Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Nyt loppuu sitten pelaaminen täysin EU:ssa:
2025-07-03_18-42-06.png


Kannattaa kuitenkin allekirjoittaa että saadaan varmasti se miljoona kelpoa nimeä kasaan.

EDIT: Anthem onkin seuraava peli mikä on kuolemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on hyvä kuva mistä tässä on kyse: naiivista ja lapsellisista kuvitelmista miten pelit toimivat ja suunnitellaan, ja haluttomuus vaikuttaa omalla ostoskäyttäytymisellään markkinoihin.
Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?

Minusta tuntuu että vaikka olet henkilökohtaisesti mielessäsi tätä hanketta vastaan niin tässä kuitenkin yritetään kuitenkin samoja asioita ajaa.

Ihmisten ostoskäyttäytymisen varaan ei kannata maailman parannusta jättää. Vaikka kuinka saarnaa jonkin hyvän asian puolesta aina on ihmisiä joita ei kiinnosta parempi tulevaisuus jos eivät itse siitä välittömästi hyödy. Parempi että on lait ja säännökset mikä estää yrityksiä toimimasta kuluttajalle tai vaikka maailmalle haitallisesti.

Olet DRM:n maininnut monesti mutta niitä on niin monelaisia että niiden poistaminen tällä hankkeella olisi jo liikaa vaadittu ja koko juttu varmaan kaatuisi siihen. Osa DRM:stä toki vaatii sen nettiyhteyden mutta on myös sellaisia jotka ei tarvi ja eivät estä pelin toimimista vaikka kaikki maailman palvelut menisi alas. Steamikaan ei ole DRM, osa sieltä ostetuista peleistä toimii suoraan käynnistämällä .exe tiedostosta eikä steam edes lähde päälle tai ole asiasta mitenkään tietoinen ja peli toimii moitteetta.
 
Ross Scott on julkaissut uuden videon. Fanfaarien ja poksahtelevien kuohareiden sijaan se kertoo paljon vakavammasta tilanteesta koskien aloitetta.

- Vaikka aloitteella onkin jo yli miljoona allekirjoitusta, se ei tule todennäköisesti riittämään. Osassa EU-maita, kuten Suomessa, aloitteen voi allekirjoittaa hyvin helposti väärillä tiedoilla, joko vahingossa tai tahallaan. On siis tärkeää jatkaa aloitteen allekirjoittajien haalimista, ja keräys jatkuu määräajan loppuun saakka (31.07.2025).

- Internetissä pyörii keskusteluita ja kuvia siitä kuinka jotkut kehuskelevat väärentäneen allekirjoituksia aloitteelle. Tämä on EU:n virallinen kansalaisaloitepalvelu, ei mikään adressit.com tai change.com, joten aloitteen kannattaminen tekaistuilla tiedoilla on rikos ja siitä voi joutua vastuuseen.

- Stop Killing Games -kryptovaluutta ei liity aloitteen luojiin tai Ross Scottiin mitenkään, ja Ross kutsuukin sitä huijaukseksi.

- Pirate Softwaren häiriköinti tai perustajan uhkailu on väärin, olitte hänestä mitä mieltä tahansa.

- Tällä hetkellä Ross Scottille tulee paljon viestejä ja sähköposteja, joten hän joutuu priorisoimaan niihin vastaamista eikä enää takaa nopeaa vastausta.

- Myös Yhdistyneen Kuningaskunnan (UK) kansalaisaloite on saavuttanut minimikannattajamäärän, eli vähintään satatuhatta allekirjoitusta.

 
Viimeksi muokattu:
Jatkoin ja allekirjoitin. Kuitti ladattu todisteeksi. Tärkeintähän tässä on sitten huudella foorumeilla että on otettu kantaa!

En tiedä voisiko toimia sellainen järjestely jos pelin julkaisija menee konkurssiin tai muuten lopettaa serverin ylläpidon niin velvoitettaisiin julkaisemaan se open sourcena siten että innokkaat harrastajat voisivat laittaa oman serverin pystyyn. Ja lisäksi se mitä @TioVel ehdotti että on mahdollisuus valikosta vaihtaa.
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.

Koko aloite tuntuu olevan täynnä kaikenlaista utopistista toiveajattelua miten asioiden luultaisiin menevän. Siitähän kritisoijat ovat lähinnä puhnuneet etteivät aloitteentekijät tunnu edes ymmärtävän asian kompleksisuutta, mikä osaltaan ilmenee siinä että aloite on jätetty niin yleisluontoiselle tasolle.

Jos on kiinnostunut pelien säilymisestä tuleville sukupolville ja siitä että itsekin pystyy pelaamaan ostamiaan pelejä myös silloin kun pelin ostoon käytetty palvelu (esim. Steam) ja pelin julkaisija (esim. Ubisoft tai Rockstar) ovat lopettaneet toimintansa tai muuten lopettavat jonkun pelin toiminnan, on ainoa edes etäisesti toimiva keino ostoskäyttäytymisellään suosia DRM:stä vapaita pelejä joissa tätä ongelmaa ei ole alunperinkään, eikä tarvitse jälkikäteen miettiä mitä tapahtuu jos ja kun joku firma menee konkurssiin ja lopettaa palvelunsa. Siinähän menee, ei vaikuta kyseiseen peliin enää mitenkään.
 
Välihuomio: miljoonan allekirjoituksen raja menee rikki 45min sisällä 🎉
Jatkakaa.
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.

Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.

Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?

GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
 
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.
Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
 
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.

Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.

Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?

GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
Parempi se on että massat rupeaa määkimään myöhään, kuin ei milloinkaan.
 
Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.

Ross yritti aiemmin masinoida kirjekampanjaa EA:ta kohtaan, mutta siitä ei tullut oikein mitään.

The Crew valittiin kampanjan keppihevoseksi siksi, koska se oli niin suosittu ja tunnettu peli, koska palvelinten alasajo teki siitä täysin käyttökelvottoman, koska Ross välitti siitä henkilökohtaisesti paljon ja koska se oli ranskalainen. Ranskassa on hyvät kuluttajansuojalait, joiden arveltiin auttavan kampanjassa. Kampanjaa on suunniteltu kauan ja odotettu sopivaa tilaisuutta, jonka The Crew sitten tarjosi.
 
Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
IMG_4930.jpeg
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
 
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?
 
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.

Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
 
Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.

Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
Näitä skenaaroita ei yhtään paranna mielestäni nykyinen perseestä oleva ja täysin vanhentunut tekijänoikeuslaki joka aiheuttaa sen että kaupallisen käyttöiän jälkeen teokset jäävät jonkun (pääoma)firman pöytälaatikkoon ikuisiksi ajoiksi.
 
Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?
En ole varma, voit linkata uudestaan. Jos se taas on Ross jaarittelemassa puolitoista tuntia narisevalla äänellään, mielellään aikaleimoilla missä kohtaa pitkää videota on ne tärkeät pääkohdat joihin minun tulisi erityisesti paneutua.

Minusta tuntuu että vaikka olet henkilökohtaisesti mielessäsi tätä hanketta vastaan niin tässä kuitenkin yritetään kuitenkin samoja asioita ajaa.
En ole varma mitä esim. sinä olet ajamassa. Rossin aloite pitää DRM:ää jne. ihan ok juttuna, ilmeisesti kunhan saataisiin jonkinlainen lavea lupaus pelijulkaisijoilta että juu kyllä se poistetaan sitten joskus jotta peliä voi pelata joskus tulevaisuudessakin, ehkä.

Todellisuus saattaa osoittautua aivan toiseksi, varsinkin pelistudioiden ja julkaisijoiden konkurssitilanteissa, ja siinä miten julkaisijat keksivät kiertää tuollaiset direktiivit, esim. selkeästi muuntamalla pelinsä palveluiksi joihin direktiivi ei päde, sen enempää kuin siihen että joku direktiivi estäisi Netflixiä poistamasta palvelustaan jotain TV-sarjaansa tai elokuvaansa.

Ihmisten ostoskäyttäytymisen varaan ei kannata maailman parannusta jättää. Vaikka kuinka saarnaa jonkin hyvän asian puolesta aina on ihmisiä joita ei kiinnosta parempi tulevaisuus jos eivät itse siitä välittömästi hyödy. Parempi että on lait ja säännökset mikä estää yrityksiä toimimasta kuluttajalle tai vaikka maailmalle haitallisesti.
Jos noin kerran on, miksi sitten tästä aloitteesta niin kohistaan? Kertooko se siitä ettei asiaan ole kiinnostusta?

Minusta vain on oireellista että tässä ihmiset eivät ilmeisesti ole tiedostaneet ilmiselvää asiaa vasta kuin paska lentää tuulettimeen oikeasti (The Crew), eivätkä halua myöskään muuttaa omaa ostoskäyttäytymistään, esim. pelkästään sen takia koska omistavat jo nyt niin paljon vaarassa olevia pelejä eri DRM-palveluissa. Vähän tulee mieleen tuo aiemmin mainitsemani roskaruoan syöjä joka haluaa haastaa Mäkkärin oikeuteen ja vaatii lakia roskaruoan kieltämiseksi tai ainakin että sen pitäisi olla vähemmän lihottavaa, sen sijaan ettei yksinkertaisesti söisi roskaruokaa.

Olet DRM:n maininnut monesti mutta niitä on niin monelaisia että niiden poistaminen tällä hankkeella olisi jo liikaa vaadittu ja koko juttu varmaan kaatuisi siihen.
Ensinnäkään en ole vaatimassa DRM:n poistamista lailla, mutta kannatan kuluttajien tietoisuutta asian suhteen että tietävät mitä ostavat ja tekevät järkeviä kuluttajavalintoja.

Sinänsä pidän hyvänä että The Crew tapaus toi DRM:n merkityksen pelien pysyvyydelle pinnalle, mutta nyt siihen ehdotetut "parannukset" tuntuvat tosiaan enemmän Mäkkärin haastamisesta oikeuteen koska tekee lihottavaa roskaruokaa, ja ollaan yllättyneitä siitä että roskaruoka on lihottavaa ja epäterveellistä. Vaaditaan lailla tai direktiivillä vähemmän lihottavaa roskaruokaa Mäkkäreihin, sen sijaan että oltaisiin valmiita itse luopumaan roskaruoan ostamisesta.

Tietenkin pelien vertailu ravintoon on jo sinällään yliampuvaa koska ravinto voi olla oikeasti epäterveellistä tai jopa vaarallista ja siksi sitä säännöstellään tarkasti, kun taas pelit ovat viihdettä mistä kenenkään terveys ja elämä ei ole riippuvainen.

Osa DRM:stä toki vaatii sen nettiyhteyden mutta on myös sellaisia jotka ei tarvi ja eivät estä pelin toimimista vaikka kaikki maailman palvelut menisi alas. Steamikaan ei ole DRM, osa sieltä ostetuista peleistä toimii suoraan käynnistämällä .exe tiedostosta eikä steam edes lähde päälle tai ole asiasta mitenkään tietoinen ja peli toimii moitteetta.
Annatko esimerkkejä tuollaisesta nykyaikaisesta DRM:stä joka ei vaadi nettiyhteyttä pelin asentamiseen ja pelaamiseen? Ellet sitten laske esim. fyysisten pelien kopiointisuojauksia DRM:ksi, mitä ne ehkä ovat mutta eivät ole tässä keskustelussa oleellisia koska niillä julkaisija ei voi jälkikäteen estää pelin pelaamista, tai ne eivät ole riippuvaisia julkaisijan tai pelikaupan olemassaolosta,

Kyllä, Steamissakin on epävirallisesti DRM-vapaitakin pelejä jotka toimivat ilman clienttia, mutta joudut itse ottamaan selvää missä peleissä tuo on mahdollista, ja varmentamaan että näin varmasti on koko pelin osalta. Valve ei tällaista lupausta tee kauppansa pelien osalta, eikä merkitse mitenkään mitkä pelit ovat DRM-vapaita.

Noita DRM-free listoja on kerätty vuosikausia sekä Steam- että EGS-pelien osalta, mutta koska se ei ole mikään lupaus DRM:n poissaolosta, osassa ko. peleistä tuli ilmi että esim. vain pääpeli toimi ilman clienttia mutta mitkään DLC:t eivät, tai että peli tuntui kyllä pyörivän mutta pelitallennukset eivät toimineet ilman clienttia. Eli pelit olivat sittenkin pelikelvottomia vaikka lähtivätkin käyntiin ilman clienttia ja internet-yhteyttä.
 
Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
Aiemmin jo kysyin kuka tätä kontrolloi että näin varmasti on kaikkien maailman pelijulkaisijoiden kohdalla. Testaako joku EU-virasto kaikki tulevat pelit tällaisen tilanteen varalta, ja miten edes testaa jos tappokytkintä pitää oikeasti käyttää asian testaamiseksi, jos tarkoitus on että sitä käytettäisiin vasta konkurssi- tms. tilanteessa?

Meinaako että kaikkien pelien ja ekosysteemien koodit pitäisi jo etukenossa laittaa githubiin jakeluun, että kilpailijatkin näkevät miten ko. firma toteuttaa eri asioita? Noinkohan Microsoft, Sony yms. saadaan pakotettua julkaisemaan kaiken peliekosysteemiensä koodin githubiin?

Jos riittää että koodit julkaistaan vasta konkurssin jälkeen... no edelleen, lykkyä pyttyyn senkin kanssa. Kuka varmistaa että sinne varmasti menee mitenkään kuranttia koodia eikä jotain vuosikausia vanhaa beta-koodia tai jopa täyttä roskakoodia joka ei oikeasti tee mitään? Joku EU-virasto käy kaikkien pelitalojen kaikkia koodeja jatkuvasti läpi, yrittäen todentaa että ne ovat kuranttia tavaraa?

Kaikki tällainen ajaisi ainakin isoja pelitaloja julkaisemaan pelinsä vain palveluina, jolloin tällaiset vaatimukset koodin avoimuudesta ja kaikenlaisesta lisäbyrokratiasta ja -kuluista eivät pätisi heihin. Microsoftilla ja Sonylla onkin jo omat pelipalvelunsa käynnissä, tämä vain vahvistaisi niiden asemaa pelien julkaisualustoina.

Eiköhän Steamiltakin tule kohta joku kuukausimaksullinen palvelu jonka kanssa pelijulkaisijoiden ei tarvitsisi pohtia yllämainittuja asioita. Senkus poistaa pelin palvelusta kun siltä tuntuu, kuten Netflix poistaa TV-sarjan palvelustaan.

Myönnän ettei se ole minulle täysin kirkasta milloin esim. pelin katsotaan olevan tuote ja milloin palvelu. Riippuuko hinnoittelumallista vai vain siitä että julkaisija sanoo pelin olevan palvelu eikä tuote? Kertamaksulla vuokraat pelin määräämättömäksi ajaksi, aivan kuin vuokraisit videovuokraamosta elokuvan jossa ei ole fiksattua palautuspäivämäärää?
 
Viimeksi muokattu:
Jos olette sitä mieltä että DRM ja online-vaatimukset peleissä ovat pahaksi, älkää sitten ostako sellaisia pelejä. Tai jos ostatte, suhtautukaa siihen ikäänkuin se on teillä vain lainassa oleva peli joka todennäköisesti katoaa jossain vaiheessa. Kaikki muu kuvitelma on humpuukia.
DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.

Aloite toki koskee DRM vapaitakin julkaisuja jos, niissä on palvelin vaatimuksia. Mutta muuten rajoite heidän julkaisua DRM vapaana.

Konkurssi tapauksia toki koskee, jos konkurssiin menneellä on julkaisuja jotka toimiakseen vaatii palvelin yhteyden, niin lainsäädäntö voi koskea niitä tai olla koskematta, miten se siinä sitten säädetään. Jos kehittäjä, julkaisia ei ole sitä palvelin vapaata optiota alunperin huomioinut, niin vähävaraisella pesällä ei välttämättä riitä varat sen jälkikäteen toteuttamiseen. Eli säädännön osalta voidaan vaatia että ominaisuus oltava kehitty jo julkaisussa, jolloin pesälle ei iso kustannus se aktivoida.

Oma lukunsa on sitten pelipalvelut, missä menee se raja milloin pitää mahdollistaa aloitteen ajatus, milloin kyse ihan palvelusta. Siihen väliin menee sitten ne joissa peli itsessään on ihan paikallisesti toimiva, mutta tukee ns verkkopelaamista, joka julkaisussa on julkaisin palvelimien kautta, jos tuki loppuu niin onko rajapinnat vapautettava.


Yksi kustannus, kehittäjälle haasteita aiheuttava juttu on se jos peliin on lisenssoitu sisältä, koodia ym määräajaksi, tai käyttöaikaan perustuvana laskutuksella. Sellaiset sopimukset voi estää pelinjulkaisua ikuisella lisenssillä, vaikka olisi kuinka paikallinen. Mutta onko se kehittäjille huono, se pakottaa kejittäjät ja lisenssoijat lisenssoimaan niin että säädökset täyttyy. Tuokaan ei lisää kustanukssia jotka nykyään lisenssoi ikuisella DRM vapaalla kertalisenssillä pelin ostajalle.
 
Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.

Ross yritti aiemmin masinoida kirjekampanjaa EA:ta kohtaan, mutta siitä ei tullut oikein mitään.

The Crew valittiin kampanjan keppihevoseksi siksi, koska se oli niin suosittu ja tunnettu peli, koska palvelinten alasajo teki siitä täysin käyttökelvottoman, koska Ross välitti siitä henkilökohtaisesti paljon ja koska se oli ranskalainen. Ranskassa on hyvät kuluttajansuojalait, joiden arveltiin auttavan kampanjassa. Kampanjaa on suunniteltu kauan ja odotettu sopivaa tilaisuutta, jonka The Crew sitten tarjosi.
Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
 
Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.

Jos pelkästään markkinatalouden voimat saisi päättää niin pelit olisi kertakäyttöviihdettä, joita kukaan ei muista enää vuosikymmenen tai parin päästä. Suuri yleisö on apaattinen.
 
Ok, eli Rossista minulle tulee mieleen Mäkkärin vakioasiakas joka vaatii Mäkkäriltä vähemmän lihottavaa ja terveellistä roskaruokaa, koska ei pysty itse muuttamaan kuluttajatottumuksiaan. Sen sijaan että lopettaisi roskaruoan ostamisen ja varoittaisi muitakin roskaruoan vaaroista.
mitäs jos vaan laittaisit ne ranskalaiset pussiin ja tekisit oman langan tälle vänkäämiselle. Löytyisi enemmän keskustelua kun moni ei lähde sun ragebaittiin mukaan kun menee niin pahasti ohi aiheen.
 
DRM on eriasia. ymmärtääkseni se ei ole tämän aloitteen pointti, vaan se että kertaostettu peli on pelattavissa senkin jälkeen kun julkaisia/joku muu vetää palvelimilta tuen pois.

Aloite toki koskee DRM vapaitakin julkaisuja jos, niissä on palvelin vaatimuksia. Mutta muuten rajoite heidän julkaisua DRM vapaana.

Konkurssi tapauksia toki koskee, jos konkurssiin menneellä on julkaisuja jotka toimiakseen vaatii palvelin yhteyden, niin lainsäädäntö voi koskea niitä tai olla koskematta, miten se siinä sitten säädetään. Jos kehittäjä, julkaisia ei ole sitä palvelin vapaata optiota alunperin huomioinut, niin vähävaraisella pesällä ei välttämättä riitä varat sen jälkikäteen toteuttamiseen. Eli säädännön osalta voidaan vaatia että ominaisuus oltava kehitty jo julkaisussa, jolloin pesälle ei iso kustannus se aktivoida.

Oma lukunsa on sitten pelipalvelut, missä menee se raja milloin pitää mahdollistaa aloitteen ajatus, milloin kyse ihan palvelusta. Siihen väliin menee sitten ne joissa peli itsessään on ihan paikallisesti toimiva, mutta tukee ns verkkopelaamista, joka julkaisussa on julkaisin palvelimien kautta, jos tuki loppuu niin onko rajapinnat vapautettava.


Yksi kustannus, kehittäjälle haasteita aiheuttava juttu on se jos peliin on lisenssoitu sisältä, koodia ym määräajaksi, tai käyttöaikaan perustuvana laskutuksella. Sellaiset sopimukset voi estää pelinjulkaisua ikuisella lisenssillä, vaikka olisi kuinka paikallinen. Mutta onko se kehittäjille huono, se pakottaa kejittäjät ja lisenssoijat lisenssoimaan niin että säädökset täyttyy. Tuokaan ei lisää kustanukssia jotka nykyään lisenssoi ikuisella DRM vapaalla kertalisenssillä pelin ostajalle.
Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.

Monet asiat eivät ehkä suoraan ole DRM mutta aiheuttavat käytännössä saman ongelman ehkä jopa pahempana. Esim. jos yksinpeli julkaistaan vain streaming-palvelussa, lakkaa se tietysti toimimasta heti kun kyseinen palvelukin lakkaa toimimasta tai jopa vain että peli poistetaan kyseisestä palvelusta, eli lopputulos on sama kuin että se olisi ollut koneellasi pyörivä peli joka vaatii yhteyttä johonkin palvelimeen asentuakseen tai käynnistyäkseen. Se onko streaming-palvelu sinällään määritelmällisesti DRM vai ei voidaan kiistellä, se joka tapauksessa tekee juuri sen mikä on DRM:n tarkoitus, eli pelin julkaisija tms. voi päättää etänä jälkikäteen voitko enää pelata ko. peliä, ja kyseisen palvelun sulkeutuminenkin estää pelin käytön.

En ole ihan varma mikä olisi peli joka on DRM-vapaa mutta sillä on "palvelinvaatimuksia", onko sinulla tästä jotain suht tuoretta esimerkkiä? Nähdäkseni se että peli, oli se sitten yksinpeli tai online-moninpeli, vaatii toimiakseen jollekin online-tilille kirjautumista, on mielestäni aina DRM:ää. Jos kyseinen tilisi suljetaan, tai tilin ylläpitäjä poistaa pelin tilisi oikeuksista, tai kyseinen online-palvelu tileineen lopettaa kokonaan toimintansa, et pysty enää käyttämään kyseistä peliä. Digital Right Management, eli digitaalisia oikeuksiasi kyseisen pelin käyttöön on jälkikäteen manageroitu eli muutettu muualta käsin, sinusta riippumattomista syistä.

Online-peleissähän DRM katsotaan monesti tarpeelliseksi jo senkin takia että huijarit saadaan potkittua pelistä ulos, ja myös pysymäänkin pelistä poissa. Jos mitään kytköstä tiliin ja ostettuun peliin ei ole, voisi huijari loggautua aina uudestaan samalla pelillä (mutta ehkä uudella tilillä) peliin uudestaan huijaamaan.

Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
 
Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Samoin kuin maksullisiin peleihin. Jos ostat pelissä hassun hevoshaarniskan, ja peli ajetaan alas, et voi enää käyttää sitä hevoshaarniskaa eli tuotetta josta olet maksanut. Etkä ostohetkellä voinut tietää miten kauan saat pitää sen eli vuokraamisesta ei ole kyse. Sama juttu kuin kokonaisten pelien kanssa mutta pienemmässä mittakaavassa.
 
Eikö se mene jakeluun että tässä yritetään pelastaa kaikki pelit, myös ne joissa on DRM:ää. Miten iso osa uusista peleistä julkaistaan GOGissa? 5%? 10%? Paljonpa sekin lohduttaa kulttuurihistorian säilyttämisen kannalta. Olen itsekin "Mäkkärin vakioasiakas" eli peliharrastaja, joka ostaa kiinnostavat pelit sieltä mistä ne saa. Mieluiten GOGista, mutta se kun ei yleensä ole vaihtoehto.

Jos pelkästään markkinatalouden voimat saisi päättää niin pelit olisi kertakäyttöviihdettä, joita kukaan ei muista enää vuosikymmenen tai parin päästä. Suuri yleisö on apaattinen.
Valitettavasti vaikutus voi olla juuri päinvastainen, eli isot julkaisijat kuten Ubisoft jne. siirtävät pelejään yhä enemmän palvelukonseptien taakse (peli palveluna) jolloin mikään mahdollisen direktiivin tuoma lisäbyrokratia ja -kustannus ei enää koske heidän pelejään. Jo tässäkin keskustelussa on käynyt ilmi miten monitahoinen ja monimutkainen asia on kyseessä vaikka Ross sen esittääkin muka tosi simppelinä asiana, kuten puheet "tappokytkimistä" ja pelien tarvitsemien koodien julkaisu open sourcena githubissa, mitä tehdä peleissä olevien aikarajoitettujen lisenssien kanssa jne.

On totta että vain pieni osa peleistä julkaistaan DRM-vapaina, ja tuollainen hälläväliä-asenne missä DRM on ihan ok ja jees kunhan saadaan jonkinlainen puolittainen lupaus julkaisijoilta että kyllä niistä kaikista hankkiudutaan eroon ehkä sitten joskus kun peli tai pelin julkaisija lakkaa olemasta, ja itse jatketaan iloisena niiden DRM-kahlittujen ja online-tilejä vaativien pelien ostamista tuon lupauksen varjolla... juu, ei tilanne ainakaan parane nykyisestä. Olette osa varsinaista ongelmaa, sitä apaattista suurta yleisöä joka ei halua millään muuttaa omaa kulutuskäyttäytymistään.
 
Voi olla että ymmärrämme DRM:n eri tavalla, se on yleensä se asia mikä estää pelin toimimisen sen jälkeen kun siihen liittyvä palvelin tai palvelu lakkaa toimimasta. Eli ainakin DRM:stä pitää päästä eroon jos haluaa pelin säilyvän pelattavana ilman kytköksiä ulkoisiin tekijöihin internetin kautta.

Monet asiat eivät ehkä suoraan ole DRM mutta aiheuttavat käytännössä saman ongelman ehkä jopa pahempana. Esim. jos yksinpeli julkaistaan vain streaming-palvelussa, lakkaa se tietysti toimimasta heti kun kyseinen palvelukin lakkaa toimimasta tai jopa vain että peli poistetaan kyseisestä palvelusta, eli lopputulos on sama kuin että se olisi ollut koneellasi pyörivä peli joka vaatii yhteyttä johonkin palvelimeen asentuakseen tai käynnistyäkseen. Se onko streaming-palvelu sinällään määritelmällisesti DRM vai ei voidaan kiistellä, se joka tapauksessa tekee juuri sen mikä on DRM:n tarkoitus, eli pelin julkaisija tms. voi päättää etänä jälkikäteen voitko enää pelata ko. peliä, ja kyseisen palvelun sulkeutuminenkin estää pelin käytön.

En ole ihan varma mikä olisi peli joka on DRM-vapaa mutta sillä on "palvelinvaatimuksia", onko sinulla tästä jotain suht tuoretta esimerkkiä? Nähdäkseni se että peli, oli se sitten yksinpeli tai online-moninpeli, vaatii toimiakseen jollekin online-tilille kirjautumista, on mielestäni aina DRM:ää. Jos kyseinen tilisi suljetaan, tai tilin ylläpitäjä poistaa pelin tilisi oikeuksista, tai kyseinen online-palvelu tileineen lopettaa kokonaan toimintansa, et pysty enää käyttämään kyseistä peliä. Digital Right Management, eli digitaalisia oikeuksiasi kyseisen pelin käyttöön on jälkikäteen manageroitu eli muutettu muualta käsin, sinusta riippumattomista syistä.

Online-peleissähän DRM katsotaan monesti tarpeelliseksi jo senkin takia että huijarit saadaan potkittua pelistä ulos, ja myös pysymäänkin pelistä poissa. Jos mitään kytköstä tiliin ja ostettuun peliin ei ole, voisi huijari loggautua aina uudestaan samalla pelillä (mutta ehkä uudella tilillä) peliin uudestaan huijaamaan.

Mites tuo aloite muuten suhtautuu free-to-play online peleihin mikromaksuilla? Niissähän et osta peliä, mutta maksat pelin aikana kaikenlaisesta kivasta lisäsälästä, jos maksat.
Mitä ihmettä sä selität? Ei tuossa aloitteessa ole kyse mistään DRM:stä, tai mistään sellaisesta että sieltä jaettaisiin lähdekoodit yksityisten käyttöön. Pikemminkin siitä että kehittäjien/julkaisioitten pakotettaisiin jonkun tahon toimesta toimimaan kuluttajaystävällisemmin sen suhteen mitä tulee tuohon pelien säilyvyyteen ja siihen että pelaajat omistaisivat sen pelin jonka ostivat, sillä tällä hetkellä niissä ei ole käytännössä minkään tason sääntöjä firmoille miten toimia pelien säilyvyyden kannalta, voivat käytännössä tehdä miten huvittaa.

Jos on ihan pakko joku pakotettu always online komponentti laitettava yksinpeliin niin tästä tietenkin tulee olla tarkka ajankohta kerrottuna että koska menee serverit pois päältä jos ei privaatti, offline servereille ole mitään mahdollisuutta joilla tietenkin korjaantuisi ongelma always online pelien suhteen.
 
Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?
Jos peli esim. vaatii jonkin online-tilin pelkästään pelin asentamista ja pelaamista varten, se on ainakin jo aika suuri vaaran merkki vaikka teoriassa on mahdollista että peliä on mahdollista pelata ilmankin kyseisen tilin olemassaoloa (se pitää sitten erikseen testata jos on epävarmuutta asian suhteen). Esim. Steamissä on tiettävästi pelejä joita voi epävirallisesti pelata myös ilman tiliä, mutta asian joutuu selvittämään itse.

Ei tarvitse kuin miettiä tilannetta "entä jos tuo online-tili lakkaa olemasta?". Ihan maalaisjärkeä käyttäen. Varsinkin The Crew kaltaisessa tapauksessa missä peliin pitää aina loggautua sisään internetissä ennenkuin voi pelata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 238
Viestejä
4 831 122
Jäsenet
78 227
Uusin jäsen
ViliVilperi83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom