- Liittynyt
- 21.06.2017
- Viestejä
- 374
Ei mitään tekosyitä nytEU kansalaisaloitteen sivu kaatui juuri sopivasti![]()

Kyllähän tässä on suuren urheilujuhlan tuntua vaikka onkin vasta ensiaskel asian suhteen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään tekosyitä nytEU kansalaisaloitteen sivu kaatui juuri sopivasti![]()
Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?Minulla on hyvä kuva mistä tässä on kyse: naiivista ja lapsellisista kuvitelmista miten pelit toimivat ja suunnitellaan, ja haluttomuus vaikuttaa omalla ostoskäyttäytymisellään markkinoihin.
Aika hyvä, mulle tulee tosta vänkääjästä mieleen tämä:Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
![]()
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.Jatkoin ja allekirjoitin. Kuitti ladattu todisteeksi. Tärkeintähän tässä on sitten huudella foorumeilla että on otettu kantaa!
En tiedä voisiko toimia sellainen järjestely jos pelin julkaisija menee konkurssiin tai muuten lopettaa serverin ylläpidon niin velvoitettaisiin julkaisemaan se open sourcena siten että innokkaat harrastajat voisivat laittaa oman serverin pystyyn. Ja lisäksi se mitä @TioVel ehdotti että on mahdollisuus valikosta vaihtaa.
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.Välihuomio: miljoonan allekirjoituksen raja menee rikki 45min sisällä
Jatkakaa.
Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.
Parempi se on että massat rupeaa määkimään myöhään, kuin ei milloinkaan.Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.
Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.
Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
Raportoitu ylläpidolle ad hominem-hyökkäys toista palstankäyttäjää vastaan.Aika hyvä, mulle tulee tosta vänkääjästä mieleen tämä:
![]()
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
![]()
Juurikin, esimerkiksi näin.Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Heitän nyt sulle pari kysymystä.Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.
Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Näitä skenaaroita ei yhtään paranna mielestäni nykyinen perseestä oleva ja täysin vanhentunut tekijänoikeuslaki joka aiheuttaa sen että kaupallisen käyttöiän jälkeen teokset jäävät jonkun (pääoma)firman pöytälaatikkoon ikuisiksi ajoiksi.Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.
Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
En ole varma, voit linkata uudestaan. Jos se taas on Ross jaarittelemassa puolitoista tuntia narisevalla äänellään, mielellään aikaleimoilla missä kohtaa pitkää videota on ne tärkeät pääkohdat joihin minun tulisi erityisesti paneutua.Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?
En ole varma mitä esim. sinä olet ajamassa. Rossin aloite pitää DRM:ää jne. ihan ok juttuna, ilmeisesti kunhan saataisiin jonkinlainen lavea lupaus pelijulkaisijoilta että juu kyllä se poistetaan sitten joskus jotta peliä voi pelata joskus tulevaisuudessakin, ehkä.Minusta tuntuu että vaikka olet henkilökohtaisesti mielessäsi tätä hanketta vastaan niin tässä kuitenkin yritetään kuitenkin samoja asioita ajaa.
Jos noin kerran on, miksi sitten tästä aloitteesta niin kohistaan? Kertooko se siitä ettei asiaan ole kiinnostusta?Ihmisten ostoskäyttäytymisen varaan ei kannata maailman parannusta jättää. Vaikka kuinka saarnaa jonkin hyvän asian puolesta aina on ihmisiä joita ei kiinnosta parempi tulevaisuus jos eivät itse siitä välittömästi hyödy. Parempi että on lait ja säännökset mikä estää yrityksiä toimimasta kuluttajalle tai vaikka maailmalle haitallisesti.
Ensinnäkään en ole vaatimassa DRM:n poistamista lailla, mutta kannatan kuluttajien tietoisuutta asian suhteen että tietävät mitä ostavat ja tekevät järkeviä kuluttajavalintoja.Olet DRM:n maininnut monesti mutta niitä on niin monelaisia että niiden poistaminen tällä hankkeella olisi jo liikaa vaadittu ja koko juttu varmaan kaatuisi siihen.
Annatko esimerkkejä tuollaisesta nykyaikaisesta DRM:stä joka ei vaadi nettiyhteyttä pelin asentamiseen ja pelaamiseen? Ellet sitten laske esim. fyysisten pelien kopiointisuojauksia DRM:ksi, mitä ne ehkä ovat mutta eivät ole tässä keskustelussa oleellisia koska niillä julkaisija ei voi jälkikäteen estää pelin pelaamista, tai ne eivät ole riippuvaisia julkaisijan tai pelikaupan olemassaolosta,Osa DRM:stä toki vaatii sen nettiyhteyden mutta on myös sellaisia jotka ei tarvi ja eivät estä pelin toimimista vaikka kaikki maailman palvelut menisi alas. Steamikaan ei ole DRM, osa sieltä ostetuista peleistä toimii suoraan käynnistämällä .exe tiedostosta eikä steam edes lähde päälle tai ole asiasta mitenkään tietoinen ja peli toimii moitteetta.
Aiemmin jo kysyin kuka tätä kontrolloi että näin varmasti on kaikkien maailman pelijulkaisijoiden kohdalla. Testaako joku EU-virasto kaikki tulevat pelit tällaisen tilanteen varalta, ja miten edes testaa jos tappokytkintä pitää oikeasti käyttää asian testaamiseksi, jos tarkoitus on että sitä käytettäisiin vasta konkurssi- tms. tilanteessa?Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.Jos olette sitä mieltä että DRM ja online-vaatimukset peleissä ovat pahaksi, älkää sitten ostako sellaisia pelejä. Tai jos ostatte, suhtautukaa siihen ikäänkuin se on teillä vain lainassa oleva peli joka todennäköisesti katoaa jossain vaiheessa. Kaikki muu kuvitelma on humpuukia.
Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.
Ross yritti aiemmin masinoida kirjekampanjaa EA:ta kohtaan, mutta siitä ei tullut oikein mitään.
The Crew valittiin kampanjan keppihevoseksi siksi, koska se oli niin suosittu ja tunnettu peli, koska palvelinten alasajo teki siitä täysin käyttökelvottoman, koska Ross välitti siitä henkilökohtaisesti paljon ja koska se oli ranskalainen. Ranskassa on hyvät kuluttajansuojalait, joiden arveltiin auttavan kampanjassa. Kampanjaa on suunniteltu kauan ja odotettu sopivaa tilaisuutta, jonka The Crew sitten tarjosi.
Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
mitäs jos vaan laittaisit ne ranskalaiset pussiin ja tekisit oman langan tälle vänkäämiselle. Löytyisi enemmän keskustelua kun moni ei lähde sun ragebaittiin mukaan kun menee niin pahasti ohi aiheen.Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.
Aloite toki koskee DRM vapaitakin julkaisuja jos, niissä on palvelin vaatimuksia. Mutta muuten rajoite heidän julkaisua DRM vapaana.
Konkurssi tapauksia toki koskee, jos konkurssiin menneellä on julkaisuja jotka toimiakseen vaatii palvelin yhteyden, niin lainsäädäntö voi koskea niitä tai olla koskematta, miten se siinä sitten säädetään. Jos kehittäjä, julkaisia ei ole sitä palvelin vapaata optiota alunperin huomioinut, niin vähävaraisella pesällä ei välttämättä riitä varat sen jälkikäteen toteuttamiseen. Eli säädännön osalta voidaan vaatia että ominaisuus oltava kehitty jo julkaisussa, jolloin pesälle ei iso kustannus se aktivoida.
Oma lukunsa on sitten pelipalvelut, missä menee se raja milloin pitää mahdollistaa aloitteen ajatus, milloin kyse ihan palvelusta. Siihen väliin menee sitten ne joissa peli itsessään on ihan paikallisesti toimiva, mutta tukee ns verkkopelaamista, joka julkaisussa on julkaisin palvelimien kautta, jos tuki loppuu niin onko rajapinnat vapautettava.
Yksi kustannus, kehittäjälle haasteita aiheuttava juttu on se jos peliin on lisenssoitu sisältä, koodia ym määräajaksi, tai käyttöaikaan perustuvana laskutuksella. Sellaiset sopimukset voi estää pelinjulkaisua ikuisella lisenssillä, vaikka olisi kuinka paikallinen. Mutta onko se kehittäjille huono, se pakottaa kejittäjät ja lisenssoijat lisenssoimaan niin että säädökset täyttyy. Tuokaan ei lisää kustanukssia jotka nykyään lisenssoi ikuisella DRM vapaalla kertalisenssillä pelin ostajalle.
Samoin kuin maksullisiin peleihin. Jos ostat pelissä hassun hevoshaarniskan, ja peli ajetaan alas, et voi enää käyttää sitä hevoshaarniskaa eli tuotetta josta olet maksanut. Etkä ostohetkellä voinut tietää miten kauan saat pitää sen eli vuokraamisesta ei ole kyse. Sama juttu kuin kokonaisten pelien kanssa mutta pienemmässä mittakaavassa.Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Valitettavasti vaikutus voi olla juuri päinvastainen, eli isot julkaisijat kuten Ubisoft jne. siirtävät pelejään yhä enemmän palvelukonseptien taakse (peli palveluna) jolloin mikään mahdollisen direktiivin tuoma lisäbyrokratia ja -kustannus ei enää koske heidän pelejään. Jo tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi miten monitahoinen ja monimutkainen asia on kyseessä vaikka Ross sen esittääkin muka tosi simppelinä asiana, kuten puheet "tappokytkimistä" ja pelien tarvitsemien koodien julkaisu open sourcena githubissa, mitä tehdä peleissä olevien aikarajoitettujen lisenssien kanssa jne.Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.
Jos pelkästään markkinatalouden voimat saisi päättää niin pelit olisi kertakäyttöviihdettä, joita kukaan ei muista enää vuosikymmenen tai parin päästä. Suuri yleisö on apaattinen.
Mitä ihmettä sä selität? Ei tuossa aloitteessa ole kyse mistään DRM:stä, tai mistään sellaisesta että sieltä jaettaisiin lähdekoodit yksityisten käyttöön. Pikemminkin siitä että kehittäjien/julkaisioitten pakotettaisiin jonkun tahon toimesta toimimaan kuluttajaystävällisemmin sen suhteen mitä tulee tuohon pelien säilyvyyteen ja siihen että pelaajat omistaisivat sen pelin jonka ostivat, sillä tällä hetkellä niissä ei ole käytännössä minkään tason sääntöjä firmoille miten toimia pelien säilyvyyden kannalta, voivat käytännössä tehdä miten huvittaa.Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.
Monet asiat eivät ehkä suoraan ole DRM mutta aiheuttavat käytännössä saman ongelman ehkä jopa pahempana. Esim. jos yksinpeli julkaistaan vain streaming-palvelussa, lakkaa se tietysti toimimasta heti kun kyseinen palvelukin lakkaa toimimasta tai jopa vain että peli poistetaan kyseisestä palvelusta, eli lopputulos on sama kuin että se olisi ollut koneellasi pyörivä peli joka vaatii yhteyttä johonkin palvelimeen asentuakseen tai käynnistyäkseen. Se onko streaming-palvelu sinällään määritelmällisesti DRM vai ei voidaan kiistellä, se joka tapauksessa tekee juuri sen mikä on DRM:n tarkoitus, eli pelin julkaisija tms. voi päättää etänä jälkikäteen voitko enää pelata ko. peliä, ja kyseisen palvelun sulkeutuminenkin estää pelin käytön.
En ole ihan varma mikä olisi peli joka on DRM-vapaa mutta sillä on "palvelinvaatimuksia", onko sinulla tästä jotain suht tuoretta esimerkkiä? Nähdäkseni se että peli, oli se sitten yksinpeli tai online-moninpeli, vaatii toimiakseen jollekin online-tilille kirjautumista, on mielestäni aina DRM:ää. Jos kyseinen tilisi suljetaan, tai tilin ylläpitäjä poistaa pelin tilisi oikeuksista, tai kyseinen online-palvelu tileineen lopettaa kokonaan toimintansa, et pysty enää käyttämään kyseistä peliä. Digital Right Management, eli digitaalisia oikeuksiasi kyseisen pelin käyttöön on jälkikäteen manageroitu eli muutettu muualta käsin, sinusta riippumattomista syistä.
Online-peleissähän DRM katsotaan monesti tarpeelliseksi jo senkin takia että huijarit saadaan potkittua pelistä ulos, ja myös pysymäänkin pelistä poissa. Jos mitään kytköstä tiliin ja ostettuun peliin ei ole, voisi huijari loggautua aina uudestaan samalla pelillä (mutta ehkä uudella tilillä) peliin uudestaan huijaamaan.
Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Jos peli esim. vaatii jonkin online-tilin pelkästään pelin asentamista ja pelaamista varten, se on ainakin jo aika suuri vaaran merkki vaikka teoriassa on mahdollista että peliä on mahdollista pelata ilmankin kyseisen tilin olemassaoloa (se pitää sitten erikseen testata jos on epävarmuutta asian suhteen). Esim. Steamissä on tiettävästi pelejä joita voi epävirallisesti pelata myös ilman tiliä, mutta asian joutuu selvittämään itse.Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?