Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tehomaksuahan tässä puuhataan...Onko noille suosituksille muuta perustetta kuin se että pääsulakkeen palaminen aiheuttaa mielenharmia? En keksi palovaaraa tai vakuutusvaaraa tuosta ja eipä taida sähköyhtiökään kiinnostua pienestä mutta jatkuvasta ylityksestä. Ja jos sähköyhtiö kiinnostuisikin niin ei siitä mitään korvausvelvollisuutta synny.
Defan systeemi kuormanhallinnalla yllättävän toimiva. Pörssisähköohjaus ei toki ole ihan 100% aseta&unohda, vaan sehän nappaa vuorokauden halvimmat x:n määrän tunteja. Sinne kun saisi jonkun hinnan max-arvon asetettua, eli ei lataisi muuten kuin pakotettuna jos vrk:n alin hintakin on esim. yli 20 snt/kwh. Kuormanhallinta toimii oletetunlaisesti, eli alentaa latausvirtaa autolle jos samalla sattuu sauna ja uuni olemaan päällä (testattu kokeilumielessä)Motonetin Defan paketti on ainakin edullinen. Kokemuksia ei ole mutta pitäisi takuiden ja vastaavien onnistua helpommin kuin minkään pikkupuljujen kanssa. Mutta jos sulla on jotain hinkuja kotiautomaatioon niin sitten ehkä fiksumpia ratkaisuja. Itselleni kotiautomaatioksi riittäisi kellokytkin 01:00 - 07:00 ja manuaalinen munakello kytkin pakko-ohjaukseen niin se defa toimisi sen kanssa ihan ok.
Ainakin meillä pääsulakkeet ovat sinetöidyssä rasiassa, eli sähköyhtiölle pitää ilmoittaa joka kerta kun palavat. Siitä en tiedä seuraako siitä jotain muuta ylimääräistä kulua tai selvitettävää.Onko noille suosituksille muuta perustetta kuin se että pääsulakkeen palaminen aiheuttaa mielenharmia? En keksi palovaaraa tai vakuutusvaaraa tuosta ja eipä taida sähköyhtiökään kiinnostua pienestä mutta jatkuvasta ylityksestä. Ja jos sähköyhtiö kiinnostuisikin niin ei siitä mitään korvausvelvollisuutta synny.
Voi olla, että ovat sinetöidyt, mutta ei tartte olla.Ainakin meillä pääsulakkeet ovat sinetöidyssä rasiassa, eli sähköyhtiölle pitää ilmoittaa joka kerta kun palavat. Siitä en tiedä seuraako siitä jotain muuta ylimääräistä kulua tai selvitettävää.
					
				
					
				
					
				
						
					
					www.kenve.fi
				Vaihto on tottakai ok, mutta silti kuvittelisin että pitää ilmoittaa sinetin laittajalle että on vaihdettu. Oletan sinetin olevan siinä sitä varten että voidaan todeta jos joku suurentaa sulakkeita omin luvinVoi olla, että ovat sinetöidyt, mutta ei tartte olla.
Sen kun vaihdat itse. Pääkytkimestä virrat pois, vanha sulake pois, uusi tilalle ja pääkytkin takaisin päälle.
esimerkkejä:
![]()
Oman pääsulakkeen vaihtaminen - Porvoon Energia
Mikäli pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön sisällä pääkeskuksessa, voit itse vaihtaa ne sähköturvallisuusohjeita noudattaen.pbe.fi
Mikäli pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön omassa pääkeskuksessa, voit itse vaihtaa ne sähköturvallisuusohjeita noudattaen.
![]()
Sulakkeen palaessa
Jos asunnostasi on sähköt poikki kokonaan tai osittain, syynä voi olla sähköliittymää tai kiinteistöverkkoa suojaavien sulakkeiden palaminen. Lue ohjeet ryhmäsulakkeiden tai pääsulakkeen vaihtamisesta.www.oulunenergia.fi
- Pääsulakkeita on asennettu yleensä kolme kappaletta pylvääseen, jakokaappiin tai pääkeskukseen. Voit vaihtaa itse pääsulakkeet, jotka sijaitsevat kiinteistön sisällä olevassa pääkeskuksessa.
 - Muista noudattaa sähköturvallisuusohjeita ja katkaista sähköt pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Huom! Pääsulakkeen varokepohjassa on jännite, vaikka sulake on poistettu ja pääkytkin on 0-asennossa.
 
![]()
Sulakepalo tai jännitteen puuttuminen – Näin ehkäiset ja toimit tilanteessa - Vantaan Energia Sähköverkot
Sulakepalot ovat harvinaisia, mutta mahdollisia, erityisesti pientaloissa. Lue vinkimme, miten sinä voit ennaltaehkäistä mahdollisia sulakepaloja.www.vantaanenergiasahkoverkot.fi
Palanut sulake - Kemin Energia ja Vesi Oy
Suuren kuormituksen aikana, esim. pakkaskautena, saattaa yksi pääsulakkeista palaa. Ongelma hoituu sulaketta vaihtamalla tai suurentamalla.www.kenve.fi
Kaikissa näissä ja monissa muissa kerrotaan pääsulakkeen vaihdon olevan itse ok.
On peruste. Olet ostanut verkkoyhtiöltä kaistaa esim. 3x25A verran ja jos et siinä pysy, pääsulakekokoa pitää suurentaa tai kulutus rajoittaa alle. Verkkoyhtiöillä on sulakekokoihin pohjautuva hinnasto, joiden mukaan asiakkaat maksavat maksujaan. Jos ylitys on jatkuvaa, ymmärtääkseni yhtiö voi pistää sähköt poikki, ellei sulakekokoa nosteta.Onko noille suosituksille muuta perustetta kuin se että pääsulakkeen palaminen aiheuttaa mielenharmia? En keksi palovaaraa tai vakuutusvaaraa tuosta ja eipä taida sähköyhtiökään kiinnostua pienestä mutta jatkuvasta ylityksestä. Ja jos sähköyhtiö kiinnostuisikin niin ei siitä mitään korvausvelvollisuutta synny.
Kuvittelisin kapasiteetin laskennassa olevan huomioitu se mitä sulakkeet antavat, eli lyhyt ylitys ei varmastikaan ole ongelma.On peruste. Olet ostanut verkkoyhtiöltä kaistaa esim. 3x25A verran ja jos et siinä pysy, pääsulakekokoa pitää suurentaa tai kulutus rajoittaa alle. Verkkoyhtiöillä on sulakekokoihin pohjautuva hinnasto, joiden mukaan asiakkaat maksavat maksujaan. Jos ylitys on jatkuvaa, ymmärtääkseni yhtiö voi pistää sähköt poikki, ellei sulakekokoa nosteta.
Se on sitten ero juttu, miten ahkerasti yhtiöt näiden perään katsovat. Periaatteessa muut asiakkaat subventoivat sinun kaistasi ylitystä, kun verkkoyhtiö tekee kapasiteettiratkaisujaan.
Jos alueella on vaikka 30 taloa, toissa kaikissa on 3x25A pääsulakkeet, niin tuskin sitä kapasiteettia kuitenkaan on 30 x 3x25A?Kuvittelisin kapasiteetin laskennassa olevan huomioitu se mitä sulakkeet antavat, eli lyhyt ylitys ei varmastikaan ole ongelma.
Ei varmaan olekaan, ja se on ihan toinen tarina mikä verkkoyhtiön tarkka kaava tuohon laskemiseen on. Väitän vaan että eiköhän se sisällä myös ne sulakkeen nimellisarvon ylitykset.Jos alueella on vaikka 30 taloa, toissa kaikissa on 3x25A pääsulakkeet, niin tuskin sitä kapasiteettia kuitenkaan on 30 x 3x25A?
Ja ei tollaista käyttötapausta ole käytännössä edes mahdollista tulla eteen. Eiköhän joku 50-60% maksimista ole lähellä toteunutta maksimia tollaisessa setupissa? Toki sähköautot ja yölle siirtyvä kulutus nostaa varmasti yöllisiä huipputehoja lähemmäs maksimia.
Ei varmaan olekaan, ja se on ihan toinen tarina mikä verkkoyhtiön tarkka kaava tuohon laskemiseen on. Väitän vaan että eiköhän se sisällä myös ne sulakkeen nimellisarvon ylitykset.
Ei tuosta tarvitse kuluttajan välittää. Omassa sopimuksessani ei ainakaan mainita ettei liittymän nimellisvirtaa saisi ylittää, vaan että sulaketta ei saa vaihtaa suurempaan. Se on sitten eri asia jos noita proppuja polttelee alvaariinsa..
4.8. Sähkönkäyttöpaikan sähkönkäyttö tai -tuotanto ei saa ylittää verkkosopimuksessa tai
liittymissopimuksessa määriteltyä maksimivirtaa (sulakekoko) tai sovittua maksimitehoa. Jos
verkkosopimuksessa on sovittu liittymissopimusta pienemmästä maksimivirrasta tai
maksimitehosta, sovelletaan pienempää maksimivirtaa tai maksimitehoa.
Itse ymmärrän tuon niin että sulakokoa ei saa ylittää, kun en ole maksimivirrasta sopinut. Sulakkeet minulla ovat 3x25A gG, jotka sallivat n. 1,25x ylityksen tunnin ajalla.Mikäs verkkoyhtiö tämmöinen on? Ihmetys on suuri jos ei ao. löydy.
Joo ei... vaati 36A ja 45 minuuttia...Jos on posliini sulakkeet paasulakkeina niin sita voi pohtia omissa paissaan jos laittaa kuormanhallinnan rajaksi 28A. Sulakkeet eivat ihan helposti paukahda pienilla ylityksilla.
Ja jos olisit ollut alusta alkaen mukana niin tätä ei pohdittu optimoinnin mukaan vaan sen mukaan että kännykkään tuli paljon turhia ilmoituksia koska lataus katkaistiin. Silloin pieni virran nosto voi poistaa ongelman kokonaan.Menee kyllä jo aika huvittavaksi optimoinniksi jos aletaan elämään veitsen terällä ja rajoitetaan kuormanhallinnalla virtaa niin, että liikutaan yli sulakkeen nimellisvirran mutta alle toimintavirtarajan.
Nyt oli kyse siitä että ajoittain ei ollut vapaana 3x6A niin kännykkään tuli turha ilmoitusVarsinkin kun ihan perus 3x10A virrallakin jo saa kymmenessä tunnissa akun lähes tyhjästä lähes täyteen suurimman osan sähköautoista.
Mahtaakohan näillä tapauksilla olla yhtään mitään tekemistä sen kanssa että pääsulaketta on ajettu useita tunteja 10% ylikuormalla?Lisäksi tuossa touhussa on muitakin riskejä kuin sulakkeen palaminen. Sulakkeen palaminen on aina suunnittelematon asia lähtökohtaisesti ja ei ole mitenkään harvinaista, että sulakkeen palaessa tapahtuu jotain odottamatonta ja katujakokaapilla kärähtää jonovarokekytkimestä sulake, jonka vaihto(paikalle pääseminen) kestää sähköyhtiön toimesta vähintään tunnin, todennäköisemmin tunteja.
Ihan yhtälailla saa sitten pelätä 25A kuin 27A. Oikeastaan ei kannata varmaan laittaa sähköjä ollenkaan jos touhu on sellaista että liitokset on löysällä. Useimilla kuitenkin 11/22 kW asennus on kohtuu uusi ja oikosulkuvirrat on mitattuna.Sitten se, että onko siellä mittaus/ryhmäkeskuksessa varmasti joka ikinen liitos kiristetty kunnolla ja tiukalla vai onko jotain löysällä? Jos sattuu olemaan joku liitos löysällä ja kun tiedetään Ohmin laki, jossa teho(lämpö) on verrannollinen virran neliöön, niin tuo nimellisesti pieni ylitys kertaantuu lämmöntuotossa ja alkaa käristämään entisestään liitoksia, johdineristeitä yms. Ja ainekset soppaan onkin valmiit.
En jaksa uskoa että mitään sen kummempaa tapahtuu. Saisivat olla alvariinsa lähestymässä ihmisiä jos 10% ylittäminen olisi jotenkin merkittävää.Samaan aikaan sähköverkkoyhtiö tutkii hieman tarkemmin että mistä se katujakokaapin sulakkeen palaminen oikein on voinut johtua ja huomaa logeista, että innokas foorumisti ja sähköauton latailija on kellottanut viimiset muutama kuukautta joka yö yli pääsulakekoon virtaa ja palkitsee tästä suorituksesta takautuvasti korotetuilla liittymämaksuilla ja mahdollisilla muilla seurauksilla, jotka voinee lukea verkkopalveluehdoista.
Tarkista nyt aluksi vaihekohtainen kuormitus. Ongelmasi voivat johtua ihan siitä että vaiheiden kuormitus ei ole tasoissa jolloinka yksi vaiheen ylikuormitus rampauttaa latauksen.Mutta olettaen, että laturi ei anna speksien ulkopuolisesti rajoittaa minimiä vaan on 3x6A niin onko muuta tehtävissä kuin rahoittaa auton puolelta AC-latausta?
Tässä tulee myös mahdollisia ongelmia vastaan autokohtaisesti. Ainakaan Audi ei suostu enää aloittamaan latausta ilman että piuhan käyttää irti jos latausasema on latauksen lopettanutTää on varmaan miljoona kertaa kysytty mutta kysytään uudestaan; tietääkö laturi (3-vaihe AC) akun varaustason mistään? DC laturithan näkee varaustason mutta mites AC kotilaturit?
Mietin lähinnä että pystyykö laturin päässä rakentamaan älykkään latauksen että kun tulee tyhjällä akulla illalla kotiin ja lyö laturin kiinni niin auto lataisi heti akun vaikkapa 50-70% tasoon ja jatkaa latausta sitten vaikkapa aamuyöstä kohti 80-100% tasoja riippuen määrittelyistä?
Ideana siis pitää akku "optimialueella" eli 30-70% mahdollisimman pitkään, jos on "tyhmä" lataus ajastuksella niin se ensiksi antaa auton olla tyhjänä pitkään ja sitten taas aamuyöstä akku on turhaan "täynnä" pidempiä aikoja (autossa itsessään ei ole mahdollisuutta rajata 80% tasoon).
Tämä on nyt siis tekninen kysymys latausmahdollisuuksien osalta enkä kaipaa kommentteja akun huolessapidosta tms tässä kohtaa.
Tää on varmaan miljoona kertaa kysytty mutta kysytään uudestaan; tietääkö laturi (3-vaihe AC) akun varaustason mistään? DC laturithan näkee varaustason mutta mites AC kotilaturit?
Mietin lähinnä että pystyykö laturin päässä rakentamaan älykkään latauksen että kun tulee tyhjällä akulla illalla kotiin ja lyö laturin kiinni niin auto lataisi heti akun vaikkapa 50-70% tasoon ja jatkaa latausta sitten vaikkapa aamuyöstä kohti 80-100% tasoja riippuen määrittelyistä?
Ideana siis pitää akku "optimialueella" eli 30-70% mahdollisimman pitkään, jos on "tyhmä" lataus ajastuksella niin se ensiksi antaa auton olla tyhjänä pitkään ja sitten taas aamuyöstä akku on turhaan "täynnä" pidempiä aikoja (autossa itsessään ei ole mahdollisuutta rajata 80% tasoon).
Tämä on nyt siis tekninen kysymys latausmahdollisuuksien osalta enkä kaipaa kommentteja akun huolessapidosta tms tässä kohtaa.
Tässä tulee myös mahdollisia ongelmia vastaan autokohtaisesti. Ainakaan Audi ei suostu enää aloittamaan latausta ilman että piuhan käyttää irti jos latausasema on latauksen lopettanut
AC-latauksessa ei siirry tietoa varaustasosta. Asian voi kiertää omalla ohjelmoinnilla missä auton API:sta luetaan varaustaso ja ohjataan latauslaitteen API:n kautta lataustaTää on varmaan miljoona kertaa kysytty mutta kysytään uudestaan; tietääkö laturi (3-vaihe AC) akun varaustason mistään? DC laturithan näkee varaustason mutta mites AC kotilaturit?
Mietin lähinnä että pystyykö laturin päässä rakentamaan älykkään latauksen että kun tulee tyhjällä akulla illalla kotiin ja lyö laturin kiinni niin auto lataisi heti akun vaikkapa 50-70% tasoon ja jatkaa latausta sitten vaikkapa aamuyöstä kohti 80-100% tasoja riippuen määrittelyistä?
Ideana siis pitää akku "optimialueella" eli 30-70% mahdollisimman pitkään, jos on "tyhmä" lataus ajastuksella niin se ensiksi antaa auton olla tyhjänä pitkään ja sitten taas aamuyöstä akku on turhaan "täynnä" pidempiä aikoja (autossa itsessään ei ole mahdollisuutta rajata 80% tasoon).
Tämä on nyt siis tekninen kysymys latausmahdollisuuksien osalta enkä kaipaa kommentteja akun huolessapidosta tms tässä kohtaa.
AC-latauksessa ei siirry tietoa varaustasosta. Asian voi kiertää omalla ohjelmoinnilla missä auton API:sta luetaan varaustaso ja ohjataan latauslaitteen API:n kautta latausta
Eipä se oikein hyödytä vaikka autossa olisi "älykäs" lataus, sillä sekin vain määrittää milloin lataus on aloitettava katkeamattomana, jotta ehtii täyttyä juuri ennen lähtöä. Vaikka laturissa olisi pörssisähköohjaus, niin silläkin voi oikeastaan määrittää vain milloin se antaa virtaa ulos. Jos laturi katkoisi aamuyöstä latausta, niin autohan ei tätä pystyisi laskemaan omaan suunnitelmaan, vaan akku jäisi vajaaksi suunnitellusta. Vaatisi siis ensin manuaalisen latauksen illalla, jonka katkoisi ja sitten tekisi aamuyölle uuden latauskerran käyttäen auton "älykästä latausta" eikä rajoittaisi itse laturilta saantia.Tää on varmaan miljoona kertaa kysytty mutta kysytään uudestaan; tietääkö laturi (3-vaihe AC) akun varaustason mistään? DC laturithan näkee varaustason mutta mites AC kotilaturit?
Mietin lähinnä että pystyykö laturin päässä rakentamaan älykkään latauksen että kun tulee tyhjällä akulla illalla kotiin ja lyö laturin kiinni niin auto lataisi heti akun vaikkapa 50-70% tasoon ja jatkaa latausta sitten vaikkapa aamuyöstä kohti 80-100% tasoja riippuen määrittelyistä?
Ideana siis pitää akku "optimialueella" eli 30-70% mahdollisimman pitkään, jos on "tyhmä" lataus ajastuksella niin se ensiksi antaa auton olla tyhjänä pitkään ja sitten taas aamuyöstä akku on turhaan "täynnä" pidempiä aikoja (autossa itsessään ei ole mahdollisuutta rajata 80% tasoon).
Tämä on nyt siis tekninen kysymys latausmahdollisuuksien osalta enkä kaipaa kommentteja akun huolessapidosta tms tässä kohtaa.
Eipä se oikein hyödytä vaikka autossa olisi "älykäs" lataus, sillä sekin vain määrittää milloin lataus on aloitettava katkeamattomana, jotta ehtii täyttyä juuri ennen lähtöä. Vaikka laturissa olisi pörssisähköohjaus, niin silläkin voi oikeastaan määrittää vain milloin se antaa virtaa ulos. Jos laturi katkoisi aamuyöstä latausta, niin autohan ei tätä pystyisi laskemaan omaan suunnitelmaan, vaan akku jäisi vajaaksi suunnitellusta. Vaatisi siis ensin manuaalisen latauksen illalla, jonka katkoisi ja sitten tekisi aamuyölle uuden latauskerran käyttäen auton "älykästä latausta" eikä rajoittaisi itse laturilta saantia.
Jos tuohon rajapinta niin ko merkillä onnistuisi noin, kysyjällä ei tuota mahdollisuutta, ja ne rajapinnatkin taitaa olla kovasti auto kohtaisia, jos tarkoitus pohtia yleisesti eri sähkisten kanssa toimivaa.Polella toki latausmäärä säädettävissä 10% välein, eli tuossa tapauksessa pitäisi autosta ensin asettaa maksimi vaikka 70%:iin illalla ja sitten ennen nukkumaan menoa tehdä tuo edellämainittu venklaus säätämällä latausraja autolta 100%:iin
Mutta onko tosiaan niin että AC latauksella autot ei tue kommunikointia dataväylän kanssa, siis teknisesti ei mahdollista. Eli pitää tyytyä valmistaja kohtaisiin pilvirajapintoihin ja OBD rajapintoihin.
Tiedän Konistien( itsekin entinen sellainen) käyttäneen OBD-porttilukua, joten täysin mahdollista.Ei taida olla kovin helppo tieä toteuttaa varaustilan lukemista auton OBD2 väylän kautta paikallisesti, BT OBD mokkulalla?
Shellyllä ei taida olla mahkuja https://www.shelly.com/products/topac-portable-ev-charger-11kw-eve01-11r tukea asiaan.
Sama Suomi nurkantakaa.fi nyt n 280€
Jos valmsitajalla (auto) on hyvä pilvirajapinnat ja tukilupaus, niin se toki kunkku, varsinkin jos sitä kautta saa ohjattua sitä latausta. ja siihen rajapintaa saa näppärrät palikat.
Kuten jo yllä mainitsin, ei ole mahdollista( syy nähtävästi se että AC-DC -muunnin välissä estää kommunikoinnin) .utta onko tosiaan niin että AC latauksella autot ei tue kommunikointia dataväylän kanssa, siis teknisesti ei mahdollista. Eli pitää tyytyä valmistaja kohtaisiin pilvirajapintoihin ja OBD rajapintoihin.
Kuten jo yllä mainitsin, ei ole mahdollista( syy nähtävästi se että AC-DC -muunnin välissä estää kommunikoinnin) .
Ei se varmasti mitenkään mahdotonta olisi. Standardissa tällaista ei kuitenkaan (tietääkseni) ole, eikä sitä tietoa nyt vain ole saatavilla. Ei myöskään sitä auton tunnistetta.Vähän vaikea ymmärtää miten auton AC-DC muunnin estäisi kommunikoinnin, tai no en sitä epäile etteikö voisi kehittää toteutuksen joka sen estäisi. mutta kuullostaa vähän hölmöltä. Jos kyse jostain määräyksestä, standartista mikä keiltää sen niin no, sekin kuullostaa vähän hölmöltä, jos siis edes sen varaustilan saisi. sen ei luulis vaarantavan mitään , kuin akun yksityisyyttäKai sieltä auton tunnisteen saa, vai onko sekin vain DC latauksella.
Ei se varmasti mitenkään mahdotonta olisi. Standardissa tällaista ei kuitenkaan (tietääkseni) ole, eikä sitä tietoa nyt vain ole saatavilla. Ei myöskään sitä auton tunnistetta.
Yhtä typerää on se, että latausta ei voi signaloida tapahtumaan alle 6A virralla. Mitään syytä tälläkään en keksi.
Hyundaissa esimerkiksi saa auton päästä "puolittajan" päälle, auto ottaa vain puolet pyydetystä virrasta (3-8A).
Jos automaatiota haluaa, pitää olla yhteydessä auton apiin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.