Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Kiitokset tästä vinkistä! Kävinkin paikallisessa pyöräliikkeessä koeajamassa tuon keulajousitetun FE12:n 708wh akulla. Mainio peli oli enkä kyllä moitittavaa keksinyt. eMaxin kanssa toki ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta kenties Helkamassa oleva Shimanon vaihtaja pelasi pehmeämmin ja hissitolppa sekä isompi akku kivoja bonuksia. EP801 luonnollisesti mellevä ja luonnollisen tuntuinen motti. Koeajomalli oli runkokokoa 17.5 eli M, itselleni saa kyllä koko 20/L olla.

Pystyivät liikkeessä mätsäämään hintansa samaan kuin EmiliaSportilla. Saattaapa siis olla, että pyörä lähtee tänään tilaukseen. 😎
Missä liikkeessä kävit ja mätsäsivät hinnan? Oliko mahdollisesti Electrobike?
 
Onko kokemuksia / tuntemuksia tälläisestä? HAIBIKE ALLTRACK 7 29" 2025 Sähköpyörä

Funtsin kun sopisi kuitenkin budjettiin ja olisi hyvä alennus.
Moottorin ääni Yamahalla ainakin omasta mielestä miellyttävä(vs vaikkapa Specialized). Tuossa on myös järkevän kokoinen akku. Akun suojana oleva kansi tuntuu hieman "flimsy" ratkaisulta, mutta ajaa asiansa eikä vikaa ole esiintynyt. Akun irroittaminen tuotti alkuun välillä hikikarpaloita.

Pelkkää positiivista sanottavaa omasta HaiBikesta(Trekking).
 
Moottorin ääni Yamahalla ainakin omasta mielestä miellyttävä(vs vaikkapa Specialized). Tuossa on myös järkevän kokoinen akku. Akun suojana oleva kansi tuntuu hieman "flimsy" ratkaisulta, mutta ajaa asiansa eikä vikaa ole esiintynyt. Akun irroittaminen tuotti alkuun välillä hikikarpaloita.

Pelkkää positiivista sanottavaa omasta HaiBikesta(Trekking).
En ainakaan samaan hintaluokkaan tai lähelle täpäriä löytänyt, toki omalle rungolle (140kg, vielä toistaiseksi) varmaan hardtail on muutenkin järkevämpi ostos.
Pitääpä jättää yhteydenottopyyntö, jos heillä sattuisi vastaavaa olemaan Tampereella testiajoon, ei oikein 2500€ lottokuponki inspiroi ilman testiajoa että pyörä on oikeasti mukava sekä sopiva.
 
Onko kokemuksia / tuntemuksia tälläisestä? HAIBIKE ALLTRACK 7 29" 2025 Sähköpyörä

Funtsin kun sopisi kuitenkin budjettiin ja olisi hyvä alennus.

Tuosta näyttäisi puuttuvan kaikki runkokiinnikkeet, jos haluaa lokasuojia/juomapulloa/lukko tms kiinni. Niin ja polkimetkin näyttäisi kuvissa puuttuvan.

Näyttää myös aika painavalta/kookkaalta. Mut varmaan hyvä pyörä.
 
Tuosta näyttäisi puuttuvan kaikki runkokiinnikkeet, jos haluaa lokasuojia/juomapulloa/lukko tms kiinni. Niin ja polkimetkin näyttäisi kuvissa puuttuvan.

Näyttää myös aika painavalta/kookkaalta. Mut varmaan hyvä pyörä.
Mudguardit tms tuohon klipseillä ymmärtääkseni saa kiinni, mutta jooh oletettavasti erikseen ostettava polkimet joka nyt ei sinäänsä ole ongelma.
 
Aikalailla tuo näyttää potentiaalisimmalta vaihtoehdolta tuossa hintaluokassa, käytettynä oikeastaan on vain precycledissä Grand Canyon ON:9 mutta sekin on +2500€ ja 2022 vuoden malli 500km rullattuna, joka ei kauheasti inspiroi.
Mutta noh, katsotaan mitä tuolta vastailevat josko sais pyörän Tampereelle koeajoon :)
 
Haibike alltrailin saa kemin intersportista 2500€ plus toimitus.
Itse tilasin sieltä Haibike nduro 6 3500€.
Alltrail 5 vai Alltrail 3?
Pääasiassa hairdtaileja katsonut, kun säästää huolloissa varmaan marginaalisesti ja ei nyt tule DH:ta tms ajettua sen ihmeemmin (plus omaa painoa on kuitenkin, joka varmaan tuohon takaiskariin vaikuttaa myös).

Noissa alltraileissa näyttää olevan tuo S2 moottori, joka on ymmärtääkseni hiukan painavempi ja tehottomampi vs mikä noissa alltrackeissä, tiedä sitten :D
 
Alltrail 5 vai Alltrail 3?
Pääasiassa hairdtaileja katsonut, kun säästää huolloissa varmaan marginaalisesti ja ei nyt tule DH:ta tms ajettua sen ihmeemmin (plus omaa painoa on kuitenkin, joka varmaan tuohon takaiskariin vaikuttaa myös).

Noissa alltraileissa näyttää olevan tuo S2 moottori, joka on ymmärtääkseni hiukan painavempi ja tehottomampi vs mikä noissa alltrackeissä, tiedä sitten :D
Kappas se jäi kokonaan pois tuosta mutta alltrail 3 Kunhan ehdotin jos on etäisesti ajatellut edes täysjoustoa siksi kerroin.
 
Jooh, täpäri toki kiinnostaisi mutta noissa on toi painoraja toki alempi ymmärrettävästi.
Riippuu tietysti mikä is kari on, mutta ei se 140 kg paino vielä yleensä este ole. Joutuu toki painetta laittamaan reilusti, mutta ainakin rokkarilla on selkeä ohjelma oikean paineen selvittämiseen.
 
Sähköpyörien mukana tulee yleensä jotkut "siirto"-polkimet jotka heitetään roskiin ja asennetaan halutut tilalle kuitenkin, esim crankbrothers stamp 1.

Tuli törnyttyä mukana olleet polkimet vähän banaaneiksi, joten uusien hankinta edessä.

Kun kuitenkin myös yleisajoa pyörällä, niin miten noi ruuvinastat sopeutuu tavallisiin kenkiin tai oikeastan toisin päin, mitä kengät tyykkää niistä?

Edit: ja kuulen mielellään myös muita suosituksia polkimiksi noiden Stompien lisäksi. Oman kalossin koko on 41-42
 
Tuli törnyttyä mukana olleet polkimet vähän banaaneiksi, joten uusien hankinta edessä.

Kun kuitenkin myös yleisajoa pyörällä, niin miten noi ruuvinastat sopeutuu tavallisiin kenkiin tai oikeastan toisin päin, mitä kengät tyykkää niistä?

Edit: ja kuulen mielellään myös muita suosituksia polkimiksi noiden Stompien lisäksi. Oman kalossin koko on 41-42

Tämmöset perus shimanot ilman nastoja on ihan jees: https://www.amazon.de/-/en/SHIMANO-PD-EF202-pedals-leisure-mountain/dp/B08B3SZGWJ

Nyt mulla on tämmöset nastalliset https://www.amazon.de/dp/B09Y8PR8R6 ja on tosi hyvät, pysyy kenkä hyvin jne mutta kyllähän nuo vähän syö kengänpohjia,
ei tosin väliä kun pyöräilyyn omat lenkkarinsa.

Kengän koko mulla aika iso 46.
 
Tuli törnyttyä mukana olleet polkimet vähän banaaneiksi, joten uusien hankinta edessä.

Kun kuitenkin myös yleisajoa pyörällä, niin miten noi ruuvinastat sopeutuu tavallisiin kenkiin tai oikeastan toisin päin, mitä kengät tyykkää niistä?

Edit: ja kuulen mielellään myös muita suosituksia polkimiksi noiden Stompien lisäksi. Oman kalossin koko on 41-42
Itselläni on Nukeproof Neutron Evo -polkimet, oon tykännyt, suht. edulliset ja hyvät. Kengänkoko jokseenkin sama. Noissa ruuvit oli kuitenkin sen verran pitkiä ja teräviä, että ekan kerran kun poljin osui uudehkon sadehousun lahkeeseen pyörää varastosta ottaessa, housuun tuli pitkä viilto. Sen jälkeen ruuvasin ruuveihin pienet mutterit, jolloin ruuvi ei ihan niin herkästi tarraa kiinni, mutta silti mutteri + ruuvi kohoaa polkimesta sen verran että kenkä (maihari, lenkkari, milloin mikäkin) ei siitä ole lipsunut maastossa eikä pyörätiellä.
 
Tuli tuossa vaihdettua jarrut cuben sähköpyörään sekä uusi droppitolppa, ajattelin että ei tuossa tuntia mene, siellä on varmaan kanavat valmiina kaapeleille... Nooh onhan siellä kanavat putkissa mutta joka putken ja osan välissäs ei ole joten joutui joka tapauksessa purkamaan ihan atomeiksi koko pyörän ja moottori, renkaat ja akku piti irrottaa. Puhutamattakaan että kaapelit menee headsetin ja laakereiden läpi vielä todella ahtaasta paikasta eli koko etuhaarukka kaikkine pikkupaloineen piti myös purkaa, aivan käsittämätön idea rakentaa maastopyörä niin että kaapelit menee laakereiden läpi, pikkuhuoltokin on valtava operaatio :D
 
Tuli tuossa vaihdettua jarrut cuben sähköpyörään sekä uusi droppitolppa, ajattelin että ei tuossa tuntia mene, siellä on varmaan kanavat valmiina kaapeleille... Nooh onhan siellä kanavat putkissa mutta joka putken ja osan välissäs ei ole joten joutui joka tapauksessa purkamaan ihan atomeiksi koko pyörän ja moottori, renkaat ja akku piti irrottaa. Puhutamattakaan että kaapelit menee headsetin ja laakereiden läpi vielä todella ahtaasta paikasta eli koko etuhaarukka kaikkine pikkupaloineen piti myös purkaa, aivan käsittämätön idea rakentaa maastopyörä niin että kaapelit menee laakereiden läpi, pikkuhuoltokin on valtava operaatio :D
Omassa Focus Jam2 sama ratkaisu ja joka talvi on pakkasella ohjaus alkuun jäykkä eli ohjainlaakerilla vettä, joka jäätynyt. Keväällä saa sitten laakerin vaihtaa. Viime talvena en ajanut, niin tänä vuonna ei tarvinnut uusia eli ehkä kyse ei ole kondenssista, vaan pyörän pesusta johtuneesta vedestä. Tällä kokemuksella en pidä läpivientiä stemmin kautta Pohjolan oloihin sopivana, vaikka toki parannettavaa olisi varmaan pesutottumuksissa (ajon jälkeen sumutus Kärcherin matalapainepesurilla).
 
Meidän laatikkopyörä alkoi temppuilemaan kun ei enää käynnisty. Välillä tehnyt vastaavanlaista jos akku on jäänyt pitkäksi aikaa paikoilleen, mutta nyt ei tuosta johdu. Takavalo syttyy eli akusta saa virtaa eli joku varmaan nyt jostain mennyt rikki. Tuohon hommasin n. vuosi sitten uuden akun kun vanhassa ei enää oikein range riittänyt mihinkään.

Meinasin vielä tämän viikon aikana tutkia tuota vanhan akun sisuskaluja ja vähän mittailla, että virta kulkee sinne minne pitääkin, mutta jos tuosta nyt ei toimivaa saa, niin kumpi olisi fiksumpi vaihtoehto uusi napamoottori vai hommaisiko keskiömoottorin? Moottorin jännite pitäisi olla 36V.

Kuva potilaasta.

20250804_100600.jpg
 
Meidän laatikkopyörä alkoi temppuilemaan kun ei enää käynnisty. Välillä tehnyt vastaavanlaista jos akku on jäänyt pitkäksi aikaa paikoilleen, mutta nyt ei tuosta johdu. Takavalo syttyy eli akusta saa virtaa eli joku varmaan nyt jostain mennyt rikki. Tuohon hommasin n. vuosi sitten uuden akun kun vanhassa ei enää oikein range riittänyt mihinkään.

Meinasin vielä tämän viikon aikana tutkia tuota vanhan akun sisuskaluja ja vähän mittailla, että virta kulkee sinne minne pitääkin, mutta jos tuosta nyt ei toimivaa saa, niin kumpi olisi fiksumpi vaihtoehto uusi napamoottori vai hommaisiko keskiömoottorin? Moottorin jännite pitäisi olla 36V.

Kuva potilaasta.

20250804_100600.jpg
Laita akku pyörään ja lataukseen, koita laittaa latauksen aikana päälle.

Meillä puolison pyörä kiukuttelee kanssa välillä kun seisoo talvet ja ei meinaa millään lähteä päälle vaikka akku täynnä, niin tuolla kikalla lähtee aina heti käyntiin.
 
Laita akku pyörään ja lataukseen, koita laittaa latauksen aikana päälle.

Meillä puolison pyörä kiukuttelee kanssa välillä kun seisoo talvet ja ei meinaa millään lähteä päälle vaikka akku täynnä, niin tuolla kikalla lähtee aina heti käyntiin.
Pitää testata tätä. Meillä kyllä pyörä on ympäri vuoden ajossa, niin ei pitkä aikoja pyörä seiso. Nyt toki loman aikana pari viikkoa ollut käyttämättä.

Edit: eipähän tuo starttaa.
 
Pitää testata tätä. Meillä kyllä pyörä on ympäri vuoden ajossa, niin ei pitkä aikoja pyörä seiso. Nyt toki loman aikana pari viikkoa ollut käyttämättä.

ja toki kaikki liitokset läpi, tai voihan se olla napissa vikaa, moottorissa tuskin mitään vikaa on ja sen vaihto on turhaa.
 
ja toki kaikki liitokset läpi, tai voihan se olla napissa vikaa, moottorissa tuskin mitään vikaa on ja sen vaihto on turhaa.
Piirilevyllä löytyy tuollainen kiinteä paristo jonka jännite 1.8V. Pitää keksiä miten tuohon saisi uuden paristo ja testata sen jälkeen uudestaan.

20250804_110953.jpg
 
Pitää testata tätä. Meillä kyllä pyörä on ympäri vuoden ajossa, niin ei pitkä aikoja pyörä seiso. Nyt toki loman aikana pari viikkoa ollut käyttämättä.

Edit: eipähän tuo starttaa.
Pari kikkaa on Velogin blogissa.

On pari kertaa omakin pyörä takunnut. Viimeksi oli yksi näyttöön tuleva johto löysällä. Edellisessä pyörässä oli numerokoodilla avattava lukko ja siinä olikin yllättäen oma akku. Siinä piti kerran pari vuodessa ladata niin, että akku oli kiinni pyörässä.
 
Noh kävin Ebike centeristä varaamassa itselleni tuon Haibiken Alltrack 7:n L kokoisena, kävin koeajamassa tuota 8.5:sta jossa oli Bochin kone ja hitto että siinä on vääntöä, vaikka vastaava vääntömomentti mikä Yamahassa niin aikalailla voisi verrata vaparin ja turbon välillä.
Yamaha itselle sopii toki paremmin (ehkä cope) kun pyörä on pääasiassa liikuntakäytössä, Bochissa tuntui että jopa alin avustusmoodi apustaa aivan jumalattomasti ettei tarvitse polkea itse lähes ollenkaan :D
Mutta joo, innolla odottaen ensviikkoon tms että pyörän saa haettua kotiin.

Onko täällä suosituksia millaista lukkoa kannattaa ostaa? AXA Newton FL90K Taittolukko Tuollaista ainakin varmaan saa 70€ pyörän oston yhteydessä suoraan, ja näemmä saa vielä paikalleen fyysisesti pyörän kiskoon.
 
Bochissa tuntui että jopa alin avustusmoodi apustaa aivan jumalattomasti ettei tarvitse polkea itse lähes ollenkaan :D
Tietämättä tarkemmin mistä moottorista puhutaan, niin ainakin oman Bosch-kokemuksen mukaan äppillä pystyy säätämään tosi tarkasti moottorin toiminnan mieleiseksi. Täälläpäin polut on enimmäkseen suht. teknisiä kivikkoja ja juurakkoja, jolloin eMTB-moodissa pyörä halusi lentää kivien yli, mutta kuski ei pysyny perässä. Tiputtamalla vähän avustuksen herkkyyttä (voi säätää ajomoodikohtaisesti) siitä sai kuitenkin just hyvän, eli voimaa on mutta se annostellaan vähän rauhallisemmin. Halutessaan toki myös avustuksen määrää, vääntöä ym. pystyy tiputtamaan.
 
Tietämättä tarkemmin mistä moottorista puhutaan, niin ainakin oman Bosch-kokemuksen mukaan äppillä pystyy säätämään tosi tarkasti moottorin toiminnan mieleiseksi. Täälläpäin polut on enimmäkseen suht. teknisiä kivikkoja ja juurakkoja, jolloin eMTB-moodissa pyörä halusi lentää kivien yli, mutta kuski ei pysyny perässä. Tiputtamalla vähän avustuksen herkkyyttä (voi säätää ajomoodikohtaisesti) siitä sai kuitenkin just hyvän, eli voimaa on mutta se annostellaan vähän rauhallisemmin. Halutessaan toki myös avustuksen määrää, vääntöä ym. pystyy tiputtamaan.
Bosch Performance CX Smart System, 250W, 85Nm, oli moottorina.
Mut joo, oli kyl ärhäkkä ja varmasti ihan hyvä moottori juurikin metsikköön yms rajumpaan maastoon jossa paljon nousuja
 
Minulla on tuo bosch (gen5) muokattuna niin että on vain 2 moodia, tour+ vähän rajoitettuna perusajoon kun haluaa treenin ja hien päälle ja sitten kun lähtee kiipeilemään maastossa niin turbo jossa kaikki apista säädetty about niin urku auki kuin mahdollista ja lentää ylämäkeä ylös.
 
Mitäs porukka suosittelisi nykyään alle 2000 € (mielummin alle 1500 €) sähköpyöräksi lähinnä työmatkapyöräilyyn? Verkkokaupassa näyttäisi joku Boschin tekniikalla oleva malli olevan tarjouksessa (linkki), mutta vaimon pituus olisi aivan suosituksen yläpäässä. Halpahallin tänne aiemmin linkattu halpa maastopyörä myös kiinnostaa hinnan puolesta.
 
Mitäs porukka suosittelisi nykyään alle 2000 € (mielummin alle 1500 €) sähköpyöräksi lähinnä työmatkapyöräilyyn? Verkkokaupassa näyttäisi joku Boschin tekniikalla oleva malli olevan tarjouksessa (linkki), mutta vaimon pituus olisi aivan suosituksen yläpäässä. Halpahallin tänne aiemmin linkattu halpa maastopyörä myös kiinnostaa hinnan puolesta.
 
Mitäs porukka suosittelisi nykyään alle 2000 € (mielummin alle 1500 €) sähköpyöräksi lähinnä työmatkapyöräilyyn? Verkkokaupassa näyttäisi joku Boschin tekniikalla oleva malli olevan tarjouksessa (linkki), mutta vaimon pituus olisi aivan suosituksen yläpäässä. Halpahallin tänne aiemmin linkattu halpa maastopyörä myös kiinnostaa hinnan puolesta.

Tuo GZR:n pyörä on erinomainen tuohon hintaan, hyvä osasarja, keskimoottori ja ajovaloihinkaan ei tarvitse investoida. Ainoaksi kysymykseksi tosiaan jää sopivuus polkijalle.

Tuo Halpahallin pyörä on oikeastaan kaikilta osin huonompi vaihtoehto, paitsi tietenkin hinnan puolesta. Kaikista halvin osasarja, mekaaniset levyjarrut ja halvista halvin etujoustohaarukka, joka todennäköisesti jumiutuu heti parin kuukauden jälkeen. En rehellisesti sanottuna ostaisi tuota. Joskus oon tuollaisen halpissähkiksen omistanut - huollon tarve on suurempi, pyörän osien (myös moottorin + controllerin) käyttöikä merkittävästi pienempi, samalla kun itse ajokokemus on usein melko kehno.
 
mites ne joilla akku on irrotettava alakautta rungosta onko se veemäinen irrottaa säännöllisesti? toistaiseksi omistanut vain esillä olevan akun joka lähtee ylöspäin irti ja siten myös helppo lyödä kiinni. Onko arjen vitutusta luvassa jos akkua saa aina ryömiä laittamaan kiinni alakautta markettien pihoilla? mietin myös että ne runkoakut on yleensä myös pitkiä meneekö heittämällä perus reppuun.
 
mites ne joilla akku on irrotettava alakautta rungosta onko se veemäinen irrottaa säännöllisesti? toistaiseksi omistanut vain esillä olevan akun joka lähtee ylöspäin irti ja siten myös helppo lyödä kiinni. Onko arjen vitutusta luvassa jos akkua saa aina ryömiä laittamaan kiinni alakautta markettien pihoilla? mietin myös että ne runkoakut on yleensä myös pitkiä meneekö heittämällä perus reppuun.
Ainakin vaikuttaa haibikessa aika vänkäämiseltä jos jatkuvasti sitä irrottaa, joutuu vänksläämään avaimen kanssa eestaas yms.
Kannattaa varmaan kun löytyy sopiva pyörä, niin testailla sen akun irroittamista jne.

Toki itselläkin edessä akun vensklaaminen ton pyörän kanssa kun sen maanantaina vihdoin saan haettua, ei täällä Tampereella oikein kehtaa akun kanssa jättää minkään kaupan pihaan :D
 
mites ne joilla akku on irrotettava alakautta rungosta onko se veemäinen irrottaa säännöllisesti? toistaiseksi omistanut vain esillä olevan akun joka lähtee ylöspäin irti ja siten myös helppo lyödä kiinni. Onko arjen vitutusta luvassa jos akkua saa aina ryömiä laittamaan kiinni alakautta markettien pihoilla? mietin myös että ne runkoakut on yleensä myös pitkiä meneekö heittämällä perus reppuun.
Omassa Cubessa ei ole pohjasta laitettava akku, vaan tuosta vinoputken pohjasta, joka on varsin nopea ja helppo tapa:
1) avaa lukitus, joka vapauttaa akun
2) paina salpaa, että akku vapautuu kokonaan
3) vedä akku viistosti ylöspäin

Kuva lainattu google kuvahausta, päinvastaisesti akkua asennettaessa sitten vain liu'uttaa akun hieman viistossa kulmassa ja painaa lukitukseen kiinni.
1755079787856.png

750 Wh Boschin akulla pituutta noin 50cm.

Toki itselläkin edessä akun vensklaaminen ton pyörän kanssa kun sen maanantaina vihdoin saan haettua, ei täällä Tampereella oikein kehtaa akun kanssa jättää minkään kaupan pihaan :D
Itse olen ihan jättänyt akun kiinni (juurikin täällä Tampereella), sillä jos joku akun haluaisi rosvota, niin joutuisi tuon lukon rikkomaan ja akun sarjanumerokin on sovelluksessa tallessa.
Boschin Flow+ -tilaukseen tuli ilmeisesti myös mahdollisuus lukita akkukin, mutta tosiaan maksullinen palvelu (tarjosi se jossain vaiheessa 12kk kokeilua, ei taida olla enää): https://www.bosch-ebike.com/en/news/battery-lock
 
Viimeksi muokattu:
Omassa Cubessa ei ole pohjasta laitettava akku, vaan tuosta vinoputken pohjasta, joka on varsin nopea ja helppo tapa:
1) avaa lukitus, joka vapauttaa akun
2) paina salpaa, että akku vapautuu kokonaan
3) vedä akku viistosti ylöspäin

Kuva lainattu google kuvahausta, päinvastaisesti akkua asennettaessa sitten vain liu'uttaa akun hieman viistossa kulmassa ja painaa lukitukseen kiinni.
1755079787856.png

750 Wh Boschin akulla pituutta noin 50cm.


Itse olen ihan jättänyt akun kiinni (juurikin täällä Tampereella), sillä jos joku akun haluaisi rosvota, niin joutuisi tuon lukon rikkomaan ja akun sarjanumerokin on sovelluksessa tallessa.
Boschin Flow+ -tilaukseen tuli ilmeisesti myös mahdollisuus lukita akkukin, mutta tosiaan maksullinen palvelu (tarjosi se jossain vaiheessa 12kk kokeilua, ei taida olla enää): https://www.bosch-ebike.com/en/news/battery-lock
Jooh, pitää kattoa miten kaikki toimii ton Yamahan kanssa, siinä on Display A jolloin kännykkäsoftaa ei ymmärtääkseni ole.
 
Omassa Cubessa ei ole pohjasta laitettava akku, vaan tuosta vinoputken pohjasta, joka on varsin nopea ja helppo tapa:
1) avaa lukitus, joka vapauttaa akun
2) paina salpaa, että akku vapautuu kokonaan
3) vedä akku viistosti ylöspäin

Kuva lainattu google kuvahausta, päinvastaisesti akkua asennettaessa sitten vain liu'uttaa akun hieman viistossa kulmassa ja painaa lukitukseen kiinni.
1755079787856.png

750 Wh Boschin akulla pituutta noin 50cm.
Omassa pyörässä (750 Wh Boschin akku) myös vastaava vinoputken pohjassa oleva akku. Siinä on kylläkin ihan kriittisen tärkeää, että kohdat 1 ja 2 tekee päinvastaisessa järjestyksessä, koska avaimella jos akun vapauttaa ensiksi, niin akku tipahtaa painamaan tuota suojakantta ja silloin sen irrottaminen on ihan tuskallisen vaikeaa ilman työkaluja.

Se suojakansi on kyllä muutenkin vähän kenkkumainen (tai sitten mun yksilössä on jokin ongelma), koska sitä on myös akkua kiinnittäessä hankala saada paikalleen kerralla niin, että lukitusvipu asettuu kiinni. Yleensä se hakeutuu ~0,1 mm väärään kohtaan, jolloin ensiksi yrittää peukalot valkoisena painaa lukitusklipua kiinni, ja sitten päätyy pari kertaa asettelemaan kannen uudelleen jolloin se ehkä menee helpostikin kunhan oikea kohta löytyy.

Joten joo, veikkaan että erilaisissa käytännöntilanteissa päältäasetettava akku on helpompi. Mutta mitään ryömimistä tms. ei sentään tartte harrastaa.
 
Omassa pyörässä (750 Wh Boschin akku) myös vastaava vinoputken pohjassa oleva akku. Siinä on kylläkin ihan kriittisen tärkeää, että kohdat 1 ja 2 tekee päinvastaisessa järjestyksessä, koska avaimella jos akun vapauttaa ensiksi, niin akku tipahtaa painamaan tuota suojakantta ja silloin sen irrottaminen on ihan tuskallisen vaikeaa ilman työkaluja.

Se suojakansi on kyllä muutenkin vähän kenkkumainen (tai sitten mun yksilössä on jokin ongelma), koska sitä on myös akkua kiinnittäessä hankala saada paikalleen kerralla niin, että lukitusvipu asettuu kiinni. Yleensä se hakeutuu ~0,1 mm väärään kohtaan, jolloin ensiksi yrittää peukalot valkoisena painaa lukitusklipua kiinni, ja sitten päätyy pari kertaa asettelemaan kannen uudelleen jolloin se ehkä menee helpostikin kunhan oikea kohta löytyy.

Joten joo, veikkaan että erilaisissa käytännöntilanteissa päältäasetettava akku on helpompi. Mutta mitään ryömimistä tms. ei sentään tartte harrastaa.
Mulla presiis sama. Erittäin ärsyttävä. MY -23 cubessa oli se kannen avausnappi ylhäällä ja minusta se meni 9/10 kerrasta paikalleen.
Nyt pitää käytännössä kontata sen kannen vuoksi.
 
Jos haluaa helposti irroitettavan mutta hyvin pyörän runkoon sulautuvan akun, ei ole tähän mennessä tullut vastaan parempaa kuin Trekin "removable integrated battery"

Trek%20Powerfly%207%20Gen%204_4-2.jpg


Toki tuosta joutuu maksaa pientä Trek-lisää vaikka aleja joskus onkin. Aivan nerokas systeemi mitä tuossa naapurin kaverin akun latailua talvella seurannut.
 
Olisikin nappi tai lukko. Corratecilla on harvinaisen nihkeästi lukon sijaan "lukko"pultilla tuo akku alapuolella kiinni. Ei sitä jaksaisi päivittäin vaihtaa, mutta omalla käytöllä ihan siedettävä.
 
Canyon Neuron ON 6:ssa alkanut etupäästä kuulua narinaa, joka esiintyy helposti ylämäissä kun ajetaan pienellä vauhdilla ja pyörä heiluu vasemmalta oikealle. Äänen saa esiintymään myös paikallaan oltaessa sarvia sivuille heiluttelemalla, mutta ei niin helposti. Tasaisella poljettaessa ääntä ei kuulu kun stongasta ei tarvitse "puristaa". Moottorin päälläololla tai vaihteella ei ole merkitystä. Ääni kuuluu moottorin ollessa pois päältä. Kuten sanoin, ääni tulee edestä, mutta ei jarruista. Ei myöskään eturenkaan pikalukosta, eikä etupumpuista.
Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi tämä kuvassa oleva, ja tuolla lienee jotkin laakerit eikö vain? Kun käännän ääriasentoon, niin kuuluu rahinaa jo paikallaankin eli sisällä on hiekkaa. Jos narinakin johtuu tuosta, niin varmaan putsausta vailla vähintäänkin. Miten tuon saa auki. Putken päässä ylhäällä on kuusiokolopultti ja kansilevy. Pitäisikö pultin irrottamisen jälkeen runko kyetä nostamaan pois jotta pääsee putsailemaan?

1755147313619.png
 
Canyon Neuron ON 6:ssa alkanut etupäästä kuulua narinaa, joka esiintyy helposti ylämäissä kun ajetaan pienellä vauhdilla ja pyörä heiluu vasemmalta oikealle. Äänen saa esiintymään myös paikallaan oltaessa sarvia sivuille heiluttelemalla, mutta ei niin helposti. Tasaisella poljettaessa ääntä ei kuulu kun stongasta ei tarvitse "puristaa". Moottorin päälläololla tai vaihteella ei ole merkitystä. Ääni kuuluu moottorin ollessa pois päältä. Kuten sanoin, ääni tulee edestä, mutta ei jarruista. Ei myöskään eturenkaan pikalukosta, eikä etupumpuista.
Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi tämä kuvassa oleva, ja tuolla lienee jotkin laakerit eikö vain? Kun käännän ääriasentoon, niin kuuluu rahinaa jo paikallaankin eli sisällä on hiekkaa. Jos narinakin johtuu tuosta, niin varmaan putsausta vailla vähintäänkin. Miten tuon saa auki. Putken päässä ylhäällä on kuusiokolopultti ja kansilevy. Pitäisikö pultin irrottamisen jälkeen runko kyetä nostamaan pois jotta pääsee putsailemaan?

1755147313619.png
Vaatinee vähimmillään headsetin puhdistamisen, mutta jos rahinaa kuuluu niin lienee laakereiden vaihto paikallaan. Laakerit löytynee lähimmän pyöräkorjaamon hyllystä. Lisäksi tarvitset kuusiokoloavaimia ja jotain kokoonpanoon soveltuvaa rasvaa.

Tässä joku ohjevideo:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kiitti @IcyT ja @ossid . Ihme kyllä onnistuin ja ei se nyt ollutkaan mikään monimutkainen operaatio. Ääni katosi putsauksen myötä, tai ainakin paikallaan nytkytettäessä ääntä ei kuulu. Heitin uudet vaseliinit myös sisään. Ala- ja ylälaakeri olivat äänettömiä kun niitä sormilla pyörittelin. Täytyy käydä ajamassa ylämäkiajoa koska siinä se ääni heti kuuluu jos on kuuluakseen.
Sit ihan yleiskyssärinä vielä. Kuinkas vaativa operaatio on täysjouston takajousen huolto, niin ja miksei etujousenkin. Jotain kauhutarinoita kuullut kuinka vain ammattiliikkeissä näitä tehdään ja operaatio on haastava. Olenko pelotellut itseäni turhaan?
 
Kiitti @IcyT ja @ossid . Ihme kyllä onnistuin ja ei se nyt ollutkaan mikään monimutkainen operaatio. Ääni katosi putsauksen myötä, tai ainakin paikallaan nytkytettäessä ääntä ei kuulu. Heitin uudet vaseliinit myös sisään. Ala- ja ylälaakeri olivat äänettömiä kun niitä sormilla pyörittelin. Täytyy käydä ajamassa ylämäkiajoa koska siinä se ääni heti kuuluu jos on kuuluakseen.
Sit ihan yleiskyssärinä vielä. Kuinkas vaativa operaatio on täysjouston takajousen huolto, niin ja miksei etujousenkin. Jotain kauhutarinoita kuullut kuinka vain ammattiliikkeissä näitä tehdään ja operaatio on haastava. Olenko pelotellut itseäni turhaan?
No ei ne nyt vaikeita ole. Tai siis sellaisia mitä ei voisi muukin kuin ammattiliikkeet tehdä.

Esim. Rockshoxilla löytyy jokaiselle takaiskarille ja keulalle kuvalliset seikkaperäiset ohjeet. Selaat tuolta, tai yksinkertaisemmin haet osan sarjanumerolla (lukee etuhaarukassa ja takaiskarissa) ja sieltä valitset vain service manual. Voit myös ohjetta lukemalla arvioida riittääkö omat taidot ja työkalut.

 
Kiitti @IcyT ja @ossid . Ihme kyllä onnistuin ja ei se nyt ollutkaan mikään monimutkainen operaatio. Ääni katosi putsauksen myötä, tai ainakin paikallaan nytkytettäessä ääntä ei kuulu. Heitin uudet vaseliinit myös sisään. Ala- ja ylälaakeri olivat äänettömiä kun niitä sormilla pyörittelin. Täytyy käydä ajamassa ylämäkiajoa koska siinä se ääni heti kuuluu jos on kuuluakseen.
Sit ihan yleiskyssärinä vielä. Kuinkas vaativa operaatio on täysjouston takajousen huolto, niin ja miksei etujousenkin. Jotain kauhutarinoita kuullut kuinka vain ammattiliikkeissä näitä tehdään ja operaatio on haastava. Olenko pelotellut itseäni turhaan?
Tyypillisesti 50 tunnin välein tehtävä ilmakannun/alajalkojen huolto ei ole kummoinen homma, mutta 125-200 tunnin välein tehtävä täyshuolto vaatiikin jo aika paljon enemmän harrastuneisuutta ja monesti myös erikoisvälineistöä.
 
mites ne joilla akku on irrotettava alakautta rungosta onko se veemäinen irrottaa säännöllisesti? toistaiseksi omistanut vain esillä olevan akun joka lähtee ylöspäin irti ja siten myös helppo lyödä kiinni. Onko arjen vitutusta luvassa jos akkua saa aina ryömiä laittamaan kiinni alakautta markettien pihoilla? mietin myös että ne runkoakut on yleensä myös pitkiä meneekö heittämällä perus reppuun.
Riippuu pitkältä pyörän mallista ja koosta. Itellä on se pienempi GZR:n fätti niin siinä on akun irroitus aika akrobatiaa ainakin alkuun, ennenkuin homman oivaltaa. Siinä kun tanko suorana akku ottaa renkaaseen kiinni ennenkuin tulee kolostaan pois. Ei ole kyllä itseä häirinnyt enää, ainoa miinus on että olisin lokasuojan halunnut eteenkin laittaa, mutta tuon ahtauden takia ihan mahdoton yhtälö.
 
Riippuu pitkältä pyörän mallista ja koosta. Itellä on se pienempi GZR:n fätti niin siinä on akun irroitus aika akrobatiaa ainakin alkuun, ennenkuin homman oivaltaa. Siinä kun tanko suorana akku ottaa renkaaseen kiinni ennenkuin tulee kolostaan pois. Ei ole kyllä itseä häirinnyt enää, ainoa miinus on että olisin lokasuojan halunnut eteenkin laittaa, mutta tuon ahtauden takia ihan mahdoton yhtälö.
Onko niin, että akun ollessaan paikallaan sitä ei saa ladattua?
 
Mitäs porukka suosittelisi nykyään alle 2000 € (mielummin alle 1500 €) sähköpyöräksi lähinnä työmatkapyöräilyyn? Verkkokaupassa näyttäisi joku Boschin tekniikalla oleva malli olevan tarjouksessa (linkki), mutta vaimon pituus olisi aivan suosituksen yläpäässä. Halpahallin tänne aiemmin linkattu halpa maastopyörä myös kiinnostaa hinnan puolesta.
Lopulta päädyttiin vähän venyttämään budjettia aiemmista ja tilaukseen lähti koeajon jälkeen tämä GZR. Onko kellään suositella lokasuojia ja seisontatukea tähän? Ilmeisesti etulokari on vähän haastava, kun ei ole mitään varsinaista kiinnityskohtaa.
Puuttuva ajotietokoneen näyttö myös vähän mietityttää, että pitäisikö semmoinen erikseen hankkia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 961
Viestejä
5 058 012
Jäsenet
81 011
Uusin jäsen
peruna.jpg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom