Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Mistä löytäisi seuraavilla spekseillä olevan sähköpyörän.

- Kaupunkipyörä matalalla rungolla
- Ei jousitusta (turhaa painoa)
- Hihnaveto
- Automaattivaihteet/pakkavaihteet
- Valot
- Keskimoottorilla ja helposti irroitettavalla akulla
- Kevyt, eli ei mitään läskipyöriä/kokoontaitettavia tms.
Eikö nuo Serial1-mallit vastaisi aika lailla kaikkiin noihin vaatimuksiin, esim. tämä: Serial 1 Rush/Cty Step-Thru Sininen

Mitään sen enempää en osaa tuosta kyllä sanoa, muistui vain mieleen kiinnostavana vaihtoehtona, kun joskus noita katselin. 27kg paino nyt lienee vielä siedettävä tuossa käytössä ja on siellä kevyempiäkin malleja tarjolla.
 
Eikö nuo Serial1-mallit vastaisi aika lailla kaikkiin noihin vaatimuksiin, esim. tämä: Serial 1 Rush/Cty Step-Thru Sininen

Mitään sen enempää en osaa tuosta kyllä sanoa, muistui vain mieleen kiinnostavana vaihtoehtona, kun joskus noita katselin. 27kg paino nyt lienee vielä siedettävä tuossa käytössä ja on siellä kevyempiäkin malleja tarjolla.
Tutkin hieman tuota pyörää ja nyt muistan siitä nähdyn videon!

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.




Vaikuttaa oikein passelilta ja tarkoitus tosiaan saada puolisolle pyörä jolla vain ajaa ja automaatti hoitaa välitykset, häntä ei kiinnosta vaihteilla pelaaminen ja nykyisellä sähköpyörällä ajaa käytännössä aina isoimmalla vaihteella ja korkeintaan ylämäessä saattaa vaihtaa pienemmälle.
 
Aika kallis lisenssi. Vai onko se useaan moottoriin? edit. olitkin laittanut, että pyöräkohtainen lisenssi.

STUnlockerilla lisenssi on 30 euroa (vai tuliko lisäksi verot, eli jotain 40 euroa oli), joka on moottorikohtainen, eli jokaiselle pyörälle tarvitsee oman lisenssin. Muuten homma taitaa olla sama mitä emaxilla, eli asetuksista vain maakoodin muutto. Tietokoneella jos tuon tekee, niin ei tarvitse asentaa vanhempaa firmwarea, toimii suoraan uusimmankin kanssa. Kännykällä jos haluaa tehdä (eli ei ole Shimanon diagnostiikkatyökalua), niin pitää ensin asentaa vanhempi firmware -> muuttaa maakoodi -> sitten voi asentaa uusimman firmwaren takaisin.

edit. Maakoodin muuttamisen ei tosiaan pitäisi mitään jättää lokiin. Jos nopeusrajoitusta muutetaan jotenkin muuten, esimerkiksi rengaskokoa muuttamalla, niin siitä jää lokiin merkintä ja sitä ei saa poistettua siitä. En tiedä jättääkö virityspalikat lokiin mitään.

edit 2. Nyt kun asiaa vähän lisää katsoin, niin ilmeisesti STUnlocker ei tue ep801 moottorin rajoituksen muutosta. Joten siinä tapauksessa tuo emax on oikein toimiva :thumbsup:
ep8:lla STUnlocker vielä toimii ja sitä vanhemmilla.

Itsellä ep8 ja voisi kokeilla lomalla US modia. Tuo on päivitetty viimeksi ehkä 2v sitten. ST puhelimessa on, kun josku akun syklejä katselin. Eli saako tuon US:n pelkällä apilla, lisenssin vaatii vaan? Pitäisikö olla helppo homma, vai olisiko stepbystep ohjetta antaa?
 
Minäkin tuon US -muunnoksen tein joskus ep8:lle stunlockerilla ja valitettavasti muistan vain sen, että pyörän softa piti päivittää ensiksi vanhempaan ennenkuin alueen pystyi vaihtamaan. Varmasti netistä löytyy vieläkin ohjeet siihen.
 
Itsellä ep8 ja voisi kokeilla lomalla US modia. Tuo on päivitetty viimeksi ehkä 2v sitten. ST puhelimessa on, kun josku akun syklejä katselin. Eli saako tuon US:n pelkällä apilla, lisenssin vaatii vaan? Pitäisikö olla helppo homma, vai olisiko stepbystep ohjetta antaa?
Ep8:ssa pitää olla 4.0.2 firmware tai vanhempi. Luulen että sinulla on uudempi, mutta voit sen tarkistaa vaikka shimanon ohjelmalla. Tai sillä stunlockerilla myös näkee.

Jos on uudempi kuin 4.0.2, niin sitten pitää downgradeta puhelimella. Ohjeet löytyy kyllä googlesta vaikka hakusanoilla downgrade ep8 android.

Puhelimellä tehtäessä on aina riski, että yhteys katkeaa, jolloin firmware voi olla solmussa. Saa sen toki sitten tietokoneella korjattua huollossa, tai itse jos on diagnostiikkatyökalu.

Itse olen noita tietokoneella tehnyt, koska on itsellä SM-PCE02. Ja tietokoneella kun tekee, niin voi olla uusin firmware. Rajoitus koskee vain puhelinyhteyttä.
 
Kysäistäänpä viisaammilta. Ohjailkaa, jos täysin väärä alue.

Pohjoisen talveen pitäisi saada naispuoleiselle (171cm) sähköfatbike. Jäykkäkeulainen ja irroitettavalla akulla. Motti, jolla ajaa pakkasillakin. Onko vaihtoehdot paremmissa perusmalleissa käytännössä Tunturi E-Max SE ja Helkama FE(10)?
 
Aika paljon ilmestyny katukuvaan pyöriä, joita ei poljeta lainkaan. Lieköhän jokin uusi villitys, vai muuten vain kiinnittänyt näihin huomiota? Se täytyy todeta, että aika usein näillä ei-poljettavavilla pyörilllä huristellaan ilman kypärää ja vauhtia tuntuu olevan yli 25km/h.
 
Kysäistäänpä viisaammilta. Ohjailkaa, jos täysin väärä alue.

Pohjoisen talveen pitäisi saada naispuoleiselle (171cm) sähköfatbike. Jäykkäkeulainen ja irroitettavalla akulla. Motti, jolla ajaa pakkasillakin. Onko vaihtoehdot paremmissa perusmalleissa käytännössä Tunturi E-Max SE ja Helkama FE(10)?
Mulla on nyt ollut Active arctic kohta 2v ja mittarissa inan vajaa 2tkm. Ei valittamista ja akun saa helposti irti. Talvella puoli lämpimästä tallista työmaalle lämpimään ajaa helposti edestakaisin 38km. Pelkkää metsä ajoa lumessa akun kesto n.50-60km jos ajaa paksussa lumessa.


Muoks. Ainoa kunnon vika on ollut että vasen kampi löystyy.
 
Tuli Boschin pyörään päivitys, avustustehon saa nyt säädettyä 750W edellisen 600W sijaan.
 
Tuli Boschin pyörään päivitys, avustustehon saa nyt säädettyä 750W edellisen 600W sijaan.
Omaani oli päivitys tullut saataville myös, mutta vissiin sitten oli liian vanhaa mallisarjaa kun ei päivityksen jälkeenkään vaihtoehdot muuttuneet. Oma moottorini on BDU3741 (performance line cx, gen 4), ja release noteissa sanottiin että tehonlisäyspäivitys on saatavilla mm. "Performance Line CX (BDU374Y)". Luulin että tuo Y on tuolla vain muuttuja, eli kattaisi myös tuon 3741-moottorin, mutta vissiin niin ei olekaan?
 
Omaani oli päivitys tullut saataville myös, mutta vissiin sitten oli liian vanhaa mallisarjaa kun ei päivityksen jälkeenkään vaihtoehdot muuttuneet. Oma moottorini on BDU3741 (performance line cx, gen 4), ja release noteissa sanottiin että tehonlisäyspäivitys on saatavilla mm. "Performance Line CX (BDU374Y)". Luulin että tuo Y on tuolla vain muuttuja, eli kattaisi myös tuon 3741-moottorin, mutta vissiin niin ei olekaan?
Tehopäivitys koskee vain Gen5 moottoreita
 
Vähän alkoi himottamaan, kun testasin kaverin sähköpyörää. Joku edullinen voisi olla satunnaiseen ajoon ihan hyvä.

Varmaan tuo moottorin teho ja vääntö on sellaisia, mitä on syytä katsoa.
 
Vähän alkoi himottamaan, kun testasin kaverin sähköpyörää. Joku edullinen voisi olla satunnaiseen ajoon ihan hyvä.

Varmaan tuo moottorin teho ja vääntö on sellaisia, mitä on syytä katsoa.
Varmaan. Kauniit ilmat saivat allekirjoittaneenkin tarkistamaan renkaiden paineet sähkötäpäristä ja laittamaan sen lataukseen. Josko sitä kävisi vähän kallioilla kolistelemassa
 
Tuossa olisi tuollainen superhalpa, mutta tekeekö tuolla mitään? Lähinnä lähiseutuja menisin edes takas, asfalttia ja hiekkatietä. Moottorin 40nm vääntö kyllä taitaa olla liian vähän?

 
Tuossa olisi tuollainen superhalpa, mutta tekeekö tuolla mitään? Lähinnä lähiseutuja menisin edes takas, asfalttia ja hiekkatietä. Moottorin 40nm vääntö kyllä taitaa olla liian vähän?

Kyllä tuolla pärjää, kuten millä tahansa halpissähköpyörällä. Eli odotukset vaan matalalle, niin ei tule pettymyksiä. Kuvatussa ajossa kuitenkin pitäisi tuolla ihan ok pärjätä, jos ei asu vuorimaaatossa, omaa huonoa kuntoa sekä 120kg kehopainoa. Halpisten joukosta en tosin tiedä onko halpa vai ei
 
tuossa Scushi:ssa on pikkunen akku saa olla kyllä latailemassa. Siten myös akkukin kuluu.
Mulla on tuon koko luokan akku. Kyllä sillä elää.
Toi esittelyvideolla Ville on huippuäijä. Jokainen pyörä esittely häneltä on priimaa. Takatuuppari on järki valinta.
tässä myös vaihtoehto mitä itsekin kahtellut puoli vakavissani. Tässä isompi akku ja ei ole schushisen näköinen.
näissä takatuuppareissa nimenomaan edullinen vaihtaja on okei, koska aito avustus avittaa eikä rasita.
 
tuossa Scushi:ssa on pikkunen akku saa olla kyllä latailemassa. Siten myös akkukin kuluu.
Mulla on tuon koko luokan akku. Kyllä sillä elää.
Toi esittelyvideolla Ville on huippuäijä. Jokainen pyörä esittely häneltä on priimaa. Takatuuppari on järki valinta.
tässä myös vaihtoehto mitä itsekin kahtellut puoli vakavissani. Tässä isompi akku ja ei ole schushisen näköinen.
näissä takatuuppareissa nimenomaan edullinen vaihtaja on okei, koska aito avustus avittaa eikä rasita.
Maastopyörän runkoon en suosittele menemään, jos pyörällä ei maastossa aja. Eikä vahvaa suositusta muutenkaan halpispyörien joustokeuloille -ne ovat vain kuollutta painoa eikä aina edes kovin turvallisia. Maastopyörän runko ei kuitenkaan ole hyvä maantiellä, eikä kaupungissa kun ei ole kumpaankaan tarkoitettu. Siksi kannattaa pyörä valita pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan -muuten se jää helposti huonosti sopivana käyttämättä
 
tuossa Scushi:ssa on pikkunen akku saa olla kyllä latailemassa. Siten myös akkukin kuluu.
Mulla on tuon koko luokan akku. Kyllä sillä elää.
Toi esittelyvideolla Ville on huippuäijä. Jokainen pyörä esittely häneltä on priimaa. Takatuuppari on järki valinta.
tässä myös vaihtoehto mitä itsekin kahtellut puoli vakavissani. Tässä isompi akku ja ei ole schushisen näköinen.
näissä takatuuppareissa nimenomaan edullinen vaihtaja on okei, koska aito avustus avittaa eikä rasita.
Joo jos olisi isompi akku, niin sopisi omaan käyttötarkoitukseen aika hyvin.
 
Maastopyörän runkoon en suosittele menemään, jos pyörällä ei maastossa aja. Eikä vahvaa suositusta muutenkaan halpispyörien joustokeuloille -ne ovat vain kuollutta painoa eikä aina edes kovin turvallisia. Maastopyörän runko ei kuitenkaan ole hyvä maantiellä, eikä kaupungissa kun ei ole kumpaankaan tarkoitettu. Siksi kannattaa pyörä valita pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan -muuten se jää helposti huonosti sopivana käyttämättä

Pakko kysyä tarkemmin, että miksi? Tai oikeastaan millä tavalla se on huono kaupunkiin ja maatielle?

Oman alkukesän ja 1000km kokemuksen mukaan ajotuntuma on vähän kuin teiniendurolla ja pyörä tuntuu vakaalta ja tukevalta vielä 40+ km/h nopeuksissakin, mikä yllätti. Kivointa on ollut ajaa soralla tai tasaisemmalla metsäpolulla, mutta eniten kilometrejä on kuitenkin kertynyt asfaltilla.
 
Maastopyörän runkoon en suosittele menemään, jos pyörällä ei maastossa aja. Eikä vahvaa suositusta muutenkaan halpispyörien joustokeuloille -ne ovat vain kuollutta painoa eikä aina edes kovin turvallisia. Maastopyörän runko ei kuitenkaan ole hyvä maantiellä, eikä kaupungissa kun ei ole kumpaankaan tarkoitettu. Siksi kannattaa pyörä valita pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan -muuten se jää helposti huonosti sopivana käyttämättä
20250710_160758.jpg


Itsellä täysjousto cuben sähköpyörä jolla tullut päivittäin 2h lenkkejä pk-seudulla vedeltyä ja jousitus on kyllä ollut ihan mahtava täällä Helsingin lähialueilla seikkailuun, joka puolella on tietyömaata aina ja vaikka minkälaisia esteitä joiden yli pääsee ilman mitään ongelmaa, puistoalueilla kiva myös poiketa kallioille seikkailemaan ja ottaa random oikoreittejä espoon keskuspuistossa ja rantaraitilla, jousitus myös sen verran jäykkä maantieajossa että se ei niiaile polkiessa tasaisella ollenkaan, iso suositus täysjoustolle siis itseltä myös kaupunkiajoon. Ja itselläkin suurinosa kilometreistä asfaltilla.

Semmonen välimaininta myös satuloista, kokeilen 5 erilaista satulaa kun mulla on herkkä häntäluu ja myös pehmeät kudokset menee tosi äkäsesti kipeäksi ajossa melkein joka satulalla mutta toi ISM Touring noseless satula on kyllä ollut melkein lahja taivaalta, vei kaiken kivun pois ja ajo tosi paljon mukavempaa kun takapuoli on tuohon tottunut.

20250704_113542.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kysyä tarkemmin, että miksi? Tai oikeastaan millä tavalla se on huono kaupunkiin ja maatielle?
Koska se kysyjän itse linkkaama pyörä on citypyörä ja oletettavasti oikea/parempi runkomalli hänelle/siihen käyttöön. Kävin minä äsken itsekin tuolla täpärillä vetämässä maantielenkin, mutta paljon mieluummin olisin sen ajanut vaikkapa hybridillä tai maantiepyörällä. Erilaisia pyörämalleja on eri tarkoituksiin ihan syystä. Itse ajan pääasiassa muualla kuin metsässä ja ostin silti täpärin, kun joskus metsään haluan mennä. Se oli virhe. Olisi pitänyt ostaa maantiepyörä ja halvempi maasturi kakkospyöräksi
 
Itselläni on Trek Powerfly LT7 vuosimalli 2018. Se kulkee mittarin mukaan 27 km/h. Onko tämän säätäminen kulkemaan hieman nopeammin mahdollista? Jarrut tässä on huippuluokkaa, joten periaatteessa voisi kulkea jopa 45 km/h. Voisin tämän silloin katsastaa ja ottaa liikennevakuutuksen.
 
Pakko kysyä tarkemmin, että miksi? Tai oikeastaan millä tavalla se on huono kaupunkiin ja maatielle?

Oman alkukesän ja 1000km kokemuksen mukaan ajotuntuma on vähän kuin teiniendurolla ja pyörä tuntuu vakaalta ja tukevalta vielä 40+ km/h nopeuksissakin, mikä yllätti. Kivointa on ollut ajaa soralla tai tasaisemmalla metsäpolulla, mutta eniten kilometrejä on kuitenkin kertynyt asfaltilla.
Suurin osa ihmisistä ei osaa ensinnäkään ostaa oikean kokoista, saatikka istua oikein maastopyörän satulassa, vaan röhnötetään ranteiden varassa ja haukutaan pyörä kun ranteet kipeänä, vaikka vika on istujassa.

Pystyllä ajoasennolla oleva kaupunkipyörä antaa paljon anteeksi ja kuski voi vain pyöritellä jalkoja ja nauttia ajamisesta.
 
Itselläni on Trek Powerfly LT7 vuosimalli 2018. Se kulkee mittarin mukaan 27 km/h. Onko tämän säätäminen kulkemaan hieman nopeammin mahdollista? Jarrut tässä on huippuluokkaa, joten periaatteessa voisi kulkea jopa 45 km/h. Voisin tämän silloin katsastaa ja ottaa liikennevakuutuksen.
Jos siitä haluaa katulaillisen pyörän joka avustaa enemmän, niin se pitäisi myös rekisteröidä mopoksi, jolloin sillä ei enää saa ajaa pyörätiellä, vaan autotiellä. Ja voiko sitä edes rekisteröidä mopoksi, niin tuskin. Hyvin harvaa pyörää voi. Pelkkä liikennevakuutus ei siitä katulaillista tee.

Mutta joo, on se mahdollista laittaa avustamaan enemmän.
 
Jep, se että joku laite kykenee kulkemaan omin voimin >25km/h ei tee siitä laillista ja katsastettavaa.

Jotta kulkuvälineen voisi saada laillisesti kulkemaan yli 25km/h joko polkemalla tai ilman polkemista, valmistajan pitää tyyppihyväksyttää se kyseisen maan viranomaisilla(tai EU) siihen käyttöön.

Käytännössä tarkoittaa sitä, että sähköpolkupyörää ei ikinä ole mahdollista saada laillisesti kulkemaan yli 25km/h avustusnopeudella, koska niitä ei ole tyyppihyväksytty siihen.

Nuo erinäisten nettikauppojen kauppaamat ties miten paljon kulkevat kulkuvälineet eivät myöskää yleensä ole katulaillisia nyt eikä tulevaisuudessa.
 
Jep, se että joku laite kykenee kulkemaan omin voimin >25km/h ei tee siitä laillista ja katsastettavaa.

Jotta kulkuvälineen voisi saada laillisesti kulkemaan yli 25km/h joko polkemalla tai ilman polkemista, valmistajan pitää tyyppihyväksyttää se kyseisen maan viranomaisilla(tai EU) siihen käyttöön.

Käytännössä tarkoittaa sitä, että sähköpolkupyörää ei ikinä ole mahdollista saada laillisesti kulkemaan yli 25km/h avustusnopeudella, koska niitä ei ole tyyppihyväksytty siihen.

Nuo erinäisten nettikauppojen kauppaamat ties miten paljon kulkevat kulkuvälineet eivät myöskää yleensä ole katulaillisia nyt eikä tulevaisuudessa.
Ja 90% sähköpyöristä menee kovempaa kuin 25km/h, ei niitä kukaan valvo.
 
Ja 90% sähköpyöristä menee kovempaa kuin 25km/h, ei niitä kukaan valvo.

... ja lähteenä on: "vedin luvun hatusta".

Jos liikenteessä näkee alamäessä sähköpyörän kulkevan yli 25 km/h, se voi mennä sitä ihan painovoiman avulla, ei omalla moottorillaan, että voi olla ihan täysin laillista.

Laki ei vaadi, että sen pyörän pitää automaattisesti jarruttaa että nopeus ei koskan nouse yli 25km/h vauhtiin.

varmasti noita viritettyjä on huomattavasti, mutta tuollainen 90% on ihan hatusta vedettyä paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Maastopyörän runkoon en suosittele menemään, jos pyörällä ei maastossa aja. Eikä vahvaa suositusta muutenkaan halpispyörien joustokeuloille -ne ovat vain kuollutta painoa eikä aina edes kovin turvallisia. Maastopyörän runko ei kuitenkaan ole hyvä maantiellä, eikä kaupungissa kun ei ole kumpaankaan tarkoitettu. Siksi kannattaa pyörä valita pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaan -muuten se jää helposti huonosti sopivana käyttämättä
nää on ehkä mielipidekysymyksiä ja siten maan ja taivaan väliltä mihin oma uskomus osuu.
Itte omistan sähkö mtb, sähkö fattis, luomu hybridi
Mukavin ajettava on sähkö mtb. Kukaan ei estä laittaa sellaista rengasta kun tykkää. Omassa mtb:ssä on kaupasta ostettu uudet gummit, jotka rullaa 'äänettömästi' asfaltilla eli keskeltä sileä.
Fillareihin laitetaan usein surkea rengas, joka on hyvä vaihtaa ihan heti. Sama kun paketti koneissa on usein jokin surkea osa.
olen kokeillut toisen oikeaa maastopyörää missä on laadukas keulajousto ja on aivan erilainen kun oma. Itse en tarvitse sellaista että katukivien yli voi ajaa huoletta huomaamatta että ylitin korkean reunakiven. Onhan se elämys.
mun "pomppukeppi" jousto on ihan passeli poistamaan ylimääräiset tärinät ja suojatiekivitysten ylittämiseen ajaa asiansa. Mielummin jousto kun ilman. käsille lyö ainakin omassa luomu hybridissä kadun ylitykset ja jos mtb on keula lukittuna.

fättis on kuin panssarivaunu. 'Aina' vääräs paikkaa. levee hymy kuskilla, katse usein levees renkaas. Äänekäs peli hyväs ja pahas. Hyvä että pyörän kuulee kävelijät. Yllättävän kevyt polkea toki raskain.

ja väitteeseen 90% kulkee kovempaa kuin... on täysin uskomus asia. Itse uskon että max 20% kulkee kovempaa ja paljon ilmaa jaksa pilkkua vääntää. Harva lähtee virittämään. Kaikki sähkölla painelevat ei todellakaan ole jonne05 Dunlobbeja vaan Ritva69 Ja Jokkepappoja ja NaapurinYkiä.
kaikki ei ajattele miten vähemmistö Jonnet ajattelee. 'ei kukaan valvo" tarkoittaa automaattisesti kaikille toimintaa.
Se on se kun paska osuu tuulettimeen ja vakuutukset ei olekkaan voimassa.
 
Asiaton käytös
... ja lähteenä on: "vedin luvun hatusta".

Jos liikenteessä näkee alamäessä sähköpyörän kulkevan ylu 25 km/h, se voi mennä sitä ihan painovoiman avulla, ei omalla moottorillaan, että voi olla ihan täysin laillista.

Laki ei vaadi, että sen pyörän pitää automaattisesti jarruttaa että nopeus ei koskan nouse yli 25km/h vauhtiin.

varmasti noita viritettyjä on huomattavasti, mutta tuollainen 90% on ihan hatusta vedettyä paskaa.
Totta kai luvut on hatusta, kun mahdoton tuohon on mitään virallista lukua saada. Jos paskan syönniltäsi ehdit, etkä takerru mihinkään tiettyyn lukuun niin ymmärrät viestin pointin, että tarkoitin juuri sitä, että huomattavan suuri osa käyttäjistä virittää pyöräänsä, jotenkin. Varsinkin ne maastopyöräilijät, joita ei edes tuolla kadulla juuri näe.
 
Usein tulee ihan laillisella sähköpyörällä poljettua yli 30km/h tasaisella yli tuon avustusrajan ja toki alamäissä polkemalla menee helposti 50km/h, kyllä sähköpyörälläkin pääsee helposti yli rajoitusten kun vaan jaksaa polkea.
 
Totta kai luvut on hatusta, kun mahdoton tuohon on mitään virallista lukua saada. Jos paskan syönniltäsi ehdit, etkä takerru mihinkään tiettyyn lukuun niin ymmärrät viestin pointin, että tarkoitin juuri sitä, että huomattavan suuri osa käyttäjistä virittää pyöräänsä, jotenkin. Varsinkin ne maastopyöräilijät, joita ei edes tuolla kadulla juuri näe.
Huomattavan iso osa pyöräilijöistä ei todellakaan viritä pyöriänsä. Kyllä se on pienen marginaalin hommia.
 
Totta kai luvut on hatusta, kun mahdoton tuohon on mitään virallista lukua saada. Jos paskan syönniltäsi ehdit, etkä takerru mihinkään tiettyyn lukuun niin ymmärrät viestin pointin, että tarkoitin juuri sitä, että huomattavan suuri osa käyttäjistä virittää pyöräänsä, jotenkin.
Mistä tämä oletus tulee, että "huomattavan suuri osa"? Ilman lähdettä itse mutuilen, että sähkömankelien käyttäjät jakautuvat luomupyöräilijämassan mukaisesti. Osa hurjastelee niin lujaa kuin fillarista irtoaa, joku rymistelee poluilla ja valtaosa ajelee muun massan mukana työ- ja kauppamatkansa ilman sen suurempaa meteliä ja virittelyä. Ja edelleen mutuilen, että se on pieni osa joka fillarinsa on viritellyt kulkemaan yli 25 km/h. Toki se pieni osa myös näkyy.

Varsinkin ne maastopyöräilijät, joita ei edes tuolla kadulla juuri näe.
Onko tämä yleistäkin? Miksei sitä tietysti hyvillä poluilla asiansa osaava voi hyvinkin lujaa vedellä, mutta ainakin täälläpäin polut on sellaisia että ei ole edes käynyt mielessä että 25 km/h avustus ei siellä jollekin riittäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
se on pieni osa joka fillarinsa on viritellyt kulkemaan yli 25 km/h
Ainakin Boschin moottoreilla uskoisin tähän myös, Shimanolla ainakin lienee helpompaa poistaa rajoittimet.
Aloin itsekin jossain välissä vakavasti harkitsemaan Speedboxin asennusta omaan Gen4 / Smart Systemiin, mutta netistä alkoi kantautumaan huhuja, että Bosch tuoreessa päivityksessä olisi estänyt ne ja näinhän siinä taisi lopulta käydäkin, joten nopeusrajoittimen poisto jäi tekemättä.
 
Mistä tämä oletus tulee, että "huomattavan suuri osa"? Ilman lähdettä itse mutuilen, että sähkömankelien käyttäjät jakautuvat luomupyöräilijämassan mukaisesti. Osa hurjastelee niin lujaa kuin fillarista irtoaa, joku rymistelee poluilla ja valtaosa ajelee muun massan mukana työ- ja kauppamatkansa ilman sen suurempaa meteliä ja virittelyä. Ja edelleen mutuilen, että se on pieni osa joka fillarinsa on viritellyt kulkemaan yli 25 km/h. Toki se pieni osa myös näkyy.


Onko tämä yleistäkin? Miksei sitä tietysti hyvillä poluilla asiansa osaava voi hyvinkin lujaa vedellä, mutta ainakin täälläpäin polut on sellaisia että ei ole edes käynyt mielessä että 25 km/h avustus ei siellä jollekin riittäisi.

Oletus perustuu siihen, mitä itse ole havainnut tässä viimeisien vuosien aikana, niin kaverit ja tutut ja eri paikoissa missä paljon maastopyöräilijöitä ja foorumit niin kaikissa toistuu aina sama, että yhdeksän kymmenestä sanoo, että heillä pyörä avustaa yli 25km/h.

Maastopyöräilijät ei varsinaisesti polulle/alamäkeen kaipaa vauhtia, vaan siirtymille. Leveä rengas missä karkea kuvio + painava pyörä, niin 25 tuntuu hitaalta ja kovempaa polkeminen vie kohtuuttoman paljon voimaa.
 
Jos siitä haluaa katulaillisen pyörän joka avustaa enemmän, niin se pitäisi myös rekisteröidä mopoksi, jolloin sillä ei enää saa ajaa pyörätiellä, vaan autotiellä. Ja voiko sitä edes rekisteröidä mopoksi, niin tuskin. Hyvin harvaa pyörää voi. Pelkkä liikennevakuutus ei siitä katulaillista tee.

Mutta joo, on se mahdollista laittaa avustamaan enemmän.
Taidan unohtaa koko jutun.
Mopoksi rekisteröitäessä vaaditaan
- Ajovalot ja vilkut
- Peilit
- Rekisterikilpi ja jarruvalot
- Liikennevakuutus ja rekisteröinti
Näiden lisääminen ei olekkaan ihan helppoa.
 
Tuli testailtua tuota uutta bosch päivitystä, ensin ajoin noin tunnin tour modessa kunnon lämmöt ja sitten kun saavuin kiipeämispaikalle niin iskin tuon turbon päälle, pyörä käytännössä lensi jyrkkää metsämäkeä ylös aivan kevyellä kosketuksella, ei tarvinnut minkäänlaista panostusta polkemiseen ja täys keskittyminen vain pystyssä pysymiseen, ihan kiitettävä viritys.
 
Onko teillä käytössä näissä gravel/maastopyörissä minkälaiset pidikkeet puhelimille? Nappasin Cellyn Motonetista, mutta se tuntuu olevan vähän kiikkerä, kun puhelin ei ole tangon päällä vaan aika kaukana siitä. Lisäksi säätövaran vuoksi siinä on melko paljon kiristysruuveja, jotka löystyvät.

Sivukysymyksenä, mistä kannattaisi kaivella pyöräilyreittejä? Ensisijaisesti haen uutta inspiraatioa päiväreiteille pääkaupunkiseudulla tai sen ympärillä.
 
Onko teillä käytössä näissä gravel/maastopyörissä minkälaiset pidikkeet puhelimille? Nappasin Cellyn Motonetista, mutta se tuntuu olevan vähän kiikkerä, kun puhelin ei ole tangon päällä vaan aika kaukana siitä. Lisäksi säätövaran vuoksi siinä on melko paljon kiristysruuveja, jotka löystyvät.

Sivukysymyksenä, mistä kannattaisi kaivella pyöräilyreittejä? Ensisijaisesti haen uutta inspiraatioa päiväreiteille pääkaupunkiseudulla tai sen ympärillä.
Jälki.fi löytyy reittejä ainakin, joita voi viedä gps laitteeseen. Ei toki kaikkiin, mutta se pitää tutkia käytettävissä olevan laitteiston perusteella
 
Onko teillä käytössä näissä gravel/maastopyörissä minkälaiset pidikkeet puhelimille? Nappasin Cellyn Motonetista, mutta se tuntuu olevan vähän kiikkerä, kun puhelin ei ole tangon päällä vaan aika kaukana siitä. Lisäksi säätövaran vuoksi siinä on melko paljon kiristysruuveja, jotka löystyvät.

Sivukysymyksenä, mistä kannattaisi kaivella pyöräilyreittejä? Ensisijaisesti haen uutta inspiraatioa päiväreiteille pääkaupunkiseudulla tai sen ympärillä.

itsellä tällainen tolla tankoversiolla ja ei ole kertaakaan pettänyt kovassa menossa. Tuo ei vaadi mitään erikoiskoteloa kun ruuvaa vaan nupista puhelimen kireälle mutta sitten löytyy noita mitkä vaatii erikois kuoret luuriin jotka on vähän sirompia esim peak designilla on hyvä kotelo ja telineitä, quadlock myös erittäin turvallinen kiinnitys sekä sp connect tekee vastaavia jotka vaatii oman kännykkäkotelon mutta vaikuttaa aika jämäköiltä.
 
Onko teillä käytössä näissä gravel/maastopyörissä minkälaiset pidikkeet puhelimille? Nappasin Cellyn Motonetista, mutta se tuntuu olevan vähän kiikkerä, kun puhelin ei ole tangon päällä vaan aika kaukana siitä. Lisäksi säätövaran vuoksi siinä on melko paljon kiristysruuveja, jotka löystyvät.

Sivukysymyksenä, mistä kannattaisi kaivella pyöräilyreittejä? Ensisijaisesti haen uutta inspiraatioa päiväreiteille pääkaupunkiseudulla tai sen ympärillä.
Quad lock
 
Nyt ollut lankelsei wombat käytössö n.200km ajan. Ei mitään moitittavaa, mukula perään ja menoksi. Käy isommatkin kauppaostokset tekemässä. Löytyy peukku kaasu jos ei jaksa polkea ja testasin(toki yksityisellä mettä tiellä) ja kulki 46km/h. Täällä kaupungissa toki se normi 25km/h rajoitus.
Aika sitten kertoo onko myös onko ajan kestävä ja tuleeko tulevaisuudessa vikoja. 3v takuu kuitenkin onneksi ja aspa vastailee nopeaa näköjään.
 
Ajattelin että vois ostaa kunnon pyörän jossa olisi frame itselle sopiva jo suoraan ilman sen suurempia modauksia. Nykyinen kaupunkitsygä vaatisi korjausta joka ei ihan hirveästi 10€ pyörään inspiroi (etuvanne hiukan vääntynyt, vaihdevaijeri pitäisi vaihtaa jne jne).
Olisiko suosituksia maastopyörästä (hardtail, tulee kuitenkin pääasiassa ajettua asfaltilla ja helppoja metsäreittejä) jossa olisi toimivuutta isommalle kaverille (hiukan päälle 130kg, 185cm pituus)?

Katselin Konan Big Honzo XL:ää joka olisi ihan kiinnostava ja ainakin saanut omiin tarpeisiin sopivia arvosteluita. Toki sähköpyöräkin kiinnostaisi, mutta varmaan niissä joutuu ainakin tuplaamaan budjettia tuhannesta eurosta jos kerralla tahtoo hyvän vehkeen?
(Postasin tuonne pyöräilyn puolelle jo, mutta nähtävästi täällä myös sähköavusteisille oma threadi).
 
Vuosia on jo himottanut hommata Tunturin eMax itselleni yleispyöräksi. Työmatkaa olisi tarkoitus taittaa kesät talvet (4km suuntaansa) ja ehdottomasti maastossa rällätä vapaa-ajat. Muitakin reissuja, vaikka vähän pitempiäkin, olisi kiva tehdä. Mitään baaripyörää ei nyt luonnollisesti tämän hintaisesta vehkeestä tule, varsinkin kun tahtoo tämä Oulu olla pyörävarkaiden luvattu kaupunki.

Kävin koeajamassa paikallisessa kivijalassa sekä jäykkäperäisen eMaxin EP801 -moottorilla (3599€) että täysjouston EP6:lla (4499€). Täysjousto luonnollisesti oli varsin mellevä, vaikkakaan ei nyt kaupunkiolosuhteissa ja muutamissa metsäpoluissa hirveästi jäykkäperäisestä poikennut. Juurakoissa ja kovemmissa paikoissa varmasti tulisi eduksi. Jäykkäperäisen eduksi huomasin EP801- moottorin, joka tuntui olevan hieman paremmin mukana poljennassa.

Naapurin pyöräharrastajan kanssa tuli tämä koeajo puheeksi ja hän sanoi, että jos huolettomampia kilometrejä fätillä haluaa, niin kannattaa suosiolla ottaa jäykkäperä. Välttyypä ainakin takapään iskariremonteilta. Ja tätäpä tässä on nyt useampi päivä tullut arvuuteltua. Rupeaako jälkeenpäin harmittamaan, jos ei täysjoustoa hommaisikaan? Mitään DH:ta tai muutakaan hullua tykittelyä ei varmasti ole luvassa. Lähinnä olisi kiva paahtaa metsäpolkuja pitkin ja maastopyöräreittejä, näitä kun Oulussa nykyään on ihan kiitettävä määrä. Täysjoustosta tuntuu myös olevan joka paikasta isoin runkokoko loppu, joten se myöskin jäykkäperäisen suuntaan puoltaisi. Ja onhan hinnassakin tuntuva ero.

Mielipiteitä otan mieluusti vastaan. Onko tuo eMax ylipäätään järkihankinta vai onko jokin muu merkki/malli fiksumpi?
 
Vuosia on jo himottanut hommata Tunturin eMax itselleni yleispyöräksi. Työmatkaa olisi tarkoitus taittaa kesät talvet (4km suuntaansa) ja ehdottomasti maastossa rällätä vapaa-ajat. Muitakin reissuja, vaikka vähän pitempiäkin, olisi kiva tehdä. Mitään baaripyörää ei nyt luonnollisesti tämän hintaisesta vehkeestä tule, varsinkin kun tahtoo tämä Oulu olla pyörävarkaiden luvattu kaupunki.

Kävin koeajamassa paikallisessa kivijalassa sekä jäykkäperäisen eMaxin EP801 -moottorilla (3599€) että täysjouston EP6:lla (4499€). Täysjousto luonnollisesti oli varsin mellevä, vaikkakaan ei nyt kaupunkiolosuhteissa ja muutamissa metsäpoluissa hirveästi jäykkäperäisestä poikennut. Juurakoissa ja kovemmissa paikoissa varmasti tulisi eduksi. Jäykkäperäisen eduksi huomasin EP801- moottorin, joka tuntui olevan hieman paremmin mukana poljennassa.

Naapurin pyöräharrastajan kanssa tuli tämä koeajo puheeksi ja hän sanoi, että jos huolettomampia kilometrejä fätillä haluaa, niin kannattaa suosiolla ottaa jäykkäperä. Välttyypä ainakin takapään iskariremonteilta. Ja tätäpä tässä on nyt useampi päivä tullut arvuuteltua. Rupeaako jälkeenpäin harmittamaan, jos ei täysjoustoa hommaisikaan? Mitään DH:ta tai muutakaan hullua tykittelyä ei varmasti ole luvassa. Lähinnä olisi kiva paahtaa metsäpolkuja pitkin ja maastopyöräreittejä, näitä kun Oulussa nykyään on ihan kiitettävä määrä. Täysjoustosta tuntuu myös olevan joka paikasta isoin runkokoko loppu, joten se myöskin jäykkäperäisen suuntaan puoltaisi. Ja onhan hinnassakin tuntuva ero.

Mielipiteitä otan mieluusti vastaan. Onko tuo eMax ylipäätään järkihankinta vai onko jokin muu merkki/malli fiksumpi?
Ihan vinkkinä, että Helkmalla on FE12 malli jossa myös EP801, iso moottori, etujousitus ja hinta aika näppärä nyt Emilia sportilla (3560€). Myös ilman joustoa löytyy ja alle kolmen tonnin (mutta pienempi akku ja vanhempi EP8 moottori, itse ottaisin ehdottomasti tuon uudemman mallin jossa etujousto, parempi moottori ja isompi akku, hintaero kuitenkin vain sen n.600€).

Itse menisin jäykkäperällä mutta keulajousituksella, niin ei niin näppää käsille. Toki itsellä on ranteiden kanssa ongelmia, että vähän siitäkin syystä pakollinen. Nuo renkaat on sen verran paksut, että varsinkin kun vähän paineita pudottaa metsässä niin vaimentaa kivasti.

Mitä olen kautta rantain kuullut, niin Tuntureissa todella paljon ongelmia, Helkamissa ei niinkään. Toki nämä on näitä, että kaverini kaverilla oli/on Tunturi ja vähän väliä joku paikka rikki.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosia on jo himottanut hommata Tunturin eMax itselleni yleispyöräksi. Työmatkaa olisi tarkoitus taittaa kesät talvet (4km suuntaansa) ja ehdottomasti maastossa rällätä vapaa-ajat. Muitakin reissuja, vaikka vähän pitempiäkin, olisi kiva tehdä. Mitään baaripyörää ei nyt luonnollisesti tämän hintaisesta vehkeestä tule, varsinkin kun tahtoo tämä Oulu olla pyörävarkaiden luvattu kaupunki.

Kävin koeajamassa paikallisessa kivijalassa sekä jäykkäperäisen eMaxin EP801 -moottorilla (3599€) että täysjouston EP6:lla (4499€). Täysjousto luonnollisesti oli varsin mellevä, vaikkakaan ei nyt kaupunkiolosuhteissa ja muutamissa metsäpoluissa hirveästi jäykkäperäisestä poikennut. Juurakoissa ja kovemmissa paikoissa varmasti tulisi eduksi. Jäykkäperäisen eduksi huomasin EP801- moottorin, joka tuntui olevan hieman paremmin mukana poljennassa.

Naapurin pyöräharrastajan kanssa tuli tämä koeajo puheeksi ja hän sanoi, että jos huolettomampia kilometrejä fätillä haluaa, niin kannattaa suosiolla ottaa jäykkäperä. Välttyypä ainakin takapään iskariremonteilta. Ja tätäpä tässä on nyt useampi päivä tullut arvuuteltua. Rupeaako jälkeenpäin harmittamaan, jos ei täysjoustoa hommaisikaan? Mitään DH:ta tai muutakaan hullua tykittelyä ei varmasti ole luvassa. Lähinnä olisi kiva paahtaa metsäpolkuja pitkin ja maastopyöräreittejä, näitä kun Oulussa nykyään on ihan kiitettävä määrä. Täysjoustosta tuntuu myös olevan joka paikasta isoin runkokoko loppu, joten se myöskin jäykkäperäisen suuntaan puoltaisi. Ja onhan hinnassakin tuntuva ero.

Mielipiteitä otan mieluusti vastaan. Onko tuo eMax ylipäätään järkihankinta vai onko jokin muu merkki/malli fiksumpi?
Itsellä rock machine shimanon ep6 moottorilla ja täysin jäykkänä. Metsässä tulee rymyttyä ja en ole joustoa kaivannut mihinkään päähän. Metsässä rymytessä myös vaan paineet tarpeeksi alas niin hyvin imee renkaat ne iskut.Tehojakin vähän "liikaa" metsäajoon, 1 tai 2 avustus aina siellä, kolmosella meinaa teknisemmässä osassa jo antaa liikaa tehoja ettö pysyisi hallinnassa. Toki sitten talvella kinoksessa tuota kovinta avustusta tulee käytettyä. Hemmeti hauskaa touhua vääntää tuolla kyllä metässä.
Ainoa mitä kaipaisi olisi isompi akku, ei tarttis joka reissun jälkeen ladata.
 
Itsellä on Spectral ON CF8 jossa on jo vakiona kohtuu leveät renkaat, mutta silti himotellut tuollainen FE12 juurikin talviajoon ja enemmän johonkin kivikkoon jossa hiljokselleen möyryäisi menemään. Spectrali on ehkä enemmän vauhdikkaampaan ajoon. Lähti tämä fätti kuume kun testasin isolla syötteellä vuokra fättiä. Toki tuossa Spectralissakin on sen verran leveät että talvisilla poluilla pääsee, mutta syvempään hankeen en usko että tuolla viitsii mennä. Plus Spectralissa akun irrottaminen vaatii vähän vaivaa ja työkaluja niin käytännössä pyörä on talven aina kylmässä varastossa ja akku sisällä. Tuntureiden fäteistä ja ymmärtääkseni myös FE12 saa akun irti avaimella vaikka se on putkeen integroitu.
 
Työpaikka vaihtuu ja ei onneksi tarvitse enää kulkea junalla tai autolla vaan saan raitista ilmaa mennen tullen noin 6-7 km. Lisäksi toki väärään suuntaan päiväkotihakemiset (1 lapsi) yms menot ja ajattelin hankkia lasta varten kärryn sadekelejä/talvea varten ja lastenistuimella muut kelit. Olen miettinyt pitkäperäistä tavarapyörää esim TERN HSD että saa hieman enemmän sivulaukkuja kiinni esim. kauppareissuja varten. Satulan ja tangon välinen matka saisi olla keskivertoa lyhyempi kun sopii omaan ruumiinrakenteeseen paremmin. Heittäkää ehdotuksia. Tarkoitus pyöräillä läpi vuoden joten kapearenkaiset on poissuljettu. Aivan pahimmat loskanietoskelit muutaman kerran vuodessa voi sitten hoitaa julkisilla.
 
Ihan vinkkinä, että Helkmalla on FE12 malli jossa myös EP801, iso moottori, etujousitus ja hinta aika näppärä nyt Emilia sportilla (3560€). Myös ilman joustoa löytyy ja alle kolmen tonnin (mutta pienempi akku ja vanhempi EP8 moottori, itse ottaisin ehdottomasti tuon uudemman mallin jossa etujousto, parempi moottori ja isompi akku, hintaero kuitenkin vain sen n.600€).

Itse menisin jäykkäperällä mutta keulajousituksella, niin ei niin näppää käsille. Toki itsellä on ranteiden kanssa ongelmia, että vähän siitäkin syystä pakollinen. Nuo renkaat on sen verran paksut, että varsinkin kun vähän paineita pudottaa metsässä niin vaimentaa kivasti.

Mitä olen kautta rantain kuullut, niin Tuntureissa todella paljon ongelmia, Helkamissa ei niinkään. Toki nämä on näitä, että kaverini kaverilla oli/on Tunturi ja vähän väliä joku paikka rikki.
Kiitokset tästä vinkistä! Kävinkin paikallisessa pyöräliikkeessä koeajamassa tuon keulajousitetun FE12:n 708wh akulla. Mainio peli oli enkä kyllä moitittavaa keksinyt. eMaxin kanssa toki ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta kenties Helkamassa oleva Shimanon vaihtaja pelasi pehmeämmin ja hissitolppa sekä isompi akku kivoja bonuksia. EP801 luonnollisesti mellevä ja luonnollisen tuntuinen motti. Koeajomalli oli runkokokoa 17.5 eli M, itselleni saa kyllä koko 20/L olla.

Pystyivät liikkeessä mätsäämään hintansa samaan kuin EmiliaSportilla. Saattaapa siis olla, että pyörä lähtee tänään tilaukseen. 😎
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 972
Viestejä
5 058 300
Jäsenet
81 012
Uusin jäsen
Vislami

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom