Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Jos suurennuslasilla, niin eihän tuossa esitetty, että tuomari tuomaroisi omiin lapsiinsa kohdistuvan raiskauscasen.
Lähtökohtana kommentissa oli, että tuomari antaisi omille lapsille koituneen kohtalon vuoksi linjasta poikkeavia tuomioita. Koska tuomarin henkilökohtaiset kokemukset vaikuttaisivat siten hänen toimintaansa tuomarina, olisi hän tässä tilanteessa esteellinen. Riittävää esteellisyydelle on, että asianosaiselle tai muulle henkilölle syntyy perusteltu aihe epäillä tuomarin puolueettomuutta kyseessä olevassa asiassa.On siellä tällainenkin: "Tuomari on esteellinen myös, jos jokin muu tässä luvussa tarkoitettuun seikkaan rinnastettava seikka antaa perustellun aiheen epäillä tuomarin puolueettomuutta asiassa.". Tiedä sitten, onko se riittävä syy, että tuomarin omat lapset on aikaisemmin raiskattu ja nyt tuomitsee samaa rikosta. Voi olla. Ehkä tällaisesta ei ole ennakkotapausta.
Kyllä. Mutta sama pätee kaikkiin eläimiin kohdistuviin rikoksiin, ikinä ei kunnon tuomioita.![]()
Nuori isäntä lähetti nääntyviä ja tiineenä olevia nautoja teuraaksi – eläinlääkäriä odotti karu näky
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus on tuominnut nuoren isännän eläinsuojelurikoksesta ehdolliseen vankeusrangaistukseen.www.iltalehti.fi
"Rikos todettiin viime vuoden helmikuussa, kun pohjoiskarjalaisella maaseutupaikkakunnalla asuva isäntä toimitti teurastamoon 22 aivan liian heikossa kunnossa ollutta nautaa. Naudoista seitsemän oli voimakkaasti nälkiintyneitä. Yksi nauta ei kyennyt nousemaan kuljetuksen jälkeen enää omille jaloilleen. Kahdeksan lehmää oli hyvin pitkälle tiineinä eikä siten kuljetuskuntoisia.
Eläintenpitopaikasta löydettiin yksi ravinnon tai tarpeellisen hoidon puutteeseen kuollut nauta. Vastapoikinut lehmä eläin oli ollut huomattavan laiha ja toinen nauta kitukasvuinen. Myös puhtaudessa, makuupaikkojen kuivituksessa että vedensaannissa oli puutteita. "
Kyllä vihaksi pistää tämmöiset uutiset. Voisi olettaa, että tuollaisesta täydellisestä eläinten nälkiinnyttämisestä ja puhtauden/lämmön yms. olosuhteiden laiminlyönnistä tulisi jotain kunnon rangaistuksia? Ehei...
"Käräjäoikeus tuomitsi 28-vuotiaan miehen 30 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen sekä maksamaan 80 euron rikosuhrimaksun.
Syyttäjän vaatimuksesta käräjäoikeus määräsi tuomitulle kahden vuoden pituisen eläintenpitokiellon. Kielto koskee tuotantoeläimiä."
Onko oikeasti niin, että tässä maassa voi 80e sakkouhalla pitää tuotantoeläimiä miten sattuu ja huonovointisimmat heitellä teuraaksi? (ja sitä kautta ihmisten lautasille) Ties miten pitkään tuokin jamppa toimintaansa jatkanut.
Juu, tämä on kumma. Varsinkin tapauksissa, joissa on useampia kertoja huomauteltu. Jolloin toiminta on ollut tietoista vuosia/vuosikymmeniä, ja kuitenkin tulee vaan "soo soo"Kyllä. Mutta sama pätee kaikkiin eläimiin kohdistuviin rikoksiin, ikinä ei kunnon tuomioita.
Luulisin silti, että elinkeinonharjoittajalle 2 vuoden eläintenpitokielto on aika tuntuva rangaistus ja aiheuttaa isot taloudelliset vaikutukset.
Luulisin silti, että elinkeinonharjoittajalle 2 vuoden eläintenpitokielto on aika tuntuva rangaistus ja aiheuttaa isot taloudelliset vaikutukset.
Varmasti jää iso osa omaisuudesta käyttökelvottomaksi ja ajautuu todennäköisesti isoihin velkoihin kun tuotanto pysähtyy kokonaan mutta silti pitää maksaa ylläpidosta. Omaisuutta myymälläkään tuskin pystyy tilannetta pelastamaan.
Varmasti ihan riittävä rangaistus.
Yleensä näissä tapauksissa eläinten pitäjän elämässä on järkkynyt jotain, oli se sitten mieli tai jotain muuta. Jos ne ihmisen ongelmat saadaan ratkaistua, niin tilanteen on mahdollista palautua normaaliksi.No en mä tiedä miksi tuollaisen pitäisi saada ylipätään enää ikinä pitää eläimiä. Jos ei niistä pysty asianmukaisesti huolehtimaan tai ei vain kiinnosta, niin ei pitäisikään olla enää mitään oikeutta harjoittaa elinkeinoa eläinten hyvinvoinnin kustannuksella.
Eläinrikoksista saa ihan naurettavia tuomioita. Olkoonkin tuossa nyt raskauttava tekijä se, että elinkeino lähtee alta. Eläimiin kohdistuvat rikokset menee kyllä itsellä sen verran ihon alle, että niitä ei aina ole kovin helppo järkevästi ja asiallisesti kommentoida.
Yleensä näissä tapauksissa eläinten pitäjän elämässä on järkkynyt jotain, oli se sitten mieli tai jotain muuta. Jos ne ihmisen ongelmat saadaan ratkaistua, niin tilanteen on mahdollista palautua normaaliksi.
Puolustusvoimien virkamies kaappasi alaisensa henkilötiedot ja ryhtyi hankkimaan pikkutyttöjen alastonkuvia
<-- yrittänyt lavastaa alaistaan syylliseksi omista pedofiilitouhuistaan, ja selvisi pelkällä ehdollisella.
(Ja aiheuttanut tälle alaiselleen todella paljon ongelmia siinä että tätä epäiltiin aluksi)
Eikö sodassa ole tavallista että raiskataan vihollisen naiset ja lapsetTuo jos joku on järjetön tuomio ; kirsikkana kakun päällä vielä "Käräjäoikeuden mukaan vastaajan menettely ei osoita sellaista sopimattomuutta sotilasvirkaan, että hänet tulisi tuomita viralta pantavaksi"
Eli sotilasvirassa on ihan ok identiteettivarastaa alaisensa tiedot ja niillä tiedoin luoduilla nettitileillä vikitellä 10-11 vuotiaita tyttöjä ja lähettää näille peniskuvia, vielä oli kieltäytynyt luovuttamasta salasanoja jotka poliisi oli murtanut ja jankutti tosi epäuskottavia "haittaohjelma se oli joka tuon teki, itse etsin vain Mikko nimistä henkilöä"Mitähän ihmettä siellä pitää sitten oikein tehdä että osoittaisi sopimattomuutta sotilasvirkaan...
Viittikkö tiivistää muutamalla lauseella mistä on kyse? Miksi on oikeusmurha?
Eipä kai tossa oikeuden päätöksessä mitään ihmeellistä. Nyt kävi näin. Kuten mainittu niin omituinen päätös lähteä tossa iässä kyseisestä asiasta tappelemaan.
Se mikä ihmetyttää on, että miten on mahdollista, että oikeudenkäyntikulut voivat kasvaa noin suuriksi. Kuitenkaan ei nyt vaikuta sellaiselta asialta minkä ratkaisuun voisi useampi vuosipalkka mennä. Olisi kiva nähdä mitä kaikkea käsittelyä noilla rahoilla on saanut. Ei oikein kannata lähteä oikeutta hakemaan ellet ole jo valmiiksi rahaton tai 100% varma lopputuloksesta.
Tuossa oli vasta kaupungin kulut, jotka olivat noh... verraten maltilliset:
"Käräjäoikeus velvoitti Tuula Palosen korvaamaan kaupungille oikeudenkäyntikuluja 29279 euroa ynnä viivästykorot. Lisäksi hänen on maksettava oman asianajajan 42270 euron lasku. "
Kyllä sitä kertyy kun riidellään. Jos tavallinen konsultti (DI tai vastaava) ottaa teollisuudessa tai liike-elämässä helposti tonnin työpäivästä niin juristit on vielä kalliimpia, joskaan syytä en tiedä. Ilmeisesti asianajajista pidetään jotain keinotekoista niukkuutta yllä niistäkin?
Tuula ei ole ihan ymmärtänyt, että Suomessa oikeuskäsittelyt eivät kuulu hänelle vaan ainoastaan todella varakkaille ja todella köyhille.
Noniin nyt varmaan voisi taas erotella riita-asiat muista oikeudenkäynneistä. On varmaan sanomattakin selvää että valtio ei voi alkaa maksamaan kaikkia kuluja ties mistä asioista joita ihmiset haluaa viedä käräjille. Mun mielestä on tärkeää että ihmiset saa oikeusapua, mutta en mä halua alkaa maksamaan kaikenmaailman Irmeleiden riitakäsittelyitä kun heitä on omasta mielestään kohdeltu epäoikeudenmukaisesti.
Tälle mammalle on varmasti sanottu n^ kertaa että ne kulut voi kaatua itsensä maksettaviksi että ehkä kannattaisi yrittää vaan sovitella tai lähteä eläkeputkeen.
On muitakin mahdollisuuksia kuin laittaa kulut valtion maksettavaksi. Esimerkiksi voidaan rajata voittaneen osapuolen kustannuksien korvaamista, mikä johtaa säästeliäisyyteen molemmilla osapuolilla, kun voittava osapuoli ei saa käyttää resursseja olennaisesti rajattomasti toisen piikkiin.
Tämä on juuri sen sanomista, että oikeuskäsittely ei kuulu hänelle.
Miten sitä rajaisit?
Nimenomaan siinä rajaamisessa olisi hyvin suuret riskit niihin oikeusmurhiin joissa rikkaampi vaan palkkaa paremman lakimiehen ja sitten toisalta vaikka aivan ilmiselvässä tapauskessa voittaa itse oikeusjutun, jää silti tappiolle kun itselle kjaatuu enemmän oikeuskuluja maksettavaksi kuns aa korvauksia vastapuolelta
Paras systeemi olisi että jokainen maksaisi aina omat oikeudenkäyntikulunsa. Sinne oikeussaliin on ihan valtion puolesta toimitettu lainsäädännön tunteva tuomari. Kantajan ja vastaajan ei tarvitse osata kaikkia lain eri kiemuroita - heidän tarvitsee vain kertoa mitä on tapahtunut.
Ei tämäkään ole oikein. Ei ole missään nimessä hyväksyttävää, että täysin syytön ihminen voidaan haastaa oikeuteen ja hän joutuu itse maksamaan kulunsa.
Ei tarvitse maksaa kuluja jos ei palkkaa lakimiestä. Ja normaali oikeustoimikelpoinen aikuinen pystyy ihan itse kertomaan mitä on tapahtunut.
Ei tarvitse maksaa kuluja jos ei palkkaa lakimiestä. Ja normaali oikeustoimikelpoinen aikuinen pystyy ihan itse kertomaan mitä on tapahtunut.
Etkö oikeasti näe tässä isoja ongelmia ihmisten oikeusturvan kannalta?
Vaikuttaa kyllä jo trollaamiselta.
Etkö oikeasti näe tässä isoja ongelmia ihmisten oikeusturvan kannalta?
Ja ihmiset on tasa-arvoisessa asemassa, kun toisella on ammattilakimiehet avustamassa ja toinen lain suhteen ummikkona yrittää pärjätä itsekseen? Ja onhan tuosta kuluja ilman lakimiestäkin. Ei se oikeuskäsittelyihin osallistuminen, saati niihin valmistautuminen mitään ilmaista ole. Puhumattakaan ajasta, jota tuohon tuhlautuu.
Mitäs jos standardoitaisiin oikeidenkäyntikulujen hinta? Sanotaan vaikka, että saa maksaa maksimissaan 5000 euroa. Ja jos joku käyttää omaan oikeudenkäyntiinsä enemmän rahaa, niin se menee aina omasta pussista. Häviäjä maksaa toisen kulut vain maksimissaan tuohon 5000 euroon saakka.
Ei tarvitse maksaa kuluja jos ei palkkaa lakimiestä. Ja normaali oikeustoimikelpoinen aikuinen pystyy ihan itse kertomaan mitä on tapahtunut.
Ei välttämättä oleellisin osin. Tuomari ei puolestaan ole mikään kävelevä tietokanta, joka muistaa ennakkotapaukset ja osaa kaikki koukerot (sekä tentata mahdollisesti niiden kannalta oleellisen tiedon).
Menee aika heikoksi tuomarin osaaminen ja mahdollisuudet tehdä työtään, jos hän ei osaa käsittelyssään olevaan asiaan liittyviä lakeja, asetuksia, ennakkotapauksia ja oikeuskäytäntöä. Oikeastaan ilman näiden tuntemista tuomari on ammattitaidoton eikä kykene tekemään työtään tasapuolisesti ja ennustettavasti.
Oikeudenkäynnit on aivan jäätävästi aikaa vaativia ja monimutkaisia kokonaisuuksia. Lisäksi meidän lainsäädäntö ja yleinen oikeuskäytäntö on muotoutunut nykyiselleen satojen vuosien saatossa kun sitä on pikkuhiljaa tehty pala palalta. Ei meillä ole mitenkään vahingossa tällainen systeemi, se on hyvä vaihtoehto kaikkien huonojen joukosta.
Se että yritetään "parantaa" oikeuslaitosta jollain yksinkertaisella "maksimi 5000€" ei ole millään tasolla realistista ja se aiheuttaisi ison kasan ongelmia.
Hienosti kappaleen alkuosassa kerrot, kuinka järjestelmä on muotoitunut pienistä osista lähinnä sattuman kaltaisesti ja lopussa yrität kehua, kuinka fantastinen järjestelmä meillä on.
Lakia olisi mahdollista, ja myös syytä, yksinkertaistaa lähes kaikilla sen osa-alueilla. Työlainsäädäntö on hyvä esimerkki asiasta: lauantait vievät edelleen normaalia viikkoa tekeviltä yhden lomapäivän, kun ei ole saatu aikaiseksi kertoa kertyvien lomapäivien määrää 5/6:lla. Samaten kiky-sopimus monimutkaista järjestelmää, vaikka siinä olisi ollut loistava mahdollisuus yksinkertaistaa sitä, kun kerta maksaja oli tiedossa. Lainsäädännön monimutkaisuus on siis itse luotu ongelma eikä tämänhetkinen tila ole todellakaan mikään hyvä järjestelmä huonojen joukossa.
Itsehän en tuota 5ke maksimia ehdottanut vaan asian kokoon suhteutettua maksimia.
Onko sinulla antaa jotakin ehdotusta siihen, että nykyisellään muilla kuin hyvin varakkailla ja hyvin köyhillä ei ole Suomessa varaa lähteä oikeuteen kustannusriskin vuoksi?
Mitä tekemistä oikeuslaitoksella on tekemistä työlainsäädännön kanssa tässä yhteydessä? Varsinkaan lomapäivien käyttämisen osalta. Tämähän on täysin ammattiyhdistysten neuvotteluiden tulosta ja lähinnä vakiintunut tapa jota Suomessa noudatetaan. Jos halutaan tästä keskustella niin ihan väärä ketju.
Se että järjestelmä on muotoutunut tällaiseksi johtuu siitä että erilaisten lakien, rangaistusten ja sääntöjen sovittaminen yhteen ei ole mitenkään kovin helppoa kun kaiken takana on perusajatuksena että kaikki ovat saman arvoisia lain edessä. Millä muulla tavalla tällainen järjestelmä voisi muotoutua?
Ei ole mikään oletus että järjestelmä on huono koska se on muodostunut satojen vuosien aikana.
Aina tulee uusia tapauksia ja yhteiskunta kehittyy, tämä huomioon ottaen me ollaan Suomessa saatu rakennettua aika hyvin toimiva järjestelmä. En maininnut että järjestelmä olisi "fantastinen" mielestäni sanoin että "hyvä huonojen joukosta", voisin ilmaista vaikka että "vähiten huonoin".
Kyllä minustakin on epäreilua että rikkailla on enemmän varaa taistella oikeuksistaan, mutta on vähän vaikea ehdottaa mitään muuta ratkaisua asiaan kuin että valtio vaan maksaa köyhemmille enemmän avustusta oikeudenkäynteihin. Pitkällä juoksulla tämä on vähän huono ratkaisu kun oikeuslaitos tukkiutuu ties mistä huuhaatapauksista ja rajanveto sille että ketä tuetaan, on vähän vaikeaa.
Kummallinen kysymys sinulta, ellei sinulle ole jotenkin epäselvää, että tuomioistuimet käyttävät nykyisen lain mukaista tuomiovaltaa. Tällöin huono lainsäädäntö näkyy suoraan tuomioistuimien työssä esimerkiksi siten, että kiinteistön kuntoon liittyvät oikeustapaukset koetaan monimutkaisiksi, koska lakia ei ole kirjoitettu selkeästi vaan pitää turvautua lukuisiin säädöksiin ja yleisiin käytäntöihin.
Ihmisten samanarvoisuus lain edessä ei ole mikään syy sille, että järjestelmästä täytyisi tulla monimutkainen. Oikeastaan: voisitko kertoa, miten ihmeessä ihmisten samanarvoisuus lain edessä monimutkaistaa lainsäädäntöä mitenkään, kun itse en sellaista osaa edes kuvitella.
En ole sanonutkaan, että järjestelmä on huono, koska se on muotoutunut satojen vuosien aikana. Sen sijaan olen sanonut, että järjestelmä on huono, koska sen kokonaisuutta ei ole kukaan suunnitellut vaan se on muotoutunut pienistä paloista, jotka on asetettu purkalla kiinni toisiinsa.
En tiedä miten yhteiskunnan kehittyminen liittyy siihen, että osalla kansalaisista ei ole käytännössä mahdollisuutta lähteä oikeustaisteluun kohtuuttoman kuluriskin vuoksi. Oletko muuten huomannut, että tämä kuluriski on vahvasti ristiriidassa ihmisten samanarvoisuuden lain edessä kanssa? Vieläkö olet sitä mieltä, että järjestelmä on "vähiten huono" mitä on saatavilla? Jos olet, niin silloin emme voi enää parantaa tätä ja olemme kyllä tuhon omat.
Oletko muuten huomannut, että rajanveto sille, ketä tuetaan on vahvasti ristiriidassa ihmisten samanarvoisuuden lain edessä kanssa?
Voisitko nyt kertoa miten monimutkainen lainsäädäntö liittyy johonkin AY-sopimukseen? Ammattiliitot, tietyt poliittiset puolueet ja EK tekee siitä hankalan, ei lainsäädäntö.
Ja jos puhutaan nyt kiinteistöistä mitähän kohtia yksinkertaistaisit vaikka vuonna 1930 rakennetun asunnon kohdalla josta löytyy rakenteellisia ongelmia ja ollaan vaikka eri mieltä onko joku remontti vaikuttanut niihin? Onko jotenkin epäselvää että ei lainsäädäntö tee useimmista asioista hankalia vaan sen itse asian monimutkaisuus. Miten tämä ratkaistaisiin yksinkertaisesti?
Tämä asuntojuttu on hyvä esimerkki siitä että ei niillä tuomareilla ole useinkaan mitään syvällisempää käsitystä asiasta jota käsitellään, eikä oikein kenelläkään muullakaan. Sitä sitten selvitellään asiantuntijoiden ja oppineiden kanssa ja tehdään tulkintoja parhaansa mukaan.
Edellisen voi korvata vaikka kuvitteellisella tilanteella jossa joku on kaatanut puun tielle ja seuraavana yönä siihen on tullut valuma ja joku sitten ajaa siihen ja vahinkoja tulee kymmenien tuhansien eurojen edestä. Oikeudessa sitten tutkitaan onko puunkaataja vastuussa vai onko näytettävissä että tapahtumilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Voin taata että yksikään tuomari ei osaa sanoa ilman asiantuntijan apua asiasta juurikaan yhtään mitään. Eikä yksikään asiantuntija mene ilmaiseksi asiaa tutkimaan.
Miten tällainen asia pitäisi ratkaista? Jos esität että köyhillä pitäisi olla parempi mahdollisuus puolustaa oikeuksiaan niin mitä vaihtoehtoja on muuta kuin käytännössä antaa rahaa oikeuskäsittelyyn? Sanotaan että ei näitä aleta tutkimaan? Tuomari hakkaa vasaralla oman tarkastelun jälkeen tuomion ja kaikki pääsee halvalla? (paitsi tietenkin se joka joutuu korvaamaan mahdollisesti suuren määrän rahaa)
No se monimutkaistaa sitä siten että jos jollain on paljon rahaa niin ei voida sanoa että sä et saa nyt käyttää tätä rahaa oikeuksiesi puolustamiseen. Sehän olisi sulaa hulluutta. Tämä taas johtaa siihen että ainoa tapa tällä hetkellä on vaan antaa fyrkkaa köyhille.
Purkalla kiinni toisiinsa? Mä kyllä viittaan tässä siihen että kun yhteiskunta kehittyy niin oikeusjärjestelmä joutuu mukautumaan ja kehittymään sen mukana, tämä luo tilanteen jossa on äärimmäisen vaikea luoda järjestelmää jossa riita-asioissa kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet
En oikein edes ymmärrä purkkavertausta. Voisitko antaa jonkun esimerkin?
No ei demokratiakaan ole paras järjestelmä mitä on mahdollista kehittää, mutta ei ole realismia sanoa että pystyttäisiin nyt aloittamaan muutos jossa luodaan tilanne että kaikilla on yhtä paljon rahaa ja samat tasaäistetyt mahdollisuudet ja sosiaaliset statukset.
Mihin viittaat tällä? Käsittääkseni oikeusavun saamiseen on hyvin selkeät ehdot jotka ovat ihan selkeästi esillä oikeuslaitoksen nettisivuilla.
Jos käy lukemassa minkälaisia tapauksia menee esim käräjäoikeuteen, niin huomaa että yleensä osapuolten näkemykset on aivan päinvastaiset ja ymmärrys tapahtumista about eri planeetoilta. Millä perusteella tällaisessa tilanteessa aletaan asiaa yksinkertaistamaan? Ei siinä ole mahdollisuus kuin antaa kummankin osapuolen käyttää resursseja niin paljon kuin parhaaksi näkevät, muuten se on oikeusmurha jos aletaan sanomaan että "Hei sä et nyt saa puolustaa itteäs koska sulla on enemmän rahaa ku tällä toisella".
Pakkohoitoon nuo sarjatuhopolttajat kuuluisivat mutta eihän se suomessa käy kun kaikkia rikollisia ja sekopäitä pitää ymmärtää eikä niitten mieltä voi pahoittaa.Mitähän tällekin voisi edes tehdä? Ei sitä vankilaankaan voi varmaan kovin pitkäksi aikaa laittaa.
![]()
Tesoman palosta epäillyllä 36-vuotiaalla miehellä on monta tuomiota tuhotöistä – Joukossa useita kymmeniä sytytettyjä tulipaloja Tampereen seudulla
Kolmekymppinen mies vangittiin Pirkanmaan käräjäoikeudessa perjantaina. Hänen epäillään tehneen lukuisia rikoksia Tampereella yhdessä yössä. 2000-luvulla hänen on todettu sytyttäneen kymmeniä tulipaloja Tampereen seudulla.www.aamulehti.fi
2000-luvulla hänen on todettu sytyttäneen kymmeniä tulipaloja Tampereen seudulla.
Onhan se melko käsittämätön tilanne jos ajat vaikka toisen päälle, niin suurin rangaistus ovat asianajajakulut jotka ovat yli parhaimmillaan monikymmenkertaiset verrattuna sakkoon. Aivan karseaa välistävetoa koko systeemi.
![]()
Mies jäi trukkipiikkien väliin puristuksiin – kuljettaja sai sakot
Pienkuormaajaa ajanut kiisti syyllistyneensä rikokseen.yle.fi
700 euron sakkojen lisäksi kuljettaja velvoitettiin maksamaan uhrille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista lähes 10 000 tuhatta euroa.
Jos ei rikollisia saada tuomittua niin tuskinpa saadaan poliisejakaan (tämä putkaan pieksäminen).Tätä lukiessa tuli taas tonnin seteli ilmeellä mietittyä tätä nykyjärjestelmää ja sen hedelmiä. Suunnilleen kahdenkymmenen vuoden enemmän tai vähemmän jatkuva rikoshistoria, ehdollista ehdollisen perään ja väliin sakkoja, onkohan ikinä vankilassa käynytkään?![]()
Tornion autopommista vangittu on tuomittu huumerikollinen
Toinen vangituista epäillyistä on tuomittu kuluvana vuonna ehdolliseen vankeuteen.www.iltalehti.fi