Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Sain lahjaksi rocksharkin sähköpyörän (mikä lienee aika halppis), ihan kiva vehje mutta huomaan aiheuttaneeni itselleni jonkinlaisen kammon sen akun suhteen. Akussa on mielestäni outo pistävähkö (kuin palaneen muovin/elektroniikan) haju ja haistellessa se vähän ärsyttää omia ilmaröörejä. Eli onko se akku nyt sitten niinsanotusti sökö ja joku kenno vuotaa eikä sitä oikein kannattaisi ehkä käyttää saati latailla. Ei oikein hotsittaisi koko rivitaloa polttaa tuolla. Suorituskyvyssä en ole huomannut mitään laskua. Valmistaja näyttää olevan LN Energy Technology ja mitä netistä katsoin niin mainostivat käyttävänsä laadukkaita Samsung/LG/Panasonic/"Grade A chinese cells" kennoja (tuo viimeinen nyt ei vakuuttanut). Tuoksahteleekos muilla akut millekään?
Kun akku on ladattu täyteen, niin paljonko siinä on voltteja?

Ettei se vaan ole päässyt ylilatautumaan.

Vie ihmeessä takuuseen, jos sitä on jäljellä.

Jos takuu on loppunut, niin sitten vaan aukaisemaan ja tutkimaan että mikä siellä mahdollisesti aiheuttaa hajun.

Mulla on joskus akkua purkaessa osunut ruuvari vahingossa kahteen kennoon yhtäaikaa ja siitä tulee aika etova haju kipinöiden ja savun kera, mutta ei mitään vakavaa.

Käteviä nuo pistehitsauskoneet, kun saa vaihdettua viallisia kennoja helposti uusiin.
 
Kun akku on ladattu täyteen, niin paljonko siinä on voltteja?

Ettei se vaan ole päässyt ylilatautumaan.

Pitääpä mittailla kun seuraavan kerran latailee. Eikö sen BMS:n pitäisi estää tuollainen kun sellainen kuitenkin kaiketi kaikista Suomen markkinoilla myytävistä litiumakuista löytyy? Vähän kuin puhelimetkin siirtyvät latauksessa ylläpitotilaan akun tultua täyteen. Kummastuttaa kun nettiä selannut asian tiimoilta ja se vaikuttaisi sähköpyörien akkujen kanssa kuitenkin olevan yleinenkin ilmiö että akun voi yliladata. Eli jotain kiinanroskaa on paljonkin kai liikkeellä ilman asianmukaisia suojauksia.
 
Pitääpä mittailla kun seuraavan kerran latailee. Eikö sen BMS:n pitäisi estää tuollainen kun sellainen kuitenkin kaiketi kaikista Suomen markkinoilla myytävistä litiumakuista löytyy? Vähän kuin puhelimetkin siirtyvät latauksessa ylläpitotilaan akun tultua täyteen. Kummastuttaa kun nettiä selannut asian tiimoilta ja se vaikuttaisi sähköpyörien akkujen kanssa kuitenkin olevan yleinenkin ilmiö että akun voi yliladata. Eli jotain kiinanroskaa on paljonkin kai liikkeellä ilman asianmukaisia suojauksia.
Mulla on yhdessä akussa laadukkaat samsungin kennot, mutta bms on mennyt kerran jumiin. Eli 36v akku latautui vain 37 voltin paikkeille. Tein bms-resetin ja akku on sen jälkeen taas latautunut normaalisti 41.5 volttiin. Eli akku voi muuten olla laadultaan hyvä, mutta bms voi olla täysi susi. Onneksi reset auttaa, mikäli kennot ovat muuten kunnossa.

Kaverilla on toiminut kiinasta ostettu akku erinomaisesti - siinä ei ole bms:ää pistämässä kapuloita rattaisiin. Eli joissain tapauksissa bms:stä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Akusta voi myös poistaa bms:n kokonaan, mutta silloin täytyy olla erittäin varovainen, ettei akkua ylilataa / aja täysin tyhjäksi.
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi

Ei tuolla pahasti vikaan mene, joskin joustokeula on vähän keskinkertainen ja nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.


Tuossa on Canyonin vastine samaan hintaluokkaan. Osat samaa tai parempaa, erityisesti joustokeula parempi.

Huomioitavaa että Canyonin akku on integroitu, kun taas Trekissä se pn tuo todella kätevä kahvalla irtoava.
 
Ei tuolla pahasti vikaan mene, joskin joustokeula on vähän keskinkertainen ja nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.


Tuossa on Canyonin vastine samaan hintaluokkaan. Osat samaa tai parempaa, erityisesti joustokeula parempi.

Huomioitavaa että Canyonin akku on integroitu, kun taas Trekissä se pn tuo todella kätevä kahvalla irtoava.
ei taida tuota canyonia saada vaan gobybikellä esim?
 
onko tämmöinen mistään kotoisin jos hintaluokkana 3-4k

työsuhdepyöräksi nimenomaan tulisi

Itse pohdin myös tota Trekkiä. Päädyin itse Cubeen jonka ostin Saksasta ilman työsuhdeetua. Cuben pyörä oli noin tonnin halvempi vaikka siinä oli vähän paremmat osat + lokasuojat, seistontatuki, valot ja tarakka.

Trekeissä tosiaan paras puoli on varmaankin toi irroitettava akku ja jos paikallisesta kivijalkaliikkeestä ostaa niin hoituu varmaan mahdolliset takuuasiat helpommin.

Jos leasaus on GoByBiken kautta niin sillä muistaakseni pystyy tilaamaan myös Saksasta.
 
Itse pohdin myös tota Trekkiä. Päädyin itse Cubeen jonka ostin Saksasta ilman työsuhdeetua. Cuben pyörä oli noin tonnin halvempi vaikka siinä oli vähän paremmat osat + lokasuojat, seistontatuki, valot ja tarakka.

Trekeissä tosiaan paras puoli on varmaankin toi irroitettava akku ja jos paikallisesta kivijalkaliikkeestä ostaa niin hoituu varmaan mahdolliset takuuasiat helpommin.

Jos leasaus on GoByBiken kautta niin sillä muistaakseni pystyy tilaamaan myös Saksasta.
Saa gobybikellä canyonilta tilattua.
joo katos vaa, piti tutustua tarkemmin :tup:
*edit. varmaan kannattavampaa katsoa ulkomailta koska näyttäisi olevan huomattavasti halvempaa?
mikäköhän tuohon 3-4k hintaluokkaan osuisi?
Jäykkäperästä aattelin ja vaihteleviin maasto-olosuhteisiin, ei työmatkaan
 
Viimeksi muokattu:
mikäköhän tuohon 3-4k hintaluokkaan osuisi?
Jäykkäperästä aattelin ja vaihteleviin maasto-olosuhteisiin, ei työmatkaan

Cube Reaction Hybrid eri versiot, näitä saa eri tavalla varusteltuinakin(lokarit yms), jo mainittu Trek Powerfly ja Canyon Grand Canyon ON, Focus Jarifa, Specialized Turbo Tero, jne jne.
Käy koeajamassa jossain kivijalkaliikkeessä vaihtoehtoja? Ja ennen ostopäätöstä katsot mitä sama maksaa esim. saksassa ja päätät onko se hintaeron arvoista tilata muualta(toimituskulut joutuu usein maksamaan pyörästä itse)

Omasta mielestä jäykkäperäinen maasturi on aika optimaalinen jokapaikan höylä. Jonkin verran olen maastoa ajanut ja harvakseltaan on tullut tunne, että olisi tarvinnut täysjoustoa huomioiden sen tuoman lisähinnan.

Maasturiin saa myös isot renkaat, mitkä tekee talvikäytöstä realistista, noissa kaupunki/retkipyörissä tuppaa olemaan sen verran vähän rengastilaa että kunnon renkaita ei vaan mahdu ja sitten jos tulee se auraamaton pyörätie niin vaikeaksi menee. 29x2,6" renkailla, joka on aika yleinen koko näissä maastureissa nykyään menee aika isossakin lumipöperössä kun vain laittaa tehostusta päälle reilummin ja pitää vauhtia yllä.
 
Cube Reaction Hybrid eri versiot, näitä saa eri tavalla varusteltuinakin(lokarit yms), jo mainittu Trek Powerfly ja Canyon Grand Canyon ON, Focus Jarifa, Specialized Turbo Tero, jne jne.
Käy koeajamassa jossain kivijalkaliikkeessä vaihtoehtoja? Ja ennen ostopäätöstä katsot mitä sama maksaa esim. saksassa ja päätät onko se hintaeron arvoista tilata muualta(toimituskulut joutuu usein maksamaan pyörästä itse)

Omasta mielestä jäykkäperäinen maasturi on aika optimaalinen jokapaikan höylä. Jonkin verran olen maastoa ajanut ja harvakseltaan on tullut tunne, että olisi tarvinnut täysjoustoa huomioiden sen tuoman lisähinnan.

Maasturiin saa myös isot renkaat, mitkä tekee talvikäytöstä realistista, noissa kaupunki/retkipyörissä tuppaa olemaan sen verran vähän rengastilaa että kunnon renkaita ei vaan mahdu ja sitten jos tulee se auraamaton pyörätie niin vaikeaksi menee. 29x2,6" renkailla, joka on aika yleinen koko näissä maastureissa nykyään menee aika isossakin lumipöperössä kun vain laittaa tehostusta päälle reilummin ja pitää vauhtia yllä.
tää voisi kiinnostaa :think:
osaaltaan kiinnostaa että on noi kaikki lokarit, lamput jne ettei niitä tarvitse erikseen hommata
 
tää voisi kiinnostaa :think:
osaaltaan kiinnostaa että on noi kaikki lokarit, lamput jne ettei niitä tarvitse erikseen hommata

Jos en väärin katso, niin tuossa on myös integroitu akku ts. irroitus vaatii työkaluja tai pyörän kääntämisen ympäri. Muuten ihan soivan oloinen peli.

Eli riippuen miten lataus onnistuu, että meneekö vaikeaksi. Jos on paikka jossa ladata joko kotona tai töissä ja mieluiten lämpimässä niin silloin ei ole integroidusta juurikaan haittaa mutta jos latausmahdollisuutta ei ole, niin (helposti) irroitettava akku on silloin aika mukava.
 
On helposti irrotettava akku tuossa Cubessa, näkyy tuo musta suojus ja sen avaava nappi alaputkessa kuten omassa Reaction Hybrid SL 750 (2022, ostettu GoByBiken kautta bike-discountista, toimituskulut saa laitettua budjettiin kuten myös lukon suoraan GBB:ltä).
Löytyy myös latausportti pyörästä, mutta itse aina olen rahdannut akun sisälle, kun yleisessä pyörävarastossa en kehtaa pitää.

Nuo Allroad mallit tosiaan sisältää lokarit ja valot, mutta jos haluaa pyörästään "oman näköisen", niin akusta virtansa ottava valo on varsin helppo asentaa ja lokareita löytyy joka lähtöön.
Valostoresta tuli hankittua Light5 EB1000, joka asentui helposti, mutta vaati valon aktivoinnin Boschia huoltavassa liikkeessä.
Takavaloksi sitten tuon kanssa bundlena saatava Blip satulan rautoihin.
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot

Cuben sivuilta vertailutyökalun perusteella racessa ja slx:ssä on hitusen laadukkaammat osat kuin Pro:ssa. 12-lehtinen takapakka, parempi takavaihtaja, isommat jarrut ja parempi keula.

Pro:sta puuttuu myös ilmeisesti näyttö kokonaan kun Racessa ja SLX:ssä on Boschin Kiox 300.
 
Onko mitään suurempaa käytännön eroja Cube Reaction Hybrid Pro, Race ja SLX: n malleissa? jokainen osuisi budjettiin
äkkiseltään itse katottuna aika mitättömät erot
Jos bike-discountista vertailuun ottaa näistä kolmesta jokaisesta 750 mallin (eli 750Wh akulla), niin Pro:ssa on pelkkä LED remote, kun Race ja SLX tulee lisänä Kiox 300 näyttö. Kiva lisä tarkastella kaikenlaista dataa kuten nopeutta/matkaa/tehoa, mutta ei toki pakollinen.
Pro:ssa lisäksi toki halvimpana pyöränä hieman halvempaa joustokeulaa, jarruja ja 11-nopeuksinen vaihteisto, kun kahdessa muussa hieman parempaa palikkaa ja 12-nopeuksinen vaihteisto.
Race ja SLX suurimmalta osin samaa palikkaa, mutta SLX:ssä eri jarrut ja FOX:in AWL etuhaarukka, jota ainakin pyörähuollon (virallinen RockShox/FOX huolto) kaveri kehui, kun löytyy omasta SL:stä myös. Kalliimmasta haarukasta tosin kannattanee myös pitää huolta, eli huoltokustannukset kannattaa huomioida (n. 150€ ja suositeltavaa tehdä kerran vuoteen).
 
Kalliimmasta haarukasta tosin kannattanee myös pitää huolta, eli huoltokustannukset kannattaa huomioida (n. 150€ ja suositeltavaa tehdä kerran vuoteen).

En tiedä onko enää relevanttia tietoa, mutta ainakin joskus Rock Shockin keulojen huoltaminen on ollut huomattavasti simppelimpää kun mikä tahansa huoltoliike voi tilata varaosat suoraan valmistajalta. Fox myy varaosia käsittääkseni varaosia vain valtuutetuille huoltoliikkeille, joita on selvästi harvemmassa ja hinnatkin voi myös olla korkeammat.
 
En tiedä onko enää relevanttia tietoa, mutta ainakin joskus Rock Shockin keulojen huoltaminen on ollut huomattavasti simppelimpää kun mikä tahansa huoltoliike voi tilata varaosat suoraan valmistajalta. Fox myy varaosia käsittääkseni varaosia vain valtuutetuille huoltoliikkeille, joita on selvästi harvemmassa ja hinnatkin voi myös olla korkeammat.
Näyttää vaihtelevan paljon haarukan mukaan ainakin tuolla missä käytin Cuben vuosi- ja keulahuollossa keväällä, eli 130-170€ RockShox ja 150-160€ FOX Servizio:Corse
Tuon Racen haarukka ilmeisesti 30mm, joten menisi 130€ kategoriaan, kun taas SLX:n AWL on 34mm ja oli tuon 150€. YouTubesta opiskelemalla kätevä kaveri tosin huoltaa itsekin tiivisteiden ja öljyjen hinnalla.
 
Kiitoksia vinkeistä :tup:
tähän itse päädyin nyt
*edit. löytyikin täältä halvemmalta ja toimitukset kuului vielä mukaan :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä :tup:
tähän itse päädyin nyt
Huomioi että toi pyörä on Bike-discountin kautta 3125€ + 80€ (rahti) = 3205€ (24%)
Mhw:n kautta sama pyörä 3,000.17€ (24%) ja kuljetus sisältyy hintaan.

Itse huomasin että olisin saanut saanut oman Cuben 60€ halvemmalla tuolta kun kuljetus sisältyy hintaan. Itsellä ei ole kokemuksia Mhw:stä mutta ymmärtääkseni pitäisi toimia ihan hyvin sekin verkkokauppa.

Cube Reaction Hybrid Race 625 grey n metal 2023 - E-Bike Hardtail Mountainbike
 
Huomioi että toi pyörä on Bike-discountin kautta 3125€ + 80€ (rahti) = 3205€ (24%)
Mhw:n kautta sama pyörä 3,000.17€ (24%) ja kuljetus sisältyy hintaan.

Itse huomasin että olisin saanut saanut oman Cuben 60€ halvemmalla tuolta kun kuljetus sisältyy hintaan. Itsellä ei ole kokemuksia Mhw:stä mutta ymmärtääkseni pitäisi toimia ihan hyvin sekin verkkokauppa.

Cube Reaction Hybrid Race 625 grey n metal 2023 - E-Bike Hardtail Mountainbike
joo kerkesin muokkaamaankin just ennen viestini :D
 
Viime vuoden puolella ei bike-discountista veromuunnosta GoByBiken kautta tilatessa tullut, eli 3799€ pyörä kuten sivuilla luki, rahdit 69,90€ ja GBB:ltä lukko olisikohan ollut 90€, jotka sitten muodostivat suoraan loppusumman.
Tämä työsuhdepyörä-kauppa tosin varmaan siivittänyt suomalaisten tilaukset reilusti yli tuon 10 kiloeuron rajan (edit: muistelin että raja olisi ollut suurempi vai onko tämä muuttunut?), jolloin heidän tarvitsee alkaa maksamaan kohdemaan ALV.

MHW on tosin ihan hyvä myös, luomu-Cuben sieltä hommasin 2015 ja ei valittamista :tup:
 
nykyään tuon hintaluokan pyörissä alkaa olla jo 12-lehtinen takapakka.

Kerrotko meille muillekin miksi sähkömaastopyörässä pitäisi olla 12s pakka? 12s voimansiirto maksaa 3-5x sen mitä 10s ja 11s menee tuohon väliin. Oman kokemukseni mukaan kympillä pärjää sähköpyörässä enemmän kuin hyvin ja 12s:ssa on täysin turhia välivaihteita ja aiheuttaa vain turhaa kliksuttelua.

Jotenkin hämmästyttää edelleen miten lampaita ihmiset ovat ja menevät jonkun typerän muodin mukaan sokeasti ajattelematta yhtään asiaa. Tuo 12s on todella demari ajatuskin ja pelkkää valmistajien väkisinluomaa muotihypeä.
 
Kerrotko meille muillekin miksi sähkömaastopyörässä pitäisi olla 12s pakka? 12s voimansiirto maksaa 3-5x sen mitä 10s ja 11s menee tuohon väliin. Oman kokemukseni mukaan kympillä pärjää sähköpyörässä enemmän kuin hyvin ja 12s:ssa on täysin turhia välivaihteita ja aiheuttaa vain turhaa kliksuttelua.

Jotenkin hämmästyttää edelleen miten lampaita ihmiset ovat ja menevät jonkun typerän muodin mukaan sokeasti ajattelematta yhtään asiaa. Tuo 12s on todella demari ajatuskin ja pelkkää valmistajien väkisinluomaa muotihypeä.

Tuo on sinun mielipiteesi aiheesta ja kuten tunnettua, mielipiteitä on yhtä monta kuin...

Itse olen ainakin hyödyntänyt kaikkia vaihteita 12-lehtisestä pakasta ja kunhan nykyinen kuluu loppuun, ostan hieman erilaisella hammastuksen jaolla olevan pakan saadakseni enemmän valinnanvaraa tietylle nopeusalueelle.

12-lehtinen pakka ei itsessään ole mitään hypeä tai "demari ajatuskin"(mitä vittua tämä edes tarkoittaa), mutta välityssuhde-% taas on.

Enemmän vaihteita -> parempi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.
 
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.

Huoltonäkökulmasta siinä vaiheessa ku se pakka pitää vaihtaa niin itsellä ainakin tuo 11 vs 12 hintaero tuntuu isolta. Tosin aika harvalla varmaan se pakan vaihtotarve tulee eteen ku siihen pitää jo oikeasti ajaa vähän enemmän.
 
Mä mietin myös sitä että olisin vaihtanut 11 pakan vaimon Fanticiin kun vaihdan uudet osat mutta totesin että ei kannata.

Pg-1230 pakka, Sram GX eagle 12 vaihtaja ja liipaisin uudella GX ketjulla maksaa halvimmillaan noin. 70€+70€+30€+25€.

12 sarjassa on vielä todella "jämäkkä" vaihtaja ja toimii niin hyvin että voi vaan tulla harmia jos vaihtaa pienempään.

Syy on kyllä just se että vaimo ei omassa käytössään varmaan koskaan tarvitse tuota 50 ratasta.




12 Lehtisen pakan hinta 62€. Tämä siis se vanhan Shimanomallin vapari (HG)
 
3-5 kertainen hinta lienee melko tuulesta temmattua, noin 1,5 kertaisen saan jos laittaa koriin Shimanon M5100 sarjan setin ja M7100 setin:

IMG_1976.jpeg IMG_1975.jpeg

Väliin sitten menisi vielä M6100 sarja, joka on 12-vaihteinen myöskin ja näissä ajateltu, että eturatas toteutettaisiin yhdellä rattaalla (2x11 toisi lisähintaa etuvaihtajan ja toisen vaihteenvalitsimen muodossa).
10-vaihteista ei taida saada riittävällä hammastuksella, jotta pärjäisi yhdellä eturattaalla -> lisää kustannuksia ja mahdollisia ongelmakohtia.
Sitten häilyvää onko M5 > M6/M7 hypyllä muuta etua kuten laatu/kestävyys.

Kätevästi unohdit lisätä 10s setin jonka saa jo alle satkulla. Tuossakin valittu kalliimpi 11-46 pakka mukaan.

Ja lisäksi täytyy huomioida että nyt on hinnat vuoden alimmalla tasolla. Kevättä kohti taas hintataso nousee ja muotiosilla se nousee suhteessa enemmän.

1698228710478.png


Itse käytän sähkömaasturissa 34 piikkistä etuleipää ja 10s takapakkaa. Tarkastelin ajoani ja kirjasin ylös minkälaisia välityssuhteita käytän eniten ja mitkä takalehdet ovat vain ylihyppäysvaihteita. Tämän perusteella katsoin gear calculaattorista mitä rattaita todella tarvitsen ja mitä en. Lopputulema oli se, että käytän vain kuutta välityssuhdetta. Karkeasti puolet näistä siirtymät asfaltilla, puolet maastossa ja lisäksi pienimmät liikkeellelähdöissä.

32 piikkisellä eturattaalla sähkömaasturissa joutuu kliksuttelemaan aika huolella joten se kokeilu loppui lyhyeen. Välityssuhteet ovat aivan liian lähellä toisiaan ja ajo muistuttaa 12s pakalla ajoa jossa joutuu vaihtaa usein 2-3 pykälää kerralla.

Kuten tästä kuvasta näkee niin tuolla combolla välityssuhteet ovat erittäin tasaisilla väleillä ja nuo sopivat minun ajoprofiiliini hyvin.

1698229199139.png


 
Oon samaa mieltä että kymppi takapakalla pärjää sähköpyörällä loistavasti.

Luomupyörällä lisävaihteet ovat tarpeellisia, koska silloin niitä oikeasti tarvitsee.

Tämähän on minun mielipide ja minun mielipiteellänihän ei tunnetusti ole mitään väliä :D
 
Taitaa olla niin että näiden kaikkien normisarjojen hinnat laskeneet pysyvästi kun ihmiset haluaa sähkövaihteita.

Tai siis jotenkin tuntunut siltä että suhteessa nuo 12 sarjat on halventuneet. :hmm:

Eriasia sitten ne viimeisen päälle viritetyt osat.
 
Tai siis jotenkin tuntunut siltä että suhteessa nuo 12 sarjat on halventuneet. :hmm:

Olin itsekin yllättynyt nyt kun tänään katsoin että on tippunut todella paljon 12s hinnat. Vielä keväällä noista sai maksaa omaisuuden. Mutta siltikään en laittaisi vaikka ilmaiseksi saisi vaihtaa. Ehkä se alkurahastus on nyt tehty ja seuraavaksi ajetaan lampaille 13s voimansiirrot. Ihan samalla tavalla ne 11s oli törkyhintaisia kun muoti lanseerattiin...
 
Huoltonäkökulmasta siinä vaiheessa ku se pakka pitää vaihtaa niin itsellä ainakin tuo 11 vs 12 hintaero tuntuu isolta. Tosin aika harvalla varmaan se pakan vaihtotarve tulee eteen ku siihen pitää jo oikeasti ajaa vähän enemmän.
Niin no, 8v Shimanon ketjut ja takarattaat vaihdettiin 3000 km kohdalla kun pyörän ostohetkestä oli 16 kk. Vai mikä nyt sitten kellekin on vähän enemmän? Kustannus taisi olla n. 50 €.
 
Oon samaa mieltä että kymppi takapakalla pärjää sähköpyörällä loistavasti.

Luomupyörällä lisävaihteet ovat tarpeellisia, koska silloin niitä oikeasti tarvitsee.

Tämähän on minun mielipide ja minun mielipiteellänihän ei tunnetusti ole mitään väliä :D
Jep, ja itse olen pärjännyt loistavasti kahdeksalla vaihteella. Tänäänkin 23 km eco-moodilla ja käytössä vaihteet 3' 4 ja 5. Kakkosta ja kuutosta tulee välillä käytettyä, ykköstä seiskaa ja kasia ei juuri koskaan.
 
Niin no, 8v Shimanon ketjut ja takarattaat vaihdettiin 3000 km kohdalla kun pyörän ostohetkestä oli 16 kk. Vai mikä nyt sitten kellekin on vähän enemmän? Kustannus taisi olla n. 50 €.
Joo, huoltomielessa se 8-vaihteinen on mukava ku ei maksa paljon ja paikallisesta biltemasta saa hyllystä. Itse vaihdoin 12-vaihteisen takapakan cuben sähköpyörään vähän vajaassa 7000:ssa ja suurinpiirtein mullakin se puoltoista vuotta ostohetkestä. Varmaan olis vielä enemmänkin päässyt ketjuja kierrättämällä mutta kun pyörä oli myynnissä niin laitoin uudelle omistajalle tuoreen voimansiirron. Silloin jokunen vuosi sitten se taisi maksaa satasen pelkkä pakka.
 
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:

Lukuisia verkkokauppoja omistava saksalainen nettikauppajätti Signa Sport United on todettu 23.10. maksukyvyttömäksi Frankfurtissa, tiedottaa Pyöräliitto.

 
Viimeksi muokattu:
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:



Bikester ja Addnature on varmasti useille tuttuja. Itsekin joskus tarjouksesta jotain tilannut. Toivottavasti uutisoivat laajemminkin koska Suomalaiset sivut noilla kaupoilla.


Jotain päivitystä kaupan sivulla jo.....käskevät kyllä edelleen tilaamaan :whistling:

Vähän aiheen sivusta mutta kannattaa huomioida jos alennuksesta sähköpyörää etsii.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, huoltomielessa se 8-vaihteinen on mukava ku ei maksa paljon ja paikallisesta biltemasta saa hyllystä. Itse vaihdoin 12-vaihteisen takapakan cuben sähköpyörään vähän vajaassa 7000:ssa ja suurinpiirtein mullakin se puoltoista vuotta ostohetkestä. Varmaan olis vielä enemmänkin päässyt ketjuja kierrättämällä mutta kun pyörä oli myynnissä niin laitoin uudelle omistajalle tuoreen voimansiirron. Silloin jokunen vuosi sitten se taisi maksaa satasen pelkkä pakka.

Olisi kai noillakin vielä ajellut, mutta huollossa laittoivat vaihtoon muiden kulutusosien ohella. Osat n. 125 € ja työt reilun satasen.
 
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:

Saisiko jonkun tiivistelmän siitä, mitä linkin takana on. Mielellään alkuperäiseen viestiin editoituna, kiitos.
 
Saisiko jonkun tiivistelmän siitä, mitä linkin takana on. Mielellään alkuperäiseen viestiin editoituna, kiitos.
Tiivistetysti saksalainen nettikauppajätti Signa Sport United on todettu maksukyvyttömäksi. Konserniin kuuluu useita fillaritarvikeliikkeitä, joista suomalaisille tutuimpia ovat varmaankin Bikester, Fahrrad.de, Probikeshop ja Ortler. Konkurssiuhka koskee myös konsernin brittiläisiä osia, jotka ovat Wiggle ja ChainReactionCycle. Signa Sport United North America lopetti jo toimintansa (siellä brändeihin ovat kuuluneet mm. Vitus ja Nukeproof).

Maksukyvyttömyysongelmat koskevat Suomessakin suosittuja verkkokauppoja, kuten Bikester, Fahrrad.de, Probikeshop ja Ortler.

Konserniin kuuluu myös ulkoilutarvikekauppa AddNature. Konkurssiuhka koskee myös konsernin brittiläisiä osia, jotka ovat Wiggle ja ChainReactionCycle (CRC).

Briteissä toimintaa pyörittävä WiggleCRC-yhtymä ilmoitti vastikään tehneensä 111 miljoonaa euroa tappiota viime syksystä tähän syksyyn.

Turbulenssi tuntuu myös Yhdysvalloissa, jossa Signa Sport United North America lopetti jo toimintansa vain muutaman päivän varoitusajalla. Sikäläisiin brändeihin ovat kuuluneet Vitus ja Nukeproof.

Eikö se aukea sinulle vai oletko vaan laiska?:)
Pelkkien linkkien postaaminen niitä mitenkään avaamatta on foorumin säännöissä kielletty. Syitä on useita. Kyllä se laiskuus on ihan siellä puolella, joka noita postaa ilman mitään tiivistelmää.
 
Eikö se aukea sinulle vai oletko vaan laiska?:)
Ihan yleisesti pelkkien linkkien postaaminen on typerää. Tiivistelmän tarkoitus on antaa lukijalle mahdollisuus päättää haluaako hän tutustua linkin sisältöön vai ei.

Seksiwau Klikkaa tästä! -tyylinen postailu kuuluu roskalehtien otsikoihin, ei järkevään keskusteluun.
 
En löytänyt tavallista pyöräilyketjua mutta tännekkin tiedoksi:


Voi hitsi. Maanantantaina just tilasin tavaraa Bikesteriltä. Ilmeisesti kerkesivät paketin kuitenkin jo laittaa matkaan kun Postnordilla on paketin mitat ja paino tiedossa? Seuranta ei kyllä ole pariin päivään muuttunut tuosta rekisteröity -tilasta
 
Voi hitsi. Maanantantaina just tilasin tavaraa Bikesteriltä. Ilmeisesti kerkesivät paketin kuitenkin jo laittaa matkaan kun Postnordilla on paketin mitat ja paino tiedossa? Seuranta ei kyllä ole pariin päivään muuttunut tuosta rekisteröity -tilasta
Eiköhän se paketti sieltä tule ihan normaalisti - eipä hätiä mitiä
 
Kunhan pyörä saapuu niin pistähän arviota lankaan.

Katselin että aikalailla samanlaiselle käytölle hommasit pyörän (työmatkapyöräilyä läpi vuoden, lapsen kuskausta pyöräkärryllä jne.)

Itellä työn ja paikkakunnan vaihtumisen myötä alkanut kiinnostamaan työmatkapyöräily läpi vuoden ja toivoisin että sähköpyörän hankkimalla ei tarvitsisi toista autoa ostaa talouteen.

Nyt on ensimmäinen työviikko pyörän kanssa takana ja hyvin on pyörä toiminut. Kyseessä siis toi Cuben Reaction Hybrid Pro (2023) Allroad. Pyörä tuli valmiiksi kasattuna Bike-discountista, polkimet piti kiinnittää ja tanko suoristaa. Tilauksesta kesti noin kolme viikkoa kunnes pyörä toimitettiin kotiovelle.

Arkipäiväajo on ollut 27 km (Koti -> päiväkoti -> työpaikka ja sama takaisin). Läpiakselin (pyörävaunulle) hankin menemällä paikalliseen pyöräliikkeeseen, Thulen turvaremmiä piti pidentää koska se ei enää mahtunut rungon ympärille. Ostin myös paikallisesta liikkeestä piikkisiat 95€ kpl (29x2,6) ja ne mahtui hyvin vaikka pyörässä (XXL-koko) on lokasuojat, enää ei tarvitse kuunella moottorin huminaa.

Täällä pastalla on ollut keskustelua välityssuhteista ja rattaiden määrästä. Eturattaassa on 38 hammasta mikä on mielestäni hyvä määrä, 38 taitaa myös olla maximi minkä tähän pyörään saa. Flow app:in mukaan keskinopeus on ollut noin 24,5 km/h ja itsellä on kadenssi ollut noin 75 niin on vaihteet riittänyt oikein hyvin. Itse pohdin aikaisemmin sitä että miten toimii ilman näyttöä, mutta koen että kaikki tarvitta löytyy tosta puhelimen Flow-apista.

Kohtapuolin olisi pyörän ensihuolto edessä, täälläpäin on ensihuollot aika hintavia (noin 150€) mikä vähän ihmetyttää.

Jos joku etsii XXL-kokoista cubea niin bongasin äsken viime vuoden (2022) hybrid reaction pro:n (ei allroad), 625 akulla kotiin toimitettuna 2267€.

Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green
 
Kohtapuolin olisi pyörän ensihuolto edessä, täälläpäin on ensihuollot aika hintavia (noin 150€) mikä vähän ihmetyttää.
"Oikeassa" pyöräliikkeessä noista veloitetaan välillä paljonkin, mutta yleensä tällöin myös työ on oikeasti tehty ja laatu kunnossa. Tosin 150€ ensihuollosta silti kuulostaa melko korkealta.
XXL:stä saa ensihuollon 50€, mutta mitä omat kokemukset on, niin ropellettu hieman sinne päin, rasvaisia sormenjälkiä ympäri runkoa jne. XXL pyörähuolto | XXL
 
"Oikeassa" pyöräliikkeessä noista veloitetaan välillä paljonkin, mutta yleensä tällöin myös työ on oikeasti tehty ja laatu kunnossa. Tosin 150€ ensihuollosta silti kuulostaa melko korkealta.
XXL:stä saa ensihuollon 50€, mutta mitä omat kokemukset on, niin ropellettu hieman sinne päin, rasvaisia sormenjälkiä ympäri runkoa jne. XXL pyörähuolto | XXL

Juu niin on, sitten on kyllä niin että saa 66%/50% alennuksen ensihuoltoon jos pyörä on ostettu samasta pyöräliikkeestä missä pyörä huolletaan. Hyvää bisnestähän se on kun näitä Boschin jälleenmyyjiä löytyy kolme kappaletta 100km säteellä ja kaikilla tosiaan aika samoihin hintoihin ensihuollot. Epäilen ettei mun pyörää huolleta sen pidempää kuin näitä liikkeen omia pyöriä..
 
Jos sähköfillareiden hinta ei ole vielä noussut ihan järkyttäväksi kaikille asiakasryhmille, niin ranskalainen Lapierre yrittää paikata puutetta ihan uudella tavalla Overvolt-mallistossaan niin, että akku sijoitetaan runkokolmion keskelle alaputken taakse, sähkömoottorin päälle. Lopputuloksena on perinteistä tapaa ahtaampi, hankalampi ja kalliimpi rakenne. Jee. En oikein tiedä onko tuossa edes painojakauma merkittävästi parempi, vaikka sellaisena kyhäelmää mainostavatkin. Hintaa 10 000€ ja rapiat.


1698437449488.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 125
Viestejä
5 063 494
Jäsenet
81 030
Uusin jäsen
Jooonas

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom