinnalla ladata 1x32A, ja laitteisto olisi tonnin halvempi.
 
Lisäksi laturin asennuksesta saa maksaa kahteen kertaan. Nyt wallen asennus, ja tulevaisuudessa sitten se uusi laturi.
Ei pidä (täysin) paikkaansa, Walle on pistokkeella, joten AP voi kiinnittää sen itse seinään halutessaan ja samoin irrottaa. Ei vaadi sähköasentajaa.
 
Ei nyt ole vielä ajankohtaista, mutta kyselen kuitenkin... Meillä on kuuden asunnon rivitaloyhtiö. Parkkipaikkoja on kuusi, yksi per huoneisto. Kullekin kahdelle vierekkäiselle paikalle on lämmitystolppa, jossa on kaksi ajastuspistorasiaa yhteisen 16A sulakkeen takana. Lämmitystolppien sähköt menevät taloyhtiön piikkiin.

Jossain vaiheessa talon asukkaat varmaankin alkavat hankkia sähköautoja. Meillä on kaukolämpö. Nyt mielessä on käynyt, että mitäs jos vedettäisiin uudet sähköt niin, että jokaisella huoneistolla olisi valmius omalle 11 kW latauspisteelle ja sähköt menisivät huoneiston omasta liittymästä.

Nyt herääkin kysymys: Jos tuollaisen tekee, niin onnistuuko huoneiston sisäinen kuormanhallinta, kun huoneiston sulaketaulu on kuitenkin huoneistossa eikä taloyhtiön teknisessä tilassa? Pääsulakkeet (3*35A per huoneisto) ja sähkömittari ovat teknisessä tilassa. Entä jos yksittäinen asukas haluaa säätää lataukset sähkön pörssihinnan mukaan?
Pörssisähköohjaus toteutetaan useimmiten latauslaitteen/kotiautomaation älyllä, ei sähkömittarilla (vaikka jotkut mittarit osaavatkin ohjata releitä, esimerkiksi siten ohjaan omaa lämminvesivaraajaa).

Noin muuten suosittelen suuntaamaan tänne:
 
Katselin että go-e:tä myyviä nettikauppoja tuntuu olevan aika monta. Onko näissä jotain hyväksi todettuja? Esim. evasema.fi on hintojen osalta ihan ok ja vaikuttaa kotimaiselta pikkupuljulta.
Laturi kilkkeineen tuli nopeasti perille. Kiva kun pääsi tukemaan kotimaista yrittäjää.

Millaisia asennuksia porukalla on noille? Tuo ylöspäin lähtevä johto on vähän hassu, mutta eiköhän se ole ihan ok jos laittaa läpiviennin heti siihen.

Liittääkö sähkäri jatkoa tuohon johtoon vai korvataanko johto sellaisella joka riittää sähkökeskukselle ilman liitoksia?
 
Laturi kilkkeineen tuli nopeasti perille. Kiva kun pääsi tukemaan kotimaista yrittäjää.

Millaisia asennuksia porukalla on noille? Tuo ylöspäin lähtevä johto on vähän hassu, mutta eiköhän se ole ihan ok jos laittaa läpiviennin heti siihen.

Liittääkö sähkäri jatkoa tuohon johtoon vai korvataanko johto sellaisella joka riittää sähkökeskukselle ilman liitoksia?
Sähkäri laittoi ainakin mulla liitäntärasiaan, josta sit sit ihan MMJ:llä eteenpäin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 118
Viestejä
4 830 878
Jäsenet
78 202
Uusin jäsen
alvi.juupaluoma

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom