- Liittynyt
- 22.11.2023
- Viestejä
- 25
Ollut mietinnässä Haibiken Alltrail 4. Onko täällä kokemuksia tuosta tai ehdotuksia miltä muilta merkeiltä kannattaisi tarjontaa tsekkailla vastaavanlaisesta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Näissä uutisoinneissa olisi tärkeätä kertoa, minkä valmistajan akusta ja laturista on kyse, mutta tietenkin on liikaa leipääntyneiltä reporttereilta tällaista oleellista perehtymistä vaatia. Yleensä nämä palot liittyvät huonosti suojattuihin kiina-akkuihin. En ainakaan itse ole kuullut, että merkkilaitteiden kuten esim. Shimanon tai Boschin akut olisivat syttyneet palamaan.Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.
![]()
Huoneistopalo Kakolanmäellä syttyi sähköpyörästä – asunnon lapsi ja aikuinen poistuivat ulos tuhoutuneesta huoneistosta
Turun Kakolanmäellä syttyi tiistai-iltana tulipalo. Graniittilinnankadun kolmannen kerroksen kolmion tulipalo sai alkunsa sähköpolkupyörän akusta. Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Marko Virolainen kertoo, että litiumioniakkupalo on hankala taltuttaa.www.ts.fi
Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.![]()
GZR Black Raw 26" sähköfatbike, 19"
Huippuluokan SRAM SX Eagle -osasarja, Bafang-keskiömoottori sekä loistava runkogeometria.Se on hintaluokassaan, jopa halpa sähkö fatbike, kun vertaa osia ja ominaisuuksia.www.verkkokauppa.com
Kusti toi tänään tämän. Kärkkäiseltä tuli täyspitkät lokasuojat ja seisontatuki. Niiden asennuksen jälkeen on tarkoitus kokeilla.
Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?Pyörä on nipussa vielä Piilteman stongalla varustettuna. Ainoa pyörästä paljastunut lapsus oli huonosti asennettu ketjulukko. Tosi hyvältä vaikuttava pyörä on, eikä kalliimmista pyöristä tuttuja "haista vittu-ratkaisuja" ole löytynyt. En ole vielä itse päässyt kokeilemaan, mutta tänään todennäköisesti pääsen. Vaimo on sillä jo kaduilla rullannut ja kehunut. Sillä tavalla ikävästi on käynyt, että nyt on itsellenikin tullut kuume päivittää oma luomuläski samanlaiseen. Onneksi olen saanut vielä perusteltua itselleni, että emme tarvitse samaan aikaan molemmat sähköläskiä.
Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:Ihan mielenkiinnosta, mitä nämä kyseiset ratkaisut kalliimmissa pyörissä ovat?
Pyörä tulisi säilyttää lämpimässä ja ladata aina mahdollisuuksien mukaan kokonaisena jotta se virtanapin pieni akku on myös täydessä latauksessa. Nyt se on kylmässä päässyt tyhjenemään.
...
Voin vain neuvoa että kannattaa pitää pyörä lämpimässä mahdollisuuksien mukaan, ladata se kokonaisena ja kun se on käynnissä niin ei sammuta sitä varsinkaan pakkasella. Toki pyörä on ladattava sitten kun se lämmennyt eikä sen lataaminen onnistukaan jos se on kylmä. Siinä on sen kylmänä lataamisen estävä toiminto.
...
Jos haluat enemmän vastauksia niin laita lomakkeella kysymyksiä. Ota yhteys meihin | CANYON FI
Eikö rungossa ole reikää mistä saa suoraan akusta pyörän päälle? Toinen vaihtoehto on työntää pyörää taakse päin jolloin se herää henkiin.
Idiootti systeemi ja olen kyllä tyytyväinen että päätin pysyä erossa noista kaikkine vikoinensa...
Talven kunniaksi oma Grand Canyon:ON 8 teki perinteiset Shimanot, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli kun tuli vähänkään enemmän pakkasta, niin käynnistysnapin totaalinen aivopieru eli oma sisäinen akku, joka latautuu vain kun pyörää ladataan kokonaisena, ei enää jaksanut käynnistää pyörää.
Canyonin tuella ilmeisesti on tiedossa tuo ongelma ja ongelmaa yritetetään väistää mahdollisimman hyvin:
Eli tästä siis kyse:
Kuluttajariitalautakunta päätti – sähköpyörän täytyy käynnistyä myös pakkasessa (moottori.fi)
Pitäisikö sähköpolkupyörän käynnistyä myös pakkasessa? Näin Kuluttajariitalautakunta päätti - Tekniikan Maailma
Kas - oma Shimanokin kiukutteli tänään, akkuun syttyi valot mutta näyttö pysyi pimeänä eikä reagoinut nappeihin kun yritti startata.
Lopulta kun sain päälle niin pimeni myöhemmin paluumatkalla niin että 2 tolppaa akkua hävisi kerralla eikä enää siitä toipunut
Nyt kun noin listasit asioita niin kohtuu monesta olen samaa mieltä.Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula
Kerro miten asia etenee. Itsellä Neuron On 7 joka on toistaiseksi oireeton, johtuen kohtuu lämpimästä säilytyspaikasta. Mutta tuntuu ikävältä ajatukselta, ettei pyörää voisi säilyttää viileässä ilman että starttauskyky saattaa poistua. Pitäisiköhän vain itsekkin reklamoida Canyonia asiasta.Testasin äsken tuota starttia pakittamalla taaksepäin pienin vaihde silmässä - toimi.
Ja pyörän virtanapissa oli ilmeisesti sen verran hönkää, että sammutus onnistui vaikka käynnistys ei.
Vein nyt pyörän lämpiämään ja meinasin ladata akun täyteen akku kiinni pyörässä.
Aion toki silti laatia reklamaation ja toimittaa sen Canyonin suuntaan, että miten aikovat korjata tuotteessa olevan ilmeisen virheen.
Haluatko kertoa mitä haittoja seuraavista on mielestäsi:Näitä on loputon määrä, enkä ole törmännyt kuin osaan. Yhteistä on, että ratkaisuista saattaa olla hyötyä pyöräilijöille, jotka harjoittelevat olympialaisiin tai elättävät itsensä pyöräilyllä. (Hyödyksi riittää henkinenkin hyöty) Ratkaisuja kuitenkin löytyy kuluttajien hankkimista pyöristä ja edut ovat haittoja epätodennäköisempiä. Lista on subjektiivinen, eli jonkun mielestä tekijän siellä kuuluu olla ja toisen mielestä varmaan ei. Omia suosikkejani ovat:
-Hiilikuiturunko
-Ontto keskiön akseli
-Läpi akseli pyörien navoissa
-Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
-Presta-venttiilit muissa kuin maantiepyörissä
-Ei pyöreät profiilit satulaputkessa
-Seisontatuen kiinnityksen puuttuminen
-Lokasuojien kiinnityksen puuttuminen
-Lukon kiinnityksen puuttuminen
-Vaippahoususatula
Hiilikuiturunko:Haluatko kertoa mitä haittoja seuraavista on mielestäsi:
- Hiilikuiturunko
- Läpi akseli pyörien navoissa
- Centerlock jarrulevyjen kiinnitys
- Vaippahoususatula
Eli lähinnä siis muutosvastaisuutta? Onko pyörän huoltamisen laiminlyönti (läpiakselin hitsausesimerkki) tekniikan huonoutta vai käyttäjän idiotismia?Hiilikuiturunko:
-Päällepäin ei voi havaita, onko ehjä
-Ei uskalla porata reikiä
-Arvaamaton käyttäytyminen ylikuormitettuna
-Saavutettu massaetu yhtä merkitsevä kuin vatsan sisään vetämisestä
Läpi akseli:
-Ei hyötyä
-Ikävämpi käyttää
-Saako heittää koko munamankelin metallikeräykseen, jos unohtaa pihalle muutamaksi vuodeksi suolapaskassa ajelun jälkeen, kun akselit ovat samaa puuta haarukoiden kanssa?
Centerlock
-Harmittaa, että napaan on tarvinnut tehdä vaativa koneistus, jotta voidaan käyttää tarpeettomia osia jarrulevyn kiinnitykseen.
-Vähän kuin tasoittaisi puhtaaksi muuratun tiiliseinän ja laittaisi siihen tiilikuviotapetin päälle
Vaippasatula
-Vaippahousuilla pyöräilijöitä on varsin pieni osa pyöräilijöistä, mutta silti vaippahoususatuloita löytyy huomattavasta osasta uusia pyöriä ensiasenteisena
-Vähän kuin henkilöauto myytäisiin slikseillä, jotka joutuu heti vaihtamaan pois
- Vaatii toki työkaluja irroitusta varten, mutta sen verran nyt lienee kaikilla aina mukana?
Mikä helvetti on vaippahoususatula?
Omassa Canyon Spectralissa on myös takana pikalukolla läpiakseli. Edessä perinteinen ja takana pikalukko menee akselin sisään piiloon.Tämäkin on tapauskohtaista, omassa Canyonissa ainakin etuakselilla on pikalukollinen läpiakseli.
Kuvittelisin että tarkoitetaan kun käytetään pyöräilyhousuja joissa on tommoset pehmusteet?Mikä helvetti on vaippahoususatula?
Housut tiedän mutta kyseistä satulaa en.Kuvittelisin että tarkoitetaan kun käytetään pyöräilyhousuja joissa on tommoset pehmusteet?
Centerlockin ainoa syy on shimanon määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ts. shimano pääsee myymään oman standardinsa jarrulevyjä merkittävänä napavalmistajana.Centerlock:
- Kiinnitystekniikkana kaikin puolin täysin ylivertainen
- Helppo asentaa ja irroittaa
- Ei pelkoa pulttien korkkauksesta tai kantojen pyöristymisestä
- Ainoa ikävä puoli, että vaatii lukkorengastyökalun. Se kuitenkin täytyy löytyä joka tapauksessa eikä sitä nyt mukana tarvi kantaa.
Vaippahoususatula on satula, joka on tarkoitettu käytettäväksi vaippahousujen kanssa. Ei ole edes tarkoitus olla siedettävä, ilman vaippaa. Olen harmikseni törmännt näihin myös vuokrapyörissä. Kuinka todennäköistä on, että vuokrapyörän käyttäjällä on vaippahousut? Vaikka itse pyöräilen lähes päivittäin, oli tuskien taival pyöräillä vuokrapyörällä kolmen tunnin lenkki vaippahoususatulalla.Housut tiedän mutta kyseistä satulaa en.
Tuossa olikin hyviä perusteluja, mutta lisäksi haluan nostaa uritetun mutterin ja/tai aluslevyn, johon olen törmännyt myös takapakan kiinnityksessä. Ratkaisu on suunniteltu sudeksi. Ei tuollaisessa liitoksessa ole mahdollista saavuttaa järkevää esikiristysvoimaa. Hammastuksella saavutetaan se, että mutteri ei pääse pyörimään kokonaan irti, mutta muuten se vain estää kunnollisen kiristyksen.Centerlockin ainoa syy on shimanon määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ts. shimano pääsee myymään oman standardinsa jarrulevyjä merkittävänä napavalmistajana.
CL on monimutkaisempi ja kalliimpi kuin vaihtoehtoinen 6 bolt, eikä tarjoa mitään etua.
Nämä kaikki siksi, jotta napaan saadaan kiinni kuusisakarainen spider, johon varsinainen jarrulevy on niitattu kiinni. Samaan aikaan 6 boltissa spider on kiinteä osa napaa ja jarrulevy kiinnitetään yksinkertaisesti kuudella kuusiokolo- tai torx-ruuvilla spideriin.
- CL kiinnitys tapahtuu hienokierteisellä erikoismutterilla, joka on merkittävästi helpompi vetää väärille kierteille kuin 6 boltin standardikuusiokoloruuvit tai torxit.
- Hienokierteinen mutteri vaatii erikoisavaimen ja näitäkin on kaksi erilaista. Ulkopuoliselle otteelle sopiva Part Tool BBT-69.4 -hylsy maksaa 30 €, jotta momenttiavaimen käyttö on mahdollista.
- Ulkopuolisen työkalun ote kapeasta mutterista on hutera ja herkkä lipsahtamiselle.
- Sisäpuolisenkaan työkalun ote ei herätä luottamusta.
- CL vaatii kalliin urituksen sekä napaan, että jarrulevyyn -> jarrulevy on kalliimpi kuluttajalle.
Luulen ettei tuolla ole tarkoituskaan saavuttaa samankaltaista esikiristysvoimaa kuin perus ruuviliitoksen pultissa. Tarkoituksena lienee lähinnä lukita pakka tai jarrulevy paikalleen.Tuossa olikin hyviä perusteluja, mutta lisäksi haluan nostaa uritetun mutterin ja/tai aluslevyn, johon olen törmännyt myös takapakan kiinnityksessä. Ratkaisu on suunniteltu sudeksi. Ei tuollaisessa liitoksessa ole mahdollista saavuttaa järkevää esikiristysvoimaa. Hammastuksella saavutetaan se, että mutteri ei pääse pyörimään kokonaan irti, mutta muuten se vain estää kunnollisen kiristyksen.
Vaippahoususatula on satula, joka on tarkoitettu käytettäväksi vaippahousujen kanssa. Ei ole edes tarkoitus olla siedettävä, ilman vaippaa. Olen harmikseni törmännt näihin myös vuokrapyörissä. Kuinka todennäköistä on, että vuokrapyörän käyttäjällä on vaippahousut? Vaikka itse pyöräilen lähes päivittäin, oli tuskien taival pyöräillä vuokrapyörällä kolmen tunnin lenkki vaippahoususatulalla.
Pikku hiljaa sähköpyörän hankintaa alkanut suunnittelemaan. Tavoitteena pystyä pyöräilemään työmatkat kesät ja talvet (10-15km suuntaansa) - tämän lisäksi lapsen pyöräkärryn vetäminen tulee olla mahdollista.
Mitään kovaa maastoajoa ei oo tarkoitus ajaa, mutta kyllä nyt varmaan jollain peruspoluilla olisi hienoa käydä ajelemassa. Lisäksi kun pyörän säilytystilat aika paljon vaihtelee, niin olisi hyvä kun akun saisi helposti irti sisälle lataukseen.
Tällä hetkellä ainoa listalla oleva pyörä on Cube reaction hybrid allroad mitä tässäkin ketjussa on kehuttu - vaikuttaisi aika hyvältä paketilta työmatka-ajoon. Akun koosta en oikein osaa sanoa mikä olisi sopivin, varmaan 750Wh aika hyvä kompromissi. Myöskin nuo kaikki eri mallisarjat hiukan hepreaa kun on Performancea, Prota ja SLX:ää jne. Parempia osia tietenkin eri mallien välillä, mutta minkä noista lopulta valitsisi?
Onko muita ehdotuksia pyöräksi? Tiukkaa budjettia ei oo, mutta maksimi jossain 3000e paikkeilla.
Kysynpä nyt täällä asiaa, kun olen tätä aikani itse pähkäillyt:
Eli tarvetta olisi toiselle sähköpyörälle, eikä mille tahansa pyörälle, vaan laatikkopyörälle, joka olisi lähtökohtaisesti kolmipyöräinen. Kaksipyöräiset laatikkopyörät ovat siinä mielessä pois laskettuja, että niillä ei oikein Jyväskylän erittäin mäkisessä maastossa talvella aina pärjää ja tosiaan pyörän pitäisi pystyä operoimaan kesät ja talvet. Laatikkopyörä sen vuoksi, että kuljetettavia lapsia on kolme kappaletta, joten ihan mikä tahansa pyörä ei sovellu. Perheessä on jo ennestään Riese & Mullerin pitkäperäpyörä, joten toista sellaistakaan ei tässä kohtaa tarvita, vaan ydinajatus on se, että kolme lasta pitäisi pystyä kuskaamaan päivähoitoon ja takaisin myös talvella lumisohjossa ja mielellään siten, että eteneminen on varmaa.
Itse en näiden perusteella ole keksinyt oikeastaan kuin kaksi kohtalaisesti soveltuvaa vaihtoehtoa:
HNF Nicolai CD2
Cube Trike Hybrid Family
Ensimmäinen lienee vastikään lanseerattu ja sitä nyt selvitellään, että saisiko sellaista Suomeen ja mihin hintaan. Jälkimmäisessä haaste on oikeastaan se, että siihen menee helposti kaksi lasta, mutta sitten pitää värkätä jonkinlainen ratkaisu, että myös kolmas mahtuisi kyytiin, esim. saisiko pyörään kiinni eteen lastenistuinta tai sitten heti siihen laatikon ja kuljettajan istuimen väliin ns. perinteistä mallia.
Sen verran pystyn monien sähköpyörien kokemuksella sanomaan, että ihan mikä tahansa vaihtoehto ei käy, esim. Babboen pyörissä on ollut aika isoja laatuongelmia mm. voimansiirrossa ja sähköissä sekä koeajettiin yhtä Butchers & Bicyclesin pyörää ja opittiin varsin nopeasti, miksi arvosteluissa siitä ei tykätä: tilttausta ei saa kykettyä pois, joten kolmella lapsella pyörä on aika hankala käsiteltävä hitaissa nopeuksissa ja äkkijarrutus aiheuttaa perän nousemisen ilmaan (ilmeisesti yleinen ongelma laatikkopyörissä, jossa se laatikko menee osittain etuakselin etupuolelle). Eli mahtaisiko kenelläkään tämän jälkeen olla hyviä ehdotuksia?![]()
Kattelin itsekin tuota Nicolai CD2 ja melkein laittelin sähköpostia. Classic Bike pk-seudulla ainakin myy muita HNF pyöriä niin heiltä kannattaisiko kysellä hintaa. Lopulta totesin, että itse haluan seuraavaan kunnon jousituksen eli Load4 75 on suunnitelmissa. CD2 ei sisällä jousitusta vaikka sisältääkin kallistuksen. Istuma-alue näytti myös aika pieneltä loppujen lopuksi eli en tiedä kuinka kolme lasta siihen saa istumaan kunnolla eli kannattaa siitäkin jotain videoita/kuvia kattella. Radelbandelta löytyy ainakin pari videota, esittely ja testi. Itsellä ei saksa taivu ihan videoon vaadittavaksi, mutta YouTuben automaattiset englanninkieliset tekstitykset olleet riittävät. Laatikkopyöränä meillä nyt Bakfiets e6100 moottorilla ja pitkäperäpyöränä myös Multitinker, mukavasti kyllä vääntöä tuossa Boschin 4. gen 85Nm moottorissa. Load olisi varmaan myös ihan hyvä vaihtoehto, mutta toki jos on usein sohjoa/auraamatonta niin se on haastava tilanne varmasti.
Äkkiseltään Nicolain laatikko näyttää aika pieneltä kolmelle lapselle talvikamppeissa. Riippuu toki lasten koosta. Meillä on Urban Arrow, jossa on pidempi ja toisesta päästä about yhtä leveä loota, lapset 3v ja 9v, jos olisi kolmas lapsi, niin pitäisi ainakin meidän lasten luonteilla hommata isommalla laatikolla oleva pyörä. Kesävermeissä tai talvella toki ollut kolmaskin kyydissä, mutta en talvella jatkuvasti haluaisi kolmea kuskata. Lastenistuin tai kärry perään tietysti tuo lisäpaikan, mutta siinä menettää aika paljon laatikkopyörän etuja joko suuremman vierintävastuksen tai yhden lapsen kylmälle altistumisen kanssa.HNF Nicolai CD2
Cube Trike Hybrid Family
Minkälaista käyttöikää ja vuosikuluja voi odottaa pyörälle, jos viikossa tulee kilometrejä noin 100? Kaksi latausta viikossa ja oletettu 1000:n latauksen sykli antaisi vajaat kymmenen vuotta akulle. Tämä ei kuitenkaan taida olla realistinen, kun yleensä puhe on muutaman vuoden akunkestoista.
Mietin myös pitkäikäisyyttä. Onko merkkejä, joiden filosofiana on elinikäisyys, eli huoltamalla vanhoilla osilla pääsee hyvinkin pitkälle?
Olen täysin uusi oikeastaan koko pyöräilyn suhteen. Työsuhde-etuna kuitenkin nyt houkuttelee, kun matka taittuisi bussia nopeammin. Miten muuten tavaroiden kanto, ovatko korit kestäviä ja jämäköitä?
Budjetti voisi olla tossa 3000€ tienoilla, kun sillä hyviä pyöriä näyttää saavan. Kaikki aloittelijan oppaat jotka googlella löysin ovat firmojen luomia markkinointimielessä, niin jonkinlaista apua alkuun tarvitsisin.
Minkälaista käyttöikää ja vuosikuluja voi odottaa pyörälle, jos viikossa tulee kilometrejä noin 100? Kaksi latausta viikossa ja oletettu 1000:n latauksen sykli antaisi vajaat kymmenen vuotta akulle. Tämä ei kuitenkaan taida olla realistinen, kun yleensä puhe on muutaman vuoden akunkestoista.
Mietin myös pitkäikäisyyttä. Onko merkkejä, joiden filosofiana on elinikäisyys, eli huoltamalla vanhoilla osilla pääsee hyvinkin pitkälle?
Olen täysin uusi oikeastaan koko pyöräilyn suhteen. Työsuhde-etuna kuitenkin nyt houkuttelee, kun matka taittuisi bussia nopeammin. Miten muuten tavaroiden kanto, ovatko korit kestäviä ja jämäköitä?
Budjetti voisi olla tossa 3000€ tienoilla, kun sillä hyviä pyöriä näyttää saavan. Kaikki aloittelijan oppaat jotka googlella löysin ovat firmojen luomia markkinointimielessä, niin jonkinlaista apua alkuun tarvitsisin.
Olen itse ajanut 4500km:ä Bafangin etumoottorilla sähköistetyllä fillarilla. Ensimmäisen puolet siitä kevyellä rimpulalla hybridipyörällä. Pyörätiet ovat kuitenkin niin kuoppasia ja pattisia, ettei sitä touhua kestäneet paikat, mukana kulkeneet ostokset, puhelin eikä takapyörän pinnat. Vaihdoin setin täysjoustopyörään ja johan alkoi matka maittaa. Satulassa istuen menee lähes kaikki heitot. Talvella autotien ylityksessä on etujousto pohjannut, kun autotiellä on ollut pahat urat, mutta 95% vuodesta saa ajaa lähes varomatta mitään.Kiitos paljon erinomaisista vastauksista heti alkuun. Perusasiat mielelläni huollan tosiaan itse ja tämän vuoksi myös kysyin pyörien pitkäikäisyydestä. Asiaa hieman selviteltyäni vaikuttaa siltä, että lupauksia tulevaisuuteen ei kukaan anna. Boschille tuntuu Euroopassa olevan suurin luotto, ja keski-euroopassa ainakin useita liikkeitä vaihtaa vielä Gen1 (2010-2014) malliston moottoreita. 15 vuotta olisi jo sellainen ikä, että uskaltaisin tähän rahaa ja aikaa satsata.
Toisaalta taas kiinnostaa kaikkien osien vaihdettavuus vapaasti, ml. sähköiset. Esim [1] mukana tuleva akku ja bafangin setti on käsittääkseni melko vaihdettavissa tulevaisuuteen, kun sitä tuntuu pääosin diy-sähköilijät suosivan. Paljon tulee kiinasähkön kanssa tehtyä muutenkin, niin se ei niinkään pelota. Vaaratilanteita en kuitenkaan halua aiheuttaa, kun on liikenteestä kuitenkin kyse. Mutta jos verkkokauppakin heidän moottorillaan olevaa pyörää myy, niin antaahan se luottoa.
Maastoon en tosiaan suunnittele meneväni, mutta talvella pitäisi töihin silti kulkea. Tiet aurataan täällä hyvin, mutta joskus se pyräkkä iskee kuitenkin työmatkallekin. Tästä syystä (vain ja ainoastaan) kiinnostavat nuo sähköpyörät. Tarpeeksi hyvin piikitetyt pienemmätkin monilla tuntuu riittävän talveksi, mutta en osaa sanoa ilman kokemusta miten olisi itsellä.
Pyörähuollossa olen vielä täysi noviisi, mutta onnekseni on useampi kaveri jotka maastoa harrastavat, niin heiltä varmasti liikenee apua, vaikken sinne maastoon lähtisikään.
Muutama spesifi tarve mitä vielä tuli mieleen on, että akku pitäisi saada irti latausta varten ja myös työpäivää, sillä töissä en voi sitä säilyttää. Kiinnostaa myös miten kotivakuutus käsittelee varkaustapauksia, missä itse vaihdettu osia pitkin vuosia. Onko se vuosivähennys per osa vai millä mennään.
Mitä mieltä olette tuosta tarjouspyörästä näillä puheilla? Leasing ei tuossa enää edes paljoa tarjoa niin saattaisi mennä sitten käteisellä. Mukava tosiaan huomata että markkinat on nyt itselle suotuisat.
E: tai miten esim [2] pärjäisi suomen talvessa?
[1] GZR Black Raw 26" sähköfatbike, 19" – Verkkokauppa.com
[2] Ortler Bozen, musta netistä | bikester.fi
www.mhw-bike.fi
työsuhde pyörä hakusessa. työmatkat, ja kevyttä maastoajoa. olisko suosituksia. itse olen cubea katsellut. onko tuolla hintaa parempaa?
![]()
Cube Reaction Hybrid SLT 750 prizmsilver n grey 2023 - Sähköpyörä Hardtail Maastopyörä
Seikkailuun hyppääminen ei ole koskaan ollut niin hauskaa kuin Reaction Hybrid SLT 750. Ei ihme, sillä tässä e-hardtailissa on neljännen sukupolven Bosch-moottori, jossa on Smart -järjestelmä ja suuri PowerTube-akku. (Lähes)...www.mhw-bike.fi
Ottaisin ehkä ennemmin tämän:työsuhde pyörä hakusessa. työmatkat, ja kevyttä maastoajoa. olisko suosituksia. itse olen cubea katsellut. onko tuolla hintaa parempaa?
![]()
Cube Reaction Hybrid SLT 750 prizmsilver n grey 2023 - Sähköpyörä Hardtail Maastopyörä
Seikkailuun hyppääminen ei ole koskaan ollut niin hauskaa kuin Reaction Hybrid SLT 750. Ei ihme, sillä tässä e-hardtailissa on neljännen sukupolven Bosch-moottori, jossa on Smart -järjestelmä ja suuri PowerTube-akku. (Lähes)...www.mhw-bike.fi
Shimanoon saa itse päivitettyä ohjelmiston ja amerikka-asetuksen. Mutta jos ei halua, niin speedboxilla saa kaikkiinMilläs moottorilla sai sen nopeusavustuksen muutettua helposti 30km/h. Duunipyörät tuli tännekkin ja rupesin pohtimaan josko.
Bosch+VolspeedMilläs moottorilla sai sen nopeusavustuksen muutettua helposti 30km/h. Duunipyörät tuli tännekkin ja rupesin pohtimaan josko.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.