Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

No jos et ole kuullut niin ei ehkä sitten kannata julistaa Ice Spikereitä parhaiksi?
Jotta voisi olla sanomatta jotain tunnettua ja yleisesti hyvänä pidettyä vaihtoehtoa parhaaksi, pitäisi ensin tietää, että jossakin on olemassa joku vieläkin parempi vaihtoehto ja ettei se ole parempi vain jonkin yksittäisen henkilön mielestä, vaan laajemmin. :D

Suomi Tyresin Piikkisika saattoi myös olla ihan ok, mutta se koko firma meni konkurssiin, joka varmaan kertoo osaltaan millaisesta niche-valmistajasta oli kyse. Itse en Suomi Tyresin renkaista pitänyt koskaan, mutta juuri noita Piikkisikoja en tosin koskaan ehtinyt kokeilemaan. Tuo Black Ice 400 ei ollut tosiaan entuudestaan tuttu, enkä löytänyt siitä kuin yhden arvostelun, jossa sitä ei verrattu muihin. Tuplahintainen näyttäisi ainakin olevan.

Jatkot vaikka täällä -->
 
Tästä on aikaisemminkin ollut juttua ja edelleen ihmettelen mistä nämä jäykkäperää tarjoavat keksivät argumenttinsa. Minulla on molempia ja voin sanoa että maastoajoon tai edes roudanraiskaamalle hiekkatielle en suosittelisi köyhäperää edes pahimmalle vihamiehelleni. Jokainen pienikin kuoppa tiessä tuntuu kuin joku vetäisi lekalla pakaroihin ja tästä johtuen joudut seisomaan polkimilla joka on todella raskasta. Täysjoustoisella maasturilla voit huoletta painella menemään istumalla satulassa mukavasti.

Kyllä se vaan kertoo jo jotain että aina kun joku hommaa köyhäperän niin ollaan jo viikon sisään kyselemässä mikä olisi sopiva joustotolppa satulaan.

Sanoisin kokemuksesta että jäykkäperä on iso kompromissi ja sellaista voi suositella ainoastaan niille joilla ei vain budjetti taivu täpäriin mitenkään. Takaiskarin saa lukkoon jos sitä haluaa mutta köyhäperään ei voi lisätä iskaria...

Argumenttisi olisi toimiva jos jäykkäperä ja täysjousto olisi saman hintaiset ostaa ja huoltaa.

Mutta kun ne ei ole.

Tottakai se on kompromissi. Niin on täysjoustokin mutta toisella tapaa.

Sen takia on olemassa pyöriä maantiepyörästä graveliin ja maastopyörästä läskipyörään ja alamäkipyörään.
 
Argumenttisi olisi toimiva jos jäykkäperä ja täysjousto olisi saman hintaiset ostaa ja huoltaa.

Mutta kun ne ei ole.

Tottakai se on kompromissi. Niin on täysjoustokin mutta toisella tapaa.

Sen takia on olemassa pyöriä maantiepyörästä graveliin ja maastopyörästä läskipyörään ja alamäkipyörään.

Niin no... Vastasit alunperin Dexterille joka kyseli 3700-3900e budjetilla pyörää johon suosittelet köyhäperää. Tuolla hinnalla saa jo melkein mitä tahansa priimaa täysjoustopuolelta pl. ammattivehkeet.

Ja mitä tulee tuohon täpärin huoltoon niin se on toinen urbaani legenda että se takalinkusto ja/tai takaiskari vaatisi jotain ylimääräistä. Linkuston laakerit kestävät suurimmalla osalla normikäyttäjistä koko pyörän eliniän. Takaiskarin huolto on myös asia jota paisutellaan ihan turhaan.

Suurin osa peruskäyttäjistä ei ikinä osaisi kertoa eroa 5000km ajetun huoltamattoman ja huolletun iskarin välillä. Aika paljon saa ajaa vaativaa maastoa ennenkuin iskarin toiminnalla alkaa olemaan merkitystä. Yleensä siinävaiheessa kun harrastuneisuus on pisteessä jossa erottaa iskarin toiminnassa jotain jota voisi parantaa, niin silloin lyödään jo kättä taskuun ja päivitetään parempi iskari.
 
Kyllä se vaan kertoo jo jotain että aina kun joku hommaa köyhäperän niin ollaan jo viikon sisään kyselemässä mikä olisi sopiva joustotolppa satulaan.
"Köyhäperä"? Olipa aika elitistinen "meidän äiti tekee parempaa ruokaa kuin teidän äiti" -kommentti. :D

Jäykkäperä voi olla myös tarkoituksellinen valinta, jolle on olemassa muitakin järkeviä perusteluita kuin hinta. Mm. minä en ole halunnut kaikkiin fillareihini täysjouston tuomaa lisäpainoa, enkä varsinkaan yhtään lisäriesaa huolloista. Joustotolppaa en ole myöskään kaivannut. Tosin painollahan ei saanut olla täällä mitään väliä, koska kaikki ajavat kuitenkin pelkällä sähköllä, vai miten se mantra menikään.

Jos polkimilla keventäminen on ongelma ja pienetkin kuopat tuntuvat lekan iskuilta, kuten aiemmin sanoit, niin sitten kannattaa tosiaan katsella täysjoustoa. Eikä siinä mitään, onneksi on vaihtoehtoja eri tarpeisiin. Vielä kun ymmärrettäisiin, että omat valinnat eivät ole aina aukottomasti parhaita kaikille muille ja kaikkiin käyttötarkoituksiin.

Tämän sanottuakin, jos tosiaan on tarpeen selvittää, että "mikä olisi paras työsuhdepyöränä noin 3700-3900e haarukassa" ja rahaa pitää laittaa haisemaan maksimit, niin sitten kannattaa katsella jotain täysjoustoa, kun ainakin minusta tuntuisi hassulta maksaa mistään normaaliin käyttöön tarkoitetusta jäykkäperästä niin paljon.

Ja mitä tulee tuohon täpärin huoltoon niin se on toinen urbaani legenda että se takalinkusto ja/tai takaiskari vaatisi jotain ylimääräistä. Linkuston laakerit kestävät suurimmalla osalla normikäyttäjistä koko pyörän eliniän. Takaiskarin huolto on myös asia jota paisutellaan ihan turhaan.
Ihan samalla tavalla sitä takaiskaria pitää huoltaa kuin etuiskariakin. Osa toki vaan ajelee, eikä huolla koskaan juuri mitään muutakaan, mutta se nyt on taas vähän sellainen juttu, että jos ei koe sitä tarpeelliseksi ja/tai ei huomaa eroa, niin on vähän kyseenalaista, että onko tarvinnut sitä koko iskaria alunperinkään, tai ainakaan että onko ollut järkeä maksaa useita tuhansia euroja kulkineesta, jota ei halua pitää kunnossa? No, meitä on moneen junaan.
 
Kyllä itsekin ottaisin ympärivuotiseen ajoon tuolla Dexterin budjetilla jo täysjouston. On ne mökkitiet vaan mukavampia ajella sellaisella.
 
Vuoden ajanut Trekin powerfly jäykkäperällä jos nyt valitsisin ottaisin täysjouston, ajan 70% työmatkaa päivittäin 36-45km riippuen mitä reittiä asfalttia, hiekkatietä, metsäpolkuja yms. sitten vapaa ajalla porukassa maastossa kunnolla kyllä tuo jäykkäperä on hankala paikoitellen vaikka onkin hissitolppaa ja oikea satula perseen mittojen mukaan. :geek: ajoa tullut tosiaan vuodessa n.6tkm.
 
vapaa ajalla porukassa maastossa kunnolla

No tämä on toki selvää, että jos lähdetään kunnon maastolenkkiä vetämään niin rahaperä(kun kerran jäykkäperä on erään "keskustelijan" mielestä köyhäperä) on huomattavasti parempi.

Mutta jos maastoajo tarkoittaa lähinnä metsäautoteitä ja satunnaisia poikkeamisia niin rahaperän tuoma mukavuuslisä on marginaalinen, joskin havaittavissa.
 
Juuri iltalehdessä on uutinen, jossa yksi ihminen on kuollut tulipalossa, joka alkanut ilmeisesti sähköpyörän lataamisesta. Heräsi vaan kysymys, että kuinka turvallisia nuo akut/laturit oikein ovat nykyään. Tietysti laatu riippuu valmistajasta myös... Itse lataan fillaria autotallissa, jonne ei kyllä kuule asuintiloista ollenkaan. En tiedä, että pitäisikö sinne hommata joku hälytyssysteemi, kun eihän siellä kukaan jaksa kyhnöttää useampaa tuntia latauksen aikana, vai irroittaisiko akun ja lataisi mahdollisimman huonosti palavassa tilassa, esim. kylppärissä :cool:
 
Juuri iltalehdessä on uutinen, jossa yksi ihminen on kuollut tulipalossa, joka alkanut ilmeisesti sähköpyörän lataamisesta. Heräsi vaan kysymys, että kuinka turvallisia nuo akut/laturit oikein ovat nykyään. Tietysti laatu riippuu valmistajasta myös... Itse lataan fillaria autotallissa, jonne ei kyllä kuule asuintiloista ollenkaan. En tiedä, että pitäisikö sinne hommata joku hälytyssysteemi, kun eihän siellä kukaan jaksa kyhnöttää useampaa tuntia latauksen aikana, vai irroittaisiko akun ja lataisi mahdollisimman huonosti palavassa tilassa, esim. kylppärissä :cool:
Monet latailee metallilaatikon sisällä - esim itselläni on vanha lääkekaappi, joka on metallia. Ja kyllä, lataushan tapahtuu kylpyhuoneen lattialla.
 
Juuri iltalehdessä on uutinen, jossa yksi ihminen on kuollut tulipalossa, joka alkanut ilmeisesti sähköpyörän lataamisesta. Heräsi vaan kysymys, että kuinka turvallisia nuo akut/laturit oikein ovat nykyään. Tietysti laatu riippuu valmistajasta myös... Itse lataan fillaria autotallissa, jonne ei kyllä kuule asuintiloista ollenkaan. En tiedä, että pitäisikö sinne hommata joku hälytyssysteemi, kun eihän siellä kukaan jaksa kyhnöttää useampaa tuntia latauksen aikana, vai irroittaisiko akun ja lataisi mahdollisimman huonosti palavassa tilassa, esim. kylppärissä :cool:

Veikkaan, että suht tunnetun valmistajan pyörän ostamalla riski on todella pieni, joskin akkua ei kannata asuintiloissa koskaan ladata jos vain mahdollista.

Eiköhän suurempi ongelma ole mikä tahansa muu kaukoidästä tilattu sähkölaite tai akkukäyttöinen liikkumisväline, drone tms. Noita kärähtäneitä tasapainolautojahan on ollut ilmeisesti useampikin tapaus.
 
New Yorkissa noita sähköpyöränakkuja palaa joka päivä. En ihmettele kun katsoo videoita tuosta kaupungista. Lähes kaikki sähköpyörät ovat alibaban halvinta tarjontaa käsikaasulla. Noilla ne ruokalähetit suhaa viittäkymppiä pitkin manhattania ja säilyttävät betonikuution eteisessä niitä.

En ole nähnyt faktaa että yksikään Shimanon, Yamahan tai Boschin tekemä akku olisi aiheuttanut tulipalon. Tähän on varmasti ihan looginen selityskin...

Suomessa tiedän ainakin yhden tapauksen jossa maksuhäiriöscootteri paloi kerrostalokämpässä. Lienee aika riski kun se akku on aika valtavan kokoinen.
 
Mikä tämä on?
100237621962.jpg


Varmaan sanonta tulee siitä että näillä usein ajaa nistin näköisiä tyyppejä spurgulähiöissä.
 
Juuri iltalehdessä on uutinen, jossa yksi ihminen on kuollut tulipalossa, joka alkanut ilmeisesti sähköpyörän lataamisesta. Heräsi vaan kysymys, että kuinka turvallisia nuo akut/laturit oikein ovat nykyään. Tietysti laatu riippuu valmistajasta myös... Itse lataan fillaria autotallissa, jonne ei kyllä kuule asuintiloista ollenkaan. En tiedä, että pitäisikö sinne hommata joku hälytyssysteemi, kun eihän siellä kukaan jaksa kyhnöttää useampaa tuntia latauksen aikana, vai irroittaisiko akun ja lataisi mahdollisimman huonosti palavassa tilassa, esim. kylppärissä :cool:
Jos kyse tuosta Anjalan tapauksesta, niin siitähän on poliisi antanut lausunnon: "Rikosylikonstaapeli Juha Lehtoranta kertoo, ettei pyörän laturi ollut täysin tehdasvalmisteinen. Poliisi epäilee, että siinä oli mukana jotain omavalmistetta." Isompien valmistajien akut joissa käytetään laatuvalmistajien kennoja, niin riskit lienee moninkerroin pienemmät. Itselläni on toki näin talviaikaan pyörä autotallissa ja lataukset hoidetaan siellä, että jos palo syttyy, niin ei ole itse tulipalon keskellä. Enkä kyllä jätä akkuja lataukseen yöksi vaan pyrin hoitamaan latauksen hereillä ollessa.

Toisaalta taas sähköautojen akut ladataan pääsääntöisesti yöaikaan ilman, että kukaan on niitä vahtimassa.
 
Nuoret aika paljon noita kontioita käyttävät.joo. itse tulee ladattua oman perhekunnan ladattavat pyörät/tasapainolaudat päiväseltään valvotusti. Varsinkin tuohon käytettynä hankittuun tasapainolautaan en luota yhtään ja vaikka Tunturissa on laatuakku ja Shimanon laturi niin tuo laturi lämpenee aika reippaasti ja vinkuu vielä jonkin verran niin on tullut tavaksi ladata sitä vain valvotusti kun itse on hereillä (palamattomalla alustalla toki).

Plugari latautuu aina yöaikaan autotallissa, mutta olen laittanut sinne ketjutettavan palohälyttimen yhteen eteisessä olevan palovaroittimen kanssa niin pitäisi sitten huutaa sisälläkin jos joku ongelma tulee.
 
Huippuvalmistajillakin kuten panasonicilla on sekä suojapiirillä varustettuja, että ilman suojapiiriä olevia kennoja.

Lisäksi "melkein" kaikissa 18650 kennoissa käytetään nykyään suojaventtiiliä, joka sijaitsee kennon yläosassa.

Siltikin tulipalon riski on aina olemassa.
 
Onko akkupaloon ylipäätään mitään hyviä varotoimia? Eli mitkä on ne toimenpiteet siinä vaiheessa, kun akku spontaanisti syttyy palamaan?
Vai onko tosiaan järkevintä antaa palaa ja (etukäteen) eristää laite siten, että se ei pääse sytyttämään mitään muuta?
 
Onko akkupaloon ylipäätään mitään hyviä varotoimia? Eli mitkä on ne toimenpiteet siinä vaiheessa, kun akku spontaanisti syttyy palamaan?
Vai onko tosiaan järkevintä antaa palaa ja (etukäteen) eristää laite siten, että se ei pääse sytyttämään mitään muuta?

Juurikin näin, laite kannattaa aina ladata eristetyssä metallisessa laatikossa (ei tietenkään umpinaisessa)

Lähde vaan mahdollisimman nopeasti ulos asunnosta ja soita hätäkeskukseen.
 
Vaahtosammutinta kannattaa myös käyttää jos mahdollista, koska sillä saa ainakin ostettua hivenen lisäaikaa.
 
"Akkua ei voi sammuttaa tukahduttamalla eli esimerkiksi sammutuspeitteellä akkupaloa ei saa sammumaan. Akkupalo saadaan sammutettua vain jäähdyttämällä, esimerkiksi upottamalla akku veteen – tai odottamalla, että kaikki palo lopulta hiipuu, kun akussa ei ole enää mitään palavaa."

Ja tuossa Vesa Linja-ahon yhteenveto, hänellä on myös kirja akuista.
 
Batsafella on isoillekin lipo-akuille tarkoitettuja säilytys-/latauslaatikoita, olen noita joitain ostanut ja sähkisten akut noissa säilyttänyt ja ladannut. Pitäisi kestää isonkin akun palo ilman tulen leviämistä.
 
Itse lataan akkua peltilaatikossa (tuli pyörän mukana) alakerran Wc:ssä palamattomalla alustalla ja toivon että jos palo alkaa niin laatikko antaa sen verran aikaa että saa heitettyä akun vaikka ulos kerta ulko-ovelle on matkaa alle 2m.
Jos se palo on räjähdysmäinen tai jos se räjähtää kun olet kiikuttamassa sitä ulos, niin se on menoa.

Jos hyvä tuuri käy, niin akku palaa hallitusti metallilaatikon sisällä ja saat kiikutettua sen ulos.

Kirjoitan tämän siksi, että räjähdysmäisiäkin paloja on sattunut vaikkakin harvakseltaan ja ihmisten on hyvä tiedostaa tämä.
 
Itse lataan akkua peltilaatikossa (tuli pyörän mukana) alakerran Wc:ssä palamattomalla alustalla ja toivon että jos palo alkaa niin laatikko antaa sen verran aikaa että saa heitettyä akun vaikka ulos kerta ulko-ovelle on matkaa alle 2m.
Tuossa sytytetään (ja sammutetaan) E/FAT:n akku.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mistä yleisimmin löytyy pyörän runkonumero ? Minulla on Rock Machine ebike ja numeroa ei löydy millään. Kuulemma vakuutusyhtiöt vaatii varkaustapaulsissa runkonumeron.
 
Mistä yleisimmin löytyy pyörän runkonumero ? Minulla on Rock Machine ebike ja numeroa ei löydy millään. Kuulemma vakuutusyhtiöt vaatii varkaustapaulsissa runkonumeron.

Heh, itse painin pyörän hankkimisen jälkeen saman asian kanssa neuron on kutosen kanssa. Vaikka pyörää kuinka kääntelin, niin ei vaan osunut runkonumero silmiini, eikä löytynyt canyonin yleisemmästä paikasta, eli muistaakseni moottorin alta rungosta. Kai tässä specsaversille joutaa :cool:
 
Canyonissa se on nykyään keskiön suunnilta löytyvässä QR-kooditarrassa.

 
Nykyiset alurungot on muoteilla valettuja eikä niihin olisi mitään järkeä tehdä jokaiseen valuun omaa numeroa. Kaiverrettuna heikentäisi rungon rakennetta niin jäljelle jää tarra. Hiilikuituisissa sama homma ettei mitenkään mahdollista tehdä.

Rautaputkirunkoja tuskin on enää nykyään muualla kuin mummiskopioissa ja muissa markettipyörissä. Noissa taas runkonumerolla ei ole niin väliä.

Ja mistä ne tietää onko se numero oikea vai keksitty mitä ilmoitat?
 
Tein 7 vuotta sitten rikosilmoituksen varastetusta pyörästäni ja ja rikosilmoituslomakkeessa kysyttiin polkupyörän sarjanumeroa.

No eihän minulla sitä numeroa ollut, joten jätin sen kentän tyhjäksi.

Vakuutuspuolella sitä ei kysytty.

Korvaus napsahti tilille alle viikossa.
 
Laitoin Grand Canyonin talvikuntoon eli nastat alle ja valoa keulalle.
Tarkoitus on vetää kärryä myös talvella, joten kaikki pito mitä on saatavilla on tarpeen.
Nastoista ei ole vielä mitään raportoitavaa mutta valosta positiivinen vaikutelma.
Rengas on tämä:

Valoksi tuli tämä:

Voi olla että on olemassa parempia ja halvempiakin valoja mutta ostin tuon kun halusin stvzo keilan ja suoraan akkuun liitännän ilman kikkailuja.

Hyvin näkyy, näkee ja ei häikäise juuri lainkaan(vastaantulijoita).
IMG_20231111_183942_348.jpg
IMG_20231111_183953_189.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Shimano EP8 ja SC-EM800 pyörässä.
 
Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Shimano EP8 ja SC-EM800 pyörässä.
Muistaakseni isolle rissalle vaihde päälle ja pukkaat pyörää taaksepäin.
edit.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Shimano EP8 ja SC-EM800 pyörässä.
Muistaakseni isolle rissalle vaihde päälle ja pukkaat pyörää taaksepäin.
edit.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Minulla on taas muistikuva, että se on se virtanapin akku joka hyytyy pakkasessa.

Eli se typerä nappi sisältää oman akkunsa joka latautuu vain kun pyörässä on virrat päällä.

Ilmeisesti pyörään kai saa virrat myös akun napista, jos se on shimanon oma akku.

Google kertoo lisää, mutta epäilisin ekana sitä virtanappia.
 
Tänään tultiin kotia vähän rauhallisemmin, akku oli kyllä lämpimässä päivän mutta pyörä ulkona ja ei saanu tuota ohjauspaneelia/näyttöä päälle joten ilman avustusta tultiin kotia(ihan vähän harmitti). Onkohan nyt sitte niin että tuossa näytössä on joku akku sisässä ja se ei kestä pikkupakkasta(-18), ja ennen kaikkea mitä tälle olisi ehkä tehtävissä?
Shimano EP8 ja SC-EM800 pyörässä.
Löytyykö pyörästä EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi?

EW-SW300_1_750_750.jpeg

 
Minulla on taas muistikuva, että se on se virtanapin akku joka hyytyy pakkasessa.

Eli se typerä nappi sisältää oman akkunsa joka latautuu vain kun pyörässä on virrat päällä.

Ilmeisesti pyörään kai saa virrat myös akun napista, jos se on shimanon oma akku.

Google kertoo lisää, mutta epäilisin ekana sitä virtanappia.

On kyllä typerästi toteutettu systeemi, jos tämänkin oisin tiennyt niin ois saattanut jäädä fillari hommaamatta ja käyttänyt nekin rahat autoon. Ja kyllä on Shimanon oma akku, vaan taitaa mennä nappi rungon puolelle piiloon


Muistaakseni isolle rissalle vaihde päälle ja pukkaat pyörää taaksepäin.
edit.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Kiitos vinkistä, pyörä pääsi ulos yöksi kun lupasi pakkasta niin pääsee aamulla ehkä kokeilemaan tuota
Löytyykö pyörästä EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi?

EW-SW300_1_750_750.jpeg

En osaa mallia tarkemmin sanoa tuo näköinen nappi siitä löytyy
 
On kyllä typerästi toteutettu systeemi, jos tämänkin oisin tiennyt niin ois saattanut jäädä fillari hommaamatta ja käyttänyt nekin rahat autoon. Ja kyllä on Shimanon oma akku, vaan taitaa mennä nappi rungon puolelle piiloon



Kiitos vinkistä, pyörä pääsi ulos yöksi kun lupasi pakkasta niin pääsee aamulla ehkä kokeilemaan tuota

En osaa mallia tarkemmin sanoa tuo näköinen nappi siitä löytyy

Joo, niin on.

Netistä lukenut kikkoja miten saada pyörä taas eloon ja itsekin Canyon EP8 pyörän omistavana hieman pettynyt tuohon. Käytän itse pyörää suhteellisen usein joten toivon, ettei tule kohdalle mutta reklamoin kyllä valmistajalle jos tulee.
 
Onhan toi nyt aivan idiootti systeemi mutta mietin että miten pimennossa pitää elää ettei tähän ja sen "korjaamiseen" ole koskaan törmännyt, on nimittäin lähes jokaisessa joskus eteen tuleva ongelma?

Tämä oli yksi syy miksi itse aikanaan jätin nämä Shimanot pois, on niin paljon ongelmia moottoreissa ja sähköissä että ei kiinnosta koeponnistaa takuuasioita...
Orbeassa on erilainen virtanappi vaikka on Shimanon EP8 ;) En kyllä tiedä miksi tuota samaa nappia ei muutkin valmistajat käytä, kun se tuntuu toimivan
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
 
Viimeksi muokattu:
140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia...
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.
 
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.
Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.
 
Sehän on juuri näin. Näitä molempia saa helposti jälkiasenteisina ja tuolla 600e erotuksella saa kyllä sitten jos jonkinlaista näyttö-laitetta sekä hissitolppaa, mutta tuo jousituksen muutos on jo vähän isompi homma tämmöiselle peruspyöräilijälle.
Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
Minulla oli tuollainen ja hiilikuiturungossa oli heti uutena "halkeamia" tms. Takuuvaihdetussa rungossa ei yhdellä lenkillä ilmaantunut ongelmia, mutta sen verran jännitti, että laitoin pyörän vaihtoon. Muutenkin hyvä tiedostaa, että käytännössä takuisiin pyörä lähetettävä Saksaan -Ei kiitos enää ikinä tällaista: Suomaiset jälleenmyyjät ei hoida Cuben takuuasioita jos pyörä on ostettu muualta (tämä vahvistettu myös kuluttajaneuvonnasta)!

Tosin tuo ei ollut ainoa syy, vaan mielestäni Cube oli liian painava ja kömpelö, niin vaihdoin Orbea Rise H30 kevytsähköön
-Kevyempi, joten on ketterämpi käsitellä ja avustus on kuitenkin riittävä. En myöskään pitänyt Boch:n "teknisen ajon avustuksesta", eli polkaisemalla poljinta pienenmatkaa avustaa pyörä tyyliin sekunnin tai 2 kohtuuttoman suurella teholla. Tuo teki jyrkkien ja vaativien nousujen ajamisesta melko mahdotonta kun poljinvoima ei pysynytkään vakiona. Tottakai jatkuvalla polkemisella ongelma olisi ratkennut, mutta itsellä ei ole taitoa tai halua muuttaa omaa ajotapaani pyörän takia - ennemmin vaihdoin pyörän, joka sopii omaan ajotapaani :tup:
Tässä nyt vielä oma kokemukseni tuosta 140 mallista, sikälimikäli muut kommentit on olleet ylistäviä
 
Jos lähtee suoraan ajattelemaan liian pitkälle tulevaa ammattilaisuraa varten, menee kuitenkin todennäkäisesti metsään. Jousitus on noissa mun mielestä hyvinkin vertailukelpoinen keskenään isossa kuvassa. Ellei sitten ole tarkoitus hyppiä isommista hyppyreistä ja korkeammalta niin että ollaan aina kaikki pyörät ilmassa ja sitä sisäänjouston määrää oikeasti tarvitaan. Noilla sun antamilla ajospekseillä harkitsisin myös vahvasti jopa jäykkäperää (itse ostin jäykkäperän ja vaikka kilometreistä suurin osa onkin huonompaa metsäpolkua, vauhtikaan ei ole ihan hidas niin harvoin on silti ikävä takajoustoa).
Tässä on sama kuin melkein missä tahansa hommassa, ensimmäinen menee joka tapauksessa enemmän/vähemmän harjoittelun kannalta ja vasta seuraavaan osaa miettiä mitä siihen kaipaa.
Kiitos avaavasta vastauksesta tuohon jousitus-asiaan.

Vuoden harjoittelin luomu-jäykkiksellä ja siitä luonnollinen siirtymä olisi toki sähkö-jäykkäperä, mutta nyt kun noita tarjouksia välillä putkahtelee, niin arvelin että hinta-ero ei enää niin iso ole noissa täysjoustoissa, jos niitä saa jo ~3000e. Ja sit ku se ei jää siihen se "arveluun", niin ollaan tuolla ~4000e hintaluokassa "entä jos kuitenkin".

Mutta joo, kaiketi tuossa oranssissa Stereo Hybrid 120:ssä on aika paljon pyörää suhteessa hintaan. Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
Jos kiire ei ole, odota että vanhenevat mallit tulee poistoon(vuodenvaihteen jälkeen). Itse panostaisin enempään joustoon, olettaen että kiinnostus polkuja kohtaan nousee. Nämä on paskoja sijoituksia rahallisesti, eli päivitys parempaan myöhemmin on rahan menoa. Käytettyjä on niin paljon tarjolla, että persnettoa tulee, laita kerralla hyvä, nauti ajosta!
 
Ite oon pähkäilemässä nyt muutaman mallin kesken, täältä muutama sivu takaperin sai aika hyvää pohja-infoa Cuben pyöriin ja näillä näkymin oon päätymässä Stereo Hybrid Race-malliin, mutta vielä olis muutama kysymysmerkki. Eilen hoksasin bike-discountissa tämän oranssin 120 Race mallin tulleen tarjoukseen hyvään hintaan 3125e suomen 24 alvilla.


mhw-bikellä olisi taas 140 HPC Race-malli tarjouksessa hieman yli 3800e


Aika vaikea valita näiden kahden kesken, varsinkin kun valintaa on tekemässä n 3-4 vuotta tulevaisuuteen, kun tämä tulisi työsuhde-pyöräksi. Käyttö on alkuun arviolta 80% tasaista ja latupohjaa ja 20% kantopolkua, ainakin tällä hetkellä. En tiedä innostuuko esim vuoden päästä enemmän vaikka alamäkeen tms hurjailua. 140-malli sinänsä tukisi tuota käytön laajennettavuutta tulevaisuudessa ja siinä tulisi isomman jouston lisäksi dropper-satula ja parempi näyttö. Olisko nämä kuitenkaan tuon 6-700e hintaeron arvoisia... 120-mallin erikoisväri oranssi on, noh erikoinen, mutta erottuisi ainakin joukosta, jos ei muuta...

Onko täällä Stereo Hybrid 120:en omistajia, jotka nyt haikailee tuon 140-jouston perään?
tänään tuli itelle tuo Cuben Hybrid Race, ensivaikutelmat todella positiiviset.
Laatu ja ajoasento erittäin hyvä :thumbsup:

Vielä pitää hommata lokarit kyseiseen pyörään ja valot niin sitte on tiptop :tup:
 
Orbeassa on erilainen virtanappi vaikka on Shimanon EP8 ;) En kyllä tiedä miksi tuota samaa nappia ei muutkin valmistajat käytä, kun se tuntuu toimivan
Samoin Canyon Spectral pyörässä rungon nappi vain painaa runkoputken sisällä olevaa akun nappia, niin ei vaikuta pakkaset. Ep8 moottori ja akku on Canyonin oma, mutta kuuluu Shimanon huollon piiriin.
 
Kukin ajattelee miten ajattelee, mutta ainakin itselläni pyörässä koko näyttö on ihan samantekevä, siitä lähinnä katson mikä mode on käytössä ja ehkä paljonko on ajettuja kilometrejä, kaikki muut on ihan samantekevää ja ylimääräistä. Pienempi ja mitättömin näyttö on mulla ainakin sopivin. Kartta voisi olla hyvä, niin ei tarvitsisi olla erikseen puhelinta jos on tuntemattomilla urilla, mutta siitähän ei tässä tainnut olla kysymys. Hissitolpan saa mihin tahansa pyörään jälkikäteenkin jos sille kokee tarvetta.

Itselläni samat ajatukset. Poistaisin koko näytön jos se olisi mahdollista.

Täytyy käydä vielä nuo jäykkäperät tarkemmin läpi ja jos ei niistä mitään löydy, niin ehkäpä se valinta päätyy tuohon Stereoon...

Suosittelen vahvasti kokeilemaan ajamista tuollaisella kuoppaisella tiellä ennen kuin sellaista menee ostamaan. Mielellään ajat jotain nimismiehenkiharaa. Takaan että kokemus on sellainen ettet ikinä tule edes harkitsemaan tuollaisen hankkimista.

Itselläni on maastojäykkis, täpäri ja sähkötäpäri. Noista ensimmäinen on lähinnä gravelpyörän korvike 3" renkailla ja satasen maksaneella satulan joustotolpalla. Ei tuolla kovin mielellään aja hiekkateillä jossa on paljon kuoppia. Sopii ihan jees tasaiselle hiekkapohjaiselle pyörätielle eikä missään nimessä maastoon.
 
Turun Kakolassa palanut kämppä sähköpyörän akusta alkaneessa palossa.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 107
Viestejä
5 062 957
Jäsenet
81 029
Uusin jäsen
Tapzu1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom