• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen valtion default 2030-luvulla

riippuu varmaan keneltä kysyy. Esimerkiks 20 vuotta sitten suomi tarjosi
Tottakai subjektiivinen mittaus vaihtelee yksilöstä toiseen. Suomessa asuvana piikkiaika varmaan oli siinä nokian nousun aikana kun kaikki raketoi ylöspäin, verotulot kasvoivat jne. Viimeinen 20v suomessa talouskasvua ei ole ollut. Suomessa ei paljon dot kom kupla tai subprime kriisi näkyneet kun nokia veti taloutta.

On objektiivisia mitattavissa olevia asiota millä voi olla toi olla olematta vaikutusta. Verrattuna 20v takaiseen. Internet ja älypuhelimet saavuttaneet pisteen missä saa riittävän hyvän puhelimen ja kattavan verkon halvalla. Online palvelut pankeista sosiaaliseen mediaan laadukkaasti aina käytössä. Hakukoneet ja AI. Kotitoimitukset ja muut palvelut. Elektroniikka halventunut ja parantunut, iso hyvälaatuinen televisio tai nopea läppäri missä akku kestää naurettavan halpoja ja tehokkaita versus 20v sitten. Palataan 20v taaksepäin niin ei ollut edes youtubea tai netflixiä.

Jos mulle annettaisiin vaihtoehto elää 20v, 100v, 200v, 1000v sitten menneisyydessä tai nykypäivässä niin otan nykypäivän aina. Isoimman ongelman eli sen, että suomi menee konkurssiin saa henkilökohtaisilla päätöksillä väistettyä. Sellaista mihin ei voi itse vaikuttaa turha jäädä märehtimään, tekee omat ratkaisut. Toki netissä onkin kiva asiasta keskustella vaikka näistäkään turinoista ei ole mitään hyötyä, vain ajanhukkaa.

Viimeksi muokattu:
Suomen ongelma on maan sosialistuminen.
SDP suurimpana toimijana tehnyt Suomesta sosiaaliloisijoiden paratiisin, eikä suunta muutu mihinkään koska SDP lupaa näiden pummien jatkaa loisimistaan ja näin saa enemmistön taakseen ja sama ”hyvinvointivaltio” malli jatkuu.

Makaamalla kotona saa enemmän rahaa kuin perus ”matalapalkka” töistä, joten miksi kukaan Suomessa enää tekisi noita hanttihommia?

Säätämällä tiukemmat säännöt ja matalmpi sosiaalinentoimeentulo, säästettäisiin pirusti rahaa, jolla sitten voitaisiin nostaa esim noiden matalapalkkatöiden palkkoja.

Enemmän ihmisiä töissä kuin kotona -> ihmiset liikkuisi ja voisi paremmin.

Kaikki voittaisi, paitsi tietenkin SDP.

Jos suomalaiset alkavat pikkuhiljaa tajuamaan tämän ja kannattamaan sitä ettei se nyt vaan ole valtion tehtävä hoivata kaikkia kotona makaajia. Niin silloin SDP tarvitsee entistä enemmän mamuja Suomeen uusiksi sos.pummeiksi ja sitähän he kovasti jo nyt tekevät.

Makaamalla kotona saa enemmän rahaa kuin perus ”matalapalkka” töistä, joten miksi kukaan Suomessa enää tekisi noita hanttihommia?

No ei sentään, mutta PK-seudulla tässä päästään liian lähelle kun asuminen vie niin paljon, ja sen on pakko sisältyä tukiin. Käytännössä vissiin paskaduunissa sykkimisestä jää vaan muutama satku enemmän käteen kuin toimeentulotuella elelystä, mikä ei ole iso ero.

PK-seudulta poistuttaessa ero kasvaa kun asumiskulut vähenee enemmän kuin mitä samasta työstä saatava nettopalkka.

Omistusasuminen ja sen mahdollistaminen on hyvä keino vähentää kotona loisimista ja lisätä kansalaisten varallisuutta.

No ei sentään, mutta PK-seudulla tässä päästään liian lähelle kun asuminen vie niin paljon, ja sen on pakko sisältyä tukiin. Käytännössä vissiin paskaduunissa sykkimisestä jää vaan muutama satku enemmän käteen kuin toimeentulotuella elelystä, mikä ei ole iso ero.

PK-seudulta poistuttaessa ero kasvaa kun asumiskulut vähenee enemmän kuin mitä samasta työstä saatava nettopalkka.
Makaatko himassa ja saat täyden elatuksen vai lähdetkö paskaduuniin, jossa saat vaan vittuilua parin sadan euron tähden.
Kyllä mä jäisin kotiin ja niin jää liian moni muukin.

Ei tämä himmeli vaan toimi näin.

Suomen ongelma on maan sosialistuminen.
SDP suurimpana toimijana tehnyt Suomesta sosiaaliloisijoiden paratiisin, eikä suunta muutu mihinkään koska SDP lupaa näiden pummien jatkaa loisimistaan ja näin saa enemmistön taakseen ja sama ”hyvinvointivaltio” malli jatkuu.

Säätämällä tiukemmat säännöt ja matalmpi sosiaalinentoimeentulo, säästettäisiin pirusti rahaa, jolla sitten voitaisiin nostaa esim noiden matalapalkkatöiden palkkoja.

Enemmän ihmisiä töissä kuin kotona -> ihmiset liikkuisi ja voisi paremmin.

Kaikki voittaisi, paitsi tietenkin SDP.

Jos suomalaiset alkavat pikkuhiljaa tajuamaan tämän ja kannattamaan sitä ettei se nyt vaan ole valtion tehtävä hoivata kaikkia kotona makaajia. Niin silloin SDP tarvitsee entistä enemmän mamuja Suomeen uusiksi sos.pummeiksi ja sitähän he kovasti jo nyt tekevät.

Miksi tukien lopettaminen näkyisi palkkojen nousuna? Tuolloinhan olisi hyvä laskea palkkoja vaikka 2€/tunti tasolle koska työntekijöiden olisi pakko hyväksyä. Toki ymmärrän miksi rahamiesten mielestä tuo olisi hyvä idea.

Et ole tainnut ajatella asiaa kovinkaan montaa minuuttia tai sitten et ymmärrä kapitalismia.

Omistusasuminen ja sen mahdollistaminen on hyvä keino vähentää kotona loisimista ja lisätä kansalaisten varallisuutta.

Omistusasuminen on aika kyseenalainen tapa lisätä varallisuutta, kun asuntojen arvo ei oikein enää kasva. Miksi kasvaisikaan, kun ihmisten tulotaso ei kasva, eikä heillä ole siten varaa maksaa enemmän?

Mutta miten se siltikään vähentäisi kotona loisimista? Tarkoitatko että kun on omistusasunto, niin on varallisuutta ja täten ei pysty loisimaan kotona kun ne lähtee ennen kuin tuet alkaa virrata?

Valtaosa ei jäisi kotiin.

Pakko sanoa että mua kyllä houkuttaisi jos vaihtoehtona olisi paskaduunissa sykkiminen muutaman satkun takia. :D

Miksi tukien lopettaminen näkyisi palkkojen nousuna? Tuolloinhan olisi hyvä laskea palkkoja vaikka 2€/tunti tasolle koska työntekijöiden olisi pakko hyväksyä. Toki ymmärrän miksi rahamiesten mielestä tuo olisi hyvä idea.

Et ole tainnut ajatella asiaa kovinkaan montaa minuuttia tai sitten et ymmärrä kapitalismia.
Raha voitaisiin käyttää rahallisesti siihen työpaikkojen olemassa olon tukemiseen, jolla sitten myös pystyttäisiin painostamaan parempaan minimipalkkaan

Omistusasuminen on aika kyseenalainen tapa lisätä varallisuutta, kun asuntojen arvo ei oikein enää kasva. Miksi kasvaisikaan, kun ihmisten tulotaso ei kasva, eikä heillä ole siten varaa maksaa enemmän?

Mutta miten se siltikään vähentäisi kotona loisimista? Tarkoitatko että kun on omistusasunto, niin on varallisuutta ja täten ei pysty loisimaan kotona kun ne lähtee ennen kuin tuet alkaa virrata?
Juuri tuon takia. Lisäksi velaton on halvempaa.
Pakko sanoa että mua kyllä houkuttaisi jos vaihtoehtona olisi paskaduunissa sykkiminen muutaman satkun takia. :D
Omassa ystäväpiirissäni on menty tekemään kunhan ei tappiolle jää. Muutama satku on vuositasolla paljon.
Miksi ne nyt sitten jää kuitenkin kotiin?
Eihän jää. Kyllä valtaosa menee töihin, jos töitä löytyy. Syrjäytyneiden määrä ei ole kovin iso suhteessa.

Se on rahan puutetta, ei ole varaa palkata.
mutta silti on varaa maksaa isolle osalle ihmisiä kotiin siitä että lähettävät jotain valehakemuksia valetyöpaikkoihin. Mun järkeen tämä ei taivu, ennenkin on ollut ns. hätäaputöitä jotta porukka pysyy edes vähän elämän realiteeteissa kiinni eikä kammioidu kotiinsa ja kehitä sossupummi mielentilaa itelleen. Nykysin kun tuota ehdottaa saa vastustusta vasemmalta ja oikealta kun on hirvee ihmisoikeusrikkomus ja markkinat menee mukamas piloille.

Valtaosa ei jäisi kotiin.
Kyllä minä ainakin jäisin parin satkun takia kotiin makaamaan. Nähdäkseni suurin syy mennä töihin parin satkun takia olisi tietynlainen ulkopuolinen henkinen paine muilta ihmisiltä, ei haluaisi muiden tuomitsevan tai vähättelevän itseä.

Mutta onko valtaosa ihmisistä sellaisia, että antaa muiden ihmisten vaikuttaa itseensä niin paljon? Ja jos on, niin onko se ikuisesti jatkuvaa, vai voiko olla, että tulevaisuudessa yhä enempi jättää menemättä töihin siitä saatavan liian pienen hyödyn takia?

On objektiivisia mitattavissa olevia asiota millä voi olla toi olla olematta vaikutusta. Verrattuna 20v takaiseen. Internet ja älypuhelimet saavuttaneet pisteen missä saa riittävän hyvän puhelimen ja kattavan verkon halvalla. Online palvelut pankeista sosiaaliseen mediaan laadukkaasti aina käytössä. Hakukoneet ja AI. Kotitoimitukset ja muut palvelut. Elektroniikka halventunut ja parantunut, iso hyvälaatuinen televisio tai nopea läppäri missä akku kestää naurettavan halpoja ja tehokkaita versus 20v sitten. Palataan 20v taaksepäin niin ei ollut edes youtubea tai netflixiä.
Itse lasken nämä "objektiiviset" mittarit hömppäkategoriaan mitkä on sellasta ekstraa vaan mitä ei oikein mihinkään tartte välttämättä. Sitte kun katsotaan jotain oikeita asioita esimerkiks että kotipaikkakunnaltani on häipynyt oikeastaan kaikki valtion palvelut pl. terkkari mihin on hyvin vaikeaa päästä, ja työllisyystilanne on aika surullinen niin mun mielestäni ei liiemmin parannusta ole tapahtunut.

Se ei auta että saan tilattua kaikenlaista roinaa kotiovelle ja katsottua jotain somehömppää jos tarttisin poliisin palveluita ja jatkuva narkkarien ja muun porukan ilkivalta on ongelmana. Tai jos tarttis verotoimistosta kysyä jotain. Tai jos tarttis työkkärin palveluita. Tai ihan mitä vaan yhteiskunnan perusasioita mitä täällä aikasemmin on ollut. Samaten tällä paikkakunnalla ennen metsä ja elektroniikkateollisuuden kriisiä oli aika isoja työnantajia tossa klusterissa, kaikkee on vaan ajettu 15 vuotta alas.

Sen lisäksi määrällinen mittari ei ole aina hyvä kun netin sisällöstä koko ajan suurempi osa on ainakin mun mielestäni silkkaa paskaa. Esimerkiks mulle ei anna mitään lsiäarvoa sellanen sisältö mitä en halua katsoa, ja mitä on koko ajan suurempi ja suurempi osa tarjonnasta. Aikasemmin tarjonta oli parempi siltä osin mikä itseäni kiinnosti.

Osa toki pärjää ja pystyy mukautumaan, käyn itsekkin 100km päässä töissä ja asiat on ihan OK, kaikenlaista kiinnostavaa projektia on ja niinpäinpois. Osa taas ei pärjää eikä osaa mukautua, mikä on huono juttu. Mun lapsuuden kavereista hyvin moni on pudokas.

Elektroniikka taitaa muutenkin olla ainut asia mikä tässä maailmassa on halventunut muuttotappioalueiden talojen lisäksi. esimerkiks 2000- luvun alussa sai ison farmari VW Golffin hyvillä varusteilla 20-30t€ haitariin, nykyisin hinta taitas olla tuplat.

Nämä on aika subjektiivisia asioita monet, paljon on toki sellaisiakin juttuja mitkä on ihan mitattavissa ja ei ole parantunut.

mutta silti on varaa maksaa isolle osalle ihmisiä kotiin siitä että lähettävät jotain valehakemuksia valetyöpaikkoihin. Mun järkeen tämä ei taivu, ennenkin on ollut ns. hätäaputöitä jotta porukka pysyy edes vähän elämän realiteeteissa kiinni eikä kammioidu kotiinsa ja kehitä sossupummi mielentilaa itelleen. Nykysin kun tuota ehdottaa saa vastustusta vasemmalta ja oikealta kun on hirvee ihmisoikeusrikkomus ja markkinat menee mukamas piloille.
Olen samaa mieltä ja minusta työnantovelvoite julkisille olisi paikoillaan. Aina kun olen ehdottanut, niin se on tyrmätty, ettei rahaa ole. Vaikka minulle olisi riittänyt osa-aikatyö.

Itse lasken nämä "objektiiviset" mittarit hömppäkategoriaan mitkä on sellasta ekstraa vaan mitä ei oikein mihinkään tartte välttämättä. Sitte kun katsotaan jotain oikeita asioita esimerkiks että kotipaikkakunnaltani on häipynyt oikeastaan kaikki valtion palvelut pl. terkkari mihin on hyvin vaikeaa päästä

Terkkari ei ole valtion palvelu, se oli aiemmin kunnan palvelu ja nykyään se on hyvinvointialueen palvelu.

, ja työllisyystilanne on aika surullinen niin mun mielestäni ei liiemmin parannusta ole tapahtunut.

Se ei auta että saan tilattua kaikenlaista roinaa kotiovelle ja katsottua jotain somehömppää jos tarttisin poliisin palveluita ja jatkuva narkkarien ja muun porukan ilkivalta on ongelmana. Tai jos tarttis verotoimistosta kysyä jotain. Tai jos tarttis työkkärin palveluita.

Normaalit ihmiset osaavat käyttää puhelinta tai internetiä, jos tarvii verotoimistosta tai työkkäristä kysyä jotain

Tai ihan mitä vaan yhteiskunnan perusasioita mitä täällä aikasemmin on ollut. Samaten tällä paikkakunnalla ennen metsä ja elektroniikkateollisuuden kriisiä oli aika isoja työnantajia tossa klusterissa, kaikkee on vaan ajettu 15 vuotta alas.

Sen lisäksi määrällinen mittari ei ole aina hyvä kun netin sisällöstä koko ajan suurempi osa on ainakin mun mielestäni silkkaa paskaa. Esimerkiks mulle ei anna mitään lsiäarvoa sellanen sisältö mitä en halua katsoa, ja mitä on koko ajan suurempi ja suurempi osa tarjonnasta. Aikasemmin tarjonta oli parempi siltä osin mikä itseäni kiinnosti.

Osa toki pärjää ja pystyy mukautumaan, käyn itsekkin 100km päässä töissä. Osa taas ei, mikä on huono juttu.

Elektroniikka taitaa muutenkin olla ainut asia mikä tässä maailmassa on halventunut muuttotappioalueiden talojen lisäksi. esimerkiks 2000- luvun alussa sai ison farmari VW Golffin hyvillä varusteilla 20-30t€ haitariin, nykyisin hinta taitas olla tuplat.

"taitaa olla tuplat".

Kuinka vaikeaa on tarkastaa niitä faktoja kun ne löytyisi triviaalisti parissakymmenessä sekunnissa?

www.volkswagen.fi

Golfin halvin malli on nykyään reilut 32000 euroa, mutta se ei ole farmari, koska koko farmarimallia ei ole enää saatavilla uutena.

Ja tuossa 32000 euron halvimmassa mallissa on nykyään todennäköisesti parempi varustelu kuin 20 vuotta sitten oli niissä kalliimpien varustelutasojen malleissa.

Uusien autojen oikeat ongelmat on siinä, että niissä on liikaa typerää (haitallista tai epäluotettavaa) elektroniikkaa sekä siinä, että niitä ei enää juurikaan saa järkevinä korimalleina (liftback ja farmari). Suurin osa uusista autoista on jotain katumaasturia, ja ne jotka eivät ole katumaastureita on melkein joko lyhytperäistä hatchbäckiä tai sedania jonka perä ei aukea kunnolla auki.

Viimeksi muokattu:
Miksi ne nyt sitten jää kuitenkin kotiin?
Kaikki kestotyöttömät mitä nyt tunnen ovat päihde / MT kerhoa. Nämä eivät töihin kykene. Toinen ryhmä on nyt YT ryppäissä ulos lentäneet, jotka eivät löydä uutta työpaikkaa. Sitten on sairaat ja vammaiset.

Moniko työttömistä sitten lopulta on niitä hupityöttömiä.

Terkkari ei ole valtion palvelu, se oli aiemmin kunnan palvelu ja nykyään se on hyvinvointialueen palvelu.
Valtiolla nyt viittasin julkiseen sektoriin. Aika turha huomautus tämä.

Normaalit ihmiset osaavat käyttää puhelinta tai internetiä, jos tarvii verotoimistosta tai työkkäristä kysyä jotain
Ei ole relevanttia sen kannalta että palvelut on silti huonontuneet. Työkkärin kanssa on joo helppo toimia jos tavoitteena on olla toimimatta työkkärin kanssa. Ei sieltä työnvälityksestä työtä silti silloinkaan saanut kun sellanen kylillä oli ja asennoituminen oli lievästi sanottuna vammasta. Sitäkin toimintaa toki olisi mielestäni pitänyt kehittää, eikä ajaa alas.

Kuinka vaikeaa on tarkastaa niitä faktoja tällaisen mutupaskan postaamisen sijaan?
Jos ite nyt lopettaisit tollasen kitinän ja ihan turhien huomautusten tekemisten. Jostian syystä tunnut roikkuvan mun niskassani ja luet viestejäni kuin piru raamattua jotta pääset esittämään jonkun turhan näsäviisastelun. Kuitenkaan et itse lopulta kommentoi asiaan yhtään mitään kun vaikka viimeksi kysyin sulta mielipidettä itse asiaani enkä vaan näsäviisaita huomautteluja (tariffi-tullimaksu- tapaus). Toki voi olla että on mennyt minulta ohi ja pahoittelen jos huomautukseni tältä osin on ollut turha.

Jos nyt luet mitä tohon kirjotin, että sai ison farmarigolffin hyvillä varusteilla tohon hintahaitariin. Jos hinnat alkaa 30 000 eurosta, silloin ei puhuta "hyvin varustellusta" autosta vaan hinnat alkaen mallista. Tolla rahalla mitä mainitsin sai aikanaan mm. 2l koneen ja automaatti ilmastoinnin mikä ei tohon aikaan ollut mitenkään tavanomainen varuste. Jos nyt meet tonne volkkarin sivuille ja katsot sieltä, niin Golf Variant 2l koneella ainakin mulle maksaa nykysin ton sivun mukaan n. 47 000€.

Ei sunkaan kannata kovin kärkkäästi syyttää mutupaskasta jos itse vertaat ensin jotain hinnat alkaen mallia hyvin varusteltuun autoon ja postaat nettisivun ilmeisesti edes tutustumatta siihen ollenkaan tai miettimättä mikä nykyisin voisi olla hyvinvarusteltu auto. Väittäsin nyt MUTUPASKALLA että 2000- luvun alussa hinnat alkaen mallin golffin sai johonkin 15 000 euroon.

Autojen hinnat on kasvaneet kautta linjan, siitä ei vaan pääse mihinkään. Myös niiden hinnat alkaen mallien.

No, mitä mieltä yleisesti itse olen nyt tässä keskustelussa käsitellystä asiata. Onko nyt kaikki paremmin kuin ennen vai ei, mikä ei ole, mikä on?

Kaikki kestotyöttömät mitä nyt tunnen ovat päihde / MT kerhoa. Nämä eivät töihin kykene. Toinen ryhmä on nyt YT ryppäissä ulos lentäneet, jotka eivät löydä uutta työpaikkaa. Sitten on sairaat ja vammaiset.

Moniko työttömistä sitten lopulta on niitä hupityöttömiä.
Monista oikeista työttömistä tulee aika äkkiä niitä hupityöttömiä. Olen tuonkin lähipiirissäni nähnyt että jollain aikavälillä oleva sossurahalla eläminen myrkyttää ihmisen mielen siihen tilaan, että ajatellaan että on jotenkin itseisarvoisesti ansainnut nämä etuisuudet ja muut ovat edellytettyjä maksamaan ne kun ollaan jotain parempaa porukkaa olevanaan.

Omassa ystäväpiirissäni on menty tekemään kunhan ei tappiolle jää. Muutama satku on vuositasolla paljon.

Ei se ole paljoa vuositasollakaan, kun se tarkoittaa vuoden työssäkäyntiä. Se on melkoinen työmäärä pienestä summasta. :D

Ja miksi joku olisi niin tyhmä että tekisi varsinkaan ilmaiseksi töitä, haetaanko sillä kavereilta hyväksyntää tai jotain? Vai onko ne niin "ansaitsijaluonteita" ettei oma pää kestä tuilla olemista? :hmm:

Ei se ole paljoa vuositasollakaan, kun se tarkoittaa vuoden työssäkäyntiä. Se on melkoinen työmäärä pienestä summasta. :D

Ja miksi joku olisi niin tyhmä että tekisi varsinkaan ilmaiseksi töitä, haetaanko sillä kavereilta hyväksyntää tai jotain? Vai onko ne niin "ansaitsijaluonteita" ettei oma pää kestä tuilla olemista? :hmm:

Ensinnäkin, mukava työpaikka tekee mielenterveydelle ja yleiselle ololle hyvää, vaikka palkka olisi huonokin.

Toiseksi: Vaikka akuutisti rahaa ei jää käteen enemmän, eläkettä voi kuitenkin karttua.

Kolmannekseen: Se, että "pää ei kestä tuilla olemista" jos pystyy tekemään töitä on lähinnä merkki siitä että ihmiseltä löytyy jonkinlaista oikeudenmukaisuutta ja moraalia. Toki näitä asioita on vaikea ymmärtää ja ne luokittelee tyhmyydeksi, jos niitä itsellä ei ole.

Mutta jos se työpaikka ei ole mukava, ei siellä sitten halua käydä jos siitä ei jää juuri mitään käteen. Ja eläkettä ei juuri kukaan jaksa/tajua ajatella, ja huomattavalla osalla ihmisiä se moraali/oikeudenmukaisuus ei ole kunnossa.

Viimeksi muokattu:
se voisi olla monen muunkin ihmisen päälle hyvä asia, että näkisi muutkin ihmiset maailmassa eikä tule mitään kuningas kuvitelmia itsestä missä muiden pitäs vaan maksaa oma eläminen

Ensinnäkin, mukava työpaikka tekee mielenterveydelle ja yleiselle ololle hyvää, vaikka palkka olisi huonokin.

Toiseksi: Vaikka akuutisti rahaa ei jää käteen enemmän, eläkettä voi kuitenkin karttua.

Kolmannekseen: Se, että "pää ei kestä tuilla olemista" jos pystyy tekemään töitä on lähinnä merkki siitä että ihmiseltä löytyy jonkinlaista oikeudenmukaisuutta ja moraalia. Toki näitä asioita on vaikea ymmärtää ja ne luokittelee tyhmyydeksi, jos niitä itsellä ei ole.

Mutta jos se työpaikka ei ole mukava, ei siellä sitten halua käydä jos siitä ei jää juuri mitään käteen. Ja eläkettä ei juuri kukaan jaksa/tajua ajatella, ja huomattavalla osalla ihmisiä se moraali/oikeudenmukaisuus ei ole kunnossa.

Sanon kyllä suoraan että mua ei "moraali" ihan niin paljoa kiinnosta että tekisin töitä ihan pelkästä tekemisen ilosta, kyllä siitä pitää jotain jäädä käteenkin. :) Varsinkin kun kyse on ns. paskaduuneista, jotka taitaa usein olla suht. vittumaisia. Jos taas työ on mukava, niin toki ei tarvi jäädä ihan niin paljoa käteen että sitä viitsii tehdä.

Aika vaikea selittää miksi kun lähtökohtaisesti asiaa lähestyy eri tavalla. Mietin millaista esimerkkiä näytän lapsilleni, pidän itseni kunnossa ja ihmisten ilmoilla ja CV:n kunnossa. Töissäkäydessä saa myös itsenäisyyttä ettei tarvitse olla pompoteltavana.

se voisi olla monen muunkin ihmisen päälle hyvä asia, että näkisi muutkin ihmiset maailmassa eikä tule mitään kuningas kuvitelmia itsestä missä muiden pitäs vaan maksaa oma eläminen

No jos on niin typerästi suunniteltu järjestelmä, niin mitäpä lottoat että kuinka käy? Ja mitäpä sitä tarvitsisi itsestään kuvitella, kunhan ei vaan välitä eli ei ole tarvetta olla "jotain"...

Eihan se ole ilmaista. Toimeentulotuki on viimesijainen ja jos saat töitä, niin työ on otettava vastaan. Kyse on moraalista. Lisäksi saa työkokemusta ja eläkettä.

Mutta moraalittomien varalta täytyisi pitää huolta, että työ kannattaa. Esimerkisi kunnollisella etuoikeutetulla tulolla.

Eihan se ole ilmaista. Toimeentulotuki on viimesijainen ja jos saat töitä, niin työ on otettava vastaan. Kyse on moraalista. Lisäksi saa työkokemusta ja eläkettä.

Käytännössä on ilmaista. Ja jos kerran moni on valmiita tekemään töitä nollahyödyllä, oletan että työnantajat myös palkkaa sellaisen eikä laiskalta vaikuttavan tai idioottia teeskentelevän.

Taitaa myös olla aika vähäinen arvo eläkkeen kertymisellä, kun siinä on joku minimi. Samoin työkokemuksella jos ei ole ensimmäistä työpaikkaa hakemassa.

Mutta moraalittomien varalta täytyisi pitää huolta, että työ kannattaa. Esimerkisi kunnollisella etuoikeutetulla tulolla.

Mitä "etuoikeutettu tulo" edes tarkoittaa?

No jos on niin typerästi suunniteltu järjestelmä, niin mitäpä lottoat että kuinka käy? Ja mitäpä sitä tarvitsisi itsestään kuvitella, kunhan ei vaan välitä eli ei ole tarvetta olla "jotain"...
Kyllä niitä välinpitämättömiäkin toki on kektä vaan menee sieltä mistä aita on kaatunut. Silti tuntuu että sellaset jotka politiikkaakin seuraavat tuntuvat oikeuttavan kaikenlaisilla erikoisilla ajatuksillaan sitä että miksi ovat oikeutettuja johonkin muiden maksamaan etuuteen, oli se sitten mitä tahansa sellaista mikä ei ole kaikille saatavilla automaatiolla jonkun tietyn iän jälkeen esim. vanhuuseläke. Sitte kun oma lorviminen on itselleen oikeutettu niin ei semmonen tule mihinkään töihin enää menemään vaikka kuinka työkykyinen olisi. Kun näitä ihmisiä on tuntenut niin se ajattelu vaan menee johonkin tommoseen pikkuhiljaa työttömyyden pitkittyessä.

Jos eläke puoltakin miettii niin mahtaisiko sitä ikinä edes saada vaikka hengissä pysyisi, Suomen raha tilanne on mikä on ja kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut kymmenien vuosien päästä. Se on lähes varmaa että mikäli eläke vielä on niin eläke ikä nousee.

Sitten sekin että jos tessin palkoilla tekee niin laskureiden mukaan pitäisi monet kymmenet vuodet tehdä sitä työtä että saat saman kun takuueläkkeet ovat vaikket olisi ikinä töitä tehnyt. Kannattaa laskea ottaen inflaatio huomioon, esim 2% vuosittainen.

Vasta loppu ajasta rupee kertymään suuremmaksi kuin takuueläke jos terveys antaa myöten tehdä eikä joudu aikaisemmin pois työelämästä.

subprime kriisi näkyneet kun nokia veti taloutta.
Tämähän johti finanssikriisiin ja BKT dippas -7,8 prosenttia. "En olisi uskonut tälläisiä lukuja enää näkeväni" kommentoi virkamies joka näki saman 90-luvun laman aikana. Nokian myynti oli jo selvässä laskussa 2009 ja kun finanssikriisi oli ohi BKT kääntyi kasvuun mutta Nokia hiipui.

Jos mulle annettaisiin vaihtoehto elää 20v, 100v, 200v, 1000v sitten menneisyydessä tai nykypäivässä niin otan nykypäivän aina. Isoimman ongelman eli sen, että suomi menee konkurssiin saa henkilökohtaisilla päätöksillä väistettyä. Sellaista mihin ei voi itse vaikuttaa turha jäädä märehtimään, tekee omat ratkaisut. Toki netissä onkin kiva asiasta keskustella vaikka näistäkään turinoista ei ole mitään hyötyä, vain ajanhukkaa.
Itse ottaisin vuoden 1990. Elintaso korkein mitä Suomessa silloin pystyi keskiluokkainen tai alempaa-keskiluokkaa edustava perhe saavuttamaan. Asuin silloin tilavassa, uudessa omakotitalossa. Vanhemmilla oli kaksi autoa joista vanhin oli 5 vuotta vanha. Ostaessa se oli vuoden vanha. Nykyään vuoden vanhan auton tai edes vuonna 2020 valmistetun auton hankkiminen on suurimmalle osalle ihmisistä kuulentoon verrattavaa utopiaa.

Työttömyysaste oli noin 4%. Valtionvelkaa noin 10%. Suomessa oli paljon valtionyhtiöitä ja vanhaa, valmistavaa teollisuutta. Tekniikka ei ollut silloin vielä vallannut koko elämää.

Itse valitsisin noin vuoden 2005. Kaikki edelleen kuvittelivat että nyt Venäjästä tulee normaali valtio, Anna Politkovskajakin oli vielä hengissä ja Münchenin puhe ja hyökkäys Georgiaankin olivat vielä muutaman vuoden päässä. Olisittepä nähneet niitä viivotinanalyyseja, mitä meidänkin firmassa piirrettiin Nokian maailmanvalloituksesta ja meidän osuudestamme sen mahdollistamisessa. Valtion budjetissa oli jopa sitä legendaarista jakovaraa eivätkä asuntojen hinnatkaan olleet vielä karanneet stratosfääriin. Silloin vielä itsekin naiivisti kuvitteli, että kaikki tulee menemään Suomen osalta ihan hyvin.

Itse ottaisin vuoden 1990. Elintaso korkein mitä Suomessa silloin pystyi keskiluokkainen tai alempaa-keskiluokkaa edustava perhe saavuttamaan.
Ei internettiä, ei älykännykkää, elämää hitaampi atk,... crt-telkkarit ja vhs. 1990-luvun lamasuomi. ei kiitos.

Ennemmin 2025 ja jos suomessa nuivaa niin muuttaa pois

Viimeksi muokattu:
Tämähän johti finanssikriisiin ja BKT dippas -7,8 prosenttia. "En olisi uskonut tälläisiä lukuja enää näkeväni" kommentoi virkamies joka näki saman 90-luvun laman aikana. Nokian myynti oli jo selvässä laskussa 2009 ja kun finanssikriisi oli ohi BKT kääntyi kasvuun mutta Nokia hiipui.

Itse ottaisin vuoden 1990. Elintaso korkein mitä Suomessa silloin pystyi keskiluokkainen tai alempaa-keskiluokkaa edustava perhe saavuttamaan. Asuin silloin tilavassa, uudessa omakotitalossa. Vanhemmilla oli kaksi autoa joista vanhin oli 5 vuotta vanha. Ostaessa se oli vuoden vanha. Nykyään vuoden vanhan auton tai edes vuonna 2020 valmistetun auton hankkiminen on suurimmalle osalle ihmisistä kuulentoon verrattavaa utopiaa.

Työttömyysaste oli noin 4%. Valtionvelkaa noin 10%. Suomessa oli paljon valtionyhtiöitä ja vanhaa, valmistavaa teollisuutta. Tekniikka ei ollut silloin vielä vallannut koko elämää.
Suomen suhteellinen elintaso oli hyvä vuonna 1990, samaa tasoa muiden pohjoismaiden ja USA:n kanssa.

Mutta jos kuitenkin mietitään absoluuttista elintasoa ja käytännön parannuksia elämässä esim. teknologiaan liittyen, niin tuskinpa noihin aikoihin palaamisessa hirveästi mitään järkeä on.

Mutta jos aletaan miettiä olisiko järkeä palata vaikka viime vuosikymmenen puolelle, niin onkin vähän kinkkisempi juttu.

Ei internettiä, ei älykännykkää, elämää hitaampi atk,... crt-telkkarit ja vhs. 1990-luvun lamasuomi. ei kiitos.

Ennemmin 2025 ja jos suomessa nuivaa niin muuttaa pois
En ainakaan itse ole enää pitkään aikaan ollut mitenkään vakuuttunut internetin tai/ja älykännykän hyvyydestä keksintönä ihmiskunnalle. Kaikki propaganda leviää ennätysnopeesti ja älypuhelin tuntuu samanlaiselta passivoivalta hypnotisoijalta, mitä telkkari on vanhemmille ihmisille. Etenkin kaikki roskasisältö passivoi kuten telkkarissakin. Jos 2000- luvun ekana vuoskymmenenä internetin hyödyt tulivat esiin, siitä eteenpäin on haitat tulleet aika vahvasti esille kiihtyvään tahtiin.

E: lisätään vielä sellanen, että aikasemmin totuuden ja tarun välillä on aika selkeä raja ollut. Kukaan ei sanoisi että voi katsota jotain dallasia ja siten selittää sen perusteella miten isoa öljy-yhtiötä johdetaan, mutta nykysin kaikenlaista somettajaa sun muuta netissä elävää satuhahmoa voi seurata ja selittää niistä täytenä totena miten jotain asioita kuuluu tehdä.

Suomessa on tapahtuu jotakin kummallista. Nettolainanotto kasvaa tänä vuonna yli 17 miljardiin euroon, mikä on lähes samaa tasoa kuin 2020 korona-vuoden 18 miljardin nettovelkaantuminen.

Vuonna 2020 Suomi oli käytännössä kiinni maaliskuusta lähtien. Täten rajumpaa velkaantumista on helpompi ymmärtää, olkoonkin että sukkahousuhallitus jakeli vappu satatonnisia kaikenmaailman pöytälaatikkofirmoille.

Onkohan nyt niin, että julkisella sektorilla ja kolmannella sektorilla yritetään imeä viimeisetkin hillon omiin taskuihin, ennen kuin vääjäämätön tapahtuu?

Omalla sote-alueella ja kunnallishallinnossa on ylimmässä johdossa nähty vuoden sisään ~20% palkankorotuksia aikana, jolloin pitäisi mukamas säästää.

Velkaa17Mrd2025.png

Suomessa on tapahtuu jotakin kummallista. Nettolainanotto kasvaa tänä vuonna yli 17 miljardiin euroon, mikä on lähes samaa tasoa kuin 2020 korona-vuoden 18 miljardin nettovelkaantuminen.

“How did you go bankrupt?"​

Two ways. Gradually, then suddenly.”​

― Ernest Hemingway, The Sun Also Rises

Eihän tässä ole mitään ihmeellistä, eksponentiaalinen kasvu voi näyttää lineaariselta hyvinkin pitkään, kunnes ei enää näytäkään.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 725
Jäsenet
80 927
Uusin jäsen
Mairouh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom