Stop Killing Games - kansalaisaloite pelien säilyttämiseksi

Nyt loppuu sitten pelaaminen täysin EU:ssa:
2025-07-03_18-42-06.png


Kannattaa kuitenkin allekirjoittaa että saadaan varmasti se miljoona kelpoa nimeä kasaan.

EDIT: Anthem onkin seuraava peli mikä on kuolemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on hyvä kuva mistä tässä on kyse: naiivista ja lapsellisista kuvitelmista miten pelit toimivat ja suunnitellaan, ja haluttomuus vaikuttaa omalla ostoskäyttäytymisellään markkinoihin.
Oletko vielä katsonut sitä videota jonka aiemmin linkkasin?

Minusta tuntuu että vaikka olet henkilökohtaisesti mielessäsi tätä hanketta vastaan niin tässä kuitenkin yritetään kuitenkin samoja asioita ajaa.

Ihmisten ostoskäyttäytymisen varaan ei kannata maailman parannusta jättää. Vaikka kuinka saarnaa jonkin hyvän asian puolesta aina on ihmisiä joita ei kiinnosta parempi tulevaisuus jos eivät itse siitä välittömästi hyödy. Parempi että on lait ja säännökset mikä estää yrityksiä toimimasta kuluttajalle tai vaikka maailmalle haitallisesti.

Olet DRM:n maininnut monesti mutta niitä on niin monelaisia että niiden poistaminen tällä hankkeella olisi jo liikaa vaadittu ja koko juttu varmaan kaatuisi siihen. Osa DRM:stä toki vaatii sen nettiyhteyden mutta on myös sellaisia jotka ei tarvi ja eivät estä pelin toimimista vaikka kaikki maailman palvelut menisi alas. Steamikaan ei ole DRM, osa sieltä ostetuista peleistä toimii suoraan käynnistämällä .exe tiedostosta eikä steam edes lähde päälle tai ole asiasta mitenkään tietoinen ja peli toimii moitteetta.
 
Ross Scott on julkaissut uuden videon. Fanfaarien ja poksahtelevien kuohareiden sijaan se kertoo paljon vakavammasta tilanteesta koskien aloitetta.

- Vaikka aloitteella onkin jo yli miljoona allekirjoitusta, se ei tule todennäköisesti riittämään. Osassa EU-maita, kuten Suomessa, aloitteen voi allekirjoittaa hyvin helposti väärillä tiedoilla, joko vahingossa tai tahallaan. On siis tärkeää jatkaa aloitteen allekirjoittajien haalimista, ja keräys jatkuu määräajan loppuun saakka (31.07.2025).

- Internetissä pyörii keskusteluita ja kuvia siitä kuinka jotkut kehuskelevat väärentäneen allekirjoituksia aloitteelle. Tämä on EU:n virallinen kansalaisaloitepalvelu, ei mikään adressit.com tai change.com, joten aloitteen kannattaminen tekaistuilla tiedoilla on rikos ja siitä voi joutua vastuuseen.

- Stop Killing Games -kryptovaluutta ei liity aloitteen luojiin tai Ross Scottiin mitenkään, ja Ross kutsuukin sitä huijaukseksi.

- Pirate Softwaren häiriköinti tai perustajan uhkailu on väärin, olitte hänestä mitä mieltä tahansa.

- Tällä hetkellä Ross Scottille tulee paljon viestejä ja sähköposteja, joten hän joutuu priorisoimaan niihin vastaamista eikä enää takaa nopeaa vastausta.

- Myös Yhdistyneen Kuningaskunnan (UK) kansalaisaloite on saavuttanut minimikannattajamäärän, eli vähintään satatuhatta allekirjoitusta.

 
Viimeksi muokattu:
Jatkoin ja allekirjoitin. Kuitti ladattu todisteeksi. Tärkeintähän tässä on sitten huudella foorumeilla että on otettu kantaa!

En tiedä voisiko toimia sellainen järjestely jos pelin julkaisija menee konkurssiin tai muuten lopettaa serverin ylläpidon niin velvoitettaisiin julkaisemaan se open sourcena siten että innokkaat harrastajat voisivat laittaa oman serverin pystyyn. Ja lisäksi se mitä @TioVel ehdotti että on mahdollisuus valikosta vaihtaa.
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.

Koko aloite tuntuu olevan täynnä kaikenlaista utopistista toiveajattelua miten asioiden luultaisiin menevän. Siitähän kritisoijat ovat lähinnä puhnuneet etteivät aloitteentekijät tunnu edes ymmärtävän asian kompleksisuutta, mikä osaltaan ilmenee siinä että aloite on jätetty niin yleisluontoiselle tasolle.

Jos on kiinnostunut pelien säilymisestä tuleville sukupolville ja siitä että itsekin pystyy pelaamaan ostamiaan pelejä myös silloin kun pelin ostoon käytetty palvelu (esim. Steam) ja pelin julkaisija (esim. Ubisoft tai Rockstar) ovat lopettaneet toimintansa tai muuten lopettavat jonkun pelin toiminnan, on ainoa edes etäisesti toimiva keino ostoskäyttäytymisellään suosia DRM:stä vapaita pelejä joissa tätä ongelmaa ei ole alunperinkään, eikä tarvitse jälkikäteen miettiä mitä tapahtuu jos ja kun joku firma menee konkurssiin ja lopettaa palvelunsa. Siinähän menee, ei vaikuta kyseiseen peliin enää mitenkään.
 
Välihuomio: miljoonan allekirjoituksen raja menee rikki 45min sisällä 🎉
Jatkakaa.
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.

Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.

Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?

GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
 
Miten konkurssiin mennyt firma pakotetaan tekemään mitään lisätoimenpiteitä kuten koodin julkaisu yms.? Työntekijät on luultavasti pääosin jo saaneet kenkää, jonossa on velkojia joiden asioita selvitetään ja jotka eivät suostune siihen että konrkurssipesän rahoja tuhlataan enää mihinkään lisätöihin ennenkuin velkojat ovat saaneet rahansa ulos, jne.
Hyvä kysymys. Voisiko se olla sillä tavalla että pitää olla valmiina jo pelin julkaisuvaiheessa. Konkurssitilanteessa sitten ”painetaan nappia” ja koodit githubiin. Ei tuohon mitään teknistä estettä ole.
 
Tosin Ross julkaisi eilen videon missä arveli hyväksyttävien allekirjoitusten olevan tällä hetkellä paljon alhaisempi (arvaili esim. lukua 600-700 tuhatta), ja varoitti allekirjoituksia väärentäneitä tahoja että kyseessä on rikos josta esim. Interpol voi olla kiinnostunut ja voi tulla jälkiseuraamuksia.

Sen myönnän tässä aloitteessa olevan hyvä että se on nostanut pinnalle keskustelun pelien DRM:sta ja online-vaatimuksista ja miten tämä vaikuttaa pelien tulevaan olemassaoloon, mutta valitettavaa on että monet ovat nyt ottaneet herneen nenäänsä ilmeisesti sen takia koska ymmärtävät olleensa asiassa kovin naiiveja, ja ostaneet esim. Steam-pelipalvelusta ja muistakin satoja tai tuhansia pelejä luullen omaavansa niihin ikuisen käyttöoikeiden.

Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?

GOG-foorumillahan on jo vuosia ellei vuosikymmeniä sanottu tästä että typerät massat, Steam-käyttäjät jne, eivät ilmeisesti ymmärrä DRM:n merkitystä kuin vasta kun paska oikeasti osuu tuulettimeen ja se vie heiltä jotain pelejä pois. No niin, nyt kävi näin The Crew myötä, ja lampaat heräsivät vihdoinkin määkimään.
Parempi se on että massat rupeaa määkimään myöhään, kuin ei milloinkaan.
 
Kuten Ross itsekin, heräsikö hän tähän asiaan todellakin vasta The Crew tapauksen myötä? Eikö hän tosiaankaan ymmärtänyt jo ennen sitä että kyllä, peleissä oleva DRM ja online-vaatimukset (nuo kaksi ovat nykjyisin käytännössä sama asia) tulevat tekemään useimmista peleistä pelikelvottomia tulevaisuudessa? Millaisessa naiivissa fantasiamaailmassa hän on elänyt kaikki nämä vuodet, aina esim. Steam-pelipalvelun ilmestymisen myötä joka varsinkin nosti nämä pelien vaatimat online-tilit suosioon niin pelaajien kuin julkaisijoiden piirissä?
Ei. Ross on tiennyt ongelmasta vuosia ja saarnannut siitä monesti ennenkin, hän ylläpiti aikoinaan "Dead Game News" -nimistä tuubikanavaa ja siihen liittyvää soittolistaa pääkanavallaan. Ne näkyy nyttemmin hävinneen, mutta useimmat samat videot löytyy pääkanavalta noilla hakusanoilla. "Ross's Game Dungeon" -sarjassa on mainittu jokaisen palvelupelin kohdalla että tämä muuten tulee kuolemaan.

Ross yritti aiemmin masinoida kirjekampanjaa EA:ta kohtaan, mutta siitä ei tullut oikein mitään.

The Crew valittiin kampanjan keppihevoseksi siksi, koska se oli niin suosittu ja tunnettu peli, koska palvelinten alasajo teki siitä täysin käyttökelvottoman, koska Ross välitti siitä henkilökohtaisesti paljon ja koska se oli ranskalainen. Ranskassa on hyvät kuluttajansuojalait, joiden arveltiin auttavan kampanjassa. Kampanjaa on suunniteltu kauan ja odotettu sopivaa tilaisuutta, jonka The Crew sitten tarjosi.
 
Itselle tulee tästä vänkäämisestä vain tämä sarjakuvaruutu mieleen, ei voi mitään
IMG_4930.jpeg
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
 
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Mistä tavallinen pelaaja tietää, että peli voi muutaman vuoden päästä olla kaput jokin DRM:n takia?
 
Parempi vertaus olisi että roskaruoasta lihavoitunut haastaisi McDonaldsin oikeuteen omasta lihavuudestaan ja vaatisi roskaruoan kieltämistä lailla, kun ei pysty itse sitä vastustamaan.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä omia valintoja, esim. olemalla syömättä roskaruokaa ja ostamatta pelejä joiden DRM pakostakin tekee niistä käyttökelvottomia viimeistään siinä vaiheessa kun pelipalvelun ylläpitäjä lakkaa olemasta.
Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.

Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
 
Heitän nyt sulle pari kysymystä.
Onko sinusta siis ok jos esim. tulevaisuudessa osa/kaikki pelit katoaa olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta? En tarkoita tällä nyt mitään multiplayer peliä.
Olisiko ok jos tulevaisuudessa leffoja katoaisi olemasta, kun jokin online palvelu lakkaa olemasta.

Siihenhän tämä maailma menee, että fyysiset kopiot katoaa.
Näitä skenaaroita ei yhtään paranna mielestäni nykyinen perseestä oleva ja täysin vanhentunut tekijänoikeuslaki joka aiheuttaa sen että kaupallisen käyttöiän jälkeen teokset jäävät jonkun (pääoma)firman pöytälaatikkoon ikuisiksi ajoiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 192
Viestejä
4 829 802
Jäsenet
78 224
Uusin jäsen
muu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom